Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Tirreno Adriatico 5e etappe

Gepost door Cecchini 
Cecchini 11 maart 2018 09:16
Stage 5 » Castelraimondo › Filottrano (178k)



Algemeen Klassement na 4e etappe

1 4 ▲3 Caruso Damiano BMC Racing Team 10 17:14:49
2 5 ▲3 Kwiatkowski Michal Team Sky 0:01
3 7 ▲4 Kelderman Wilco Team Sunweb 0:11
4 12 ▲8 Landa Mikel Movistar Team 0:20
5 1 ▼4 Thomas Geraint Team Sky 0:26
6 10 ▲4 Uran Rigoberto Team EF Education First-Drapac p/b Cannondale 0:31
7 18 ▲11 Bennett George Team LottoNL-Jumbo 0:33
8 8 - Formolo Davide BORA - hansgrohe 0:34
9 14 ▲5 Benoot Tiesj Lotto Soudal 0:36
10 16 ▲6 Pozzovivo Domenico Bahrain Merida Pro Cycling Team 0:41

Winnaar etappe 4

Slimmerd 11 maart 2018 09:21
Van Avermaet vs Sagan of gaan de AK-mannen hier weer iets doen?
Cecchini 11 maart 2018 09:30
Schizofrene dag voor Sunweb: Dumoulin out, Kelderman staat op



In de vierde etappe van de Tirreno-Adriatico kwam Tom Dumoulin hard ten val en stapte af. Daarna reed Wilco Kelderman met de besten omhoog en klom naar een derde plek in het klassement. Een overzicht van de schizofrene dag in het Sunweb-kamp.

Door Daan Hakkenberg / Algemeen Dagblad

Gehavend en aangeslagen zit Tom Dumoulin op de trap van de teambus. De harde crash in een afdaling ongeveer 70 kilometer na het vertrek uit Foligneo betekent niet alleen het einde van de Tirreno-Adriatico. Het is de treurige climax van een rampzalig voorseizoen. Terwijl het peloton zich opmaakt voor een finale van de koninginnenrit, zit Dumoulin al in de bus waar de dokter zijn wonden verzorgt. Om zijn linkerpink zit verband, maar onder zijn trainingspak is de schade veel groter. Een gekneusde borstkas, schaafwonden aan de linkerkant van zijn lichaam en een diepe wond op zijn linkerknie. ,,Het heeft nog geen moment meegezeten dit jaar. Het is shit, ik voel me shit en ben moe.’’

Het is de vraag wanneer Dumoulin terugkeert in het peloton en of hij bijvoorbeeld volgende week wel kan starten in Milaan- San Remo. Zijn lichaam is gesloopt, zijn voorjaar ligt in duigen. In tien wedstrijddagen, kwam hij tot iets meer dan 1300 kilometer. Hij viel in Abu Dhabi en had materiaalpech, kwam ziek uit Strade Bianche en nu zit na vier dagen de Tirreno erop. ,,Ik kan nog geen lichtpuntje ontdekken. Het is een bewuste keus om weinig te koersen in het voorjaar, omdat het sowieso een iets moeilijkere periode is voor mij. Dan kan ik die beter zo kort mogelijk houden, maar dit jaar houd het niet over.’’

Na Søren Andersen en Simon Geschke een dag eerder is Dumoulin de derde man van Sunweb die wegvalt. ,,En in Parijs-Nice hebben we er ook nog maar drie over.’’ De teleurstelling maakt hem cynisch. ,,En dan ook nog Michael Matthews met een gebroken schouder. Het gaat echt lekker.’’

Anderhalf uur later stapt Wilco Kelderman de teambus is. Zijn gezicht zwart en hij heeft het koud. Een kwartiertje eerder is hij als achtste boven gekomen in het skioord Sassotetto. Zes seconden achter ritwinnaar Mikel Landa. Geraint Thomas verloor meer tijd en Chris Froome nog meer. Al weet Kelderman dat zelf niet. Hij weet ook niet dat hij nu derde staat in het klassement op elf seconden van leider Damian Caruso.

Kelderman baalt eigenlijk een beetje. Vooral omdat zijn aanval in de laatste kilometers is gecounterd door de andere favorieten achter hem. ,,Ik ging er overheen, maar toen zaten ze allemaal in het wiel.’’ En ook omdat Dumoulin uitvalt. Al waakt Kelderman voor te veel pessimisme. ,,Natuurlijk is dat kut, maar het blijft fietsen. Een individuele sport. Je mist de jongens supererg, superbalen. Maar uiteindelijk moet je het er mee doen en er het beste van maken. Ik ging voor een goede klassering, dus moest in de rit mijn focus houden.’’

Met nog drie etappes voor de boeg staat hij in een gedroomde positie. Zondag wacht een zware etappe naar Filottrano, het dorp van de vorig jaar overleden Michele Scarponi. De finale met twee steile klimmen staat garant voor aanvallen. ,,Hectisch en lastig," voorspelt Kelderman. ,,En dan nog een sprintetappe." Over hoe het gebrek aan ploegmaten moet worden ondervangen, heeft hij wel een idee. Kelderman laat zich geen problemen aan praten. ,,Gewoon fietsen. Goed van voren blijven en goede finales rijden. Met vier man moet dat ook lukken.’’

Kelderman is onverstoorbaar. Dat Dumoulin wegvalt brengt hem niet van zijn stuk en dat hij derde staat is ook geen reden tot plotselinge stress. ,,Da’s mooi," klinkt het bondig als hij vlak voordat hij de bus inschiet een blik op het klassement werpt en voor het eerst ziet dat hij op podiumkoers ligt.

Kelderman fietst de komende dagen richting de Adriatische zee in de wetenschap dat hij tot de beste tijdrijders van de top 10 uit deze Tirreno hoort. In zijn laatste rit tegen de klok in Abu Dhabi - 12,6 kilometer, vlak als een biljartlaken - was hij bijvoorbeeld een halve minuut sneller dan de huidige leider Caruso. Op de slotdag van de Tirreno wacht een parkoers van iets meer dan tien kilometer, ook zonder hoogteverschillen. ,,Ik weet niet of die tijdrit mij ligt, maar ik ben goed in orde en we gaan zien wie er dan nog goed zijn. In die tijdrit kan nog een hele hoop gebeuren."

Dan stapt Kelderman de bus in, misschien dat hij het humeur van Dumoulin iets op kan vijzelen. Kelderman is de positieve noot op een rampdag voor Sunweb.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/03/2018 09:32 door Cecchini.
JW 11 maart 2018 11:35
Meest opvallend gebeuren in deze koers tot nu toe de déconfiture van de favoriete Sky-ploeg gisteren.

Een keuze voor de luwte ? Een pufje minder ?
Of een stapje terug om er vandaag twee vooruit te doen ?
Slimmerd 11 maart 2018 11:54
Froome niet zo gek weggezakt, seizoen begint net voor hem (en eigenlijk nooit direct goed).
Thomas valt door mechanische pech weg...

Kwiatkowski duidelijk op de afspraak en staat toch prima in AK, wat is het probleem?
Slimmerd 11 maart 2018 12:00
Vanuit de start een kopgroep, de vroege cameraminuten gaan straks zijn voor Keisse, Cataldo, Koren, Morabito en Boev.

In een mum van tijd rijden ze al 3'30 voor het peloton
Slimmerd 11 maart 2018 13:41
Nog 85km en de vijf koplopers hebben 4'40
Slimmerd 11 maart 2018 14:39
Nog 47km en 3'45
Slimmerd 11 maart 2018 15:10
Nog 28km en 53"
Horsie is back 11 maart 2018 15:16
Xi kreeg een levenslange Go van 2958-2, zou Slimmerd dit record kunnen overtreffen met 2958-1? grinning smiley
Super Grover 11 maart 2018 15:29
Kelderman 2x gevallen en in de laatste groep.
Remko 11 maart 2018 15:29
Zoals verwacht Kelderman gevallen
Eazster 11 maart 2018 15:29
Wat een rampweekend voor NL aangaande valpartijen.
Kuiperberg 11 maart 2018 15:41
Zet er maar een psycholoog op bij Kelderman. Je kon er op wachten. Kansrijke positie...dan valt ie. Ontzettend jammer.
Slimmerd 11 maart 2018 15:50
1. Yates
2. Sagan 7"
3. Kwiatkowski (en leider)
4. Benoot
5. Uran
6. Thomas
7. Landa
8. Roson
9. Bardet
10. Caruso



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/03/2018 15:55 door Slimmerd.
Slimmerd 11 maart 2018 15:56
AK

1. Kwiatkowski
2. Caruso 3"
3. Landa 23"
4. Thomas 29"
5. Uran
6. Yates
rustdag 11 maart 2018 17:53
Wilco Kelderman heeft vandaag tijdens de vijfde etappe van Tirreno-Adriatico zijn rechter sleutelbeen gebroken. Dat meldt zijn ploeg Sunweb.
Bromertà 11 maart 2018 18:21
Het goede nieuws is dat geen enkele Nederlander een wereldtitel verspeelt door een val, vandaag. Even 'n weekje geen fiets dan weer op de rollers en Kelderman zal klaar staan voor zijn tweeluik.
merijntje mortirolo 11 maart 2018 20:37
-
Ze finishten niet voor niets in Filottrano, deze etappe was een eerbetoon aan Michele Scarponi. Adam Yates wordt nog eens extra gefeliciteerd door de familie Scarponi.

In het filmpje zelfs de papegaai even in beeld...

[www.youtube.com]
Orakel 11 maart 2018 21:46
Kelderman lijkt een sympathieke maar ook enigszins dromerige renner. Ik heb niet geteld, maar gevoelsmatig ligt hij er vaak bij en zijn het ook vaak stevige blessures. Zoals je 10x op rij zes kan gooien met een dobbelsteen, zo bestaat ook de theoretische kans dat een bovenmatig aantal valpartijen je overkomt zonder dat je er ook maar iets aan kan doen. Hopelijk kan Sunweb hier samen met de renner stappen in maken.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen