Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Lobato donda es ta, toca la campagna

Gepost door Brieske 
Brieske 13 december 2017 23:47
Lobato, Twan Temazepam en een of andere caberatier hebben vooralsnog nog grotere slaapproblemen.
Vanwege disciplinaire redenen naar huis gestuurd bij trainingskamp Lotto-Jumbo.

Ze hadden slaappilletjes bij zich, geen dope maar ploeg vond het ook niet dope dus zeiden doei!!!

Groet
predator 14 december 2017 00:36
Waarom zou je in godsnaam slaapmedicatie nodig hebben als wielrenner?
lodjan 14 december 2017 00:58
LottoNL-Jumbo heeft Antwan Tolhoek, Juan José Lobato en nieuwkomer Pascal Eenkhoorn per direct weggestuurd van het huidige trainingskamp in Girona. De drie zijn voor onbepaalde tijd op non-actief gesteld, omdat zij buiten de ploeg om slaapmedicatie gebruikten of in bezit hadden.

“Dat is een ernstige overtreding van de strenge regels die het team hanteert”, schrijft LottoNL-Jumbo in een persbericht. Om welke middelen het gaat, zegt de ploeg niet. Het gaat niet om middelen die tot de dopinglijst behoren, maar de formatie verstrekt de medicijnen ook niet.

De ploegleiding heeft in aanwezigheid van de renners en het personeel afstand genomen van de gedragingen (die indruisen tegen de kernwaarden van de ploeg) van Tolhoek, Eenkhoorn en Lobato. “Waar nodig worden zij begeleid om herhaling te voorkomen”, geeft LottoNL-Jumbo aan.
WF
Tjappie2 14 december 2017 02:27
"When you feel so tired, but you can't sleep" Coldplay.

Dat twitterde Eenkhoorn op 2 december. Met de kennis van nu een fascinerende tweet.
Sub Culture 14 december 2017 07:06
Totaal belachelijke overreageren op het SKY gedoe natuurlijk.
Tuurlijk druist het in tegen het interne beleid, maar eventjes 3 van de eigen renners demoraliseren nog voor de aanvang van het wielerseizoen slaat nergens op.
Los zoiets intern op met een fikse vermaning of weet ik veel vat maar de spanjool en 2 polderboertjes publiekelijke aan de schandpaal hangen in de hoop wat gejubel te genereren over transparantie is gratuit.
Eindhovuh 14 december 2017 09:03
Tja ik weet niet of dit nou slimme "transparantie" is. Had het lekker binnen de ploeg gehouden.
Carlos Danger 14 december 2017 09:35
lodjan Schreef:
-------------------------------------------------------
> LottoNL-Jumbo heeft Antwan Tolhoek, Juan José
> Lobato en nieuwkomer Pascal Eenkhoorn per direct
> weggestuurd van het huidige trainingskamp in
> Girona. De drie zijn voor onbepaalde tijd op
> non-actief gesteld, omdat zij buiten de ploeg om
> slaapmedicatie gebruikten of in bezit hadden.
>
> “Dat is een ernstige overtreding van de strenge
> regels die het team hanteert”, schrijft
> LottoNL-Jumbo in een persbericht. Om welke
> middelen het gaat, zegt de ploeg niet. Het gaat
> niet om middelen die tot de dopinglijst behoren,
> maar de formatie verstrekt de medicijnen ook
> niet.
>
> De ploegleiding heeft in aanwezigheid van de
> renners en het personeel afstand genomen van de
> gedragingen (die indruisen tegen de kernwaarden
> van de ploeg) van Tolhoek, Eenkhoorn en Lobato.
> “Waar nodig worden zij begeleid om herhaling te
> voorkomen”, geeft LottoNL-Jumbo aan.
> WF

Enige, die enige begeleiding behoeft is de ploegleiding.
Heisenberg 14 december 2017 12:50
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Totaal belachelijke overreageren op het SKY gedoe
> natuurlijk.
> Tuurlijk druist het in tegen het interne beleid,
> maar eventjes 3 van de eigen renners demoraliseren
> nog voor de aanvang van het wielerseizoen slaat
> nergens op.
> Los zoiets intern op met een fikse vermaning of
> weet ik veel vat maar de spanjool en 2
> polderboertjes publiekelijke aan de schandpaal
> hangen in de hoop wat gejubel te genereren over
> transparantie is gratuit.

Volledig eens.
De buffel 14 december 2017 14:55
Wat een mafkezen. Ik durf mijn kop er om te verwedden dat de helft va het profpeloton tijdens etappekoersen en trainingskampen aan de slaappillen zit. Is nooit anders geweest.
MarcoV 14 december 2017 16:10
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Totaal belachelijke overreageren op het SKY gedoe
> natuurlijk.
> Tuurlijk druist het in tegen het interne beleid,
> maar eventjes 3 van de eigen renners demoraliseren
> nog voor de aanvang van het wielerseizoen slaat
> nergens op.
> Los zoiets intern op met een fikse vermaning of
> weet ik veel vat maar de spanjool en 2
> polderboertjes publiekelijke aan de schandpaal
> hangen in de hoop wat gejubel te genereren over
> transparantie is gratuit.

helemaal eens. Maar bij de Facebook en Twitter afdeling van L-J zullen ze zeer content met zichzelf zijn, 'kijk ons eens met een goed imago nieuws maken'.
(Eenkhoorn krijgt zelfs pas per 1 jan salaris van de ploeg maar wordt nu al wel even door het publieke slijk gehaald. Welkom)
Tjappie2 14 december 2017 16:14
> Eenkhoorn krijgt zelfs pas per 1 jan salaris van
> de ploeg maar wordt nu al wel even door het
> publieke slijk gehaald. Welkom.

Damn, je hebt gelijk. Dat is een interessant punt. Kan je een werknemer die nog niet bij je in dienst is überhaupt op non-actief zetten? Iemand met een wetboekje in da house?
ton duk 14 december 2017 19:02
De buffel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat een mafkezen. Ik durf mijn kop er om te
> verwedden dat de helft va het profpeloton tijdens
> etappekoersen en trainingskampen aan de
> slaappillen zit. Is nooit anders geweest.

Dat is het punt niet. Punt is dat het niet de door de ploeg verstrekte pillen zijn.

Tja, hou je het onder de pet en het komt uit, heb je de poppen nog harder aan het dansen
Wielersport en transparantie is bijna onmogelijk ...links om,rechts om, kansloos
gr
cyclingfreakske 15 december 2017 00:10
.... als je weet dat zijzelf niks anders doen dan slaapmiddelen laten voorschrijven als renners slaapproblemen kenne;.. vooral in grote rondes worden ze rijkelijk uitgedeeld.
er is wel een punt.... Lotto Jumbo leiding heeft begeleiding nodig...
die onzin was totaal overbodig, bovendien communiceren ze ook met de thuisbasis sportartsen waar ze patient zijn.
... de moraal is weeral 10 punten gezakt, en ze hebben nog niet eens kledij en fietsen voor 2018... nice Plugge !
cyclingfreakske 15 december 2017 00:11
klopt ! vooral in de grote rondes is het van dat... de renners zijn na 10 dagen zo moe dat ze moeilijk de slaap kunnen vatten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/12/2017 00:12 door cyclingfreakske.
Sjorsoll 15 december 2017 17:09
Slaappillen kun je naast de huisarts ook via de het interwebz verkrijgen. Dan moet je bij illegale apothekers (lees dealers) zijn.

Punt is: ook al werkt het, je weet niet wat er in zit. Je kunt dat ook maar heel moeilijk laten testen, zoals dat bij drugs wel heel makkelijk is.
Er wordt -naast als het goed is de werkzame stof- van alles bijgeflikkerd. Voor een wielrenner niet heel handig.
cyclingfreakske 15 december 2017 20:34
.. het ontbreekt nogal wat van dat "slimme" smiling smiley
JuanPe 15 december 2017 20:44
MarcoV Schreef:
> Maar bij de Facebook en Twitter
> afdeling van L-J zullen ze zeer content met
> zichzelf zijn, 'kijk ons eens met een goed imago
> nieuws maken'.
> (Eenkhoorn krijgt zelfs pas per 1 jan salaris van
> de ploeg maar wordt nu al wel even door het
> publieke slijk gehaald. Welkom)

Je bent er weer snel bij om naar Lotto te kunnen trappen, maar hebt geen idee wat er speelt.
[nos.nl]

Nu jij weer.
cyclingfreakske 15 december 2017 20:47
ze haden op voorhand moeten doorgeven dat ze die bij hadden / meenamen ingeval van.... en of dat oke was.
om alle mistverstanden uit de weg te gaan.
zoals ik al zei...anderzijds is er communicatie met de thuisbasis artsen....LTJ gaat hier met de manier van aanpak te ver, en is zeer bevorderlijk voor deneerwaartse moraal.
Tjappie2 15 december 2017 21:13
Bewijst maar weer eens dat wanneer je als ploeg niet bereid bent zelf voor de nodige preparatie te zorgen er gevaarlijke situaties ontstaan.

Als je als commercieel bedrijf echt zo nodig over de rug van topsporters reclame wilt maken moet je snappen in wat voor milieu je je begeeft. Namelijk op, en over, het randje.

Als je dat immoreel of onmenselijk vindt - en daar valt heel veel voor te zeggen! - dan moet je een Kerstcommercial a lá Albert Heijn maken maar je met topsport niet bemoeien. De deal tussen het publiek en de topsporter is namelijk dat hij alles doet om aan de verwachtingen te voldoen. Gezamenlijk is er een sociaal convenant opgesteld waarin beschreven staat dat de topsporter een één-dimensionaal figuur is die van zijn menselijkheid ontdaan is. Punt.

En ja, als volger van topsport heb ik mij aan dat convenant verbonden. Soms kots ik er van, maar wanneer de startvlag valt ben ik dat - met miljoenen anderen - direct weer vergeten.
JuanPe 15 december 2017 21:15
Natuurlijk, maar het gaat er mij om dat elke kans om naar Lotto-NL te trappen snel wordt aangegrepen, zonder enig idee te hebben wat er speelt en dat ook niet lijkt te willen weten. Jij stelt inderdaad en terecht dat 'ze' in ieder geval hadden moeten doorgeven wat ze voornemens waren te gebruiken. Dit verhaal is nog niet gedaan. Ik prijs Lotto dat ze dit niet onder de pet houden. De prikkamer is te klein als er vlak voor de Tour opeens iets uitlekt.
Horsie is back 15 december 2017 22:45
Ik ben blij dat ik geen topsporter ben in de ogen van @Tjappie2, alhoewel, maar daar doe ik geen mededelingen over.
Niemand heeft beter de ultieme relatie tussen de beroemdheid en de fan beschreven dan ene Bob Dylan. Jammer, dat AP nu weer meeleest. smiling smiley
"Go away from my window, leave at your own chosen speed". Alhoewel dat voor John Lennon uiteindelijk niet mocht gelden. "Roll on, John".
Tjappie2 15 december 2017 22:52
Geef toe, Horsie. Het zou in jouw ogen ultiem zijn wanneer Robert Marchand op de cote d'azur zijn laatste adem uit zou blazen.

Tegen LottoNL-Jumbo zou ik willen zeggen:

"Come gather 'round people
Wherever you roam
And admit that the waters
Around you have grown
And accept it that soon
You'll be drenched to the bone.
If your time to you
Is worth savin'
Then you better start swimmin'
Or you'll sink like a stone
For the times they are a-changin' "
william 15 december 2017 23:11
Er was blijkbaar meer aan de hand. Lobato was niet wakker te krijgen en Eenkhoorn was half van de kaart. Voor Lobato liet men zelfs een ambulance komen om hem naar het ziekenhuis te brengen. Terwijl de andere 2 ook voor onderzoek daar heen gebracht werden
Tjappie2 15 december 2017 23:15
"Half van de kaart" "niet wakker te krijgen".

Een perfecte beschrijving van een zaterdagavond overgaande in een zondagmorgen. Waar hebben we het in vredesnaam over?
Horsie is back 16 december 2017 00:17
Ik moet bekennen, Tjappie2, dat ik niet snap wat je nu precies wilt uitdrukken. Ben dankbaar, dat je me blijkbaar heel regelmatig leest.
Robert Marchand, 106, en nu niet bepaald een jetset figuur voor de Côte d'Azur, want hij kon niet eens een gehoorapparaat betalen.

Kijk, als het om menselijke (sport)fysiologie gaat, dan kent mijn informatiehonger geen grenzen.
Daarom was ik zo verguld met een heus fysiologisch onderzoek met Marchand (tijdvak 101-103) een beetje à la Froommey van al weer enige tijd gelezen.
De kwetsbaarheid van de centenarian werd wel pijnlijk duidelijk met de constatering, dat de onderzoekers hadden afgezien van bloedafname natuurlijk van belang voor het bepalen van lactaat.

Och, LottoNL-Jumbo, is inderdaad met de tijden meegegaan.
Om te voorkomen, dat hun renners tijdens de wedstrijd zitten te slapen, moeten ze dit gedrag voor de start uiteraard de kop indrukken.
Had RGTDF niet al twee keer moeten winnen? grinning smiley
Tjappie2 16 december 2017 00:26
Beste Horsie, waar jij droomt van vergezichten aan een Frans strand had mijn verwijzing slechts te maken met de blauwe rand die de uiterste grens van een wielerpiste (inside) aangeeft.
Horsie is back 16 december 2017 00:41
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Beste Horsie, waar jij droomt van vergezichten aan
> een Frans strand had mijn verwijzing slechts te
> maken met de blauwe rand die de uiterste grens van
> een wielerpiste (inside) aangeeft.

Niet iedereen hoeft een Tommy Cooper te zijn (doen).

Maar on topic, waarschijnlijk heb je ooit mijn bijdrage gelezen, zo niet, dan nu.
Ik kwam er te laat achter wanneer ik met een stream zijn WUR poging kon volgen.
Ik zag hem dus rondrijden (geen tijdwaarneming in beeld) en dacht daarom, dat dit nog zijn warming-up moest zijn, omdat hij nog niet op de wielerbaan zelf reed.

Maar dat was dus niet het geval.
Ik heb me wel altijd afgevraagd hoe ze zijn afstand hebben gemeten, want hij reed, zoals iedereen (behalve Wiggo natuurlijk) niet buiten de zwarte lijn, maar daarbinnen. Daar is natuurlijk wel een mouw aan te passen.

Een kritische sportman. Hij deed na het uur namelijk zijn beklag. Hij zei harder te hebben gekund als ze het bordje (nog maar 10 minuten) maar hadden opgehouden. Het schreeuwen van de rondetijden et cetera was niet aan hem besteed, want hij had nog geen gehoorapparaat.
Tjappie2 16 december 2017 01:01
Je begint zowaar begrijpelijke Nederlandse zinnen te produceren.
Ook de "derde persoon" lijkt met gestrekte draf vertrokken zijn.

Na deze constateringen moet ik je complimenteren met de Robert Z. parafrase: "Hoest een beetje en ze gooien je in het gevang zonder hooi op water en brood
Hoest een beetje erg veel en ze leggen je op een mooi zacht bed en brengen scrambled eggs and bacon."
. Je bent van mening dat er geen Sweetheart like you bestaat? Of zat je te wachten op een reactie terwijl je nog een Maas van Beek-poster op je muur kwakte?
Horsie is back 16 december 2017 01:36
Nee, Tjappie2, je krijgt geen handtekening met foto. Ik ben belazerd.

Ach, Maas van Beek. Ik droom wel eens van een individuele achtervolgingswedstrijd tegen Maas, waarbij ik hem na één ronde al heb ingehaald. hot smiley
Sjorsoll 16 december 2017 01:45
Andere Peter 16 december 2017 09:23
Andere Peter 16 december 2017 09:33
Of het nu slimme transparantie is, kun je je inderdaad afvragen. Gezien de recente geschiedenis kan ik mij wel iets voorstellen bij alles out in the open. Je kunt beter zelf overreageren, waarna de buitenwereld zegt dat het wel iets minder had gekund. Dan dat je zelf bagatelliseert, waarna de buitenwereld eindeloos gaat zoeken of er meer achter zit.

Zou 1 renner versuft zijn geweest door slaappillen, dan zou er in mijn ogen niets aan de hand zijn. Maar 3 tegelijk? Dan heb je toch wel een kwestietje. En namen ze een te hoge dosis?

Het onprofessionele zit hem niet zozeer in het nemen van die pillen. Het onprofessionele zit hem in het feit dat er een paar kamers verder een ploegarts slaapt, die van niets weet. Ik kan mij voorstellen dat dit een vertrouwensbreuk is. Als je hier geen grens trekt als ploeg, waar blijf je dan met intern toezicht? Ik zeg niet dat ontslag de enige logische uitkomst is hoor. Het lijkt er een beetje op dat die gasten meer bezig zijn met of een middel op de dopinglijst staat, dan met de vraag of iets goed voor ze is. Het zou mij geen fijn gevoel geven als mijn medewerkers dit deden.
AK 16 december 2017 12:41
Als je het verhaal leest kon de ploeg eigenlijk niet anders dan naar buiten treden. Als er zelfs ambulances en een ziekenhuis bij betrokken is. Dit had hoe dan ook naar buiten gekomen. En dan had je allemaal wilde verhalen gekregen. Dan kunnen beter zelf regie nemen over het verhaal.
predator 16 december 2017 14:44
Prima gehandeld door Lotto Jumbo. Ik snap al dat bashen niet zo goed.
AK 16 december 2017 16:17
Het zou einde Lobato zijn. En als ik verhaal AD moet geloven dan lijkt mij Tolhoek ook niet helemaal zeker.
Carlos Danger 16 december 2017 17:03
Zullen wel wijntje bij gedronken hebben. Lormetazepam heeft anders niet
zo'n verstrekkende gevolgen.
Eindhovuh 16 december 2017 17:14
Nu ik het verhaal in het Ad lees herzie ik mijn eerdere post. Dit is niet zo maar een slaapmiddeltje nemen. Dit is heel dubieus en vreemd gedrag van een professionele wielrenner. Dat een ploegarts hier niets van weet zegt iets over de moraal van die renners. Heel slecht.
SS3000 16 december 2017 18:30
Als Tolhoek echt de Stilnoct heeft ingebracht en er van de 3 het minste last ervan had, duidt dat toch echt op een zware verslaving (nog buiten het feit dat dat medicijn alleen op doktersrecept te krijgen is, dus het doorgeven aan anderen is zelfs een strafbaar feit).

Het inbrengen van snus om erbij te horen is haast schattig naast wat die andere 2 inbrachten.
lodjan 16 december 2017 19:02
Ik zou zeggen, Lobato en Tolhoek er uit, Gerts, Keizer en/of Niyonshuti er in.
Andere Peter 16 december 2017 22:48
Wijn combineren met een stevige slaappil... Maakt dat het erger of minder erg? Je zegt het op bagatelliserende toon, maar vanuit de inhoud van wat je zegt begrijp ik dat niet.
Carlos Danger 17 december 2017 01:06
Probeer maar eens.
Horsie is back 17 december 2017 02:43
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> "Half van de kaart" "niet wakker te krijgen".
>
> Een perfecte beschrijving van een zaterdagavond
> overgaande in een zondagmorgen. Waar hebben we het
> in vredesnaam over?

Speciaal voor Tjappie2, een vervroegd kerstcadeau van Santa.

Vergeet de wattages nou eens een keer, Maas. Wattage=snelheid (RPM) x kracht (torque/koppel: krachtuitoefening over de lengte van de crank). Als je continu zo'n 1200W (hmmmh) wilt trappen op bijvoorbeeld de lichtste instelling van een Wattbike, waarop nog altijd een beetje luchtweerstand staat (WR op een Wattbike is bij mijn weten 228 rpm), dan betekent dit iets van 53 Newton meter. 1200W = 207*6,28*53/60. Cijfers zijn reëel, maar bij benadering, omdat je minimaal toch wel 5 seconden een eenparige snelheid moet aanhouden. Op rollers is de weerstand nog lager (rol- en luchtweerstand bijna nihil, we leven niet in een vacuüm), er zijn tenslotte baanrenners die even 270-300 rpm (tot bijna 5 keer per seconde) kunnen rondtollen. Ik heb geen idee welke kracht er langs de crank wordt uitgeoefend, maar in elk geval veel minder. Bij het lieve sommetje van zeg 300 rpm zou dat met een torque (koppel) van 20 Newtonmeter niet meer dan 600 Watt opleveren. Dat je met monsterverzetten (105 tanden voor) enorme snelheden achter een beschutte auto kunt bereiken is bekend (een Braziliaan reed recent ongeveer 200km/h op een voor hem vrijgemaakte snelweg) en dus ook op rollers (334.6 km/h/Bursford), maar met hoge wattages heeft dit allemaal niks van doen. Ik wil je niet ontmoedigen, Maas, maar als ik goed heb gerekend, dan betekent 334,6 km/h met een verzet, dat per omwenteling ongeveer 12 meter oplevert, dus een rondtolritme van 465 per minuut. the finger smiley

Disclaimer:
The finger smiley (zachtaardige versie) was natuurlijk niet voor Maas bedoeld.
Andere Peter 17 december 2017 12:25
Door dat gebod denk ik echt dat je niet snapt waarom dit gevoelig ligt. Ik ben geen profwielrenner en ik hoef niet alles wat ik neem te overleggen met mijn bedrijfsarts. Dáár zit hier de pijn. Niet in het nemen van de pil of (jouw gok) het drinken van wijn erbij.
tvm 17 december 2017 20:32
Blueprint 18 december 2017 13:30
Ik zou me als ploeg ook afvragen hoe het komt dat 3 van de 27 renners het kennelijk nodig vinden om zware slaapmedicatie mee te nemen naar een trainingskamp en dat zonder overleg met de ploegarts te doen. Dan heb je wel een cultuurprobleem.
Sjorsoll 18 december 2017 15:30
Of hij had
1) het minste van het middel genomen
2) van nature een hogere tolerantie voor dat middel
3) minder dan de andere twee erbij gedronken
4) meer gegeten van tevoren

Je hoeft niet per se verslaafd te zijn om mindere effecten dan anderen te voelen.
Sjorsoll 18 december 2017 15:31
Did Not Sleep?
Tinuz 18 december 2017 17:07
Het positieve aan deze vreemde affaire is dat die obscure Snapjaard vertrekt bij de ploeg, zoals ik zojuist vernam.
Trolhoek en Eenkhoorn twee manden geschorst door de ploeg.
Ger 18 december 2017 17:24
Lobato heeft alsnog plaats gemaakt voor Martijn Keizer of Floris Gerts. Tenminste als het aan mij ligt.
ton duk 18 december 2017 18:13
Ger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lobato heeft alsnog plaats gemaakt voor Martijn
> Keizer of Floris Gerts. Tenminste als het aan mij
> ligt.

Ja , laten we Keizer een 3e kans geventhumbs down
Castelijns zijn 2e kans thumbs up

gr
Ger 18 december 2017 18:38
Bij Nederlandse renners wil ik geen duim omlaag zien Ton. Waar ben je nou mee bezig?
SS3000 18 december 2017 18:43
Lijkt mij slimmer om Lobato te vervangen door een semi-sprinter. Looij bijvoorbeeld en dan niet op 3 man tegelijk wedden.
ton duk 18 december 2017 19:06
Keizer heeft zijn tijd en kans(en) gehad,Ger
gr
LD88 18 december 2017 19:42
Ze hebben DvP toch al gehaald?
SS3000 18 december 2017 20:03
LD88 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ze hebben DvP toch al gehaald?



Ze wilden met 3 snelle mannen het seizoen in, toen ze DVP haalden was Lobato er nog. 1 van de 3 valt weg, dan ga je die toch niet vervangen door nog een knecht?

Eenkhoorn had je kunnen vervangen door een knecht voor het vlakke
Voor Tolhoek had je een semi-klimmer moeten zoeken
Voor Lobato lijk je mij een snelle vervanger te zoeken

Hij was ook de aangewezen snelle man voor de TDU
Arsimo 19 december 2017 13:03
Renner wegsturen wil niet automatisch zeggen dat er (meteen) budget vrij komt om een andere renner aan te trekken.
Tjappie2 19 december 2017 13:21
Sterker nog, het is vrij gebruikelijk om bij ontslag met wederzijds goedvinden een bepaalde vergoeding mee te geven. Als dat hier ook het geval is ben je dus een renner kwijt en bovendien een x-aantal euro's.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/12/2017 13:22 door Tjappie2.
Eindhovuh 19 december 2017 17:10
Dat ligt er inderdaad aan hoe dat contract in elkaar zit.
Andere Peter 20 december 2017 04:17
Dat is zeker niet ongebruikelijk. Vergoedingen bij ontslag met wederzijds goedvinden zijn schering en inslag.

Ik heb het nieuws niet op de voet gevolgd, maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat ze geld betaalden voor dit ontslag.

Edit: excuus Tjappie, ik las in eerste instantie je post verkeerd.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/12/2017 11:09 door Andere Peter.
Cecchini 20 december 2017 09:53
Gebruik van slaappil is niet verboden of ongewoon in wielersport, maar leidt soms wel tot rare situaties

Het slikken van slaapmiddelen door renners is niet verboden en niet ongewoon. Maar er gebeuren rare dingen, zeker als ze worden gebruikt in combinatie met sterke drank. Vorige week ontsloeg Lotto-Jumbo een renner en werden er twee geschorst.

Door: Rob Gollin / Volkskrant

Het keert geregeld terug in de anekdotiek uit de gelederen van het wielerpeloton: het excessieve gebruik van slaappillen. Wijlen Frank Vandenbroucke bijvoorbeeld, had elf Stilnoct-pillen achter de kiezen, toen hij in 1999 glorieus naar de overwinning fietste in Luik-Bastenaken-Luik. Of deze: renners gebruikten ze als partydrug om aan de stress en hectiek van de koers te ontsnappen. Opgelost als poeder in sterke drank creëren de pillen hallucinerende beelden.

Vorige week is er weer een pagina aan de verhalenbundel toegevoegd. Wielerpoeg Lotto-Jumbo ontsloeg Juan José Lobato (28) en schorste Antwan Tolhoek (23) en Pascal Eenkhoorn (20) voor twee maanden, nadat de ploegleiding ze onder invloed van slaapmiddelen had aangetroffen in een hotel bij Girona, waar ze op trainingskamp waren. Het was niet zozeer het gebruik dat ze werd aangerekend - onder strikte voorwaarden is dat toegestaan. Dat ze de middelen buiten medeweten van de ploeg hadden geslikt, woog zwaarder. Dat was in strijd met de huisregels.

De ploeg beklemtoont dat de drie geen heftig feestje aan het vieren waren. Van het vermengen met alcohol en bijbehorende waanvoorstellingen was geen sprake. Lobato gebruikte al enkele maanden Noctamid. De Spanjaard kampt met privéproblemen. Hij was verwikkeld in een scheiding en had een oom verloren die belangrijk was geweest voor zijn carrière. Hij bood in Spanje de anderen het flesje met het middel aan, nadat Eenkhoorn snus, tabak in een vochtige poedervorm, tevoorschijn had gehaald. Tolhoek was nog in het bezit van een strip met Stilnoct-pilletjes, die hij ooit had meegenomen op een reis naar Azië. 'Het is naar onze inschatting meer stoerdoenerij geweest', verklaart de woordvoerder.


Het gebruik van slaapmiddelen door wielrenners is niet verboden en niet ongewoon. Lotto-Jumbo zegt wel terughoudend te zijn met het verstrekken ervan. De ploegarts geeft bijvoorbeeld pillen om een jetlag te bestrijden of de gevolgen van een val te verzachten. De middelen Noctamid en Stilnoct waren volgens de woordvoerder zwaarder dan het medicament dat de eigen arts doorgaans voorschrijft.

Ook de Duits-Nederlandse ploeg Sunweb is voorzichtig. Teamarts Anko Boelens zegt het gebruik tot een minimum te beperken, omwille van de verslavende werking. Hij schrijft wel eens wat voor als de renners lange vliegreizen moeten maken, en aan het eind van lange meerdaagse koersen. 'Renners verkeren in zulke wedstrijden alleen maar in de aan-modus. Dan is het voor sommigen moeilijk om in slaap te komen.' Het gaat meestal om temazepam. 'Maar het moet incidenteel zijn en zo kort mogelijk duren. Dan is het effect het grootst en voorkom je gewenning.' Net als bij Lotto-Jumbo wordt bij Sunweb van de renner verlangd dat hij de medicatie uitsluitend via de ploegarts betrekt.

Druk
Toch bestaan er geregeld zorgen over de pillen. De dokter van Lotto-Soudal, Servaas Bingé, zei vorig jaar in het Vlaamse tijdschrift Dag Allemaal dat ze een groot probleem zijn in het wielerpeloton. 'Renners ervaren dermate veel druk dat ze slaapproblemen krijgen, net zoals topmanagers, bij wie we ook weleens middelenmisbruik zien. Tijdens ritten gebruiken ze af en toe cafeïne, wat de slaap niet bepaald bevordert. Het is een gemakkelijkheidsoplossing: je neemt een pilletje, je slaapt en de volgende dag ben je weer klaar om erin te vliegen. Gezond is het niet.' Hij verzekerde het gebruik binnen zijn ploeg streng te controleren en bij voorkeur natuurlijke middelen voor te schrijven.

In 2015 wees de teamarts van de ploeg Katusha, Massimo Besnati, in La Gazzetta dello Sport op de gevaren van overmatig gebruik. Hij kwam met de waarschuwing nadat zijn renner Luca Paolini was betrapt op het gebruik van cocaïne. Zijn verslaving aan slaapmiddelen zou hem daartoe hebben gebracht. Volgens Besnati grijpen renners naar slaapmedicatie wegens 'de stress en de progressieve vermoeidheid in etappewedstrijden'. 'Als je te moe bent, heb je problemen om in slaap te komen. Het probleem is dat je eraan verslaafd raakt.'

Veel eerder al, in 2008, betitelde Quickstepmanager Patrick Lefevere in De Morgen slaapmiddelen als 'het grote probleem' in het circuit. Hij schreef het meer toe aan weekhartigheid onder de renners. 'In het wielerpeloton kunnen ze een stage van drie weken niet meer aan. Tien dagen is het maximum. Als ze een lief hebben, kunnen ze haar niet meer alleen laten. Wat doe je dan om niet meer te piekeren in dat hotelletje in Spanje? Een slaappilletje nemen.'

Andere motieven dan een gegarandeerde en welverdiende nachtrust zouden ook een rol spelen, al zijn de getuigenissen daarover tamelijk gedateerd. Je kunt er kennelijk stevig mee de zinnen verzetten. Oud-wielerprof Thijs Zonneveld schreef in 2013 in zijn column in het AD dat hij vroeger renners die een cocktail met Stilnoct hadden genomen 'de raarste dingen' heeft zien doen: met kleren aan in het bad zitten of naakt over de hotelgang rennen.

In het vorig jaar verschenen boek De Val van de Vlaamse schrijver Matthias M.R. Declercq over een groep beginnende profrenners uit de buurt van Gent, wordt beschreven dat Stilnoct in het peloton ruim tien jaar geleden geregeld werd gebruikt als een roesmiddel. 'Druk je de pilletjes tot poeder en los je het op in een glas drank, dan komt er een neushoorn de kamer binnen.' In tegenstelling tot cocaïne of speed houdt Stilnoct geen overtreding van de antidopingregels in. Het werkt niet prestatiebevorderend. De Franse ex-renner Phillipe Gaumont, in 2013 overleden op 40-jarige leeftijd, beschreef in zijn boek Prisonnier du dopage uit 2005 hoe renners uit zijn ploeg Cofidis slaappillen en tabletten efedrine tot poeder vermaalden en opsnoven. Ze waren 'compleet stoned'. 'Ze kropen acht hoog van de ene hotelkamer naar de andere via de balkons.'

Partydrug
Bij het Bonger Instituut van de Universiteit van Amsterdam, dat onderzoek doet naar het drugsgebruik in het uitgaanscircuit, is weinig bekend over slaappillen als partydrug. Volgens onderzoeker Ton Nabben worden ze vooral achteraf gebruikt, om bij te komen na een feest. 'Ik sluit niet uit dat ze wel eens samen met drank worden ingenomen, maar het is zeker niet gangbaar.'

In zijn boek The Secret Race uit 2012 suggereert oud-renner Tyler Hamilton nog een andere beweegreden voor het gebruik van slaapmedicatie: afvallen. Hij kreeg de tip van Bjarne Riis, zijn vroegere ploegleider bij CSC: direct na een rit twee pillen nemen met een flesje spuitwater en dan naar bed. Als het meezat, miste hij het diner en werd hij pas vlak voor het ontbijt weer wakker. Zowel bij Lotto-Jumbo als Sunweb is dit een onbekende drijfveer.

Met medewerking van Just Fontein
cyclingfreakske 20 december 2017 23:05
als ze contractbreuk hebben gedaan omwille van enkele slaappillen, dan is het verhaal nog niet ten einde.
het zou weleens kunnen dat er een eis tot contractbreukvergoeding volgt aan het adres van LTJ.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/12/2017 15:48 door cyclingfreakske.
cyclingfreakske 20 december 2017 23:08
....... Lobato komt van Movistar......... het is geen geheim dat in die ploeg de slaappillen erg rijkelijk worden uitgedeeld.
oorzaak : overladen programma en men wil de soms extreem vermoeide renners hoe dan ook altijd goed laten slapen.
Als Lobato daar een probleem heeft met slaapmiddelen, dan is dat iets dat ze hem bij Movistar hebben aangedaan.
Tjappie2 21 december 2017 17:17
Volgens mij is hier overigens geen sprake van contractbreuk. Volgens Lotto-NL is het immers met wederzijds goedvinden. Tenzij het kamp Lobato hier anders over denkt is er volgens mij niets aan de hand.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen