Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Ook de Britten zelf geloven Wiggins en Sky niet

Gepost door Luijt 
Luijt 05 maart 2018 09:53
Van NOS.nl


Brits onderzoek: Wiggins gebruikte medicijn om beter te presteren


Bradley Wiggins wint de Tour de France van 2012 AFP
De Britse wielrenner Bradley Wiggins heeft in 2012 een verboden middel gebruikt om beter te presteren in de Tour de France, en niet om medische redenen. Dat zegt een Britse parlementaire commissie die onderzoek deed naar het gebruik van verboden middelen door Wiggins en zijn ploeg Team Sky.

Wiggins en Team Sky hebben daarmee een "ethische grens overschreden", staat in het onderzoeksrapport. Het is niet duidelijk wat de gevolgen zijn van de conclusies uit het rapport.

Wiggins kwam in 2016 in opspraak nadat hackerscollectief Fancy Bears informatie naar buiten had gebracht, waaruit bleek dat de Brit vlak voor de door hem gewonnen Tour de France van 2012 een injectie van het verboden corticosteroïde triamcinolon kreeg tegen zijn astma en allergieën.

Volgens de commissie gebruikte hij het middel echter om beter te presteren.

Pakketje
Ook bestaan er twijfels over een mysterieus pakketje dat Wiggins tijdens het door hem gewonnen Critérium du Dauphiné van 2011 ontving. Volgens Team Sky zat daar het legale medicijn fluimucil in, maar de commissie stelt dat er "geen betrouwbaar bewijs voor is dat het pakketje legale middelen bevatte".


Bradley Wiggins eerder dit jaar op bezoek bij een NBA-wedstrijd EPA
In november rondde het Britse antidopingagentschap UKAD een onderzoek af naar het pakketje. UKAD kon niet vaststellen of het pakketje het legale medicijn fluimucil bevatte of iets anders.

Wiggins, die in 2016 stopte met wielrennen, en de ploeg hebben altijd ontkend dat zij de regels hebben overtreden.
Luijt 05 maart 2018 09:55
Dit zegt Thijs er van:

Thijs Zonneveld
@thijszonneveld
Antwoorden op @thijszonneveld
Maar er staat óók in het rapport dat ze de onderste steen niet hebben kunnen bovenhalen. Teveel losse eindjes. En geen explosieve nieuwe informatie. Het is vooral een afrekening met de geloofwaardigheid van een zogenaamd ethisch handelende ploegleiding.


Thijs Zonneveld
@thijszonneveld
Er is in het rapport vooral focus op Wiggins, zijn dubieuze attesten en de inhoud van de jiffy bag (spoiler: ze weten nog steeds niet wat er in zit, maar ze geloven de uitleg van Sky - Fluimicil - totaal niet).

00:34 - 5 mrt. 2018
Tjappie2 05 maart 2018 10:10
Foei Brad, de volgende keer niet meer doen! Afgesproken? Ok, zand erover.
Orakel 05 maart 2018 11:18
Zonder klokkenluider blijft het bij rook en is er 'officieel' geen vuur. In een rechtstaat kom je daar mee weg, in de publieke opinie niet.
Blueprint 05 maart 2018 11:46
Het lijkt erop dat Sky gewoon de grenzen heeft opgezocht, zoals veel andere ploegen dat ongetwijfeld ook zullen doen. Helaas rijden ze niet allemaal zo schoon rond als de mannen van Lotto-Jumbo.
Horsie is back 05 maart 2018 12:53
Ik las ergens: "Wat te goed lijkt om waar te zijn, is dat meestal ook".
Baanrenner Wiggins die de TDF wint with the help of his natural and artificial friends.

Wie heeft Luijt binnen gelaten? hot smiley
Bromertà 05 maart 2018 13:33
Rechtstaat of niet, meneer Eurlings kon ook z'n biezen pakken nadat de publieke opinie als een niet te stuiten vuist bleef doorrammen. De papieren van Froome worden hier niet beter van.

Sky naar de hel inclusief de pleisters, en snel een beetje. Wel jammer voor Dylan van Baarle. Bij Wout Poels had ik altijd al mijn twijfels, dus met hem heb ik geen meelij.
Bromertà 05 maart 2018 14:03
Ross Tucker@Scienceofsport
I don’t agree with this in the DCMS report. If you use a banned drug to PREPARE an athlete (green), there’s no TUE option - you’re not treating anything. It’s not for medical need (pink), so a TUE shouldn’t be given either.

So…it IS an anti-doping violation and not within rules

[twitter.com]
Luijt 05 maart 2018 14:26
Het dooit weer. Ik kan weer aan fietsen denken.

Gelukkig ben jij er nog met je pseudocryptisch gekoeterwaal, stijlvol omlijst met smiley's en songteksten uit het wijnjaar nul.

Bind een zadel op je rug en trek er eens op uit, de wijde wereld in. De buitenlucht zal je goed doen!
Sjorsoll 05 maart 2018 15:41
Gelukkig ben jij er nog met je pseudocryptisch gekoeterwaal, stijlvol omlijst met smiley's en songteksten uit het wijnjaar nul

Hahaha
diravi 05 maart 2018 15:46
Ik spring op dat zadel en hanteer de zweep.
diravi 05 maart 2018 15:48
,



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/03/2018 15:49 door diravi.
diravi 05 maart 2018 15:50
Kan nu toch niet lang meer duren tot Sky de stekker eruit trekt.
Carlos Danger 05 maart 2018 16:43
Sky behoort tot de Murdoch familie. die heeft doorgaans geen enkele moeite met list en bedrog.
Sjorsoll 05 maart 2018 16:59
Ik vind het een onsympathiek kut team. Hoop dat ze er snel mee stoppen.
Tjappie2 05 maart 2018 17:02
Ik vrees overigens nu wel serieus voor een scenario waarin Froome letterlijk van z'n fiets wordt getrapt door een stel Fransen met zin voor eigenrichting in de Tour (als hij dan nog niet geschorst is).
Eddy Veen 05 maart 2018 17:23
Je moet de kat niet op het spek binden.
Sjorsoll 05 maart 2018 17:26
Jep, paar jaar geleden was het boegeroep, speeksel en urine. Ze zijn hem sinds eind vorig jaar denk ik niet aardiger gaan vinden.
Eindhovuh 05 maart 2018 20:17
Dat vrees ik ook ja.
Horsie is back 05 maart 2018 20:21
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het dooit weer. Ik kan weer aan fietsen denken.

Bel fff effe Theo Bos, die wil volgende week met een makker op de fiets naar Monaco fietsen. Ga je weer een grens over, wat heet!

> Gelukkig ben jij er nog met je pseudocryptisch
> gekoeterwaal, stijlvol omlijst met smiley's en
> songteksten uit het wijnjaar nul.

"Voor € 35 laat je je aardig fêteren, Fred". "Ja Horsie, ik heb daarom ook geen bezwaar, dat Luijt me van de bovenste plaats afstoot".

> Bind een zadel op je rug en trek er eens op uit,
> de wijde wereld in. De buitenlucht zal je goed
> doen!

39 buitentrainingen zitten er dit jaar al op.
Mijn retro renfiets werd een beetje moe, dus vandaag het maar naar de fietsenoplapper moeten sturen.
Ik durfde het niet meer aan.

Kwam op weg er naar toe bij een verkeersongeluk, denk ik althans.
Mijn eerste gedachte toen ik een man roerloos op de weg zag liggen was: "Maar goed dat het nu 15 graden warmer is dan een paar dagen geleden".
Hoop dat die man nog ooit aan fietsen toekomt.
Horsie is back 05 maart 2018 20:50
diravi Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik spring op dat zadel en hanteer de zweep.

Wel eens naar de Grand National gekeken. Dat paard zonder berijder. Moet ik nog meer zeggen, pal. smiling smiley
JW 05 maart 2018 21:16
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik vrees overigens nu wel serieus voor een
> scenario waarin Froome letterlijk van z'n fiets
> wordt getrapt door een stel Fransen met zin voor
> eigenrichting in de Tour (als hij dan nog niet
> geschorst is).

Ik ben geen Sky-fan, en vind het behoorlijk fout dat Froome nog steeds in koers is.
En misschien zelfs (dankzij - de dreiging van - zijn dure advocaten) gewoon Giro en Tour gaat rijden.

Maar publiek, maakt niet uit van welke nationaliteit, dat zich aan renners vergrijpt vind ik nog vele graden erger.
Valt nooit, onder geen enkele omstandigheid, goed te keuren !



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06/03/2018 09:49 door JW.
Carlos Danger 05 maart 2018 21:34
Dus:
Witteboorden-criminilateit, behoorlijk fout, maar sois.
Fysiek, maar uitgelokt, geweld, foei, gooi ze in het cachot.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/03/2018 22:19 door Carlos Danger.
Man zonder hamer 05 maart 2018 22:11
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dus:
> Witteboorden-criminilateit, behoorlijk fout, maar
> sois.
> Fysiek, maar uitgelokt, geweld, foei, gooi ze in
> het cachot.

Hm, nee, hoe frustrerend ook, maar als we eigen rechter gaan spelen krijg je ouderwetse lynchpartijen. Daar zitten sommige mensen misschien wel op te wachten, maar – naar ik aanneem én hoop – de meesten toch niet...
Carlos Danger 05 maart 2018 22:21
Het wielrennen heeft een Robert Mueller nodig.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/03/2018 22:21 door Carlos Danger.
Bromertà 05 maart 2018 22:42
Van mij had het publiek in 1999 de grootste bedrieger aller tijden van z'n fiets mogen sjorren en z'n fiets in beslag mogen nemen. Zonder geweld uiteraard. Dat had me zeven jaren frustratie gescheeld. De sport zou er eerlijker door geworden zijn. En het had voorkomen dat 'n psychopaat 'n honderdmiljoenen imperium kon beginnen. Is ook wat waard, niet dan? Tussen haakjes, in 1999 was al bekend dat ie aan de middelen zat; er was zelfs bewijs.

Sky bevindt zich momenteel in hetzelfde vaarwater.
Horsie is back 05 maart 2018 23:44
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Van mij had het publiek in 1999 de grootste
> bedrieger aller tijden van z'n fiets mogen sjorren
> en z'n fiets in beslag mogen nemen. Zonder geweld
> uiteraard. Dat had me zeven jaren frustratie
> gescheeld. De sport zou er eerlijker door geworden
> zijn. En het had voorkomen dat 'n psychopaat 'n
> honderdmiljoenen imperium kon beginnen. Is ook wat
> waard, niet dan? Tussen haakjes, in 1999 was al
> bekend dat ie aan de middelen zat; er was zelfs
> bewijs.
>
> Sky bevindt zich momenteel in hetzelfde vaarwater.

"Oh, zat jij in die bui".
Zeven jaren frustratie and counting. Niet mis, niettemin had ik dat ook wel met Usain Bolt.
In 2009 liet ik bewust de 200 m finale in Berlijn lopen (wist wat er ging komen) om zelf maar te gaan trainen.
Niet zo gemakkelijk het woord psychopaat in de mond nemen, ook al heb je nog zo veel Hitchcock gezien, is mijn devies.

Maar om Luijt een beetje te plezieren. What's the use of changing horses in mid-stream.
Luijt 06 maart 2018 09:19
Bij Sky zijn het niet een paar individuen maar is de gehele ploeg involved.

Waar zagen we dat eerder: US Postal, Gewiss, PDM, Vacansoleil, Festina, alle ploegen van Lefevere, etc (vult u maar aan).

Verbannen uit het peloton en eigen wedstrijden voor pakhazen laten rijden.
El Chaba 06 maart 2018 09:23
Ook zonder geweld blijft het eigenrichting..
Bromertà 06 maart 2018 13:02
Nou en? Ik ben natuurlijk niet zo'n rechtschapen altruïstische hulpverlener als jij, vandaar dat mijn mening nogal anders klinkt. Als we altijd volgens de letter van de wet moeten handelen, gebeurt er geen reet, en komen de kapitaalkrachtigen overal mee weg.

In alle redelijkheid, heb jij al een idee op welke termijn Froome zijn onschuld mag hebben bewezen? Een maand, een jaar, twee jaar of een decennium?
Tjappie2 06 maart 2018 13:32
Op zich kan de UCI in zo'n geval toch artikel 7.12.1 van de anti-doping regels in werking stellen? Lijkt me voldoende. En of dat gebeurt is wat mij betreft aan de UCI.
Horsie is back 06 maart 2018 13:50
Peter Winnen in de VK.
De wielersport is bij lange na niet meer zo rot als vijftien, twintig jaar geleden ... toen ik mijn zoon verbood zelfs maar aan een racefiets te denken.
Welke prikkerd huisvader kan zich hiermee verenigen, in het echt of in naam?

De enorme ophef over Sky, Froome c.s. lijkt soms inderdaad wel op eigenrichting, maar je zou het ook positief kunnen duiden.
Je ziet het op alle terreinen van het publieke domein, we nemen het allemaal niet meer, dit laat toch onverlet, dat er onder ons ook blijven, die het allemaal daarentegen niet zo nauw nemen. Je kunt dan ook terecht stellen, zou Armstrong destijds zulke publicatiestormen hebben overleefd.

Dat handjevol insiders, dat het "allemaal" weet, waaronder ook onze Bromertà zich schaart, vindt je uiteraard in alle walks of life, maar zij blijven vaak roependen in de woestijn. Of speelt Bromertà's geheugen à la Douwe Draaisma hem parten, hij had gewoon een hekel aan de Mart, die zo dicht tegen sjenk you Lance aan kroop.

Best creapy toch, dat je een kind in 45 minuten kunt leren fietsen en sommigen rijden er al meteen mee weg.
Om het niveau van Sagan te bereiken of om over een brugspant te kunnen rijden moet je wat meer kunnen, of zouden dat ook allemaal nep beelden zijn. grinning smiley
Den Eddy zei het ooit al: "D'en fiets rijdt U". Horsie zegt U: "Je hoeft er alleen maar benzine in te gooien". grinning smiley
Luijt 06 maart 2018 15:08
Den Eddy zegt dit en Horsie zegt dat. Vergelijkbare grootheden.
Horsie is back 06 maart 2018 19:48
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Den Eddy zegt dit en Horsie zegt dat.
> Vergelijkbare grootheden.

Was jouw "doopfontein" gevuld met azijn?
JW 07 maart 2018 23:02
Het blijft zó lang druppelen dat die emmer toch een keer vol is.
De UCI gelooft het ook niet meer:

Voorzitter David Lappartient van de internationale wielerunie (UCI) wil dat zijn organisatie een onderzoek instelt naar de praktijken van Team Sky.

Dat zei de Fransman woensdag tegen de BBC naar aanleiding van bevindingen van een Britse parlementaire commissie. Daaruit bleek dat Tourwinnaar Bradley Wiggins en mogelijk meerdere Sky-renners in 2012 een astmamedicijn (corticosteroïde triamcinolon) misbruikten als prestatiebevorderend middel.
Strikt genomen zijn de regels van wereldantidopingbureau WADA niet overtreden, maar de ethische lijn is wel overschreden, zo luidde het oordeel van de onderzoekscommissie.
"Wij hebben een antidopingorganisatie die de macht heeft dit te onderzoeken en ik vind dat die van deze mogelijkheid gebruik moet maken", aldus Lappartient.
"Iedereen behoort te weten of Wiggins en Sky de dopingregels hebben overtreden. Als het middel daadwerkelijk is aangewend om de prestaties te verbeteren, is er sprake van bedrog."
Laster
Russische hackers maakten twee jaar terug openbaar dat Wiggins, onder meer kort voor zijn eindzege in 2012 in de Tour de France, met toestemming de verboden corticosteroïde triamcinolon kon gebruiken.
Wiggins doet alle aantijgingen af als laster en denkt dat iemand zijn reputatie wil beschadigen.

[nu/nl]
Bromertà 07 maart 2018 23:12
Bromertà 08 maart 2018 10:52
Wie een beetje tussen de regels leest, ziet dat bij Lappartient alle koersen gelijk zijn, maar dat de Tour meer gelijk is dan andere.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen