Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Hervorming wielerkalender van baan

Gepost door lodjan 
lodjan 31 maart 2015 07:59
Internationale wielerunie UCI haalt bakzeil voor nieuwe kalender in 2017
Hervorming wielrennen van baan

Van onze Telesportredactie
De grote hervorming van de wielerkalender, die de internationale wielerunie UCI vanaf 2017 wilde doorvoeren, is van de baan. Organisatoren en ploegen hebben zodanig veel druk op de wielerbond geuit, dat het plan van voorzitter Brian Cookson voorlopig de ijskast ingaat.
Het terugbrengen van het aantal wedstrijddagen in deze belangrijkste competitie van de huidige 153 dagen naar slechts 120 dagen. Een promotie- en degradatiesysteem voor ploegen in de WorldTour waren enkele kernpunten en geen overlap meer tussen WorldTour-wedstrijden zoals nu onder meer bij Parijs-Nice en Tirreno-Adriatico en Dauphiné en Ronde van Zwitserland plaatsvindt. Dit waren de belangrijkste punten die Cookson aandroeg.
Radicale veranderingen, waar vanaf het eerste moment behoorlijk veel weerstand tegen was. „Maar in 2017 doen we het gewoon zo”, benadrukte Cookson nog in Vlaanderen. Vorige week dinsdag, tijdens een zes uur durende meeting in Genève van UCI, ASO (Tour de France-organisator) en Aiocc (vereniging van organisatoren), werd de hervorming echter toch van tafel geveegd.
De organisatoren en de ploegen hebben de UCI de afgelopen weken overtuigd dat je geen onrust moet scheppen in een economisch slechte markt zoals het profwielrennen anno 2015 is. Er heerste grote angst dat de make-over vanaf 2017 ertoe zou leiden dat grote partijen en sponsoren vanwege alle onzekerheden rond de nieuwe kalender de wielersport zouden verlaten.
lodjan 31 maart 2015 08:01
Nieuwsblad:
De hervorming van de wereldwielerkalender is van de baan. Het was de bedoeling van de Internationale Wielerunie (UCI) om vanaf 2017 met een nieuwe kalender te komen. Dat zei UCI-voorzitter Brian Cookson nog ten stelligste in november in het Centrum Ronde van Vlaanderen in Oudenaarde. Vorige week na een meeting in Genève met alle aandeelhouders (bestuur, ploegen, organisatoren) werd besloten het ingrijpende plan gewoon op te bergen.

De UCI wou de World Tour (waartoe E3 en Gent-Wevelgem ook behoren) zwaar inkrimpen en eiste ook dat de grote ronden (Giro en Vuelta) wedstrijddagen zouden inleveren. De teams en de organisatoren hebben eindelijk Cookson kunnen overtuigen dat het midden een economisch zeer onstabiele markt niet het juiste moment was om alles te herzien in de profwielrennerij. Integendeel, het lijkt erop dat de World Tour met de Dubai Tour en Tour of Abu Dhabi zal uitbreiden in de plaats van verminderen
Sehnsucht 31 maart 2015 08:04
Het schijnt dat Lotto-Jumbo zich vooral sterk heeft gemaakt om het promotie- en degradatiesysteem te blokkeren.
JW 31 maart 2015 08:12
Beter ten halve gekeerd dan ten hele verdwaald.
Arsimo 31 maart 2015 09:04
Gelukkig, die onzin is - voor even? - van de baan.
Eindhovuh 31 maart 2015 09:11
Mooi. Allemaal gelul voor de bühne.
Of gaat Usain Bolt straks zeggen dat hij doping gebruikt omdat 100 meter wel een erg zware belasting is, en pleit hij voor 80 meter wedstrijden? Of dat hij doping gebruikt omdat hij heel vaak 100 meter moet rennen?
Ook zo'n promotie/degradatie regeling geeft aan dat ze bij de Uci weinig van sponsoring en continuïteit begrijpen in het wielrennen.

Er zijn vele andere oplossingen denkbaar om de sport bestendig voor de toekomst te houden.
JW 31 maart 2015 11:23
Voor een oordeel over het uiteenspatten van deze rare zeepbel mag m.i. niet vergeten worden dat deze hele discussie al jaren loopt.

Het waren vooral de grote teams die het profwielrennen grondig wilden hervormen. Met mensen als Lefevere/Bakkala voorop, en allerlei wilde ideeën (F1-formule, enorme inkomstenbronnen etc.) op tafel
Toen de UCI (nog onder Pat) te veel tegenstribbelde dreigden ze zelfs serieus uit de UCI te stappen en een zelfstandige liga op te gaan zetten.
Onder zoveel druk zag de UCI zich node gedwongen het initiatief weer in eigen handen te nemen, en zelf met voorstellen te komen. Daar werden wèl alle partijen bij betrokken.
Mijn indruk is dat juist dat kunnen meespreken van organisatoren en alle teams over de plannen nu de stekker uit het stopcontact haalt.
Ik denk ook niet dat de UCI hier erg verdrietig over is.
malheur 31 maart 2015 14:25
Week van de Keutêlles-en-Retour voor de UCI, eerst Astana en nu hervorming, mooi, mooi...
Quarantanove 31 maart 2015 14:41
citaat: "De organisatoren en de ploegen hebben de UCI de afgelopen weken overtuigd dat je geen onrust moet scheppen in een economisch slechte markt zoals het profwielrennen anno 2015 is. Er heerste grote angst dat de make-over vanaf 2017 ertoe zou leiden dat grote partijen en sponsoren vanwege alle onzekerheden rond de nieuwe kalender de wielersport zouden verlaten"
Dat is nu juist de vicieuze cirkel: Dat zal als er niets gebeurt ook plaatsvinden vanwege de teruglopende kijkcijfers t.o.v. de andere sporten.
M.a.w er zal toch iets moeten gebeuren aan de tanende belangstelling bij het grote publiek te stoppen.
Eindhovuh 31 maart 2015 15:24
Heb jij cijfers over die tanende kijkcijfers?
Quarantanove 31 maart 2015 16:57
Ik baseer dat op wat ik enkele weken geleden in een regionaal dagblad las.
Arsimo 31 maart 2015 17:23
El Chaba 31 maart 2015 18:12
Alle partijen?!?
Je vergeet de belangrijkste partij, namelijk de renners. Zoals gewoonlijk touwens.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 31/03/2015 18:13 door El Chaba.
JW 31 maart 2015 18:54
Ben je er zeker van dat de renners hierbij niet mochten meepraten ?
Voor zover ik me meen te herinneren zou de rennersorganisatie ook één van de deelnemende partijen zijn.
lodjan 01 april 2015 07:39
Cyclingnews understands that the major reforms to the structure of professional cycling have reached a virtual stalemate but the discussions have not been shelved as suggested by reports in the Dutch and Belgian media.

According to several sources that Cyclingnews spoke to but who do not want to be identified, the teams are demanding a new business model for the sport and want a share of any future or ‘upstream’ incomes generated by new technology, marketing and innovation, so they become less dependent on direct sponsorship. Tinkoff-Saxo owner Oleg Tinkov laid out his opinion on the matter today on his Facebook page.

However it seems that race organisers and especially Tour de France organiser Amaury Sport Organisation (ASO), are apparently against giving up their dominant position in the sport. Most race organisers have historically refused to share their revenue with the teams.

The teams are against the idea of introducing a relegation and promotion system for the WorldTour, while race organisers are struggling to accept major changes to the calendar that could result in races losing WorldTour status to make space for new, innovative race formats that generate better income or wealthy new races such as the Dubai Tour and the new end of season Abu Dhabi Tour.

All the stakeholders acknowledge that major changes are needed to the structure of professional cycling to make it more attractive and financially stable. But for now at least, nobody is willing to give up what they have and the UCI has been unable to broker an agreement, creating the current stalemate.

Cyclingnews has seen a letter sent by UCI president Brian Cookson and David Lappartient, of the Professional Cycling Council, that calls on the Stakeholders Working Group to finalising the reform project by the time of the Professional Cycling Council meeting in June 2015. This objective was set at the UCI Management committee meeting at the Tabor cyclo-cross world championships on January 30.

Stakeholders invited to the Geneva meeting included Yann Le Moenner and Alain Krzentowski (the CEO and former number two of ASO, respectively), RCS Sport Director General Paolo Bellino and Cycling Director Mauro Vegni, Luuc Eisenga and Alfonso Galilea of the AIGCP teams association, Graham Bartlett of the Velon teams association, Giant-Alpecin manager Iwan Spekenbrink, Vincent Lavenu, the manager of the AG2R La Mondiale team, Charly Mottet and Jean-François Pescheux - formerly of ASO, representing the race organisers association AIOCC. Gilbert Van Fraeyenhoven of Flanders Classics, GP Quebéc and Montréal organiser Serge Arsenault and Oliver Senn of the Tour de Suisse are also listed as stakeholders. Lavenu and Senn are new members of the Working Group.

The Stakeholders Working Group reportedly held a six-hour meeting last Tuesday in Geneva, another is planned for May and other informal talks are ongoing. However, there is no sign that the stalemate will be resolved.

The UCI confirmed to Cyclingnews that the meeting had taken place but refused to reveal any further details. Other stakeholders refused to comment on the meeting or on any possible outcome of the stalemate. However everyone is aware that time running out for the reforms to be in place for the 2017 season. This leaves race organisers and the teams uncertain of their futures. No race or team has a WorldTour licence beyond 2016, making it difficult for anyone in the sport to secure long-term sponsorship.
Leon 01 april 2015 16:28
Quarantanove Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik baseer dat op wat ik enkele weken geleden in
> een regionaal dagblad las.

Gaat het over Nederlandse kijkcijfers??

De Belgische kijkcijfergoeroe zegt vandaag dit:

De kijkinteresse voor het wielrennen blijft enorm in 2015. Zowel Milaan - San Remo als Gent - Wevelgem kenden in 2015 hun best bekeken editie ooit en Gent-Wevelgem 2015 was de op 5 na best bekeken voorjaarsklassieker ooit. Als het ook zondag slecht weer wordt (en dus veel mensen binnen zitten), dan zit er misschien een verbetering in van het absolute kijkcijferrecord van de Ronde van Vlaanderen 2011 (1.165.306 kijkers).
El Chaba 01 april 2015 17:01
De UCI heeft haar hervormingsvoorstellen helemaal alleen ontwikkeld en bij de vergadering vorige week dinsdag zaten de UCI en allerlei partijen van organisatoren en ploegen maar geen enkele vertegenwoordiging van de renners. zie ook de post van Lodjan helemaal onderaan.
JW 01 april 2015 21:38
Klopt.

In mijn geheugen heb ik nog een beeld van de door de UCI voorgestelde opzet (1 à 2 jaar geleden ?) om een aantal onderwerpen nader uit te werken.
Daarbij zouden alle verschillende belangengroepen, dus ook de rennersorganisatie, betrokken worden.
Momenteel heb ik niet de tijd om daarnaar te gaan zoeken.
Maar in dat licht kan ik me moeilijk voorstellen dat de vertegenwoordigers van de renners niet bij de discussie over de nieuwe kalender enz. betrokken zijn.

Tenzij ik het allemaal gedroomd heb, natuurlijk. winking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen