Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

La Vuelta a España, etappe 4, Escaldes-Engordany / Tarragona

Gepost door Walnoot 
Walnoot 21 augustus 2017 21:11
La Vuelta a España, etappe 4, Escaldes-Engordany / Tarragona
Walnoot 21 augustus 2017 21:17


De enige rit door Catalunya van dit jaar (wel, vandaag ook een klein beetje), dus het zal wel wat worden met herdenkingen. Dat moet het dan nog maar enigszins te doen maken, want verder is het kijken wie de sprint aan wil trekken voor de mannen die zelf geen ploeg hebben, te weten Degenkolb, Modolo en Cort Nielsen. Ik zeg FDJ.

Klassement doet er natuurlijk niet toe, maar ik wil wel nog een leuk plaatje. Deze prachtcoureur won dus vandaag:

Slimmerd 21 augustus 2017 22:28
FdJ, die zouden dit dan doen voor Manzin? Vandaag helemaal alleen op 38 minuten aan de streep, een minuut of 12 achter de rest....
tvm 21 augustus 2017 23:00
Of bedoelt hij wellicht Roux?
Prikdude 22 augustus 2017 05:48
Prikdude 22 augustus 2017 05:49
Of voor de kindjes in Afrika.
Orakel 22 augustus 2017 07:04
Punchaankomst, geen vlakke sprint.
Prikdude 22 augustus 2017 08:04


Punch, punch. Drunk love or how I stopped worrying and loved the sprint. De met een Obsessive Compulsive Cyclingdisorder gediagnosticeerde Emil Axelgaard van www.feltet.dk komt uit op een procent of 2,5 in de laatste 450 meter, bij cyclingstage.com schatten ze het eerder in op 3 a 4%. Bij punchen denk je toch snel aan Chaves, Yates, Yates en Alaphilippe; op deze aankomst zijn de betere sprinters Theuns, Degenkolb, Trentin en Cort Nielsen nog altijd favoriet.

Commentaar van Fernando Escartín via google translate:
Llana. Het is de tweede sprint, nog een van de weinige kansen die de sprinten van La Vuelta 2017 zullen hebben. Het is waarschijnlijk dat lekken zullen vormen, maar de sprinterspelen kunnen ze controleren en naar Tarragona gaan om volata te spelen.

Op de door Sub geplaatste foto van Nibali valt diens zegegebaar een beetje in het het water en lijkt hij eerder aan zijn hoofd te krabben: oh shit, was dit nou wel zo'n verstandig idee? Nu moet ik op zeker naar de dopingcontrole.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/08/2017 08:05 door Prikdude.
Eddy Veen 22 augustus 2017 08:57
Ik moet mij herpakken na de teleurstellende rit van gisteren. Hopelijk doet Wilco hetzelfde en was zijn kramp een incident. Jammer overigens dat zijn binnenkomst samen met de verkouden Kruijswijk niet in beeld was. De vrees dat zij nog achter Contador zaten was gelukkig onterecht. Dit artikel is nochtans al na een dag gedateerd: [www.nrc.nl]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/08/2017 08:58 door Eddy Veen.
Curzio 22 augustus 2017 09:16
Lobato gaat de sfeer er bij TLJ terug in brengen vandaag.
Walnoot 22 augustus 2017 09:33
Het kaartje geeft zo'n 4 a 5% over 400-500 meter. Beetje zoals de Nokereberg maar dan zonder de kasseien. Maar de sprinters hebben mazzel: Pozzovivo heeft deze rit niet aangestipt.

Overigens zijn de profieltjes van de Vuelta volstrekt onbetrouwbaar als het om details gaat. Ik ga voorlopig uit van een sprint op een heel klein beetje valsplat.
Heisenberg 22 augustus 2017 10:03
Hopen dat de ploeg dan ook initiatief neemt en helpt in de achtervolging op de kopgroep die vast zal ontstaan. Tot nu toe rijden ze weer ergerniswekkend.

Een knullige ploegentijdrit. In de 'waaierrit' doodsbang dat Kruijswijk even niet bij de eerste twintig reed (vooral op de ongevaarlijke stukken), maar in de laatste paar kilometers geen ondersteuning voor Lobato en Kruijswijk die achter vrijwel alle anderen eindigde met klassementsambities. Gisteren niemand mee in de ontsnapping, terwijl dat juist voor jongens als Bouwman en Tolhoek een leuke rit was.
Slimmerd 22 augustus 2017 10:19
We kunnen wel vast inzetten dat dit niet gaat gebeuren en dat Lobato zich waarschijnlijk zelf door de sprint moet loodsen. HEt zal goed moeten vallen wil hij winnen, maar laat dat dan maar gebeuren smiling smiley
El Chaba 22 augustus 2017 10:44
Op basis van het profieltje kom ik ook uit op ruim 4%.
Maar - net wat je zegt - of het profieltje ook klopt, is maar de vraag..
Horsie is back 22 augustus 2017 12:13
Zoals sprinten tegen de Goudsberg op. Kunnen ze Sam en Harry ook niet even een wildcard geven om mee te sprinten? Grappeke.
Cecchini 22 augustus 2017 12:55
Juan Juanssen' won de Vuelta van 1967 - toen de Ronde van Spanje nog bijzaak was



'Ik kwam thuis en het leven ging gewoon door'

In het voorjaar van 1967 wint Jan Janssen de Ronde van Spanje. Een topprestatie die vijftig jaar geleden nauwelijks opvalt. De Vuelta geldt als bijzaak. Hoe anders is dat vandaag wanneer de ronde start in Nîmes. Met Chris Froome, Fabio Aru, Romain Bardet, Steven Kruijswijk en Wilco Kelderman.

Door: Bart Jungmann/ Volkskrant

Jan Janssen begint een anekdote als volgt: hij zet zijn bril af, leunt ietsjes voorover en dempt zijn stem, alsof een samenzwering in de maak is. Mikpunt is Kees Pellenaars, de roemruchte baas van de Nederlandse wielerploeg Televizier.

Hij heet in deze anekdote De Pel, een koosnaampje dat bij Janssen een scheldwoord wordt. Plaats van handeling is 'het Baskenlandgebeuren', zoals Jan Janssen de weerspannige provincie in het noordoosten van Spanje noemt. Tijdens de Vuelta van 1967 heeft afscheidingsbeweging ETA een tapijt van kraaienpootjes op het asfalt achtergelaten.

'We waren weg met een man of acht, allemaal renners van het klassement. Iedereen reed lek, zowel voor als achter. Ook de ploegleiders konden niet verder. Allemaal lekke banden. Nadat de kopgroep met reservefietsen weer op gang was, kwam De Pel langszij. Hij was als enige niet lek gereden, die rotzak.

'Hij draait zijn raampje open, stuk sigaar in zijn bek, en zegt tegen mij: als er straks nog wat gebeurt, regel ik het wel voor je. Alsof dat kan, een wiel krijgen van een andere ploeg. Dat mag helemaal niet. Enfin, alles gaat goed. Ik win die ronde, kom thuis en dinsdagmorgen half negen gaat de bel. De Pel voor de deur.

'Ik zeg tegen hem: zo Pel, je bent er vroeg bij. Koffie? We gaan in de keuken zitten en hij zegt: ik kom eens afrekenen. Ik zeg: waar heb jij het over? Hij zegt: als ik er niet voor je was geweest, had je alles kunnen verliezen. Ik zeg: vuile rat, kom je geld uit mijn zak kloppen? Wegwezen.'


Jan Janssen passeert in de vijfde etappe van de Vuelta van '67 op weg naar Salamanca een aantal geestelijken. © Luis Millán / EFE

Jan Janssen zet zijn bril weer op en is in één klap weer de bebrilde Nootdorper (zijn bijnaam) die precies een halve eeuw geleden als eerste Nederlander een driewekelijkse ronde won. 77 jaar is hij inmiddels. Nog altijd even tanig, nog altijd hartstochtelijk fietser.

We zitten in het kantoor van waaruit 'de jonge Jan' (zijn zoon) het fietsmerk met zijn naam hoog houdt. Cycling moments of a Dutch icon staat op een muur geschreven. Aan een andere wand hangen foto's van die momenten: winst op het WK in 1964, sprintzege in Parijs-Roubaix drie jaar later en natuurlijk de Tour de France van 1968.

Bij nadere inspectie blijkt de Ronde van Spanje in deze eregalerij te ontbreken. 'Daar moeten we wel wat aan doen', mompelt Jan Janssen.

Met die overwinning, behaald op 14 mei 1967, bezegelde hij niet alleen zijn ontwikkeling van sprinter tot ronderenner. Het winnen van een grote ronde bleek bovendien een prestatie die slechts twee landgenoten sindsdien evenaarden: Joop Zoetemelk (Tour de France van 1980) en, nog geen drie maanden geleden, Tom Dumoulin (Ronde van Italië).

Was die Vuelta een bevestiging die u nodig had om een jaar later de Tour te kunnen winnen?
'Nee, die bevestiging had ik een jaar eerder al gehad, in de Tour. Ik had de gele trui veroverd in de laatste week. Alles leek in kannen en kruiken. Maar in de zeventiende rit reed ik achterin het peloton, dezelfde fout die Dumoulin dit jaar in de Giro maakte.

'Het was een ritje van niks, van Briançon naar Turijn, colletje van de derde categorie. Op een gegeven komt Henk Nijdam, een vriend, naar me toe. Hij zegt: Lucien Aimar is weg. Ik zeg: je speelt met mijn voeten. Maar het was waar.

'Nou had ik in elk been één Aimar zitten, maar mijn ploeg was te zwak om het nog te kunnen herstellen. Très faible. En zo verloor ik dus die Tour. Bonje met Maurice de Muer, mijn ploegleider. Natuurlijk was het mijn fout, maar met zo'n ploeg ging ik niet verder. Dus kwam er versterking. Dat heeft me wel geholpen in de Ronde van Spanje het jaar daarop.'

Ging u als een favoriet van start?

'Ik had al enige furore gemaakt, jawel. Echte Tourrenners, en dat was ik inmiddels, werden goed betaald in Spanje. Juan Juanssen noemden ze me. De Vuelta werd in die tijd in het voorjaar verreden, april en mei. Maar jongens nog aan toe, wat was het heet. Dat woestijnachtige gebied. Die ellenlange wegen. Geen kip te zien.

'En dan moest je het dus de hele dag doen met vier bidons. Twee bij de start en twee onderweg. Ik had een trucje ontdekt met pruimenpitten. Als je daarop sabbelde, kwam er speeksel vrij. Daar had ik een zakje van meegenomen.

'Het was in de jaren zestig nog een armoedige boel in Spanje, zeker in vergelijking met ons. Hotels stelden niet veel voor, het eten evenmin. Ik hoor De Muer nog tekeer gaan. Overdag verloor je zesduizend calorieën als wielrenner. 's Avonds kwamen er amper tweeduizend bij.'

Wat was de status van de Ronde van Spanje?

'Zoals er nu wordt gesproken over de drie grote ronden, dat had je toen nog niet. Eerlijk gezegd was de Vuelta een koers die er aan bengelde. Je had de Tour, daarna een tijd niets en dan de Giro, maar die was vooral voor de Italianen zelf.

'Een behoorlijk deelnemersveld, dat wel, en een lastig rondje ook. Niet de echte cols, maar wel tot zo'n 1.200 meter en dan bleef het op en neer gaan. Wat je nog niet had, waren die geitenpaden met stijgingspercentages van 28 procent.'

Hoe verliep de wedstrijd?
Eigenlijk heb ik die hele Vuelta bovenin meegedraaid, maar Jean-Pierre Ducasse zat me dwars

'We begonnen in Vigo, net boven de grens met Portugal. Eerst een rit in lijn, daarna een tijdrit van 4 kilometer. Die win ik en sta meteen eerste in het klassement. Er stond op het parcours een boom, precies op een hoek. Ik zal niet zeggen dat ik de takken er af reed, maar ze bewogen wel. Zo scherp draaide ik die hoek. Dan weet je dat je goed bent.'

'Je had natuurlijk een hoop van die Spaanse springveren, jongens die de bergen opvlogen. Maar die konden we er op het vlakke af rijden. Dan ging je in de slag met buitenlandse ploegen om waaiers te vormen. Ze waren al kapot voordat we aan de bergen begonnen. Eigenlijk heb ik die hele Vuelta bovenin meegedraaid, maar Jean-Pierre Ducasse zat me dwars.'


Jan Janssen en zijn ploeggenoot Jean Pierre Ducasse, de nummers een en twee van de Ronde van Spanje. © Angel Millan / EFE



Ducasse?

'Een ploeggenoot, 22 jaar oud. Best een talent, maar twee jaar later op tragische wijze om het leven gekomen. Koolmonoxidevergiftiging in een hotelkamer. Jean-Pierrre was aan het eind van de eerste week omhoog geschoten dankzij een ontsnapping. Dat was lastig, want ik kon moeilijk mijn maat uit de gele trui rijden.

'Maar op de voorlaatste dag volgde nog een tijdrit. Er was geen tijd meer om het parcours op de fiets te verkennen, dus we gingen met de auto. Ik zie ons nog zo zitten. Wij tweeën achterin. De Muer aan het stuur, een mecanicien naast hem. Na 20 kilometer van draaien en keren begint Jean-Pierre te huilen. Oh merde. Hij zag het niet meer zitten. En ik dacht bij mezelf: dat is mijn kans.

Na drie weken gaat het niet meer alleen om hard fietsen. Dan moet je ook in je kop sterk zijn

'Eigenlijk ging het net als met Herman van Springel in de Tour de France een jaar later. Na drie weken gaat het niet meer alleen om hard fietsen. Dan moet je ook in je kop sterk zijn, zeker in een tijdrit. Ik kon dat, jawel. Als ik er moest staan, dan stond ik er ook.'

Na een bescheiden feestje zondagavond en de terugreis op maandag bleek het vaderland niet geïnteresseerd in zijn wielerheld. Geen huldiging, geen radio of televisie, niet eens een dagbladjournalist die de moeite nam zijn verhaal op te tekenen. 'Ik kwam thuis en het leven ging gewoon door.'

Alleen dat bezoekje van Pellenaars?
'Nooit mijn vriend geweest, De Pel.'
ton duk 22 augustus 2017 13:05
De Vuelta is , net als de Giro , nog steeds bijzaak
gr
Luijt 22 augustus 2017 13:11
"Als Janssen de tour kan winnen, kan mijn schoonmoeder het ook"
Slimmerd 22 augustus 2017 13:17
Rossetto, Osorio, Rubio en Schultz met 1'30 op het peloton, Lo Bon probeert nog over te steken
Sub Culture 22 augustus 2017 13:22
Verhalen uit de oude doos vervelen nooit.
Ook deze niet.
Mag graag naar Jan Janssen luisteren.

Het verhaal van die J-P Ducasse was mij onbekend overigens.
Eindhovuh 22 augustus 2017 13:44
Hier houd ik van, mooie verhalen! Die de Pel komt er bij niemand goed af volgens mij?
Slimmerd 22 augustus 2017 14:06
Vijf minuten voor het vijftal, benieuwd wie de boel straks gaat controleren. Al lijkt QS mij de ploeg die dit gewoon doet. Misschien wordt de tussensprint nog leuk, er staan toch drie man op 2" van de rode trui.
Luijt 22 augustus 2017 14:26
Ik niet, hij komt er altijd wel erg goed af in zijn eigen verhalen....
sijbriskie 22 augustus 2017 14:29
Heerlijk interview, dank!
tvm 22 augustus 2017 15:46
Ik heb genoten van het interview. Dank voor het plaatsen!

"Er stond op het parcours een boom, precies op een hoek. Ik zal niet zeggen dat ik de takken er af reed, maar ze bewogen wel. Zo scherp draaide ik die hoek. Dan weet je dat je goed bent."

Prachtige quote.
Nomath 22 augustus 2017 15:56
Jan Janssen heeft het ook niet meer helemaal helder. Die etappe van Briancon naar Turijn ("ritje van niks"winking smiley) ging over de Col de Montgenievre (2e cat.) en de Col de Sestriere (1e cat.). Hij werd er gewoon afgereden [www.ledicodutour.com] .
Curzio 22 augustus 2017 16:10
Gisteren waren de heren commentatoren van Sporza goed op dreef, maar vandaag is Wuyts blijkbaar met het verkeerde been uit bed gestapt?
Erik S. 22 augustus 2017 16:14
Waaiers? Of is er geen (goede) wind?
Arsimo 22 augustus 2017 16:16
Volgens wikipedia klopt het verhaal van Janssen ondanks die twee cols wel in essentie. Maar ja, misschien heeft hij die wel aangepast..

"Even though the seventeenth stage included two mountain climbs, it was not considered too difficult, because these climbs were located in the first half of the stage. The cyclists made the climbs in one large group, but in the descent, a large group escaped. They were chased by teammates Anquetil and Aimar, and when most of the escapees were caught, Aimar continued on his own, and surprised Janssen by this. Janssen lost time on Aimar, and Aimar became the new leader"
Nomath 22 augustus 2017 16:27
Kijk en luister naar het videoverslag van de 17de etappe op [www.ledicodutour.com] .



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/08/2017 16:28 door Nomath.
Carlos Danger 22 augustus 2017 16:27
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gisteren waren de heren commentatoren van Sporza
> goed op dreef, maar vandaag is Wuyts blijkbaar met
> het verkeerde been uit bed gestapt?


Geen airco op de kamer, zeker?
Frederik D. 22 augustus 2017 16:50
Een tamelijk Nederlandse Vuelta, die van 1967. Karstens won stuk of vier ritten.
rustdag 22 augustus 2017 17:13
Sub Culture 22 augustus 2017 17:20
Kelderman onderuit, er zijn nog zekerheden.
Bromertà 22 augustus 2017 17:23
Geniet er maar van.
Sub Culture 22 augustus 2017 17:24
Waarom zou ik van een valpartij moeten genieten?
Bromertà 22 augustus 2017 17:28
Kelderman sluit weer aan.
Luijt 22 augustus 2017 17:28
Gat is weer gedicht, nu z'n kleren nog
Luijt 22 augustus 2017 17:29
Remko 22 augustus 2017 17:29
Is geen toeval meer....
Bromertà 22 augustus 2017 17:30
Bedankt voor het delen van je scherpe observatie.
Luijt 22 augustus 2017 17:34
Weer een val; nu van die Brit. Wat een klote beroep toch eigenlijk. Zie net ook interviewtje met Gesink. Die loopt en fietst (een beetje) in een korset. Gaat nog wel ff duren voordat ie weer koerst....
Carlos Danger 22 augustus 2017 17:34
Luijt 22 augustus 2017 17:36
Benieuwd naar de stand van het koppie van Wilco na de koers.
Bromertà 22 augustus 2017 17:40
Luijt 22 augustus 2017 17:41
Bart de Clerq, beste Belg als 34e in het AK (Wim de C.!), is ook gevallen
Sub Culture 22 augustus 2017 17:42
Kunststukje Quickstep. #zegetrein



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/08/2017 17:42 door Sub Culture.
rustdag 22 augustus 2017 17:47
Remko 22 augustus 2017 17:51
Bol rijdt top 10!!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/08/2017 19:14 door Remko.
Slimmerd 22 augustus 2017 17:53
Niet gezien hier, dus leg uit waarom een kunststukje?
Luijt 22 augustus 2017 17:54
Eerst met z'n allen eindeloos over een dorre vierbaansweg en dan finishen in een lelijke buitenwijk zonder publiek.
De Vuelta.
Luijt 22 augustus 2017 17:56
Als winnaars gereden die Quicksteppers, wederom een team effort. Knap!
Sub Culture 22 augustus 2017 17:56
Omdat ze de koers van begin tot het eind hebben gecontroleerd, duidelijk ook als beste de bochtige finale hebben verkend en Trentin zo in een ideale positie konden afzetten die het vervolgens vrij eenvoudig kon afmaken.
Carlos Danger 22 augustus 2017 17:58
Lobato was zo vriendelijk om nog even de sprint voor hem aan te trekken.
ton duk 22 augustus 2017 18:06
Pozzovivo verliest 3.25....?!
gr
Eazster 22 augustus 2017 18:09
Als Lobato zo slim was geweest om wat later aan te zou gaan zou er niemand overheen zikn gekomen.
Mooie overwinning maar kunststukje?
In het land van de blinden...zal ik maar zeggen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/08/2017 18:10 door Eazster.
ton duk 22 augustus 2017 18:11
Ok, geen huzarenstuk maar een uit het boekje
gr
sijbriskie 22 augustus 2017 18:22
Gevallen, net buiten de 3km.
JW 22 augustus 2017 19:33
Het is nog niet de Vuelta van de Nederlanders.
Vandaag een wat ongelukkige val van Kelderman, die te laat zag dat het peloton voor de bocht in de remmen ging.
Op 14 km van het einde had hij een minuut achterstand op het jagende peloton.
Maar hij wist met hulp van een paar ploegmaats vrij snel weer aan te sluiten, en eindigde nog mooi als 29e.

Tijd om de knop om te zetten.
JW 22 augustus 2017 19:35
Ook Dani Moreno was bij die val betrokken en liep wat achterstand op.
Clavan 22 augustus 2017 21:49
Wat een kut ronde. Tijd om het land terug te geven aan de Mooren.
Massimo 22 augustus 2017 21:59
En wanneer de Eneco Tour een kutronde is geven we "ons" dan weer terug aan de Spanjaarden?
Dit Rit Naar Bordeaux 22 augustus 2017 22:42
Ik heb het niet gezien vandaag maar waarom hebben MCN en Degenkolb niet gesprint?
PVW 22 augustus 2017 23:39
Ook niet gezien. Leek me juist wat voor degenkolb maar blijkbar was t vandaag aan theuns
sijbriskie 22 augustus 2017 23:40
Cort Nielsen moe(s)t naar verluidt knechten voor Chaves en de broertjes Yates (waarom neem je dan überhaupt een sprinter mee?), en Degenkolb is ziek, zwak en misselijk en werd geloof ik op dat colletje van 2e categorie al op een onmeesprintbare achterstand gezet.
Bromertà 22 augustus 2017 23:43
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Benieuwd naar de stand van het koppie van Wilco na
> de koers.


[www.wielerflits.nl]
Clavan 23 augustus 2017 00:17
Remko 23 augustus 2017 08:21
Ook naast die fiets heeft Kelderman duidelijk niet wat Dumoulin wel heeft....
Cecchini 23 augustus 2017 10:34
Ja een beetje meer personality zou hem niet misstaan.
Prikdude 23 augustus 2017 12:17
Een geografisch bepaalde geestelijke handicap?
Ziender Ogen 23 augustus 2017 12:40
Waarom? Komt hij uit je dorp Prikdudewinking smiley
Horsie is back 23 augustus 2017 13:21
Maar. Ziender Ogen toch, dadelijk zeg je nog, dat Prikdude uit dezelfde waterbron drinkt. smiling smiley
Ziender Ogen 23 augustus 2017 21:21
Bij geografische bepaalde geestelijke afwijkingen kom ik niet verder dan Mongool en Münchhausensmiling smiley

Misschien is Goois water errug heilzaam.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen