Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Laurens over de zege van Tom

Gepost door Cecchini 
Cecchini 13 juni 2017 13:57
Ik zag hier op de prik een interview met Koen Bouwman in de Volskrant geplaatst staan, dat ik dacht nou dan ik een veel leuker interview met Laurens ten Dam ook wel plaatsen. Dat interview stond al een kleine 2 weken geleden in de krant, die al weer lang in de kattenbak ligt. Maar ik vind het nog steeds een leuk actueel verhaal.

Hoe Laurens ten Dam de bewaker werd van de roze droom



Profrenner en redacteur

Laurens ten Dam (36) debuteerde in 2004 als prof in het team van Bankgiroloterij. Na een periode bij Unibet tekende hij in 2008 bij Rabobank, de ploeg die na 2012 verder ging als Blanco, Belkin en Lotto-Jumbo. In zijn eerste jaar bij de ploeg behaalde hij zijn enige zege tot nu toe: een rit in het Criterium Internationaal. Het hoogtepunt voor Ten Dam was zijn negende plek in het eindklassement in de Tour de France, in 2014. Vorig jaar ging hij naar Giant-Alpecin (nu Sunweb) om Tom Dumoulin bij te staan in de grote rondes. Ook is hij hoofdredacteur van het tijdschrift Bicycling.

Wegkapitein van Team Sunweb over zijn rol in de overwinning van Dumoulin

Laurens ten Dam (36) was tijdens de Ronde van Italië de wegkapitein van Team Sunweb. Met een schuin oog hield hij Tom Dumoulin steeds in de gaten.

Door: Iwan Tol/ Volkskrant

'Het mooiste moment van de Giro was voor mij de podiumceremonie in Milaan. Toen we daar zo stonden te dansen en te springen rond Tom, dacht ik: dit lijkt 1988 wel, het EK voetbal. Herinner je je dat moment nog, die spelers op het bankje en commentator Theo Reitsma die riep: 'Dit is een goed stel hoor.' Dat waren wij nou ook deze Giro, een goed stel. Hoe dat komt? Goeie vraag.

'Voor de Giro hield Tom een toespraak voor de groep. Dat is niet gebruikelijk. Althans, ik heb het niet eerder meegemaakt in mijn carrière. Hij zei: 'Het is voor iedereen een lange weg hiernaartoe geweest. Laten we er vooral van proberen te genieten, ook op de momenten dat het tegenzit. Na drie weken zien we wel wat het resultaat is, maar dan hebben we in elk geval een leuke tijd gehad met elkaar. Achteraf is dat een heel krachtig signaal geweest, omdat je onbewust een commitment met elkaar aangaat. Niemand die zijn hand opsteekt om te zeggen dat hij het er niet mee eens is.


'Aan kleine dingen merkte ik dat er iets moois begon te groeien. Dat we ontzettend veel moesten lachen bijvoorbeeld. Het is maar een simpel voorbeeld, maar Chad Haga bleek een meesterimitator van Nairo Quintana te zijn. Dan riepen we: 'Nairo angry or Nairo happy?' en dan trok Chad weer z'n Nairo-gezicht. Of Simon Geschke die een scheet liet net op het moment dat we met z'n allen in de lift stonden. Ik geef toe, het gaat nergens over, maar toch is het belangrijk. Het is het ontladen van spanning. Toen Wilco Kelderman geblesseerd raakte, wilde hij ook helemaal niet naar huis, zo blij en happy voelde hij zich in de ploeg. Maar ja, je moet door.

'Op het moment dat Wilco wegviel veranderde mijn rol iets. Let wel: ik heb hem dus niet vervangen. Het is niet zo dat ik opeens net zo lang als Wilco bij Tom kon blijven. Het zat hem meer in de tactische keuzes die we maakten. Twee keer mee met een ontsnapping in plaats van één keer, van die dingen. Het is net als bij een voetbalploeg die met tien man komt te spelen; je zet de poppetjes net even anders neer om met minder mensen hetzelfde werk te kunnen blijven doen. Daarom vond ik de kritiek onterecht dat de ploeg rondom Tom niet sterk genoeg zou zijn.

Sterkste ploeg
Ik durf zelfs nog een stapje verder te gaan: als Wilco er gewoon bij was gebleven, waren we de sterkste ploeg in de Giro geweest

'Twee weken lang hebben we de koers gecontroleerd. Bahrain Merida van Nibali? Heb jij ze gezien? Movistar? Alleen op de laatste zaterdag, toen ze de roze trui van Quintana moesten verdedigen, reden ze vooraan. Dus wat nou Sunweb zwakke ploeg? Ik durf zelfs nog een stapje verder te gaan: als Wilco er gewoon bij was gebleven, waren we de sterkste ploeg in de Giro geweest.

'Onderling is die kritiek nooit onderwerp van gesprek geweest. Dat komt ook omdat we veel buitenlanders mee hadden. Kijk, bij Lotto-Jumbo leest iedereen alles in de Nederlandse kranten. Dan krijg je sneller een vervelende sfeer als ze slecht over je schrijven. Maar denk je dat Phil Bauhaus of Georg Preidler weten wat er in de Nederlandse pers staat? Joh, die gasten komen gewoon vrolijk de ontbijtzaal binnen.

'Het leuk hebben, betekent ook dat je elkaar de waarheid moet zeggen. Toen Tom in de media klaagde over de wijze waarop Nibali en Quintana zich tegen hem spanden, heb ik meteen gezegd: 'Tom, dit had je beter niet kunnen doen.' Sowieso had ik elke dag overleg met onze ploegleiders Aike Visbeek en Luke Roberts. Als mij iets was opgevallen, werd dat bespreekbaar gemaakt. Er niets moet sluimeren in zo'n grote ronde.

'Ik bewonder de manier waarop Tom met de druk is omgegaan. Vergis je niet, zo'n roze trui brengt enorm veel gedoe met zich mee. Bij de bus, bij de start, in de hotels; de hele tijd moeten mensen iets van hem.

'Ik heb dat in 2013 meegemaakt, toen tijdens de Tour de France de Bau & Lau-gekte ontstond. Ik kon Tom daar wel in begeleiden. Ik was een van de weinigen die snapte wat hij meemaakte. Misschien was dat al genoeg.

'Vroeger stond ik 's morgens op en was ik alleen met mezelf bezig. Nu keek ik bij het ontbijt de tafel rond om te peilen hoe iedereen ervoor stond. In die rol van mentor en wegkapitein ben ik vanzelf gegroeid. Natuurlijk let je wat extra op Tom. Simpel gezegd: hij is mijn succes op dat moment.

'Op die laatste zondag, in de uren voor de tijdrit, zag ik: dat zit wel snor. Aan wat hij at, hoe snel hij het at, hoe hij liep. Zo was het vorig jaar in de Tour ook, op de ochtend voordat hij de etappe naar Arcalis won. Lichaamstaal zegt meer dan je denkt.

'Tot de tweede rustdag ben ik heel voorzichtig geweest over de eindzege. En na die bewuste etappe waarin Tom moest kakken, dacht ik zelfs: het is voorbij. Maar 's avonds sprak ik met Iwan Spekenbrink, onze teambaas. Hij draaide het om en zei: 'Tom heeft over 40 kilometer maar 30 seconden verloren op de top-6. Dat is gigantisch knap. Volgens mij hebben we vandaag de winnaar van de Giro gezien'.

'Die opmerking moest ik even laten bezinken. 's Avonds lag ik op bed en besefte: volgens mij heeft Iwan gelijk. Zo heb ik het de volgende dag ook in de bus verteld: 'Jongens, Tom heeft gisteren een wereldprestatie geleverd'.

'Ik ben achteraf zo blij dat het kakken hem niet de Giro heeft gekost. Nu is het een mooi anekdote, maar anders had het hem nog jaren achtervolgd.

'We hebben het er op de laatste dag nog over gehad: was er nou echt geen andere mogelijkheid geweest? Er schijnen renners te zijn die hun bretels hebben afgeknipt in zo'n situatie. Dat scheelt een shirt uitdoen. Er zijn ook renners die het in hun broek hebben gedaan, maar daar behoor ik niet toe. Ik denk dat we de juiste keuze hebben gemaakt. Of beter gezegd: de enige keuze. Alleen had Tom dat dertig kilometer voor die klim moeten doen, niet vlak voor het begin. Dat verwijt ik mezelf ook.

'Als ik de film terugspeel: ik kwam terug bij het peloton en Tom was in paniek. Hij vroeg: 'Lau, ik voel dat ik moet, kun je bij de ploegleiderswagen loperamide (een diarreeremmend middel, red.) voor me halen? Achteraf had ik toen meteen moeten zeggen: de berm in, nu! Maar ik kon de situatie niet goed inschatten, omdat ik net was aangesloten.

'Wat ook meespeelde: die roze leiderstrui krijg je van de organisatie. Waar je onze shirts helemaal kunt openritsen, loopt die rits bij de roze trui tot de buik. Over het algemeen maakt dat niets uit, behalve dus als je moet kakken.

'Hebben we 247.332 euro aan prijzengeld verdiend? Dat wist ik nog niet. Ik ben net terugverhuisd naar Alkmaar, dus het geld is welkom. Alleen al het schilderwerk heeft mij bij wijze van spreken meer gekost dan ik in de Giro heb verdiend. Maar waar lullen we over? 247 duizend euro met negen man.

'Win je de Champions League in het voetbal, dan ben je miljonair. Deel die 247 duizend door tien, want de staf deelt ook mee, doe er vervolgens 50 procent belasting vanaf, dan hou je ongeveer 12 duizend euro de man over. En dan heb je gewonnen hè. Bauke wordt zevende en die komen met 1.200 euro de man terug. Daar kun je net de telefoonkosten vanuit het buitenland van betalen.

'De kopman deelt niet mee in het prijzengeld, dat is traditie. Maar met Tom hoeven we echt geen medelijden te hebben. Het is dat hij de Giro heeft gewonnen en niet de Tour, anders zou hij in één criterium meer verdienen dan wij met het prijzengeld.

'Toen hij in de Vuelta van 2015 zo goed had gepresteerd, kregen al zijn ploeggenoten een Spaanse ham, op zo'n snijding. Ook dat is traditie, zo'n cadeau na afloop. Van Denis Mentsjov kregen we na zijn Giro-zege in 2009 een horloge van Invicta, echt een loodzwaar ding. Maar weet je, een ham, een horloge; het maakt me niet veel uit. Ik ben niet zo van de materiële zaken. Als Tom straks een handgeschreven kaart stuurt naar Alkmaar ben ik net zo blij. Het gaat me puur om de herinnering. Die pakt niemand mij meer af.'
Sub Culture 13 juni 2017 14:01
Kort samengevat: de rol van wegkapitein stelt niks voor.
El Chaba 13 juni 2017 14:20
Mooi interview en haast alles is ook ook raak op een paar zinsneden na:

Ik durf zelfs nog een stapje verder te gaan: als Wilco er gewoon bij was gebleven, waren we de sterkste ploeg in de Giro geweest

'Twee weken lang hebben we de koers gecontroleerd. Bahrain Merida van Nibali? Heb jij ze gezien? Movistar? Alleen op de laatste zaterdag, toen ze de roze trui van Quintana moesten verdedigen, reden ze vooraan. Dus wat nou Sunweb zwakke ploeg? Ik durf zelfs nog een stapje verder te gaan: als Wilco er gewoon bij was gebleven, waren we de sterkste ploeg in de Giro geweest.

Alleen hier verliest hij in zijn euforie eventjes de realiteit een klein beetje uit het oog, maar verder? thumbs up
Remko 13 juni 2017 14:43
Haha, sterkste ploeg. Valt me toch van hem tegen dat hij niet inziet dat dat echt onzin is.
Curzio 13 juni 2017 14:52
Omdat Laurens er zelf op de slotklim al aflag heeft hij natuurlijk Pelizotti, Reichenbach en Amador nooit gezien, logisch verhaal.
El Chaba 13 juni 2017 14:53
Cecchini 13 juni 2017 16:27
Eéntje per ploeg. Dus ook niet weer de sterkte van die ploegen overdrijven. Nergens was er een dominantie alla Sky. En ten Dam zegt ook, dat als Kelderman er bij was geweest zij de sterkste ploeg zouden zijn geweest. Een Kelderman in topvorm is beter dan Amador, Reichenbach of die oude dopingzondaar Pelizotti. althans dat is mijn mening.

Maar iedereen gaat hier weer in op de details terwijl het er vooral om gaat wat een leuk interview dit toch is. Muggenziften, je moet het maar leuk vinden.
El Mik 13 juni 2017 16:43
Movistar had ook nog Izagirre en Anacona.

Het is ook makkelijker om te verdedigen dan aan te vallen, als de rollen omgedraaid waren had Dumoulin niks kunnen doen tactisch met zijn ploeg. Movistar probeerde van alles, maar vooral Quintana zelf was niet goed genoeg, anders was die ook wel op de Stelvio gegaan toen met die ploegmakkers voor hem.
Curzio 13 juni 2017 17:01
Ten Dam ziet het blijkbaar als teken van sterkte van een ploeg als je in de eerste helft van een etappe op kop kunt rijden om de roze trui te verdedigen. Maar daar ging de 'kritiek' (of de constateringen van wielervolgers) nooit over. Hoe goed Kelderman was geweest zullen we nooit weten natuurlijk. Feit blijft dat Dumoulin het op meerdere momenten moeilijk heeft gehad en dat altijd zelf moest oplossen. In de vrijdagetappe waarin meerdere ploegen aanvielen en Dumoulin met enkele anderen achterop kwam te zitten kon Sunweb als ploeg de situatie ook niet rechtzetten. Dus de claim van Ten Dam is gewoon ongegrond.

Verder vind ik het een sympathieke kerel en heeft hij ongetwijfeld een goede rol gespeeld in de ploeg, op zijn niveau.
Prikdude 13 juni 2017 17:07
Weer wat wijzer in het leven:
- Cecchini heeft een kat
- Chadhaga immiteert Quintana
- Simon Geschke ruft in volle liften
- Ten Dam kan zien aan hoe snel iemand eet, hij zal presteren de komende dag
- Ook heeft hij geleerd dat als je kopman je om medicatie vraagt, je hem beter gelijk de berm in stuurt
- Renners hebben Skype nog niet ontdekt
Bob 13 juni 2017 19:43
Nou ik denk dat hij wel gelijk heeft dat het de sterkste ploeg was.

Dumoulin
Kelderman
Ten Dam
Geschke

Samen waren zij bij de beste 25 klimmers. Preidler er nog bij, is 5 man. Kan geen enkele ploeg zeggen.
Curzio 13 juni 2017 19:49
Als je bedoelt dat er altijd 1 uit dat rijtje bij de beste 25 klimmers zat, dan heb je gelijk.
Sub Culture 13 juni 2017 20:11
Kelderman bij de beste 25 klimmers op basis van één week Giro?
JW 13 juni 2017 20:41
Waar het de gehanteerde taktiek en de sterkte van de ploeg betreft denk ik er hier en daar best wat anders over. Wat niet wil zeggen dat dat wat waard is.

Wat ik vooral leuk vond aan dit artikel ( en dat herinner ik me ook een paar weken later nog heel goed !)b is waar het gaat over sfeer en instelling. Mentaal was het m.i. beslist een heel erg sterke ploeg ! Dumoulin past m.i. ook perfect in die ploeg. Ook daarom ben ik blij dat hij voor zo lang heeft bijgetekend.
Alles bijeen een meer dan lezenswaardig artikel !
thumbs up
Andere Peter 13 juni 2017 21:20
Dit klopt als er 60 renners bij de beste 25 klimmers hoorden. In zekere zin is dat ook waar. Er zijn elke ronde al gauw 60 renners die wel eens bij de beste 25 klimmers horen. Ik denk dat daar je redenatie ontspoort.
Ziender Ogen 13 juni 2017 23:31
De grootste bijdrage van Ten Dam aan de overwinning van Dumoulin zal zijn onverwoestbare goede humeur zijn geweest.

Wat mij betreft als wegkapitein iets te licht bevonden. Als echte kapitein rijd je bij het kak incident naar voren en leg je de koers plat.
Frederik D. 14 juni 2017 12:41
Zo is het maar net, ZO.
Columbus SLX 14 juni 2017 13:17
Mooi stukje toch wel.

Dumoulin is dus een leider - kan z'n team motiveren, kan druk aan, kan tegenslag aan. En ik herinner me ook die slotklim van die 1e rit die hij won. Ergens in die laatste kilometers gaat hij verschrikkelijk tekeer tegen Zakarin. Met zijn (topsport)agressie zit het dus ook wel goed.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen