Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Uitspraak omkopingszaak Vinokoerov en Kolobnev opgeschort

Gepost door Luijt 
Luijt 14 maart 2018 09:43
Van: Wielerflits.nl

Het proces rondom Alexandre Vinokourov en Alexander Kolobnev – die verdacht worden van omkoping tijdens de finale van Luik-Bastenaken-Luik 2010 – wordt uitgesteld. Aanvankelijk zou de rechtbank van Luik op 13 maart een uitspraak doen in de zaak, maar dit wordt op verzoek van de twee verdachten naar een later tijdstip verplaatst.


De zaak kwam aan het rollen toen het Zwitserse magazine l’Illustre in 2011 e-mailverkeer tussen de twee verdachten publiceerde, vlak voordat Vinokourov een eerdere claim van het magazine zou aanvechten. Het blad had namelijk in een eerder stadium geschreven dat de Kazach €100.000,- had overgemaakt aan Kolobnev. Nadat er in 2012 een onderzoek naar dokter Michele Ferrari was afgerond, kwam naar voren dat Vinokourov zelfs een totaalbedrag van €150.000,- had overgemaakt naar de Rus. Hierop besloot de rechtbank van Luik een zaak op te starten.

Volgens de rechtbank en de advocaat van Vinokourov, Jean-Louis Lodomez, wordt het proces uitgesteld omdat Kolobnev een nieuwe advocaat in de arm heeft genomen. Deze zou de zaak eerst grondig moeten bestuderen om tot een afdoende verdediging te komen. Daarnaast willen beide partijen wachten op de uitkomsten van het onderzoek van het hooggerechtshof van Aix-en-Provence, waar Vinokourov eerder een aanklacht heeft ingediend tegen l’Illustre voor het in zijn ogen onrechtmatig verkrijgen van het (belastende) e-mailverkeer.

De uitkomsten van het onderzoek zullen op 19 juni worden geopenbaard op een speciaal belegd verhoor. De verwachting is dat er enkele weken later een definitieve uitspraak volgt in de zaak. Sudinfo berichtte eind december nog dat beide oud-coureurs – in het geval ze schuldig worden bevonden aan omkoping – veroordeeld kunnen worden tot een celstraf van maximaal drie jaar en een geldboete van €350.000,-.
Luijt 14 maart 2018 09:47
Het helpt als er wat meer voortgang in de rechtsgang zou zijn geweest.
Diverse prikkers waren nog niet geboren tijdens dit voorval.

De celstraf tot drie jaar voor het (ver)kopen van een koersje is sowieso lachwekkend.
Sub Culture 14 maart 2018 09:51
'Omkoping', financiële overeenkomsten in de koers zijn toch al jaren schering en inslag?
Soit, ik zou er geen 150.000 euro voor over hebben om dat Waalse koersje te winnen.

Als zowel Vinokoerov en Kolobnev schuldig worden bevonden, en indachtig dat het resultaat van de toenmalige derde, Valverde, geschrapt is, betekent dat de altijd zuivere Gilbert zijn 2de L-B-L bij mag schrijven.
Sjorsoll 14 maart 2018 12:38
Ik mag aannemen dat als dat gebeurt, Kristoff binnenkort ook een bronzen voor een gouden medaille mag inruilen.
shake 14 maart 2018 12:52
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> 'Omkoping', financiële overeenkomsten in de koers
> zijn toch al jaren schering en inslag?
> Soit, ik zou er geen 150.000 euro voor over hebben
> om dat Waalse koersje te winnen.
>
> Als zowel Vinokoerov en Kolobnev schuldig worden
> bevonden, en indachtig dat het resultaat van de
> toenmalige derde, Valverde, geschrapt is, betekent
> dat de altijd zuivere Gilbert zijn 2de L-B-L bij
> mag schrijven.

Blijkbaar is er een UCI-reglement dat in dit geval van toepassing is waardoor er geen winnaar voor LBL zou zijn.
Horsie is back 14 maart 2018 13:17
shake Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sub Culture Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 'Omkoping', financiële overeenkomsten in de
> koers
> > zijn toch al jaren schering en inslag?
> > Soit, ik zou er geen 150.000 euro voor over
> hebben
> > om dat Waalse koersje te winnen.
> >
> > Als zowel Vinokoerov en Kolobnev schuldig
> worden
> > bevonden, en indachtig dat het resultaat van de
> > toenmalige derde, Valverde, geschrapt is,
> betekent
> > dat de altijd zuivere Gilbert zijn 2de L-B-L
> bij
> > mag schrijven.
>
> Blijkbaar is er een UCI-reglement dat in dit geval
> van toepassing is waardoor er geen winnaar voor
> LBL zou zijn.

Zwerven er niet ergens 7 shirts rond, die nog een eigenaar zoeken? grinning smiley
Sub Culture 14 maart 2018 13:18
Ja, de helft daarvan zijn voor Kurt Van de Wouwer.
Nelis! 14 maart 2018 18:03
Wat moet je nou met drieëneenhalf shirt?
Massimo 14 maart 2018 19:40
Wellicht is dat halfje voldoende voor het immer mee te torsen Vlaams minderwaardigheidscomplex.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/03/2018 19:40 door Massimo.
Andere Peter 16 maart 2018 02:02
Ik weet niet meer wat ik er toen van vond, maar daar blijf ik wel bij.
Luijt 16 maart 2018 07:31
Die laatste 5 woorden zijn overbodig Peter. Dat is altijd zo.
PVW 16 maart 2018 08:56
grinning smiley moest stevig glimlachen om beide posts cool smiley
JW 16 maart 2018 15:31
Studio Badmuts 16 maart 2018 16:29
Uitspraak is Boer Koekoek waardig. Van harte!
Andere Peter 17 maart 2018 02:13
Dat was zelfspot, vriend.
Andere Peter 17 maart 2018 02:29
Moet ik nu echt smilies praten voordat mensen ironie zien?
Luijt 20 maart 2018 15:47
Nee Peter, please niet doen, geen smileys, en ook niet steeds gaan zeggen dat je weer gaat trainen of dat je een koe bent of hebt die Bert heet of zoiets. Doe het alsjeblieft niet. Laten wij elkaar gewoon voortdurend blijven misverstaan.
Studio Badmuts 20 maart 2018 16:33
Nee, joh. Je uitspraak valt in de categorie humor, in ieder geval eentje die ik kan waarderen. M.a.w. een complimentje!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen