Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Aap uit de mouw: Landa not amused

Gepost door JW 
JW 25 juli 2017 21:57
Landa niet blij met knechtenrol voor Froome: Dit wil ik nooit meer

Het was toch wel een gespreksonderwerp de voorbije Tour: was Mikel Landa sterker dan zijn kopman Chris Froome of niet? De Spanjaard liet zich tijdens de Tour nooit uit in de media, maar nu de Tour erop zit lijkt hij toch niet helemaal tevreden met de gang van zaken binnen Team Sky.

Victor-Jan Vanparijs 25-07-17, 21:20 Laatste update: 21:29


De wielerwereld was verbaasd na de twaalfde etappe met aankomst in Peyragudes: Fabio Aru reed zowaar Chris Froome uit het geel. De Keniaanse Brit kon niet volgen op de steile slotklim en werd voorbijgesneld door zijn knecht Mikel Landa, die na kilometers op kop te sleuren toch meer punch in de benen had dan zijn kopman.


Het scenario was haast identiek aan dat van 2012, toen Froome bergop sterker leek dan zijn kopman Bradley Wiggins.


,,Ik heb me volledig opgeofferd voor het team, zonder daar iets voor terug te krijgen," zegt Landa in de Spaanse krant El País. ,,Ik doe altijd mijn best voor mijn kopmannen, maar soms wil je daar iets voor terug krijgen. In de rit naar de Izoard had ik rustig in het wiel kunnen blijven zitten, maar ik moest blijven sleuren van Froome. Daarna vroeg hij me om trager te rijden.'' Uiteindelijk verloor Landa in de achttiende etappe naar de Izoard twaalf seconden nadat hij Uran en Bardet moest terughalen.



Ik heb me volledig opgeofferd voor het team, zonder daar iets voor terug te krijgen. Ik doe altijd mijn best voor mijn kopmannen, maar soms wil je daar iets voor terug krijgen
,,Ik was echt kwaad na die aankomst. Ik had me opgeofferd en de ploeg deed er geen enkel voordeel mee. Dat kwetste me. Ik moest mijn podiumambities opbergen terwijl de gele trui niet in gevaar was.''


Dichter bij een podium dan Mikel Landa kun je niet komen. De Spanjaard kwam slechts een seconde te kort om naast zijn kopman te kunnen staan. Hij benadrukte wel dat hij geen problemen heeft met Froome. ,,Dave Brailsford ging goed met de situatie om. Chris en ik moesten blijven communiceren zodat we niet op slechte vet met elkaar zouden komen te staan.''


Frustrerend


,,Ik wil nooit meer in deze situatie terecht komen," vervolgde Landa. ,,Ik zat al een keer in een soortgelijke situatie bij Astana. Dat was een Italiaans blok waar zij ook de kopmannen waren. Bij Sky rijd ik in een Brits team met een Britse kopman. Ik neem het dus mee als ik naar een andere ploeg ga.'' Daarmee doelde Landa op zijn voorkeur naar een Spaanse ploeg. ,,Het is frustrerend om knecht te spelen. Ik wil niet herinnerd worden als de renner met goede benen die de Tour niet kon winnen.''

[AD]
JW 25 juli 2017 22:02
Zou een mooie kopman zijn voor Moviestar.

Meer dan Quintana, naar mijn mening.
Vittal 25 juli 2017 22:16
Hij heeft zelf het grote geld boven zijn eigen sportieve ambities gekozen, beetje flauw om dan te gaan janken.
Tinuz 25 juli 2017 22:17
Landa demarreerde toch op de Izoard, maar werd weer teruggepakt in de laatste 2 km. Hij heeft de kans gehad, maar geraakte niet alleen weg.
Dan lijkt het me niet meer dan logisch dat hij het laatste stuk voor kopman Froome op kop rijdt.
Orakel 25 juli 2017 22:43
Oké, dus die anderhalve minuut bonus richting Foix, due hem überhaupt richting podium bracht, was geen geste van SKY?
En dat kopmanschap in de Giro, waarna Thomas werd geofferd en Landa mocht rittenkapen, was geen geste van SKY?
Dat contract dat je tekende, toen Froome al lang de uitgesproken kopman was, dat contract met een salaris van minimaal 1M Britse Ponden, is geen geste van SKY?
Landa valt hier door de mand.
Leon 25 juli 2017 22:44
Ach, die ene seconde verschil wekt natuurijk op de frustratiespieren van Landa. Als Bardet een wat redelijkere tijdrit had gereden, had Landa het wat minder hard gesteld, als als Bardet in Marseille 2 seconden langzamer was geweest, had Landa blij verteld dat hij zoveel vrijheid van de ploeg had gehad.
Robert Koopman 25 juli 2017 22:45
Zonder er iets voor terug te kijken?
Hij loopt stage bij Sky?
Sub Culture 25 juli 2017 22:47
Benieuwd of Landa het kopmanschap in zijn eentje zou kunnen dragen en of hij dat bij Movistar überhaupt zou zijn.
Als Quintana volgend jaar alles op de Tour zet en zijn oude (klim)niveau weer haalt, heeft Landa het weer vlaggen.
Cecchini 25 juli 2017 22:49
Andere Peter 25 juli 2017 22:53
Goed gezegd. Maar dit is natuurlijk alleen maar om gezichtverlies te beperken. Voor interne consumptie.
predator 26 juli 2017 00:05
Vittal Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hij heeft zelf het grote geld boven zijn eigen
> sportieve ambities gekozen, beetje flauw om dan te
> gaan janken.

Dit dus.
Carlos Danger 26 juli 2017 09:54
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zou een mooie kopman zijn voor Moviestar.
>



Hopelijk treft hij daar dan een knecht net even wat beter is.
Walnoot 26 juli 2017 11:23
Lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat Landa volgend jaar kopman in de Tour zou zijn bij Movistar. Quintana heeft al gezegd dat hij de Giro zal laten schieten, en heeft natuurlijk een stuk meer aanzien. In een ronde met Valverde zou Landa wat meer vrijheid hebben, maar ook zeker niet de absolute kopman zijn. Landa zou op de Giro moeten mikken bij Movistar.

Beaf tussen Landa en Sky lijkt me overigens uitstekend nieuws voor de ambities van Poels. Schuift hij toch een plekje op.
Ziender Ogen 26 juli 2017 12:35
Dan schuift Poels naar een Landa-achtige positie...
Orakel 26 juli 2017 12:55
Volgens mij is Thomas de 2e man en was Landa de 3e man (die uiteindelijk een plekje opschoof).
Poels had voorheen meer de rol van Kwiatkowski.
Meneer 60% 26 juli 2017 13:22
Quintana/Movistar hebben natuurlijk een enorm foute keuze gemaakt door voor de dubbel te gaan. Hij dacht de Giro op 90% van zijn kunnen te kunnen winnen. Dat lukte niet. En het koste hem zoveel kracht dat hij ook uitgeschakeld was voor de Tour. Maar voor mij is hij nog steeds degene die het meeste kans heeft om volgend jaar Froome te verslaan in de Tour. Hij en Landa samen in één ploeg zou ik zonde vinden. Die moeten allebei kopman zijn.
Slimmerd 26 juli 2017 13:46
Poels was vorig jaar de 3e man, Nieve was toen beter /constanter als luitenant van Froome. Dit jaar reed Landa ipv Poels, enkel door uitvallen van Thomas schoof hij door en kon hij vaak lang wachten tot zijn werk.
Eddy Veen 26 juli 2017 14:02
Als Quintana op 90% Dumoulin, die hem een keer terug laat komen na pech, uitgebreid gaat zitten poepen, achterin het peloton aan het keuvelen is en een zwakke ploeg heeft, niet kan verslaan, is die 10% extra volgend aar beslist onvoldoende om het gewaarschuwde 'Kanon van Kanne' met steun van Kelderman en Oomen de loef af te steken.
Carlos Danger 26 juli 2017 14:06
Net even opgezocht: Landa is Spaans voor lul.
Horsie is back 26 juli 2017 14:29
Ach, Landa. Alleen SpyintheWild had hier duidelijkheid kunnen brengen. Landa was dan soms iets beter dan Froome, maar hoeveel subordinates denken niet veel te snel, dat ze beter zijn dan hun bazen, als ze eens, één of meerdere keren beter presteren dan hun baas. Jantje denkt dat ook altijd, als hij de bovenmeester weer eens te vlug af is. Maar is hij dan meteen beter dan de bovenmeester? Lig eraan. Op een gegeven ogenblik weet Jantje in welke hoek de krijtjes zullen worden gesmeten.
Het is als met de super hoofdrekenaar, die moeiteloos in een oogwenk de wortel trekt uit een nauwelijks uitspreekbaar getal, maar is hij daarmee ook een goed wiskundige? Of met mijn oog, dat in een tiende van een seconde de situatie overziet, maar verder getemperd wordt door hetzelfde brein, die de oplossing van het zich opdienende probleem maar niet weet op te lossen. Onnavolgbaar is die Fred, alhoewel Fred P. op www.chronoswatts.com een mooie analyse van de voorbije TDF gaf in terminologie van het meeste verfoeilijke woord, dat op deze prik wordt gebezigd. Watts the question, Senor?

Streaming consciousness, dat zouden meer mensen moeten doen.
Vandaag wat minder haast om te gaan trainen (het zogenaamde traineren), want gisteren een straffe training gehad.
Maar ik las ook net, dat te veel variatie in de zwaarte van de trainingen een grotere kans op blessure's met zich meebrengt.

Mijn grootste droom: Dancing on the ceiling like a gecko in coulours.
El Chaba 26 juli 2017 15:42
En dan vergeet je Henao nog, die vorig jaar zelfs nog voor Nieve kwam (was niet voor niets 10-de in het AK toen)
Walnoot 26 juli 2017 15:54
Als ik het heb over een plekje opschuiven, heb ik het natuurlijk niet over de plaats in de trein van Froome, maar over een eventueel kopmanschap in wedstrijden waar Froome niet meedoet. Dit jaar ging Sky met Thomas en Landa als kopmannen naar de Giro. Landa gaat weg, Thomas heeft het niet kunnen bewijzen. Dus er lijkt op zijn minst een vacature voor een schaduwkopman open te zijn. Poels en Henao lijken me de gegadigden op dit moment, al zou ik niet verbaasd zijn als Kwiatkowski ook nog zijn vinger op zou steken.
Eindhovuh 26 juli 2017 16:00
Ligt toch wel heel erg aan het aantal kilometers tijdrijden.
Voorlopig heb ik nog geen bewijs dat Dumoulin bergop even afstand neemt t.o.v. een top Froome of Quintana over meerdere bergritten. Al denk ik niet dat hij daar flink minder is dan die 2 hoor.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2017 16:00 door Eindhovuh.
El Mik 26 juli 2017 16:07
Vorig jaar was Poels in de Alpen de beste/laatste man voor Froome.

Terwijl Henao, Nieve en Thomas nog hun klassementje in de kantlijn bleven rijden en Landa niet goed in vorm was had Poels al in de eerste week zijn klassement totaal laten lopen. Hij stond vorig jaar al op een half uur na de eerste bergrit, terwijl hij in die bergrit in dezelfde tijd als Froome (en Thomas, maar vóór de rest van Sky) binnen kwam..

Dat is ook gelijk het verschil tussen Poels en al die anderen (behalve Kwiatkowski dan), Poels cijfert zichzelf totaal weg en als hij niet hoeft te knechten of klaar is die dag dan spaart hij zich terwijl die anderen allemaal door blijven rijden. Landa voor zijn 4e plek is logisch, maar waarom Nieve zo zijn best bleef doen om 14e te worden.. deemsterde niet voor niks een beetje weg naar het einde van de ronde toe.



4 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 26/07/2017 16:15 door El Mik.
El Mik 26 juli 2017 16:08
Kuiperberg 26 juli 2017 19:13
Landa moet niet zo zeuren. Je kiest bewust voor het grote geld, dan weet je ook jouw stek. Froomie is Brit en Sky is Brits, dus moet je je aan de stalorders houden. Beetje achteraf lopen zeiken...vind ik nogal goedkoop en zielig.
Ik verheug me nu al op de TdF 2018, met een agressieve Landa, een sterke Dumoulin, een felle Nibali, die gekke Martin, met Barquil in een Franse ploeg die ruzie krijgt met Bardet, Quintana die maar één ronde rijdt ipv twee, Porte die nu eindelijk eens de TdF wil winnen enzovoorts.
Luijt 26 juli 2017 23:11
Wat een zeikerd zeg, die Landa.
cyclingfreakske 26 juli 2017 23:18
Landa heeft voor SKY gekozen voor 2 redenen : geld en een kans voor kopmanschap in een grote ronde.
Wat hem ook beloofd is.maar je moet als renner begrijpen dat je geen kopman bent als Froome sterk is en start voor een eindzege.
als blijkt dat de benen niet goed zijn, kan hij invallen als kopman (naargelang zijn klassement)

helaas voor hem reed hij weer erg goed in de Tour, zoals in de Vuelta met Asrtana truitje Met momenten leek hij bergop op training te zijn ipv in koers..
dit is de 2e maal dat hij moet knielen terwijl hij zijn kansen een pak ziet groeien voor een eindzege.

Ik zie Landa al uitkijken naar teams als Bahrein, UAE en Movistar.
benieuwd of 1 van de 2 eerste hem gaat uitkopen.
Luijt 26 juli 2017 23:19
Ok knol, dat weten we dan ook weer.
Horsie is back 26 juli 2017 23:38
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat een zeikerd zeg, die Landa.

Landa is natuurlijk een superknecht, maar om zomaar aanspraak te maken op het kopmanschap van SKY had hij wel eerst als enige wielrenner in de TDF lid moeten worden van de bende van Antoine Vayer, @festinaboy. Dus dik boven de 410W étalon. Daar heb ik toch weinig bewijs voor gezien.

Bauke Mollema leek soms ook sterker dan Contador en heeft toch ook niet diens kopmanschap betwist al zal ik de eerste zijn om aan te geven dat hij niet in dezelfde positie zat als Landa. Als toeschouwer kijk je toch anders naar de wedstrijd, maar je moet je ook kunnen verplaatsen in de positie van de machthebbers.
lodjan 27 juli 2017 05:41
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Ik zie Landa al uitkijken naar teams als Bahrein,
> UAE en Movistar.
> benieuwd of 1 van de 2 eerste hem gaat uitkopen.

Dat hoeft niet. Hij heeft voor 2018 geen contract bij Sky.

(Je bent weer lekker bezig. Je fantasie slaat weer op hol? Zie ook Teuns.)
Curzio 27 juli 2017 08:53
Er wordt nogal hard geoordeeld naar mijn mening. Landa heeft zich tijdens de ronde voorbeeldig gedragen, zowel naar de pers (wat hij voor Baskische stations heeft gezegd weet ik niet zeker) als op de fiets. Niet zoals Froome destijds bij Wiggens (of nog erger, Armstrong bij Contador). Dat hij teleurgesteld is kenmerkt een winnaarstype. Natuurlijk heeft hij voor Sky gekozen, maar mag je dan niet teleurgesteld/gefrustreerd zijn als je op bepaalde momenten moet knechten? Zou Kwiatkowski niet teleurgesteld mogen zijn als hij in Milaan-San Remo volgend jaar voor Van Poppel moet werken?
Daarnaast denk ik dat Landa jullie advies (dan moet je maar niet voor Sky rijden) ook wel ter harte zal nemen.
Curzio 27 juli 2017 08:53
Er wordt nogal hard geoordeeld naar mijn mening. Landa heeft zich tijdens de ronde voorbeeldig gedragen, zowel naar de pers (wat hij voor Baskische stations heeft gezegd weet ik niet zeker) als op de fiets. Niet zoals Froome destijds bij Wiggins (of nog erger, Armstrong bij Contador). Dat hij teleurgesteld is kenmerkt een winnaarstype. Natuurlijk heeft hij voor Sky gekozen, maar mag je dan niet teleurgesteld/gefrustreerd zijn als je op bepaalde momenten moet knechten? Zou Kwiatkowski niet teleurgesteld mogen zijn als hij in Milaan-San Remo volgend jaar voor Van Poppel moet werken?
Daarnaast denk ik dat Landa jullie advies (dan moet je maar niet voor Sky rijden) ook wel ter harte zal nemen.
Cecchini 27 juli 2017 09:25
Winnaarstype ?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/07/2017 10:18 door Cecchini.
Orakel 27 juli 2017 09:46
@ Curzio

Ik denk dat de 'harde' oordelen te maken hebben met de dikgedrukte woordjes.

"Ik heb me volledig opgeofferd voor het team, zonder daar iets voor terug te krijgen. Ik doe altijd mijn best voor mijn kopmannen, maar soms wil je daar iets voor terug krijgen"
El Mik 27 juli 2017 10:01
Landa is gehaald als kopman voor de Giro en Vuelta.

Dit is zowel vorig jaar als dit jaar in de soep gelopen, omdat zijn Giro mislukte door ziekte vorig jaar en dit jaar een valpartij en dan mist hij ook nog 2x de Vuelta omdat hij als invalkracht de Tour moest rijden (waar hij vorig jaar ook totaal niet in topvorm voor was). Landa zou deze Tour helemaal niet rijden als Poels gewoon goed was geweest en is ook niet bij Sky gekomen in de wetenschap dat hij een pure Froome knecht zou zijn.
En die post over gestes. Hoezo een geste dat Thomas werd opgeofferd, huh wat? Ze vielen beiden in de Giro, Thomas kreeg de knechten mee en eindigde op 5 minuten maar viel later alsnog uit, Landa werd aan zijn lot overgelaten en verloor een half uur maar kon wel verder en wist de Giro voor Sky nog een beetje redden.

Dat gezegd hebben claimt hij hier ook helemaal geen kopmanschap in de Tour, alleen dat hij er moeite mee heeft dat hij in de laatste bergetappe niet voor eigen kans mocht gaan om die podiumplaats binnen te halen terwijl Froome toch niet in gevaar was. Dat vind ik geen onbegrijpelijke reactie. Ik heb vorig jaar nog veel reacties op de prik gelezen van mensen die vonden dat Poels ook wel eens voor een ritzege zou moeten mogen rijden van Froome die toch niet in gevaar was..
Hij krijgt een vraag van de media en geeft eerlijk antwoord daar op en zegt niets verkeerds, hij heeft zijn werk verder gewoon gedaan ook al had hij gehoopt op meer vrijheid. Nou en? Froome zelf heeft wel kwalijkere dingen gedaan en gezegd richting Wiggins in die beruchte Tour (en zelfs daar had ik toen geen moeite mee, in tegendeel ik hoopte dat hij Wiggins helemaal zou slopen). Als Landa een standaard cliché mediatraining antwoord geeft zoals "mijn prestaties zijn niet belangrijk, we zijn hier om met Froome de Tour te winnen" dan klaagt men weer daarover. Je kunt het ook nooit goed doen.
Columbus SLX 27 juli 2017 10:18
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ach, Landa. Alleen SpyintheWild had hier
> duidelijkheid kunnen brengen. Landa was dan soms
> iets beter dan Froome, maar hoeveel subordinates
> denken niet veel te snel, dat ze beter zijn dan
> hun bazen, als ze eens, één of meerdere keren
> beter presteren dan hun baas.

Ik geloof direct dat Landa ook een indrukwekkend wattage/kg uit zijn lijf krijgt.
Laat hij zien, en heeft hij ook laten zien.

Maar wat mij fascineert is de mentale component - kan je de druk aan.
In deze 3 weken moet het gebeuren.
De hele ploeg rijdt nu voor me.
Ik mag geen slechte dag hebben.
Dat heeft Landa volgens mij nog niet zoveel kunnen laten zien.
Dus eigenlijk geen idee of hij daar sterk in is.

Bij Dumoulin vind ik die ontwikkeling erg mooi gegaan.
In het pak gestoken bij de ene Vuelta...
De jaren daarna mooi zijn ritjes gewonnen.
En dit jaar in de giro - tegenslag overwonnen, tegenstand overwonnen.
Anders gezegd - die mentale component zit bij hem wel goed.
Curzio 27 juli 2017 10:29
Dit inderdaad. thumbs up
Eindhovuh 27 juli 2017 12:33
Leuke analyse. Kanttekening: Sky kan er niets aan doen dat zijn Giro 2x verpest wordt. Het is Landa altijd duidelijk geweest dat Froome de belangrijkste man is en dat hij in geval van nood naar de Tour moet.
En Froome niet in gevaar in die laatste rit? Dat is niet te zeggen,het is niet zo dat hij op dat moment minuten voor stond. Stel dat Landa voor eigen kans mocht gaan en Froome breekt?
Het is een voor Landa vervelende samenloop van omstandigheden, maar het hoort bij zijn rol.
JW 27 juli 2017 14:48
thumbs up
Dat is toch wel een verhaal dat me aanspreekt.

Inmiddels staat vast dat Froome ook de Vuelta wil rijden.
En dus mag Poels daar aan de bak.
Als knecht, maar dat was al duidelijk.
Snorfietser 27 juli 2017 19:25
Helemaal eens!
Luijt 27 juli 2017 22:11
Weinig bewijs gezien voor boven de 410 étalon????
Jong toch
cyclingfreakske 03 augustus 2017 00:40
ik weet dat hij geen contract heeft en dat bedoelde ik ook niet.

Als Sky toch opnieuw aanbied, zal hij zeer waarschijnlijk bedanken.
Hij liet na de Tour duidelijk verstaan dat hij het beu is op deze manier en kijkt dus echt wel uit naar wat anders.
Als Landa de Vuelta oet, zit hij opnieuw opgezadelt met Froome.... en dat is niet wat hij wil.

en waar combineer je erg veel centen en kopmanschap ? exact bij die eerder genoemde teams.
cyclingfreakske 03 augustus 2017 00:45
... Poels zie ik nog wel wat uitrichten in de Vuelta.....
zijn vormpeil is duidelijk stijgende, heeft veel reserves (meer dan anders) door het gebeuren,
En na een dag of 10 zal wel gaan blijken of ze hem ook voor een etappezege kunnen laten wegrijden zonder de kopman in de finale in "gevaar" te brengen.
lodjan 03 augustus 2017 16:38
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> ik weet dat hij geen contract heeft en dat
> bedoelde ik ook niet.

Waarom praat je dan over uitkopen?
lodjan 03 augustus 2017 16:38
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> ik weet dat hij geen contract heeft en dat
> bedoelde ik ook niet.

Waarom praat je dan over uitkopen?
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen