Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Cauberg uit finale Amstel Gold Race

Gepost door Luijt 
Luijt 15 februari 2017 13:04
Van NOS.nl

Van Vliet: de Cauberg legde de koers dood
De Cauberg verdwijnt uit de finale van de Amstel Gold Race. In de komende editie staat de laatste passage van de Cauberg gepland op negentien kilometer van de finish, opdat de slotklim minder bepalend zal zijn voor het totale koersverloop. Met de parcourswijziging hoopt koersdirecteur Leo van Vliet de wedstrijd spannender te maken.

"Er was na afloop steevast discussie dat de koers te lang op slot zat omdat de Cauberg op twee kilometer van de streep te bepalend zou zijn", zegt Van Vliet. "Door de laatste klim van de Cauberg uit ons parcours te halen hopen we op een meer open wedstrijd, waarbij er meer kanshebbers zullen zijn en de aanvallers meer kansen krijgen.”

De finaleronde van de Amstel Gold Race, waarin de Cauberg niet meer beklommen wordt NOS
Wel Bemelerberg, geen Cauberg in finale

Nadat het peloton via Scheulder naar de Cauberg is gereden, wordt de Cauberg voor het laatst beklommen. Dan begint de finale van veertien kilometer die de renners nog wel over de Geulhemmerberg en de Bemelerberg voert. De streep ligt op dezelfde plek als de afgelopen vier edities.

De rest van het parcours blijft zoals het was. De wedstrijd start op de Markt in Maastricht waarna de renners drie grote lussen door Zuid-Limburg rijden, voor ze aan de finaleronde beginnen.
Finale al vaak veranderd

Het parcours van de Amstel Gold Race is door de jaren heen vaak veranderd. De finish lag van 1966, toen de eerste editie verreden werd, tot 1990 in Meerssen. Van 1991 tot 2002 eindigde de enige Nederlandse wielerklassieker in Maastricht. Daarna werd de streep getrokken op de top van de Cauberg, daar finishte de wedstrijd tussen 2002 en 2013.

Na het WK wielrennen van 2012 eindigde de koers 1,8 kilometer na de beklimming van de Cauberg, op de plek waar in 2012 de finish lag van het WK.
Luijt 15 februari 2017 13:05
En dan de broodnodige duiding:

Goede beslissing wat mij betreft. Koers zat teveel op slot.

Groet, Luijt
Walnoot 15 februari 2017 13:14
Tja, eens dat er een probleem was, maar moet het nog zien, denk dat er betere oplossingen waren. Nu zit je na de Keutenberg met een finale van 20km met daarin alleen Cauberg, Geulhemmer, Bemelerberg. Ik hoop dat het zwaar genoeg gaat zijn voor de echte toppers om weg te blijven (wegkomen zie ik niet echt gebeuren op die beklimmingen). Ik vrees dat de sprinterstypes van kaliber Matthews, Sagan, Coquard juist nog meer de dienst uit gaan maken.
El Mik 15 februari 2017 13:15
Waardeloze beslissing, veredelde massasprint verzekerd. Matthews types zullen blij zijn en wellicht gaan zelfs figuren als Kristoff en Degenkolb nu hun kans ruiken. De LBL renners kunnen beter thuis blijven.
Bovendien heeft de Cauberg allure, als het dan toch een kutkoers moet zijn dan wel daar graag (en gewoon aankomst boven, niet verderop).

Het parcours met de Keutenberg en Eyserbosweg in de laatste omloop i.p.v. de één na laatste was veel beter.
Olano 15 februari 2017 13:22
Als ze de Cauberg niet oprijden alsof het de laatste is, dan zal er een te grote groep aan de laatste ronde gaan beginnen, die tot aan de meet bij elkaar blijft. Na de Geulhemmerberg heb je nog de afdaling naar Maastricht waar je echt nog wel met een groep bij elkaar blijft of iemand terug kan pakken die net is weggereden. En de Bemelerberg gaat ook de scherprechter niet zijn.

Als je echt verandering wil hebben. leg dan de finish eens bovenop het Drielandenpunt of Camerig ofzo.
Columbus SLX 15 februari 2017 13:30
Ik neem aan bovenop de Bemelerberg rechtdoor en dan bij de Daalhemmer weg niet rechtdoor. maar linksaf richting Vilt (en daar weer linksaf richting finish).
Dan kan de wind een rol een spelen. Als die tegen is na de Bemelerberg en het peloton aarzelt. Biedt mss kansen.
(en anders een gratis tip voor Leo van Vliet - dat wegje over Groot Welsden meepikken - dat is wel zo smal, als daar iemand weg is, kan je niet achtervolgen)

Ben benieuwd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/02/2017 13:32 door Columbus SLX.
Breggio 15 februari 2017 14:13
Ik zeg we zien het wel....
Prikdude 15 februari 2017 14:16
Eindhovuh 15 februari 2017 14:33
Dit gaat denk ik zorgen voor meer spektakel. immers zullen de types als Matthews gaan jagen op de mannen die de koers al vroeger hard moeten maken.
Het was nu een veredelde sprint op de Cauberg.
Lucho Herrera 15 februari 2017 14:45
De Amstel Gold Race is altijd aan verandering onderhevig geweest. Naast de finishplaats is ook de startplaats al talloze malen veranderd. De Amstel Gold Race startte zelfs in Breda en daarna enkele jaren in Helmond. Vervolgens jarenlang in Heerlen en sinds 1998 in Maastricht. Met verandering is wat mij betreft dan ook weinig mis.

Kern van de koers blijft volgens mij echter het mooie Zuidlimburgse Heuvelland. En dat is nu net waar het misgaat. De finale met Geulheummerberg en Bemelerberg bevat veel brede en saaie wegen. Dat is spek voor de bek van de sprintersploegen. Je kunt daar heel gemakkelijk de boel organiseren en met 75 km per uur de Rasberg afduiken. Na de toch al niet zware Bemelerberg kun je opnieuw gemakkelijk de jacht op de dappere vluchters hervatten. Die parcours nodigt uit tot een massasprint. Iets dat ze na de winst van Zabel in 2000 juist wilde voorkomen.

Hoe moet het dan wel? Het idee om de Cauberg niet op 2 km van de streep te leggen vind ik het proberen waard. Maar dan zie ik wel liever de Keutenberg of Dode man als laatste helling in plaats van de Geulhemmer en/of Bemelberg. Sowieso liggen er aan die kant van het Limburgse land mooiere en smallere weggetjes, die zo typerend zijn voor Zuid-Limburg.

Leg de laatste keer Cauberg op 30 of 40 km van de streep. Begin de finale vervolgens bij de Loorberg. Aan de bovenkant van de Loorberg zit een heel steil stukje. Van daaruit kun je direct afdalen naar Teuven (Belgie). Vervolgens de mooie beklimming van de Kasteelstraat. Direct daarna weer Nederland in (Epen). Dan de klim van Camerig. Camerig is een mooie klim die nu altijd veel te vroeg in de koers ligt. Vanuit Camerig heb je diverse opties om richting Eyserbos en Kruisberg te gaan. De Keutenberg of Dode man als laatste helling geeft vervolgens de Gilberts van deze wereld voldoende mogelijkheid om de boel uiteen te ranselen. Daarna nog 8km vlak op het plateau richting Valkenburg, alwaar je de finish op dezelfde plek kunt leggen als nu.
Luijt 15 februari 2017 14:51
Ja Walnoot, daar zit ook wel weer wat in...
Sjoerd102 15 februari 2017 14:57
Voor de koers prima. Voor de volgers langs de kant minder
rustdag 15 februari 2017 15:38
Laten we maar even afwachten hoe het gaan uitpakken. Zeiken kan altijd nog.
Carlos Danger 15 februari 2017 15:59
En zeikt het de hele dag van de regen, wordt het toch een mooie koers.
Blueprint 15 februari 2017 16:29
Het lijkt erop dat de organisatie een ander type winnaar zoekt. Geen idee wat Gasparotto en Vanendert nog met hun carrière moeten nu...
Lucho Herrera 15 februari 2017 16:32
Dat zou een interessante en gedurfde keuze zijn. Leuk weggetje is dat.
Wuser 15 februari 2017 16:43
Ik vind het een nobel streven om de Cauberg vroeger in de finale te leggen. Met het zwaartepunt van de koers tussen 55 - 30 km van de finish, daarna nog slechts één serieuze helling en in de finale voornamelijk brede wegen, vrees ik echter een massasprint.

Als ik ploegleider was, zou ik Gilbert en Alaphilippe gebruiken om Gaviria veilig over de heuvels te loodsen, niet om vroeg de koers open te breken. Datzelfde geldt voor de ploegen van Coquard, Matthews, Colbrelli, Swift. Misschien dat Sagan, Kristoff, Degenkolb ook nog een week aan hun voorseizoen toevoegen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/02/2017 16:43 door Wuser.
Sub Culture 15 februari 2017 16:47
Goeie beslissing.
Heb zelf vaak enorm afkerig gestaan tegen drastische beslissingen omtrent de Ronde, maar die bleken achteraf goeie veranderingen die het koersverloop niet slecht dienden.
Laat ons hopen dat dit met de Amstel de komende jaren ook het geval is want laat ons eerlijk zijn, na Roubaix was de Amstel samen met het Ardense tweelijk een beetje saai.
Lucho Herrera 15 februari 2017 16:53
Het enige wat er aan de Amstel verandert is dat ze 2km afsnijden. Dus saai zal het blijven, met toenemende kansen voor sterke sprinters.

Waarom is de verandering in Vlaanderen een goede verandering? De editie in 2012 was heel saai. Dat ziet Vlaanderen wellicht anders, omdat Boonen won. In 2013 bleef het ook tot heel diep in de finale gesloten.1 verschroeiende aanval van Cancellara en het was gepiept. In 2015 gebeurde er op een aanval van Kristoff en Terpstra na bijna niks. 2014 was alleraardigst. En 2016 was een zeer boeiende editie, dat moet gezegd worden. Maar het oude parcours leverde ook prachtige edities op. Dus om lukraak te roepen dat het nieuwe parcours een verbetering is?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/02/2017 16:57 door Lucho Herrera.
Snorfietser 15 februari 2017 19:58
Ik denk dat je hiernee hetzelfde scenario krijgt als toen de finish nog in Maastricht lag. Het kan weer alle kanten uit: vluchter, puncher of sprinter. Goede beslissing. Hetgeen mij wel verbaast, is dat zoiets pas bekend wordt gemaakt als de voirjaarsrenner ms hun programma al hebben bepaald.
Sub Culture 15 februari 2017 20:57
Vraag me af in hoeverre dat zijn weerslag zal hebben op het deelnemersveld.
Sjoerd102 15 februari 2017 22:18
Aantal hellingen blijft gelijk. Ze maken halverwege de koers lus richting Eijsden/mesch. Leuk dat ze dat puntje ook even meepakken
JW 15 februari 2017 22:50
Blueprint 15 februari 2017 23:45
De betere klimmers zullen ongetwijfeld geneigd zijn om na Baskenland wat extra rust in te bouwen.
El Mik 15 februari 2017 23:48
Of nog meer renners die voor Trentino kiezen, dat dit jaar overigens een nieuwe lelijke Engelse naam heeft..
Carlos Danger 16 februari 2017 00:20
Let me guess: The Eurosport Trentino Classic
El Mik 16 februari 2017 00:21
Tour of the Alps
Ziender Ogen 16 februari 2017 04:06
Op een of andere manier wil deze koers me niet pakken.
Iedere keer als ik een blik werp op de tv zijn ze weer dezelfde heuvel aan het beklimmen.
Denk niet dat deze wijziging hieraan iets gaat veranderen.
Ik zal diezelfde koe nog 4x zien grazen, dezelfde drempel zal nog 5x genomen moeten worden etc.

Zal wel trouw blijven kijken.
Sjoerd102 16 februari 2017 12:11
Ziender Ogen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Op een of andere manier wil deze koers me niet
> pakken.
> Iedere keer als ik een blik werp op de tv zijn ze
> weer dezelfde heuvel aan het beklimmen.
> Denk niet dat deze wijziging hieraan iets gaat
> veranderen.
> Ik zal diezelfde koe nog 4x zien grazen, dezelfde
> drempel zal nog 5x genomen moeten worden etc.
>
> Zal wel trouw blijven kijken.

Voordeel als live toeschouwer langs de route is dat er geen enkele koers is die je zo vaak kunt zien passeren
Ziender Ogen 16 februari 2017 13:04
Dat is waar Sjoerd. Maar zou zo graag AMS als een echte klassieker willen zien.
Blijft toch een beetje een criterium tussen de klassiekers. Werelds leukste criteriumwinking smiley
Arsimo 16 februari 2017 14:57
Werelds leukste criterium is uiteraard het WK.
Kuiperberg 17 februari 2017 09:23
Finish in Valkenburg na de afdaling van de Cauberg. Dan heb je echt spektakel smiling smiley
aartstyle 17 februari 2017 09:31
Dit is een parcours veranderen, maar gebonden zitten aan commerciele afspraken. Die laatste ronde is namelijk het probleem. Met de afdaling naar Maastricht en meestal het stuk wind tegen na de Bemelerberg. Dit wordt sprinten.........


Laatste ronde schrappen en dan vanaf keutenberg over het vlakke naar de finish zonder de cauberg.
Slimmerd 17 februari 2017 13:05
Dus je ziet ook geen wedstrijd van het Vlaamse voorjaar?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen