Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Doping zal de wielersport redden.

Gepost door veluweracer 
veluweracer 24 december 2017 12:30
Zonder doping vinden veel mensen het wielrennen saai. Dus moet het vrijgegeven worden. Renners zijn dan zelf verantwoordelijk voor hun gezondheid. Beter een dode door overmatig dopinggebruik dan een saaie koers.
Tinuz 24 december 2017 12:56
Proost veluweracer, en fijne kerstdagen toegewenst.
Neen, doping moet je ontmoedigen, verbieden en bestrijden.
De menselijke aard is nu eenmaal zo dat het de grenzen op zal zoeken, maar met adequate repressie en omkadering is dit in de beste banen te leiden. Perfect zal het nooit worden.
Het argument dat de koers leuker is met doping heeft mij nog nooit kunnen overtuigen, overigens.
Cyclad 24 december 2017 14:15
Ik met het geheel met Tinuz eens. Overigens hoop ik dat je je laatste zin niet meent, anders vraag ik me oprecht af of het in je bovenkamer wel helemaal goed zit.
Eddy Veen 24 december 2017 14:21
Ik vond de Giro dit jaar allesbehalve saai.
Walnoot 24 december 2017 15:13
Maar om on-topic te blijven, in hoeverre kwam dat door de inbreng van de behoorlijk verdacht sterk rondrijdende ploeg van Sunweb?
Walnoot 24 december 2017 15:18
Grotendeels eens, maar naast repressie en omkadering zou ik graag ook eens zien dat men wat transparanter zou worden over wat er allemaal wél mag. Veel cultuurbarbaren uit mijn omgeving (bijvoorbeeld zij die niet kunnen vertellen wie er dit jaar won in Strade Bianche), hebben een nogal naief beeld over de wielerwereld en reageren daardoor nogal dom op bijvoorbeeld Froome-gate. Transparantie zou waarschijnlijk meer begrip brengen.
Horsie is back 24 december 2017 15:32
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zonder doping vinden veel mensen het wielrennen
> saai. Dus moet het vrijgegeven worden. Renners
> zijn dan zelf verantwoordelijk voor hun
> gezondheid. Beter een dode door overmatig
> dopinggebruik dan een saaie koers.

Voordat ik (koketterend) nog een kleine anderhalf uur op de renfiets stap een korte reactie.
Geef het nou maar toe @veluweracer: "Je verlangt stiekem naar Frauen mit tiefen Stimmen und Muskelbergen".
Eddy Veen 24 december 2017 16:39
Dat was in Noorwegen en Frankrijk.
cyclingfreakske 24 december 2017 16:40
neen.

wel een herstructurering binnen de UCI waar eindelijk een medisch orgaan gehuisvest is en zowel de UCI onzin corrigeert, als teamartsen, renners en teamleiders op basis van wetenschap en geobserveerde resultaten (bloedwaarden etc opvolgend, wat leid tot eindelijk betere samenwerking teamartsen.
ten voordele van de renners, die minder kans lopen doodmoe aan ee ngrote ronde te moeten beginnen
(het voorbeel Boom/astana en de UCI en ASO die alle testresultaten negeerden zijn een schoolvoorbeeld van een beleid dat niet deugt.)


doping zal altijd wel door iemand gebruikt worden, maar het zou de kansen verder verkleinen.
Andere Peter 24 december 2017 16:53
Ik vind Veluweracer saai. Maar daarmee verkies ik nog niet een dode Veluweracer boven een saaie.
Horsie is back 24 december 2017 19:54
Het vrijgeven van doping is vooral goed nieuws voor de fabrikanten van personen weegschalen.

Wiggo is iets te laat geboren om zijn gewicht op peil te krijgen voor het roeien.
Nee dan de Belg, Serge Reding, die om als tweede in de driekamp gewichtheffen (al lang afgeschaft overigens) boven de 600 kg te geraken en passant zoveel frites en chips at, dat hij van 90 kg naar 140 kg uitgroeide. Een hartstilstand op 33-jarige leeftijd was zijn lot.
Tinuz 24 december 2017 20:19
De Mevrouw van Zettens uit Tiel zijn ruim in de meerderheid.
Noot 25 december 2017 11:51
Wat dacht je dat een sponsor gaat doen als er dooien vallen in zijn ploeg als gevolg van doping?
Doping vrijgeven is einde professioneel wielrennen.
Hoentie 25 december 2017 12:00
Veluweracer mag van mij wel veel drugs gebruiken, in de hoop dat hij daarmee minder saai wordt.
Carlos Danger 25 december 2017 14:45
Niet doping, maar Boogerd (schorsing voorbij) gaat het (NL-)wielrennen redden.
veluweracer 25 december 2017 15:29
Gelukkig zijn jullie het volmondig met me eens. Zie dit als een vette kluif die ik jullie voor de neus gooi om lekker de tanden in te zetten.
Iedereen een hele fijne kerst toegewenst. Alvast smakelijk eten en vergeet de WB cross in Zolder morgen niet.
JW 26 december 2017 00:35
Andere Peter 26 december 2017 01:53
Je hoeft maar naar de laatste decennia in de Formule-1 te kijken om te zien dat het afnemen van (levens)gevaar wel degelijk hand in hand gaat met een toename van de geldstromen.

Nog even los van het morele en het wenselijke: de aanname dat doping vrijgeven voor het wielrennen beter zou zijn lijkt me niet te kloppen.

En oh ja, je wordt natuurlijk pardoes uit de Olympische familie gesmeten.
Horsie is back 26 december 2017 15:26
Zou de indiener alvast hebben gesnoept van de ged(r)o(g)peerde kalkoen?
Hoe kan het immers, dat ie ineens verlangt naar een Pantasaurus zonder veren op zijn bord als ie naar moddercrossen gaat kijken?
Zou ie echter ook weten, dat er een terugroepactie gaande is, waarin gesteld, niet ervan te eten want er zit teveel pek op.
Tjappie2 26 december 2017 15:42
Een schamele poging tot sarcasme vanaf de Veluwe dit topic. Het is zoals we zien niet iedereen gegeven deze stijlfiguur adequaat te hanteren, dat blijkt.

On topic. Als wielervolger moet je je geen vragen stellen over doping. Pas wanneer iemand een vuil plasje inlevert kunnen de rotte tomaten van stal worden gehaald. Voor de Cobra maak ik een uitzondering, die had niet helemaal door dat terughoudendheid een deugd kan zijn wanneer je een spuit hebt gezet.
veluweracer 26 december 2017 17:22
Wat ben je toch een laag schepsel. Brrr. Wat een ziek brein.Donder op naar een drugsforum met je junkiepraatjes.
Orakel 26 december 2017 18:36
Formule 1 is denk ik wel een voorbeeld van een sport waar het gebrek aan spektakel een groot probleem is.
Ecclestone heeft de boel verkocht en de Amerikaanse eigenaar heeft nog niet echt een idee hoe het spektakel terug kan komen.
De halo van volgend seizoen (soort van vogelkooi boven het stuur) is een gruwel voor de fans.
De laatste race van 2017 was een aanfluiting. Het circuit was veilig, maar inhalen was onmogelijk.
Actie en gevaar hebben (mits het niet uit de hand loopt) zeker e.e.a. te maken met populariteit en uiteindelijk het geld dat er in om gaat.

Het budget in de F1 is de afgelopen 10 jaar ook amper gegroeid. Dat baart de eigenaren zorgen.

2007
Toyota: $445.6m
McLaren: $433.3m
Ferrari: $414.9m
Honda: $398.1m
Renault: $393.8m
BMW Sauber: $366.8m
Red Bull Racing: $164.7m
Williams: $160.6m
Toro Rosso: $128.2m
Force India: $121.85m
Super Aguri: $45.6m

Total: $3,073.45m

2017
1. Mercedes: 470 miljoen euro
2. Ferrari: 470 miljoen euro
3. Red Bull: 440 miljoen euro
4. McLaren: 350 miljoen euro
5. Renault: 250 miljoen euro
6. Toro Rosso: 135 miljoen euro
7. Williams: 130 miljoen euro
8. Force India: 100 miljoen euro
9. Haas 100: miljoen euro
10. Sauber: 90 miljoen euro
11. Manor: 90 miljoen euro

Total $ 3.150.000
Horsie is back 26 december 2017 19:41
Ik moet bekennen dat ik de halo alleen kende van Beyonce want in heiligen heb ik nooit geloofd, maar nu weet ik door genie G, dat de formule 1 er ook een kent.
A bird's cage. Nu kan ik natuurlijk nooit meer Max kijken, wat ik toch al heel zelden deed.

Ontbreekt het spektakel? Misschien toch maar bij Musk navragen of er geen Back to the future richting het jaar 0 inzit.
Lekker op de tribune blijven zitten al kijkende naar de wagenrennen, net zolang totdat keizer Nero naast je komt zitten met de vraag " What's up with hero Max"
Tjappie2 26 december 2017 19:48
Jij ook gezegende kerstdagen, Veluweracer.

@ AP, wanneer je gezamelijk MET de olympische familie besluit om doping vrij te geven heb je natuurlijk al een probleem opgelost. Bovendien lijkt vrijgave onder toezicht van een arts me op termijn juist goed voor de gezondheid. Een arts heeft namelijk de eed van Hippocrates afgelegd, en ik ben zo naief te veronderstellen dat die eed (sport)artsen wat zegt. (ja, een Godwin ligt op de loer, ik weet het...)
Andere Peter 26 december 2017 23:08
@ AP, wanneer je gezamenlijk MET de olympische familie besluit om doping vrij te geven heb je natuurlijk al een probleem opgelost.

Succes met lobbyen. De wereld is hier nog lang niet aan toe. Eén sport of één land, dat zou je kunnen meekrijgen. Maar alle sporten en alle landen, dat zit er niet in. Wanneer je dot als sport wielrennen wens te bereiken dan zul je het alleen moeten doen.
Andere Peter 26 december 2017 23:16
Akkoord.

Maar zet de budgetten af tegen de jaren '60 en '70 toen er tientallen doden vielen en je ziet dat doden en kapitaalstroom hier omgekeerd evenredig zijn.

Winstgevendheid lijkt mij uiteindelijk belangrijker dan kapitaalgroei. Het zijn best nog gezonde cijfers.
Tjappie2 27 december 2017 00:06
Ho ho, jij hebt het nu over de haalbaarheid op de korte termijn. Wat dat betreft ben ik het met je eens; op korte termijn gaat het niet gebeuren. Maar wat mij betreft zou je een discussie als deze best over het ideaal mogen voeren, los van de (directe) haalbaarheid.

Mijn uitgangspunt is dat doping op topsporters altijd een bepaalde aantrekkingskracht zal hebben. Met dat uitgangspunt lijkt het me wijs dopinggebeuik te decriminaliseren. Begeleiding is essentieel, bovendien neem ik aan dat preparatie in het volle licht kan helpen bij voorlichtingscampagnes. Er kan immers onbekommerd over gesproken worden.

Juist het gerommel onder de radar is link. Op een nieuwe Jesus Manzano zit niemand te wachten. Ook bij de casus Vietnamveteranen -> morfine zag je wat er gebeurt wanneer er niet non stop medici een vinger aan de pols houden in een gebruikerstraject.
Andere Peter 27 december 2017 00:38
Ik zie aan geen enkele ontwikkeling dat er - ook op lange ter in - een vrijgave van doping in de hele Olympische beweging in het verschiet ligt.
Tjappie2 27 december 2017 00:53
Wederom helemaal eens. Maar wat ik m.b.t. deze discussie interessant vind: stel (uiterst hypothetisch) jij bent in de positie om de definitieve go/no go te geven... wat zou jij doen? Vrijgeven of niet?
Horsie is back 27 december 2017 01:20
Het uitgangspunt van topsport is winnen en niet gezondheid.
Als gezondheid het absolute criterium zou zijn, zou topsport geen enkel bestaansrecht hebben.
Dus is topsport winnen met behoud van zo veel mogelijk gezondheid al zijn nog zo velen bereid erg veel gezondheidsrisico's te nemen.

Het ultieme voorbeeld daarvan is misschien wel Mike Powell, die op die krankzinnige oktober avond in 1991, Tokyo, de onverslaanbaar geachte Carl Lewis de teleurstelling van zijn leven bezorgde. De 8,95 m zal ongetwijfeld niet clean tot stand zijn gekomen, ook al was de verspring baan naar verluidt nogal bumpy, als het ware voorzien van springveren. Later zou Powell in zijn loopbaan in een wedstrijd zwaar geblesseerd alsnog een vertesprong doen. Hij brak zowat zijn been.

Doping vrijgeven is niet alleen maar toestemming geven Froome bij wijze van spreken 50 pufjes op een dag toe te staan.
Het lichaam is geen benzine tank van een Maserati grandturismo, die je alleen maar hoeft vol te gooien om weer te kunnen sjezen.

Waarom denk je, dat mensenkinderen acht uur per dag moeten slapen?
Waarom denk je, dat jouw brein, ontelbare keren per dag (zelfs tijdens het lezen van deze bijdrage grinning smiley) gewoon net als je computer in de slaapstand gaat, om overbelasting te voorkomen?

En dan kom jij, Tjappie2, met het onzalige idee doping vrij te willen geven en de deur wagenwijd open te zetten tot wat eigenlijk...

En dan hebben we het nog niet over het gegeven, dat na de vrijgave van doping de topsport alleen nog maar mogelijk is met doping.
Maar ook binnen die selecte groep zullen weer grotere verschillen ontstaan.

Als de cheetah zou kunnen praten, zou hij jou regelrecht uitlachen. "It's all about configuration", zou hij in zijn beste Engels zeggen.
Horsie is back 27 december 2017 01:26
Waarom denk je dat de Nederlandse vrouwen in het laatste decennium zo'n progressie hebben gemaakt in de teamsporten?
Tjappie2 27 december 2017 01:44
Uiteraard is topsport in wezen onethisch, ik mag hopen dat daar niemand aan twijfelt. Juist daarom moet het dopingbeleid op de schop. In eerste instantie moet het idee "doping is valsspelen" worden geschrapt. Dat is namelijk niet relevant. Waar we naar toe moeten zijn bepaalde parameters waaraan een renner moet voldoen. Bijvoorbeeld (ik noem maar wat) een hematocrietwaarde van max. 50. Faalt iemand voor de gezondheidstest dan mag ie pas weer aan wedstrijden meedoen als hij gezond is. Op zo'n moment is de hamvraag: is deze persoon gezond? Niet zo zeer, hoe is deze persoon gezond geworden? Kortom, het doel is dan heiliger dan de (hopelijk door een arts voorgeschreven) middelen.
Horsie is back 27 december 2017 02:25
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Uiteraard is topsport in wezen onethisch, ik mag
> hopen dat daar niemand aan twijfelt. Juist daarom
> moet het dopingbeleid op de schop. In eerste
> instantie moet het idee "doping is valsspelen"
> worden geschrapt. Dat is namelijk niet relevant.
> Waar we naar toe moeten zijn bepaalde parameters
> waaraan een renner moet voldoen. Bijvoorbeeld (ik
> noem maar wat) een hematocrietwaarde van max. 50.
> Faalt iemand voor de gezondheidstest dan mag ie
> pas weer aan wedstrijden meedoen als hij gezond
> is. Op zo'n moment is de hamvraag: is deze persoon
> gezond? Niet zo zeer, hoe is deze persoon gezond
> geworden? Kortom, het doel is dan heiliger dan de
> (hopelijk door een arts voorgeschreven) middelen.

Ik heb tijdens de 5 km van het OKT (MietjeSven) vanmiddag niks onethisch gezien.
Doping is valsspelen.

Een hematocrietwaarde van 50 blijft natuurlijk arbitrair, vier jaar geleden (tijdelijke bloedarmoede) zou ik dus 15 punten hebben mogen bijtanken.
Begin januari weer een nieuwe waarde, ik houd u allen op de hoogte.
Was die 50 trouwens niet een idee van wijlen Hein Verbruggen of ben je lid van de MCPP, waar Lotto Jumbo in 2015 dacht ik uitstapte?

Dat er aan het dopingbeleid nog veel schort en overbodigs bevat is evident.
Helaas is dat ook de erfenis van het verleden, omdat de dopingjagers ook het maskeren een halt willen toeroepen.
Dit speelt uiteraard ook een rol bij Salbutamol-gate.

Ook met het huidige stringente dopingbeleid (alle sporten) is de pakkans nog steeds erg klein en zelfs alarmerend gering als we bijvoorbeeld de vijf jaar of zo tegengehouden publicatie van een atletiekrapport mogen geloven.

Al met al is het nog lang niet zo slecht met het profwielrennen gesteld zou Charles Groenhuijsen zeggen.
Frederik D. 27 december 2017 04:20
Jij wil doping niet vrijgeven maar je wil andere dopingregels. Maar ja, wat maakt het nou uit of je regeltje A hebt of regeltje B? Hou je maar gewoon aan de bestaande regels.
Luijt 27 december 2017 08:17
Vrijgeven is een achterhaald standpunt
Carlos Danger 27 december 2017 10:04
Hoezo? Moeten ze dan zelf gaan betalen?
Curzio 27 december 2017 11:10
Bromertà 27 december 2017 12:23
Komt een patiënt bij een hartkamer, doet de klem zittende deur open en ziet heel veel handen rondom een ruimte waar voorheen een bed zou hebben gestaan. Daarboven hangt een tekst: "Ga sprinten ouwe." Vervolgens tast ie in het duister op zoek naar de manege.

Over ongezond gesproken. Doping? Heel simpel, verblijf eens wat vaker in de bovenkamer en laat deze woorden in de volle betekenis rondgalmen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/12/2017 12:26 door Bromertà.
Arsimo 27 december 2017 12:34
veluweracer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zonder doping vinden veel mensen het wielrennen
> saai. Dus moet het vrijgegeven worden. Renners
> zijn dan zelf verantwoordelijk voor hun
> gezondheid. Beter een dode door overmatig
> dopinggebruik dan een saaie koers.

Zullen we wielrennen maar zo veel mogelijk een spelletje "slim hardfietsen" tussen mensen houden? En niet een biochemische experimenteerrace tussen farmaceuten?
Horsie is back 27 december 2017 13:15
Wees eens wat preciezer, student Bromertà? Welke deur noem jij een klem zittende deur? De mitralisdeur,de aortadeur of de tricuspidalisdeur.
Heb je goed gekeken hoeveel er teruglekte? Hadden de wezens rondom de ruimte, waar volgens jou voorheen een bed zou hebben gestaan ook een zwemvest aan? Hoe groot was het verschil in eb en vloed? Hoe groot waren de golven? Oh nee, volgens jou betrof het hier een droog zwembad, n'est-ce pas?

De metafoor van een manege is wel erg ver gezocht. Want dat is een plaats where it's always safe and warm.

Kortom, student Bromertà, ik ga U aanmelden voor een stage als visser in de rioolwateren van Rio. De beste plankzeiler van de wereld wijst U wel de weg.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 27/12/2017 13:51 door Horsie is back.
Horsie is back 27 december 2017 13:21
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jij wil doping niet vrijgeven maar je wil andere
> dopingregels. Maar ja, wat maakt het nou uit of je
> regeltje A hebt of regeltje B? Hou je maar gewoon
> aan de bestaande regels.

Deze prikkerd was om 04.20 uur nog hel wakker. hot smiley
Horsie is back 27 december 2017 13:32
Aanvullend op Arsimo. En ook een niet te ver doorgevoerde technologische revolutie.
Na het WUR van Super Mantis Chris Boardman stelde de UCI perk en paal aan de toen voortschrijdende technologische ontwikkeling.
Sinds kort is dit dan enigszins teruggedraaid.
Bromertà 27 december 2017 13:33
Wat "veel mensen vinden" zal me sowieso .......... wezen.
Tjappie2 27 december 2017 16:37
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Jij wil doping niet vrijgeven maar je wil andere
> dopingregels. Maar ja, wat maakt het nou uit of je
> regeltje A hebt of regeltje B? Hou je maar gewoon
> aan de bestaande regels.

Volledig vrijgeven is denk ik inderdaad te gevaarlijk.

Waar ik voor pleit is dat alleen het gezondheidsargument nog telt.

Het argument van de belanghebbenden, het fair play argument, en het argument van het schouwspel moeten overboord.

Kortom, ik zit op dezelfde lijn als o.a. Julian Savulescu (Professor of Practical Ethics aan de University of Oxford)
Horsie is back 27 december 2017 19:51
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------

> Volledig vrijgeven is denk ik inderdaad te gevaarlijk.
> Waar ik voor pleit is dat alleen het gezondheidsargument nog telt.
> Het argument van de belanghebbenden, het fair play argument, en het argument van het schouwspel moeten overboord.
> Kortom, ik zit op dezelfde lijn als o.a. Julian Savulescu (Professor of Practical Ethics aan de University of Oxford)

Dank zij Genie Google heb ik vele vrinden, maar JS bevond zich daar nog niet onder, al sluit ik zeker niet uit dat zijn naam wel eens voorbij is gekomen.
Maar bij de sub zoektitel designer babies en vooral eugenics ging mijn hartslag toch een tafje omhoog.
Niet zo erg want bij roodharige AdJ was dat ook al even het geval geweest.

Dan As a species we have a moral obligation to enhance ourselves. Die kwam binnen.
PED staat immers in de angelsaksische wereld voor Performance-Enhancing Drugs.

Vervolgens The philosopher who says we should play God. Que? Dus nooit meer dobbelen?

Dan zie ik iets, wat meer vlees heeft.

According to Savulescu, the permitted and controlled administration of performance-enhancing agents will "make sport fairer and, indeed, in the long term safer by getting rid of backyard illegal enhancements.

Vaag begin ik me te herinneren dit wel eens onder ogen te hebben gehad en, denk ik, verveeld ter zijde te hebben gelegd.

Vervelend vind ik altijd die wetenschappers, die soms maar al te graag een uitstapje maken naar (een tak van) sport, waar ze helemaal geen specifieke kennis over hebben, maar in hun alomwetendheid denken deze lieden dan, dat ze vanuit hun vakgebied zoveel meer hierover zouden kunnen zeggen.

Als je voor God kunt spelen dan toch ook voor topsporter, nietwaar?

En dan Tjappie. Ik praat met iedereen, huh. Dat hoorden we een paar dagen geleden ook al. grinning smiley
Tjappie2 29 december 2017 13:00
m.b.t. tot Savulescu had ik het inderdaad over zijn artikel "Why we should allow performance enhancing
drugs in sport". Het gaat me dus inderdaad specifiek over wat hij vindt van doping in de sport. Volgens mij hadden we het daar ook over.

Wat hij vindt van voortplanting e.d. heeft natuurlijk niet zoveel met dit specifieke onderwerp te maken. Dat hij daar als filosoof iets van mag vinden staat buiten kijf, dat ik het op dat vlak (volstrekt) niet met hem eens hoef te zijn ook.

Maar goed, het is natuurlijk een eenvoudige manier om verder niet op het specifieke onderwerp in te hoeven gaan door zijn overige (extreme) standpunten even voor het voetlicht te halen. Je citeert zelf al: "According to Savulescu, the permitted and controlled administration of performance-enhancing agents will "make sport fairer and, indeed, in the long term safer by getting rid of backyard illegal enhancements." Dat vind jij dus aperte nonsens als ik het goed begrijp?
Sjorsoll 29 december 2017 13:29
Ik snap de veelgebruikte stelling (pun intended) dat wielrennen zonder doping saai is nooit.

Als niemand zou gebruiken zouden de verhoudingen exact hetzelfde als dat iedereen zou gebruiken (en als een klein deel van de renners zou gebruiken is het gewoon oneerlijk).
Tjappie2 29 december 2017 13:55
Wielrennen zonder doping is denk ik ook helemaal niet saai. Maar waarom zou je sporters niet in staat stellen betere prestaties te leveren onder leiding van artsen die oog hebben voor de gevolgen op de lange termijn?
Horsie is back 29 december 2017 15:13
Je moet een kriegelige reactie nooit met een kriegelig antwoord verblijden. spinning smiley sticking its tongue out

Tjappie2 staat voor het schoolbord ongemakkelijk peinzend over de oplossing op de som 2 + 3 = ?.
Dan kijkt hij smachtend om en ziet Horsie zijn hand met vijf vingers opsteken.
Tjappie2 zet vervolgens zijn eigen hand op het bord en tekent de contouren van zijn hand. De oplossing is dus vijf vingers. smiling smiley grinning smiley






Disclaimer
Ik had een heel ander antwoord in gedachten, maar kreeg ineens een bevlieging.
Tjappie2 29 december 2017 15:19
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------

> Disclaimer
> Ik had een heel ander antwoord in gedachten, maar
> kreeg ineens een bevlieging.

Dat laatste had ik in elk geval wel door.
Horsie is back 29 december 2017 16:07
Hoe vond je de grap, Tjappie2? Ik zeg er meteen bij "I stole the whole thing" in herinnering aan de hilarische uitlating van Bob Dylan in zijn befaamde gesprek in 1962 met een radiomaakster, die de jonge Dylan (net 21, denk ik) je zou denken bijna kritiekloos aan zijn lippen hing.

In de topsport is men dag en nacht bezig met hoe de prestaties verbeterd kunnen worden.
Het is tegenwoordig dan ook marginal gains, want de grotere vooruitgang is fundamenteel bekeken er nu wel zo langzamerhand uit.
We naderen zoals het er nu voorstaat bijna de 100%. Vele verbeteringen zijn dus steeds minder vaak fundamenteel dan cosmetisch.

Je kunt aan allerlei schroefjes blijven draaien, maar dit pakt ook niet steeds goed uit.
Een mooi voorbeeld is weer het zogenaamd 3% snelle pak, waarin MietjeSven niet vooruit te branden bleek.
Je zou ook proteïne voor het slapen in kunnen nemen, want dat schijnt tot grotere krachttoename te leiden.

Er is maar één ding, dat echt helpt. De carrosserie in al zijn facetten flink herwaarderen.
Als Wiggo zich een lijf laat aanmeten van 30 kg extra, dan wordt hij olympisch kampioen.
De huidige wereldrecordhouder kogelstoten krikte destijds zijn gewicht op naar 160 kg.
Niet dat hij al zijn gewicht effectief inzette, maar de overload was op dat moment meer dan voldoende.
Hoogstwaarschijnlijk brengt 2018 een nieuw wereldrecord kogelstoten. De ontwikkeling van techniek en begeleiding staat niet stil.

Topsport is een prachtig psychologisch, fysiologisch labo, zeggen ze altijd bij Witse.
Sven K. die bij het afdoen van zijn enkelbanden de lachende vrouw, die ze moet verzamelen geen blik waardig gunt en straal voorbij loopt.
Kennelijk maakt topsport ook verlegen. grinning smiley
Carlos Danger 29 december 2017 16:15
Saai? Wacht maar tot Riccardo weer terug is.

[www.sporza.be]
Tjappie2 29 december 2017 16:55
Ik hoef de Cobra niet per se terug te zien, maar tegelijkertijd zou ik het een waanzinnige stunt vinden als ie een poging waagt.


"I must be twenty", met Cynthia Gooding als een Mrs. Robinson avant la lettre?

Oh the shepherd is asleep
Where the willows weep
The mountains are filled with lost horses...

You lost me Horsie....
Horsie is back 29 december 2017 17:18
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Saai? Wacht maar tot Riccardo weer terug is.

Op welke wolk? Cloud 9 is al bezet.
Horsie is back 29 december 2017 17:23
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------

> Oh the shepherd is asleep
> Where the willows weep
> The mountains are filled with lost horses...
>
> You lost me Horsie....

Er is maar één redmiddel voor jou: you toep Ballad of A Runaway Horse.
Sjorsoll 02 januari 2018 15:19
Dan moet je heel goed laten onderzoeken wat de beste keuze is. Sommige middelen zouden dus kunnen helpen met recupereren en helpen op lange termijn minder schade veroorzaken aan het lichaam. Maar diezelfde middelen kunnen op lange én korte termijn bijvoorbeeld hartfalen veroorzaken met de dood als gevolg, daarom staan ze ook op de dopinglijst. Daarbij krijg je dan ook ook weer heel veel vage grenzen (veel zaken zoals Froome nu: het mag wel, maar niet te veel).

Doping lijkt mij gewoon doping, maar oké: als een bepaald middel na alle afwegingen toch bevorderend blijkt te zijn voor te gezondheid van een duursporter, dan mag hij natuurlijk van de dopinglijst. Punt is alleen dat je dat echt per middel moet uitzoeken, vrees dus dat dat niet gaat gebeuren.
cyclingfreakske 02 januari 2018 17:16
... de comeback van Juul den apotheker ?? grinning smiley

mja... blijkbaar lijd hij aan een vorm van megalomanie door de combinatie van het spul en shitkarakter.
geef Armstrong ook maar weer een vergunning...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/01/2018 17:16 door cyclingfreakske.
Tjappie2 02 januari 2018 17:55
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------

> Doping lijkt mij gewoon doping, maar oké: als een
> bepaald middel na alle afwegingen toch bevorderend
> blijkt te zijn voor te gezondheid van een
> duursporter, dan mag hij natuurlijk van de
> dopinglijst. Punt is alleen dat je dat echt per
> middel moet uitzoeken, vrees dus dat dat niet gaat
> gebeuren.

Ik ben geen medicus, dat voorop. Maar ik neem toch aan dat de middelen die gebruikt worden grosso modo toch "gewoon" medicatie betreffen die door farmaceuten vrij uitgebreid op mensen/muizen en in laboratoria is onderzocht? Zo moeilijk kan het dan toch niet zijn om per middel conclusies te trekken?
Sjorsoll 02 januari 2018 18:26
Elk middel is sowieso onderzocht en bewezen schadelijk voor de gezondheid. Daarom staan ze op de dopinglijst. Hier gaat het om de vraag of je bij duursporters een uitzondering moet maken zodat de recuperatie wordt bevorderd en zo op lange termijn minder schade wordt veroorzaakt dan zonder gebruik van het middel.
Dat lijkt me een complexe vraag en ik denk dat dat nog nooit is onderzocht.

Maar ik ben ook geen medicus btw.
Horsie is back 02 januari 2018 20:02
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wielrennen zonder doping is denk ik ook helemaal
> niet saai. Maar waarom zou je sporters niet in
> staat stellen betere prestaties te leveren onder
> leiding van artsen die oog hebben voor de gevolgen
> op de lange termijn?

Doping aus der Retorte also, mein Freund.
Horsie is back 02 januari 2018 20:14
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sommige middelen zouden dus kunnen helpen met recupereren en helpen op lange termijn minder schade veroorzaken aan het lichaam.
> Maar diezelfde middelen > kunnen op lange én korte termijn bijvoorbeeld hartfalen veroorzaken met de dood als gevolg, daarom staan ze ook op de
> dopinglijst.

Ik begrijp wat je bedoelt, Sjorsoll, maar als het hart faalt in welke hoedanigheid dan ook, spreekt men nog niet van hartfalen.
Hartfalen is 'n bijzonder complex syndroom met als voornaamste klacht het tekortschieten van de pompfunctie en bijna uitsluitend voorkomend bij ouderen van dagen.
Het is in wezen ook niet te genezen, tenzij er sprake is van een omkeerbare oorzaak.

Alleen Bromertà leest alles van me anders had je kunnen weten, dat ik ervaringsdeskundige ben. grinning smiley
Sjorsoll 02 januari 2018 21:41
Ok, een hartinfarct dan, bij epo bijvoorbeeld. Mijn punt blijft wel hetzelfde. Maar thanks voor de correctie.

En een heel gezond 2018 gewenst!! smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/01/2018 21:43 door Sjorsoll.
cyclingfreakske 02 januari 2018 21:45
..........geen wasmachines meer..........
Horsie is back 02 januari 2018 23:24
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ok, een hartinfarct dan, bij epo bijvoorbeeld.
> Mijn punt blijft wel hetzelfde. Maar thanks voor
> de correctie.
>
> En een heel gezond 2018 gewenst!! smiling smiley

Wens je me ook nog heel veel zonneschijn? Ik straal helemaal.
Hitte-intolerantie is trouwens één van de symptomen voor immunologisch disfunctioneren. No more.

Recupereren betekent toch gewoon rusten alhoewel men uiteraard probeert allerlei methoden te vinden om het herstel versneld te laten plaatsvinden.
Op het vlak van voeding is er trouwens nog steeds een revolutie gaande en dit gebeurt grotendeels ook heel legaal.
Je zit dan echter nog wel steeds in het segment van marginal gains.
Top sporters behoren in de kern al gezond te zijn en de outliers misschien wel in de vergrotende trap.

Het was me even ontschoten, maar 2017 markeert het EERSTE JAAR IN DE ATLETIEKGESCHIEDENIS dat geen enkel mannelijk wereldrecord werd gevestigd.
Er staat nog een vacature open voor Tjappie2.

Overigens beter presteren. Kijk eens naar het nu actuele schaatsen. Ik kan niet schaatsen maar weet wel hoe een scheve schaats rijden er uit ziet.

Multi-tasken bestaat weliswaar niet, maar ik hoor wel dat het weer over Camiel gaat. Don Camillo was toch wel een grootse wielrenner.
Tjappie2 03 januari 2018 13:40
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------

> Het was me even ontschoten, maar 2017 markeert het
> EERSTE JAAR IN DE ATLETIEKGESCHIEDENIS dat geen
> enkel mannelijk wereldrecord werd gevestigd.
> Er staat nog een vacature open voor Tjappie2.

Ach, met Eliud "Breaking2" Kipchoge was ik meer dan tevreden. Maar om Barend Barendse te parafraseren: "Records zeggen me niets, rugnummers moet ik hebben."

En dan bij voorkeur rugnummers tijdens de UCI Worldtour.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen