Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Revelatie van Dauphiné kwam van ver: 'Eigenlijk was wielrennen bij mij thuis verboden'

Gepost door Wim De Craene 
Wim De Craene 12 juni 2017 16:59
Quote

Revelatie van Dauphiné kwam van ver: 'Eigenlijk was wielrennen bij mij thuis verboden'

Wie is Koen Bouwman (23), winnaar van een etappe én de bergtrui?

ARTIKEL Koen Bouwman (23) pakte zijn eerste profoverwinning in het Critérium du Dauphiné, een belangrijke voorbereidingskoers op de Tour de France. En omdat hij tot vier keer toe in de ontsnapping zat, won hij uiteindelijk ook nog het bergklassement. Wie is deze jonge Achterhoeker van Lotto-Jumbo?

Door: Just Fontein 12 juni 2017, 15:36

Wielrennen was eigenlijk de enige sport die verboden was bij Koen Bouwman thuis in Ulft, de Achterhoek. Maar daar kwam de verrassende winnaar van de bergtrui in het Critérium du Dauphiné, een belangrijke voorbereidingskoers op de Tour de France, pas op zijn dertiende achter. Hij deed toen al jaren mee aan wedstrijden.

'Toen ik 13 was vertelde mijn moeder me dat ze haar broer op zijn veertiende had verloren, omdat hij tijdens een trainingsrondje was aangereden door een bus', zegt Bouwman (23) aan de telefoon, een dag na afloop van de achtdaagse wielerwedstrijd in Zuid-Frankrijk. Onder andere oud-winnaars Chris Froome en Alberto Contador stonden aan de start.

Mooiste wielerweek

'Het was de mooiste wielerweek uit mijn carrière', zegt hij. Een vrij lange carrière, voor een 23-jarige. Want hoe graag Koens moeder de racefiets ook buiten de deur had willen houden, ze gunde hem zijn droom. Ook als kleine uk. 'Ik riep al vanaf mijn vierde dat ik wielrenner wilde worden. Mijn ouders hebben het daarna nog drie jaar uit kunnen stellen, maar op mijn zevende kreeg ik mijn eerste fiets en sloot ik me aan bij RTV De Zwaluwen in Doetinchem.'

Hardheid bouwde hij op door naast de trainingen iedere dag ook nog 15 kilometer heen en 15 kilometer terug naar de middelbare school in Doetinchem te fietsen. Zijn voorbeeld was Robert Gesink, ook geboren in de streek. Inmiddels zelfs zijn teamgenoot bij Lotto-Jumbo.

Zo goed als vorige week was Bouwman nog nooit. Vier keer zat hij mee in een ontsnapping. In de bolletjestrui sprintte de blonde krullenbol in de derde etappe naar de zege. Zijn eerste profzege.

Bouwman bezweek de laatste kilometers nog bijna aan de zenuwen, vertelt hij nu. Daarom ging hij al op 300 meter van de streep de sprint aan. 'Zodat ik mezelf niks kon verwijten. Ik heb best een goede sprint in de benen, dat weten alleen niet veel mensen. En dit was misschien wel mijn beste sprint ooit: zo'n 20 seconden lang trapte ik boven de 1000 watt. Neem van mij aan: dat is, zeker voor mijn gewicht (178 cm, 60 kilo, red.), hoog.'

Koersinzicht

Op de vraag hoe hij zichzelf zou typeren, antwoordt hij bescheiden: 'Ik ga niet met de beste wielrenners mee bergop. En je zult me ook geen sprint zien winnen tijdens een massasprint. Maar wat ik dus wel goed kan, is aanvallen. Dat komt omdat ik al behoorlijk wat wedstrijden heb gereden. Kun je nagaan: vanaf mijn achtste al.'

Koersinzicht, heet dat in wielerjargon. Op het juiste moment in de juiste kopgroep zitten. Dat lukte Bouwman deze Dauphiné tot vier keer toe. Dat kun je geen geluk meer noemen. 'Bij de beloftes zat ik ook vaak in de goede kopgroep. Het geeft veel vertrouwen te merken dat ik dat ook op het hoogste niveau kan.'

Geen illusies

Hij maakt zich na deze succesvolle Dauphiné geen illusies. Hij zal Tom Dumoulin niet snel opvolgen als winnaar van de Giro. Vorig jaar won zijn teamgenoot Antwan Tolhoek het bergklassement in de Ronde van Zwitserland, die andere belangrijke voorbereidingskoers op de Tour de France. Dat was net zo'n verrassing als de bergtrui dit jaar van Bouwman. 'We hebben het er ook wel over gehad. Op dit niveau is het zo moeilijk om te winnen, dat alles eigenlijk al mooi meegenomen is. Ik zie voor mezelf ook eerder een rol als knecht, die af en toe voor de aanval kan gaan.'

Zijn moeder heeft er inmiddels vrede mee dat hij professioneel wielrenner is geworden. De zeldzame keren dat ze komt kijken, staat ze niet aan het parcours. 'Dan zit ze ergens achter een boom, bijvoorbeeld. Maar ze is trots. De hele familie trouwens.'

[www.volkskrant.nl]

Hij is realistisch over zijn eigen capaciteiten. Dat zie ik graag.
Tjappie2 12 juni 2017 17:04
Helaas is het geen Vlaming.
Koppi 12 juni 2017 17:14
Soms hebben Achterhoekers eenzelfde eigenschap als (voorheen) Vlamingen: te bescheiden. Koen (mijn dorpsgenoot, dus ik mag Koen zeggen) kan redelijk sprinten, een stukje klimmen en heeft een aardige tijdrit in de benen. Hij is nota bene pas 23, en dan roept hij zichzelf als knecht te zien. Realiteitszin? Ik denk een gebrek aan ambitie en/of zelfvertrouwen. Hup Koen!
ton duk 12 juni 2017 18:22
Redelijk, stukje en aardig geven zijn realiteitszin misschien wel goed weer,Koppi
Er zijn natuurlijk verschillende categorieën knechten....
gr
Luijt 13 juni 2017 13:41
Op z'n 23e legt ie zich al neer bij een rol als knecht....
Arsimo 13 juni 2017 14:21
Zonder hem te kennen krijg ik de indruk dat hij altijd al vanuit gegaan is van een carriere als helper als hij prof kon worden.

Als je naar Bouwman's uitslagen kijkt in zijn beloftentijd dan is daar geen winnaar uit te halen maar "slechts" een degelijke renner die goed mee kan komen. Zijn zeges zijn makkelijk op 1 hand te tellen en top 10 plaatsen op 2 handen.

Eigenlijk helemaal geen profmateriaal als je sec naar zijn beloftenuitslagen kijkt, laat staan iemand die voor kopman in de wieg gelegd is. Maar blijkbaar heeft hij kwaliteiten die hem een goede kracht in een ploeg laten zijn en heeft hij dat tijdens zijn stage in 2015 bij TLJ afgedwongen. Mogelijk zagen ze nog flinke groeimarge in hem en/of een rol als stabiele helper voor vele jaren. Er zijn meer renners die zo een leuke carriere hebben kunnen opbouwen.

Die voorliefde voor bergklassementjes is ook in beloftenuitslagen te zien. Die etappewinst in de Dauphine springt er echt uit - zijn eerste top 10 klassering bij TLJ in een internationale koers.

Maar wie weet is het een relatieve laatbloeier - ondanks dat hij al heel vroeg is begonnen met koersen - die nog flink verder kan groeien in de profrangen. Ook dat is wel eens eerder voorgekomen.


Voor als je zelf wil kijken naar de cijfers:
[www.procyclingstats.com]
El Chaba 13 juni 2017 14:32
Bij een zeer fysieke sport als wielrennen zeggen uitslagen bij de junioren/beloften - zeker bij de mannen - maar weinig voor.
Simpelweg omdat er bij (jonge) mannen een enorme biologische diversiteit kan bestaan wat betreft het fysiek volwassen worden. Sommige (jonge) mannen zijn op hun 18-de al helemaal fysiek volgroeid anderen pas op hun helemaal op hun 27-ste..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/06/2017 14:32 door El Chaba.
Arsimo 13 juni 2017 14:49
Bij junioren klopt dat inderdaad.

Beloftenuitslagen zeggen al heel wat meer en met name of er kansen zijn om een kopman te worden.

Het komt wel geregeld voor dat veelwinners bij de beloften geen topper bij de profs worden. Te vroeg volgroeid, te makkelijk gegaan, en diverse andere redenen. Sprinter Hans Dekkers is een mooi voorbeeld.

Andersom, een topper bij de profs die bij de beloften zo goed als alleen uitslagen tussen de 25 en 100 reed komt echter zelden voor. Niet nooit, maar wel uitzonderlijk. Zelfs Froome werd al 21ste op een WK beloften (2007) en reed geregeld top 10 plaatsen - en die wordt door velen beschouwd als het ultieme voorbeeld van iemand die helemaal uit het niets kwam.

Dit is logisch omdat het intrinsieke talent er minstens al af en toe heeft moeten uitkomen tussen leeftijdgenoten waarvan het gros gewoon uberhaupt niet het talent heeft om ooit een topper te worden (niet vroeg, niet later).



.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/06/2017 14:50 door Arsimo.
Horsie is back 13 juni 2017 20:47
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------

> Simpelweg omdat er bij (jonge) mannen een enorme
> biologische diversiteit kan bestaan wat betreft
> het fysiek volwassen worden. Sommige (jonge)
> mannen zijn op hun 18-de al helemaal fysiek
> volgroeid anderen pas op hun helemaal op hun
> 27-ste..

Wat Horsie hier nu leest?
Alhoewel, Robert Marchand was dit pas op leeftijd 103. Zie de openbaarmakingen van Horsie. grinning smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen