Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Charles Kagimu, een Oegandees in het peloton

Gepost door lodjan 
lodjan 10 december 2017 22:26
Eindelijk mag het bekend gemaakt worden en eindelijk ook eens goed nieuws voor Charles na zoveel pech (door oa visa-problemen en administratieve perikelen kon hij pas in december zijn eerste koers rijden als Bike Aid stagiair).


"that was always my dream" - Charles Kagimu from Uganda to BIKE AID

Sunday, Dec 10, 2017 in Pro Cycling,

BIKE AID signs 19-year-old Charles Kagimu from Uganda, who is coming through “Kenyan Riders” program, from 2018 on.

He comes from a country that has not yet played any real role in cycling. Uganda - a country in East Africa that shares borders with Kenya, Rwanda, South Sudan, Tanzania and the Democratic Republic of the Congo and has about 35 million inhabitants.In Uganda, as in many other African countries, the bike is an important mean of transport, but it is not widely used as a sports equipment. Nevertheless, there are a few cyclists in Uganda and the influence of the neighboring country Rwanda - in which cycling now plays a major role - is great.

That's how Charles, as a youngster, decided to go cycling. He watched the Tour du Rwanda in 2015, as a 17-year-old and cheered a certain Mekseb Debesay, who won two stages – back then in the jersey of BIKE AID."I saw and admired Mekseb and Team BIKE AID. It was a dream for me to wear this jersey one day myself and start for this team", says Charles today.A dream that is now coming true. Initially, Charles decided to take his chance and become part of the “Kenyan Riders” development program. So he set off for Iten to show what he can do. It didn’t take him long to convince Nicholas Leong from his talent. As part of the U23 team, Charles also came to Germany during 2017 summer and was able to show on various crit races that he not only "has a strong engine", but also knows how to use his bike.

"We tested Charles together with the other riders at STAPS in Cologne and some of Charles’ numbers were outstanding," said Timo Schäfer, one of the two team co-ordinators. "The attitude and training diligence that Charles has shown here were exemplary and so we have already decided in mid-September to give him a contract in the Pro-team," Schäfer continues.

At the recent Tour of Quanzhou Bay, Kagimu was already a Stagaire for BIKE AID and more than convincing he finished 10th in the overall at his first ever UCI race: "We were surprised how Charles has already acted. We knew that he would be strong uphill, but we were quite positively surprised that he was already in such a good position", said Schäfer

In 2018, Kagimu will be developed with regular high quality races and build up his strengths as a climber.
El Chaba 11 december 2017 14:36
Zozo, en die gast is pas net 19, dus inderdaad - relatief gezien - een veelbelovende prestatie. Zeker als je ziet dat Meyer en Holler, zeker niet de minsten in dat circuit, daar zesde en zevende worden en Lucas Hamilton daar op bijna tien minuten wordt gereden.
Ik hoop dat we hem in januari in de Tropicale mogen gaan zien. Reuze benieuwd wat hij daar dan al kan..
veluweracer 11 december 2017 19:19
Ja, ik ben ook reuzebenieuwd of hij de Tour van 2023 kan winnen.
lodjan 11 december 2017 20:51
Zijn maatje Salim Kipkemboi is 2,5 maand jonger en reed dit jaar al niet onverdienstelijk voor Bike Aid. Hij begon met een 22e plaats in de Tropicale, reed top 10 in Ethiopië en werd 13e in de Tour of Rwanda.

Charles en Salim waren twee jaar geleden op een juniorenkamp in het African Rising Cycling Centre in Rwanda toen ik er ook mijn trainingskamp had opgeslagen. Dit jaar zie ik ze in Iten, Kenya (home of the champions, waar de Keniaanse atleten en de Kenyan Riders op hoogte trainen). Ik ga overigens ook naar de Adrien Niyonshuti Cycling Academy om te trainen met Adrien, Valens en Joseph Alleluya.

Charles wint vandaag de eerste etappe van de vijfdaagse Ronde van Burundi. In Madagaskar wordt deze weken ook een koers gereden waar het Nederlandse Global Cycling Team aan meedoet. Adne van Engelen (ploegmaat van Charles en Salim) staat daar derde in het klassement.
Brieske 11 december 2017 21:13
Hell yeah!
Toch is het mooi, de opkomst van het Afrikaanse wielrennen.
En ik verwacht dat deze boy redelijk snel naam op bouwt in wielerspelletjes, net zolang tot mevrouw van Zetten hem ook kent.

Groet
Eindhovuh 11 december 2017 21:28
Ik hoop toch niet op een soort Keniaanse overheersing zoals bij het hardlopen....
Leon 11 december 2017 22:01
Kunnen die jongens jou een beetje bijhouden op die trainingskampen?
lodjan 11 december 2017 23:04
smiling bouncing smiley Ze moeten zich erg inhouden Leon. Ik fiets ook liever alleen om ze niet op te houden, zeker bergop. Meestal vertrek ik eerder en draai halverwege om zodat ze me twee keer voorbij komen suizen. Ik ben 2,5x zo oud en bijna 2x zo zwaar als die jongens.
Massimo 11 december 2017 23:20
Best wel knap dan van die Afrikanen dat ze op hun veertigste nog prof zijn of worden!
lodjan 11 december 2017 23:29
Je verwart me met Robert Marchand.
Tinuz 12 december 2017 07:25
De Keniaan Christopher Clive Froome is nochtans al jaren de beste coureur ter wereld... Ontwikkelingshulp werkt dus toch!?
Horsie is back 12 december 2017 12:49
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je verwart me met Robert Marchand.

Als 'em blaft.
Robert Marchand is twee keer zo oud (106) maar wel twee keer zo licht (49) als ik dit zo aanlees.
cyclingfreakske 12 december 2017 23:23
de opkomst was er lang geleden al maar eindigde wel heel snel en bizar... een fles wijn en het warme weer deed hem de verkeerde kant oprijden (lag ver op kop voor etappewinst)



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/12/2017 23:25 door cyclingfreakske.
El Chaba 13 december 2017 08:19
Abdel-Kader Zaaf: [historiek.net]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 13/12/2017 08:20 door El Chaba.
veluweracer 13 december 2017 21:04
Hij kan maar beter snel aan de doping, want anders geen succes in deze sport
cyclingfreakske 14 december 2017 00:14
Dimension Data en voorloper hebben ook een sterke hand in het verspreiden van het Afrikaans wielrennen, en de anderen de richting gewezen.
een goede zaak omdat het daar ook wel wat leeft.... helaas is het een veel te dure sport in die landen voor de jongeren. (een oude koersfiets kost er maanden inkomen, dat op geen enkel moment is gegarandeert)
Tjappie2 14 december 2017 11:53
Waar ik benieuwd naar ben (misschien kan @lodjan daar een antwoord op geven?)

Bekijk je een marathon dan is de stijl van de Oost-afrikanen werkelijk een lust voor het oog; ze dansen als het ware over de weg.
Hebben Afrikaanse wielrenners (grosso modo) ook een perfecte stijl, mooie manier van op de fiets zitten?
lodjan 15 december 2017 05:28
lodjan 17 december 2017 20:12
Charles heeft de Ronde van Burundi gewonnen en Adne de Ronde van Madagascar! Leuke voorbereiding op het nieuwe seizoen. Geeft vertrouwen. Winnen en een leiderstrui verdedigen moet je ook leren.
lodjan 21 december 2017 16:52
Ze hebben me gespaard, Joseph deed het kopwerk en Valens reed achter in de groep. Er waren ook junioren bij (m/v). Ik reed op een fiets van Adrien, die niet meefietste. De andere dagen ben ik alleen op pad geweest.
Morgen de bus terug naar Oeganda en na de jaarwisseling naar de Kenyan Riders.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/12/2017 16:54 door lodjan.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen