Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Jos moet naar de Tour

Gepost door Cecchini 
Cecchini 19 juni 2017 10:30



Triviant: wie won toen de tijdrit?
COLUMN Thijs Zonneveld probeert vast te helpen met die ene Triviant-vraag die er over tien jaar ongetwijfeld komt.


De afgelopen dagen moet ik steeds vaker denken aan vorige zondag. Aan die orkaan die door Milaan raasde. Aan die renner die zo stil op zijn tijdritfiets zat dat je zonder problemen een biertje op zijn rug kon zetten. Aan die jongen die na afloop met zijn handen omhoog op het podium stond.

Aan Jos van Emden.

Vertomdumouliniseerd
(Ja, je dacht dat ik het hier weer over Tom Dumoulin ging hebben hè? Nou, mooi niet. Dit stuk gaat NIET over Tom Dumoulin. Vrijwel alle stukken gingen de afgelopen dagen over Tom Dumoulin. Tom Dumoulin, Tom Dumoulin, Tom Dumoulin, Tomdumoulintomdumoulintomdumoulintomdumoulin - in een paar dagen tijd raakte dit land volkomen vertomdumouliniseerd. Maar over Jos ging het nooit. Nou ja, veel te weinig.)

Luiers
Hij stond in de rij met een pak luiers in zijn handen. Ik betwijfel of de caissière hem herkende toen ze hem vroeg of hij een spaarkaart had.
Op de dag dat Dumoulin in Maastricht door tienduizenden mensen werd gehuldigd, live uitgezonden door talloze tv-zenders, werd Jos van Emden in datzelfde Maastricht gespot in een plaatselijke Kruitvat. Hij stond in de rij met een pak luiers in zijn handen. Ik betwijfel of de caissière hem herkende toen ze hem vroeg of hij een spaarkaart had.

Triviant
Over tien jaar van nu is Jos van Emden het antwoord op een Triviant-vraag. Welke Nederlandse wielrenner won de slottijdrit van de door Tom Dumoulin gewonnen Giro d'Italia? Je ziet de fronsen op de gezichten van de spelers al voor je. Ze graven in hun geheugen en krabben op hun achterhoofd. Was het geen strikvraag? Won Dumoulin die tijdrit niet zelf?

Ik zal niet beweren dat Jos van Emden ook een huldiging moet krijgen (nou vooruit, een klein rondvaartje door de Schiedamse Schie). Een rit in de Giro winnen is niet hetzelfde als de hele ronde winnen. Zoals hij het zelf uitdrukte: ,,Ik heb een stukje van de taart. Tom heeft de hele taart."

Maar ik zou het ook niet eerlijk vinden als de prestatie van Van Emden verdwijnt in een donker hoekje van de kast, als de zak knikkers van oma die ineens niets meer waard waren toen de buurman met megamegabonken kwam aanzetten.

Specialiteit
Hij heeft, samen met zijn team, oneindig veel tijd en energie gestoken in die ene specialiteit. Voor dat ene moment, voor die kans op die ene grote overwinning. Dat hij het voor elkaar kreeg was een huzarenstukje, maar de timing was een tikje ongelukkig
Van Emden is niet het grootste talent van het peloton. Hij is geen gevleugelde klimmer, geen sprinter met turbodijen, geen veelwinnaar. Het is een doodgoeie vent met één specialiteit: vlakke tijdritten van zo'n kilometer of twintig. Die zijn nogal zeldzaam, en dus krijgt hij ook maar weinig kansen om in de schijnwerpers te staan. Hij heeft, samen met zijn team, oneindig veel tijd en energie gestoken in die ene specialiteit. Voor dat ene moment, voor die kans op die ene grote overwinning. Dat hij het voor elkaar kreeg was een huzarenstukje, maar de timing was een tikje ongelukkig. Van Emden won de grootste wedstrijd van zijn leven op de dag dat een Nederlandse renner voor het eerst sinds de Oertijd een grote ronde won.

Geen medelijden
Ik denk Jos een beetje te kennen. Hij hoeft van ons geen medelijden en hij snapt ook wel dat Maastricht niet uit liep om zijn terugkeer op Nederlandse bodem te vieren. Hij vraagt niks van ons. Daarom vraag ik het voor hem.

Als je over een jaar of tien die ene Triviant-vraag voor je voeten krijgt, weet dan het antwoord.
Luijt 19 juni 2017 10:33
De foto spreekt ook boekdelen.

Wederom een fijn stukje van Zonneveld, hoewel dat natuurlijk absoluut niet bon ton is om te zeggen hier....
Sub Culture 19 juni 2017 10:37
Ik wou net zeggen dat het andermaal een hemeltergend stukje is van Zonneveld.
Dat pertinent in de reet kruipen van al die renners.

Overigens is dit een stukje van een week of 2 geleden dacht ik.
Cecchini 19 juni 2017 10:38
Nee dat valt me ook altijd op. Snap eigenlijk niet goed waarom. En maar klagen over elk stukje dat ergens uit een krant wordt overgenomen.De arrogantie spat er bij velen hier altijd van af, terwijl ze zelf nog nooit een lezenswaardig stukje hebben geproduceerd. En maar klagen over elk stukje dat ergens uit een krant wordt overgenomen. Dat weerhoudt me er echter niet van binnenkort een actie te starten "José en Bobby moeten van het scherm af".
Cecchini 19 juni 2017 10:40
Dat bedoel ik nou. Vooral Sub-Culture met zijn vastgelopen plaat hashtag zegetrein is daar een prominent voorbeeld van. Over in de reet kruipen (van de Quick Step ploeg) gesproken.
Sub Culture 19 juni 2017 10:52
Ik vind die zegetrein een leuke gimmick met als prettige bijkomstigheid dat het zelfs mensen enerveert.
Je zal na een zoveelste Etixx zege maar op het prikbord komen en al scrollend de '#zegetrein' zien passeren, hoe kom je je dag dan nog door.

Voorts heb ik er itt Thijs 'moeten er nog clichés zijn' Zonneveld, geen enkele baat bij in de gunst te komen van renners of ploegen.
Bromertà 19 juni 2017 10:55
Ik voel me zeker niet aangesproken en kan heel vaak de columns van Thijs waarderen; ik hou wel van een beetje overdrijving en uitvergroot sentiment.

Die actie van je, Cecchini, ga ik zeker steunen. Ik had een tijdje terug al een heel onaardige tweet naar uhh-uhh-Bobby gestuurd met het verzoek om ander werk te gaan zoeken.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/06/2017 10:56 door Bromertà.
Bromertà 19 juni 2017 11:15
Wie telkens opnieuw met hetzelfde kinderachtige dingetje komt, levert toch geen bijdrage aan een forum? Die is bewust bezig om de tolerantiegrens te overschrijden. Zó kinderachtig.

Verder. Zonneveld steekt niet onder stoelen of banken, welke renners hij bewondert en welke hij, op basis van argumenten, liever vandaag dan morgen ziet vertrekken uit de wielersport. Wie over de schreef gaat, verdient in zijn ogen zeker een tweede kans, maar wel nadat alles eerlijk is opgebiecht.
Cecchini 19 juni 2017 11:29
Je bent volgens de enige persoon hier op deze prik die de hash tag zegetrein nog als een gimmick ziet. Zoals al eerder door mij gezegd, die Wim de Craene met zijn totaal uit de bocht vliegende stukjes over het grote wielerland Belgie krijgt hier de handen nog meer op elkaar, en weet je als je goed leest dat een parodie is (op Sub-Culture volgens mij) en wat mij betreft nog een geslaagde ook.
veluweracer 19 juni 2017 11:30
Die kwal zal straks met zijn uitgestreken arrogante tronie weer overdadig te zien en horen zijn tijdens de tour. Met zijn laatdunkende kwezelpraatjes. Geef die dromer een berg aandacht.
Daar leeft ie voor.
ton duk 19 juni 2017 11:35
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je bent volgens de enige persoon hier op deze prik
> die de hash tag zegetrein nog als een gimmick
> ziet.

+1

HUP HOL
gr
Arsimo 19 juni 2017 11:58
Mee eens. Met beide trouwens - Jos naar de Tour en wat heeft men in hemelsnaam tegen Thijs Zonneveld?

Thijs is iemand met echt hart voor de sport, kan er goed over schrijven en vertellen en begrijpt het spelletje en de wereld er om heen. En durft ideeen te spuien ook.

Ben het niet altijd met hem eens (meestal wel) maar dat is juist prima. Ik hoor liever interessante tegengestelde meningen dan nix zeggende standarad flauwekul of stukken waar de gebrek aan kennis doorheen sijpelt zoals bij menige "wielerjournalist".

Hup Thijs. En hup Jos.
Bromertà 19 juni 2017 12:10
Daar waar de openingsruimte van het denkraam niet verder reikt dan een benauwd kiertje, laat de inhoud het afweten, en vliegt de ene na de andere ad hominem het open riool in.
Cecchini 19 juni 2017 12:19
Een topsporter/acteur/schrijver/muzikant/wetenschapper heeft ook vaak een droom (gehad) en krijgt daar aandacht voor. Daar leven zij voor. Zo vreemd is die levenshouding niet, zeker niet als het leuke stukjes oplevert
Gebruikernaam 19 juni 2017 13:03
Cecchini Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je bent volgens de enige persoon hier op deze prik
> die de hash tag zegetrein nog als een gimmick
> ziet.

Ik zie de hashtag zegetrein nog als een gimmick. Subculture is al lang niet meer zo vervelend als hij een jaar of 5 geleden was. Hij is genuanceerder dan een hoop andere prikkers en voegt vaak genoeg wat toe aan discussies. Ik snap niet dat dat imago van hem zo lang aan hem blijft kleven.

Het Belgen afzeiken door Nederlanders is op dit prikbord irritanter dan andersom.
Cecchini 19 juni 2017 13:17
Voor de rest heb ik niet zoveel tegen SubCulture, alleen elk geplaatst stukje vanuit een krant of tijdschrift brandt die telkens af (leuk voor iemand die eens de moeite neemt om een discussie te starten), en die hashtag zegetrein zie ik bijna elke week wel weer langskomen, en dan moet hij niet verbaasd zijn, dat dit aan hem blijft kleven.
Sub Culture 19 juni 2017 13:40
Bullshit dat ik hier bij elk artikel of wat dan ook consequent aan afbraakcultuur doe.

WDC ervaar ik niet als een karikatuur van mij.
Ik stel me hier als Belg nog vrij neutraal op, toon geen afgunst tov de Nederlandse wielersport, gun de Nederlandse wielersport zijn huidige successen.
Ik zie het hier andersom wel eens anders, maar goed, daar laat ik mijn slaap niet voor en negeer ik vakkundig.

Heb de indruk dat er een niet zo accurate perceptie rondom mijn persoon bestaat.

Soit, ga mijn postgedrag niet aanpassen.
Cecchini 19 juni 2017 13:46
Zou ik ook zeker niet doen. Die hashtag zegetrein wordt op Gebruikersnaam na door iedereen hier als redelijk sneu beschouwd. Uit zelfbescherming zou ik er echter wel mee stoppen. Voor de rest ben je ook niet vervelend, en één van de betere prikkers, wat mij betreft.
Luijt 19 juni 2017 13:49
Niet doen Sub; dat de lijnen van de persoonlijke favorieten en voorkeuren niet altijd gelijk lopen maakt het hier juist grappig.
Ik stoor me geenszins aan de zegetrein, door wie deze ook bemand wordt.
Luijt 19 juni 2017 13:49
Gaan we doen Veluweracer!
Luijt 19 juni 2017 13:51
Over de diepgang van de verhaaltjes van Thijs kun je twisten. Ik kan ze wel waarderen. Laat ik houden op "licht verteerbaar".
Prikdude 19 juni 2017 14:16
Heb zo'n donkerbruin vermoeden dat Boogerd deze triviantvraag over tien jaar subiet weet te beantwoorden en Thomas Dekker over twee jaar na enkele plathollandse euhs het antwoord schuldig moet blijven. Dit enigszins terzijde.

Ondertussen kreeg Van Emden juist door de zege van Dumoulin een veel groter podium dan elke andere Nederlandse renner voor een Tourrit tijdens de grootst denkbare Nederlandse wielerdroogte kreeg. Na de luiers volgden o.a. een vol marktplein en RTL Lame Night. De bevreemdende beelden van een uitzinnig euforische Van Emden en een (slechts) blij juichende Dumoulin gingen de wielerwereld over. Het was al ongemakkelijk genoeg voor Jos, maar de sponsor wil ook wat. Van een voetnoot naar ondertitel, zogezegd.

Ik vind Jos al een tijdje de meest sympathieke (Nederlandse) wielrenner. Onwaarschijnlijk aardige gast. Zo iemand die je het in de laatste plaats gunt te worden bedeeld met misplaatst en verkapt (de valse disclaimer niet negerend) medelijden. En al helemaal niet door een jaloers wielerweesje dat moraalridderij boven wielerliefde en sensatie boven inhoud verheft.
Koppi 19 juni 2017 14:16
Hup Sub! #fan
Overigens hoeft men geen kip te zijn om over de kwaliteit van een ei te mogen oordelen.
Cecchini 19 juni 2017 14:25
Erg leuke en origineel beargumenteerde mening Prikdude, en zowaar erg leesbaar (je schiet wel eens behoorlijk uit de bocht en ik er geen touw aan vast kan knopen).
Luijt 19 juni 2017 14:38
Er lijkt je iets dwars te zitten...
Cecchini 19 juni 2017 14:42
Nee hoor, het gaat goed me. Gisteren nog moeiteloos 65 km gefietst met wat klimmetjes er in.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/06/2017 14:53 door Cecchini.
Tinuz 19 juni 2017 14:42
Columnpje van 2 weken geleden?
Belangrijker nu is: rijdt Jos van Emden de Tour? Die openingstijdrit van 14 km vlak is op zijn lijfje geschreven.
Zijn forfait voor de ZLM Toer doet vermoeden dat hij wel eens de Tour zou kunnen gaan rijden.
ton duk 19 juni 2017 15:08
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zijn forfait voor de ZLM Toer doet vermoeden dat
> hij wel eens de Tour zou kunnen gaan rijden.

ik wilde EENS roepen....tenzij v Emden zich toespitst op het NK Tijdrijden...als laatste kunstje voor zijn welverdiende Juli-vakantie...hij had ook best een intens voorjaar

gr
Frederik D. 19 juni 2017 15:16
Als je als ploeg met Van Emden een rit kan winnen, dan moet van Emden uiteraard mee. Als je als ploeg niet gretig bent, hef dan jezelf op. Wie potentiële winnaars thuislaat, spoort niet.
Remko 19 juni 2017 16:08
Eindhovuh 19 juni 2017 16:16
Eazster 19 juni 2017 18:32
Ik vind de columns van Thijs zeker leuk als ze luchtig zijn. Hij verwoord goed hoe de Wielerfans kunnen denken en probeert dit met humor.
Als hij weer eens op een van z'n doping tirades is of op vernieuwingsdrang in de sport ,vind ik hem de plank misslaan.
Overigens gebruikt hij vaak stokpaardjes,dat herken je als je zijn stukje s vaker leest. Bijvoorbeeld dat met dat bierviltje dat je op de rug van een renner kan leggen in eeen tijdrit ,heeft hij waarschijnlijk als teintallen keren gebruikt (Bij Dumouluin,Dennis,Wggins,Froome). Daar is overigens niks mis mee.
Frederik D. 19 juni 2017 19:02
Zonneveld is slechts een stukjesschrijver. En soms doet ie het leuk. Maar dat is dan ook alles.
Andere Peter 19 juni 2017 21:03
Het is nog gekker: ik ben het met je eens.
Luijt 22 juni 2017 18:55
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen