Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Santos Tour Down Under 2018 (2.UWT), etappe 2

Gepost door El Chaba 
El Chaba 16 januari 2018 12:09



Santos Tour Down Under 2018 (2.UWT), etappe 2: Unley - Stirling (148,6 km / 85,3 km + 3x 21,1 km)

Sprinten of is het toch zwaar genoeg in de slotfase voor wat (lichte) afscheiding?

Kaartje:




Profiel:








André Greipel weer als vanouds!

Top 10 AK na etappe 1:

1 GREIPEL Andre (LOTTO SOUDAL) 3:50:11
2 EWAN Caleb (MITCHELTON - SCOTT) 0:00:04
3 CLARKE William (EF EDUCATION FIRST - DRAPAC) 0:00:04
4 SAGAN Peter (BORA - HANSGROHE) 0:00:06
5 DLAMINI Nicholas (TEAM DIMENSION DATA) 0:00:06
6 HAAS Nathan (TEAM KATUSHA ALPECIN) 0:00:09
7 RESTREPO VALENCIA Jhonatan (TEAM KATUSHA ALPECIN) 0:00:09
8 VIVIANI Elia (QUICK - STEP FLOORS) 0:00:10
9 CONSONNI Simone (UAE TEAM EMIRATES) 0:00:10
10 BAUHAUS Phil (TEAM SUNWEcool smiley 0:00:10

Start: 01.30 uur.
Finish: rond 05.41 uur.
Cecchini 16 januari 2018 14:15
Een profiel van Sam Oomen, Nederlands hoop in Tour down Under

Wielertalent Sam Oomen heeft alle vereisten voor de top



Achter het onschuldige gezicht gaat een gedreven topsporter schuil

Door: Iwan Tol/ Volkskrant


Sam Oomen kan nu nog rustig door zijn woonplaats Tilburg wandelen. Koffietje drinken op de Heuvel, met vrienden dwalen over het Piusplein. Niemand die hem zal opmerken. Maar hoelang blijft dat nog zo?

'Over vijf jaar is dat anders', verwacht Arthur van Dongen, zijn coach bij Sunweb. Volgens Van Dongen moet het gek lopen wil Oomen in de toekomst niet een top-10-klassering in een grote ronde halen. 'Fysiek en mentaal heeft hij alles in zich om door te stoten naar de top.'

Smaakmaker
Sam Oomen is 22 jaar. Een klein menneke met een olijke kop en rossig haar. 'Aaibaar', zo omschreef het AD hem eens treffend. Maar achter dat onschuldige gezicht gaat een gedreven, ambitieuze sportman schuil.

In zijn debuutjaar 2016 eindigde hij meteen al als 26ste in de voorjaarsklassieker Luik-Bastenaken-Luik. Afgelopen september werd hij met Sunweb wereldkampioen ploegentijdrit, samen met onder anderen Tom Dumoulin en in oktober was hij smaakmaker in de finale van de najaarsklassieker Ronde van Lombardije.

Komende week, als in Australië de Tour Down Under begint, is hij voor Sunweb de man voor het klassement. Zo ook in Parijs-Nice, een meerdaagse rittenkoers in maart. Met het kopmanschap in kleinere rondes wil Sunweb hem klaarstomen voor het werk als ronderenner.

'Ik kan natuurlijk niet eeuwig onder de radar blijven', beseft Oomen, om er direct aan toe te voegen dat hij geen leven in de schijnwerpers ambieert. 'Ik voel niet de behoefte om met de wijde wereld te delen wie ik ben en wat ik doe.'

Als een van de weinige renners is hij nauwelijks actief op sociale media. Jammer voor de fans? 'Misschien wel, ja', zegt hij. 'Maar het belangrijkste is dat ik dicht bij mezelf blijf.'

Typerend voor zijn karakter: in 2014 had Oomen op Strava, de app die tijden van professionals en amateurs registreert, de snelste tijd op de Cauberg. Snel haalde hij zijn naam van het lijstje. Geen borstklopperij.

Nieuwsgierig
Drie jaar geleden gaf Oomen zijn studie psychologie op om profwielrenner te worden. Bij een kennismakingsgesprek bij Sunweb werd hem gevraagd wie zijn inspirator was. 'René Gude', luidde zijn antwoord, de overleden Denker des Vaderlands.

In die zin is hij een exponent van de huidige generatie wielrenners: belezen en nieuwsgierig. Aan tafel kan het over de koers gaan, maar net zo goed over Amerikaanse politiek. Tom Schellekens, zijn jeugdcoach bij de Tilburgse Wielerclub Peijnenburg: 'Toen Sam op zoek was naar een huis, vroeg hij me: Tom leg me eens uit, hoe zit dat nou met hypotheken? Hij wil dan alles weten.'

Bij die generatie hoort ook, zoals bij Dumoulin, een afgeschermd privéleven. Van Dongen: 'Ze zijn er op gezette tijden voor iedereen, maar niet altijd. Het is weleens voorgekomen dat journalisten via zijn familie informatie over hem wilden inwinnen. Dat gaat hem echt te ver.'

Dat Oomen in de Tour Down Under, aan de andere kant van de wereld, voor eigen kansen mag gaan, noemt hij 'een mooie kans' en 'een stap in mijn ontwikkeling'.

Van Dongen is trots, maar predikt tegelijk voorzichtigheid: 'We moeten niet de fout maken te snel te willen, met Sam. Geen stappen overslaan. Alles op zijn tijd.'

Wat kan Oomen verder nog tegenhouden? Fysiek malheur? Zijn lichaam is nog ongehavend, maar dat zal waarschijnlijk niet zo blijven, weet hij. Het was in de afgelopen Vuelta, het debuut van Oomen in een grote ronde, dat hij voor het eerst te maken kreeg met serieuze fysieke tegenslag: een virus. Thuis voor de tv moest hij tandenknarsend toekijken hoe kopman Wilco Kelderman het in de laatste week zonder hem moest rooien in het hooggebergte.

Herstelvermogen
Ook dat hoort bij groei, zegt Van Dongen. 'Ik snap zijn teleurstelling, maar ik heb Sam op het hart gedrukt: je kunt pas een winnaar worden als je ook teleurstellingen hebt meegemaakt.'

Bovendien: een paar dagen later zat hij alweer op de fiets. Twee weken later werd hij in het Noorse Bergen wereldkampioen tijdrijden voor ploegenteams. Van Dongen: 'Zijn herstelvermogen is heel groot. Daaraan kun je zien hoe ver de polsstok gaat reiken bij een talent.'

Twee jaar terug zei Oomen over zichzelf dat hij te veel een twijfelaar was in de koers. Zijn jeugdcoach Schellekens typeerde hem ooit als 'een allemansvriend'. Het was, zegt hij, positief bedoeld: 'Er zullen weinig ploeggenoten zijn met wie hij niet kan opschieten, denk ik.'

Is Sam Oomen wel klootzak genoeg om zich naar de top te vechten? 'O ja, zeker', zegt Schellekens. 'Hij weet heel goed waar hij mee bezig is. Laatst appte ik hem met de vraag of we nog een biertje gingen drinken in Tilburg. 'Ik ben te druk met familie en trainen', kreeg ik als antwoord terug. Niet leuk voor mij. Maar Sam weet ook: ik moet er straks staan. Dan maar even geen biertje.'
Prikdude 16 januari 2018 14:38
Blueprint 16 januari 2018 15:04
2016:
1. J. McCarthy
2. D. Ulissi
3. R. Dennis

2015:
1. J. Lobato
2. D. Impey
3. G. Izagirre

2014:
1. D. Ulissi
2. S. Gerrans
3. C. Evans

2013:
1. T. Slagter
2. M. Goss
3. P. Gilbert

Vaak wel een grote groep, maar de ritzege zal voor de punchers zijn.
Kuiperberg 16 januari 2018 21:23
Zijn er ergens beelden te zien van de Tour Down Under ? Op Eurosport 1 en 2 alleen maar tennis uit Melbourne. Vorig jaar zelf nog in Australië geweest. Moet voor de renners toch heerlijk zijn om in dit fascinerende land te mogen koersen.
Arsimo 16 januari 2018 21:27
Anony 16 januari 2018 21:30
Zoals ik in het topic van de eerste rit zei: de Nederlandstalige stream van Telenet is te vinden via sebn.me. En beelden nadien vind je vast wel op Youtube en Twitter enzovoort.
D. Marrage 16 januari 2018 23:53
Prikdude Schreef:
-------------------------------------------------------
>

Die van Koen is best Kort.
Eddy Veen 17 januari 2018 00:50
Verwachtingen Sam Oomen: [www.omroepbrabant.nl]
Prikdude 17 januari 2018 05:40
Anoons, present? Ik ben wel vrij in de olie. 'tIs aan U.
Anony 17 januari 2018 05:49
Jaime Castrillo is de held van de dag. De Spaanse beloftenkampioen tijdrijden is al een tijdje de eenzame overblijver van de vroege vlucht. Will Clarke (ja, die van gisteren) en Scott Bowden schuilen alweer in het peloton, terwijl de straks 22-jarige Spanjaard toch enige indruk maakt met een aardig staaltje hardrijderij.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/01/2018 05:50 door Anony.
Anony 17 januari 2018 05:52
Overigens heet en dorstig weer Down Under. Morabito zocht vergeefs naar druppels op het asfalt, en haalde zo zijn schouder uit de kom.



Op dit eigenste moment, op 14 kilometer van het einde, strandt de calvarietocht van Castrillo. Hoed af, op naar een koninklijke sprint bergop.
Anony 17 januari 2018 06:00
Clarke heeft nog wat overgehouden en wil de leiderstrui. Vrij begrijpelijk als je naar de outfit van EF Education First–Drapac p/b Cannondale #TeamSlipstream kijkt. Dankzij boni vandaag en gisteren staat hij virtueel 2 seconden voor Greipel. De Duitser moet dus top drie rijden, en beide heren moeten om te beginnen uiteraard finishen in de tijd van de winnaar.

Prikdude 17 januari 2018 06:02
Anony 17 januari 2018 06:03
Greipel lost door het beukwerk van Katusha. (Hup Haas!)
Prikdude 17 januari 2018 06:04
HUP HAAS!

(griebushekel aan die vent maar puur voor jou, Anony)
Anony 17 januari 2018 06:04
Man, die spambeveiligingscode is kut irritant. Zeker omdat al gebleken is dat het de spam niet tegenhoudt. Hallo Spaak?
Anony 17 januari 2018 06:08
Oprechte vraag: vanwaar de hekel? Vind dat een hele aangename, opgewekte kerel met een gezonde dosis humor. En nog altijd een beetje een enigma, kan zomaar de stap naar de top zetten.
Anony 17 januari 2018 06:11
Sagan gaat fors aan, maar krijgt fameus op zijn donder van Ewan en strandt zelfs buiten de top drie.
Anony 17 januari 2018 06:14
1. Ewan (nieuwe leider)
2. Impey
3. McCarthy
4. Sagan
5. Haas
6. Viviani
7. G. Izagirre
8. Pozzovivo
9. LL Sanchez
10. Barbero
Prikdude 17 januari 2018 06:16
Thuiskomen voor Caleb. Hopelijk ontdekt hij hier wat hij werkelijk is.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/01/2018 06:22 door Prikdude.
Luijt 17 januari 2018 09:21
Wat deed Gesink daar nou?
Blueprint 17 januari 2018 09:41
Sagan dus duidelijk niet in dienst van McCarthy, derde en vierde worden is niet zo handig.
Bromertà 17 januari 2018 11:57
Waaro? Beschrijf het even, want ik heb geen beeld.
ton duk 17 januari 2018 13:37
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------
> Greipel lost door het beukwerk van Katusha. (Hup
> Haas!)

waarbij (we zijn op een Nederlands prikbord) dan best de naam M Lammertink geschreven had mogen worden...
gr
Slimmerd 17 januari 2018 13:50
Sjorsoll 17 januari 2018 14:13
Hij trok de sprint aan.

[www.youtube.com]
Luijt 17 januari 2018 17:41
Hij trok de sprint aan voor een man of 20 die er nog overheen kwamen. Hij kwam iets te vroeg op kop, maar anders had ie zeker gewonnen, of ... "de rit gekaapt".
Horsie is back 17 januari 2018 20:31
De feiten:
- in eerste (166w) en tweede (151w) uur slaapwandelen van Caleb Ewan;
- uiteindelijk doemt dan een iets meer dan een mijl lang klimmetje op, waarop Robert Gesink het dan had moeten doen; Caleb 469w=7,69w/kg;
- maar dan volgt er nog een echte sprint van 20 seconden, uiteraard bemoeilijkt door het voorafgaande klimmetje, maar zelfs superaero Caleb had toch een piek nodig van 1371w en gemiddeld 1006w (bij 61 kg toch bijna 17w/kg).

Als Gesink hier had willen winnen had hij op zijn minst zich een heel mysterieuze Highlander moeten wanen.
Maar het weerziens van de renner met zijn overbekende stijl alleen al was een cadeau.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen