Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Giro presentatie Parcours 2018

Gepost door Cecchini 
Cecchini 29 november 2017 14:55
Weet de Giro Dumoulin te verleiden?



Vanmiddag presenteert de organisatie van de Giro d’Italia het parcours voor komend jaar. De inzet: het verleiden van zoveel mogelijk grote klassementsrenners – met Chris Froome en Tom Dumoulin voorop.

door Thijs Zonneveld

En toen was er een alternatief. Jarenlang kozen de grootste vedetten in het wielrennen bijna vanzelfsprekend voor deelname aan de Tour de France, maar dat is de afgelopen seizoenen omgeslagen. Meer en meer klassementsrenners zetten hun kaarten op een andere grote ronde: de Giro d'Italia. En het heeft er alle schijn van dat die trend zich doorzet in 2018. De Giro trekt opzichtig aan de twee groterondewinnaars van het afgelopen jaar: Chris Froome en Tom Dumoulin.

Verschillende media berichtten de afgelopen dagen over geruchten dat Froome een grote geldsom (rond de twee miljoen euro) zou zijn geboden om te starten in de Giro – al dan als onmogelijk geachte combinatie met de Tour. Dat geld zou vanuit Israël komen, waar de eerste drie etappes van de komende Giro worden gereden.

Maar de Giro heeft nog een andere, sterkere, troef in handen om Froome en Dumoulin te verleiden. Het parcours. Tourorganisatie ASO heeft, net als afgelopen jaar, voor 2018 een parcours uitgetekend met heel weinig individuele tijdritkilometers. Dat is niet los te zien van de beperkte tijdritcapaciteiten van de huidige generatie Franse klimmers. Maar het maakt de Tour wel minder aantrekkelijk voor Froome en Dumoulin, die allebei beschikken over een verschroeiende tijdrit. De Giro zou juist daarop kunnen inspringen: door juist wél veel individuele tijdritkilometers in het parcours op te nemen.

Vanmiddag wordt het Giro-parcours in Italië gepresenteerd - met onder meer Dumoulin als speciale gast in de zaal. Als winnaar van de vorige editie, maar ook om het parcours te analyseren. Vooralsnog zijn er nogal verschillende berichten over de Giro van 2018 naar buiten gelekt. Het ziet er, met de beschikbare informatie van dit moment, niet uit als een extreem zware Giro. Er zijn enkele zware bergetappes, maar schijnbaar een stuk minder dan in de Tour van 2018. Het meeste verwarring bestaat er over het meest essentiële onderdeel van het parcours: de tijdritten. Sommige berichten spreken van twee tijdritten, andere van drie. Er zou zelfs nog zijn gesleuteld aan de lengte van de lange tijdrit in Rovereto: Giro-baas Vegni zou er nog een zootje kilometers bij hebben gegoocheld om Dumoulin en Froome over de streep te trekken.

En zo is het een tweestrijd geworden tussen twee grote rondes. De Giro is een serieus alternatief, en dat is al heel wat na decennia waarin de Tour allesoverheersend en allesverpletterend was.
rustdag 29 november 2017 16:37
Hier Live te volgen [www.youtube.com]
vanaf 17:00



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/11/2017 16:38 door rustdag.
Horsie is back 29 november 2017 17:28
Is de ploeg die al jaren, volgens sommige prikkerds althans, zoekt naar de weg van de minste weerstand, aka Lotto-Jumbo60 onder leiding van ploegleider BB al gepresenteerd?

Beetje te vroeg voor de presentatie natuurlijk, dat is pas over ruim 6 maanden.
Maar de Lotto-Jumbo ploeg oefent al wel 60 (het nieuwe 50) te rijden in de windtunnel van TU Eindhoven, waar hoogleraar Bert Blocken o.a. de scepter zwaait.

Begrijp ik het nou goed, dat Froome in elk geval mee doet en Tom voordat hij beslist nog gevraagd heeft er een aantal nachtjes over te mogen slapen?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/11/2017 18:18 door Horsie is back.
Horsie is back 29 november 2017 19:02
Sport is niet lineair, hoor ik zojuist iemand zeggen. Je bent 16, 80 cm buikomvang, nee jongen, dijbeenomvang, 1,95 m en je weegt 135 kg.
Dus zegt Tom Dumoulin nu, jullie dachten zeker uitgeslapen te zijn (Eddy Veen), nee, eerst nog de maand december, voordat ik me ga vastleggen.
Bruut, de uitspraak dan.
Eddy Veen 29 november 2017 19:42
Gelukkig heb ik geld noch mijn leven ingezetwinking smiley Overigens stelt Dumoulin weliswaar dat hij zijn keuze niet van de deelname van concurrenten laat afhangen, maar het gegeven dat Froome de Giro gaat rijden en wil winnen vergroot Toms kans op Tourwinst en die zal hij toch niet willen laten liggen?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 29/11/2017 20:31 door Eddy Veen.
Cecchini 29 november 2017 20:01
JW 29 november 2017 21:29
Ik heb wel eens boeiender Giro-parcoursen gezien.
Weinig tijdrit, weinig echt zware bergetappes over meerdere zware cols achtereen, weinig heel korte etappes, geen Dolomiten, dat is na de valse start (Jerusalem) toch wel veel erg weinig.

Ik vraag me af of Kruijswijk echt enthousiast is.
Horsie is back 29 november 2017 21:41
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik heb wel eens boeiender Giro-parcoursen gezien.
> Weinig tijdrit, weinig echt zware bergetappes over
> meerdere zware cols achtereen, weinig heel korte
> etappes, geen Dolomiten, dat is na de valse start
> (Jerusalem) toch wel veel erg weinig.
>
> Ik vraag me af of Kruijswijk echt enthousiast is.

Cheer up, JW. Gees zal waarschijnlijk toch wel voor de TDF kiezen, maar hij gaat zich in elk geval melden voor TDU.
Een mooier begin van het wielerjaar 2018 bestaat er toch niet.
Blueprint 29 november 2017 21:43
Kruijswijk is vast wel blij met een paar dikke bergritten in de slotweek. Nibali zal het meest tevreden zijn, maar Froome is uiteraard topfavoriet.
lodjan 29 november 2017 23:11
Tot mijn verrassing wordt Kruijswijk genoemd in Tourploeg op basis van de windtunneltesten voor de ploegentijdrit. [www.telesport.nl] Eerst zien, dan geloven.
lodjan 30 november 2017 07:44
Giro in de problemen? Israël wil overeenkomst opzeggen nadat organisatie land tegen de schenen stampt

Woensdag werd in Milaan de 101e editie van de Ronde van Italië voorgesteld. Die start voor het eerst buiten Europa, maar de organisatoren hebben hun Israëlische partners al tegen de schenen gestampt door hun startplaats als “West-Jeruzalem” voor te stellen. De Israëlische organisatie dreigt ermee de overeenkomst op te zeggen als RCS Sport aan die benaming vasthoudt.

“In Jeruzalem, hoofdstad van Israël, is er geen Oost of West, er is alleen het eengemaakte en ondeelbare Jeruzalem”, verklaarden minister van Sport en Cultuur Miri Regev en minister van Toerisme Yariv Levin. Volgens hen heeft de organisatie het akkoord met de Israëlische regering geschonden. “Als de benaming niet verandert, zal de Israëlische regering het evenement niet ondersteunen”, stellen de ministers in een communiqué.

Oost-Jeruzalem, het Palestijnse deel van de stad, wordt sinds 1967 bezet door Israël. In 1980 werd Jeruzalem door de Israëlische Knesset tot “eeuwige en ondeelbare hoofdstad van Israël” uitgeroepen. Die Jeruzalemwet en de voorafgaande annexatie werden nooit erkend door de Verenigde Naties. De VN veiligheidsraad veroordeelde de wet als een schending van het volkerenrecht. .
Blueprint 30 november 2017 08:59
Tot zover de façade dat Israël dit voor het toerisme doet.
Bromertà 30 november 2017 11:52
Als een woordje oost of west al roet in het eten gooit dan bewijst dat maar weer wat een explosieve situatie er heerst. Daar mot je niet gaan of willen fietsen.
Tinuz 30 november 2017 12:41
Het is momenteel veiliger in Israel dan in west-Europa, als je het aantal terroristische aanslagen in beschouwing neemt.
Carlos Danger 30 november 2017 12:57
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is momenteel veiliger in Israel dan in
> west-Europa, als je het aantal terroristische
> aanslagen in beschouwing neemt.


In 2017 acht in (West-)Europa en 'slechts' vier en twintig in Israël.
lodjan 30 november 2017 14:04
Update 13:00
De organisatie heeft inmiddels via een persbericht laten weten voortaan de naam ‘Jeruzalem’ te gebruiken. “Tijdens de presentatie hebben wij de benaming West-Jeruzalem gebruikt, omdat de etappe plaats zal vinden in dit gedeelte van de stad”, klinkt het. “Deze specifieke benaming is nu ontdaan van enige politieke waarde en verwijderd uit al het materiaal omtrent de Giro d’Italia.”
WF
pl0rk 30 november 2017 14:14
"ontdaan van enige politiek waarde" hahahaha
Tjappie2 30 november 2017 14:20
"Ontdaan van enige politieke waarde" is in dit opzicht inderdaad een nogal idiote uitspraak.

Misschien moeten we in de toekomst maar eens van start gaan in de Voormalig Joegoslavische Republiek Macedonië. Of nee, wacht...
ton duk 30 november 2017 14:40
Vuelta 2019 vanuit Catalonie ...
gr
Carlos Danger 30 november 2017 14:46
Luijt 30 november 2017 15:12
Die Tom, gewoon nog even de kaarten op de buik houden. Is beter, zeker als je toch al zeker weet dat je de Tour gaat rijden en niet de Giro.
Frederik D. 01 december 2017 06:40
Zulk geschamper zegt me genoeg.
LD88 01 december 2017 11:49
Terecht.
Als de Vuelta in Eindhoven start zetten we er ook niet bij dat het in Woensel is.
cyclingfreakske 01 december 2017 11:53
minder dan anders, omdat Hezbolla voorlopig sterk inzet op Syrie. het wekelijks vuurwerk richting Israel is daardoor wat afgenomen....
maar het blijft echt risico zoeken...........(hoopt men echt dat er wat gebeurd? negatieve reklame is ook reklame...)
LD88 01 december 2017 12:04
Bron? Er zijn er zeker wel meer dan 8 in west Europa geweest, en dan tellen we Rusland en Istanbul nog niet eens mee dus, alleen in London al 4 of 5.

En 24 in Israël? Volgens deze site "slechts" 7:
[www.jewishvirtuallibrary.org]


Al is het een scheve vergelijking, Israël is natuurlijk veel kleiner dan Europa.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/12/2017 12:10 door LD88.
Bromertà 01 december 2017 12:44
[nos.nl]

"Je moet verstandig om je heen kijken en risico's inschatten, bijvoorbeeld wanneer er een onbeheerde tas in de metro ligt", zegt Van Ginneken. "Maar aan de andere kant moet je ook je schouders kunnen ophalen en zeggen: als het gebeurt, dan gebeurt het."

[nos.nl]

"Meten is weten: kans op overlijden door Fijnstof, bliksem of bijensteek vele keren hoger dan terrorisme." (in Nederland)

Meer weten over Amor Fati? Wiki of Book of Life met medewerking van de onvolprezen Alain de Botton.
Horsie is back 01 december 2017 13:31
Meten is weten, maar hoe meet je als puber de kans, dat de bal, die je zojuist in de moestuin van je boze buurman hebt geschopt ooit nog terugkomt.
Horsie zegt altijd; "neem een getal tussen 0 en 1 in gedachten, dan zit je er nooit ver naast". grinning smiley
Ach, laten we van zendeling Bromertà maar zeggen, dat hij het niveau van deze prik omhoog tilt. Ik mag hem wel, voor zover ik hem zie althans!
Horsie is back 01 december 2017 13:35
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die Tom, gewoon nog even de kaarten op de buik
> houden. Is beter, zeker als je toch al zeker weet
> dat je de Tour gaat rijden en niet de Giro.

Die kaarten voor de buik houden is gewoon erg belangrijk, al was het maar om het buikgerommel een beetje te kunnen dempen.
Gelukkig heeft hij de koe bij de horens gepakt en zijn darmproblemen twee dagen in een landelijk ziekenhuis laten onderzoeken.
cyclingfreakske 01 december 2017 22:10
laten we niet vergeten dat de grote nieuwskanalen hun berichtgevingen heel vaak niet met de realiteit stroken. vaak heel links en de gekende censuur, onder het matje vegend. In Europa zijn er veel kleine aanvlalen die niet het nieuws halen en vrijwel altijd door "verwarde personen" zijn die iets roepen, en vaak bepaalde origine hebben.... officieel vallen ze onder de bewoner "illegale europeaan met VIP rechten zonder plichten"



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 01/12/2017 22:14 door cyclingfreakske.
Andere Peter 02 december 2017 05:02
Exact. De poging van Israël om het land als normaal te positioneren is tot mislukken gedoemd. Werkelijk alles zal bijzonder zijn, alles ligt gevoelig.
lodjan 02 december 2017 07:32
REPORT: DUMOULIN TO CHALLENGE FROOME AT GIRO D’ITALIA
by Shane Stokes


Closely linked to the Giro d’Italia through the RCS group, Italian newspaper La Gazzetta dello Sport has reported that defending champion Tom Dumoulin is certain to line up at the start of the 2018 Giro d’Italia. The Team Sunweb rider won the race last June but thus far has kept his intentions under wraps.

However, if La Gazzetta is correct, he will indeed be at the start in Israel and will be one of the big rivals for Team Sky’s Chris Froome. The newspaper reported this week that he will confirm his attendance in January; on Friday, it rated his chances of taking part at 100 percent, the same as Froome and Fabio Aru (UAE Team Emirates).

It had been thought that Dumoulin would favour the Tour de France but the announced route of the Giro d’Italia is likely more suited to him. At Wednesday’s race launch, he said that he already knew which of the two he would target, but refused to give details.

Dumoulin is a strong time trialist but also climbed well in last year’s race, winning the stage to Oropa and otherwise limiting his losses to Nairo Quintana. He beat the Colombian by 31 seconds, with Vincenzo Nibali (Bahrain-Merida) a further nine seconds back in third.
shake 02 december 2017 12:15
LD88 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Terecht.
> Als de Vuelta in Eindhoven start zetten we er ook
> niet bij dat het in Woensel is.

Wel als dat Woensel-West is, de brandhaard van Eindhoven.
Bromertà 02 december 2017 12:59
Gisteren bij College Tour: Tom Dumoulin. In drie woorden. Een aimabel mens. Vooruit iets meer dan. Tom zou het liefst opgaan in de middelmaat van het grijze bestaan, maar toch zijn fysieke en mentale grenzen via de wielersport blijven verleggen. Een worsteling tussen tegenstrijdigheden, die hem met beide benen op de grond houdt. Gedreven tot het bot en voorzien van voldoende zelfkennis; ja, hij moet vaak egoïstische keuzes maken. Enigszins verlegen, maar ook trots dat ie met zijn prestaties tot de verbeelding van zoveel mensen kan spreken.

Heb je 't niet gezien, dan zou ik aanbevelen om deze uitzending alsnog te bekijken.

Trouwens, al 2 weken voor de Giro-presentatie wist ie al welke ronde het in 2018 zal gaan worden.
Carlos Danger 02 december 2017 13:45
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Werkelijk alles zal bijzonder zijn,

Er komen alleen orthodoxe fietsen aan de start.
Sjorsoll 02 december 2017 13:51
Ik vrees dat hij voor de Giro gaat.
Dat parcours ligt hem toch beter dan de Tour als ik het snel bekijk.

Ik denk dus dat hij de Tour voor aanvang van de Giro-presentatie heeft geëlimineerd.
Maar hopelijk ben ik wrong.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/12/2017 13:52 door Sjorsoll.
Eddy Veen 02 december 2017 17:24
Als hij voor de Giro gaat, kan hij de Tour er nog achteraan doen, mocht hij onverhoopt uitvallen, andersom niet. Hoe dan ook staat ons een tweestrijd Froome Dumoulin te wachten. Als Tom Froome van een derde achtereenvolgende groterondezege afhoudt, schrijft hij ook geschiedenis.
El Chaba 02 december 2017 17:53
Ik geloof er niks van. En zo ja, doet hij het wellicht als voorbereiding op de Tour en niet serieus voor het klassement..
Eddy Veen 02 december 2017 20:38
Wel flauw dat hij ons in onzekerheid laat, terwijl hij het zelf al weetsad smiley
Sjorsoll 04 december 2017 12:15
Als je in de Tour uitvalt kun je ook nog de Vuelta doen. Dat is geen argument.
Snorfietser 04 december 2017 16:55
Ik heb de parcoursen niet heel uitgebreid bekeken, maar beiden bevatten niet heel veel tijdritkilometers. (De Tour heeft nog een ploegentijdrit, maar daarin valt natuurlijk niet bijster veel te winnen op Sky). Voordeel van de Tour is dat Froome mogelijk al vermoeid is van de Giro. Een belangrijke factor lijkt mij ook het WK, met een parcours op maat voor Dumoulin in de tijdrit, en ook zeker mogelijkheden in de wegrit. De Tour met vervolgens de Vuelta voor dagsucces of de koersen in Canada lijkt mij daarin iets beter te passen. Tot slot heb je nog de commerciële waarde van de Tour. Ik denk en hoop dat hij voor de Tour kiest.
JW 04 december 2017 22:33
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Gisteren bij College Tour: Tom Dumoulin. In drie
> woorden. Een aimabel mens. Vooruit iets meer dan.
> Tom zou het liefst opgaan in de middelmaat van het
> grijze bestaan, maar toch zijn fysieke en mentale
> grenzen via de wielersport blijven verleggen. Een
> worsteling tussen tegenstrijdigheden, die hem met
> beide benen op de grond houdt. Gedreven tot het
> bot en voorzien van voldoende zelfkennis; ja, hij
> moet vaak egoïstische keuzes maken. Enigszins
> verlegen, maar ook trots dat ie met zijn
> prestaties tot de verbeelding van zoveel mensen
> kan spreken.

thumbs up
JW 04 december 2017 22:37
Kruijswijk naar de Giro (ligt hem veel beter dan de Tour).
Dumoulin en Mollema naar de Tour.

Dat maakt beide koersen in elk geval leuk voor de Nederlandse kijkers.
Arsimo 05 december 2017 13:34
Plus Kelderman Giro en als hulp naar de Tour? Of toch Vuelta? En Sam Oomen vrije rol in Vuelta.
JW 05 december 2017 18:54
Het lijkt me in elk geval de eerste prioriteit dat Kruijswijk en Dumoulin zo sterk mogelijke ondersteuning krijgen.
Andere Peter 07 december 2017 01:41
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen