Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Hervormingen wielersport

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 22 juni 2017 20:37
Paar wielerberichten van de afgeopen dagen die hier niet aan bord kwamen.

Grote rondes vanaf 2018 met 8 ipv 9 renners, UCI wil maximum 176 renners in Worldtourkoersen
Tour de France start een week later (door WK voetbal in Rusland)
Dwars door Vlaanderen neemt de plaats van de 3-daagse De Panne in.
Die 3-daagse schuift op naar eerder op het voorjaar, en wordt een 2-daagse (voor de mannen) en een euh 1-daagse (voor de vrouwen).
Horsie is back 22 juni 2017 20:59
Ik dacht dat je het ging hebben over de aanstaande (her-) verkiezing van de hervormer van alle hervormers, Brian Cookson.
lodjan 22 juni 2017 21:14
Wielerploegen mogen in het seizoen 2018 nog maar met acht renners van start gaan in de drie grote rondes (Giro, Tour en Vuelta). Dat heeft de UCI vandaag bekendgemaakt. De wereldwielerbond maakte ook de WorldTour-kalender voor volgend jaar bekend, en daarin valt vooral op dat de Ronde van Frankrijk een week later van start gaat.
De Professional Cycling Council (PPC) besliste vandaag op een vergadering in Genève om in te gaan op de vraag van koersorganisatoren en tv-zenders om het aantal renners per ploeg te verminderen. De eerste wedstrijd die onder dit nieuwe regime zal worden afgewerkt, is de Ronde van Italië van 2018. Op termijn wil de UCI ook in andere WorldTour-wedstrijden het aantal deelnemers beperken, maar daarover moet nog een akkoord worden bereikt met de organisatoren.

Het peloton zal zo in de grote rittenkoersen teruggebracht worden van 198 tot 176 renners (verspreid over 22 ploegen). Die ingreep moet volgens de UCI de veiligheid verhogen, maar het feit dat er bijgevolg minder gecontroleerd gekoerst zal worden, is ongetwijfeld een leuk nevenargument.

Een andere ingreep om de veiligheid te verhogen, is de beslissing om in etappes die eindigen op een massasprint het peloton integraal in dezelfde tijd te klasseren, zolang er geen kloof van meer dan drie seconden valt. Tot en met dit seizoen was dat slechts één seconde.

Tour de France vs. WK voetbal

De UCI maakte op hetzelfde moment ook de WorldTour-kalender voor 2018 bekend. Daarin één erg opvallende ingreep: de Ronde van Frankrijk start niet op zaterdag 30 juni 2018, maar een week later op 7 juli. Zo wil organisator ASO vermijden dat de Tour in het vaarwater komt van het WK voetbal, waarvan de WK-finale plaatsvindt op zondag 15 juli. De slotweek van de Tour zou zo niet overlappen met het wereldkampioenschap.

Volledige WorldTour-kalender

16-21 Jan 18Santos Tour Down Under AUS2.UWT

28 Jan 18Cadel Evans Great Ocean Road Race AUS1.UWT

21-25 Feb 18Abu Dhabi Tour UAE2.UWT

24 Feb 18Omloop Het Nieuwsblad Elite BEL1.UWT

03 Mar 18Strade Bianche ITA1.UWT

04-11 Mar 18Paris-Nice FRA2.UWT

07-13 Mar 18Tirreno-Adriatico ITA2.UWT

17 Mar 18Milano-Sanremo ITA1.UWT

19-25 Mar 18Volta Ciclista a Catalunya ESP2.UWT

23 Mar 18Record Bank E3 Harelbeke BEL1.UWT

25 Mar 18Gent-Wevelgem in Flanders Fields BEL1.UWT

28 Mar 18Dwars door Vlaanderen - A travers la Flandre BEL1.UWT

01 Apr 18Ronde van Vlaanderen - Tour des Flandres BEL1.UWT

02-07 Apr 18Vuelta Ciclista al Pais Vasco ESP2.UWT

08 Apr 18Paris-Roubaix FRA1.UWT

15 Apr 18Amstel Gold Race NED1.UWT

18 Apr 18La Flèche Wallonne BEL1.UWT

22 Apr 18Liège-Bastogne-Liège BEL1.UWT

24-29 Apr 18Tour de Romandie SUI2.UWT

01 May 18Eschborn-Frankfurt - Rund um den Finanzplatz GER1.UWT

05-27 May 18Giro d’Italia ITA2.UWT

13-19 May 18Amgen Tour of California USA2.UWT

03-10 Jun 18Critérium du Dauphiné FRA2.UWT

09-17 Jun 18Tour de Suisse SUI2.UWT

07-29 Jul 18Tour de France FRA2.UWT

29 Jul 18Prudential RideLondon-Surrey Classic GBR1.UWT

04 Aug 18Clasica Ciclista San Sebastian ESP1.UWT

04-10 Aug 18Tour de Pologne POL2.UWT

13-19 Aug 18Binck Bank Tour ---2.UWT

19 Aug 18EuroEyes Cyclassics Hamburg GER1.UWT

25 Aug 18 - 16 Sep 18La Vuelta ciclista a España ESP2.UWT

26 Aug 18Bretagne Classic - Ouest-France FRA1.UWT

07 Sep 18Grand Prix Cycliste de Québec CAN1.UWT

09 Sep 18Grand Prix Cycliste de Montréal CAN1.UWT

06 Oct 18Il Lombardia ITA1.UWT

09-14 Oct 18Presidential Cycling Tour of Turkey TUR2.UWT

16-21 Oct 18Gree-Tour of Guangxi CHN2.UWT
Jeanneman 22 juni 2017 22:41
Dat betekent dus bijna een maand tussen het einde van de Dauphiné en het begin van de Tour. Misschien pakt het wel gunstig uit voor het deelnemersveld van Tour de Suisse.
JW 22 juni 2017 23:07
Ik ben wel blij dat de ploegverkleining niet leidt tot meer ploegen , maar daadwerkelijk tot een kleiner peloton. Het zal het risico van valpartijen toch iets verkleinen. Alhoewel er ook andere maatregelen te bedenken zijn die m.i. meer hout zouden snijden. Vooral (aankomst-)parkoersen zouden vaak best wat veiliger kunnen, uitbreiding van de 3 km-zone zou een stukje schelen enz.
Eddy Veen 23 juni 2017 01:00
Ik vind het zielig voor de op acht na geschiktste renner van elke ploeg in de drie grote ronden.
Andere Peter 23 juni 2017 02:33
Dwars door Vlaanderen neemt de plaats van de 3-daagse De Panne in.

Ik zou het verschil nauwelijks merken. Eén van tweeën zou beter naar het najaar kunnen. Niet al die kasseikoersen in een paar weken maar ook in het najaar wat.
merijntje mortirolo 23 juni 2017 09:29
pl0rk 23 juni 2017 09:30
Zolang ze de ochtendetappe maar behouden in De Panne vind ik alles best.
Heisenberg 23 juni 2017 10:00
Dat scheelt toch 63 (21 x 3) koersdagen per ploeg. Je kan bijna een renner minder in dienst nemen.
Als er nou een ploeg extra mee had mogen doen, had Roompot misschien eens een kansje gehad.
Jacco Banaan 23 juni 2017 10:07
De helft van de voorjaarskasseien koersen schrappen. Teveel van hetzelfde pak laken.
Meneer 60% 23 juni 2017 10:07
Heisenberg Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat scheelt toch 63 (21 x 3) koersdagen per ploeg.
> Je kan bijna een renner minder in dienst nemen.
> Als er nou een ploeg extra mee had mogen doen, had
> Roompot misschien eens een kansje gehad.

Of: ze gaan daardoor één of twee wedstrijden meer rijden. Waardoor het voor kleinere wedstrijden iets makkelijker wordt om een leuk deelnemersveld op de been te krijgen.
Ziender Ogen 23 juni 2017 12:04
Ik denk dat de kleinere koersen sterker bezet gaan worden maar dat dit de startkans voor kleinere ploegen verminderd.
Eindhovuh 23 juni 2017 15:30
Dat vind ik nu je verstandigste opmerking in tijden hier op het prikbord. winking smiley
Waarom wordt er niet, bijvoorbeeld, tussen Lombardije en Parijs Tours een 3 tal Vlaamse/kasseienkoersen gepland. In die tijd van het jaar op zeker heroïsch en voor het evenwicht in de kalender zou het heel mooi zijn.
El Mik 23 juni 2017 15:35
Omdat al die Vlaamse koersen door de clustering profiteren van de grote Ronde van Vlaanderen (en Parijs-Roubaix).
In september of oktober gaan niet alle kasseientoppers naar Vlaanderen afreizen voor Dwars door Vlaanderen of E3 Prijs, het publiek zit dan ook niet in opbouw naar de Ronde-koorts. Dwars door Vlaanderen zou dan gewoon een soort Omloop van het Houtland of Kampioenschap van Vlaanderen worden (er zijn ook gewoon zat Vlaamse koersen in die periode, zelfs een ooit prestigieuze wedstrijd als Parijs-Brussel).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/06/2017 15:36 door El Mik.
Curzio 23 juni 2017 16:03
Ja, balen dit voor Adam Hansen.
Blueprint 23 juni 2017 17:56
De overlap tussen BinckBank Tour en Hamburg lijkt me niet handig, denk dat best veel renners ze graag allebei zouden doen. Verder alleen maar goede beslissingen wat mij betreft.
cyclingfreakske 24 juni 2017 00:16
de uitbreiding van de 3km zou niks opleveren.... nu heb je 3 km zone, maar een hoop klassementrijders zitten toch weer vooran het peleton te klooien in de laatste 2 km... en dan janken dat ze ertussen liggen.
mja, dat is risico zoeken als het naar een massaspurt toegaat, terwijl ze wel die 3km marge hebben tegen valpartijen.
het enige dat ze moeten doen is rond plaats 20-40 gaan zitten, dan kan je normaal geen tijd verliezen en een breuk ontstaat vaker achteraan verder in het peleton.
maar neen... vooraan klooien tussen de spurters.......

als ze de 5km zone gaan hanetren, kan het weleens een lamme bedoening worden.
zo'n uitbreindig is dan toegeven aan klassementrenners, die ook willen dat de tijd daar word opgenompen. bijgevolg kunnen ze dan tegen 20km/u naar de finish rijden... belachelijk. Salon wielrenners
Ze hebben nu al de luxe dat in de laatste etappe geen tijdsopname word gedaan vanaf Parijs.... het is ooit anders geweest.
Blueprint 24 juni 2017 11:53
Daarom hebben ze nu dus die 3-seconden regel, zodat niet ieder klein kloofje direct tijdverlies oplevert.
Leon 24 juni 2017 11:59
Ben wel benieuwd wanneer de NK's volgend jaar gereden gaan worden: een week na Zwitserland of een week voor de Tour. In beide gevallen lijkt het me handig als een paar wedstrijdorganisatoren dan in het ontstane gat van 2 weken gaan duiken. Stel dat er 2 weken zitten tussen NK's en Tourstart, dan zou je als Ster Elektrotoer best eens de post-NK-week kunnen gebruiken om je koers naar toe te verplaatsen. Als er voor het NK een gat valt, zou het ook voor Route du Sud of Slovenie wel een mooie gelegenheid zijn om een week later dan gebruikelijk te starten.
Prikdude 24 juni 2017 18:47
De belangrijkste noviteit is hier nog niet benoemd. U heeft nog twee dagen om er zelf achter te komen.
Vlaflip76 25 juni 2017 14:44
Wassen neus van de ASO. De Tour start altijd op de eerste zaterdag van juli. In 2018 is dat 7 juli. Zou meneer Preudhomme een zak geld hebben gekregen van Poetin om dat te zeggen?
El Mik 25 juni 2017 17:07
Nee, de Tour start altijd een week na de NK's die altijd altijd een week na Zwitserland zijn. Die verhoudingen liggen vast, net zoals er altijd evenveel weken tussen de Omloop en de Ronde zitten.
In 2013 bv. startte de Tour op 30 juni.

edit. 29 juni zelfs



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 25/06/2017 17:10 door El Mik.
Carlos Danger 25 juni 2017 22:54
Tour'18 begint gewoon op eerste zaterdag van juli, zoals gebruikelijk.
Walnoot 26 juni 2017 09:44
De Vuelta, San Sebastian, Benelux en Polen schuiven ook een week op, dus. Hamburg en alles erna niet. Polen of de Benelux in die week voor de Tour proppen is misschien zo'n slecht idee nog niet. Zeker in Polen starten er toch al nauwelijks Tourrenners, en qua spreiding past het een stuk beter.
Orakel 28 juni 2017 18:42
Vandaag maakt de UCI bekend om in 7 sprintritten van de Tour pas breuken in het peloton te bestraffen met tijdverlies, als de breuk groter is dan 3 seconden.
Naar mijn mening een grote geste. 3 seconden is 40-45 meter, een serieus gat.
Ziender Ogen 29 juni 2017 01:02
Goed plan, ik stoor me altijd aan treintjes met een klassementrenner eraan vastgeplakt in een sprintfinale.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen