Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Straffe beelden van onverzettelijke Stig Broeckx tijdens revalidatie: “Zelden zoveel panache gezien”

Gepost door Anony 
Anony 13 december 2017 21:56
Op een dag met slecht nieuws voor de wielersport mag er ook plaats zijn voor iets ontroerend mooi.


Video op Twitter

VRT-journalist Sammy Neyrinck bezocht Stig Broeckx tijdens zijn revalidatie en was danig onder de indruk: “Zelden zoveel panache gezien. Hele dag in schaduw van moedig man, een eer was het. Alleen maar nederigheid en respect”, zette hij op Twitter bij enkele straffe beelden van een later te verschijnen grotere reportage.

Stig Broeckx (27) kwam op 28 mei 2016 zwaar ten val in de voorlaatste rit van de Baloise Belgium Tour toen twee motoren die het peloton wilden inhalen tegen het asfalt gingen. Hij werd meegesleurd in de valpartij en raakte daarbij ernstig gewond aan het hoofd.

Broeckx bevond zich meteen in comateuze toestand, wat later overging in een ‘vegetatieve coma’. Er leek in eerste instantie weinig hoop op beterschap, maar die kwam er tegen alle verwachtingen in toch. Anderhalf jaar na het ongeval revalideert hij onder meer met Paul Van Den Bosch, voormalig coach van Sven Nys en oprichter van het Energy Lab. En in die revalidatie maakt hij indruk met zijn onverzettelijke wil om terug te vechten.


Bron: Het Nieuwsblad
Eddy Veen 13 december 2017 22:14
Ontroerend, maar hoopvol ziet het er niet uit.
Prikdude 13 december 2017 23:34
De Omloop komt zeker te vroeg ja, maar Nokere Koerse?
Anony 14 december 2017 01:59
Beetje vreemde reactie van Eddy (en Prikdude, maar obvious troll). Ik vind het er net zeer hoopvol uitzien. Hij is maanden in een vegetatieve coma geweest. Als je ziet waar die jongen nu staat, dan is dat fantastisch. Niemand ligt nog wakker van zijn rennerscarrière, lijkt me.
Sub Culture 14 december 2017 07:01
Ik heb al talloze keren meer panache gezien.
Men zou Stigg Broeckx beter in alle stilte laten werken aan zijn revalidatie tot het gewone functioneren in de maatschappij.

Maar goed, dat ligt Sammy Neyrinck natuurlijk niet.
Er volgt straks een uitgebreide emo reportage in Sportweekend met close-ups, slowmo beelden van de val met echo's, melige muziekjes en wielerminnend Vlaanderen gaat collectief een 'amai zeg' slaken.

Ga je schamen, Sammy.
Slimmerd 14 december 2017 09:55
Compleet eens met Sub
Orakel 14 december 2017 10:42
Broeckx gaat heel veel kracht putten uit de vele (positieve) reacties die straks gaan komen. Dat is alvast één goede reden om deze documentaire/reportage uit te zenden. En jullie, Sub Culture en Slimmerd, kijken toch gewoon een ander programma of gaan een potje kaarten.
Tjappie2 14 december 2017 11:16
Yeah right, social media staan erom bekend dat er louter positief over de hoofdpersoon uit een docu wordt geschreven...confused smiley

Eens met Sub, die Neyrinck weet gewoon dat ie scoort met een docu over een Vlaamse wielrenner.
"Nederigheid en respect"... Ik mis de term "Grinta" nog.
Anony 14 december 2017 17:04
Ik laat me toch elke keer weer vangen aan de hoge zuurtegraad op dit prikbord.
Tjappie2 14 december 2017 17:12
Ok @Anony, een oprechte vraag dan. Ben jij echt van mening dat Neyrinck hier enkel zijn bewondering voor Broeckx ten toon spreidt? Of zou het toch een opwarmertje zijn voor het publiek zodat de docu hoge kijkcijfers trekt wanneer ie wordt uitgezonden. En ja, ik ben op z'n minst cynisch.
Frederik D. 14 december 2017 18:22
Maar we blijven hopen dat de mens Stig dusdanig herstelt dat hij weer een tamelijk normaal leven kan leiden. En dat hopen we voor iedereen die revalideert na een zwaar ongeluk of een zware ziekte.
Tjappie2 14 december 2017 18:34
Uiteraard!



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/12/2017 18:43 door Tjappie2.
Anony 14 december 2017 22:33
Ik snap alles wat Sub Culture zegt en kan het ook volgen. Maar beiden tot op zekere hoogte. Want ja, hoewel dit uiteraard ook een 'teaser' is om een journalistiek werkstuk aan te kondigen, vind ik het belangrijkste gewoon hoe (goed) het met die jongen gaat. En dat meen ik oprecht, en ik geloof graag dat de reportagemaker daar ook heus wel oprecht van onder de indruk is.
Tjappie2 14 december 2017 23:27
Ok, met betrekking tot Broeckx ben ik het voor de volledige 100% met je eens. Het belangrijkste is zijn gezondheid, zijn welbevinden en dat van zijn familie en andere naasten.

Juist daarom heb ik bijzonder veel moeite met zo'n reportage. Die jongen is volop aan het revalideren. de timing van Neyrinck is idioot. In tegenstelling tot jouw indrukken m.b.t. de reportagemaker schat ik zijn intenties volstrekt tegengesteld in.

Het gaat er bij mij niet in dat het die man te doen was om het vastleggen van een revalidatietraject. Daar kan je overigens hele integere en indringende reportages over maken (zie bijvoorbeeld "Pilotenmasker" op de Nederlandse NPO2).

Nee, het gaat hier om het revalidatietraject van een persoon (Broecks) die om maar één reden wordt gevolgd. Het is een (gewezen) profrenner, een Bekende Vlaming. Neyrinck reduceert Broeckx tot een piepklein gedeelte van wat hij als persoon is; namelijk bekend voor het televisiepubliek. Riooljournalistiek van de bovenste plank; het klootjesvolk mag op de bank toekijken hoe een (toch redelijk bekende) jongeman de scherven van een droom, een carrière, een leven aan elkaar probeert te lijmen. Pakkende TV, want oh wat willen we toch graag weten hoe "beroemdheden" struggelen. Was het Janneke of Pietje uit Otegem geweest dan was het niet interessant genoeg. Maar goed, de wielerarme maanden komen er weer aan en de kijkcijfers zijn heilig. Nederlandse RTL-pulp is er niets bij.

Ondertussen zoemt er Stig Broeckx een persmuskiet in zijn nek die afleidt van waar het om draait: een zo volledig mogelijk herstel. Mocht ik de arts, de fysiotherapeut, of een andere betrokkene zijn, ik had zo'n bloedzuiger zonder scrupules het ziekenhuis/de revalidatiekliniek uitgemieterd met cameraploeg en al.

Mijns inziens benadert Neyrinck hier echt een bedroevend niveau. Ik moest denken aan die (ik meen Oostenrijkse) cameraploeg die een stel in paniek vluchtende emigranten tegen de grond trapte om zodoende "de chaos van de vluchtelingencrisis" nog wat "pakkender" in beeld te kunnen brengen.

Ik geef toe, dat was nog een graadje erger en die vergelijking gaat dus enigszins mank -en ik beticht Neyrinck zeker niet van het moedwillig traineren van het herstel van Broeckx, laat dat duidelijk zijn - maar het is maar even om aan te geven dat er nogal eens verkeerde motieven in het spel zijn, zeker als er hoge potentiële kijkcijfers mee gemoeid zijn.

Dat Neyrinck gaandeweg onder de indruk is gekomen van het doorzettingsvermogen van Broeckx neem ik zonder meer aan. Maar dat Neyrinck in eerste instantie meer met een "Vlaamse Televisie Ster" in zijn hoofd zat dan met het welzijn van een revaliderende letselschadepatiënt, aan die indruk kan ik me vooralsnog niet onttrekken.
Orakel 15 december 2017 09:12
Oké Tjappie. Jij vertrouwt de intentie niet en met een hoop drogredenen deugt de reportage vervolgens niet. Mooie cirkel.
Tjappie2 15 december 2017 10:20
Dank je voor het compliment.

Bestaan er in jouw optiek overigens ook lelijke cirkels? En hoe moet ik dat zien? Een cirkel is volgens mij in de meetkunde gewoon een tweedimensionale figuur die wordt gevormd door alle punten die dezelfde afstand tot een bepaald punt hebben.
Orakel 15 december 2017 10:57
Een raadsel hoe je kritiek op 8 alinea’s, die niet dieper gaan dan aanname = conclusie en daar uiterst negatief over oordeelt, op te vatten is als een compliment. Misschien vind je jezelf erg kritisch en verwar je de goede eigenschap om kritisch te zijn met een kinderlijke cirkelredenering?
Tjappie2 15 december 2017 11:15
Ik had het dan ook slechts over het compliment/waardeoordeel dat jij gaf over de esthetische waarde van de door mij geconstrueerde cirkel.

Over de eerste zin van jouw kritiek "Jij vertrouwt de intentie niet en met een hoop drogredenen deugt de reportage vervolgens niet.", heb ik verder met geen woord gerept. Het is me dan ook een raadsel hoe je erbij komt dat ik de kritiek op de door mij geschreven 8 alinea's an sich op zou vatten als een compliment.
Walnoot 15 december 2017 11:28
Hup Stig!

Denk dat de aandacht Stig zeker goed zal doen. Over het melodramatisch gehalte kunnen we best zeuren (oplossing: volg mij en kijk er niet naar), maar op zich is er niks mis met het maken van een uitzending over de mens.
Orakel 15 december 2017 12:10
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is me dan ook een raadsel hoe je erbij komt
> dat ik de kritiek op de door mij geschreven 8
> alinea's an sich op zou vatten als een compliment.

Heel eenvoudig: je reageerde op mijn volledige bericht, bij jou deed ik hetzelfde.
Wanneer je slechts op een bepaalde uitspraak reageert, dan gebeurt dat middels een quote (zoals nu gedaan).
Andere Peter 15 december 2017 21:34
Eens dat er in die VRT-wielercrew altijd iets teveel zit van kijk ons er eens bij zijn en zie je hoe wij meeleven en wat deugen wij toch maar weer en we zitten hier met de echte Cavendish hoor.

Desalniettemin: als de patiënt zelf toestemt met die docu, wie zijn wij dan om erover te klagen? Publiciteit zoeken lijkt mij noch de VRT noch Stig te verwijten. Ook al is het waarschijnlijk waar.
Tjappie2 15 december 2017 22:05
Grotendeels met je eens, maar juist bij dit gedeelte van je zin: "Publiciteit zoeken lijkt mij [...] de VRT [niet, T2] te verwijten." wringt bij mij de schoen.
Van een publieke omroep mag je mijns inziens verwachten dat er gekeken wordt naar het maatschappelijk belang van een uitzending.

Zoals ik al schreef, een docu over een revalidatie kan een maatschappelijk belang hebben. Het uitzenden van een docu, specifiek over een BV heeft dat mijns inziens niet.
Had een commerciële zender dit geproduceerd dan zou mijn waardeoordeel totaal anders zijn. Docu-drama's over bekende personen zijn daar schering en inslag, bovendien speelt het financiële belang daar logischerwijs veel meer.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/12/2017 22:05 door Tjappie2.
Andere Peter 16 december 2017 11:47
Prima. Ik vind het wat naïef dat je zo'n stringent onderscheid aanbrengt tussen publieke en commerciële omroep. Ook in België kent de publieke omroep meer geldstromen dan die van de overheid. Ook bij een 100% publieke omroep (die kennen we niet in B en NL) zit je als maker met een probleem als er helemaal niemand kijkt. Hoe toon je dan maatschappelijke relevantie aan? Het is allemaal wat grijzer, denk ik.
cyclingfreakske 16 december 2017 14:25
persoonlijk vind ik het wel oke....vooral omdat het niet zomaar iets is om uit te zenden en het geniet de goedkeuring van Stig, zijn manager; team, familie en uiteraard de medische staf die hem begeleid.

ik vind het oke omdat eindelijk mensen nu eens inzicht krijgen in bepaalde situaties waarmee renners worden geconfronteerd, dat het een extreme sport is en ze misschien eens meer respect kunnen gaan opbrengen. (in Belgie is dat respect zoals vaak ver te zoeken, ook al is het een wielerland)
het beeld van dikverdiendende renners die hard fietsen en zich altijd doperen (volgens jan modaal) en dat het allemaal zo makkelijk en ongevaarlijk is, word meteen van tafel geveegd.
De lijdensweg van een atleet en vooral de mens erachter die bij zulk drama weer aan de weg omhoog moet timmeren - om in eerste plaats weer zo normaal mogelijk te functioneren, sport is bijzaak maar wel de drive - toont de dramatiek ook eens van het wielrennen, dat het helemaal geen rozegeur en maneschijn is.
want dat is toch wel het beeld dat jan modaal op straat heeft.

natuurlijk moet men erover waken dat men de grens niet begint te verschuiven naar een vorm van spektakel drama, iets waar menig journalist nogal teveel in kan meegaan.

een voorbeeld , wel iets anders te Iraq ::
een reportage van de gevechten in Mosul.... de VTM journalist kruipt achter een muur op het eerste verdiep van een gebouw..je hoort schioten in de verte van een zwaar kaliber (... de journalist duikt op de grond, begint te spreken voor de camera (cameran duikt mee)... "we worde nbeschoten door sluipschutter aan de overzijde va nde straat etc....
............ Terwijl een Peshmerka soldaat aan de andere kant van de muur - op het balkon open en bloot - de wacht hout en een babbeltje slaat met een collega...
maw : ze kunnen echt overdrijven die reporters.

dus ik hoop wel dat de reporters hier hun plaats goed weten, en sereen in beeld brengen hoe Stig terugvecht.
En ook stilletjes de situatie van Jan Bakelands in het achterhoofd nemen die ook veel geluk heeft gehad maar een weg te gaan heeft.
Snorfietser 16 december 2017 16:37
Ik begreep eigenlijk uit eerdere berichten dat hij al een stuk verder was in zijn revalidatie. Ik meen dat er zelfs werd gesproken over een terugkeer in het peloton. Ik had daarom eigenlijk de hoop dat hij wat verder zou staan. Als ik echter kijk naar de berichtgeving van een jaar geleden, dan had ik dit eigenlijk niet meer verwacht. Iemand enig idee wat de prognose is op volledig herstel? Ik heb het dan over het gewone leven, niet over zijn wielercarrière.
Anony 17 december 2017 08:12
Ik heb zonet de reportage bekeken. Nou, dit was heel mooi en waardig, met veel respect voor Stig en andere betrokkenen, totaal niet karikaturaal noch sensatiebelust of egocentrisch van eender wie.

Pleur op, azijnpissers. Hup Stig!
Eindhovuh 17 december 2017 11:46
tvm 17 december 2017 21:04
Een reportage over de helden als Museeuw of Boonen mag wel, maar een gevallen renner volgen is goedkope journalistiek? Wat een onzin. Het gaat om de marge, de uitzondering. Die maakt dat er gekeken wordt. Niet een anonieme renner. Als je dit laatste zo interessant vindt, lees dan het boek Stoner.
Tjappie2 19 december 2017 12:49
Je bedoelt Stoner van John Edward Williams? Gaat dat over een sporter? Of bedoel je een ander boek?

tvm Schreef:
-------------------------------------------------------
> Een reportage over de helden als Museeuw of Boonen
> mag wel, maar een gevallen renner volgen is
> goedkope journalistiek? Wat een onzin.

Het is duidelijk dat we er niet op dezelfde manier instaan.
Dus dit is in elk geval het laatste wat ik er over zeg.

Ik heb an sich geen problemen met een reportage over "helden" (even off the record, jij vindt Museeuw en Boonen helden?).
Ik heb een probleem met het binnendringen van het privé-leven van een revaliderende patiënt, die wordt gevolgd omdat ie toevallig ooit voor Lotto-Soudal heeft gereden.

Hoe achterlijk de pers zich bij gevallen (in dit geval letterlijk) "beroemdheden" opstelt is gewoon stuitend.
Het volgende citaat van Peter Broeckx (de vader) is wat mij betreft veelzeggend (even in het Engels vanaf [rouleur.cc]):

“We had asked the press for serenity and respect and they’d respected that. But after the gala [waar gemeld werd dat Stig uit coma was] , all inhibitions were gone. We received calls at home. Calls were made to the reception at Overpelt. Photographers set themselves up in public spaces to take photos of him. People accosted him or walked through the corridors looking for his room. I couldn’t believe it.

The cameras had already traumatised us in Aachen. You arrive there worried to death and then you see that army waiting… At that moment, you see those people as vultures. The witch-hunt in Overpelt made me even angrier."


Ik blijf er dus bij dat ze die jongen gewoon met rust moeten laten, "serene, waardige of respectvolle" reportage of niet.

Case closed wat mij betreft
cyclingfreakske 20 december 2017 00:11
Stig zou ik geen beroemd mens noemen... buiten vooral Vlaamse en Nederlandse fans kent bijna niemand hem (nog).
ik denk dat ze in de reportage vooral de mens achter de sporter lieten zien die in de eerste plaats terugvecht naar een normaler leven.....

Het is misschien goed dat een minder gekend wielrenner nu eens dit soort revalidaties in de kijker zet, want buiten een heel klein groepje mensen denkt men nog steeds dat het niets is, en kijkt men vooral niet naar de problematiek dat zij en familieleden kennen.
En misschien goed ook dat het geen VTM werd, want daar maken ze het spektaculairder, soms leidend tot een karikatuur - helaas.

Ik denk een beetje dat je het idee hebt dat Stig de zaken vooral ondergaat, maar geloof me dat dit zeer goed overlegd en doordacht is door hem en zijn directe omgeving, en ze ook wel van het idee zijn dat dit soort problemen veel te weinig op de kaart word gezet. Terecht.
Natuurlijk heb je een dubbel gevoel bij deze reportage, want een mens ziet liever niet de ellende van zo'n herstel... die keert liever zijn kop en leeft verder in Wonderland.
Horsie is back 20 december 2017 01:26
In ons alomvattend tv-tijdperk komen heel veel (sport-)mensen in allerlei persoonlijke toestanden of naar keuze wantoestanden voorbij.

De soap over Jean-Marie Pfaff was natuurlijk (van horen zeggen) de hilariteit voorbij.
Maar een geweldige doelman, die bovendien bewees over zo'n fantastisch taal-gen te beschikken, mocht natuurlijk niet in ons venster op de sportwereld ontbreken.

Over Michael Schumacher hebben we nooit een reportage à la Stig gezien. Terecht, want Michael verkeert nog steeds in een deerniswekkende toestand.
Stig laat een wonderbaarlijk goed herstel zien. Of hijzelf het allemaal goed kan doorgronden weet ik niet, maar ik kan me wel zijn motivatie voorstellen om anderen te laten weten hoe het met hem gaat. Ook zijn omgeving draagt een grote verantwoordelijkheid.

Tom Dumoulin wentelt zich zoals bekend niet zo graag in het modderbad van beroemd willen zijn.
Gisteravond liet Tom in zijn dankwoord weten, dat alleen zijn vriendin in dit toch voor hem zo succesvolle wielerjaar van dichtbij heeft meegemaakt, hoe moeizaam hij echter vaak met deze status weet om te gaan.
Luijt 20 december 2017 13:21
Smaken verschillen qua humor
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen