Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Proloog in Oude Stad van Jeruzalem wordt volgende pronkstuk Giro

Gepost door Cecchini 
Cecchini 08 augustus 2017 16:20


Proloog in Oude Stad van Jeruzalem wordt volgende pronkstuk Giro

Een proloog in de Oude Stad van Jeruzalem moet het volgende pronkstuk worden van de organisatie van de Ronde van Italië. Het doorgaans goed ingevoerde Cyclingnews meldde maandagochtend dat de eerste drie etappes van de rittenkoers volgend jaar op Israëlisch en Palestijns grondgebied worden verreden.

Van de Volkskrant site/ door Jeroen van Barneveld

Het bezoek van de Giro-organisatie moet als eerbetoon worden gezien aan de zeventigste verjaardag van de staat Israël en symbool staan voor de vrede. Volgens Ludo van Klooster, sportjournalist in Italië en auteur van diverse boeken over de Giro, heeft de organisatie maar één motivatie om Israël aan te doen: geld. 'Het is een nieuwe tendens om de koers in het buitenland van start te laten gaan. Dat genereert meer aandacht, aanzien en tv-inkomsten.' Het gaat volgens hem om enkele miljoenen.

Het bezoek van de Giro-organisatie moet als eerbetoon worden gezien aan de zeventigste verjaardag van de staat Israël en symbool staan voor de vrede. Volgens Ludo van Klooster, sportjournalist in Italië en auteur van diverse boeken over de Giro, heeft de organisatie maar één motivatie om Israël aan te doen: geld. 'Het is een nieuwe tendens om de koers in het buitenland van start te laten gaan. Dat genereert meer aandacht, aanzien en tv-inkomsten.' Het gaat volgens hem om enkele miljoenen.

'Groter, en een stuk gekker'

Van Klooster moet denken aan de Giro-start in Athene, in 1996. Het was precies honderd jaar geleden dat de moderne Olympische Spelen werden gehouden. Ook toen stonden drie etappes in Griekenland ingeroosterd. 'Alleen wielerkenners kunnen zich de start in Athene nog herinneren; het grote publiek is dat allang vergeten. Het draait tegenwoordig om het bereiken van zo veel mogelijk mensen. Het moet groter, en een stuk gekker ook.'

De organisatie grijpt vaker historische gebeurtenissen aan om aandacht te generen. De start in Groningen, in 2002, stond in het teken van de invoering van de euro, in een verenigd Europa. 'Maar een start in Jeruzalem ontstijgt dit', aldus Van Klooster.

Komt Nibali?
De Israel Cycling Academy doet al jaren verwoede pogingen om de aftrap van de Giro naar het land te verkrijgen. De overheid is geheel verantwoordelijk voor de veiligheidszaken. Het wordt daarmee de grootste veiligheidsoperatie in de historie van het land, groter dan de begrafenis van premier Yitzhak Rabin (1995) en het bezoek van paus Franciscus (2014). Iedere meter van het uitgestrekte parcours - van Jeruzalem naar Tel Aviv - moet beveiligd worden.

Maar wat doet Bahrain-Merida, de wielerploeg van de Italiaanse publiekslieveling Vincenzo Nibali? De ploeg wordt gesponsord door de Bahreinse overheid, en die erkent Israël niet als staat. 'Het is spannend om het in Israël te organiseren, want de Bahrein-formatie is met Nibali onmisbaar voor de Giro. Aan de andere kant: juist die ploeg draait om geld. Ze zullen zich niet terugtrekken want daar heeft de Giro te veel uitstraling voor.'

In een eerdere versie van dit artikel stond dat de eerste drie etappes van de Giro volgend jaar op Israëlisch grondgebied worden verreden. Dat klopt niet, zij worden op Israëlisch en Palestijns (proloog) gebied verreden.
Carlos Danger 08 augustus 2017 17:03
Bezopen gedoe.
Clavan 08 augustus 2017 17:06
Israel en vrede? Whahahahahaha ha
Arsimo 08 augustus 2017 17:10
Vind dit best tricky. Ben niet zo van de bangerigheid normaal gesproken, maar een compleet proloogparkoers hermetisch beveiligen en laat staan twee volledige ritten in lijn?

Een voetbalwedstrijd of anders stadionevenement is goed te overzien, een criteriumparkoers van 2 kilometer ook nog wel met enige inspanning, maar dit? Hmmm.
danielv 08 augustus 2017 17:11
Belachelijk. Helemaal om te zeggen dat het een symbool is van vrede. Israel is het toonbeeld van onderdrukking. Ik vind het eerder een smet op de uitstraling van de Giro.
Inigo 08 augustus 2017 17:18
Wow, gaaf. Niet per definitie afwijzen. Sport kan verbroederen.
Curzio 08 augustus 2017 17:27
Mee eens. Daarnaast is Israel ook niet echt een wielerland dacht ik.
ton duk 08 augustus 2017 17:52
Mooie symboolfunctie om uit te stralen dat we achter Israel staan smileys with beer
gr
Carlos Danger 08 augustus 2017 17:53
veluweracer 08 augustus 2017 19:09
Mooi dat we ook op deze manier onze solidariteit kunnen betuigen aan de palestijnen en de door hen belaagde Israeli's.
veluweracer 08 augustus 2017 19:10
Shalom Alechem/Salem Aleikum
Sub Culture 08 augustus 2017 19:27
Ben al 2 keer in Jeruzalem geweest.
Perfect veilige stad.
Walnoot 08 augustus 2017 19:42
Denk ook dat het wel los zal lopen. De Tour aan laten komen op de Champs-Élysées lijkt me qua terroristische dreiging een stuk gevaarlijker dan de Giro in Jeruzalem. Gaan er daar überhaupt wel mensen kijken om op te schieten/in te rijden/te bombarderen?

Desalniettemin, wtf. een paar honderd kilometer van het land af starten kan ik nog inkomen, zeker als er daar nog wat wielercultuur is. Dit is meer op het niveau van een heroïnehoer die al twee dagen nuchter is. Nog los van het feit of Israël al dan niet een fout land is.
Frederik D. 08 augustus 2017 19:54
Ik meen me toch echt te herinneren dat Israël vaker werd aangevallen dan het zelf aanviel. Maar in politiek "correcte" tijden doet de herinnering, dus het verleden, er blijkbaar niets meer toe.
Carlos Danger 08 augustus 2017 20:05
Gezien de ontwikkelingen in het afgelopen uur, eerst maar eens afwachten of er nog een Giro komt.
Walnoot 08 augustus 2017 20:20
Op wie reageer je, Frederik? Er zegt tot zo ver niemand iets over aanvallen, of zie ik het fout?
Curzio 08 augustus 2017 21:10
Je hebt het nieuws de afgelopen weken misschien gemist (Al Aqsa moskee)?

Persoonlijke ervaringen op reis zijn overigens volgens mij een slechte graadmeter om de veiligheid van een land in te schatten. Daarnaast zijn veilig kunnen reizen en veilig een evenement kunnen organiseren twee verschillende dingen.
Poupoe 08 augustus 2017 21:28
Waarom geen Ronde van Israël? Persoonlijk word ik een beetje moe van al die verplaatsingen...

bron Sporza
"Israël is nochtans echt geen fietsland", vertelt Israël-correspondente Ankie Rechess. "Het land is niet vlak en het is er ontzettend warm, maar de sport begint wel populair te worden. Er zijn al tienduizend wielrenners geregistreerd bij de wielerbond."
"Israël wil tonen dat het niet enkel een land van oorlog en terreur is. Ze hebben al de Eurobasketbalwedstrijden naar Israël kunnen krijgen en hebben nu ook het geld gevonden voor de Giro. Het kadert in de festiviteiten voor de 70ste verjaardag van de staat Israël."
"De veiligheid wordt geen probleem. Als er rellen zijn op de Tempelberg staan er ook drieduizend agenten klaar. Enkel Bahrein (ze erkennen de staat Israël niet, red) maakte bezwaar. Maar dat probleem is opgelost omdat enkel de financiers uit Bahrein komen, niet de renners zelf."



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/08/2017 06:35 door Poupoe.
Sub Culture 08 augustus 2017 22:07
Ik worD moe van andere dingen.
JW 08 augustus 2017 23:05
Vroeger kwam ik ook wel eens in Brussel.
Daar voelde ik me toen ook veilig....
Carlos Danger 08 augustus 2017 23:20
Thuis voel ik mij veilig. Nochtans gebeuren daar de meeste ongelukken.
Sub Culture 09 augustus 2017 06:31
Logisch, Brussel prachtige en veilige stad.
Poupoe 09 augustus 2017 07:07
Brussel veilig en prachtig.
Je doelt zeker op de wijk tussen Lemonnier en Stalingrad?
Brussel is een stad die gevaarlijk is voor fietsers en voetgangers.
Negentien gemeenten, die ene is nog vuiler en lelijker dan die andere.

En hoe mooi en veilig Jerusalem ook mag zijn, als je het hele leger en meer op moet trommelen om de boel te organiseren hoeft het voor mij niet meer.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/08/2017 07:23 door Poupoe.
Orakel 09 augustus 2017 08:41
Als een of andere terreurgroep werkelijk een aanslag zou willen plegen in een Grote Ronde, dan kiest men de Tour.
Het zal niet bijster ingewikkeld zijn. Granaat vanuit het raam in het peloton gooien, ik noem maar wat.
Wat ik hiermee wil zeggen: schijnbaar valt het qua dreigingsniveau wel mee en hoeft de angst niet te regeren.
El Mik 09 augustus 2017 09:56
In Apeldoorn heb ik me dan weer nooit op mijn gemak gevoeld.
Massimo 09 augustus 2017 12:38
Proloog in de Citadel? Daar heb je om de tien meter een trapje of liggen er stenen waar zelfs Adri van der Poel misselijk van wordt. Plus dat het zo nauw is dat je op sommige plaatsen niet eens naast elkaar kan lopen. Er omheen kan wel en dan starten en finishen bij de Klaagmuur/Tempelberg, ware het niet dat je dan eerst door dusdanig absurde veiligheidscontroles heen moet dat je blij bent dat je tandpasta nog in de tube zit en je per ongeluk meegenomen kopje koffie niet scheikundig is geanalyseerd. Is mij een raadsel hoe ze dat willen organiseren wanneer er dus straks tienduizenden mensen komen kijken.
Carlos Danger 09 augustus 2017 13:26
Jan Bakelants heeft er niet veel zin in.

[www.sporza.be]
Sub Culture 09 augustus 2017 14:09
Jan Bakelants heeft een wijde smoel de laatste tijd.
Wat een vooringenomenheid.

Girostart in Raqqa, ok tot daar aan toe.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/08/2017 14:09 door Sub Culture.
Bromertà 09 augustus 2017 14:18
Bakelants zegt waar 't op staat: de renners wordt niks gevraagd, 't is een heel gedoe met de logistiek, 't geld verdwijnt in veel te weinig zakken, en de fietser heeft niets te zoeken in weeral zo'n gortdroge zandbakstaat.
Arsimo 09 augustus 2017 14:37
Het gaat niet om een grote ronde aan te kunnen vallen.

Het punt is dat het een - op papier - buitenkans is voor terroristen of anderen die geweld niet schuwen om hun punt te maken in en tegen Israel. Tegenwoordig halen op drukke nieuwsdagen aanslagen in Israel en Palestina bij wijze van spreken het acht uur journaal niet eens meer. Echter een aanslag op de Giro terwijl die in Israel is zal wereldnieuws opleveren voor anti-Israel terroristen en aanverwanten. Dat is het gevaar dat de Giro loopt en het risico dat de Giro-organisatie blijkbaar bewust neemt.

Op zich heb ik niet zoveel tegen het starten van een grote ronde op exotische plekken - op zich is dat alleen maar goed voor het wielrennen als het niet te gek gemaakt wordt - maar het moet wel kwa veiligsheidrisico's verantwoord zijn. Ik vind dat met Israel echter niet geval.

En dan heb ik nog niet eens over de politieke boodschap door daar te gaan koersen, daar heb ik ook zo mijn bedenkingen bij, maar dat laat ik er nu buiten.


.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/08/2017 14:40 door Arsimo.
Prikdude 09 augustus 2017 14:38
Ja, behalve dat hij enkel de eerste twee zaken benoemd. Jantje Huilt is overigens al een zompige zemelaar sinds Irizar die Touretappe won. Gelet op dergelijk gewauwel is het maar goed dat de renners niet teveel gevraagd wordt en over de logistiek hoeven ze zich helemaal niet druk om te maken. Vermoedelijk zal de Giro het gemis van de grote Jan Bakelants na enkele weken van preventieve rouw wel overleven en bovendien geeft zijn niet-starten weer ruimte aan kleinere pedaleurs als Tom Dumoulin: [www.wielerflits.nl]
Vittal 09 augustus 2017 15:00
Goed initiatief! Jeruzalem is een stuk veiliger dan Brussel, Vorst, Vervier, Zavetem of Charleroi.

Verder zijn Israëliërs net Belgen. Ze hebben allebei een volstrekt onrealistisch zelfbeeld..
Carlos Danger 09 augustus 2017 20:08
Patrick Levefere blijft in ieder geval zichzelf en denkt maar aan één zaak.

[www.sporza.be]
Carlos Danger 10 augustus 2017 13:36
I don't like mondays.
Ziender Ogen 10 augustus 2017 15:49
Tell me why...
Andere Peter 10 augustus 2017 19:45
Ik vind het prima. Koers is kermis. Het reist rond. Rijden waar ze ervoor het beste betalen. Een stukje Jeruzalem wordt een stukje Italië. Dat Israël geen wielerland is vind ik juist een argument om het wel te doen. Prima dat die Grand Départs wat aan de groteske kant zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/08/2017 20:02 door Andere Peter.
Slimmerd 11 augustus 2017 15:57
De reactie die we allen al verwacht hadden van AP, tegen de stroom in...
Andere Peter 11 augustus 2017 17:12
smiling smiley

Als ik het met de stroom eens ben, dan zie ik geen reden om te reageren. Maar in de algemene afkeuring die ik ook wel eens zo voel, worden wel eens wat argumenten vóór vergeten.

Ik denk dat er ooit een Giro-start komt in Little Italy in New York of in pakweg Naples, Florida. Op Sint-Maarten, Guadeloupe of Nieuw-Caledonië moet de Tour een aardige openingstijdrit kunnen uitzetten.
cyclingfreakske 12 augustus 2017 02:22
pfff......... van de pot gerukt.

gesponsord door Kaboom Tours ?
cyclingfreakske 12 augustus 2017 02:31
symbool van vrede... whahahaha

HET symbool van hypocrisie hebben ze met straten voorspong..........

dan een ronde daar laten starten terwijl de regio weer denkt als de tijd van de Kruisvadertochten ???? dat word een leuk sfeertje...........thumbs down
benieuwd welke renner daar de meeste "explosiviteit" heeft.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen