Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Poels moet Froome in de Vuelta aan dubbel helpen

Gepost door Luijt 
Luijt 14 augustus 2017 16:01
van NOS.nl

Na het missen van de Tour de France is het Wout Poels wel gelukt om zich bij de selectie voor de Vuelta a España te fietsen. De Nederlander is een van de belangrijkste knechten van Chris Froome, die voor de eindzege in Spanje gaat.

Poels werd door Sky niet opgenomen in de selectie van de Tour. Hij was toen pas net hersteld van een hardnekkige knieblessure. Inmiddels heeft hij het goede gevoel weer te pakken. Zo won hij begin augustus de zware slotrit in de Ronde van Polen en werd hij derde in het eindklassement.

De klimmer is blij dat hij mee naar Spanje mag. "Nadat ik had gehoord dat ik niet mee mocht met de Tour ben ik nieuwe doelen gaan stellen. De eerste grote ronde na de Tour is de Vuelta. Het publiek is hier heel enthousiast, het is vaak goed weer en dit jaar moet er veel worden geklommen."

Chris Froome na zijn vierde Tourzege AFP
Hoewel de Limburger nog altijd hoopt zelf een keer als kopman van Sky in een grote ronde te mogen starten, zal zijn Vuelta dit jaar in het teken staan van Froome. De Britse Tourwinnaar gaat voor de dubbel.

"Het is een grote motivatie voor mij dat het niemand in het moderne wielrennen is gelukt om die twee grote rondes achter elkaar te winnen", zegt Froome, die na drie tweede plaatsen nu ook weleens op het hoogste podium in Spanje wil staan.

Alleen de Fransmannen Jacques Anquetil (1963) en Bernard Hinault (1978) lukten het om in een jaar zowel de Tour als de Vuelta op hun naam te schrijven.

Concurrenten

Als voornaamste concurrenten noemt Froome de namen van Romain Bardet, Fabio Aru, Vincenzo Nibali, Bob Jungels en Adam Yates. Hij lijkt geen rekening te houden met Wilco Kelderman, Steven Kruijswijk en Alberto Contador.

De Spanjaard rijdt in eigen land zijn laatste koers als prof, voordat hij ermee ophoudt. Hij krijgt bij Trek-Segafredo Koen de Kort mee als knecht.
Luijt 14 augustus 2017 16:02
Niks voor eigen kans mogen gaan dus....
Eddy Veen 14 augustus 2017 16:07
Het leek al te mooi om waar te zijn. Ik mag lijden dat de Vuelta voor Froome het karakter krijgt van de Tour van Quintana.
Bromertà 14 augustus 2017 16:18
Tijdens de oefening Omgaan Met Sportieve Zelfmoord En De Gevolgen zat Poels verveeld door het raam te staren. Zijn bedje gespreid, schaapjes op 't droge.

Vuelta? Ook mooi. Doen. Zeker. Al is 't niet meer dan meedoen voor de knikkers van een ander.

De vraagtekens achter de miraculeuze doorbraak van Froome druipen opnieuw:

[pbs.twimg.com]

(DM = Daniel Martin)
Luijt 14 augustus 2017 16:54
Dat verhaal dat Poels ooit voor eigen kans mag gaan bij Sky in een grote ronde, gelooft ie zelf ook allang niet meer.

Het mag duidelijk zijn; Sky ziet Poels niet als kopman, zelfs niet als backing kopman, en gelijk hebben ze. Een renner met echte kopman-ambities zou witheet zijn. Zo niet Poels.
Proost! 14 augustus 2017 18:17
lukten het?
Dat lukte de NOS beter.
Carlos Danger 14 augustus 2017 18:19
't Is een (te) lieve jongen en daar weet Brailsford wel raad mee
Arsimo 14 augustus 2017 18:23
Poels moet gewoon lekker uit de Vuelta komen - wie weet met een rit op zak. Dan is hij een serieuze outsider voor het WK.
Walnoot 14 augustus 2017 18:28
Bij lange na niet zwaar genoeg voor Poels. Met Mollema, Dumoulin, Terpstra, Boom, Van Poppel heeft Nederland kansrijkere renners. En er moeten ook nog knechten mee. Als hij goed uit de Vuelta komt kan hij zich waarschijnlijk beter focussen op de zwaardere Italiaanse najaarswedstrijden.

Maar Poels kan best een wat kansen krijgen in de Vuelta. Landa reed tenslotte ook leuk mee in de Tour. Voor Poels zou zo'n top tien in het eindklassement al een hele stap vooruit zijn. En als Froome niet in de leiderstrui rijdt, heeft Poels waarschijnlijk ook wel wat kansen om aan te vallen.
Orakel 14 augustus 2017 19:06
Roche had in zijn Sky tijd, ook een mooie rol in de Vuelta.
Poels kan zich daar aan vasthouden en dan is het aan hem om de benen te laten spreken.
El Mik 14 augustus 2017 21:01
Het WK?? Eerder Lombardije..
Arsimo 14 augustus 2017 21:14
Jullie vergeten dat als het slecht weer is dat dit WK een soort LBL achtige koers wordt en serieus zwaar. Een goeie Poels kan dan echt voor de zege meedoen.
Tinuz 14 augustus 2017 21:23
Wedstrijd van 275 km met 12x rondje van 19 km, met in 3 trapjes 3 km bergop aan gemiddeld 6%.
Eddy Veen 14 augustus 2017 22:10
De beoogde dubbel van Froome is over een minuut of wat onderwerp in Nieuwsuur.
Carlos Danger 14 augustus 2017 23:03
Ann Coulter, a hard act to follow.
Andere Peter 15 augustus 2017 08:14
Absoluut.

Maar kun je mij hier even aan het verband helpen?
Luijt 15 augustus 2017 13:33
Anquetil, Hinault....Froome; je moet er toch niet aan denken....
Horsie is back 15 augustus 2017 13:53
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Anquetil, Hinault....Froome; je moet er toch niet
> aan denken....

Uwes was zeker degene, die Little Pony in de Ronde van Polen, gemakkelijk met het peloton mee dravend, de verkeerde afslag op stuurde. grinning smiley
Ziender Ogen 15 augustus 2017 14:02
Het gras is altijd groener in de berm van de verkeerde afslag...
Luijt 15 augustus 2017 14:52
Lachen man.

Nee, ik was toen elders.
Cyclad 15 augustus 2017 15:07
Bij slecht weer wordt Tim Wellens toch gewoon wereldkampioen? De enige echte regenrijder!
Arsimo 15 augustus 2017 17:08
Als Wellens in topvorm is en het regent lekker stevig op zijn Noors, ja, dan behoort hij tot de favorieten. Maar eerst nog maar even wachten hoe het met Wellens zijn vorm op dat moment is - die is net zo wisselvallig als ons zomerweer.
Luijt 16 augustus 2017 14:52
Poels in het AD:

,Als Chris goed rijdt, er wat minder gewerkt hoeft te worden, kan ik me misschien een beetje sparen", zegt Poels. ,,Maar stel dat het wat minder gaat en we moeten harder vechten voor de eerste plek, dan wordt het anders. Als we vol in de aanval moeten om de anderen kapot te rijden, hebben we alle mannetjes nodig.’’

In Nederland klinkt de afgelopen jaren na zijn sterke optreden in de Tour van 2015 en 2016 de roep steeds luider om Poels eens voor eigen kansen te laten rijden als ronderenner, maar de winnaar van Luik-Bastenaken-Luik kent zijn plek binnen de Sky-ploeg. ,,Het is alles voor Chris. Dat hoort bij de keuze die je maakt als je voor deze ploeg rijdt. Dan moet je achteraf niet gaan zeuren. Een plan is een plan, daar moet je ook achter blijven staan. Ik denk dat Chris de dubbel kan winnen. Vorig jaar was hij heel dichtbij. Wie tweede kan worden, kan ook winnen. Daar komt bij dat er dit jaar ook nog een tijdrit van 40 kilometer inzit.’’
Luijt 16 augustus 2017 14:55
Rare uitspraak: Als Froome goed is hoef ik niet voor 'm te rijden, als Froome minder goed is wel. Ik had het persoonlijk liever andersom gezien.
Cecchini 16 augustus 2017 15:40
Ik snap het geleuter over Poels allemaal niet zo. Hij heeft nog nooit laten zien, dat hij 3 weken goed kan zijn. Hij zou een ideale rittenkaper kunnen zijn, maar 3 weken lang mentaal sterk zijn, nee dat zit er volgens mij niet in. Het is ook geen broekie meer hè.
El Mik 16 augustus 2017 15:56
Hij heeft het nooit geprobeerd/mogen proberen?
Maar op die ene gedenkwaardige sneeuwstorm etappe waar Quintana de Giro won na was Poels in die ronde als Uran knecht wel drie weken lang goed en zou hij 6e of 7e geworden zijn of iets dergelijks.

Het is vooral jammer dat Landa, Nieve, Thomas en zelfs Konig het bij Sky allemaal wel hebben mogen proberen en Poels nooit de kans kreeg.
Andere Peter 17 augustus 2017 09:16
Erg eens met Cecchini
Ron de Renner 17 augustus 2017 10:08
Voor die ene week met een 4e plek in de Waalse Pijl en winst in LBL had hij ook nog nooit iets laten zien in een ééndagswedstrijd...
Remko 17 augustus 2017 10:10
Wat Poels zelf zegt: "Dat hoort bij de keuze die je maakt als je voor deze ploeg rijdt. Dan moet je achteraf niet gaan zeuren.". Als hij voor een eigen klassement wil gaan moet hij maar naar een andere ploeg, simpel. En of een goed klassement rijden dan zou gaan lukken? De praktijk heeft al vaker uitgewezen dat (super)knechten die voor eigen kans mogen gaan, het toch niet redden......
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen