Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Zitting Meeusen, deel 2

Gepost door lodjan 
lodjan 09 april 2015 16:51
Bondsprocureur Jaak Fransen beschuldigt Tom Meeusen (Telenet-Fidea) ervan dat de veldrijder voor de start van wedstrijden het geneesmiddel Vaminolact in combinatie met wellicht nog andere producten toegediend kreeg. Dat bleek uit het tweede deel van de openbare hoorzitting die plaatsvond bij de Disciplinaire Commissie in de gebouwen van de Koninklijke Belgische Wielrijdersbond (KBWcool smiley in Vorst. Op dinsdag 28 april volgt de uitspraak in de zaak.

Vorige week vond het eerste deel van de zitting, over cortisonegebruik, plaats. De bondsprocureur beschuldigde Meeusen toen van dopingpraktijken en vroeg een schorsing van 24 maanden voor de veldrijder, alsook een geldboete van 28.500 euro en een schrapping van zijn resultaten in 2012. Volgens de bondsprocureur is er in het dossier sprake van "het zich niet onthouden te hebben van dopingpraktijken, meer bepaald door het bezit en gebruik van verboden producten en/of het bezit en de toepassing van verboden methoden".

Vaminolact
Wat betreft het gebruik van Vaminolact, een aminozurenoplossing waarbij de samenstelling gebaseerd is op de aminozurensamenstelling van moedermelk, is er volgens de bondsprocureur veel meer aan de hand dan de verdediging laat uitschijnen. Meeusen zou Vaminolact gebruikt hebben om wedstrijden te preparen en dat wellicht in combinatie met andere producten, zoals cortisonen en adrenaline.

"De bewijslast is van dien aard dat voor mij de feiten bewezen zijn", aldus Fransen. "Er zijn geen harde bewijzen, er is immers geen positieve vaststelling bij de renner geweest. Maar er zijn wel elementen die de wenkbrauwen doen fronsen. We hebben het hier over vermeldingen in de agenda van dokter Mertens, die tevens voor de wedstrijd al aanwezig was. Uit het mailverkeer is gebleken dat ze wisten dat ze met foute zaken bezig waren en die e-mails stellen de geloofwaardigheid van de arts in twijfel. Ook de renner speelt de vermoorde onschuld, maar vergeet wel dat er gespoten is. Tot slot zijn er ook flacons teruggevonden. Ik heb vorige week een schorsing van twee jaar gevorderd en dat is volgens mij voldoende. Het is de minimumstraf, want het reglement laat mij toe om vier jaar te eisen. Het uiteindelijke oordeel zal van de interpretatie van de commissie afhangen."

Maag- en darmproblemen
Volgens de verdediging van Tom Meeusen werd Vaminolact enkel in kleine hoeveelheden gebruikt om maag-en darmproblemen bij de veldrijder te behandelen als onderdeel van de recuperatie en daardoor is er volgens hen geen sprake van 'preparatie'. Zij vragen de vrijspraak en het werd dan ook een juridisch steekspel tussen beide kampen.

"Het zijn ernstige beschuldigingen, maar dan moet de bondsprocureur ook met ernstige bewijzen voor de dag komen", ging meester Stijn Debaene zijn pleidooi van start. "Ik heb nog nooit eerder meegemaakt dat de beschuldigde zijn onschuld moet aantonen. Insinuaties weerleggen is erg moeilijk. De beschuldigingen die nu worden aangehaald, komen uit de verklaringen die de renner zelf heeft afgelegd tijdens het onderzoek, waaraan Tom Meeusen altijd heeft meegewerkt. Mijn cliƫnt heeft toen verteld dat hij Vaminolact kreeg ingespoten, maar het ging hier slechts om een kleine hoeveelheid, terwijl de bondsprocureur hem nu wil laten veroordelen voor het gebruik van meer dan vijftig milliliter en daar geen bewijzen voor heeft. Bovendien interpreteert de bondsprocureur het antidopingreglement van het WADA (Wereldantidopingagentschap, red) niet correct. Het intraveneus toedienen van een product is enkel strafbaar als er sprake is van chemische en fysieke manipulatie, dus om bloedparameters te manipuleren. Dat is bij Vaminolact zeker niet het geval. Meeusen kreeg na de wedstrijd een inspuiting als onderdeel van de recuperatie. Hij wist ook helemaal niet dat hij in overtreding was, want hij kocht het product gewoon in de dorpsapotheek in Essen. Tijdens de huiszoeking eind 2012 in de camper van Meeusen werden er drie flacons gevonden, maar het bezit van het product kan niet bestraft worden omdat het mogelijk op toegelaten wijze gebruikt wordt. Tot slot is Vaminolact ook geen dopingmaskerend middel, want het verdikt het bloed in plaats van het te verdunnen."

In de zaak rond 'ozondokter' Chris Mertens uit Rotselaar moeten nog twee andere renners voor de commissie verschijnen. Greg Van Avermaet op 16 april en de intussen gestopte Bart Wellens op 4 juni
Sub Culture 09 april 2015 17:02
Quote
bondsprocureur van mijn voeten
"De bewijslast is van dien aard dat voor mij de feiten bewezen zijn", aldus Fransen. "Er zijn geen harde bewijzen..

Sterk.
Chekie 09 april 2015 19:16
Geeft toe dat er is ingespoten en dat is verboden. Dus schuldig.Gegokt en verloren.En zijn er nog een paar die met de ver weg huisarts in zee zijn gegaan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/04/2015 19:16 door Chekie.
JW 09 april 2015 20:45
Uitspraak over deze zaak op 28 april
(op 16 april mag Van Avermaet op het matje komen)
Carlos Danger 09 april 2015 20:57
(Met zijn welverdiende zege in P-R op zak).
malheur 09 april 2015 21:16
Quarantanove 09 april 2015 21:41
Alles anders dan vrijspraak zou belachelijk zijn. Meeusen zou eerder een schadevergoeding moeten krijgen omdat hij ten onrechte is discrediet is gebracht.
Massimo 10 april 2015 07:04
Zo he, dat ruk je even compleet uit de context.
JW 10 april 2015 08:33
Ach ja, als de advocatentaal voor waarheid geldt wordt er nooit meer iemand veroordeeld.
Hoentie 10 april 2015 18:47
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen