Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Column Westra in Friesch Dagblad - Iglinsky je wordt bedankt

Gepost door pirke 
pirke 08 oktober 2014 18:01
[www.frieschdagblad.nl]


Column Lieuwe Westra: Vervroegd vrij dankzij Iglinski

Vakantie! Met dank aan mijn ploeggenoot Maxim Iglinski. Eigenlijk was ik na de WK-ploegentijdrit al min of meer vrij, maar twee weken geleden werd ik toch nog door de ploeg opgeroepen om komend weekeinde te starten in twee Italiaanse koersen, de Ronde van Emilia en de GP Bruno Beghelli. Toen ik woensdag hoorde van Iglinski's positieve dopingtest wist ik direct wiens plaats ik bij die wedstrijden in zou nemen: 1+1 is 2.

Mijn team Astana is echter lid van de beweging voor een geloofwaardige wielersport (MPCC) en besloot zichzelf daarom een achtdaagse schorsing op te leggen na het dopinggeval van Maxim en de eerdere positieve test van zijn broer Valentin. Dat betekent dus ook geen Italiaanse koersen voor mij. Eigenlijk best jammer.

Ja, inderdaad, ik was na het WK wel klaar met dit seizoen. Fietste tijdens trainingen zonder races in het vooruitzicht rond als een toerist. Maar toen ik te horen kreeg dat ik dit weekeinde in Italië zou moeten opdraven, ben ik weer als een bezetene gaan trainen. Ik ging er voor leven, deed intervalblokjes bergop en kreeg zowaar weer zin in wedstrijden. De wattages die ik nu trap zijn bijna net zo goed als in aanloop naar de Tour de France. Alleen ben ik twee, drie kilo zwaarder.

Of ik in Italië voor de prijzen zou hebben gereden weet ik niet, maar voor schut had ik zeker niet gestaan. De kans op een mooie prestatie is me echter door de neus geboord. Zit ik dan straks op vakantie in Turkije met mijn goede bloedwaardes. Misschien moet ik daar maar een marathon gaan lopen.

Het is erg vervelend wat er de afgelopen tijd gebeurde. Dat Valentin Iglinski werd betrapt, was nog geen ramp. Hij had alleen maar een plaatsje bij de ploeg gekregen omdat zijn broer bij wijze van weddenschap een wedstrijd won. Maxim is wel een grote renner. Hij won ooit Luik-Bastenaken-Luik en zat dit jaar zelfs in het team waarmee we Nibali aan de Tour-zege hielpen.

In Frankrijk verbaasde hij me echter al. Het hele seizoen had ik in uitslagen niets anders achter zijn naam zien staan dan Did Not Finish, maar in de Tour deed hij ons plots pijn. Terwijl hij niet met de overige acht teamleden mee had gedaan aan de voorbereidende trainingskampen. Daar zag ik de andere jongens ook flink beter worden, maar dat is nog logisch als je er via hoogtestages voor traint.

Natuurlijk, negatieve berichten waaien wel weer over, maar toch is het niet fijn dat de ploeg nu weer in een slecht daglicht komt te staan. Onterecht, want ik weet zeker dat dit dopinggebruik niet door Astana was georganiseerd, maar vanuit die jongens zelf kwam.

Iedereen slikt pillen in de Tour. Tientallen zelfs. In de categorie ijzertablet en vitaminepil. Niets illegaals.

Toen ik nog niet wielrende en house- en hardcoreparty's bezocht nam ik ook wel andere pilletjes. Van de soort die een coureur niet mag hebben. De muziek en sfeer vind ik nog steeds schitterend, maar van die troep moet ik niets meer hebben. Ik haal mijn kick tegenwoordig uit andere dingen. Het winnen van de gele trui met Nibali bijvoorbeeld. Of het terugspoelen van de kasseienetappe uit de Tour waarin ik misschien wel de sterkste van het hele veld was. Eigenlijk was het bij Astana van begin tot eind kicken. Het hele seizoen. Daarachter kan nu een punt.

De afgelopen twee weken heb ik ter voorbereiding op de Italiaanse koersen in een hoogtetent geslapen. Die vreet energie uit het stopcontact en mijn lichaam. Bedankt Iglinski. Al heb ik door al dat gekampeer wel een voorschot kunnen nemen op het gevoel dat past bij de komende tijd: vakantie!
Lieuwe Westra (Tijnje/Monaco) vertelt om de twee weken over zijn leven als profwielrenner.

- - - -

Er wordt wat ophef gemaakt over deze column, maar ik zie niet wat Lieuwe anders had moeten doen. Z'n ploegmaat verdacht maken?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/10/2014 18:02 door pirke.
Cyclad 08 oktober 2014 18:34
Waarom ophef?
Prachtige en goudeerlijke column.
Kuiperberg 08 oktober 2014 18:36
Vreemd, dat Westra zo verbaasd is. Veel wielerliefhebbers,mijzelf incluis zijn al jaren zeer kritisch naar die Astana clan. Maar geld maakt natuurlijk veel goed voor de Astana renners. Begrijp ook Lars Boom niet dat hij de keuze voor Astana heeft gemaakt. Ik hoop dat Astana volgend jaar wordt uitgesloten voor de WT, jammer voor Boom en Westra maar zou een goed signaal zijn. Ik geloof er geen snars van dat alleen de broertjes uit de snoeppot slikten.smoking smiley
Massimo 08 oktober 2014 18:43
Zeldzaam hypocriete column, Vino spreekt blijkbaar ook Nederlands.
Sub Culture 08 oktober 2014 18:46
Noemt hij zichzelf nu de sterkste in die kasseienetappe?
House- en hardcoreparty's, tja, die happy hardcore toestanden uit Nederland, dat is toch een subcultuur waar ik kop noch staart aan heb gekregen.

Mental Theo, Paul Elstak, 3 steps ahead, Angerfist.. wil niet neerkijken op de liefhebbers van het genre, maar ik werd er niet happy van.

#HaveYouEverBeenMellow
Cyclad 08 oktober 2014 19:31
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Noemt hij zichzelf nu de sterkste in die
> kasseienetappe?

Boom had die etappe wellicht niet gewonnen als Westra voor eigen kans had mogen rijden. Lieuwe was echt supersterk deze etappe.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/10/2014 19:32 door Cyclad.
Cyclad 08 oktober 2014 19:31
Hypocriet?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/10/2014 19:32 door Cyclad.
Sub Culture 08 oktober 2014 19:41
Valt Vanmarcke niet weg wint die daar gewoon hoor.
Brieske 08 oktober 2014 20:06
Was Lieuwe niet verbaasd over het feit dat Maxime als eenling mocht voorbereiden op de Tour?
En waarom was Lieuwe verbaasd over het feit dat Maxime beter werd? Misschien had hij wel ergens anders een hoogtestage gedaan.
Was Lieuwe ook niet verbaasd dat Nibali tot het Italiaanse Kampioenschap geen deuk in een pakje boter reed?

Ook een beetje raar dat Lieuwe zeker weet er bij Astana niks georganiseerd wordt op het gebied van doping.
Alle Astana schandalen bij elkaar opgeteld en al kijkende naar het management daar moet je in het verleden wel ontzettend veel XTC op hebben om zulke uitspraken te durven doen.

Wil best (proberen te) geloven dat jij van niks af weet, maar de leegte die je hier neerpent schokt me, zeg dan gewoon niks...

Kusjes!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/10/2014 20:15 door Brieske.
Rudy t. 08 oktober 2014 20:22
Ach hij zwijgt het tenminste niet dood, al is het wel wat ongelukkig opgeschreven. Met name de suggestie dat een goeie renner die gepakt wordt erger is dan een minder goeie snap ik niet helemaal. Maar het is dan ook een wielrenner, geen schrijver. Waarom dit hypocriet zou zijn ontgaat me even.
lodjan 08 oktober 2014 20:50
Met die slechte uitslagen en DNF-jes valt het wel mee: hij heeft meerdere top 10 plekken behaald (Baskenland en Romandië) en hij was de beste op het Aziatisch kampioenschap waar hij een ploegmaat heeft laten winnen.
JW 08 oktober 2014 20:53
Stuk voor stuk m.i. terechte vragen.

En daarom weinig reden dit mooie verhaaltje voor zoete koek te slikken.
Blueprint 08 oktober 2014 21:02
Iglinskiy was natuurlijk geen schim van de renner die Luik-Bastenaken-Luik won.

@Brieske: zoveel schandalen heeft Astana toch niet gehad sinds dopingbaas Bruyneel daar is vertrokken?
Wanny 08 oktober 2014 21:04
Hij kan beter geen column over dit onderwerp schrijven. Hij kan niet opschrijven dat dopegebruik bij Astana de normaalste zaak van de wereld is en als ie ontkent dat er binnen de ploeg doping gebruikt wordt, gelooft niemand hem.
Quarantanove 08 oktober 2014 21:19
Je gelooft toch niet dat hij die column zelf schrijft? Dat doet met uitzondering Peter Winnen bijna geen (ex)sporter zelf. Een medewerker van de krant spreekt betrokkene en schrijft de column.
malheur 08 oktober 2014 21:27
Ja, dat is helemaal evident ja... Misschien had hij beter niet kunnen vallen dan?
Brieske 08 oktober 2014 23:07
@Blue, correct me if I'm wrong maar volgens mij was er iets met de volgende namen sinds Johan (niet per definitie betrapt maar geloof opspraak).
De la Fuente, Vinokourov, Iglinsky brothers, F Masciarelli, Lorenzetto en Di Gregorio.
Idd niet echt veel (ben niet cynisch), maar geloof niet dat doping valt of staat met een slechte ploegbaas.
Astana vind ik gevoelsmatig nu net zo'n team waar de allerhoogste hand (regering/olie Kazachstan) het vooral voor het vertellen heeft, en veel geoorloofd vinden.
Dit oa door:
- De namen die ze de afgelopen jaren soms aantrokken zijn ook besmet of verwikkeld in rotzooi.
- Het (verre) verleden
- De baas Vino met zijn jaren 90 Hobie Buchannon petje
- Het 'foute' Oostblok gevoel wat het bij mij oproept
Dan nog niet heel erg relevant om mijn stuk tekst jegens Lieuwe te onderbouwen, en niet nodig.
Lieuwe schrijft dingen op die wielerfans al jaren lezen/slikken, maar ja. Met echte boter krijg je de fans en de renners wel weer aan tafel, echte boter op je hoofd dan...


@MWF Millar enz Kroon schreven hun boeken/columns ook zelf, en het schijnt dat Jetse Bol zijn tweets ook zelf schrijft.

Groet



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/10/2014 23:08 door Brieske.
Zorro 09 oktober 2014 01:45
Lieuwe Westra schrijft helemaal niets. Gerard Bos, sportjournalist Friesch Dagblad schrijft de column voor Lieuwe.
Brieske 09 oktober 2014 06:53
Eindhovuh 09 oktober 2014 09:02
Ach als renner doe je het nooit goed. Vorig jaar stopte Vacansoleil ermee, Astana bood Westra een dik betaalde uitweg. Hij is een PROF sporter dus nam hij die kans en reed een mooi seizoen. Zegt hij niets over de dopingperikelen daar dan roept iedereen Omerta, zegt hij wel iets roepen ze dat hij niet voor die dopingploeg had moeten tekenen. Bij welke ploeg voor een zelfde salaris dan wel?
Brieske 09 oktober 2014 10:04
Hij stelt wel heel domme vragen en doet alsof hij niks van het wereldje begrijpt, dan doe je het idd 'niet goed'.

Groet
Barolo di Angelo 09 oktober 2014 11:03
Kenmerk van een column is dat de auteur zijn eigen mening/visie/gevoel etc. over een onderwerp ventileert. Daar kan je het mee eens zijn of niet. Zo simpel is het.
Blueprint 09 oktober 2014 11:04
@Brieske: goed, als je alle renners meetelt die ooit zijn verdacht of bij een andere ploeg zijn betrapt of om gezondheidsredenen zijn gestopt met wielrennen of bij een omkoopschandaal betrokken zijn geweest, dan kun je inderdaad stellen dat Astana vrij veel dopingschandalen heeft gehad. Je kunt ook kijken naar de daadwerkelijke dopinggevallen van renners in dienst van Astana en dan was het tot deze zomer alleen Kreuziger die aangeklaagd werd en, al dan niet terecht, is vrijgesproken. Ze moeten nu echter wel actie ondernemen, want twee dopinggevallen in een seizoen is gewoon onacceptabel. Dit zal de UCI ook eisen en dan rijdt Astana volgend jaar weer vrolijk in de World Tour rond met Vino als ploegbaas en Boom als winnaar van de Ster ZLM Toer.
Simeone 09 oktober 2014 13:29
Sub de jaren 90 zijn voorbij, tegenwoordig spreken de namen Hardwell, Afrojack, Armin v Buren en Martin Garix de jeugd wereldwijd meer aan dan b.v.
Boonen, Rodriquez of Valverde.
Maar blijf lekker onder die steen liggen
veluweracer 09 oktober 2014 13:42
Cyclad Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hypocriet?

Hematocriet zul je bedoelen.
DeRosa 09 oktober 2014 13:55
Als Westra zijn mond had gehouden zou ik bij hem nooit geen vraagtekens hebben geplaatst.....nu na dit stukje plaatst hij die vraagtekens zelf.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen