Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Waarom traint Gesink tijdritten?

Gepost door Rafael 
Rafael 14 juni 2017 10:44
Zie zijn Strava. Wil hij toch een klassement rijden en is het verhaal over rittenkapen slechts een manier om de druk laag te houden?
El Mik 14 juni 2017 10:45
Misschien wil hij een tijdrit kapen
Luijt 14 juni 2017 10:54
Hoopvol bericht, dank je!
Jacco Banaan 14 juni 2017 10:56
Gesink weet van gekkigheid niet meer wat ie moet verzinnen.
Johan 14 juni 2017 11:04
Hij heeft geen sprint, moet om ritten te kapen dus solo aankomen. Dan zijn enige tijdritcapaciteiten wel handig.
El Mik 14 juni 2017 11:05
Gesink heeft wel degelijk een sprint, sterker nog ik zie hem anno 2017 eerder in staat om de sprint van een groepje te winnen in een vlucht dan dat hij ze er bergop af rijdt.
Bromertà 14 juni 2017 11:06
Voor zover ik 't kan nagaan op Strava heeft Gesink na California wel geteld 0 tijdritten getraind, maar ik kan iets over het hoofd zien. Linkjes?
Andere Peter 14 juni 2017 11:24
Laat iedereen vooral vasthouden aan de eigen verwachtingen. Gesink als intrinsiek superieure klassementsrenner die voor het podium in de Tour gaat.

Ik heb geen idee of het waar is, maar het is niet zo moeilijk om enkele goede redenen te brainstormen waarom een rittenkaper af en toe een tijdritje doet.
Cecchini 14 juni 2017 12:16
Ik kan me nog herinneren, dat hij in een heroische sprint Peter Sagen er op legde in Quebec en er hier toen 744 reacties waren op de prik (volgens voorzichtige berekeningen van Eddy Veen).
Andere Peter 14 juni 2017 12:26
Hij won er toch ook zo eentje na een aardige solo die hij volhield?
Cecchini 14 juni 2017 12:33
Dat was in Montreal
Luijt 14 juni 2017 13:01
Ja, of houd je vast aan de verwachtingen van iemand die zijn eigen pensioen al heeft aangekondigd en daar thans van geniet. Ook goed!
Horsie is back 14 juni 2017 13:20
Jacco Banaan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gesink weet van gekkigheid niet meer wat ie moet
> verzinnen.

Dat had Fred vroeger ook al, wanneer zijn hart weer eens was gestolen.
Horsie is back 14 juni 2017 13:22
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja, of houd je vast aan de verwachtingen van
> iemand die zijn eigen pensioen al heeft
> aangekondigd en daar thans van geniet. Ook goed!

Of dat Horsie het wel weer eens zal hebben over het rennen in malle broekjes.
Andere Peter 14 juni 2017 13:26
Soort tijdritje dus.
Rafael 14 juni 2017 13:43
Horsie is back 14 juni 2017 14:03
Volgens Horsie wisselt Robert Gesink gewoon van fiets.
Enrico Sarto 14 juni 2017 14:13
Zowieso is op de tijdritfiets trainen mij altijd goed bevallen.
De neiging om 'even rustig aan te doen' is toch een stuk minder als je in positie op je tijdritfiets zit.

Zelf gebruikte ik 'm altijd om bijvoorbeeld na een vakantie in korte tijd op acceptabel niveau te komen.
Bromertà 14 juni 2017 14:25
Sierra Nevada Rest day's easy laps 31.9km
1:00:40 Moving Time 366m Elevation ??? 14 Suffer Score 196W Weighted Avg Power 648kJ Total Work
Avg Max Speed 31.6km/h 49.7km/h
Heart Rate 98bpm 133bpm
Cadence 93 113
Power 178W 526W
Calories 723
Temperature 19℃
Elapsed Time 2:00:41



Dus rustige rondjes tijdens een rust/hersteldag op een 400m atletiekbaan met amper 32 km/u gemiddeld vormen een serieuze ITT-training? Intrinsiek misschien, maar daar weet dan weer niet zoveel van. Ik kijk naar wat iemand kan, niet naar wat iemand denkt te kunnen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/06/2017 14:26 door Bromertà.
Luijt 14 juni 2017 14:49
Atletiekbaan? Nee!!
Eddy Veen 14 juni 2017 17:25
Tinuz 14 juni 2017 18:25
Robert Gesink start blijkbaar in het NK tijdrijden. Ik vermoed om toch nog wat wedstrijdkilometers op te doen voor de Tour.
Voorts ben ik van mening dat Gesink gewoon voor een klassement moet gaan, en in deze Tour mijns inziens weinig kansen zullen zijn om een rit te kapen.
El Mik 14 juni 2017 20:12
Etappe 8, 13, 14 en 15 zijn vrijwel zeker voor vluchters.
De zware bergritten ook vaak: etappe 9, 12, 17, 18

Etappe 16 en 19 ook grote kans op vluchters, al kunnen sprinters die ook winnen als het gecontroleerd wordt.


Wat voor klassement denk je dat Gesink kan rijden, realistisch..

Daarbij hoef je jezelf niet op 2 uur te laten rijden om ritten proberen te kapen. In tegendeel, meegaan in ontsnappingen is juist voor veel renners een manier om je klassement te verbeteren. Zat voorbeelden van renners die net wel of net niet top 10 reden en een rit wonnen via een vlucht.
Tinuz 14 juni 2017 20:29
Etappe 15 is denk ik de enige rittenkaap etappe. Er zal er nog wel 1 bijkomen, dan denk ik aan etappe 19 en misschien etappe 8, maar dan houdt het snel op.
Deze Tour bevat weinig bergen dus zullen de klassementsrenners en hun goed gestoffeerde teams de bergen die er wel zijn aan willen grijpen om zich te profileren.
Andere Peter 14 juni 2017 22:17
Jij maakt het wel heel somber. Ik denk dat je het effect van weinig bergen overschat.

Vooropgesteld: de kans om als rittenkaper een rit te winnen is heel klein. Er zijn misschien wel 100 concurrenten. Je moet super zijn (in je groepje zitten er per bijna definitie een paar die ook super zijn). Je moet mazzel hebben en dan nog heb je zelf niet alles in de hand. Maar het moet heel raar lopen als er maar 1 - 2 kansen zijn. De favorieten laten vaak in meerdere zware etappes een groepje voor de ritzege gaan.

Misschien zegt het meer om naar het recente verleden te kijken dan naar de toekomst. De laatste jaren waren er in de praktijk steeds tussen de 5 en 7 kansen. Neem 6 maar als dwarsdoorsnee. Dan tel ik enkele twijfelontsnappingen (bv de kasseienritten, want dat is ook een specialisme) niet mee. Bv Majka en Dumoulin kun je zien als klassementsrenners, maar ze pakten ritzeges als rittenkaper. Die tel ik wel mee.

Tegen Gesink speelt:
1) In de eerste paar bergritten laten ze hem misschien niet gaan in een lange vlucht
2) Wint hij het wel als hij bv met Majka in een lange vlucht zit in een echte bergrit? Ik geloof niet dat Gesink die Cummings zou hebben geklopt toen die zo sterk klom.
Luijt 14 juni 2017 22:44
Knap dat je dit uit de pen krijgt allemaal.

En fijn dat je het met me eens bent dat Gesink vrijwel kansloos is als rittenkaper/uitbuiker.
Lucho Herrera 14 juni 2017 22:45
Gesink wil ritten gaan kapen maar tegelijkertijd heb ik nergens gelezen dat hij het klassement helemaal uit zijn hoofd heeft gezet. Je ziet wel vaker rittenkapers die uiteindelijk nog ergens tussen plek 10 en 20 uitkomen in het klassement. En het tijdrijden trainen ze bij Lotto Jumbo allemaal.
Ziender Ogen 14 juni 2017 22:45
Volgens mij is deze discussie niet echt relevant. Roglic daar gaat het om in deze tour.

Gesink moet Roglic gaan bijstaan in de bergen.

Een top 5 zit er namelijk in voor Roglic in deze 'platte' Tour.
Tinuz 14 juni 2017 23:21
Het zou mij verbazen als er dit keer meer dan 3 rittenkaapritten zullen zijn.
Ik vrees dat Gesink de hele Tour tussen tafel en servet komt te zwemmen als hij echt in de rittenkaap modus gaat zitten.
Van Roglic moet ik nog maar zien wat hij gaat doen bergop. Ik verwacht hem niet in de top 10.
Andere Peter 15 juni 2017 11:35
Voor de plaatsen 4 t/m 15 in de Tour maakt het nauwelijks verschil of er sprake is van een vermeende klim-Tour of een vermeende platte Tour. Ga de eindklassementen er maar op na. Voor zo'n Roglic kan het best een plekje verschil maken, heel misschien zelfs twee. Maar er wordt zelden een tijdrijderstype richting top-5 gekatapulteerd door zo'n accentverschil in het parcours. Zoveel verschil wordt er namelijk niet gemaakt in de tijdritten.

(Het omgekeerde kan wel, in een extreme klim-Tour kan een pure klimmer veel beter uitkomen. De bergen bepalen altijd de uiteindelijke klassementsverschillen voor een groter deel dan de tijdritten. Ook in een vermeend platte Tour).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/06/2017 11:46 door Andere Peter.
Andere Peter 15 juni 2017 11:39
1. Verdraai mijn woorden niet. Zo'n flauwe retorische truc om iemand woorden in de mond te leggen om er zelf beter uit menen te komen.

2. Ik weet niet wat je precies knap vindt, maar zet rustig de etappewinners van bv 2014, 2015, 2016 op een rij. Dan zie je steeds tussen de 5 en 7 ritwinnaars die een (meestal lange) vlucht afmaken. Dat is als je het overzicht verschoont van klassementstoppers.
Luijt 15 juni 2017 12:29
Roglic gaat 10 minuten verliezen in de rit naar Chambery
Luijt 15 juni 2017 12:34
Klopt, ik wil er zelf beter uit komen.

Knap vind ik al dat geouwehoer.

Ik ga zeker niks op een rijtje zetten.

Ik ga wel iets verschonen, maar dat is niet een overzicht.
Ziender Ogen 15 juni 2017 12:55
Uh... ik herinner me dat Wiggins(!) de tour heeft gewonnen.

En, ik moet eerlijk zijn, Dumoulin de Giro...

Dit allemaal met relatief veel tijdrit km's.
Luijt 15 juni 2017 13:36
Ik hoop dat je gelijk hebt Tuinman, maar de Vuelta van vorig jaar doet het ergste vermoeden (vwb de AK-ambities).
cyclingfreakske 15 juni 2017 15:41
en corticoides (Wiggins)
Ron de Renner 16 juni 2017 12:01
Wiggins was die Tour na Froome de beste klimmer, dus het parcours had dat jaar ook niet uitgemaakt.
Andere Peter 16 juni 2017 12:56
Exact. De enige renner die verder nog binnen de 10 minuten stond was Nibali (op 6:19). Dat is ook niet het verschil van een kleine of een grote tijdrit.

En Wiggins won dat jaar tevens Parijs - Nice, de Ronde van Romandië en de Dauphiné Libéré.
Andere Peter 16 juni 2017 13:00
Natuurlijk waren de tijdritkms voor Dumoulin een (misschien zelfs beslissend) voordeel. Maar hij werd niet plots winstkandidaat door de extra tijdritkms. Er gaat niemand van 15 naar 5 of van 7 naar 1 in een Ronde met veel tijdritkms.

Zelfs als je de tijdritverschillen uitvlakt blijft Dumoulin daar heel hoog staan. En dat is geen reële maatstaf, omdat er altijd wel wat tijdritkms zijn.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/06/2017 13:01 door Andere Peter.
Prikdude 16 juni 2017 14:42
Absoluut na afloop berekend zonder meer waar maar;

- Zonder die tijdritten was Dumoulin niet eens gestart (met ambitie: feit)
- Zonder 'de tijdrit' was Dumoulin wellicht nooit in zijn klassementkunnen gaan geloven
- Zowel Wiggins als Dumoulin hadden zonder de tijdritten dus niet gewonnen (Froome had Wiggins dan gewipt).
- De tijdritten vormen naast een psychologisch voordeel voor dergelijke renners ook een taktisch voordeel. Door de (al dan niet later er bij te rekenen) voorsprong zorgt dat ze zich kunnen beperken tot volgen.

En dus kan je misschien wel stellen dat Dumoulin zonder die tijdritten niet eens naar 15 of 7 was 'gezakt' maar naar 100, DNS of DNF.
Bromertà 16 juni 2017 15:44
Ja maar, nee maar, ja maar, nee, nee, je kan die hele psychocharomatiek ook omdraaien: iedereen ziet in de tijdrijder de man die bergop geklopt/knakt moet worden.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen