Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wie is de man die Kuiper bijna de zege in Parijs-Roubaix ontnam?

Gepost door Luijt 
Luijt 14 februari 2017 12:12
Van NOS.nl


Kuiper gaat in 1983 winnend over de streep op de wielerbaan van Roubaix ANP
Het is een van de iconische fragmenten uit de Nederlandse wielergeschiedenis: Hennie Kuiper die tijdens Parijs-Roubaix in 1983 moet uitwijken voor een gehurkte man, lekrijdt en daardoor de zege in de klassieker lijkt te verspelen. Nu, 34 jaar na dato, is de zoon van Hennie Kuiper, Bjorn Kuiper, op zoek naar die gehurkte man.

"Zoals veel renners tijdens Parijs-Roubaix reed mijn vader in de berm om niet altijd over de kasseien te rijden. Hij moest uitwijken voor de gehurkte man die aan het fotograferen was. Mijn vader verloor toen de tube van zijn achterband", vertelt Bjorn Kuiper.

Bjorn Kuiper werkt samen met de journalisten Joop Holthausen en Jacob Bergsma aan een fotoboek over de carrière van zijn vader. Hij wil graag in contact komen met de man. Zijn verhaal en de foto zouden het boek volgens Kuiper compleet maken. "We weten alleen dat de man een bril droeg en een rode tas bij zich had. Waarschijnlijk is het een Belg of een Fransman."

Sociale media

Kuiper hoopt dat er mensen zijn die weten wie de man is. "Hij zal zijn verhaal waarschijnlijk wel aan andere mensen hebben verteld. Op de sociale media wordt er tegenwoordig zoveel gedeeld. Hopelijk komt er een reactie."

Mensen die iets over de gehurkte man weten kunnen reageren via de website van www.henniekuiper.nl of het emailadres info@kampioenwilskracht.nl
Prikdude 14 februari 2017 12:15
Luijt 14 februari 2017 12:16
Ik denk dat de man met bril en rode tas een prikker is, waarschijnlijk Andere Peter.

In mijn ogen doet Andere Peter overigens - dit keer - niets fout. Hij zit gewoon in de berm en sympa Hennie maakt een wat vreemde stuurbeweging. Om nou te zeggen dat deze meneer (AP) Hennie bijna de zege ontnam gaat me wat ver.

Groet, Luijt
Jacco Banaan 14 februari 2017 12:54
Eindhovuh 14 februari 2017 13:56
Waarom denk je dat het AP was? Is er dan iets bekend over het verweer van de beste man?
Als die man heeft uitgelegd dat, het juist vreemd was geweest als hij als toeschouwer niet op die plek was gaan zitten, weten we het zeker.
Sub Culture 14 februari 2017 14:39
Ik was nog niet geboren.
Clavan 14 februari 2017 14:52
Duclos-Lasalle. Die werd 2e winking smiley
Frederik D. 14 februari 2017 15:23
Nelis! 14 februari 2017 15:51
Hoeveelste werd Rebellin eigenlijk dat jaar?
Prikdude 14 februari 2017 16:21
Wel weer een aardig voorbeeld over hoe zaken totaal verdraaid worden. Insiders zoals cyclingfreakske en ik weten heus wel dat Kuiper verre van okselfris was op dat moment en hij waarschijnlijk juist door dit moment de koers won omdat hij anders niet veel later wel een sloot was ingereden en de gecontroleerde pechinjectie hem de juiste dosis adrenaline gaf.

Hoe je het ook wil zien, met betrekking tot dit moment en de vraag 'Wie is de man die Kuiper bijna de zege in Parijs-Roubaix ontnam?' kan enkel het antwoord luiden: 'Hennie Kuiper'. Ze willen het verhaal natuurlijk mooier maken om tot datgene te komen waar ze het solitair om gaat: de foto. Doch, mocht ik een dergelijke leugen* opgespeld krijgen, dan zou ik die foto lekker op zak houden.

*


Zou wel aardig zijn als die voyeur op de proppen komt en hij niet Kuiper maar een of ander lekker wijf verderop in het publiek aan 't fotograferen was.
Leon 14 februari 2017 21:52
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gevonden:
>
> [s1.cdn.autoevolution.com]
> ry/arnold-schwarzenegger-drives-his-green-hummer-h
> 1-to-lunch-it-s-big-and-eco_11.jpg

Nee, "Belg of Fransman" staat er. Geen Oostenrijker.
Columbus SLX 15 februari 2017 07:50
Als je de kans krijgt nog 's wat meer van PR 1983 terug te zien, is wel de moeite waard hoor.

Kuiper was met Moser voorop. En kilometers lang lijkt hij niet weg te komen. Moser had al 3X gewonnen (meen ik) en zat er 5 meter achter, 10 meter achter. En Kuiper maar rammen zo groot als hij kan, zit totaal geen explosiviteit bij. Hij moet het echt hebben van langzaam maar zeker slopen. En dat lukt uiteindelijk. Opeens breekt Moser en is Kuiper los. Dan komt het fragement hierboven. Prachtige en terechte winnaar die dag.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen