Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De Jongh krijgt meer leiderschap bij Tinkoff-Saxo

Gepost door El Chaba 
El Chaba 03 april 2015 11:06
[www.wielerflits.nl]

De Jongh krijgt meer leiderschap bij Tinkoff-Saxo

Er komt geen opvolger voor Bjarne Riis bij Tinkoff-Saxo. In plaats daarvan krijgt Steven de Jongh nu de meest vooraanstaande positie in een groep van ploegleiders en zal hij zich richten op de lange-termijnsplanning en het koersprogramma van het team.

De nieuwe structuur binnen de ploeg zou volgens Stefano Feltrin, CEO van de ploeg, de wensen van eigenaar Oleg Tinkov tegemoet komen. “Als we vooraan willen blijven staan, moeten we onszelf verbeteren”, liet hij weten. “Daarom hanteren we vanaf nu een structuur waarbij de positie van ploegbaas niet bestaat. Zoals Oleg Tinkov al zei, is dat de oude manier van denken en is dat niet langer gerechtvaardigd.”

“We hebben een sterke groep renners, die geleid worden door een uitstekende staf van ploegleiders. Steven heeft zich al volop bewezen en we denken dat hij de juiste persoon is om die staf te leiden, terwijl hij zijn dagelijkse bezigheden voortzet. Ik zal zelf ook een actievere rol op me nemen en samen met Steven de taken van Bjarne Riis overnemen.”

Steven de Jongh zelf is blij met zijn promotie: “Ik vind het geweldig dat ik nu aangesteld word als hoofd van een groep extreem competente ploegleiders”, zei hij. “Ik ben me bewust van mijn verantwoordijkheden, maar tegelijk wil ik de lat voor de ploeg ook hoger leggen. Het heeft geen zin om nu hals over kop aan de slag te gaan. We blijven bij ons programma en zullen uitgebreid onze sterke en zwakke punten analyseren. Wat werkt behouden we, wat niet werkt gaan we verbeteren.”

“Onze grote doelen voor dit seizoen zijn de Giro/Tour-dubbel van Alberto Contador en de klassiekers voor Peter Sagan. Alberto’s voorbereiding op dit veeleisende doel verloopt volledig volgens plan. Vorig jaar was ik al verantwoordelijk voor Alberto en dat blijft dit seizoen zo. Peter Sagan heeft twee grote koersen in het vooruitzicht, de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix, en we richten ons op het verbeteren van zijn prestaties, na zijn moeilijke tweede seizoenshelft van vorig jaar.”
Bromertà 03 april 2015 11:48
Zo zie je maar weer dat succes (op met name de maatschappelijke ladder) vooral het gevolg is van een niet te verklaren reeks toevalligheden. Steven de Jongh kon ophoepelen bij Sky toen ie eerlijk zijn dopingverleden opbiechtte. Servais Knaven bleef zitten waar ie zat en zit er vandaag de dag nog steeds met de lippen stijf op elkaar. Ondertussen kon Riis een inkijkje in de Sky-keuken wel gebruiken en haalde De Jongh binnen. Riis werd zelf persona non grata door een rus met te veel geld en te weinig hobby's. Vervolgens zit De Jongh nu min of meer op de stek waar Riis ooit zat. Het kan verkeren, en zo lijkt "eerlijk duurt het langst" toch een beetje waar te zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 03/04/2015 11:49 door Bromertà.
Eazster 03 april 2015 14:11
Mooie promotie voor Steven ,maar met zo'n veeleisende baas weet ik niet of ik graag zou werken. Met Contador is de klik er schijnbaar en het werkt goed zo op de achtergrond.
Als het niet lukt om Sagan op volle toeren te laten draaien weet je maar nooit of mr Tinkoff je zomaar de laan uit stuurt.
Sub Culture 03 april 2015 14:41
Itt Riis zal De Jongh wel meer een lamme goedzak zijn.
Brave ja-knikker die niet voor de voeten loopt.

Die gedijen het beste in dictatoriale regimes.
Hangmat 03 april 2015 14:41
Dan moet Tinkoff het maar zelf doen..rare vent
Simeone 03 april 2015 14:44
Ja Steven biechtte alles eerlijk op : van voor de verjaarings datum, van gebruik bij een ploeg waar
de beerput al helemaal open was en waarvan de verantwoordelijke mensen geen functie meer
uit oefenen in het wielrennen.
Blueprint 03 april 2015 14:45
Hoeveel mensen heeft Tinkov zomaar de laan uitgestuurd? Riis moest vertrekken, omdat Tinkov het management anders wilde organiseren. Ik verwacht niet dat hij het management op korte termijn nog eens zal reorganiseren.
Leon 03 april 2015 16:37
Simeone Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja Steven biechtte alles eerlijk op : van voor de
> verjaarings datum, van gebruik bij een ploeg waar
> de beerput al helemaal open was en waarvan de
> verantwoordelijke mensen geen functie meer
> uit oefenen in het wielrennen.

Waar geef je de voorkeur aan? Iemand die op deze manier z'n dopinggebruik bekent, geen schade aanricht en zichzelf een tijdje buitenspel zet. Of liever iemand die helemaal niks zegt?
Carlos Danger 03 april 2015 20:17
JW 03 april 2015 21:41
Ik ben bang dat De Jongh net zo gemakkelijk overboord gaat als Riis, als de prestaties van Contador - in de ogen van Tinkov ! - zo matig blijven. Iemand moet toch de schuld krijgen bij Tinkov.
Siem 03 april 2015 21:50
Misschien was het ook gewoon wel écht mis met Riis?
Blueprint 03 april 2015 22:58
Maar Tinkov is een Rus, dus moet het wel aan Tinkov liggen! Riis is slechts een slachtoffer, die ondanks fantastische prestaties weg moest van de grote, boze Rus.
JW 03 april 2015 23:09
Niks tegen Russen (of Slaven). Het zijn heel vaak heel aardige mensen. Maar bij schatrijke Russen (en dat zijn vaak niet de aardigste) vraag ik me altijd af hoe ze aan zo veel geld gekomen zijn. (Misschien niet redelijk gezien onze eigen vrij schaamteloze graaicultuur winking smiley )

Of Riis een goede ploegleider is weet ik niet maar hij had wel jarenlang die naam en faam. En hij bedacht ook in een koers nog wel es wat leuks.
Sub Culture 04 april 2015 06:21
Ik ben vooral bang dat renners in zo'n klimaat een pak meer druk voelen dan renners bij andere ploegen waar het niet loopt.
Een contract dat mogelijk niet wordt verlengd in deze tijden waarin de plaatstjes overal dun bezaaid zijn... dan gaan renners mss domme dingen doen.
Blueprint 04 april 2015 08:50
Het is vrij eenvoudig op te zoeken hoe Tinkov aan zijn geld is gekomen en hij staat bekend als een van de weinige niet-malafide rijke Russische zakenmensen. Hij is ook zeker geen idioot, dus wanneer hij Riis ontslaat, zal hij daar ongetwijfeld goede redenen voor hebben.
sijbriskie 04 april 2015 11:53
Denk dat de afkeer van Tinkoff niks met zijn nationaliteit te maken heeft, maar met het type mens/werkgever dat hij lijkt te zijn: een rijk geworden alfamannetje dat een wielerploeg koopt en vervolgens onredelijk hoge eisen aan renners en ploegleiding stelt, publiekelijk z'n eigen personeel afvalt, bij het uitblijven van z'n eigen overspannen verwachtingen de manager eruit gooit, etcetera.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 04/04/2015 11:58 door sijbriskie.
JW 04 april 2015 13:27
Chuparuedas 04 april 2015 17:27
Fijn dat je de juiste woorden vindt bij wat ik voel ;-)
JW 04 april 2015 19:06
Het vertrek van Riis lijkt voor de bank, die toch geschat wordt op een jaarlijkse input van 5 mio, de belangrijkste reden.

[www.lequipe.fr]
El Chaba 04 april 2015 19:30
Zo, zo, dat zal Tinkoff niet zo leuk vinden.

Wat betreft Tinkoff nog dit.
Ik ben simpelweg toch vooral blij dat hij er is. Toch iemand die miljoenen stopt in de door mij zo geliefde sport en en passant ook nog voor een beetje reuring zorgt.
Dat zijn manier van managen misschien niet altijd de mijne is, soit. Lefvere heeft ook een manier van managen die mij niet aanstaat maar dankzij hem zijn er al meer dan twintig jaar grote sponsors die veel geld in het wielrennen hebben gestopt en ook nog met heel veel succes, dat is mijns inziens uiteindelijk toch veel meer waard.
Blueprint 04 april 2015 20:54
Ik mag aannemen dat Tinkov dit heeft ingecalculeerd.
JW 04 april 2015 21:37
Da's een moeilijke !

Ik vraag me vooral af wat het verschil voor de wielersport is tussen een sponsor die een WT-ploeg van pak em beet 6 mio financiert of een rijke oom (zoals Tinkov) die een veel hoger bedrag betaalt. een veel duurdere ploeg heeft.

-De afdracht aan de UCI, en dat soort vaste kosten, zal niet zo veel verschillen.

-De omkadering zal groter en beter (duurder) zijn, dus meer personeel zal er een (groter) graantje van meepikken.

-Zo'n duurder team kan zich meer trainingsfaciliteiten veroorloven, maar dat staat een beetje los van de wielersport.

-Het overgrote deel van het hogere bedrag zal terecht komen bij duur betaalde renners. Daarmee boekt die dure ploeg ook (normaal gesproken) veel meer succes. (Alleen al van de salarissen van Contador en Sagan samen kun je al bijna een volledige WT-ploeg financieren) .

Ik ben geen insider dus ik weet niet in hoeverre bovengenoemde aannames juist en compleet zijn.
Maar als het een beetje klopt dan vraag ik me toch af of de wielersport veel beter wordt van zo'n sponsor.

Je kunt het m.i. ook negatief bekijken: Het extra geld komt niet terecht waar der wielersport dat het hardste nodig heeft: de organisatie (UCI en andere instellingen), de organisatoren, verbetering van de structuur.
Door de enorme prijsopdrijving van de toppers en hun knechten wordt de tweedeling in wielerland groter. Enerzijds een beperkte groep erg rijke en erg succesvolle teams, anderzijds een - steeds grotere - groep teams die met bescheiden middelen een WT-team tracht te runnen. Met vrij weinig kans op successen, want de meest kansrijke renners zijn allemaal weggekocht door die dure teams (het lijkt wel voetbal winking smiley )

Nee, alles afwegende heb ik zelf niet het idee dat zo'n Tinkov veel wezenlijks bijdraagt aan de wielersport. Aan ideeën (zoals hij deze week opperde) niet, maar ook niet in financieel opzicht.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/04/2015 09:56 door JW.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen