Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Wouter Vandenhaute over de wielersport

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 19 juli 2017 13:10
Ik vond het wel interessant genoeg om hier te plaatsen, al ga ik lang niet akkoord met alles wat hij zit te verkondigen.


Wouter Vandenhaute was gisteren te gast bij Sporza Tour op Radio 1 om over de koers te praten. De directeur van wedstrijdorganisatie Flanders Classics gaf er zijn visie over een modernere en meer spectaculaire organisatie van de Tour en de wielersport in het algemeen: "De macht ligt niet bij de UCI, maar bij de organisatoren. Maar die werken ieder voor zich."

"Als liefhebber vind ik elke Tour goed. Ik geniet er altijd van. Maar ik vind dat we met het wielrennen moeten nadenken hoe we het moderner en meer spektakelrijk kunnen maken."

"Mijn voorstel zou zijn om 600, 700, misschien 1.000 km te schrappen uit de Tour. Ik ben ervan overtuigd dat als je morgen een Tour uittekent van dik 2.000 km in plaats van dik 3.000 km, dan zal het op het einde ook tussen Froome, Bardet, Porte en Aru gaan.”

“Die toppers worden niet moe van al die saaie stukken. Stel dat je vlakke ritten zou maken van maximum 150 km. Dan kan je die van start tot finish uitzenden en dan ga je ook echt spektakel krijgen."

"Een paar jaar geleden was het voor Gent-Wevelgem ongelooflijk koud. Uiteindelijk heb ik na overleg met de ploegleiders beslist om de ploegvoorstelling in Deinze te doen, want alles was daar. Daarna is iedereen op de bus gestapt, hebben we 70 km over het parcours gereden en zijn we uiteindelijk gestart in Gistel."

"De renners zeiden: “Eindelijk iemand die rekening houdt met ons.” En wat is er gebeurd: na het startschot was het meteen koers. Want ze waren al anderhalf uur dichter bij de streep. Dat doet heel veel voor die renners. Want die willen naar de streep, die willen koersen.”

"Stop met drie rondes van drie weken"
De modernisering van de grote rondes, waar Wouter Vandenhaute voor pleit, gaat verder dan het inkorten van ritten. "Ik vind dat de ASO en de Tour dezelfde oefening moeten doen als Flanders Classics een aantal jaar geleden."

"Ik heb een aantal ingrepen gedaan in onze wedstrijden. Dat is me in eerste instantie niet altijd in dank afgenomen, want wielrennen is een sport van traditie. Tradities zijn goed en we moeten die geschiedenis meenemen, maar af en toe moet je eens durven te veranderen en moderniseren."

"Ik zou stoppen met drie grote ronden van drie weken. Ik vind dat totaal belachelijk in 2017. Wielrennen is een relatief kleine sport en we willen groter worden."

"Laten we wel wezen: de Vuelta wordt door een deel van de renners gebruikt in functie van het WK en als de Giro in zijn laatste week zit, kan een liefhebber niet vertellen wat er in de eerste week gebeurd is."

"ASO, dat ook de Vuelta organiseert, wil in Spanje wel naar twee weken gaan, maar dan moet de Giro ook naar twee weken. En de Giro zegt dat Italië even belangrijk is als Frankrijk. De Giro wil dus ook drie weken. Elke organisator kijkt en vecht alleen maar voor zijn eigen koers. Zo kunnen we bezig blijven.”

Vandenhaute probeert achter de schermen mee voor een koerswijziging te zorgen: "Ik probeer dat al vele jaren. Maar het is stilaan aan het veranderen in de Tour. Er zijn nu al minder en kortere bergritten. Je merkt dan meer spektakel, ook in kortere vlakke ritten. Dus ik denk wel dat het die richting zal uitgaan."

De wielerliefhebber voelt zich bekocht als hij het peloton bezig ziet"
Ook van integrale tv-uitzendingen zoals die nu bestaan in de Tour is Wouter Vandenhaute geen grote minnaar. "Nu heeft Eurosport de rechten en zenden ze die wedstrijden van de eerste tot de laatste kilometer uit."

"In deze Tour was er bijna elke keer een renner van Hilaire Van Der Schueren die vertrok uit het peloton. Ik wil de sportieve prestatie van de vluchters niet minimaliseren, maar een getrainde wielertoerist kan ook uit dat peloton wegrijden. Het peloton zet zich gewoon breed over de weg en wacht op een vlucht."

"De wielerliefhebber voelt zich bekocht en denkt: “Dat is toch niet serieus”. Als je dan nog de pech hebt dat één sprinter er gigantisch bovenuit steekt, is zelfs de spurt niet spannend.”

"Koers is nog veel beter in beeld te brengen"
Het parcours is één ding, het in beeld brengen van het product wielrennen een ander. "Ik denk dat er nog enorm veel vooruitgang te boeken is op dat vlak."

"Als je bijvoorbeeld kijkt naar een Champions League-match in het voetbal, een grandslamduel in het tennis en een race in de Formule 1 en zet daar een goeie wielerwedstrijd tegenover. Als je kijkt naar 20 jaar geleden is dat alle vier veel beter in beeld gebracht, maar wielrennen in vergelijking veel minder goed."

"F1 is vrij saai, maar je wordt er als kijker ingezogen. In het wielrennen proberen wij die moderne technieken binnen te brengen, maar dat is zo moeilijk, omdat elke organisator het op zich doet."

"Onze WorldTour bevat meer dan 200 wedstrijddagen en die zijn overal verspreid, een kat vindt daar zijn jongen niet in terug. En er is ook geen eenheid van productie. Bij de Champions League is er één centraal draaiboek."

Zelf wil Vandenhaute meer info aan de kijkers bezorgen: "Ik wil de hartslagen en de wattages zien. Maar dan moet je met de ploegen en renners in interactie gaan."

"Weet niet wanneer de doorbraak komt"
Wanneer ziet de wielerman die hervormingsideeën ingang vinden? "Ik ben daar zelf zeer actief mee bezig. Maar ik weet eerlijk gezegd niet wanneer er een doorbraak komt: binnen 1 jaar of 10 jaar? Ik geef mezelf tijd. Ik doe dit met een enorme goesting, heb niks te verliezen en heb geen verwachtingen."

"Ik wil onze sport naar deze tijd brengen. Want het is toch een drama dat het voorbeeld van een moderne ploeg als die van Patrick Lefevere - bij de top 3 van beste ploegen ter wereld - maar geen verlossende handtekeningen kan voorleggen over de toekomst van zijn ploeg."

"Ik vind het mijn verantwoordelijkheid, maar ook die van de anderen in de koers om de sport beter en gezonder te maken, economisch en sportief."

"Best riders in best races"
"Daarvoor moeten we de krachten bundelen, want nu neemt de versplintering alleen nog maar toe. Als we van een kleine een middelgrote sport willen worden, moeten we naar een duidelijk gedefinieerd product gaan. Ik zeg al jaren dat we de beste renners in de beste wedstrijden - "best riders in best races" - moeten hebben. Nu wordt er vaak getraind en renners ontlopen elkaar."

"De echte sterren van de sport zijn de atleten en niet de wedstrijden. Wimbledon en Barcelona zijn mythisch, maar Federer en Messi zijn groter. Wij moeten er als sport mee stoppen om te Ronde van Vlaanderen en de Tour belangrijker te vinden dan Van Avermaet en Sagan."

"Macht in koers ligt bij organisatoren, niet bij UCI"
Tour-organisator ASO heeft nu de grote macht. "Het bezit 2/3 tot 3/4 van de taart. Dat is op zich ongezond. Ze doen er alles aan om hun macht te behouden, terwijl we er beter met zijn allen aan werken om een grotere taart te maken. Als we morgen de taart 10 keer groter maken - wat kan - zullen ze misschien nog 50 procent hebben. Als ik vandaag 65 heb van 100 en ik kan morgen dromen van 500 van 1.000, dan weet ik wat gekozen."

"Het is aan ASO, Giro-organisator RCS en wij als kleine challenger om samen stappen te zetten en dan zal de UCI meedoen. De macht in het wielrennen ligt bij de organisatoren, niet bij de UCI."
Horsie is back 19 juli 2017 13:23
"Best riders in best races"

Naar het voorbeeld van de atletieksport is wel wat.
Honderd meter toppers, die elkaar drie keer per jaar of nog minder bekampen.

Deze meneer vergeet even te melden, dat er in twee decennia al heel wat is veranderd.
Zodanig, dat de huidige editie bijna ongezien de op één na (de 7e Lance Armstrong editie uitgezonderd dus) snelste aller tijden wordt.

Hij wil hartslagen en wattages zien.
Als ik op @Velofacts zie hoeveel gegevens er worden verstrekt zonder enige context dan denk ik ook ongegeneerd Useless and Pointless Knowledge.

Even wat oprispingen.
Inigo 19 juli 2017 13:34
Ben eens met veel punten. Het zou mooi zijn als de communicatie tussen renners en ploegleiders te horen wordt, zoals ook in Formule 1 het geval is. Niet eens met twee weken durende Vuelta en Giro.
veluweracer 19 juli 2017 15:07
Akelige Belg. Koersverkrachter.
Bob 19 juli 2017 15:14
Ik denk wel dat er wat moet veranderen:
- Sprintetappes zoals in de eerste week van de Tour niet onnodig lang maken qua km's.
- Sprintetappes niet volledig uitzenden;
- Afwisseling van korte bergetappes zoals de rit die Barguil won;
- Open communicatie zoals Formule 1;
- Tabelletjes met wattages zoals tijdens de Giro was best boeiend;


De grote rondes zijn juist mooi omdat het drie weken duurt. Herstellen hoort nu eenmaal ook bij wielrennen. Als je wilt internationaliseren moet je je misschien wel schrappen in de world tour kalender..

Waarom bijvoorbeeld:
- Zowel Ronde van Romandië als Ronde van Zwitserland?
- Waarom Dauphiné, Parijs-Nice en de Tour de France?
- Waarom Ronde van Spanje, Ronde van het Baskenland en Ronde van Catalonie?
Inigo 19 juli 2017 15:23
Catalonie & Baskenland zijn volgens de bewoners daar natuurlijk geen Spanje ;-)
Romandie eens. Maar waarom noem je dan niet al die 100en koersen over de Berendries, Kwaremont, etc. Waarom geen voorjaarskoers in Noorwegen als je zonodig in kutweer wilt rijden?
Bob 19 juli 2017 15:28
Eens. Je kunt een paar koersen in België inwisselen voor eendagswedstrijden in Noorwegen/Zweden/Denemarken
Sub Culture 19 juli 2017 15:34
Niks mis met honderden keren rijden over de Berendries.
Repetitieve parcoursen? Niet echt.
Veel dezelfde hellingen, dat wel.
Maar jaar na jaar zijn het wel steevast de mooiste eendagskoersen.
Inigo 19 juli 2017 16:13
Zeker steevast mooie koersen, maar komt dat omdat het daar in Vlaanderen is?
D. Marrage 19 juli 2017 23:43
Quote
Vandenhaute
Ik wil de hartslagen en de wattages zien
Waarom toch? Wat voegen ze toe?
Andere Peter 20 juli 2017 00:44
Lekker op 3 weken houden. Ik denk dat hij het soap-serie-effect van zo'n Ronde onderschat. Lineair geprogrammeerd, elke dag een aflevering in ongeveer hetzelfde patroon. Ze versterken elkaar. Meer winnaars is ook goed. Tour is soap voor mannen. Bij een soap-serie weet een liefhebber ook niet meer wat er 2 weken geleden gebeurde. Maar weet wel hoe de hoofdrolspelers in de huidige positie zijn geraakt.

Meer variatie in ritten is prima. Meer korte ritten ook. Maar ik zou de lange rit niet afschaffen. Juist 1x in de week 230-250 km rijden. Dat speelt toch weer andere types in de kaart. Door zo'n rit te omgeven met korte ritten (ook eens een rit van 80 km doen) hoeft het per saldo niet zwaarder te worden.

En o ja. Rustdagen afschaffen. Hinderlijke onderbreking van bovengenoemd patroon wat juist de kracht waarborgt. Los het creatiever op. Onderzoeken hoe dat et min of meer dezelfde energie kan. Ik denk dat het mogelijk is. Rijd op de rustdagen bv een tijdritje van 6 - 12 km. Een kaarsvlakke (op de 1e dag) en eentje (op de 2e rustdag) op een col van de 3e categorie ofzo. Ruime tijdslimiet. Voor de renners een explosieve inspanning van 10 - 20 minuten. Daar gaan ze niet kapot aan hoor. En 23,5 uur om te verzorgen en herstellen in dat etmaal. En elke avond een winnaar. Elke dag een tegenvaller. Elke dag wat verschuivinkjes in de klassementen. Elke dag de sponsoren in beeld.
Cecchini 20 juli 2017 01:31
AP je hebt wel eens minder gereageerd. Ben het met je eens
Curzio 20 juli 2017 08:25
Het is juist zo mooi en uniek aan wielrennen dat de koers groter is dan de renner. En ook dat je niet elke keer dezelfde renners tegen elkaar ziet strijden. En dat renners sommige koersen gebruiken als voorbereiding op andere.

Verder snap ik niet waarom een sport zich zou willen spiegelen aan voetbal, en al helemaal niet aan de champions leage. De allerbelangrijkst in te voeren regel in het wielrennen lijkt me een salarisplafond voor individuele renners en een een budgetlimiet voor ploegen.
Luijt 20 juli 2017 08:56
Ja AP dat van dat "houden op drie weken" moet ik volledig met je eens zijn. Juist in die drie weken worden de verhalen over grote rivaliteit tussen renners geboren (Lemond-Hinault enz).

Voor meer variatie in de ritten pleit jij nu gelukkig ook. Dus niet meer 5 of 6 biljartlakens van 200 kilometers in de eerste week, terwijl je langs prachtige heuvels fietst.
Goed geluisterd!

Rustdagen storen mij niet. Geven mij juist de gelegenheid om in ieder geval 2 dagen mijn onderneming wel de aandacht te geven die ze verdient.
Andere Peter 20 juli 2017 12:27
Ik ben niet anders gaan denken over de ritten. Flauw en weer eens het gevolg van iets anders interpreteren dan er staat.

Als ik pleit voor variatie, dan hoort daar ook een paar biljartvlakke Kittelritten bij. Dat een stuk of 2 minder in deze Tour wel zou hebben gekund, heb ik altijd gevonden. In de topics in het begin van deze Tour heb ik mij vooral afgezet tegen:
- mensen die tegen beter weten in zaten te hopen op spektakel in zo'n Kittelrit, 3 uur gaan zitten kijken naar een voorspelbaar kansloos groepje en vervolgens teleurstelling hier uitten
- mensen die maar vonden dat je elke klim in de buurt moet aanpakken. Dat zou juist de spanningsboog van de Tour fnuiken. Gouvenou bouwt dat heel bewust zo op, zodat er rond rit 18 nog veel mogelijkheden zijn. Dat is (opnieuw) zeer geslaagd. Die hoofdlijn zagen velen over het hoofd

Leer eens leven met half vol. Ik geef het parcours van deze Tour een 7. Dat is okee, maar het is nog een heel eind van een 10 verwijderd.
Andere Peter 20 juli 2017 12:29
Rustdagen storen mij overigens ook niet. ''Hinderlijke onderbreking'' gaat in mijn tekst niet over mijn eigen gevoel, maar over de extra waarde van het collectieve (lineaire) patroon.
Bromertà 20 juli 2017 12:57
Is dit humor?

“Wij moeten er als sport mee stoppen om te Ronde van Vlaanderen en de Tour belangrijker te vinden dan Van Avermaet en Sagan."
El Chaba 21 juli 2017 16:07
mensen die maar vonden dat je elke klim in de buurt moet aanpakken. Dat zou juist de spanningsboog van de Tour fnuiken. Gouvenou bouwt dat heel bewust zo op, zodat er rond rit 18 nog veel mogelijkheden zijn. Dat is (opnieuw) zeer geslaagd. Die hoofdlijn zagen velen over het hoofd.

Ik zie totaal niet in dat dat (opnieuw) zeer is geslaagd. Leg eens uit..
Bovendien geef jij nu een imaginaire reden, waar Gouvenou zelf nota bene helemaal niet mee is gekomen toen hem werd gevraagd de kritiek op het parcours dit jaar te pareren. Gouvenou is daar naar mijn mening helemaal niet (of nauwelijks) mee bezig.

En er is natuurlijk nogal een verschil tussen elke klim in de buurt aanpakken (dat hoeft natuurlijk niet) en vrijwel niets aanpakken wat Gouvenou nu gepresteerd heeft.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/07/2017 16:10 door El Chaba.
Andere Peter 23 juli 2017 15:43
Dat laatste ben ik met je eens.

Het is onzin dat ze vrijwel niets aanpakken. La Planche (5e) en Station de Rousses (8e) waren prima opbouwritten. Chambéry (9e) vond ik zelfs prachtig. <Maar je weet ook dat ze geen van allen het klassement in een definitieve plooi zullen leggen. Kennelijk is dat de opzet. Waarvan akte.

Twee à drie van die Kittelritten hadden wel lastiger gemogen. De Sagan-aankomst was best link voor klassementsrenners. Welbeschouwd waren de ritten 1, 5, 8 en 9 waardemetingen. Etappe 3 laat ik er tussenin. Ritten 2, 4, 6 en 7 waren al te voorspelbaar. Bijna om en om. Na Pau is het een zeer gevarieerd parcours. dat is niet toevallig.

Ik geef misschien een imaginaire reden, maar jij bent nogal naïef als je denkt dat ASO al haar motieven met jou deelt.

De opbouw van de Tours is er de laatste jaren (en let op, ook de komende jaren) steeds op gericht geweest om in het begin slechts hele kleine verschillen te maken en pas heel laat grote verschillen. Dat is mijn stelling. Pak ze er gerust allemaal bij. Dat is de argumentatie.

Mijn suggestie is dat ze dat doen door zo lang mogelijk zo veel mogelijk kandidaten voor prijzen te hebben. Dat leidt namelijk tot meer kijkers. Op de 2e rustdag nog 9 podiumkandidaten en 17 top-10-kandidaten. Dat is waar ze op inzetten. Plus de nr 1 niet te ver weg van de rest. Te vroege beslissingen geven nog véél meer saaiheidskritiek dan in het begin iets te weinig waardemetingen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/07/2017 15:44 door Andere Peter.
cyclingfreakske 25 juli 2017 02:53
het merendeel van de kijker interesseert dat geen zak.
echter......... voor de diverse ploegleiders word he twel een pak makkelijker om in te schatte nwanneer iemand tegen zijn limiet aanzit, of al verzwakt.
dat maakt de koers nog meer gesloten dan ze deze Tour al was.
en dat zou dan welleens kunnen overslaan op alle wedstrijden.........

neen, hou dat maar van het scherm, zo is het voor concurrentie-ploegleiders een stuk lastiger om de fysieke paraatheid van de atleten in te schatten voorbij halfweg koers.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen