Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De voorjaarskoersen in Vlaanderen zijn het hoogtepunt van ieder wielerseizoen 

Gepost door Wim De Craene 
Wim De Craene 02 januari 2018 08:36
De voorjaarskoersen in Vlaanderen zijn het hoogtepunt van ieder wielerseizoen 


Door Wim De Craene 

02-01-2018


Het duurt nog even voordat het eind februari is maar toch voel ik nu al de koorts opkomen. Een koorts die een verlangen verraadt naar geploeter op steile kasseihellingen in dat prachtige Vlaamse land. En ik weet dat ik niet de enige ben. 

Elk wielerseizoen opent traditioneel met De Omloop. En komend seizoen belooft dat een spektakelstuk te worden vanwege de hertekende finale. De Omloop finisht in 2018 namelijk niet opnieuw in het pittoreske Gent maar finisht dan via De Muur en Bosberg in Meerbeke. Voor degenen die goede herinneringen hebben aan De Ronde Van Vlaanderen oude stijl lijkt mij dat een fantastisch vooruitzicht. 

Maar De Omloop is niet de enige voorjaarskoers in Vlaanderen die het aanschouwen meer dan waard is. Na De Omloop volgen ook nog de WT koersen E3, GW, DDV en uiteraard RVV. Kenmerkend voor al deze koersen is de hoge amusementswaarde. En die wordt veroorzaakt doordat de renners in Vlaamse koersen vroeg durven aan te vallen. Daardoor krijg je veel strijd en prachtige finales. En als de weersomstandigheden ook zwaar zijn dan is het schouwspel helemaal perfect. Mooiere sport bestaat er niet. 

In 2017 was het regelmatig de taaie Gilbert die in de Vlaamse koersen vroeg de aanval koos. En die aanvalsdrang leverde hem uiteindelijk de overwinning op in de Vlaamse koers met de meeste uitstraling. Chapeau voor hem. Maar Gilbert is niet de enige Belg die in 2017 in Vlaanderen wist zege te vieren. Gregorius pakte op indrukwekkende wijze de trio koersen Omloop, E3 en GW. En dan was er ook nog het jonge Vlaamse talent Lampaert die in DDV de beste was. 

Wat een succes voor het kleine België in 2017 zeg! Hoewel resultaten uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst heb ik ook voor 2018 goede hoop op Belgisch succes. Want de reeds gearriveerde renners zijn nog steeds wereldtop en hongerig en de vele jonge Belgische talenten die op de deur kloppen hebben zeker ook niet stil gezeten. Opnieuw de perfecte score in de Vlaamse koersen (WT niveau) neerzetten wordt niet eenvoudig. Maar als één volk het kan dan zijn het wederom de sympathieke Belgen. En daar heb ik heel veel bewondering voor. Jullie ook?
Noot 02 januari 2018 09:02
Ik kan niet wacht op Parijs - Nice.
Tjappie2 02 januari 2018 09:32
Zeer veel bewondering voor die sympathieke Belgen. Niets aan de openingspost toe te voegen.
Eindhovuh 02 januari 2018 10:42
Enorme bewondering. Ik kan er soms de slaap maar moeilijk door vatten.
ton duk 02 januari 2018 10:51
Elk wielerseizoen opent traditioneel met De Ster van Zwolle
gr
Orakel 02 januari 2018 12:23
Het drieluik Giro - Dauphiné - Tour overtreft m.i. het Vlaamse voorjaar.
cyclingfreakske 02 januari 2018 12:43
de Dauphine en de Tour zitten dan ook niet in het "voorjaar".....
cyclingfreakske 02 januari 2018 12:53
... voor de nederlandse nationale kalender.


Omloop het Nieuwsblad opent de internationale kalender van het zogenaamde echte werk en seizoen.
El Chaba 02 januari 2018 13:15
Voor ouwe conservatieve lullen met oogkleppen en een bord voor hun kop misschien.. grinning smiley
Voor de echte liefhebbers begint het seizoen over drie dagen in Nieuw Zeeland en Australië met de nationale kampioenschappen op de weg en vervolgens het Australische en Zuid-Amerikaanse voorjaar. En last but not least natuurlijk de Tropicale in Gabon..



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/01/2018 13:17 door El Chaba.
El Chaba 02 januari 2018 13:23
Die Belgische, 'blinde' focus op de eigen koersen is overigens ook precies de reden dat de Belgen al tientallen jaren in de breedte vooral in die koersen (heel) goed presteren en daarbuiten - zeker in het rondewerk - relatief gezien nauwelijks..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02/01/2018 13:23 door El Chaba.
Carlos Danger 02 januari 2018 13:26
Hou ons dan maar goed op de hoogte, jonge, progressieve eikel met 20/20-vision
Wanny 02 januari 2018 13:36
Hoeveel dagen nog tot de Omloop t Volk?
Carlos Danger 02 januari 2018 13:44
Orakel 02 januari 2018 14:10
cyclingfreakske Schreef:
-------------------------------------------------------
> de Dauphine en de Tour zitten dan ook niet in het "voorjaar".....


Ik reageer dan ook op de kop (De voorjaarskoersen in Vlaanderen zijn het hoogtepunt van ieder wielerseizoen).
El Chaba 02 januari 2018 14:16
Zal ik zeker doen!
Remko 02 januari 2018 15:41
Ik ook veel bewondering
Slimmerd 02 januari 2018 15:56
Je hoeft ons niet te overtuigen dat dit het jaar wordt van Teuns, Theuns, Lampaert en uiteraard Vanmarcke
ton duk 02 januari 2018 16:31
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je hoeft ons niet te overtuigen dat dit het jaar
> wordt van Vanmarcke

Eens ,die doet zijn succesvol 2017 nog 's dunnetjes over
gr
cyclingfreakske 02 januari 2018 16:46
dit is voor "het seizoen" altijd de aftrap geweest.
vroeger had je ook allerlei wedstrijden in Spanje en elders...idem Zuid Amerika kent er al enkele decennia
technisch gezien was het dan al bezig, maar toch werd en word er nog steeds niet echt rekening mee gehouden en zijn het vooral een soort trainingsritjes in voorbereiding van al de rest.
Het Australische en Zuid Amerikaanse voorjaar horen daar ook bij.
Dat het Australisch kampioenschap wel altijd werd en word geteld heeft vooral te maken met de kalender en deels het klimaat....
het is extreem lastig een deftig kampioenschap te organiseren in vol wielerseizoen.
Dan hebben ze bijna niemand aan de start buiten een handvol totaal onbekende regionale peletonvullers.
cyclingfreakske 02 januari 2018 16:56
het heeft vooral met jeugdwedstrijden, begeleiding en opleiding te maken (in zover opleiding ook echt bestaat in Belgie)

Het aantal wedstrijden tot en met de elite z/contrat is al sterk afgenomen tegenover de jaren 80 en 90..... toen had je rondom de parcours van de Vlaamse koersen tientallen wedstrijden, Sommige dorpen en steden organiseerden soms voor nieuwelingen en juniors tot wel 5-6x per seizoen op dezelfde plaats met een of andere beklimming en kasseistrook erin.
En vanaf je 19 was en bij de liefhebbers (19-40j) ging kreeg je te maken met talloze interclubwedstrijden in deze regio's, waar vaak een wedstrijd leek op een mini RVV....
ook toen en nu nog altijd werd en word de focus gelegd op klassiek gerichte renners.
de laatste 10j is daar wel wat gaan veranderen, meer kansen voor potentieel talent voor ronde en klimwerk....
maar het blijft in het duister tasten tegenover een klassiek gericht en getalenteerd renner... zijn rendement brengt erg snel op, de kans op niet lukken is vele vele malen kleiner.

daarom hebben Belgen zelden goed gereden in rondewerk-klassementen, en vooral gescoord in 1 dag wedstrijden op korte etappekoersen in Vlaanderen en Noord Frankrijk.
cyclingfreakske 02 januari 2018 17:02
ivm Dylan Teuns ben ik benieuwd of men hem de rol geeft die men eind seizoen 2017 hem wilde voorleggen voor 2018, na zijn demonstrerende 2e helft van het seizoen. Binnen een week of 4 weten we dat.
Het zou voor hem een knappe kans zijn om zich in het zog van de kopman te ontwikkelen en zijn potentieel helemaal leert gebruiken.
En beter met de druk leert omgaan
Slimmerd 02 januari 2018 17:19
Op zijn eigen terrein is er toch helemaal geen kopman bij BMC?
Orakel 02 januari 2018 20:16
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Op zijn eigen terrein is er toch helemaal geen kopman bij BMC?


Op zich heb je gelijk, maar Bettiol is aangetrokken en zal ook kansen krijgen.
cyclingfreakske 02 januari 2018 21:37
en welke kopman kan ook op zijn terrein uit de voeten ??? GVA.... maak de link naar bepaalde wedstrijden als rechterhand in het voorjaar.
Luijt 03 januari 2018 08:22
Ja ik ook. Ik krijg vaak al een erectie als ik de grens over rijd.
Massimo 03 januari 2018 12:15
Voor een kerel van jouw leeftijd een serieuze prestatie.
El Chaba 03 januari 2018 13:34
Ja en nee. Als het niet té steil is wel, maar voor bijvoorbeeld de Waalse Pijl is Teuns toch echt veel meer geschikt dan Van Avermaet. Sterker nog Van Avermaet heeft de laatste vijf jaar daar niet eens meegedaan, dat zegt genoeg..
Horsie is back 03 januari 2018 13:41
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ja en nee. Als het niet té steil is wel, maar
> voor bijvoorbeeld de Waalse Pijl is Teuns toch
> echt veel meer geschikt dan Van Avermaet. Sterker
> nog Van Avermaet heeft de laatste vijf jaar daar
> niet eens meegedaan, dat zegt genoeg..

Gefundenes Fressen.
Dat we toch moeten wachten tot 2023 om de clash te zien tussen Ricco, Valverde en Rebellin.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen