Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Eis twee jaar tegen Meeusen.

Gepost door lodjan 
lodjan 02 april 2015 16:37
Na de ozon en het babymedicijn volgt nu een cortisonenbehandeling na een onterecht attest.
De bondscoach zou Meeusen naar Mertens gestuurd hebben, maar hij ontkent.

[sporza.be]

[www.nieuwsblad.be]
lodjan 02 april 2015 16:50
Twee jaar schorsing tegen veldrijder Meeusen geëist

De bondsprocureur van de Belgische wielerbond vraagt een schorsing van twee jaar en een boete van 28.000 euro voor Tom Meeusen. De veldrijder is betrokken in de zaak rond ozondokter Chris Mertens uit Rotselaar. “Ik ben blij dat het einde eindelijk in zicht is”, reageert Meeusen tegenover Sporza.

Op 13 maart dit jaar werd de zitting uitgesteld vanwege problemen met een jurylid en een incompleet dossier. Mede daarom werd besloten de zaak in twee delen op te splitsen: het eerste deel, over cortisonegebruik, werd vandaag behandeld. Het tweede deel (over vaminolact) zal in een zitting op 9 april uiteengezet worden.

Meeusen wordt beschuldigt van het “zich niet onthouden te hebben van dopingpraktijken, meer bepaald door het bezit en gebruik van verboden producten en/of het bezit en de toepassing van verboden methoden”, aldus het officiële betoog. Heel concreet beschuldigt hij Meeusen drie keer van het gebruik van cortisone. Een keer vier dagen voor het WK in Koksijde 2012 (op 26 januari), één keer op 16 december 2012 voor de wedstrijd in Leuven en, samen met adrenaline, voor de wedstrijd te Namen op 23 december.

Meeusen geeft toe dat hij begin 2012, de donderdag voor het wereldkampioenschap in Koksijde, cortisonen gebruikt heeft wegens kniepijn. Dat vermeldde hij ook op het controleformulier. De Internationale Wielerunie UCI laat in bepaalde gevallen, wegens medisch gebruik, cortisonegebruik ook toe. Meeuwsen had bovendien een attest voor het gebruik van het middel. Als hij daadwerkelijk in staat van beschuldiging wordt gesteld bestaat de kans dat ook zijn resultaten uit de “verdachte periode” geschrapt worden.

De uitspraak wordt halverwege april verwacht.

(Wielerflits)
JW 02 april 2015 17:01
Uit het Sporza-bericht:

" Volgende week donderdag komt het tweede luik in de zaak-Meeusen aan bod. Dan gaat het om Vaminolact, een medicijn voor baby's met aminozuren. Meeusen zou het middel op een verboden manier toegediend hebben. Normaal gezien krijgt hij volgende week ook de uitspraak in zijn zaak te horen.
Niet onbelangrijk: over ozon of een inbreuk tegen de zogenoemde "no needle-policy" is geen sprake in het hele dossier....

Als dat babymedicijn op een verboden manier is toegediend, en van een inbreuk tegen de no-needle-policy geen sprake is, snap ik iets niet.
Anaal ingeslikt of zoiets confused smiley
Massimo 02 april 2015 17:03
Bij de familie Greg loopt het ondertussen dun door de broek.
lodjan 02 april 2015 17:05
Hier een uitgebreid artikel van HLN, de bron van het eerder geplaatste stuk van wielerflits:

Procureur vraagt twee jaar schorsing en boete van 28.000 euro voor Meeusen
Door: Dimitri Eeckhaut

UPDATE Bondsprocureur Jaak Fransen vraagt 24 maanden schorsing voor veldrijder Tom Meeusen. Hij beschuldigt de renner van dopingpraktijken en vraagt voorts ook een geldboete van 28.500 euro en een schrapping van zijn resultaten. Dat blijkt uit een openbare zitting die vanochtend plaatsvond bij de disciplinaire commissie van de Koninklijke Belgische Wielrijdersbond (KBWcool smiley.

Op 13 maart werd de zitting nog uitgesteld omdat er een probleem was met een jurylid en omdat de procureur zijn dossier nog niet rond had. Deze keer werd de zaak wel behandeld, in een open zitting. Wel werd wegens tijdsgebrek de zaak gesplitst in twee delen: het eerste luik, over cortisonegebruik, werd vandaag behandeld, het tweede deel (over vaminolact) zal in een zitting op 9 april uiteengezet worden.

De bondsprocureur beschuldigt Meeusen van het "zich niet onthouden te hebben van dopingpraktijken, meer bepaald door het bezit en gebruik van verboden producten en/of het het bezit en de toepassing van verboden methoden", vatte hij zijn betoog aan. Heel concreet beschuldigt hij Meeusen drie keer van het gebruik van cortisone. Een keer vier dagen voor het WK in Koksijde 2012 (op 26 januari), één keer op 16 december 2012 voor de wedstrijd in Leuven en, samen met adrenaline, voor de wedstrijd te Namen op 23 december.

De renner zelf ontkent het gebruik van cortisone niet op 26 januari, vier dagen voor het WK. "Mijn cliënt had last van zijn knie", aldus meester Stijn Debaene. "Dat is niet verboden, hij heeft daar een attest voor." Voor de andere twee data vindt de verdediging dat er geen bewijs is.

"Geen onomstotelijk bewijs"
Iets wat wel vaker werd aangehaald tijdens de zitting, en zelfs de bondsprocureur moest toegeven dat er geen 'onomstotelijk bewijs' is. "Er zijn misschien geen directe bewijzen van dopinggebruik", aldus Fransen, "maar er zijn wel meerdere indirecte bewijzen dat er iets aan de hand is". De zaak is voor hem een typisch voorbeeld van het wielrennen uit het verleden waarbij er gebruik wordt gemaakt van de achterpoortjes om cortisonekuren toe te passen om andere redenen dan therapeutisch gebruik. Daarom eist hij een schorsing van 2 jaar, het schrappen van de resultaten van Meeusen in 2012 en een boete van 28.500 euro.

"We keren terug naar de middeleeuwen en beschuldigen mensen zonder enige vorm van bewijs", sprak Debaene tijdens de zitting. "Dit dossier is flinterdun, een schande. Er is geen enkele positieve test, er is al helemaal geen sprake van ozontherapie bij Tom, er is geen inbreuk op de no-needle-policy. Mijn cliënt ging enkel naar dokter Mertens voor zijn sinussen, keelontstekingen, knieproblemen en maag- en darmproblemen waar hij vaak mee geconfronteerd werd. Niets meer, niets minder. Er is geen sprake van cortisonekuren. Mijn cliënt heeft één keer toegegeven dat hij cortisone heeft gebruikt, vier dagen voor het WK, en heeft dat ook correct vermeld op een dopingformulier. Er is hier geen discussie mogelijk. Dit dossier heeft niets om het lijf. Het is aan de procureur om bewijs te leveren van dopinggebruik en dat doet hij niet. Ik hoop dat de commissie daarin haar gezond verstand gebruikt."

Volgende week wordt eerst nog het tweede deel, het gebruik van vaminolact, een kindermedicijn, behandeld voor de commissie. Twee weken later volgt dan wellicht een uitspraak. In de zaak rond dokter Mertens moeten ook nog twee andere renners verschijnen voor de commissie. De intussen gestopte Bart Wellens op 4 juni en Greg Van Avermaet op 16 april.
Slimmerd 02 april 2015 17:10
Uitspraak voor hem volgt pas na zijn koersen, dus nu nog even oogsten en dan brommen winking smiley
JdB 02 april 2015 19:18
Ik lees "Mijn cliënt had last van zijn knie" en "Mijn cliënt ging enkel naar dokter Mertens voor zijn sinussen, keelontstekingen, knieproblemen en maag- en darmproblemen waar hij vaak mee geconfronteerd werd". En dat kan dan nog modderfietsen als één van de besten???
Quarantanove 02 april 2015 19:45
Dat mag toch bij de zichzelf tot kenners gekwalificeerden op dit forum geen verbazing oproepen want volgens hen stelt het niveau van deze sport niet veel voor.
veluweracer 02 april 2015 23:53
Sven Nys heeft al jaren voldoende aan zijn ''lage druk-tentje'''. Zijn mindere seizoen is te verklaren aan de hand van het feit dat hij bij zijn vrouw weg is. Deze sliep namelijk ook altijd samen met hem in de ijle lucht. Doordat Nys er nu dan vaak alleen in lag kreeg hij toch waarschijnlijk iets meer zuurstof binnen waardoor zijn hematocriet niet de gewenste waarde bereikte. Volgend seizoen gaat Paul van den Bosche naast Nys liggen meldt Jan Verstraten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/04/2015 23:54 door veluweracer.
Zorro 03 april 2015 08:03
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgend seizoen gaat Paul van den Bosche naast Nys
> liggen meldt Jan Verstraten.

grinning smileygrinning smileygrinning smiley
Quarantanove 03 april 2015 15:50
Paul van den Bosche en Jan Verstraten????
Ik ken wel een Paul Van Den Bosch en Jan Verstraeten in de omkadering van Sven Nys.
lodjan 09 april 2015 16:23
Op 28 april zal crosser Tom Meeusen weten waar hij aan toe is in de ozonzaak. Vandaag werden een tweede keer pleidooien gehouden voor de Disciplinaire Commissie van de Belgische Wielerbond. De bondsprocureur blijft vasthouden aan zijn vraag van twee jaar schorsing.

Vorige week moest Meeusen zich verdedigen tegen het vermeend misbruik van cortisonen. Vandaag was het vermeend misbruik van Vaminolact het onderwerp, een recuperatiemedicijn met vloeibare aminozuren voor baby's.

Het ging vandaag vooral over hoeveelheden, wat ontaardde in een welles-nietesspelletje tussen aanklager en verdediging, die de onschuld staande houdt.

"We verwijten hem dat hij zich met behulp van de dokter voorafgaand aan de wedstrijd Vaminolact gebruikte om zich te prepareren en dus niet om te recupereren. En naar alle waarschijnlijkheid werden nog verboden producten toegevoegd", zegt de procureur.

"Al die producten worden genoemd en lijk ik wel verkeerde dingen gedaan te hebben. Maar ik blijf bij mijn standpunt dat ik niets fout deed", zegt Meeusen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen