Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Rondemisses én -misters in Vuelta: geen zoenen meer voor wielrenners

Gepost door Cecchini 
Cecchini 18 juli 2017 12:42
Tijdens deze Tour de France zijn ze nog dagelijks te zien: de hooggehakte rondemisses die met een beeldschone glimlach de wielrenners op het podium flankeren. Maar de organisatie van de Ronde van Spanje, met de Tour en de Giro een van de drie grootste etappekoersen, gooit het roer om. Bij de prijsuitreikingen gaan naast vrouwen ook mannen trofeeën en bloemen aanbieden. Daarnaast krijgen de etappewinnaars en diverse truiendragers in de Vuelta geen zoenen meer.



Door: Iñaki Oñorbe Genovesi /Volkskrant

De maatregelen gaan bij de komende editie van de Ronde van Spanje, die op 19 augustus van start gaat, direct van kracht. De organisatie van de Vuelta beraadt zich nog op aanvullende wijzigingen in het protocol van de prijsuitreikingen. De maatregelen zijn een gevolg van de wereldwijde discussie of rondemissen nog wel van deze tijd zijn.

Volgens critici is het gebruik van mooie vrouwen om wedstrijden op te fleuren seksistisch. Bovendien zou het prominent gebruikmaken van rondemisses op het podium haaks staan op de vele inspanningen van overheden en organisaties de geestelijke gezondheid van jonge vrouwen met een negatief zelfbeeld te verbeteren.

Ook de Spaanse SKY-renner Mikel Landa, momenteel zesde in het Tour-klassement, liet zich eerder dit jaar al uiterst negatief uit over het gebruik van rondemisses: 'De podiummeisjes zijn overbodig. Het is alsof we ze als ondergewaardeerde objecten gebruiken. Het is een ingesleten gewoonte. We moeten eens toegeven dat vrouwen op een podium plaatsen omdat ze mooi zijn en een goed lichaam hebben niet het beste beeld is dat je van ze kan geven.'

'We zijn gevoelig voor de sociale en mediadiscussie die is ontstaan over de aanwezigheid van vrouwen op het podium. We kunnen onze ogen niet sluiten voor deze zorgen en daarom nemen we een aantal nieuwe maatregelen in de volgende ronde', verklaarde Vuelta-directeur Javier Guillén. 'We zijn nog steeds bezig met eventuele andere ingrepen. Wat we doen zal altijd met elegantie zijn', aldus Guillén, die ook verklapte dat de Spaanse oud-Tourwinnaar Oscar Pereiro een belangrijke rol bij de prijsuitreikingen in de Vuelta zal spelen.

De Ronde van Spanje is niet de eerste wielerkoers die tornt aan de rondemissen. De Tour Down Under besloot begin dit jaar geen modellen meer in te zetten, maar liet de prijzen uitreiken door junior-wielrensters. Een soortgelijk besluit werd genomen door de organisaties van de Ronde van Valencia en de Volta a Catalunya. In Nederland baarde de organisatie van de Amstel Gold race opzien door twee rondemisters neer te zetten naast Anna van der Breggen, de winnares van de vrouwenwedstrijd. De organisatie van de Giro trok zich niks aan van de discussie, waardoor Tom Dumoulin na zijn zege in Milaan geflankeerd werd door twee beeldschone blondines.

Ook de Tour-directie, die opmerkelijk genoeg ook deels betrokken is bij de organisatie van de Ronde van Spanje, wilde niet morrelen aan de tourmissen. De discussie rond seksisme zou in Frankrijk niet spelen. Wel reageerde Tour-directeur Christian Prudhomme fel nadat AG2R-renner Jan Bakelants in een interview met Het Laatste Nieuws vrouwonvriendelijke opmerkingen maakte. Op de vraag wat hij meenam voor de vrije momenten in Frankrijk antwoordde Bakelants: 'Zeker een pakje condooms. Je weet nooit waar die podiummissen allemaal hebben uitgehangen.' Bakelants bood later zijn excuses aan.

Overigens speelt de discussie over het gebruik van vrouwen als 'decorstuk' niet alleen bij wielerwedstrijden. Ook in de motrosport en Formule-1 woedt al langer verhit debat of het in het huidige tijdsbeeld nog wel gepast is om bij de start van races schaars geklede dames naast motoren en bolides op te stellen. Deze zogeheten 'gridgirls' trekken met parasols of andere attributen de aandacht van de toeschouwers.

Vorig jaar besloot de organisatie van de Grand Prix van Monaco tot ieders verrassing mannelijke modellen in een witte polo en spijkerbroek naast de Formule 1-wagens op te stellen. Dat leidde onder meer tot felle kritiek van de coureurs. Zo verzuchtte de Duitser Sebastian Vettel van Ferrari dat het 'helemaal niet leuk is om tussen George en Dave te staan'.

De billenkneep van Sagan
De opdracht is simpel: vriendelijk lachen, de felbegeerde trui, een bos bloemen en een knuffelbeest overhandigen. Vervolgens enkele zoenen aan de wielrenner geven en poseren voor de camera's. Meer staat de rondemissen niet te doen. Het is vooral niet de bedoeling dat ze met de wielrenner gaat praten. Dat er soms een vonk overslaat bewezen Michael Boogerd en George Hincapie, die ooit met een podiummeisje trouwden.

Soms verloopt het contact tussen rondemiss en wielrenner echter minder prettig. Neem de Vlaamse Maja Leye na afloop van de Ronde van Vlaanderen in 2013. De foto waarop was te zien hoe de hand van de Slowaakse sprinter Peter Sagan in het achterwerk van de blonde Leye kneep ging de hele wereld over. 'Ik stond aan de grond genageld, alsof ik bevroren was', zei de rondemiss daar destijds over. 'Ik moest professioneel blijven en niet reageren, anders zou ik het alleen nog maar groter maken. Maar toen ik mijn laptop openklapte zag ik mezelf op alle websites terugkomen. Op die manier wil je écht niet het wereldnieuws halen. En mijn vriend vond het ook niet bepaald leuk', aldus Leye.

Sagan bood later via Twitter en een videoboodschap zijn excuses aan voor het incident. Enkele weken later overhandigde de eigenzinnige wielrenner voor de start van de Brabantse Pijl Leye op het podium een bos witte rozen en drie zoenen. 'Ik beloof in het vervolg met meer respect te handelen', zei Sagan, die deze Tour de France na de vierde etappe naar huis werd gestuurd vanwege een duw in de eindsprint.
Inigo 18 juli 2017 13:05
Groeiende inkomst-ongelijkheden, een nieuwe huizenmarktbubbel, een economische "groei" die gebaseerd is op het devalueren van je munt, oneerlijke pensioenen, vergiftiging van drinkwater en landbouwgrond. En waar houdt de nieuwe "sociale rechtvaardigheid strijder" zich mee bezig?
...
Cecchini 18 juli 2017 13:11
Zeker geen vrouw.
Blueprint 18 juli 2017 13:15
Waarom moeten we nou zo moeilijk doen over iets dat vooral voor leukere foto's zorgt?
Goozzer 18 juli 2017 13:16
De Vuelta had nochtans altijd de beste rondemissen.

Maar zonder gekheid, wat een doorgeslagen intolerantie. Kan niet de bedoeling zijn om vrouwen een verbod op te leggen. Vrouwen verbieden te doen wat ze willen, vrouwen verbieden hun vrouwelijkheid te omarmen - of er zelfs flink geld aan te verdienen. Mochten ze bij een niet nader te noemen lingeriemerk nog een politiek correct en sociaal-acceptabele vervanger voor Doutzen Kroes zoeken. Ik ken nog wel een lelijke kerel...
Arsimo 18 juli 2017 13:17
Geef het nu gewoon toe Vuelta. De mooie Spaansen zijn gewoon op. Geemigreerd of zo.
Arsimo 18 juli 2017 13:18
El Mik 18 juli 2017 13:20
Beter doen ze dit in de Ronde van Groot Brittannië..
Cecchini 18 juli 2017 13:22
Heerlijk dat Geen Stijl geouwehoer hier. Thierry Baudet heeft hier ook zo zijn aanhangers
Arsimo 18 juli 2017 13:24
Ah ja. :-)

Ook zo'n mooie tegenstelling trouwens:

Uit een van de britse landen - Wales - met een van de laagste mooie-vrouwen-dichtheid ter wereld komt een van de mooiste vrouwen ter wereld .

(al is ze nu inmiddels redelijk op leeftijd maar mag er nog steeds zijn)
Horsie is back 18 juli 2017 13:27
Is dit wel de echte Goozzer? Vroeger fleurde hij deze prik nogal eens op. Nu meldt hij zich met Doutzen Kroes. smiling smiley
El Mik 18 juli 2017 13:30
Ik denk dat Catherine Zeta-Jones Spaans bloed heeft grinning smiley
Goozzer 18 juli 2017 13:41
Wellicht dat een discussie onzerzijds over extreem hoge wattages tijdens tegenvallend korte inspanningen ongepast zou zijn in dit verband...
Arsimo 18 juli 2017 13:42
Ze is bekend onder de massa geworden door van Spaanse afkomst te spelen. Niet door het te worden. winking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/07/2017 13:42 door Arsimo.
Horsie is back 18 juli 2017 13:46
Ik heb al vele indexen langs zien komen, recent hoe het op deze wereld is gesteld met dagelijkse beweging, maar niet over mooie-vrouwen-dichtheid.

Mijn stelling is, dat in elk dorp of deel van een stad van 1000 inwoners een vrouw rondloopt, die het bij benadering kan opnemen met 's werelds mooiste.

Intrigerend is wie Arsimo bedoelt. QJA zou kunnen, op haar 62ste nog uit de kleren, las ik zojuist.

Maar

I said my friend, John (JFK mind you), Brigitte Bardot
Anika Ekberg
Sophia Loren
Country 'll grow

kan echt niet meer.
Horsie is back 18 juli 2017 13:47
Je hebt me overtuigd, Goozzer. smiling smiley
Arsimo 18 juli 2017 13:48
Horsie is back Schreef:
> Intrigerend is wie Arsimo bedoelt.

Zoals kenner El Mik goed door had, ik bedoelde idd Catherine Zeta-Jones.
Cecchini 18 juli 2017 13:51
Horsie is back 18 juli 2017 13:54
Naam was me uiteraard bekend, maar niet zozeer hoe ze eruit ziet.

In mijn top-1000 zou ze niet figureren als ik dit zo mag zeggen.
El Mik 18 juli 2017 13:57
Smaken verschillen uiteraard. Ik denk dat er voor mij weinig rondloopt in een dorpje met 1000 inwoners in een dorpje in de rimboe van Papua Nieuw Guinea of Uganda.

Wie is QJA dan?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/07/2017 13:58 door El Mik.
Meneer 60% 18 juli 2017 14:16
Inigo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Groeiende inkomst-ongelijkheden, een nieuwe
> huizenmarktbubbel, een economische "groei" die
> gebaseerd is op het devalueren van je munt,
> oneerlijke pensioenen, vergiftiging van drinkwater
> en landbouwgrond. En waar houdt de nieuwe "sociale
> rechtvaardigheid strijder" zich mee bezig?
> ...

Zolang niet alle grote wereldproblemen zijn opgelost mag je dus geen kleine problemen oplossen. Vreemde manier van denken.
Inigo 18 juli 2017 14:20
Wel als de "partijen" die zich voor dit soort zaken inzetten zich vervreemden van de gewone burgen door zich te profileren met dit soort kwesties.
Eindhovuh 18 juli 2017 14:40
Eindhovuh 18 juli 2017 14:44
Studio Badmuts 18 juli 2017 15:04
Dood aan de politieke correctheid!
We willen lekkere wijven op 't podium en voor 't vrouwenweilrennen lekkere kerels.
Mooi toch?!

of krijg ik nu Sylvana Simons a.k.a. 'Punt' op m'n dak?
punt 18 juli 2017 15:49
Sarcasme beste Batmuts, sarcasme
Ziender Ogen 18 juli 2017 18:13
Gezoend mag er niet meer worden in Spanje maar gelukkig is het openbaar doodmartelen van stieren nog wel in zwangwinking smiley
Eddy Veen 18 juli 2017 18:15
Van rondemisters heb ik altijd heb ik altijd het gevoel dat ze homoseksueel zijn. Daar vind ik verder niks van trouwens.
Ziender Ogen 18 juli 2017 18:17
Horsie is back 18 juli 2017 18:46
QJA staat voor Queen Jane Approxemately of Jane Seymour. Andere Peter zou uiteraard nog verder de historie in willen duiken.
QJA staat uiteraard ook voor de song der songs.
Horsie is back 18 juli 2017 18:59
Dat niemand dit doorheeft. Het is een gezondheidsmaatregel. Om de ziekte van Michelle Pfeiffer te voorkomen, bij veelwinnaars als Keffie.
Pannuhkoek 18 juli 2017 22:22
"Bovendien zou het prominent gebruikmaken van rondemisses op het podium haaks staan op de vele inspanningen van overheden en organisaties de geestelijke gezondheid van jonge vrouwen met een negatief zelfbeeld te verbeteren."

Er mogen geen knappe vrouwen op TV omdat dat het zelfbeeld van andere vrouwen negatief beïnvloedt. Maar al die wielrenners iedere dag op TV die twee keer zo hard een berg op fietsen als ik dat mag dan weer wel. Niemand die zich afvraagt wat dat met mijn zelfbeeld doet?
Massimo 18 juli 2017 22:55
Op de Prikmavera krijgt iedere deelnemer gevraagd (Brieske) en ongevraagd (de rest), en niet alleen de winnaar, een tongzoen van Merijntje Mortirolo. Deelnemersaantal stagneert derhalve al jaren.
cyclingfreakske 18 juli 2017 23:06
je zou voor minder de remmen dichtknijpen als je bedenkt dat daar een vent staat met bloemen.

is net leuk voor een atleet na zulke inspanning, die eens met de missen op de foto mag/kan.... een pietluttige beloning ook al is het een commercieel aspect van de sponsors en organisator.

denk dat elk renner zich goed gedraagt op het podium, ook vroeger.
de spontane guitige streek van Sagan was wat ongelukkig en ongepast, en hij heeft meer dan eens Maya met lof overstelpt en zich ge-exuseerd.
dat sommigen daar nog steeds op liggen hameren, zefs Maya vind het overdreven. (vorig jaar nog in een interview gezegd)

gewoon de traditie houden... voor de vrouwen zouden ze deftige een podium-mister kunnen regelen ipv zo'n vieze oude knar die de handjes weleens laat afglijden.
Eazster 18 juli 2017 23:08
Wat zou het NL dorp zijn met de hoogste-mooie-vrouwen-dichtheid?Als jullie dat nou eens gaan onderzoeken en berekenen?
Komt er ook nog eens wat nuttigs uit op de prik.
Ik hoorde ooit een decennia + change geleden dat je in Emmen wel goed ahum ... aan de haak kon slaan.
Toen veel te ver rijden en nu nog steeds.
Maar dat is net als Catherina Zeta Jones zo van 2002..
Ook weet ik niet meer zeker of het nou toch om de ratio man /vrouw ging.
Wat was het topic ookweer?
cyclingfreakske 18 juli 2017 23:31
het is overdreven, en dat er vrouwen zijn die met hun zelfbeeld in de problemen raken heeft ook niks te zien met de modium missen.
de missen zijn de ene keer knap , de andere keer erg matig, of een mix...
meestal is het zo'n groep vrouwen dat zit te janken dat zichzelf alle vrouwelijkheid ontneemt , door hun haren te knippen als een vent, te kleden als een bouwvakker en zich niks aantrekken van wat ze eten, en dan hun man vertrekt naar vooral vrouwelijker.
(ik doel niet op vrouwen die problemen kennen en vaak alles doen om er goed uit te zien ondanks alles, ongeacht welk figuur ze hebben)

mja... laat de podium missen maar komen in de toekomst (ongeacht het figuur).... het blijft leuker voor de afgepeigerde atleet en mooier voor de fotos, dan een vader abraham met een bos bloemen naast je.

Misschien moeten ze klagen over de commercials op tv, de Flair en andere snert magazines, de catwalk haute couture die uitgemergelde vrouwen tonen en qua voeding de grootste onzin voorschotelen aan de vrouwelijke bewoner va ndeze aarde. die vertekenen het zelfbeeld van menig tiener en vrouw.
ach... dat vergaten ze weer even.
cyclingfreakske 18 juli 2017 23:39
Tour 2018 nieuwe Miss Mister Whatever podium moody smiley???





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/07/2017 23:40 door cyclingfreakske.
Eindhovuh 19 juli 2017 09:10
Emmen? Ja je moet wat doen aan city marketing.... Of village marketing...

Ik kan me niet voorstellen dat het gemiddeld iets uit zou maken. Lekker erop uitgaan het is de mooie tijd van het jaar!
Luijt 19 juli 2017 09:13
Misschien kan onderbewuste seksist AP hier nog iets van vinden?
Eddy Veen 19 juli 2017 09:15
veluweracer 19 juli 2017 12:03
Dit is nog maar het begin.
Het einddoel is een seksvrije EU. Vrouwen gesluierd. Geen lingerie reclame in de openbare ruimte. Emancipatie ten top.
Feministen aan de macht.
El Mik 19 juli 2017 12:14
Het is geen dorp, maar Leiden heeft veel jonge vrouwen. Leiderdorp dan maar?

Leiden dus, want studentenstad met veel studies waar vooral vrouwen op af komen. Steden als Nijmegen of Utrecht zijn dat ook maar daar wonen sowieso meer mensen dus daar heeft de invloed van de studentes minder effect op het algehele gemiddelde. Dus in verhouding zullen daar meer jonge vrouwen rondlopen dan elders en over het algemeen leven hoog opgeleiden ook gezonder dus dat helpt ook mee.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/07/2017 12:18 door El Mik.
Ziender Ogen 19 juli 2017 12:31
Net zoals het uiterlijk van de winnende renner random is zou dit ook moeten zijn bij de prijsuitreikende dames.

Niet een selectie van één of ander modellenburo.
Horsie is back 19 juli 2017 12:49
Ziender Ogen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Net zoals het uiterlijk van de winnende renner
> random is zou dit ook moeten zijn bij de
> prijsuitreikende dames.
>
> Niet een selectie van één of ander modellenburo.


Winning effect is a testosterone feedback loop of winning can feed on itself (dit alles niet door Fred verzonnen), dus evolutionair gesproken, AP, zou de veelwinnaar toch steeds mooier moeten worden.
Columbus SLX 19 juli 2017 13:40
Ziender Ogen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Net zoals het uiterlijk van de winnende renner
> random is zou dit ook moeten zijn bij de
> prijsuitreikende dames.
>
> Niet een selectie van één of ander modellenburo.

Waarom zou dat moeten?
Worden de rondemissen gekwetst als ze op hun uiterlijk beoordeeld worden?
Of worden te lelijke vrouwen die graag rondemiss hadden willen zijn gekwetst?
Of gewoon wegens het ultieme argument dat iedere verdere discussie overbodig maakt - "niet meer van deze tijd"?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/07/2017 13:43 door Columbus SLX.
Andere Peter 19 juli 2017 21:18
Tot dusver heb ik precies één opmerking in 10+ jaar op de prik seksistisch gevonden. Ongetwijfeld waren er wel eens meer, die mij niet opvielen (ik gaf al aan dat ik zelf seksitische trekjes heb) of die onder de noemen ironie./humor vielen. Maar ik heb het precies één keer in een opmerking (niet een persoon) verweten.

Natuurlijk zijn rondemissen seksistisch. Dat blijkt wel: het is heel anders of je het door mannen of vrouwen laat doen. Staat buiten kijf.

Maar niet elke vorm van seksisme hoeft meteen uitgeroeid te worden. Er is niets kwaadaardigs aan. De vrouwen van 2017 overwinnen dit rolbevestigende beeld wel. Bijna iedereen die iets verkoopt via tv, maakt gebruik van uiterlijke schoonheid. George Clooney in de koffiereclame, dat is óók seksistisch.

Rondemissen zijn prima en zullen ook dit komkommertijdbericht gemakkelijk overleven. Ik lach om de verkramping in de reacties, kom op zeg. Hoe gevoelig maak je het voor jezelf?

Af en toe afwijken van het geijkte patroon zoals ze kennelijk in Monaco deden is wel aan te bevelen. Ik zou ook een Ronde toejuichen die winnaars eens huldigt met kinderen met Down's Syndrome. Dat kon publicitair ook nog wel eens handig zijn. Of een mooie rondemiss in een rolstoel. En waarom niet eens 1 mooie vrouw met 1 leuke vent? Een maatschappelijke invalshoek kan ook: op de dag van de Gay Pride eens transgenders? In sexy jurkjes eens een verwijzing naar global warming? Het geijkte patroon wat meer variatie bieden, dat klijkt mij goed.

Ik zou ook altijd een organisator adviseren om het werkpakket van de missen zo breed mogelijk te maken. Om 17:00 uur de winnaar huldigen, maar om 13:00 uur een rondleiding geven of een de perszaal gebruiksklaar maken. Dat werkpakket breed maken is een veel gezondere manier om met seksisme om te gaan dan een zelfopgelegd verbod.

Dat lijkt overigens op de Zwarte Pietendiscussie. Ook daar hoef je niet helemaal voor of tegen te zijn, je kunt de vooroordeelbevestigende beelden (een zwarte piet die een domme inboorling speelt of een vet Surinaams accent heeft) ook aanpassen (verrijken) zonder dat je de traditie overboord gooit. Dat speelt hier ook, want beelden van onderdanige meisjes die als hoofdtaak hebben even te kussen, die beklijven natuurlijk wel. een beetje variëren dus en een zorgen voor een volwaardige rol. Dan ben je al een heel eind.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/07/2017 21:22 door Andere Peter.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen