Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Tourstart 2019 in Brussel

Gepost door Walnoot 
Walnoot 01 juni 2017 12:39
Volgens mij nog niet besproken toch? Best leuk, na natuurlijk Utrecht en Düsseldorf alweer een Tourstart in de buurt.

[sporza.be]

Officieel: de Tour de France start in 2019 in Brussel

di 30/05/2017 - 09:30

Over 2 jaar vormt Brussel het decor voor de Grand Départ. De Tour wil daarmee hulde brengen aan de 50e verjaardag van Eddy Merckx' eerste Tour-zege.

50 jaar na 1e Tourzege Merckx

De laatste keer dat de Tour de France in België begon, dateert van 2012. Toen startte het grootste wielercircus van het jaar in Luik. Eerder had België ook al die eer in 2004 (Luik), 1975 (Charleroi) en 1958 (Brussel). Dat de Tour in 2019 in Brussel start, is een hulde aan Eddy Merckx. "De Kannibaal" won 50 jaar daarvoor zijn eerste Tour de France, in 1969. Dat kunststukje zou Merckx daarna nog 4 keer herhalen.

Dit jaar start de Tour de France in Düsseldorf (Duitsland), in 2018 vormt de Vendée het toneel van de Grand Départ.

---------------------------------------------

Ik geef ook graag alvast een voorzetje voor de haters die willen roepen dat het teveel geld kost:

[sporza.be]

"Betalen 5 miljoen euro voor de Tourstart in Brussel"

di 30/05/2017 - 16:52

Aan de "Grand Départ" van de Ronde van Frankrijk hangt een stevig prijskaartje. Brussel legt 5 miljoen euro op tafel voor de Tourstart in 2019. "De return is onbetaalbaar", legt schepen van Sport Alain Courtois uit.
Tour 2016

"Duwtje in de rug voor Brussel"

De Ronde van Frankrijk start in 2019 in Brussel. Het wordt een eerbetoon aan Eddy Merckx, 50 jaar na zijn eerste zege in de Tour.

"Daar hebben we de Ronde van Frankrijk 5 miljoen euro voor beloofd", vertelt Brussels schepen van Sport Alain Courtois (foto) in De wereld vandaag. "De return is onbetaalbaar. Kijk naar Utrecht waar bijna 1 miljoen mensen naar de start van de Tour kwamen kijken. Zij brachten bijna 34 miljoen euro in het laatje van de lokale handelaars." "Op toeristisch vlak kan Brussel een duwtje in de rug gebruiken", vindt Courtois. "Grote hoofdsteden krijgen te kampen met de problematiek van terrorisme. Het wordt hoog tijd om zo'n groot evenement aan te trekken."

Chronorit in geboortedorp Merckx

Brussel zal een rit in lijn en een tijdrit organiseren. "De Grote Markt vormt meer dan waarschijnlijk het decor voor de officieuze start", geeft Alain Courtois mee. "De tijdrit zal net als in 1969 plaatsvinden in Sint-Pieters-Woluwe." 50 jaar geleden trok Merckx in Sint-Pieters-Woluwe zijn eerste gele trui aan na winst met zijn team Faema in de ploegentijdrit. Merckx is geboren in Sint-Pieters-Woluwe. Zijn ouders hadden er een kruidenierszaak.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/06/2017 12:40 door Walnoot.
Andere Peter 01 juni 2017 15:11
Prima. Ik deel de overtuiging dat dit goed voor de stad is. Als je het een béétje goed aanpakt dan verdienen stad en regio de investering terug. Ik ben wel nieuwsgierig of er nog een andere overheid mede investeert. Hier staat dat Brussel 5 miljoen betaalt.

Merkwaardig dat ze daar laadje (komt van lade) daar als laatje spellen.

Maar goed, in 2030 dus naar Rijpwetering en in 2059 starten in Maastricht :-)
El Chaba 01 juni 2017 15:25
Helemaal niet merkwaardig, aangezien laatje correct is. winking smiley
Net als sleetje en treetje de correcte verkleinwoorden zijn van 'slede' en 'trede'.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/06/2017 17:01 door El Chaba.
Eindhovuh 01 juni 2017 16:48
In wielergek België wordt dat zeker en vast een succes.
Ziender Ogen 01 juni 2017 17:01
Mooi eerbetoon aan de beste wielrenner ooit.
Ziender Ogen 01 juni 2017 17:06
Salade wordt slaatje/saladetje/salaatjeconfused smiley
Andere Peter 01 juni 2017 18:31
Merkwaardig blijft het in mijn ogen eye rolling smiley

Maar mijn gevoel bedroog mij hier inderdaad. Zonder het verder na te zoeken meende ik dat het laadje moest zijn. Zoals karbonaadje. Ik zou hier zelf nooit een verkleinwoord gebruiken, gewoon la of lade. Etymologisch, zo las ik later ergens, is lade vermoedelijk al een oud verkleinwoord van la.
Eddy Veen 01 juni 2017 19:34
Hoe zit dat met kudde?
Poupoe 01 juni 2017 19:59
Eazster 01 juni 2017 22:00
Hoe zit dat met kudde?
the finger smiley
Horsie is back 01 juni 2017 22:26
Horsie vindt dit topic niet te haggelen. Just kidding, Luijt. grinning smiley
Andere Peter 01 juni 2017 23:35
Men gaf opo een van die spellingssites zelfs als verkleinwoord voor lade -> ladetje. Wel goed maar in onbruik. Als lade bij het ontstaan het verkleinwoord van la was dan vind ik ladetje helemaal niet kunnen omdat je dan 2x verkleint.
cyclingfreakske 03 juni 2017 00:53
de Federale overheid schiet daar 10 miljioen extra bij in... maw kostenplaatje zal ca 15mlj eiro kosten inde eerste raming van het totaal-kostenplaatje.

natuurlijk word dat dan weer vooral in Vlaanderen gehaald........het Waalse Gewest betaald ook wel wat mee maar de belastingendruk ligt in Vlaanderen in alles een stuk hoger.
dus ja...niet Brussel maar Vlaanderen zal de rekening gaan betalen. Brussel ontvangt de centen terwijl de Vlaming zijn zakken verder leeggeschud worden om dat kostenplaatje van verlies - veroorzaakt door de Federale overheid - terug te verdienen.

Belgische politiek..altijd een puinhoop en men kijkt vooral 1 kant uit als er centen moeten gehaald worden.

(Belgie kent 5 !!!!! regeringen :
Vlaanderen, Wallonie, Brussel, Duitstalig Wallonie (Oostkantons) en de Federale overheid............. een apeland dat amper te vinden is op een landkaart, maar kent wel bizar veel regeringen met allemaal andere regelingen !!!! en veel teveel ministerpostjes. de reden waarom hier niks werkt.........



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/06/2017 00:54 door cyclingfreakske.
Walnoot 03 juni 2017 11:36
Het zijn er zelfs zoveel dat jij het niet meer weet. Je mist de Franstalige gemeenschap, dat maakt zes. En die regering van jullie mofjes heet, analoog, die van de Duitstalige gemeenschap.

Is dat van die 10 miljoen door de federale overheid overigens ergens bevestigd? Ben het zelf nergens tegengekomen in de media...
Ziender Ogen 03 juni 2017 13:03
Het lijkt wel een werkverschaffingsproject al die overheidslagen.

Daarbij heb je ook nog de gewesten(bv west-Vlaanderen) en de vele vooral kleine gemeenten.
Ik neem aan dat de politie en gerechtelijke instellingen ook deze gelaagdheid hebben.
Verder zit daar ook nog het Europees parlement om de warboel compleet te maken.

Heb ooit een infrastructureel project gedaan in België. Het algemeen belang is een ondergeschoven kindje in Belgie en wordt te
grabbel gegooid aan deelbelangen. De financiering van zulke projecten is een grotere uitdaging dan de technische.
Ik heb gezegd stuur mij de volgende keer maar naar Afrika ofzo daar heb je meer kans op een bevredigend resultaat.

Mijn conclusie is dan ook dat België(als functionerende mogendheid) ooit kapot gaat aan regionaal geneuzel en navelstaarderij.
En dan al die burgermeestertjes, best schattig maar voor dit soort grote projecten moeten dubbele uren worden ingezet voor overleg.

Sorry maar verder vind ik België een fantastisch land waar ik graag kom.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen