Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Duitstalige renster schrijft emotionele brief na BK in Antwerpen: ‘Waar gaat de Belgische wielerwereld naartoe?

Gepost door Wim De Craene 
Wim De Craene 27 juni 2017 05:49
Quote

Duitstalige renster schrijft emotionele brief na BK in Antwerpen: ‘Waar gaat de Belgische wielerwereld naartoe?


Zondag werd Jolien D’hoore voor de vierde keer Belgisch kampioene op de weg bij de vrouwen, maar voor renster Eva Maria Palm werd het een dag om snel te vergeten. De Duitstalige renster verliet het BK in tranen en schreef een emotionele open brief over haar ervaringen. ‘Waar gaat de Belgische wielerwereld naartoe?’, schrijft Palm in een open brief op Wielerverhaal.com.

Eva Maria Palm is een 19-jarige wielrenster uit Rocherath, in Duitstalig België. Omdat het BK voor de vrouwen al om 8u van start ging op zondagmorgen, trok ze zaterdag met haar ouders al naar Antwerpen. Nog voor de start wilde ze ’s ochtends vroeg het parcours verkennen, maar toen begonnen de problemen.

‘Ik trok om iets na half zeven het parcours op. Na een tijdje werd ik door de politie gestopt. Ik werd redelijk onvriendelijk aangesproken en kreeg naar het hoofd gesmeten dat ik de baan moest verlaten en op het fietspad moest rijden’, begint Palm haar relaas. De agent vroeg haar identiteitskaart, maar die had de renster niet op zak. ‘Hij praatte op zijn Antwerps en ik vond dat hij voor een politieman nogal met een onduidelijk dialect praatte’, vertelt Palm, die de agent zei dat ze ook Frans en Duits praatte.

‘Toen had ik een beetje te veel gezegd en zo kreeg ik een leuk antwoord terug. ‘Als je hier geen Nederlands praat, dan mag je mee naar de cel – naar de gevangenis!’ Ik vroeg me alleen nog af waar ik beland was. Is dit nu het huidige België?’, vraagt de renster van Donen-Vondelmolen CX-team haar luidop af in de open brief.

Valpartij voor de start

‘Na meer dan een uur parcoursverkenning ging ik naar de start. Onderweg zag ik een aantal nadars op de grond liggen, die ik ook al 10 minuten eerder had zien liggen toen ik van de verkenning kwam. Toen ik op het laatste moment aan de start toekwam, zeiden ze dat de start 10 minuten later zou gegeven worden omdat op de hoogte van de aankomst de hekken op de grond lagen. Dat is vreemd, want die lagen er 20 minuten daarvoor ook al. Maar liever zeggen ze op het fietspad te rijden, dan de hekken weer op de juiste plaats te zetten’, klinkt het.

Net op die plaats vond tien minuten later een valpartij plaats. ‘Één van de rensters was aan de pootjes van de nadars blijven hangen. Ik kon niet meer ontwijken en zo lag ik ook op de grond. Ik ben direct terug op mijn fiets gesprongen, maar ik voelde dat er iets mis was met mijn fiets’, wist Palm, die vroeg aan een verantwoordelijke om haar te helpen. De renster vroeg of ze hulp kon krijgen voor de officiële start, maar ‘ondertussen kreeg ik ongepaste opmerkingen van andere rensters (...) Trouwens, hulp moest ik niet verwachten. De start werd gegeven en ik kon met mijn fiets amper fietsen.’

Palm moest wachten op een andere fiets en ging op zoek naar een volgwagen die haar zou helpen. ‘De ene na de andere reed mij met hoog tempo voorbij! Gelukkig kreeg ik hulp van de volgauto van Sport Vlaanderen-Guill D’or en heb ik langs de kant kunnen stoppen. Na een tijdje kon ik weer bij het peloton aansluiten, maar mijn fiets was nog altijd niet helemaal in orde. De pijn in mijn rechter bovenbeen werd steeds steviger, dus heeft de dokter mij al fietsend geholpen. En weer ben ik kunnen aansluiten… maar deze keer was het te veel voor mij’, aldus Palm, die opgaf.

‘België bestaat niet alleen uit Vlaanderen’

‘Waarom ik mijn verhaal doe? Ik word al jaren raar bekeken omdat ik als Duitse of soms ook als Waalse aan Belgische kampioenschappen meedoe. Raar, hé. Toch ben ik een echte Belg. Ik ben in België geboren, ik ging altijd in België naar school, woon in België, spreek de 3 Belgische talen en ik voel me ook Belg’, stelt Palm boos.

‘Als ik op wedstrijden ben, heb ik vaak het gevoel dat ik niet in mijn eigen land aan het koersen ben. Toen ik nog aspirant was, moesten mijn ouders speciaal voor mijn broer en mij een buitenlandse vergunning aanvragen. Naar waar gaat de Belgische wielerwereld naartoe?’

‘Ik heb de laatste 2 jaar van mijn secundair onderwijs in Gent gedaan en daar voelde ik al dat ‘buitenlandse’ Belgen niet even welkom zijn als ‘Vlaamse’ Belgen. België bestaat nu eenmaal niet alleen uit Vlaanderen!’

[www.standaard.be]

Link naar de brief: [wielerverhaal.com]
Luijt 27 juni 2017 07:53
Wat een zeurpiet.
Eindhovuh 27 juni 2017 09:07
Dat is ook een beetje mijn gevoel ja. Al zal het best voortkomen dat Vlamingen niet-Vlaamse Belgen vervelend bejegenen. Maar om nou net te doen of er een soort complot heerst om niet-Vlamingen weg te pesten lijkt me wat ver gaan.

Wellicht kunnen Sub, Anony of Diravi hier hun licht over schijnen.
Jacco Banaan 27 juni 2017 09:28
Wellicht kan deze dame gewoonweg volgend jaar beter in vorm zijn, de benen laat spreken. Dan snoer je namelijk pas echt iedereen de mond. In plaats van de aandacht via een zogenaamde open brief.

Waarom ga je het parkoers verkennen? Het eerste van de dames wedstrijden gaat sowieso stapvoets.Na 2 rondjes heb je echt wel gezien hoe de bochten lopen.

Klaarblijkelijk komt ze aandacht te kort.

Benieuwd of Marijn de Vries dit hele gedoe als stokpaardje gaat gebruiken voor haar volgende column. Discriminatie op basis van dialectdrinking smiley
Sub Culture 27 juni 2017 09:47
Op een dag schrijf ik een open brief waarin ik mijn ongenoegen uit over de drang tot het schrijven van open brieven, zeker emotionele.

Ooit verhuisde ik als Franstalige Brusselaar naar Vlaanderen een regio met 3 miljoen dialecten.
En dan nog wel naar een streek met een extreem onverstaanbaar, moeilijk te ontcijferen lokaal taaltje (streek Maertens, Museeuw)
Tuurlijk krijg je wel eens de obligate 'vuile Waal' of 'spreek Vlaams' naar je hoofd geslingerd.

Overal heb je xenofobe verzuurde idioten maar heb je evenzeer mensen die het beste met je voor hebben.
Bromertà 27 juni 2017 09:59
Open brieven aan het open riool. Of het nou de krant is, of dit forum, steeds vaker gebruiken mensen de open kanalen om alles wat er op hun hart ligt net de grote boze wereld te delen. Van mij hoeft dat niet. Er zijn toch ook nog altijd dagboeken met een slotje.
Blueprint 27 juni 2017 10:17
Fietsen op de rijbaan waar dat niet is toegestaan en je dan ook nog eens niet kunnen legitimeren. Tsja...
ton duk 27 juni 2017 10:25
De vlaamse fascisten hunkeren natuurlijk graag naar vervlogen tijden : Ausweis bitte
gr
Ziender Ogen 27 juni 2017 10:49
De laatste keer dat ik in Brussel was volgde ik een gesprek tussen een Vlaamse en een Waalse student.

Het was in het engels!! Is dit tegenwoordig de lingue franca in België?

Ze vonden dit, naast de ontdekking van het bierbrouwen, de beste uitvinding ooit.
Walnoot 27 juni 2017 11:25
De lingua franca van Brussel is natuurlijk Frans. Maar de meeste kutvlaampjes beheersen die taal niet (we weten al dat ze dom zijn), dus dan maar over op de tweede taal van Brussel.
Eindhovuh 27 juni 2017 11:40
De 2de taal van Brussel is natuurlijk niet Engels of Nederlands... winking smiley

[www.vgc.be]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/06/2017 11:41 door Eindhovuh.
Bromertà 27 juni 2017 11:41
Brussel is dat bij Molenbeek linksaf, waar dat gebouw staat van €1 miljard?
ton duk 27 juni 2017 12:01
Zo wonnen de belgium Cats brons op het EK-basketbal Dames
Die tendens om de belgische ploegen een Engelse naam te geven is er al een tijdje...begonnen bij het hockey ???
gr
en 27 juni 2017 12:09
Een onvriendelijke politieman, waar gaan we dat schrijven.

Lompheid is niet hetzelfde als xenofobie. Het is een beetje in de mode om dat wel zo te interpreteren maar vele mensen zijn onvriendelijk of erger zonder dat daar enige vreemdelingenhaat achterzit. Laat staan dat je op basis van zulke anekdotes dan iets over een hele samenleving kunt zeggen.
Horsie is back 27 juni 2017 12:10
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Open brieven aan het open riool. Of het nou de
> krant is, of dit forum, steeds vaker gebruiken
> mensen de open kanalen om alles wat er op hun hart
> ligt net de grote boze wereld te delen. Van mij
> hoeft dat niet. Er zijn toch ook nog altijd
> [url=https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/fc/
> f8/aa/fcf8aa15b149fa6647061293026ce0f3--laura-palm
> er-teen-movies.jpg]dagboeken met een slotje.[/url]

Ik droom nogal eens, dat mijn renfiets is verdwenen en die kan veel over mij vertellen, dat vertel ik je.
Heb jij een goed advies voor een heel goed slot of zou een halve kilo uit Broek op Waterland voldoende zijn?
Carlos Danger 27 juni 2017 12:24
Nee, volleyball.
Luijt 27 juni 2017 13:27
je bent er wel goed uitgekomen Sub, vind ik.
Luijt 27 juni 2017 13:28
Begon de tour maar....

Bestaat er ook een taalstrijdforum in België? Vast wel. ik stel voor dat dit topic hier uit geknipt wordt en daar in.
veluweracer 27 juni 2017 14:08
België is afgezakt naar het niveau van een bananenrepubliek.
Corruptie en vriendjespolitiek tieren er welig.
Niet dat het hier minder is. Want dit land is ook te ziek om ooit nog te herstellen.
Luijt 27 juni 2017 15:27
Ik denk dat de halve kilo uit Broek op Waterland (dat ligt naast knollen in sterk water) voldoende is.
Walnoot 27 juni 2017 16:32
Ach, jochie toch. Even een grote vriend nodig om bij uit te huilen? Ik stel voor dat je even privécontact zoekt met Andere Peter, die kan heel goed luisteren.
Carlos Danger 27 juni 2017 16:39
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik denk dat de halve kilo uit Broek op Waterland
> (dat ligt naast knollen in sterk water) voldoende
> is.


.......in Waterland.
Sticky Bottle 27 juni 2017 16:49
Lexan Pieterse
@LexanPieterse
Shit! 16-14 België-NL. We verliezen qua aantal deelnemers in #TDF2017 Wacht, 2 Waaltjes maakt 14... En we slepen er nog een gelijkspel uit!
Sub Culture 27 juni 2017 17:01
En waarom zouden 'Waaltjes' niet onder Belgen vallen?
Niet vergeten dat Stybar een halve Belg is, Pierre Rolland ooit een Vlaams lief heeft gehad en dat Matthew Hayman al 20 jaar in Lanaken woont.
Dat maakt 17,5 - 14
Carlos Danger 27 juni 2017 17:14
Waaltjes zijn wel Belgen, maar Vlamingen zijn Vlamingen.
Clavan 27 juni 2017 17:22
Waaltjes of Lingetjes. Dat was nog eens vak- cq handwerk.
Luijt 27 juni 2017 17:32
-------------------------------------------------------
> niet Luijt Schreef maar:
> --------------------------------------------------
> Horsie Schreef:

Broek op Waterland>
>
Anony 27 juni 2017 17:35
Altijd grappig, die Nederlandse visies op Vlaanderen-Brussel-Wallonië.

Ik kan me wel voorstellen dat er mensen in dit landsgedeelte struikelen over een Duits- dan wel Franstalige landgeno(o)t(e). En dat zullen er vast ook niet weinig zijn. Maar zoals Sub zei, idioten heb je overal. Wat mij betreft is het geen tendens. Verder denk ik dat de 19-jarige juffrouw Palm met wel meerdere zaken worstelt, maar deze recent een paar keer confronterend zal geweest zijn. Dat ze snel moge relativeren en van zich afbijten, door bijvoorbeeld inderdaad nog wat harder te trappen.
Carlos Danger 27 juni 2017 17:49
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> --------------------------------------------------
> -----
> > niet Luijt Schreef maar:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > Horsie Schreef:
>
> Broek op Waterland>
> >

Waarvan akte.
Horsie is back 27 juni 2017 19:34
Ben ik er weer ingetuind want snel nog even opgezocht.

De rest heb ik even ingeslikt. De kunst van het weglaten, nietwaar?
Carlos Danger 27 juni 2017 20:26
Inslikken, opslikken.
Maakt het uit allemaal.
Anony 27 juni 2017 22:15
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ben ik er weer ingetuind want snel nog even
> opgezocht.
>
> De rest heb ik even ingeslikt. De kunst van het
> weglaten, nietwaar?


U lost me, bro.
Horsie is back 27 juni 2017 23:33
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ben ik er weer ingetuind want snel nog even
> > opgezocht.
> >
> > De rest heb ik even ingeslikt. De kunst van het
> > weglaten, nietwaar?
>
>
> U lost me, bro.

Och nee, Bro. Ik wilde alleen maar eens ventileren, dat ik best veel niet schrijf dus gewoon alsnog wis.
Ik verdenk velen er van dat niet zo erg te vinden. grinning smiley
Andere Peter 28 juni 2017 00:10
Mwoaahhh, makkelijk neer te sabelen inderdaad. Maar ik moest aan Booms laatste periode in het over-Vlaamse veldrijden denken. Toen hij te goed werd, werd hij steeds meer als vervelende indringer gezien. Die taalstrijdsfeer brengt wel degelijk soms vreemdelingenhaat met zich mee die op een individu wordt gericht.

Toen ik nog aspirant was, moesten mijn ouders speciaal voor mijn broer en mij een buitenlandse vergunning aanvragen. Dat is toch hilarisch?

De bronbrief van die meid is qua toonzetting al wat minder zeurderig. Dat komt door wat tav zeurpiethouding ontlastende passages, die in de Vlaamse krant vakkundig worden weggelaten.

Er zijn ook Vlamingen die altijd vriendelijk zijn, mij helpen en steunen. Bedankt daarvoor! Ik rij overigens ook voor een Vlaamse ploeg, Donen Vondelmolen CX, en daar heb ik heel fijne ploegmaten en een ploegleider met het hart op de juiste plaats
Sub Culture 28 juni 2017 06:36
Ja, want het Vlaamse veldritpubliek is zeer representatief natuurlijk.
De stedelijk hoogopgeleide elite die na hun 70 uren week even wat decompressie gaat zoeken te velde en daarbij hun favoriete modderklosser schreeuwend gaat aanmoedigen.
En alles wat Nederlands praat met het onvermogen tot het juist uitspreken van een -g of -r gaat uitschelden.
Wist je trouwens dat veldritten altijd zo vroeg gereden worden de zondag zodat de supporters 's avonds nog hun werkgerelateerde vluchten naar Londen, Zürich.. nog kunnen halen?
Studio Badmuts 28 juni 2017 08:15
Op de terugweg van een weekendje mountainbiken in Houffalize door het Duitstalige gebied van België gekomen.
Ik kon me niet herinneren over een landsgrens te hebben gereden, en dat klopte dan ook, er bestaat dus een Duitstalig gebied in België.
Wat een eyeopener, nooit geweten dat dat bestond!
Ik dacht voorheen altijd dat België tweetalig was, wat hebben we toch bijzondere zuidederburen
Sub Culture 28 juni 2017 09:07
Prachtige streek sowieso.
Reliëfverschillen tot 700m etc..

Hoewel pas een kleine 100 jaar Belgisch grondgebied leeft er een sterk Belgisch gevoel.
Columbus SLX 28 juni 2017 09:50
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Prachtige streek sowieso.
> Reliëfverschillen tot 700m etc..
>
> Hoewel pas een kleine 100 jaar Belgisch
> grondgebied leeft er een sterk Belgisch gevoel.

Prachtig zal het zeker zijn. Maar dat is toch die Elsenborn Ridge?
Volgens mij is precies daar gruwelijk gevochten in december 1944.
Dat ging toen precies om die hoogteverschillen. Bovenop de Amerikaanse artillerie.
En Duitsers die daar tegen die heuvel aan kwamen rennen.
En nu fluiten de vogeltjes. (maar beter zo)
Ziender Ogen 28 juni 2017 13:05
Verder lag daar ook het verdwenen odscure landje Moresnet.

Een geweldige geschiedenis om te lezen. Bijvoorbeeld het boek Moresnet:Opkomst en ondergang van een verdwenen buurlandje, van Philip Dröge.
Massimo 28 juni 2017 15:32
Boek ken ik niet, de geschiedenis van Neutraal Moresnet wel, bedankt voor de boekentip, op naar De Slegte.
Arsimo 28 juni 2017 15:32
Kende dit niet. Dank voor deze boeiende off topic wetenswaardigheid!
Andere Peter 28 juni 2017 20:22
grinning smiley

Het was maar een associatie. Ik geloof niet dat België xenofoob is. Ik denk niet dat het veldrijden representatief is voor België en ik denk dat het relaas van Eva dat ook niet is. Het zijn vast niet-representatieve uitschotplekjes waar dit plaatsvindt. Zoals we in NL ook naar binnen gekeerde malloten hebben, vaak juist in de periferie (van de samenleving).
Andere Peter 28 juni 2017 20:26
Je ziet er de grenspalen nog. Het land was een stuk of 50 voetbalvelden groot. Men werd het bij de vrede in 1816 niet eens over een zinkmijn.
cyclingfreakske 28 juni 2017 21:21
nee toch niet.

Het is terecht. De Antwerpen-Stad politie is niet bepaald fietsvriendelijk ingesteld en ziet een coureur nog liever doodvallen.
Dat ze onbeschoft zijn is geweten, en dat ze het nog eens stevig uithangen tegen een wielrenster is niet vreemd.
bovendien, is zij wel de ENIGE die haar mond opentrekt, nochtans zijn er verschillende incidenten geweest.

Dat het de politieagent stoort dat ze Nederlands met een accent sprak en ze ook kenbaar maakte in andere talen beter te kunnen uitleggen, vergewiste de domme agent haar mogelijk met een baardmans die Sharia en Allah staat te roepen om zieltjes te lokken voor IS.

Je kon het al lang op voorhand voorspellen dat in Antwerpe Stad een BK voor problemen zou zorgen. Niet door de organisator, maar wel door laks stadspersoneel dat hun job niet doet en politie die onbeschoft zijn, de spierballen willen rollen en liever lam dan lui zijn.
gewoonlijk is het zo als er geen mensen van de organisatie en of gemeente/stad in de buurt zijn, en er liggen dranghekken omver, dat de politie deze rechtzet om zowieso de rijbaan en / of fietspad vrij te maken.

de deelneemster had dus vooral te maken met onbeschoft personeel van de Stadspolitie.
Wellicht door het verschieten en de boosheid dat ze denkt dat het wielrennen zelf de zaken negeert... dat is niet het geval, de betrokken bondsleden waren op de hoogte van enkele probleempjes maar konden zelf niks doen omdat bepaalde agenten zich als idioten gedroegen.

de open brioef mag wat zeurend overkomen, ze legt hier wel pijnpunten bloot die men liever stilhoud, en ze heeft meer lef dan haar mede deelneemsters.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2017 21:22 door cyclingfreakske.
cyclingfreakske 28 juni 2017 21:25
die regio.......... mja, versta je dus echt geen bal van als ze hun taaltje spreken
lijken wel verdwaalde Zweden met een mond vol water grinning smiley
en ja... veel Westvlamingen in die uithoek zijn erg bekrompen naar andere dialecten en talen toe. Vooral de oudere generatie is erg.
cyclingfreakske 28 juni 2017 21:27
wit je dat een Fransman, een Bruusselaar amper goed verstaat ?
en dat een Fransman helemaal de kop in het zand steekt als hij een echte Waal uit de regio's Luik-en Charleroi spreekt ? daar spreken ze diaree-Frans spinning smiley sticking its tongue out.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 28/06/2017 21:30 door cyclingfreakske.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen