Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Mark Vanlombeek overleden

Gepost door Sub Culture 
Sub Culture 05 maart 2018 08:50
Mark Vanlombeek (67) is overleden. De oud-sporjournalist, jarenlange commentator van de Ronde van Frankrijk, overleed aan de gevolgen van kanker, meldt.
Bij Vanlombeek werd in het voorjaar van 2017 een tumor in de buik gevonden. Van 1975 tot 1999 was hij sportjournalist op de VRT.

Vanlombeek startte zijn mediacarrière tjdens zijn studententijd in 1969 bij omroep Brabant, een regionale zender van de toenmalige BRT, waar hij als losse medewerker aan de slag kon. Vanaf 1975 tot 1999 was hij sportjournalist en wielercommentator voor de BRTN-televisie, waarbij hij vaak samenwerkte met Mark Uytterhoeven. In 1999 stapte hij over naar de VTM waar hij tot einde maart 2010 woordvoerder was. Daarna trad hij op met een theatershow ‘Van onze reporter ter plaatse’, waarin hij verhalen vertelt uit zijn 40-jarige mediacarrière. In 2012 werd hij bij de gemeenteraadsverkiezing in zijn woonplaats Zaventem ook verkozen tot gemeenteraadslid.

In november van vorig jaar stond Vanlombeek nog op de Boekenbeurs om zijn boek over wielrenner Tom Simpson te signeren en panelgesprekken over de Mont Ventoux te voeren. Hij praatte toen strijdvaardig over zijn ziekte, nadat een eerste kuur chemotherapie niet echt aansloeg. “Ze konden de kanker niet meer wegkrijgen. Wat wél kan, is de tumor onder controle houden. Dan heb ik chronische kanker. Dan ga ik op nazicht elke twee maanden, later misschien elk halfjaar of jaar”, vertelt de man die jarenlang trouw commentaar leverde bij de Ronde van Frankrijk.

Vanlombeek gaf toen de moed niet op. “Een coureur die niet gelooft dat hij de koers kan winnen, zal niet winnen. Ze zeggen dat ik een vechter ben. Dus vecht ik”, klonk het. “Ik boet amper in aan levenskwaliteit, kan nog doen wat ik wil en lijd geen pijn. Ik kijk vooruit. Deze ziekte is als het groot lot uit de loterij. Helaas blijk ik nu het verkeerde lotje te hebben getrokken. Ronduit pech. Maar ik wil het mijn leven geenszins laten beheersen.”

Helaas won de ziekte sneller dan verwacht het pleit.


Bericht 'in de marge' van de wielersport.
Is de eerste wielercommentator waar ik destijds mee geconfronteerd werd, voor de Nederlandse wielervolger die al eens naar de VRT keek zal het ook geen onbekend stemgeluid zijn geweest in de jaren '90.
Anony 05 maart 2018 09:02
Voor mij hetzelfde, Sub. Hij en Uytterhoeven waren een steengoed duo. Ontzettend aangename stem en een heldere, nuchtere kijk.
Arsimo 05 maart 2018 09:06
Goede herinneringen aan hem als (wieler)commentator. 67 wel wat te vroeg. RIP.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/03/2018 14:30 door Arsimo.
Remko 05 maart 2018 11:12
Nostalgisch en aangenaam stemgeluid. Toch wel erg jong inderdaad. RIP.
Ridder Kale Knikker 05 maart 2018 11:50
Schrik ervan, Vanlombeek was een fijne commentator om naar te luisteren.
Carlos Danger 05 maart 2018 12:40
Eazster 05 maart 2018 13:04
De eerste koersen die ik een klein beetje volgde op de Belg werden door van Lombeek becommentarieerd.
Ik kan me dat herinneren als een warm en goed geluid. Treurig dat hij op deze leeftijd aan de gevolgen van kanker is overleden.
Goozzer 05 maart 2018 13:10
Zeer spijtig, ook een vormende stem uit mijn jeugdjaren...
Bromertà 05 maart 2018 13:24
Vanlombeek was de stem van het wielrennen. Zoals Wagendorp ooit in een column schreef "stonden de reporters van de NOS langs de kant, maar die van de BRT zaten middenin de koers." Bedankt, Mark. Voor zoveel intense beleving.
valse trage 05 maart 2018 18:07
Voor wie zich nog even wil laven aan zijn warme, kalme stem: hier samen met JdC, LBL 1999 (VDcool smiley, denk een van zijn laatste live wielerverslaggevingen voor de BRT:

[www.youtube.com]
Horsie is back 05 maart 2018 19:40
Een drieluik dus:
een populaire 31-jarige voetballer overlijdt in zijn slaap,
een fameus wielercommentator overlijdt (te jong) op leeftijd 67 aan kanker
en historisch gezien misschien wel de beroemdste hardloper gaat dood met 88.

Ik heb me wel eens laten vertellen dat er 107 miljard zijn voorgegaan.
Hebben ze nu dan upstairs de administratie nog wel op orde?
PVW 05 maart 2018 21:42
Misschien niet helemaal op zn plaats in dit topic maar dit is toch hoe we LBL het liefst zien. Geweldige koers, wat mis ik dat in deze eeuw. En het luistert inderdaad ook lekker nostalgisch weg.
Luijt 06 maart 2018 09:34
Fijne stem, had dat irritante chauvinisme ook niet nodig.
Andere Peter 06 maart 2018 10:20
''Een televesiescherm breed is zijn voorsprong al''

"Nou ja, het hangt er natuurlijk vanaf... hoe groot uw televisie is''

smiling smiley

Tsja, dat maakte dus luisteren naar Mark & Mark aangenaam.
Sub Culture 06 maart 2018 10:31
De ene Mark was aangenaam.
De andere had een irritante profileringsdrang die verveelde tijdens het commentaar geven.
Overgeven aan de genade van de observatie mag, maar daar krampachtig een humoristische inslag aan vast koppelen hoefde nu ook weer niet.
Leon 06 maart 2018 21:22
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> ''Een televesiescherm breed is zijn voorsprong
> al''
>
> "Nou ja, het hangt er natuurlijk vanaf... hoe
> groot uw televisie is''
>
> smiling smiley
>
> Tsja, dat maakte dus luisteren naar Mark & Mark
> aangenaam.

Dit waren de ene Mark en (ook toen al) Jose De Cauwer. Uytterhoeven deed toen vooral mee tijdens de Tour, en Wuyts mocht de introotjes doen.
Andere Peter 08 maart 2018 10:10
Klopt. Maar bij deze Mark moet ik toch meteen aan doe andere Mark denken. En juist Uytterhoeven stond bol van de spitsvondigheden.

In mijn herinnering werkten ze overigens veel langer samen. Veelzeggend dat het zo kort was en toch zo is blijven hangen.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen