Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wat vonden jullie de mooiste koers ooit?

Gepost door Linkebal 
Linkebal 29 maart 2015 18:19
Naar aanleiding van Gent - Wevelgem vandaag. Wat is de mooiste koers die jullie ooit hebben gezien?
Hoentie 29 maart 2015 18:24
Parijs Roubaix 2001 was wel episch. [www.youtube.com]
Anony 29 maart 2015 18:24
Parijs-Roubaix 2002
Ronde van Vlaanderen 2005
WK Madrid 2005 (qua ontknoping dan)

Omdat ik supporter ben zijn de mooiste koersen nu eenmaal die met de meest intense blijdschap.

Ik herinner me ook een ritzege van Francesco De Bonis in Zwitserland/Romandië na een onwaarschijnlijke finale. Maar de beste man bleek nadien een dopemaatje van Rebellin.

Ach ja, er zijn genoeg mooie wedstrijden. Er gaan er hier vast nog passeren waarbij ik denk: dju, die had ik ook moeten vernoemen!
lodjan 29 maart 2015 18:28
Dit was een mooie koers, maar voor mij speelt ook mee dat er een favoriet van mij wint. Schieten mij zo te binnen:
Kuiper in Parijs-Roubaix.
Lammerts in de RVV.
Gesink in Canada.
Massimo 29 maart 2015 18:29
De waaieretappe in de Tour van twee jaar geleden uiteraard.
Arsimo 29 maart 2015 18:30
Ronde van Vlaanderen 1985. Wordt vaak aan gerefereerd bij Sporza, maar dat is ook terecht. Als je die bewust heb meegemaakt als renner, volger, toeschouwer of tv-kijker dan weet je wat ik bedoel. Ik besef dat dit niet voor iedereen op dit prikbord kan gelden. Niet iedereen is een ouwe l*l tenslotte winking smiley
Anony 29 maart 2015 18:34
Ik heb in mijn jonge jaren vaak naar de videocasette van de Ronde gekeken, met verslagen van alle edities tot in de jaren negentig. Die van 1985 staat inderdaad op mijn netvlies gebrand.
Sub Culture 29 maart 2015 18:38
Ik ben de koers pas bewust beginnen volgen zo rond 1997-1998.

De legendarische Touretappe waar Pantani Ullrich kapot reed blijft mij bij.
Andere Touretappe waarbij Quickstep alles aan waaiers rijdt en Cavendish het afmaakt blijft mij ook bij.
De Gent-Wevelgem van vandaag ook.

Er zullen vast nog absolute pareltjes zijn die ik over het hoofd zie. Vooral dan in het Vlaamse voorjaar.
Fashionisto 29 maart 2015 18:46
De etappe naar Montalcino in de Giro van 2010.
Hoentie 29 maart 2015 19:00
Die strade bianche van Evans bedoel je hè? Zat ik ook over te denken, maar ik wist niet meer precies waarheen en wanneer. 2010, tiens. De tijd vliegt.
avhhsc 29 maart 2015 19:04
de overwinning van froome in de Vogezen.
perfect teamspel van Sky.
Curzio 29 maart 2015 19:12
Als koersdagen in een etappekoers ook mogen: Contador in de 17e rit van de Vuelta in 2012 zou ik er ook bij zetten, en de mooiste koersweek ooit was waarschijnlijk de slotweek van de Tour 2011 met o.a. de rit die Andy Schleck won in 2011 naar de Galibier en de dag erna de etappe naar Alpe d'Huez met de aanval van Contador vanaf de start.
Lucho Herrera 29 maart 2015 19:15
Parijs - Roubaix 2001 eenzaam op 1 bij mij

Gesink met aanval op leiderstrui in Vuelta 2009, duel met Valverde
Tour etappe naar Morzine met weergaloze Floyd Landis 2006
Tour van 2003 met mooie duels Armstrong - Ullrich - Vino - Mayo
Parijs - Roubaix 1994 Tchmile - Museeuw
Tour van 1989 het duel Fignon - Lemond
Tour van 1986 het duel Hinault - Lemond
Prikdude 29 maart 2015 19:24
Geeft vooral aan hoe boring het koersverloop in de Tour normaliter is.
Arsimo 29 maart 2015 19:30
Als etappes ook meedoen, dan heb ik nog wat meer:

- de stenenetappe van vorig jaar in de Tour
- de waaieretappe in Tour 2013
- de eerste bergetappe van Tour 2013 (al had dat een chauvinistisch component: NLers die sinds tijden echt meededen in een bergetappe in de Tour, met alle respect voor Gesink ereplaatsen en Boogerd bergetappe zege daarvoor)
- Giro Gavia-etappe met Breukink, van der Velde e.a.
- Tour 1990, etappe 11 naar Alpe d'Huez
- Tour etappe in 1987 of 1998 van Rolf Golz in stromende regen met ondergelopen wegen. Heel bijzonder.
- e.v.a.

Overigens, ook een heel mooie, maar toegegeven, ook voor een deel door chauvinisme: LBL 1983 met Steven Rooks. Helaas LBL 1980 niet bewust meegemaakt (keek toen wel wielrennen, maar heb om een of andere reden niet gezien)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/03/2015 19:31 door Arsimo.
Linkebal 29 maart 2015 19:44
Ik vond de Strade Bianche-etappe van Weening ook echt mooi. Niet mijn mooiste ooit, maar zeker in de top-10. Helaas volledig overschaduwd door het overlijden van Wouter Weylandt twee dagen daarvoor.
Kuiperberg 29 maart 2015 19:53
Parijs-Roubaix 1994 overwinning Andrei Tchmil in beestenweer.
MarcoV 29 maart 2015 19:53
Ook nog te vermelden: De Olympische wegrace in Londen, omdat Cavendish daar zo favoriet was dat iedereen heel raar ging koersen. en de wegrit in Beijing was ook leuk. En de Ronde van Vlaanderen die Tafi won, die was ook de moeite.
Maar de Landis-raid naar Morzine zet ik bovenaan. En qua ja-hij-gaat-echt-winnen-gevoel heeft Gesink in Canada ook al 2x iets bijzonder gepresteerd bij mij.
El Mik 29 maart 2015 19:53
19e etappe Giro 2005
Olympische wegwedstrijd 2008
12e etappe Giro 2007
Züri Metzgete 2006
Clavan 29 maart 2015 19:55
Toen was ik 10. Maar ik weet het nog wel.
Curzio 29 maart 2015 20:13
Die Giro 2005 was met Rujano, Simoni en DiLuca, met stuk onverharde klim toch? Was inderdaad geweldig.
Linkebal 29 maart 2015 20:18
Ardila die betaald werd door Savoldelli om zijn roze trui te redden.
Sub Culture 29 maart 2015 20:22
Bizar dat dat al 10 jaar geleden is..
Dat was een constant wisselen van de kansen op een eindzege tussen diverse protagonisten in die Giro.

Ik moet ineens aan Wim Van Huffel denken..
Sticky Bottle 29 maart 2015 20:37
Parijs-Roubaix 1983 met de lekke band van Hennie Kuiper. Mijn hart maakte dubbele slagen
malheur 29 maart 2015 21:03
Teveel om op te noemen.

Vandaag was in ieder geval helemaal het einde, geen Kwaremont gezien en het onderscheidende parcours van GW, met die monumenten etc, is esthetisch een stuk mooier dan dat gezigzag.

Wel moet gezegd worden dat het weer natuurlijk de koers gemaakt heeft, daar straks meer over.
Ron Meijers 29 maart 2015 21:06
Misschien niet de mooiste ooit, maar een van de meest memorable. 2006. Floyd Landis solo in de etappe naar Morzine, nadat-ie een dag eerder uit het geel was gereden. Ik geloof dat hij bijna 6 minuten voorsprong had op nummer twee Sastre en Pereiro nét niet uit het geel reed. Dat deed hij wel tijdens de tijdrit op de voorlaatste dag. Achteraf werd Landis natuurlijk geschrapt en werd Pereiro alsnog de winnaar van die Tour.
PVW 29 maart 2015 21:32
De Landis etappe is terecht denk ik al meer genoemd, maar ik vond de dag voordien ook heel mooi. Hou er wel van als een klassementsleider/topper tegen de verwachting in helemaal kapot gaat. Denk dan ook aan de etappe met Porte die kapot ging.
Fcdh 29 maart 2015 21:34
Ron Meijers Schreef:
-------------------------------------------------------
> Misschien niet de mooiste ooit, maar een van de
> meest memorable. 2006. Floyd Landis solo in de
> etappe naar Morzine, nadat-ie een dag eerder uit
> het geel was gereden. Ik geloof dat hij bijna 6
> minuten voorsprong had op nummer twee Sastre en
> Pereiro nét niet uit het geel reed. Dat deed hij
> wel tijdens de tijdrit op de voorlaatste dag.
> Achteraf werd Landis natuurlijk geschrapt en werd
> Pereiro alsnog de winnaar van die Tour.

Bij het lezen van de eerste post in dit topic wilde ik inderdaad de prestatie van Landis noemen en toen kwam deze post langssmiling smiley
Zelfs met doping was dat een memorabele stukje fietsen.
Siem 29 maart 2015 22:27
De ronde van Vlaanderen van Nick Nuyens, ook al omdat dat het oude parcours van de ronde deed uitblinken.
Linkebal 29 maart 2015 22:45
Wat mij te binnen schiet wat nog niet genoemd is:
- De eerste Ronde van Vlaanderen van Devolder, waarin ie Langeveld en Flecha kilometers lang op 10-15 seconden hield.
- De eerste keer op de Angliru in 1999. Vooral ook vanwege de voorpret die maandenlang werd aangewakkerd. Zo'n beklimming was nog nooit vertoond.
- De etappe naar de Zoncolan in de Giro van 2003. Schitterend man tegen man gevecht. Als verstokt Pantani-supporter was het mooi om te zien dat ie eindelijk weer meestreed voorin. Echt zitten juichen voor de tv, gebeurt me zelden.
- De Roubaix van Johan Vansummeren. Ik vind het altijd ontroerend als een knecht een mooie koers wint. Iemand die altijd zonder te zeuren werkt voor de kopman en dan één dag in z'n carriere de beloning krijgt.
Hollo Retenstein 30 maart 2015 00:10
Fcdh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ron Meijers Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Misschien niet de mooiste ooit, maar een van de
> > meest memorable. 2006. Floyd Landis solo in de
> > etappe naar Morzine, nadat-ie een dag eerder
> uit
> > het geel was gereden. Ik geloof dat hij bijna 6
> > minuten voorsprong had op nummer twee Sastre en
> > Pereiro nét niet uit het geel reed. Dat deed
> hij
> > wel tijdens de tijdrit op de voorlaatste dag.
> > Achteraf werd Landis natuurlijk geschrapt en
> werd
> > Pereiro alsnog de winnaar van die Tour.
>
> Bij het lezen van de eerste post in dit topic
> wilde ik inderdaad de prestatie van Landis noemen
> en toen kwam deze post langssmiling smiley
> Zelfs met doping was dat een memorabele stukje
> fietsen.


Dat telt dus niet. Vind ik.
Brieske 30 maart 2015 00:12
diravi 30 maart 2015 00:21
1. LBL 1999
2. Gent Wevelgem 2005
3. NK 2006



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/03/2015 00:22 door diravi.
ton duk 30 maart 2015 08:29
Mooiste koers niet maar het allermooiste wielermoment is voor DUK de strijkijzerdemarrage waarmee Zoetemelk wereldkampioen werd....
gr Ton DUK
Bromertà 30 maart 2015 12:07
Contador mocht na z'n zero-zero-zero-schorsing eindelijke weer in wedstrijdverband uitkomen. De Vuelta leek echter een prooi te gaan worden voor Rodriguez. Contador had te weinig wedstrijdhardheid en keek tegen een kansloze achterstand aan. Dan, in een alles of niets poging (was het onbezonnenheid of had ie met Riis een geniaal plan bedacht? ) verrast hij het hele pact door vroegtijdig solo in de aanval te trekken in een op papier onbenullige etappe met twee heuvels van de tweede categorie. In zijn eenzame strijd liet hij een waar slagveld achter, waarin ieder voor zich op de limiet van zijn kunnen werd aangewezen. Een getergde ziel was bezig om zijn markante pedaaltred voorgoed in het collectieve wielergeheugen te kerven. Wraak smaakte zelden zo zoet.
thja 30 maart 2015 12:14
Bettini zijn tweede wereldtitel, met heel grote afstand. (tweede Hinault die LBL wint in de sneeuw, derde die van Ton Duk).



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/03/2015 12:14 door thja.
Koppi 30 maart 2015 12:56
LBL, Hinault in de sneeuw inderdaad, 1980.
De Tour van '84, hoe Fignon Hinault vernederde in oa de etappe naar 'l Alpe de Huez.
De 8-secondentijdrit (Parijs, 1989) mag ook niet onvermeld blijven.
Etappezege van Kneteman in Moeskroen, TdF 1980.
Sub Culture 30 maart 2015 13:54
Heiligschennis.

De L-B-L zege van God in 1999 staat natuurlijk boven alles.
Sehnsucht 30 maart 2015 13:55
RVV 2004. Met een goede van Bon die na De Muur van de ploeg niet naar de kopgroep mocht rijden omdat hij dan Dekker mee zou nemen. En met Wesemann die in de laatste kilometer(s) heel slim de Belgen Hoste en Bruylandts tegen elkaar uitspeelde en zo eenvoudig de sprint won. Hoste die in een vroege vlucht zat overigens en na de samensmelting met de groep favorieten (vlak voor De Muur) op de Muur gewoon weer weg reed. Indrukwekkend!

Luik-Bastenaken-Luik 1999. Frank Vandenbroucke die het ego van Michele Bartoli pijn deed op La Redoute.

Waalse Pijl 1999. Bartoli samen met den Bakker op avontuur in slecht weer.

WK 1998. Lekke band Boogerd op een cruciaal moment waarvan Camenzind profiteerde. Even later in datzelfde seizoen bewees wereldkampioen Camenzind echt wel beter te zijn dan Boogerd door hem los te rijden in de finale van Lombardije.
Arsimo 30 maart 2015 14:40
Het ontsteeg alle geloofwaardigheid, ja, dat klopt. Maar dat heb je wel met meer zaken waar Goden zich mee inlaten, dus in die zin logisch.
Chekie 30 maart 2015 18:23
De AGR van ergens begin 80 Skala -Skil- Gazelle met bijna allemaal NEO's in de aanval. Nico Verhoeven maakte daar naam. Kregen ze er zo maar niet af. Dat was genieten.
Carlos Danger 30 maart 2015 18:52
Tour 1964. Duel Poulidor-Anquetil op Puy de Dome.
WK 1963. Benoni Beheyt verslaat de oppergod Rik van Looy.
Parijs-Roubaix 1973. Winnaar Eddy Merckx.
ton duk 30 maart 2015 19:13
@Chekie...waarbij Nico Verhoeven brutaal op kop de Keuteberg deed (vol met publike nog)....toch ??
gr Ton DUK
Quarantanove 30 maart 2015 20:39
Een van de vele prachtige WK's veldrijden.
lodjan 30 maart 2015 21:31
8 klassiekers, 8 heroïsche edities: [sporza.be]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 30/03/2015 21:32 door lodjan.
Slimmerd 31 maart 2015 00:00
Waalse Pijl 1999 was mooi, Roubaix van Knaven natuurlijk.
Sub Culture 31 maart 2015 11:30
Die Roubaix van Knaven was een vreselijke anti-climax.
Slimmerd 31 maart 2015 11:44
Enig chauvinisme is niemand vreemd, dat moet jij toch weten
Walnoot 01 april 2015 10:28
Van de afgelopen jaren: de Tour-etappe waar Contador van het begin aanviel en Evans na een paar kilometer blokkeerde. Of het ritje dat Evans won over de witte steentjes in de Giro. De eerste keer over de Zoncolan vond ik ook speciaal (demonstratie van de Gele Mannen), al was de editie waarin Basso iedereen en vooral Evans op minuten reed ook wel aardig.

Best een leuke renner die Evans. Vooral op de momenten dat iedereen het een zielige wieltjesplakker vond. Die man kon zo lelijk sterven dat het eigenlijk ultieme schoonheid was.

Overigens vond ik de winst van Sastre op de Alp d'Huez ook wel mooi. Totaal onverwacht opeens de Tour beslissen. Dat zagen die homosexuele Schleckjes ook, die waren er als de kippen bij om onterecht daar de kudos voor op te eisen.

Eigenlijk zijn het vooral de beslissende bergetappes in de grote rondes die me bijstaan. En hier en daar een klassieker. San Sebastiaan van vorig seizoen vond ik bijvoorbeeld ook heel erg de moeite waard.
Massimo 01 april 2015 19:40
Toch even een grinnik wat betreft "de homoseksuele Schleckjes". grinning smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen