Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Kijkcijferrecords voor Eurosport dankzij prestaties van Tom Dumoulin

Gepost door Cecchini 
Cecchini 29 mei 2017 21:24


12 minuten reclame per uur, en toch keken meer mensen dan ooit naar Eurosport. Moordende concurrentie om de sportevenementen dwingt tot 'breaks'.

Door: Menno van Dongen / Volkskrant

Eurosport boekt records dankzij de topprestaties van Tom Dumoulin. De afsluitende tijdrit van de Giro, waarin de Nederlander de leiding in het algemeen klassement heroverde, trok gemiddeld 778 duizend kijkers. Bij de huldiging waren dat er zelfs een miljoen.

Concurrentie
Gijs Poortman, zendermanager van Eurosport, is heel tevreden. 'Dit zijn voor ons spectaculaire cijfers, het overtreft de verwachtingen. Dit zorgt voor een geweldige impuls voor onze ambitie om in Nederland verder te groeien als Home of Cycling.'

Eurosport ontwikkelt zich tot een belangrijke speler: het bezit ook de uitzendrechten van de Olympische Spelen in 2018 en 2020, via Discovery Communications. Dit moederbedrijf investeert flink in uitzendrechten, die steeds duurder worden omdat de concurrentie moordend is. Ter illustratie: in Nederland haalde SBS de Champions League binnen, FOX Sports de eredivisie (live) en Ziggo Sport de Formule 1.

Zulke investeringen moeten worden terugverdiend. Tijdens de Giro ergerden veel Eurosportkijkers zich aan reclame-onderbrekingen, ook op spannende momenten. Daar zijn strenge afspraken over gemaakt, beklemtoont Poortman: per uur was er maximaal 12 minuten reclame te zien, de finale van de koers werd niet onderbroken.

Planning
'We begrijpen dat dit voor de Nederlandse en Vlaamse wielerkijkers nieuw en daarmee dus ook wennen zal zijn, maar we zijn een commerciële zender. We proberen breaks zorgvuldig in te plannen, waarbij we rekening houden met het koersverloop. Dat lukt de ene keer beter dan de andere; livesport laat zich niet plannen.'

De NOS had het nakijken, maar slaagde erin de schade te beperken. 'We probeerden sinds juni 2016 met Eurosport een deal te sluiten over deze Ronde', zegt Maarten Nooter, hoofdredacteur van NOS Sport. 'De Tour de France en de Vuelta zie je altijd bij ons, de Giro doen we af en toe. Deze keer hadden we belangstelling, omdat we veel verwachtten van de Nederlanders. Maar Eurosport wilde de rechten exclusief voor zichzelf houden.'

Sublicentie
Twee weken voordat de Giro begon, sloten ze alsnog een deal over een sublicentie: 'Ik ben heel blij daarmee. Als de NOS het had moeten doen met 2 minuten niet-rechtstreeks wedstrijdbeeld per dag, zou dat heel droevig zijn geweest. Nu kregen we 25 minuten, genoeg voor een dagelijks tv-programma. Al was het een beetje droevig dat we zelf niet live verslag deden.'

Nooter: 'Er is flink bezuinigd op de publieke omroep, dat dwingt ons scherp te kiezen. Gelukkig hebben we een deal kunnen sluiten over een sublicentie voor de Spelen. Dit is een van de gevolgen van de bezuinigingen: sport kijken tussen allerlei reclameblokken door. Ik begrijp waarom commerciële zenders hiervoor kiezen, maar irritant is het wel.'
Jeanneman 29 mei 2017 21:32
Geen reclame in de finale? Gisteren maakten ze het heel erg bont.
Eddy Veen 29 mei 2017 21:57
Zouden ze zich bij Eurosport niet realiseren antireclame te maken?
Carlos Danger 29 mei 2017 22:01
Het Nederlandse wielrennen in de lift.
De Nederlandse kijker in zak en as.
tvm 29 mei 2017 22:17
Jammer dat de wielerwereld niet zo conservatief is op dit punt als het voetbal. Gewoon geen onderbrekingen tijdens de wedstrijd. Natuurlijk gaat de vergelijking mank omdat die wedstrijden korter duren.
Fcdh 29 mei 2017 22:23
Home of Cycling gaat hem op deze manier niet worden.
Af en toe reclame is irritant maar begrijpelijk als commerciële zender. Maar 3 reclameblokken in 10 minuten is echt te overdreven ookal gebeurt er niks in de koers. Onder het mom van geen reclames in de finale ging dat toch een aantal keer faliekant mis de afgelopen Giro. Daarnaast hebben we ook een aantal keer gewoon zaken echt gemist in de koers. Om het nog maar niet te hebben over het feit dat de commentatoren soms ook niet weten wanneer er reclame is en ze midden in hun verhaal ineens onderbroken worden.

2 tips:
- Laat een timer aflopen van bijv. 20 naar 0 wanneer de volgende reclame komt. Zo worden zowel de kijkers als commentatoren niet negatief verrast met een reclameblok.
- Tijdens de reclame een klein split screen met live beelden (zoals bij de Flecha items)

Verder heb ik me minder gestoord aan de commentatoren dan vooraf gedacht.
Het duo Renaat en De Cauwer zijn gewoonweg niet te evenaren door niemand.
- VanBelleghem vind ik heel fijn om naar te luisteren.
- Kroon heeft soms leuke anekdotes over zijn tijd alleen ik vind zijn toon soms wat irritant.
- Traksel doet het op momenten aardig maar zit vaak zo te keuvelen dat hij hele delen van de koers mist. Kwa toon vind ik het wel fijn om naar te luisteren maar hij moet stoppen met de Dijkstra look a like uithangen lees dezelfde verhalen / grappen 10x herhalen.
- Boogerd is gewoon top omdat hij renners goed herkend en de koers echt goed kan lezen.
- Been heb ik persoonlijk helemaal niks mee, wat een zegen dat ze geen commentaar gaf deze giro. Vertelt ook continu dezelfde verhalen en heeft een irritante betweterige toon.

Items en andere randzaken tijdens de koers.
- De CA data over wattages etc. kan leuk zijn maar er moet toch echt nog iets gevonden worden op het feit dat de data ook wat zegt. Nu ligt het er maar net aan op welk gedeelte van het parkoers de bepaalde renner zich bevind.
- Het Flecha item over de laatste X kilometer heb ik niks mee om over de timing nog maar te zwijgen. Wel vind ik Flecha een sympathieke kerel en zijn interviews met gebrekkig engels kan ik dan wel weer waarderen. Die jongen kan echt wel anders ingezet worden zodat hij ook wat beter tot zijn recht komt.

Kortom werk aan de winkel voor Eurosport anders gaan veel echte wielervolgers snel overstappen naar streams.
Ben 29 mei 2017 23:29
Het enige nadeel van Tom Dumoulins overwinning is dat het exclusief uitzenden op eurosport een succes was. Voor de komende jaren was het zo veel beter geweest als niemand had gekeken naar de giro.
Sub Culture 29 mei 2017 23:44
Het aantal reclame per uur lag een pak hoger dan 12 minuten.
Ik herinner mij momenten dat er op een halfuur tijd 3 reclameblokken waren die alles opgeteld al de 12 minuten overstegen.
En dan ging het hier niet eens over een beginuur van de uitzending.

Dan waren er nog de momenten waarop de regie besloot om in volle finale ineens een soort van recap van de rit door je strot te jagen.
De dwaze interventies van Flecha.

Over het commentaar ga ik me niet uitlaten.
Eazster 30 mei 2017 00:38
Die Flecha filmpjes met alle gps beelden en wattages misten simpelweg ook nog eens context.Met zijn gebrekkige engels en interruptie in belangrijke momenten in de koers (Wij van de Duyvis hoorden...)zorgen ervoor dat een voormalige sympathieke renner hier over komt als een groteske clowsnsgek.
Ik wens Gijs Poortman ,CEO van HOC toe eens 24 uur opgesloten gedwongen te moeten kijken naar zijn creatie "The Tour of Azerbedjan.tididibleep a sunny place"..The horror ,dit staat allemaal ver weg van dat heerlijke nostalgische verslag van slechts een aantal jaren terug.
Blueprint 30 mei 2017 08:28
Ik vond het fijn om ongehinderd door de Ronde van België de Giro te kunnen kijken. Karsten Kroon was ik ook heel blij mee, die deed het echt prima. Vanbelleghem graag z.s.m. vervangen door Renaat Schotte, want over hem ben ik minder positief. Daarnaast is het wel goed dat ES probeert de uitzendingen wat op te leuken, maar graag geen Flecha filmpjes meer in volle finale.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2017 08:29 door Blueprint.
Meneer 60% 30 mei 2017 08:30
Het is heel makkelijk om te roepen dat reclame stom is, maar ik denk wel dat je kritisch moet kijken naar het verdienmodel rond wielrennen. Want een sport waarbij je geen betalende toeschouwers hebt en eigenlijk ook geen ruimte om reclame uit te zenden heeft, vergeleken met andere sporten, wel een nadeel als het aankomt op centjes binnenhalen.

Dat Eurosport voor de verkeerde aanpak kiest lijkt me ook duidelijk. Je moet naar iets anders. Continu een reclamebalk die onder door het beeld loopt? Reclame in een splitscreen? Een commentator die af en toe gewoon roept dat de uitzending mede mogelijk wordt gemaakt door Tel Aviv en Jeruzalem?

Over de commentatoren ben ik niet zo negatief als vele anderen. Natuurlijk kunnen ze bij lange niet tippen aan het beste Nederlandstalige duo Schotte/De Cauwer, en ook niet aan andere sporza-combinaties. Maar ik heb liever Vanbelleghem/Kroon dan Dijkstra/Ducrot. Een verademing, om maar eens iets te noemen, dat Vanbelleghem meteen door had dat de aftellende klok in de tijdrit bij Quintana niet klopte. Dat hadden Dijkstra, Ducrot en Joris van den Berg nog niet ontdekt als je ze samen een jaar lang met een rekenmachine in een escape-room had opgesloten.
lodjan 30 mei 2017 08:39
Die reclames moeten inderdaad veel creatiever zonder de koers te storen.
Blueprint 30 mei 2017 08:49
Toch vond ik ze lang niet zo storend als de Ronde van België.
Noot 30 mei 2017 08:56
Ik heb noodgedwongen elke dag drie kwartier finale gekeken op de Duitse Eurosport en me geen moment gestoord.
Walnoot 30 mei 2017 09:09
Je kon vorig jaar ook al gewoon de Giro op Eurosport kijken hoor. Heb al jaren nog geen minuut live gezien van de ronde van Tony Martin vs. Wout van Aert.

Overigens vond ik die reclame over Tel Aviv goed te doen.
NielsJ 30 mei 2017 09:09
Voorheen had je inderdaad in de derde week van de Giro de altijd interessante Baloise Tour van België en vervolgens nog een kwartiertje Giro rechtstreeks op Sporza. Dit werd dan wel opgevangen door de NOS in het weekend en/of Eurosport. Gelukkig zendt Eurosport wel de gehele registratie van de etappes uit. Daar kan geen Karl of Jose tegenop. Ik denk dat ik meer stress had ervaren als ik afgelopen dinsdag en donderdag pas had kunnen volgen vanaf 16:30 dan vanaf het begin met af en toe een blok reclame...
ton duk 30 mei 2017 09:33
NielsJ Schreef:
-------------------------------------------------------
> Voorheen had je inderdaad in de derde week van de
> Giro de altijd interessante Baloise Tour van
> België en vervolgens nog een kwartiertje Giro
> rechtstreeks op Sporza. Dit werd dan wel
> opgevangen door de NOS in het weekend en/of
> Eurosport. Gelukkig zendt Eurosport wel de gehele
> registratie van de etappes uit. Daar kan geen Karl
> of Jose tegenop. Ik denk dat ik meer stress had
> ervaren als ik afgelopen dinsdag en donderdag pas
> had kunnen volgen vanaf 16:30 dan vanaf het begin
> met af en toe een blok reclame...

JUIST en GEHEEL EENS
gr
Slimmerd 30 mei 2017 09:36
De vraag is natuurlijk zijk die kijkcijferrecords er door T. Dumoulin of gewoonweg omdat men niet ergens anders kan kijken op de tv? Uiteraard zorgt het succes van Dumoulin voor een toename, maar het grootste deel kijkt toch vooral door gebrek aan beter.
Andere Peter 30 mei 2017 09:39
Die vergelijking gaat zelfs zo mank dat het zelfs onzin is. Geen hond zou de reclame nog zien. Je zaagt een ppot weg onder het verdienmodel.
Andere Peter 30 mei 2017 09:51
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2017 09:51 door Andere Peter.
Andere Peter 30 mei 2017 09:51
* Juist het geklaag over reclame is conservatief. Er moet geld binnenkomen. Eurosport verdient terug wat ze betaalden aan de Giro. De ploegen profiteren daar ook van
* Reclame in finales vond ik erg meevallen, meestal kort en een enkel moment. Op de laatste dag betrof het ook maar 1 kort blok toen Dumoulin net reed. Het stoorde de verslaggeving niet echt. Het is een tijdrit, hè? Je hebt bij een tijdrit nooit elke renner de hele koers in beeld
* Klein live-beeld rechtsonder mee laten lopen tijdens reclame en bv ook een band met GPS-verschillen, dat vind ik wel heel kansrijk. Goed voor de sponsoren ook
* Flecha-filmpjes vond ik ook suf. Maar Eurosport zendt ook uit in grote landen waar men minder bekend is met wielrennen. Daar verwacht de kijker allicht meer vermaakt te worden dan door renners alleen
* Interessant is niet dat Eurosport in NL veel kijkers had. Dat is het Dumoulin-effect. Interessant is hoe Eurosport het in heel Europa (en zelfs daarbuiten) deed



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2017 10:17 door Andere Peter.
Ziender Ogen 30 mei 2017 09:54
Gelden de genoemde kijkcijfers voor Nederland of Nederlands taalgebied of in totaliteit?
Bromertà 30 mei 2017 10:31
Noem mij maar conservatief. Ik zal het, voor dit moment, kort houden en mijn mening samenvatten in een zin.

Eurosport heeft de ziel uit de wielersport gehaald.
Blueprint 30 mei 2017 10:38
Als de ziel van de wielersport onderuit gehaald wordt door een paar reclameblokken en een gebrek aan José de Cauwer, dan is het een armoedige sport.
Ziender Ogen 30 mei 2017 10:45
Dat kan niet, dat is te veel eer voor een tv-zender.

Het zijn nog steeds dezelfde renners die door eeuwige olijfvelden de koers maken.
El Mik 30 mei 2017 10:46
Frederik D. 30 mei 2017 10:46
Ik haat reclames. Maar verder vind ik dat Eurosport best te pruimen was.
Andere Peter 30 mei 2017 10:54
Het is dan ook wartaal van Bromertà. Reclame is de ziel van de wielersport. De sport bestaat bij de gratie van reclame.
Bromertà 30 mei 2017 11:30
Het is stuitend naïef om de invloedssfeer van een naam van een sponsor op broek of shirt of gekoppeld aan een organisatie gelijk te stellen aan de uitbuitingsmentaliteit van types als John de Mol en Gijs Poortman.
Arsimo 30 mei 2017 11:32
Precies.

Het model van exploitatie van gratis te bezoeken websites en tv-kanalen dankzij spots & banners etc is in zekere zin van de profwielersport afgekeken. Vermaek in ruil voor reclame kijken.

Nu gecombineerd met tv en wielrennen - was niet te vermijden, al is het even wennen misschien. Maar veel liever dit dan de eerdere (gelukki mislukte) experimenten achter de decoder.

Wel kan het beter:

- loopbanner met reclame in plaats van onderbrekende spots, of in ieder geval minder spots.
- en als dan toch spots dan klein scherm met de koers
- en als dan toch spots: veel kortere en krachtigere spots, geen of heel korrte leads-in and leads-out van de zender zelf (Eurosport in dit geval - die paar seconden ijs/water beelden bijvoorbeeld kwamen mijn neus uit)
Horsie is back 30 mei 2017 12:59
Horsie trok gewoon zijn portemonnee. € 29,95 voor de rest van het jaar Eurosport.

Voor de goede orde: voor de Eurosport Player. Voor achter de PC, zodat ik ook andere dingen tegelijkertijd kan doen.
Volgens mij heeft iedereen met een normaal tv toestel Eurosport in het pakket.

Horsie had hier iets neer willen pennen, maar bedenkt zich voor de duizendste keer. grinning smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/05/2017 11:33 door Horsie is back.
Luijt 30 mei 2017 13:23
En het zijn natuurlijk niet alleen die irritante reclameblokken op het moment dat de koers beslist wordt die de coverage van Eurosport zo slecht maken.
Het is - onder veel meer - ook het abominabele commentaar (hoewel ik die Flecha na de koers nog best oké vind).
Horsie is back 30 mei 2017 13:35
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> En het zijn natuurlijk niet alleen die irritante
> reclameblokken op het moment dat de koers beslist
> wordt die de coverage van Eurosport zo slecht
> maken.
> Het is - onder veel meer - ook het abominabele
> commentaar (hoewel ik die Flecha na de koers nog
> best oké vind).

Traksel en van Belleghem. Een paar apart. Traksel, die even een naam niet wist en van Belleghem, die dan moeiteloos aanvulde.
Van Belleghem met die aparte tonatie, alsof hij bij alles werd ingefluisterd door degene, waarvan we de naam niet mogen schrijven. JWH.

Als Luijt gaat commentariëren, weet Horsie wel, wie naast hem zit. grinning smiley
Luijt 30 mei 2017 13:42
Ik deed dat altijd alleen.
Andere Peter 30 mei 2017 13:42
Exact.

Was het niet Milaan - San Remo dat voor het eerst van het open net verdween en achter de decoder kwam? Dat was niet geslaagd voor de langere termijn, de ploegsponsoren willen exposure. Daarin zoekt het verdienmodel van het wielrennen naar een balans.
Andere Peter 30 mei 2017 13:45
Raadselachtig welke tegenstelling je hier ziet. Het is precies dezelfde exploitatie. Of het nu Sauna Diana is of GTST. Kennelijk heb je zo je voorkeuren en dat vertroebelt je beeld.
Horsie is back 30 mei 2017 13:54
Luijt heeft het niet door. smiling smiley
Arsimo 30 mei 2017 13:57
Was inderdaad Milaan San Remo. Twee jaar achter elkaar dacht ik. Wat een ellende was dat, ik kan me het gevoel nog herinneren. 1996.

Overigens ook waren toen ook de uitzendrechten van de Leeds Classic, de ronde van Zurich, Sebastian-San Sebastian en de Ronde van Lombardije toen in handen van FilmNet.
Arsimo 30 mei 2017 14:00
Enige - voor mij persoonlijk althans - echte minpunt van Eurosport is dat het niet meer op een open net wordt uitgezonden.

Ik kijk nog wel een skoers via een DVB-T kastje/stickje op mijn tablet als ik buitenshuis ben en dat werkt prima met NPO 1,2,3 en ook indien in of om Vlaanderen met Sporza maar niet met Eurosport. Da's wel ontzettend jammer.
Bromertà 30 mei 2017 14:06
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> En het zijn natuurlijk niet alleen die irritante
> reclameblokken op het moment dat de koers beslist
> wordt die de coverage van Eurosport zo slecht
> maken.
> Het is - onder veel meer - ook het abominabele
> commentaar (hoewel ik die Flecha na de koers nog
> best oké vind).

Precies. Het was kwa koersbeleving via het medium televisie nimmer zo slecht geweest. Er waren momenten dat ik zelfs snakte naar het duo D&D. Gelukkig had Thijs Zonneveld op de AD-site wel heel sfeervolle achtergrond reportages, interviews, voor- en nabeschouwingen; heerlijk laagdrempelig en vooral lichtvoetig.

Ik dacht dat het toppunt van humorloosheid bij Michel Wuyts lag, maar die Van Belleghem overtreft hem met verve. En die monotone manier van verslaggeving; een Turing-machine is er niets bij. Daarom was het met Karsten Kroon af en toe nog een beetje te harden, die probeerde er nog een beetje verstrooiing aan toe te voegen. Boogerd was ook veel te zwaarmoedig bij de centrale verwarming en te nasaal bovendien.

Eurosport doe ons een lol en pak je biezen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2017 14:06 door Bromertà.
Arsimo 30 mei 2017 14:15
Het commentaar was idd af en toe irritant.

Maar gek genoeg vind ik vooral het gebrek aan goed commentaar heel jammer en heb ik niet zo'n last van slecht commentaar. Ik sluit me daar min of meer voor af - in loop der jaren geleerd neem ik aan?

Voordeel van zoals wij allemaal hier dat we in regel ons eigen commentaar wel kunnen bedenken. 8 vd 10 keer herken je de renners aan hun tenue en stijl, en anders wel met een rugnummerlijstje erbij. De tijdverschillen komen in beeld en we hebben zelf ook - en geregeld zelfs beter - door als de gps er weer eens naast zit. De anecdotes van Kroon of andere goedgebekte ex-renner luister ik dan wel nog naar.
Horsie is back 30 mei 2017 14:33
De beste commentator blijft natuurlijk de man, die een peak power van 737 Watt trapte, oh zo dicht bij 1 Horse Power. Eigen skin eerst. grinning smiley
Horsie kan niet om de man heen al had hij met Mart Smeets gemeen, dat hij Lance te veel op zijn blauwe ogen geloofde.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2017 20:54 door Horsie is back.
Fcdh 30 mei 2017 14:53
Veel vergelijken het commentaar van Eurosport met "De Belg". Wel is de vraag of dat helemaal eerlijk is aangezien het duo Schotte en De Cauwer nagenoeg niet te evenaren zijn. Wat als we Sporza niet hadden gehad en enkel overgeleverd zijn aan de Nos of Eurosport? Dan vind ik het commentaar bij Eurosport toch een stuk kundiger en beter dan het commentaar bij de Nos. Het Henk en Ingrid commentaar is echt tenenkrommend en bijna ongelooflijk dat Ducrot zelf renner is geweest. Zelden iemand gezien met zo weinig koersinzicht, of zal het allemaal gespeeld zijn?

Wat mij betreft verdiend Eurosport nog een eerlijke kans. Iets wat ze bij velen op voorhand al niet gekregen hebben vooral door de reclames. Net of Sporza zo fijn Giro kijken was met de ontknoping van de Giro niet live door het anderhalf uur durende podium van de baloise belgie tour?
valse trage 30 mei 2017 15:29
Tel Aviv EN Jerusalem winking smiley
rustdag 30 mei 2017 16:34
De kijkcijfers voor Critérium du Dauphiné die zondag begint, zullen niet zo hoog zijn. Eurosport 2 zendt deze koers helaas uit.
Eddy Veen 30 mei 2017 16:34
Teleurstellende kijkcijfers wat mij betreft.
Eazster 30 mei 2017 16:37
Zenden ze Criterium du Dauphine. niet gewoon uit op Sporza dan?
rustdag 30 mei 2017 16:45
Nee die hebben volgens mij niet de rechten.


Ik zie op hun site dat ze wel een Live stream hebben. ( voor de belgen)

Hier staat alleen Eurosport vermeld.
[sport.infonu.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/05/2017 16:55 door rustdag.
Luijt 30 mei 2017 17:40
ton duk 30 mei 2017 17:46
valse trage Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tel Aviv EN Jerusalem winking smiley

Jerusalem schijnt zelfs een muur te hebben waar wieler"liefhebbers" briefjes kunnen achterlaten..
gr
Walnoot 30 mei 2017 20:39
Hmm, niet meegekregen. Maar moet ook zeggen dat de vorm van de reclame mij persoonlijk nogal afleidde van de inhoud.
JW 31 mei 2017 11:04
Die kijkcijferrecords zeggen me erg weinig.

a. het betreft alleen Nederland. Hoe was dat in andere landen waar ES uitzond ? Want de wereld is wat groter dan Nederland.
b. wat is de referentie ? Voorgaande Giro's was Sporza uiteraard heel wat populairder.
c. dat jaar absurd spannende Giro, met heel grote Nederlandse inbreng. Bovendien Nederlandse roze trui. Een saaie Tour met Froome die al twee weken vaststaat als winnaar zal heel wat minder kijkers trekken.

Ik ben het gevoelsmatig eens met Bromerta.
Dit is m.i. een doodlopende weg.
Als het aantal kijkers terugloopt, hoe kijken de sponsors er dan tegenaan ?
De DL zal in elk geval veel minder kijkers gaan trekken.
Andere Peter 31 mei 2017 11:17
Dat risico van het bereik dat is er. Maar Eurosport is Filmnet niet. De dekkingsgraad is véél groter. Het is bijna te zien als een open net.

Het zal per land verschillen wat de beste zender is. De RAI zond de Giro toch gewoon in Italië uit? Daar moet echt de meeste exposure vandaan komen.

Die cijfers van Eurosport in NL zijn heel hoog. Rekening houden dat het gemiddelden zijn voor een hele etappe (in de finale kijken er meer). Rekening houden dat het middagcijfers zijn (marktaandeel zal zeer groot zijn). Naar de Tour op de NOS wordt 'smiddags in NL nauwelijks meer gekeken. Fenomenale cijfers dus, voor NL.
Ziender Ogen 31 mei 2017 11:21
Als het getal van 1 miljoen kijkers in NL klopt dan is dat te vergelijken met een Tour de France uitzending op de NOS.

Ik denk dat Eurosport hier blij mee is.

Of het een algemeen succes is ligt aan de kijkcijfers van de overige landen.
Ziender Ogen 31 mei 2017 11:23
Precies Peter, we hadden zelfde gedachtesmiling smiley
Bromertà 31 mei 2017 11:29
Er was geen alternatief. Het ES-dictaat heeft de kijker verplicht af te stemmen om hun open riool, kanaal kan ik 't niet noemen.

Allicht dat er heel veel mensen hebben gekeken, een Nederlandse sporter was bezig geschiedenis te schrijven.

tjeeessss
Horsie is back 31 mei 2017 11:37
JW Schreef:
-------------------------------------------------------

> Een saaie Tour met Froome die al twee weken vaststaat als winnaar zal heel wat minder kijkers trekken.

Alleen maar JW, omdat kid Froome steeds een hand met vier vingers opsteekt. smiling smiley
Andere Peter 31 mei 2017 11:37
tjeeeessss

Je betwist niets wat ik zeg. Dat er geen live-alternatief was is nu net het hele idee bij tv-rechten. de overblijvende alternatieven zijn de normale vrije nieuwsgaring en de sublicenties, zoals bv de NOS die had.

De situatie is niet de schuld van Eurosport. Zij dicteren niets. De Giro-organisatie heeft niet jouw belang het hoogst in het vaandel maar het eigen belang.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/05/2017 11:38 door Andere Peter.
rustdag 31 mei 2017 11:40
Ze hebben alleen de laatste zondag de 1 Miljoen aan getikt, verder was het 200.000, 300.000 400.000 en dus de laatste zondag pas de 1 mil.
Ziender Ogen 31 mei 2017 11:41
@Bromertá Daar gaat het niet om. Het succes in deze is dat veel mensen die zender hebben gevonden.

Precedentwerking hé



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/05/2017 11:43 door Ziender Ogen.
Bromertà 31 mei 2017 11:52
Een dictaat ja, een opgelegd pandoer: als je wil kijken dan MOET dat via ons.

Hang deze boven je bed:

Arsimo 31 mei 2017 11:59
Wat ik me nu oprecht afvraag: snap je er nu echt niets van of vind je het leuk om hier te doen alsof je het niet snapt?
Ziender Ogen 31 mei 2017 11:59
Natuurlijk de keuze tussen reclame of niet en kundig commentaar of gewauwel.
Bromertà 31 mei 2017 12:01
Andere Peter 31 mei 2017 12:27
Zo'n enquête doet er natuurlijk helemaal niet toe. Betalen doen 300.000.000 Europeanen met hun portemonnee. Niet 3.000 malloten met een internetkwisje. Die Europeanen (ik beperk mij even daartoe) doen dat door:

- producten te kopen van ploegsponsoren
- producten te kopen van wedstrijdsponsoren
- zich te laten beïnvloeden door tv-reclame op Eurosport
- zich te laten beïnvloeden door reclame rond de sublicenties
- te betalen voor Eurosport
- merchandising
- etc etc

Daar vaart Dumoulin uiteindelijk zeer wel bij. Gaat het de sponsoren goed, dan gaat het goed met de ploegen en de wedstrijden.

Misschien kan iemand het voor Bromertà in wattages uitdrukken? Ik zal hem op weg helpen.
* grote kapitaalstromen --> groot vermogen
* kleine kapitaalstromen --> klein vermogen



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/05/2017 12:28 door Andere Peter.
Andere Peter 31 mei 2017 12:30
Goed punt.

Zijn nog steeds voor Eurosport en lange middaguitzending prima cijfers.
Luijt 31 mei 2017 13:17
Eurosport is een kutzender, daar zijn we het toch wel over eens met z'n allen?
JW 31 mei 2017 13:24
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------

>.... Die cijfers van Eurosport in NL zijn heel hoog.
> Rekening houden dat het gemiddelden zijn voor een
> hele etappe (in de finale kijken er meer).
> Rekening houden dat het middagcijfers zijn
> (marktaandeel zal zeer groot zijn). Naar de Tour
> op de NOS wordt 'smiddags in NL nauwelijks meer
> gekeken. Fenomenale cijfers dus, voor NL."


Nauwelijks meer NOS-kijkers voor de Tour ? En dat in de vakantietijd ?
Weet je dat zeker ?
Ze hebben natuurlijk dan ook de alternatieven Sporza en Eurosport, maar
ik dacht niet dat die zo veel Nederlanders trokken..
En de Tour is door mekaar - zeker voor Nederlanders - heel wat minder
kijkwaardig dan de afgelopen Giro.
Ziender Ogen 31 mei 2017 14:08
Ziender Ogen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Natuurlijk de keuze tussen reclame of niet en
> kundig commentaar of gewauwel.


Ik bedoel natuurlijk dat iedereen bij Sporza uitkomt bij zo'n poll.
Eerste keus wel of niet reclame. Niemand kiest dan voor Eurosport.
Tweede keus is dan tussen nos-commentaar of Sporza.
En dat lijkt me ook een duidelijke zaak.
Andere Peter 31 mei 2017 14:29
Ik keur geen zenders goed of af. Net zo goed als ik dat niet met supermarkten of restaurants doe. Ik bepaal met mijn portemonnee in de hand waar ik eet. Verder snap ik dat elke zender/supermarkt/restaurant zijn eigen bestaansrecht of verdienmodel heeft.
Slimmerd 31 mei 2017 14:30
Dat lijkt me een poll zonder waarde, geldt enkel bij koersen die ze alledrie uitzenden. Bij de voorjaarsklassiekers heb ik Eurosport niet gehoord over verbeterde cijfers, zal bij de Tour ook niet gebeuren.
Maar de wielerliefhebber stemt bij een Giro d'Italia of eerder MSR toch af op Eurosport, daar zij de enige aanbieder zijn. Het zou een Eurosport sieren ook iets te doen met de klachten die er zijn, dat ze niet zonder reclame kunnen dat staat buiten kijf, maar een betere oplossing moet er te vinden zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/05/2017 14:31 door Slimmerd.
Andere Peter 31 mei 2017 14:34
Zie onderstaande terechte toevoeging van rustdag. De Tour op de NOS haalt met de live-etappe zelden of nooit significant hogere kijkcijfers dan de Giro op de slotdag op Eurosport.

Misschien zitten sommigen met voetbalkijkcijfers in hun hoofd. Maar dat is doorgaans prime time.

Interessant voor Eurosport is het marktaandeel dat ze haalden. Dat zal zondag in NL immens geweest zijn. En dan was er nog voor een groot deel van de uitzending concurrentie van GP Monaco. Op Ziggo. Over verdienmodellen gesproken...
Eazster 31 mei 2017 15:12
Zie onderstaande terechte toevoeging van rustdag. De Tour op de NOS haalt met de live-etappe zelden of nooit significant hogere kijkcijfers dan de Giro op de slotdag op Eurosport.

Je snap hoop ik dat toch dat het simpelweg komt doordat er Nederlandse geschiedenis is geschreven en ze een monopolie positie hebben op de Giro.
Ik ben inderdaad benieuwd naar kijkcijfers van pakweg Spanje of Frankrijk op Eurosport tov de Tour de France.
JW 31 mei 2017 17:15
Zijn er ook kijkcijfers bekend van andere wielerkoersen die ES in Nederland uitzond ?
Slimmerd 31 mei 2017 17:40
Anderhalf uur onderbroken F1, wat afgelopen is voor de top-10 van de tijdrit van start gaat. Ik durf aan dat het voor vele gewoon zappen was na de F1 en nog zappen was met Roda-MVV en NEC-NAC.
Eindhovuh 31 mei 2017 18:14
Onzin.
[tv-visie.be]
De afsluitende etappe van de Tour 2015 naar de Champs Elysées in Parijs kwam met een gemiddeld aantal kijkers van 1.930.000 nog heel dicht in de buurt van het nieuwe record.

Eerdere etappe: Op het hoogtepunt (rond de finish) keken er heel even zelfs 3.110.000 Nederlanders naar het wielrennen.
Luijt 31 mei 2017 22:33
O AP, goed van je hoor, dat je niks goed - of afkeurt. Ik wel. Ik keur Eurosport af en ook een heleboel restaurants. Maar ik keur ook wel eens 1 goed. Niet teveel hoor, het moet wel een cadeautje blijven.
cyclingfreakske 31 mei 2017 22:34
dit kan men niet beter verwoorden winking smiley
Andere Peter 31 mei 2017 23:26
Normaliter zijn kijkcijfers het gemiddeld aantal kijkers over de hele uitzending. De wegzappers tellen dus niet als volledige Giro-kijker mee.
Andere Peter 31 mei 2017 23:38
Wat is er nu onzin? Kun je dat toelichten? Daar staat, voor 2015 (!), dat er gemiddeld 1,1 miljoen keken. En dat was toen een record. Dat is van dezelfde orde van grootte als Eurosport zondag (778.000 - 1.000.000 bij huldiging). Die etappecijfers zitten al heel lang rond of net onder het miljoen. Is dat wat je betwist? Misschien had ik niet 'zelden of nooit' moeten schrijven maar alleen 'zelden'.

Je pikt overigens een jaar met Tourstart in Nederland... Die piek die je noemt, dat was de start in Utrecht/Rotterdam. Lekker vergelijkingsmateriaal kies je zeg. Dat is toch geen doorsnee-etappe?
cyclingfreakske 01 juni 2017 00:36
enerzijds toch de schuld van Eurosport....

het is vraag en aanbod maar tegen het bod van Europort was niks opgewassen.... ze hebben bergen geld in tegenstelling tot de rest.
daardoor was de rest onmiddelijk schaakmat gezet.

op het vasteland een paar 10.000 minder kijkers, globaal een paar 100.000 extra en je wekt mogelijke nog grotere interesse op een kijkveld van ca 1.5 miljard mensen die regelmatig sporten bekijken op Eurosport.
Daarnaast heb ik voor de eerste maal op een USA zender een heus wielerprogramma gezien over de Giro - dagelijkse gebeurtenissen en intervieuws.
dankzij eurosport.
het gaat ook een beetje rond dat de UCI in naam van de globalisering gelobbyt heeft om de organisatie sneller over te halen en te breken met de traditie.
het zou zomaar kunnen..........
Eindhovuh 01 juni 2017 11:02
De onzin:
Jij stelt: De Tour op de NOS haalt met de live-etappe zelden of nooit significant hogere kijkcijfers dan de Giro op de slotdag op Eurosport.

Ik heb 2015 gepakt omdat dat de eerste cijfers waren die ik tegen kwam.
Jij verwijt mij dat ik geen doorsnee etappe pak, ok hieronder wat cijfers.

Op de absolute piek van de Giro haalde eurosport 778.00- kijkers, oplopend tot 1 miljoen bij de huldiging. In totaal werd de Tour de France op televisie gevolgd door ruim 10 miljoen Nederlanders, dat houdt in dat 66% van de bevolking minstens een keer gedurende minimaal vijf minuten achterelkaar keek naar de Tour bij de NOS op NPO 1.

Op het hoogtepunt (rond de finish) van de best bekeken etappe keken er heel even zelfs 3.110.000 Nederlanders naar het wielrennen.
Dat is dus ruim 3x zo veel. Helemaal niet dezelfde orde van grootte.
Maar ok, dan ga jij zeggen, ja maar gemiddeld, zelden of nooit veel beter::


Cijfers:
De meest bekeken live Touruitzendingen (gemiddeld aantal kijkers / marktaandeel):
zondag 5 juli 2015 - 2e etappe Utrecht-Neeltje Jans - 1.957.000 (60%)
zondag 26 juli 2015 - Slotetappe naar Champs Elysées Parijs - 1.930.000 (48%)
zaterdag 25 juli 2015 - Bergetappe naar Alpe d'Huez - 1.878.000 (60%)
zondag 24 juli 2011 - Laatste etappe naar Champs-Élysées - 1.691.000 ( 47%)
zondag 22 juli 2007 - Aankomst bergop Plateau de Beille - 1.566.000 (52%)
vrijdag 22 juli 2011 - Aankomst bergop Alpe d'Huez - 1.560.000 (58%)
zondag 17 juli 2005 - Aankomst bergop Pla d'Adet - 1.551.000 (67%)
zondag 15 juli 2007 - Alpenetappe naar Tignes - 1.517.000 (59%)
zaterdag 23 juli 2011 - Individuele tijdrit - 1.492.000 (59%)
zondag 17 juli 2011 - Vlakke rit naar Montpellier - 1.456.000 (53%)
zaterdag 4 juli 2015 - Tijdrit in Utrecht - 1.448.000 (56%)

Dat is allemaal 2x zo veel.

2016 heb ik ook wat van gevonden. De kijkcijfers lagen lager maar: In totaal hebben in 2016 10,4 miljoen mensen iets van de Tour de France gezien. De etappe waarin Tom Dumoulin in Andorra zijn eerste ritzege behaalde: Bijna 1,9 miljoen mensen hebben daar naar gekeken.
Als we gaan vergelijken tussen niet piek dagen is er exact hetzelfde beeld.
Eurosport kijkcijfers: De andere dagen dat Tom vooraan reed: zat: 548.000, vrij: 441.000.
Een week eerder waren de kijkcijfers nog veel lager: Iets onder de 300.000 gemiddeld.
De week daarvoor rond de 125.000 gemiddeld….

De NOS bereikt met de Tour de France nog steeds een veel grote publiek dan Eurosport met Dumoulin. Al was dat voor Eurosport een waanzinnig succes.
Arsimo 01 juni 2017 11:33
Deze cijfers kloppen ongetwijfeld. Maar wel beetje appels-peren vergelijking, o.a. de populariteit/bekendheid verschil tussen Tour en Giro en de Giro grotendeels in werkperiodes wordt gereden en de Tour in de zomervakantie.

Als men de Giro2017-Eurosport-Dumoulin kijkcijfers ergens mee moet vergelijken dan is dat met de kijkcijfers vorig jaar tijdens de Giro en dan in het bijzonder toen Kruijswijk in het roze reed en in gewonnen positie leek te liggen.

Door stom toeval zijn door die omstandigheid in 2016 en 2017 de Eurosport-met-reclame vs Sporza/NOS-zonder-reclame goed te vergelijken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/06/2017 11:33 door Arsimo.
Ziender Ogen 01 juni 2017 11:34
Ja natuurlijk trekt de TDF meer kijkers dan de Giro. Opvallend is juist dat het verschil niet eens zo groot is.

Omdat de NOS de Giro nooit heeft uitgezonden moet je eigenlijk kijken naar de kijkcijfers van nederlanders die
in de afgelopen jaren op Sporza hebben afgestemd.
Bromertà 01 juni 2017 13:22
Hier het verdienmodel van ES.


Gijs Poortman - Production Manager Eurosport

En hier een indicatie wat dit model teweegbrengt.
Kijker klagen over exclusief wielrennen op ES
Kijkcijfers beduidend lager.

NIET OP EÉN
"Een koers op de publieke omroep haalt daar 400.000 kijkers. Dit jaar werd het openingsweekend voor het eerst live uitgezonden op Eurosport Nederland en er waren maar 10.000 kijkers. Dat is nefast voor de populariteit van de sport."
Milaan San Remo

"In Vlaanderen en Nederlandstalig Brussel hebben zaterdag gemiddeld 358.668 mensen gekeken naar de uitzending van Milaan-San Remo op Eurosport. Vorig jaar keken nog 661.151 wielerliefhebbers via Sporza."
De Standaard
Arsimo 01 juni 2017 13:56
Je citeert te selectief.

Het complete relevant citaat luidt:

"Daarvoor baseer ik me op resultaten van Eurosport Nederland'', legt Van Reeth uit in HNB.

"Een koers op de publieke omroep haalt daar 400.000 kijkers. Dit jaar werd het openingsweekend [ de Omloop het Nieuwblad dus, die de NOS al sinds 2013 niet meer uitzendt ] voor het eerst live uitgezonden op Eurosport Nederland en er waren maar 10.000 kijkers. Dat is nefast voor de populariteit van de sport. Ik verwacht voor Milaan-Sanremo maximaal 100.000 kijkers. Terwijl zo'n monument op Eén 800.000 tot 1.000.000 mensen bereikt."


En dus die verwachting in Vlaanderen tijdens MSR van ruim 800.000 naar 100.000 klopt dus sowieso niet zoals je zelf al aangaf:

"In Vlaanderen en Nederlandstalig Brussel hebben zaterdag gemiddeld 358.668 mensen gekeken naar de uitzending van Milaan-San Remo op Eurosport. Vorig jaar keken nog 661.151 wielerliefhebbers via Sporza."

Dus ipv van de verwachte 1/8 was het in werkelijkheid ruim meer dan de oorspronkelijk helft die toch op Eurosport keek. Uiteraard nog steeds flink minder, maar een iets ander beeld. Eurosport is onbekender nog, diverse mensen kunnen het niet ontvangen of alleen met moeite en de reclame werkt niet mee.

Als je wil klagen moet je o.a. bij de Italiaanse organisatoren zijn die de rechten aan Eurosport hebben verkocht. Eurosport ziet een kans en doet een goed bod. Dat kan je ze niet verwijten. De organisatoren verkopen hun rechten en - zo zou men kunnen stellen - zijn daarbij kortzichtig en letten te weinig op de belangen van hun eigen sponsors en deelnemende ploegen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/06/2017 14:22 door Arsimo.
Bromertà 01 juni 2017 14:37
Ik begin niet voor niets met "verdienmodel" !! En heb het vervolgens over "indicaties." In alle oprechtheid vraag ik me af of je dit wel begrijpt of dat je het niet wil begrijpen. Als het marktaandeel zakt van 67,4% naar 38,7% dan kan je toch niet spreken over een meerwaarde voor de wielersport, die het zo moet hebben van spreidingsgrootte (ik heb 'n hekel aan het woord "exposure " ) ? Daar zit je dan als Sunweb met je duur betaalde ploeg en dan zie je dat je naamsbekendheid niet volgens verwachting via het medium TV toeneemt, maar zelfs afneemt.

Ja RCS wordt er rijker van, maar de wielersport in algemene zin ondervindt van dit "verdienmodel" alleen maar nadeel. Laatst las in een interview met een Italiaanse renner uit een kleinere Italiaanse ploeg die geen wildcard kreeg, omdat CCC zich bij RCS had ingekocht.

ES is hard op weg de doodlopende route van John de Mols Talpa en zijn mislukte avontuur met Eredivisie Voetbal in te slaan: mensen haken af - pikken die reclames niet en zien de kwaliteit van de uitzendingen achteruitgaan.

Ik klaag niet, ik geef mijn ongezouten mening.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/06/2017 14:41 door Bromertà.
Arsimo 01 juni 2017 16:42
Ik heb nergens over meerwaarde gesproken of aangeven dat ik zo blij ben met de Eurosport-situatie.

Jij schetst alleen het probleem erger dan het nu is en zeker dan het mogelijk kan worden. Als uitzenden door Eurosport tot een structurele verlaging van de kijkcijfers zou blijken te leiden (dus ook na 2 a 3 jaar) dan is het een slechte zaak en moeten we er vanaf. Maar die conclusie kunnen we nog niet trekken.

Vooralsnog kijk ik het aan. Uiteraard heb ik liever ook dat openbare open netten als Sporza en NOS het uitzenden ipv Eurosport. Liever geen reclame en bovendien ook makkelijker en breder te ontvangen.

Maar de grote vraag is of alles uitzenden via publieke kanalen is vol te houden. Met commerciele kanalen is er ieder geval iets meer geld (voorlopig!) voor de organisatoren en die houden het dan mogelijk beter of langer vol. Beter af en toe de reclame "doorbijten" als kijker dan helemaal geen directe koers mee of veel minder op tv. Of nog erger, achter een decoder zoals al eens gepoogd is en gelukkig mislukt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/06/2017 16:43 door Arsimo.
Ziender Ogen 01 juni 2017 17:32
Ook ik heb nostalgische gevoelens. Maar je zag al dat de nos steeds minder wedstrijden
ging uitzenden. In duitsland worden ook weinig koersen uitgezonden.

Ben het eens met Arsimo. Het zou funester voor de wielersport zijn als koersen ophouden te bestaan vanwege onvoldoende
tv-gelden.
Andere Peter 01 juni 2017 18:56
Precies.

Hoe dan ook valt Eurosport niets te verwijten. De Giro in mijn ogen ook niet, natuurlijk kiezen zij voor hun eigen winst. Die ploegen melden zich toch wel aan. Als er al een entiteit een steek laat vallen, dan is dat de UCI. Deze zou kunnen verplichten dat sommige koersen op het open net komen. Echter, te betwisten valt of dat verstandig is (nog even los van de vraag of de UCI die armslag heeft tov de organisatoren, ik denk dat ze de UCI zouden uitlachen). Waar trek je dan de grens? Dat is ook eigenlijk per land per koers verschillend.

Maar ook: de concurrentie van gesloten netten is nodig om de prijs op te drijven. Als de UCI de organisatoren zou verplichten om zich te beperken tot open netten dan zou die markt ineenstorten (of wanneer de organisatoren zichzelf hiertoe zouden beperken). Men moet het hebben van 2 of 3 partijen (vaak conglomeraten met vertakkingen in veel landen) die tegen elkaar opbieden. Valt er dan eentje weg, dan kan dat tot enorme prijsval leiden.

Na het Sport7-debacle (kan ook zijn dat ik mij in het debacle vergis) durfde in NL geen enkele commerciële partij zich de vingers te branden aan de tv-rechten van het voetbal. De NOS wist dat ze de enige serieuze bieder waren en ze kregen alles voor een prikkie terug. Nu heeft Fox de rechten van de live-wedstrijden, met prima sublicenties voor de NOS op het open net. Niks mis met de exposure van het voetbal.

Je kunt ook wel aannemen dat de meeste echte sportliefhebbers:
a) wat vaker Eurosport zullen hebben dan de doorsnee-kijker
b) bij gelegenheid (bv landgenoot in het roze) wel een streampje kunnen vinden

En via de sublicenties is alles later op het open net te zien. Dat moet je er natuurlijk wel bij optellen. In NL op prime time. En elke dag 15 min samenvatting op de NOS-site. Per saldo: geen noemenswaardig verlies op exposure (anders had je de sponsoren van de ploegen ook wel nadrukkelijker gehoord). Wel de inkomsten uit tv-rechten gemaximaliseerd.

Er is wel ergens een ideale balans. Filmnet had zo weinig abonnees, daar was een groot verlies aan exposure. Ik meen dat toen ook de sublicenties niet lekker geregeld waren.

Je kunt ook zeggen: het is een heel gezond teken voor het wielrennen dat Eurosport het wielrennen als middel verkiest om in meer huiskamers te komen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/06/2017 19:02 door Andere Peter.
cyclingfreakske 01 juni 2017 20:59
de duitsers zijn nooit wielerminded geweest als het om uitzenden gaat....mja, ze hebben daar dan ook bergen muffe nieuwslezers die een zeer strak klassiek patroon moeten volgen.....
Daar kunnen ze beter via eurosport gaan uitzenden.

Eurosport is internationaal gezien het beste mediakanaal voor de uitzendingen aan de man te brengen
echter, in Nederland en vooral Belgie, haakt men massaal af, omdat we wat commentatoren betreft altijd rijkelijk bedeeld zijn geweest en het wielrennen hier ook echt leeft bij de mensen. Iets wat een zender als Europsort niet en nooit zal begrijpen.
als Eurosport nog meer uitzendrechten gaat pakken - bv voor het Flanders Classics programma van Vandenhaute - dan is er geen kat meer geinteresseerd in Belgie om voor zijn tv te gaan zitten..
Andere Peter 01 juni 2017 23:32
Je haalt doodleuk uit 10 jaar TOUR de krenten uit de pap. Je doet nu 11x wat ik je de 1e keer verweet (toen je met de etappe Utrecht-Rotterdam kwam aanzetten). Dit zijn uitschieters, aberraties.

Ik gaf al aan dat ik beter 'zelden' had kunnen schrijven dan 'zelden of nooit' (al is het natuurlijk niet fout, zelden is ook zelden of nooit.

Het gaat hier om een duiding van de kijkcijfers van Eurosport. Zelf zijn ze daar heel erg blij mee. Jouw lijstje Tourkrenten helpen nauwelijks om die Girocijfers te duiden.

Een doorsnee Tourrit zit rond het miljoen. Of je nu naar dat gemiddelde kijkt of naar die uitschieters, die 778.000 - 1.000.0000 van zondag steekt er niet slecht bij af.

Bedenk dat:
- er in juli minder concurrentie is
- de Tour veel groter is dan de Giro (ik weet het, ik haalde de Tour erbij, juist om de kracht te tonen van die Girocijfers)
- Eurosport geen open net is
- Eursport veel verder naar achteren op de afstandbediening zit dan bv Ned 1. Dat speelt ook een rol
Luijt 02 juni 2017 12:03
Ja Eindhovuh, bedenk dat!

En bedenk ook dat het vechten tegen de bierkaai is met deze gozer.
rustdag 02 juni 2017 20:21
sporza heeft gelukkig toch de rechten grinning smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen