Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Geen Kevin Pauwels in WK-selectie: deze Belgen moeten de strijd aangaan met Mathieu van der Poel op het WK

Gepost door Wim De Craene 
Wim De Craene 22 januari 2018 20:40
Quote

Geen Kevin Pauwels in WK-selectie: deze Belgen moeten de strijd aangaan met Mathieu van der Poel op het WK

Vandaag om 12:36 door bvc, jtp, jefi

Bondscoach Sven Vanthourenhout heeft de knoop doorgehakt. Hij maakte maandag zijn WK-selectie bekend, met daarbij verrassend genoeg geen plaats voor Kevin Pauwels. Wie er wel bij is, is Toon Aerts, Tim Merlier, Daan Soete en Quinten Hermans. Voor het eerst werd de premie bij de elite-vrouwen ook gelijkgesteld aan die van de mannen: als er een Belg wereldkampioen wordt, krijgt hij of zij elk 20.000 euro.

Voor het eerst kunnen de Belgische mannen en vrouwen evenveel geld verdienen op een WK veldrijden. “Dat is een beweging die reeds jaren geleden werd ingezet en nu hebben we besloten om de laatste stap te zetten en de premies gelijk te trekken”, aldus voorzitter Tom Van Damme.

“Uiteraard was Kevin teleurgesteld”

De opvallendste afwezige in het zevenkoppige ensemble is Kevin Pauwels, die er voor de eerste keer niet bij is na liefst elf WK’s op rij en vijf bronzen medailles, waaronder twee in de voorbije twee jaar. Bondscoach Sven Vanthourenhout begrijpt dat deze niet-selectie hier en daar wenkbrauwen doet fronsen. “Kevin is er dan ook voor de eerste keer sinds hij prof is niet bij. Dat is een gevolg van zijn sportieve prestaties dit seizoen. Hij is zelf ook realistisch genoeg om dat in te zien. Dit seizoen is hij door de jongere generatie ingehaald en later ook voorbijgereden”, vertelde Vanthourenhout.

De resultaten van Pauwels gingen dit seizoen in dalende lijn. Op de Wereldbeker in Nommay kwam hij zondag niet verder dan een tiende plaats en ook op het BK kwam hij er niet aan te pas. “Ik heb hem opgebeld om het te melden, uiteraard was hij teleurgesteld. Er niet bij zijn op de belangrijkste wedstrijd van het seizoen is niet makkelijk, al is hij wel onze eerste reserve. Bovendien was hij in het verleden steeds sterk op een WK. Deze niet-selectie betekent niet dat we hem nooit meer zullen oproepen. Hij heeft een fantastische carrière en ik hoop dat hij snel de oude mag worden.”

Kevin Pauwels: “Misschien wel de grootste ontgoocheling uit mijn carrière”

“Ja, dit is een grote ontgoocheling. Misschien wel de grootste uit mijn carrière”, aldus Kevin Pauwels. “Ik ben er niet goed van. Ik denk wel dat ik hier een paar dagen ‘ambetant’ van zal zijn. Al hield ik er sinds gisterenavond rekening mee, nadat ik een artikel over de selectie had gelezen op Veldritkrant.be.”

“Sven Vanthourenhout vertelde me dat hij wel moeite voor me zou gedaan hebben voor de selectie, mocht ik gisteren in Nommay goed gereden hebben. Misschien was ik er de hele tijd iets te gerust in. Ik heb wel eens gedacht dat ik misschien niet zeker was van een WK-selectie, maar eigenlijk ben ik er weinig mee bezig geweest. Of ik nu kwaad ben? Misschien wel dat Quinten Hermans erbij is. Ik heb niets tegen die jongen. En hij is natuurlijk eerstejaarsprof. Maar de laatste tijd ben ik wel meestal voor hem geëindigd.”

Geen Kevin Pauwels in WK-selectie: deze Belgen moeten de strijd aangaan met Mathieu van der Poel op het WK
Foto: Photo News
“Ik had gehoopt dat er rekening zou gehouden worden met mijn palmares. Ik stond de voorbije zeven WK’s vijfmaal op het podium. De twee keer dat ik niet op het podium stond, werd ik vierde of had ik pech. Vorig jaar behaalde ik nog brons. Ik heb nog geen enkel WK gemist, sinds 2001. Het parcours van Valkenburg ligt me ook heel goed. Dat heb ik de voorbije jaren getoond. En ik zou geen probleem gehad hebben om iets te doen voor de Belgische ploeg, moest dat gekund hebben.”

Dat zijn seizoen tot dusver niet goed is geweest, dat geeft ook Kevin zelf toe. “Neen, het is niet goed. Mijn rug is minder sterk, dat moet ik volgende zomer proberen te verbeteren. Verder snap ik zelf niet waarom het zo slecht gaat. Dat had ik voor het seizoen nooit gedacht. En ook niet dat ik niet geselecteerd zou worden voor dit WK.”

“Met vijf podiums op zeven WK’s en twee podiumplaatsen in de voorbije wereldbekers van Valkenburg had Kevin zeker zijn plaats verdiend op dit WK”, aldus Marlux-Bingoal manager Jurgen Mettepenningen. “Ook Thomas verdiende een selectie. Dankzij zijn eigen resultaten, maar ook als ploegmaat van favoriet Eli Iserbyt.”


Met Quinten Hermans, Tim Merlier en Daan Soete trok de bondscoach de kaart van de jeugd om de routiniers van de vorige generatie te vervangen. “We zetten in op de jongeren, we zullen hen de komende jaren nog vaak nodig hebben. Hermans en Soete komen uit dezelfde generatie en hebben hun selectie te danken aan hun prestaties van deze winter. Ze hebben laten zien wat ze kunnen. Hermans is misschien nog ietwat wisselvalliger, maar kan zeker veel betekenen in Valkenburg. Tim Merlier kan dan weer een rol spelen voor Wout.”

Vanthourenhout wil op zijn eerste WK een stevig geheel smeden om te kunnen opboksen tegen het fenomeen Mathieu van der Poel. Met een hecht Belgisch team naar het WK, het is in het verleden wel eens anders geweest. De bondscoach last ook nog een tweedaagse stage in om de koppen in dezelfde richting te krijgen. “Op die stage zullen we kijken waar er mogelijkheden liggen, welke onze sterktes zijn en welke tactiek we eventueel kunnen toepassen. Een goede voorbereiding is noodzakelijk, want Mathieu van der Poel steekt er torenhoog bovenuit. We zijn zeer realistisch, we hebben met een fenomeen te doen in Valkenburg. Met Van Aert, Aerts, Sweeck en Vanthourenhout zie ik vier van onze renners die kunnen meedoen voor de medailles, al zal ik al blij zijn als we in het ganse weekend één wereldtitel kunnen pakken.”

Zo overtuigde de jeugd:

Daan Soete verbaasde aan het begin van het jaar vriend en vijand door plots derde te worden in de Wereldbeker-manche van Waterloo. De Lion van Telenet-Fidea liet de Superprestige deze winter links liggen en dat leverde hem in het Luxemburgse Contern, dat op dezelfde dag als de Superprestige-cross in Ruddervoorde werd gereden, de zege op. Toen won hij met bijna een minuut voorsprong op Corné Van Kessel. Twee weken later won hij ook de veldrit in Unicov. Is sinds midden december niet meer weg te denken uit de top tien, met als uitschieter uiteraard de bronzen medaille op het BK.

Een plek in de Belgische WK-ploeg is een bekroning voor Quinten Hermans’ sterke debuut bij de grote jongens. De neoprof van Telenet-Fidea was in zijn eerste Wereldbeker meteen goed voor een derde plek in Iowa. Nadien bracht de Limburger die goede vorm ook mee terug naar Europa, wat resulteerde in de meest constante uitslagen van de vier kanshebbers voor een plek op het wereldkampioenschap. Hij pakte dit jaar ook al zijn eerste profzege in Meilen.


Tim Merlier stak in de drukke decembermaand meermaals zijn neus aan het venster. Was de voorbije twee jaar ook telkens geselecteerd voor het WK en titelverdediger Wout van Aert zal niets liever hebben dan met een teamgenoot aan zijn zijde op zoek te gaan naar een derde regenboogtrui op rij.


Van der Poel topfavoriet

Wout van Aert werd de voorbije twee jaar telkens wereldkampioen, maar moest dit seizoen meer dan ooit de dominantie van Mathieu van der Poel ondergaan. De Nederlander start op 4 februari voor eigen publiek op de Cauberg dan ook meer dan ooit als topfavoriet. Van der Poel werd in 2015 in Tsjechië al eens wereldkampioen, Van Aert werd toen op zijn waarde geklopt en moest vrede nemen met zilver.

Alle selecties:

Heren Junioren: Jarno Bellens – Ryan Cortjens – Gerben Kuypers – Witse Meeussen – Niels Vandeputte. Reserve: Anton Ferdinande.

Dames U23: Axelle Bellaert – Marthe Truyen – Laura Verdonschot – Suzanne Verhoeven. Geen reserves.

Heren U23: Thijs Aerts – Eli Iserbyt – Timo Kielich – Yannick Peeters – Jelle Schuermans – Toon Vandenbosch. Reserves te kiezen uit (in alfabetische volgorde): Stijn Caluwe – Thomas Joseph

Dames Elite: Sanne Cant – Loes Sels – Kim Van de Steene – Ellen Van Loy – Karen Verhestraeten – Jolien Verschueren. Reserve: Joyce Vanderbeken

Heren Elite: Toon Aerts – Quinten Hermans – Tim Merlier – Daan Soete – Laurens Sweeck – Wout van Aert – Michael Vanthourenhout. Reserves te kiezen uit (in alfabetische volgorde): Jens Adams – Kevin Pauwels

[www.standaard.be]

In het veldrijden in het WK de enige koers die er toe doet. De Belgen hebben voor deze keer leuke selecties kunnen samenstellen waarmee ze ongetwijfeld medailles mee gaan scoren. Goud winnen bij de heren elite wordt wel moeilijk dit jaar. De reden daarvoor is dat de beste Belg namelijk Wout van Aert vanwege zijn ambities op de weg een andere seizoensopbouw heeft en daardoor nog niet de perfecte vorm heeft kunnen bereiken. Het is te hopen voor hem dat hij in Valkenburg in tegenstelling tot de rest van dit seizoen wel 100% is zodat zijn derde wereldtitel op rij toch een feit wordt. Grootste tegenstander van Wout is de fransman Mathieu van der Poel die dit seizoen domineert. Gisteren wist Mathieu de eindzege in de wereldbeker veilig te stellen. Bij de finish knuffelde hij zijn opa namelijk de fransman Raymond Poulidor.
Leon 22 januari 2018 20:47
Die Van Aert is toch een rasechte Nederlander?
Anony 22 januari 2018 20:51
Haha, moeten lachen met "de Fransman Mathieu van der Poel".
Schitterend karikatuur, die WDC. Alleen zonde dat hij daarvoor de naam van een van onze schoonste kleinkunstenaars 'misbruikt'.
Koppi 22 januari 2018 21:26
En ook Eli Iserbyt, meneer Moonen immers, is natuurlijk een Nederlander.
Luijt 22 januari 2018 22:02
Nou Wim, kunnen die Belgen niet wat beters opstellen dan dit zootje ongeregeld dat elkaar alleen maar in de wielen gaat rijden met als doel die felbegeerde 2e plek?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 24/01/2018 19:20 door Luijt.
Remko 22 januari 2018 22:34
VDP is toch gewoon een Belg?
Carlos Danger 23 januari 2018 00:55
Meer een Belgische Fransman met een Nederlandse vader.
ton duk 23 januari 2018 07:32
Wim De Craene Schreef:

>
> Kevin Pauwels: “Misschien wel de grootste
> ontgoocheling uit mijn carrière”
>
> “Ja, dit is een grote ontgoocheling. Misschien
> wel de grootste uit mijn carrière”, aldus Kevin
> Pauwels. “Ik ben er niet goed van. Ik denk wel
> dat ik hier een paar dagen ‘ambetant’ van zal
> zijn. Al hield ik er sinds gisterenavond rekening
> mee, nadat ik een artikel over de selectie had
> gelezen op Veldritkrant.be.”
>
> “Sven Vanthourenhout vertelde me dat hij wel
> moeite voor me zou gedaan hebben voor de selectie,
> mocht ik gisteren in Nommay goed gereden hebben.
> Misschien was ik er de hele tijd iets te gerust
> in. Ik heb wel eens gedacht dat ik misschien niet
> zeker was van een WK-selectie, maar eigenlijk ben
> ik er weinig mee bezig geweest. Of ik nu kwaad
> ben? Misschien wel dat Quinten Hermans erbij is.
> Ik heb niets tegen die jongen. En hij is
> natuurlijk eerstejaarsprof. Maar de laatste tijd
> ben ik wel meestal voor hem geëindigd.”
>

Dit moet een interview van 3 uur zijn geweest. Ik had Kevin graag het woord ambetant willen horen zeggen
gr
Remko 23 januari 2018 08:48
Sprankelende persoonlijkheid inderdaad
Tjappie2 23 januari 2018 09:29
Jammer dat Pauwels er niet bij is. Vind het altijd een verademing hoe hij glashelder uitlegt hoe het parcours erbij ligt en waar we op moeten letten. Voor mij als leek is dat een waardevolle aanvulling om de sport beter te begrijpen.

Naar mijn bescheiden mening moet Pauwels - zelfs voor een Belg - wel over uitzonderlijke genen beschikken. Een echte Homo Universalis.
Wanny 23 januari 2018 12:02
De Belgen hebben een gebrek aan persoonlijkheden. Ook Wout is maar een grijze muis, ondanks dat ie hard kan fietsen. Daardoor zal veldrijden steeds minder aandacht krijgen. Je hebt renners nodig die wat straffe uitspraken doen of elkaar in de wielen rijden.
Carlos Danger 23 januari 2018 13:35
Mwoah.........
Sjorsoll 23 januari 2018 15:52
Sportdisciplines in de lijst van NOC*NSF hebben de topsportstatus dan wel de status van internationale wedstrijdsport. Tot die laatste behoren bijvoorbeeld streetdance en ijsklimmen, maar dus niet veldrijden. Om die status te verkrijgen moet een discipline olympisch zijn dan wel een WK kennen met deelname van een bepaald minimum aantal landen (Bron: Volkskrant)

Toen ik Vd Poel hoorde praten wist ik dat hij Belg is, ook al zegt hij zelf van niet. Prestaties in het veldrijden zeggen bovendien niets, de sport is veel te klein. Renners die het veldrijden domineerden zijn in het wielerpeloton subtoppers .
El Chaba 23 januari 2018 16:21
Als je Van der Poel hoort praten dan hoor je heel duidelijk dat hij een Brabander is. Aangezien Hoogerheide heel dicht tegen de Belgische grens aanligt, lijkt zijn dialect wel enigzins op Vlaams Brabants maar als je een beetje kennis van zaken hebt dan hoor je toch echt dat het Nederlands Brabants is.
Tjappie2 23 januari 2018 16:26
Veldrijden bestaat alleen zodat we gedurende de wintermaanden beseffen waar we naar uitkijken: het wegseizoen.
ton duk 23 januari 2018 16:28
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> maar als je een beetje kennis van zaken
> hebt dan hoor je toch echt dat het Nederlands
> Brabants is.

Nederlands West-Brabants, ... (kort Bosch woord,3 letters)
gr
Sjorsoll 23 januari 2018 17:13
I stand corrected.

Ik hoor het verschil zelf niet. Maar ik kom dan ook uit Hilversum en heb dus een vreselijk Gooise r.
Horsie is back 23 januari 2018 19:40
Bij xenogamie of kruisbestuiving wordt het stijfmeel geleverd aan een bloem van een andere plant.
Zandkorrels zijn daar minder geschikt voor.

Niettemin heeft Marianne Vos 7-voudig WK veldrijden toch aardig lang op de weg gedomineerd.
robbie34 23 januari 2018 19:44
Wegrenners die een keertje probeerden mee te rijden in een veldrit werden op minuten gereden winking smiley
El Chaba 23 januari 2018 20:42
valse trage 23 januari 2018 22:43
Ik heb geen kennis van zaken, maar wel degelijk een mening: volgens mij is Mathieu's spreektaal een soort persoonlijke hybride van NL West-Brabants en Kempisch/Antwerps. Mensen die ik ken uit West-Brabant spreken lang niet zo Vlaams als v/d Poel junior. Adrie spreekt wel ouderwets West-Brabants, maar op zn ouweluls (net zoals er geen Amsterdamse jongeren zijn die Louis van Gaal Amsterdams spreken).
ton duk 24 januari 2018 08:54
Ja, Valse Trage, ikzelf (stadsBosch) hoor bij MVP toch ook meer het Vlaamse en toch mag ik 'm wel
gr
Sub Culture 24 januari 2018 08:56
(Vlaams)Brabant is vooral de streek rond het Brusselse.
Het noordelijk deel, dat tegenwoordig in het huidige Nederland ligt kwam er maar later bij.
Van der Poel praat vooral iets dat neigt naar Antwerps of Kempisch.
Walnoot 24 januari 2018 09:43
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als je Van der Poel hoort praten dan hoor je heel
> duidelijk dat hij een Brabander is. Aangezien
> Hoogerheide heel dicht tegen de Belgische grens
> aanligt, lijkt zijn dialect wel enigzins op Vlaams
> Brabants maar als je een beetje kennis van zaken
> hebt dan hoor je toch echt dat het Nederlands
> Brabants is.

smileys with beer
Sjorsoll 24 januari 2018 12:57
Soit, het is een andere discipline.

Mijn punt is dat veldrijden een dwergsport is waar weinig landen aan meedoen, waarschijnlijk kennen veel mensen op deze aardkloot die hele sport niet eens.
Weinig deelnemende landen betekent automatisch veel minder concurrentie dan een meer mondiale sport. Daarom zijn Federer, Nadal en Messi grootheden. De beste van hun sport terwijl er honderd(en) miljoen(en) andere mensen zijn die die sport beoefenen.
Vd Poel is goed, maar nu mag hij de weg op om het in een echte sport te proberen, dan kan hij echt groot worden.
Horsie is back 24 januari 2018 13:35
# Stokpaardjesalarm.

Ik, beste @Sjorsoll, ga niet beweren, dat Federer, Nadal en Messi geen grootheden zijn, waarbij je overigens his Boldness Usain vergeet.
Maar dat is niet echt alleen maar gebaseerd op het begrip dat er in zulke sporten honderden miljoenen beoefenaars zijn.

Zo beredeneerd zou een mooi meisje, gerecruteerd uit een groot dorp van zeg 5000 mensen, nooit één van de mooiste schepsels van de wereld kunnen zijn. cool smiley
Waarom hoeft een steekproef niet te voldoen aan miljoenen eenheden?
Einstein komt ook niet voort uit een dorp van miljoenen / miljarden inwoners.
Maar op een wereldbevolking van meer dan 7 miljard mensen zullen er ongetwijfeld meerdere Einstein's te vinden zijn.
Disclaimer: Misschien niet echt relevant, maar wel mooie gedachten, vindttt ik_

Ik denk wel, dat als de fietsjes geschikt zouden moeten zijn voor dwergen, van der Poel inderdaad geen schijn van kans zou maken. grinning smiley
Sjorsoll 24 januari 2018 15:15
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------

>
> Zo beredeneerd zou een mooi meisje, gerecruteerd
> uit een groot dorp van zeg 5000 mensen, nooit
> één van de mooiste schepsels van de wereld
> kunnen zijn. cool smiley

Natuurlijk kan ze dat wel zijn. Nadal komt uit het dorpje Manacor, iets groter dan Bussum, en is één van de beste tennissers ooit. Jouw Usain komt uit een nog veel kleiner dorpje. Uiteindelijk zijn ze eenheden uit de wereldpopulatie en niet uit de dorpspopulatie (om in onderzoekstermen te blijven).

De beste zijn van honderd miljoen mensen is knapper dan de beste zijn van twintigduizend mensen. Terwijl het niet helemáál onmogelijk is dat je ook bij de populatie van honderd miljoen de beste zou zijn. De kans is wel klein, want de tenniskampioen van Utrecht zou normaal gesproken Roland Garros niet winnen. Heel misschien dan de kampioen van Manacor winking smiley Iemand als Van der Poel kan er niets aan doen dat hij niet meer concurrentie heeft in het veldrijden omdat de sport gewoonweg niet mondialiseert. Maar mij interesseert het juist daarom niet, terwijl het heel knap is wat hij doet. Ik heb hetzelfde met schaatsen. Als hij op de weg mee kan of zelfs kan winnen, dan wordt het voor mij echt interessant.
Luijt 24 januari 2018 19:23
Je vergeet Sven. Het beste voorbeeld voor jouw stelling die voor de verandering klopt. Graag wel minder tekst knol. Kom op, je kunt het!
Horsie is back 24 januari 2018 20:36
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je vergeet Sven. Het beste voorbeeld voor jouw
> stelling die voor de verandering klopt. Graag wel
> minder tekst knol. Kom op, je kunt het!

#Stokpaardjesalarm als Luijt zich weer in 4 letters verhult. grinning smiley
El Chaba 25 januari 2018 07:19
Eens met je betoog op de verwijzing naar het schaatsen na. Ik zal niet beweren dat schaatsen heel erg internationaal is maar nog altijd vele malen internationaler dan veldrijden. Je hebt daar ten slotte toppers uit Japan, Zuid-Korea, Rusland, de VS, Canada en verschillende Europese landen.
Uiteraard zeer waarschijnlijk vanwege het feit dat de sport Olympisch is maar dat doet aan de stelling niets af.
Luijt 25 januari 2018 20:17
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen