Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Moreno Hofland is blij dat hij terug is in Brabant: 'Hier hoor ik thuis'

Gepost door Wim De Craene 
Wim De Craene 21 februari 2017 07:15
Quote

Moreno Hofland is blij dat hij terug is in Brabant: 'Hier hoor ik thuis'

ROOSENDAAL - Na een rotjaar waarin werkelijk niets lukte, had wielrenner Moreno Hofland een totale reset nodig. De sprinter verhuisde terug naar Roosendaal en hij fietst voortaan voor het Belgische Lotto Soudal. Zondag is Hofland tijdens de opening van het wielerseizoen de kopman in Kuurne-Brussel-Kuurne. "Ik zat niet goed in mijn vel."

Zijn derde profjaar bij LottoNL-Jumbo was er een om snel te vergeten. De ontwikkeling van de sprinter stagneerde. Nul overwinningen en een rotgevoel hield hij over aan het seizoen. En het besef dat hij het anders wilde gaan aanpakken. "Ik was niet meer geprikkeld, kon niet meer door het vuur gaan. Mijn verhuizing naar Maarssen hielp ook niet mee, daar voelde ik me niet thuis. Ik zat gewoon niet goed in mijn vel", zo somt Hofland op wat er allemaal wel niet mis was.

'Groenewegen kreeg betere renners in zijn trein'
En daar kwam nog bij dat hij niet functioneerde in de sprinttrein van LottoNL-Jumbo en dat hij voorbij werd gestreefd door die andere sprinter in de ploeg, Dylan Groenewegen.

"Hij wint een hoop en ik bleef hangen." En die sprinttrein? "Een opgestart project, ik kon er niet mee omgaan", grinnikt Hofland. Om daar serieus aan toe te voegen: "Groenewegen kreeg ook de renners met de meeste ervaring mee. Bij mij werden zes man bij elkaar gezet die dit nog nooit gedaan hadden. Zoek het maar uit."

Na zeven jaar bij dezelfde ploeg was het tijd voor nieuwe impulsen. Hofland kon verlengen bij LottoNL-Jumbo, waar hij een pas op de plaats zou moeten maken. "Daar had ik geen zin in. De kleinere koersen heb ik al gewonnen. Dat zou achteruitgang zijn."

Terug naar Roosendaal
Dus moest het roer om. Tegelijkertijd ging Hofland terug naar zijn roots en koos hij voor een buitenlands avontuur. De wielrenner verhuisde maar weer naar Roosendaal en vond onderdak bij Lotto Soudal. "Hier hoor ik thuis", zegt hij tevreden. Bij zijn nieuwe ploeg staat hij nu in de schaduw van Andre Greipel, een van de rapste mannen op aarde. En ironisch genoeg moet hij in Belgische dienst een plekje innemen in de sprinttrein.

"Daar heb ik bewust voor gekozen", legt Hofland uit. "Ik wil weer winnen, maar ook leren hoe de sprinttrein werkt. Het is makkelijker om één iemand in te passen dan een hele trein, zoals vorig jaar. De jongens van Lotto Soudal werken al jaren samen. En ik zet liever Greipel af voor de overwinning, dan dat ik zelf tien keer achtste word. Dan leer ik er ook nog wat van. En die vijf kansen die voor mezelf zijn, wil ik dan wel pakken."

Giro d'Italia en wellicht Tour de France
Komende zondag volgt al een van die kansen voor zichzelf. Hofland is de troef in Kuurne-Brussel-Kuurne, de wedstrijd waarin hij in 2014 op de meet nipt geklopt werd door Tom Boonen. "Dat was mijn doorbraak. Ik ben net zo goed als toen. Ik kan dat gewoon", zegt de sprinter met een stalen gezicht. Daarna volgen Parijs-Nice, de klassiekers, de Giro d'Italia en, als hij in Italië bewijst het werk in de sprinttrein goed aan te kunnen, ook nog de Tour de France.

Maar na een rotjaar wil Hofland bovenal maar één ding. "Wat tussen de oren zit, is net zo belangrijk als je fysiek. Ik ben nu ontspannen en ik kan relativeren. Dat heb ik wel geleerd. Ik wil gewoon gelukkig zijn."

[www.omroepbrabant.nl]

Ik ben benieuwd wat Hofland in een omgeving die wel professioneel is kan uitrichten. Bij Jumbo moest hij het immers doen met renners zonder ervaring in het sprinttreinwerk. Dat typeert Lotto-Jumbo wel, dat amateuristische. Dat zie je bij de hele begeleiding van die ploeg waarbij Louis Delahije wel de kroon spant. Let wel, het was deze trainer die Kelderman roofbouw liet plegen op zijn lichaam. Het is nog maar de vraag of Kelderman daar ooit van gaat bekomen.
lodjan 21 februari 2017 08:43
Ik weet het niet, het blijft toch een Ollander.
shake 21 februari 2017 17:19
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik weet het niet, het blijft toch een Ollander.

Ik weet het wel, het is een Brabander.
Ziender Ogen 21 februari 2017 22:24
Waarschijnlijk zal hij van een koude 'brabantse' kermis thuiskomen. Als hij niet snel gaat winnen is hij veroordeeld tot hulpje in de sprinttrein van Greipel.
Wens hem toch succes. Volgend jaar Roompot?
Luijt 22 februari 2017 09:29
Dat stukkie dat je zelf toevoegt: grote klasse! De Craene, man met visie
Blueprint 22 februari 2017 15:55
Voorlopig moet hij het in de sprint afleggen tegen toppers als Hoelgaard en Hofstetter.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen