Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Moet professioneel wielrennen anders benadert worden dan recreatief wielrennen?

Gepost door Tjappie2 
Tjappie2 09 maart 2018 20:35
Overal, maar vooral ook op dit forum, komen morele en ethische principes nogal eens aan de orde. Naar aanleiding van eerdere discussies: moet professioneel wielrennen als een sportieve bezigheid worden gezien?

In die zin dat sport een leuke bezigheid is die gezond is voor het lichaam en waardoor je in contact komt met andere mensen? Of moeten profrenners meer worden gezien als topbankiers die ten koste van alles in een zo kort mogelijke tijd zo veel mogelijk geld (bonussen) moeten binnenharken?

Kortom mag "sportiviteit" verwacht worden van professionele sporters of moeten we accepteren dat professionele sport per definitie niets meer te maken heeft met: leuk, eerlijk, volgens de regels, gentlemanlike?
Brieske 09 maart 2018 21:28
ja
ja ook
niet te voorkomen, nee
ja

Misschien proberen die 4 vragen samen te vatten tot één betere, alomvattende vraag. Dat lokt wrs meer discussie uit, en liefde...

Groet
Tjappie2 09 maart 2018 21:41
Brieske, je hebt volkomen gelijk. 1 vraag dan: accepteren we vals spel/doping bij profwielrenners omdat ze hun geld ermee moeten verdienen?
JW 09 maart 2018 22:24
Vanwege dat "omdat" vind ik de vraag onzinnig.
El Chaba 09 maart 2018 22:34
BenaderT..??

On topic, ja, het is net het echte leven..
Tjappie2 09 maart 2018 22:39
@ El Chaba: volkomen gelijk. Het voltooid deelwoord na talloze biertjes over het hoofd gezien. @ Anony, haal maar weg dit hele topic.
Brieske 09 maart 2018 23:01
Nee, ook al is dat inherent aan het echte leven.
Er is geen andere keuze dan accepteren, want wij kunnen er niks aan veranderen. Toch doe ik het niet.

Groet
Horsie is back 10 maart 2018 01:17
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Overal, maar vooral ook op dit forum, komen morele
> en ethische principes nogal eens aan de orde. Naar
> aanleiding van eerdere discussies: moet
> professioneel wielrennen als een sportieve
> bezigheid worden gezien?
>
> In die zin dat sport een leuke bezigheid is die
> gezond is voor het lichaam en waardoor je in
> contact komt met andere mensen? Of moeten
> profrenners meer worden gezien als topbankiers die
> ten koste van alles in een zo kort mogelijke tijd
> zo veel mogelijk geld (bonussen) moeten
> binnenharken?
>
> Kortom mag "sportiviteit" verwacht worden van
> professionele sporters of moeten we accepteren dat
> professionele sport per definitie niets meer te
> maken heeft met: leuk, eerlijk, volgens de regels,
> gentlemanlike?

Hoe wist je, dat ik zo lang weg zou blijven?

Sportieve bezigheid? Je hebt hoop ik toch wel Jeffrey Highlander weg zien dragen, hij moest ondersteund worden als een young Mr. Grace.
Topsport is vele malen specifiek harder werken dan de gemiddelde mens, sportieveling.

Onder toprenners zitten bankiers, maar ook zijn er in het profpeloton renners, die nog net een redelijk belegde boterham hebben.
Dus deze tegenstelling deugt niet.

Ook van profrenners mag sportiviteit verwacht hebben, maar we moeten daarbij ook bedenken, dat die niet gelijk kan zijn aan die van minder bedeelde sporters.
Een trimmer kan zich permitteren een andere trimmer voor te laten gaan, maar als het ergens om gaat, dan krijgt dat gaat U maar voor snel een andere lading.
Maar iemand in de wielen rijden of op een stille weg de fietsenpomp gebruiken om je medevluchter te dwarsbomen, dat kan niet.

Maar ik moet Tjappie2 niet helemaal afvallen, want "we" zijn wel snel geneigd de belangrijkste nevenzaak te serieus te nemen.
Heeft misschien wel iets te maken met de overzichtelijkheid van topsport, die we niet gauw verbroken willen zien.
Als de 2-jarige dochter van de overburen op de piano al Mozart kan spelen zeggen we ook niet, wat oneerlijk, mijn dochter probeert alleen maar op die piano te klimmen. We kunnen immers toch niet precies uittekenen hoe en waar het verschil nu ziet. De hersens van drummers, zangers, violisten zijn allemaal anders.

Nu moet ik toch naar Sven K.

Sven komt morgen pas in actie, in tarzan outfit bij de lenteachtige temperaturen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/03/2018 01:47 door Horsie is back.
nachtwacht 10 maart 2018 04:15
Topsport is niet gezond voor het lichaam. Verder is topsport niet meer dan entertainment, vermaak voor het volk.

In die zin is topsport goed te vergelijken met ander vermaak, zoals een film kijken in de bioscoop. Wat dan de vergelijking oproept met acteurs. Ook die spiegelen je een illusie voor. Een schijnwereld vol glitter and glamour, vol valse verhalen.
Walnoot 10 maart 2018 12:21
Als we het even uit de zwart-wit koker halen: ja, natuurlijk zijn veel renners bezig met geld binnenslepen. En ja, dat maakt ze net mensen. Maar ook in andere opzichten zijn wielrenners net mensen en de meeste mensen hebben meerdere doelen in hun leven, verschillende zaken waar ze belang aan hechten en een zelfbeeld waar ze mee bakkeleien. Het gaat niet alleen om geld, het gaat ook om voldoening, eer, schaamte, de mensen om ze heen, familie, enz.

Kortom, ik geloof niet dat alle wielrenners psychopaten zijn. Hun identiteit wordt door meer bepaald dan alleen door het 'geld dat ze binnenharken'. Mogen we degenen die zwaar aan de shit zitten omdat ze dan meer verdienen daar op afrekenen? Me dunkt van wel.
El Chaba 10 maart 2018 13:58
Eens hoor. Met accepteren bedoel ik ook zeker niet goedkeuren maar meer dat het nou eenmaal zo is in het leven dat sommige mensen de boel belazeren.
Horsie is back 10 maart 2018 14:38
nachtwacht Schreef:
-------------------------------------------------------
> Topsport is niet gezond voor het lichaam. Verder
> is topsport niet meer dan entertainment, vermaak
> voor het volk.
>
> In die zin is topsport goed te vergelijken met
> ander vermaak, zoals een film kijken in de
> bioscoop. Wat dan de vergelijking oproept met
> acteurs. Ook die spiegelen je een illusie voor.
> Een schijnwereld vol glitter and glamour, vol
> valse verhalen.

Als je 's nachts in het Rijks zit als bewaker, heb je dan niet een heel klein lampje.
Als je koffie gaat drinken kom ik wel langs om de Nachtwacht rustig te kunnen bekijken, meenemen is zo lelijk zwart.
Walnoot 10 maart 2018 16:29
Zeker, sommige mensen belazeren de boel. In topsport zijn het er meer dan gemiddeld. Net als in de financiële wereld. Maar van daar naar 'alle wielrenners zijn klootzakken' is me al een stap te ver, laat staan naar 'laten we het wielrenners niet kwalijk nemen dat het klootzaken zijn want het zijn nu eenmaal allemaal klootzakken'. Beetje nuance mag wel. Laten we beginnen met de wielrenners op een schaal van klootzakkerij te zetten, en degenen aan het verkeerde eind van die schaal er uit te proberen te vissen.

Subje, ik verwacht een gratuite opmerking over Freud. Stel me niet teleur.
El Chaba 10 maart 2018 17:22
Wederom eens, met de nuancering dat ik denk dat het meer dan gemiddeld is overal waar veel en geld en/of macht op het spel staan, dus niet alleen in de topsport en de financiële wereld..



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/03/2018 17:22 door El Chaba.
Anony 10 maart 2018 18:04
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> @ Anony, haal maar weg dit hele topic.


Nee hoor. Er wordt aardig gediscussieerd.
Tjappie2 11 maart 2018 21:42
Alle wielrenners zijn klootzakken, of, we nemen het wielrenners niet kwalijk dat ze klootzakken zijn, dat vindt volgens mij niemand.

Maar die "schaal van klootzakkerij" vind ik wel een hele interessante.

Want wie bepaalt dan de schaal? En wie bepaalt dan de verkeerde kant van de schaal?

Het gevaar bestaat dan namelijk dat "we" gaan bepalen dat een renner die met een factor 2 de grens voor een verboden middel overschrijdt eruit gevist wordt (of zou moeten worden), terwijl degene die het op een maximum van een factor 1,5 houdt door ons in genade wordt aangenomen.

Overigens, voordat er weer allerlei vergelijkingen gemaakt worden: ik weet en vind dat iemand vermoorden erger is dan iemand een klap op z'n bek geven. Dus dat er gradaties zijn in het leven/de samenleving is me duidelijk.
Horsie is back 11 maart 2018 22:23
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Alle wielrenners zijn klootzakken, of, we nemen
> het wielrenners niet kwalijk dat ze klootzakken
> zijn, dat vindt volgens mij niemand.
>
> Maar die "schaal van klootzakkerij" vind ik wel
> een hele interessante.
>
> Want wie bepaalt dan de schaal? En wie bepaalt dan
> de verkeerde kant van de schaal?
>
> Het gevaar bestaat dan namelijk dat "we" gaan
> bepalen dat een renner die met een factor 2 de
> grens voor een verboden middel overschrijdt eruit
> gevist wordt (of zou moeten worden), terwijl
> degene die het op een maximum van een factor 1,5
> houdt door ons in genade wordt aangenomen.

> Overigens, voordat er weer allerlei vergelijkingen
> gemaakt worden: ik weet en vind dat iemand
> vermoorden erger is dan iemand een klap op z'n bek
> geven. Dus dat er gradaties zijn in het leven/de
> samenleving is me duidelijk.

Steal a little and they throw you in jail
Steal a lot and they make you king

Och, iemand werd zelfs tot baas aller bazen benoemd.
Dus Tjappie2 zoekt naar de schaal van 'onze" verontwaardiging. Hij weet hier de zaak wel op te schudden. smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/03/2018 22:34 door Horsie is back.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen