Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Milano-Sanremo (1.UWT1)

Gepost door Anony 
Anony 16 maart 2018 23:42


109e Milano-Sanremo (1.UWT1): 291 km

De 'Primavera', de grootste Italiaanse eendagswedstrijd en het eerste monument van het jaar. Maar van lente zal er niet veel sprake zijn deze keer, met volgens de voorspellingen een hele dag regen en kwik dat nooit boven de tien graden stijgt. Wereldkampioen Peter Sagan is de grote topfavoriet. Titelverdediger Kwiatkowski, een handvol punchers en een roedel sprinters zijn de voornaamste uitdagers.

Profiel:





Vorig jaar:



Een koninklijke sprint met drie. Sagan won opnieuw niet. Hij was de sterkste, maar Kwiatkowski de sluwste en beste 'drag racer'.

1 Michal Kwiatkowski (Pol) Team Sky 7:08:39
2 Peter Sagan (Svk) Bora-Hansgrohe
3 Julian Alaphilippe (Fra) Quick-Step Floors
4 Alexander Kristoff (Nor) Katusha-Alpecin 0:00:05
5 Fernando Gaviria (Col) Quick-Step Floors
6 Arnaud Demare (Fra) FDJ
7 John Degenkolb (Ger) Trek-Segafredo
8 Nacer Bouhanni (Fra) Cofidis, Solutions Credits
9 Elia Viviani (Ita) Team Sky
10 Caleb Ewan (Aus) Orica-Scott

Start: 09.45u
Finish: 16.46u - 17.27u
Bromertà 16 maart 2018 23:51


Sagan maakt vrienden met de twee kleine Scarponi's.
Bromertà 17 maart 2018 10:55
lodjan 17 maart 2018 10:56
Kopgroep:
Matteo Bono (Ita)UAE Team Emirates
Dennis van Winden (Ned)Israel Cycling Academy
Guy Sagiv (Isr)Israel Cycling Academy
Mirco Maestri (Ita)Bardiani
Lorenzo Rota (Ita)Bardiani
Jevgeni Kobernjak (Rus)Gazprom
Charles Planet (Fra)Novo Nordisk
Jacopo Mosca (Ita)Wilier
Sho Hatsuyama (Jap)Nippo
Pyama 17 maart 2018 11:24
Een gezellig PCT feestje met natuurlijk Bono.
Prikdude 17 maart 2018 11:49
(...miraculeus nog altijd WT...)
Walnoot 17 maart 2018 11:55
Greipel dist Démare voor de camera's van Sporza, sprekend over de hulp van zijn ploeg: "nobody can push me over the Poggio".
Prikdude 17 maart 2018 12:12
Listig gekissebis voor de Primavera van het Zuiden of hoe Marco Canola door het geduld heen fietste en de Via Roma zwanger trapte van gewag.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/03/2018 12:12 door Prikdude.
Man zonder hamer 17 maart 2018 12:32
Iemand idee waar MSR wordt uitgezonden vanmiddag. NOS iig niet lijkt het. Kon alleen Eurosport 2 vinden, maar die ontvangen wij helaas niet. Kan niet zien of Sporza er iets mee doet.
Slimmerd 17 maart 2018 12:43
Eurosport 1 zand dit toch wel uit?

In Belgie enkel commerciële zender VTM



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/03/2018 12:46 door Slimmerd.
Remko 17 maart 2018 12:52
Wind forecast for Cipressa. Mostly headwind, pretty strong, 15-20 km/h. The same for the section between Cipressa and Poggio. Bad news for the attackers. ???? #MSR
Bromertà 17 maart 2018 13:08
Doet me denken aan een krabbel van Gumbah, waarin een nogal dikke vrouw de trap op zeult met in haar hand een plastic lul met paardenhaar ( volgens Reve was dat een waarheidsgetrouwe beschrijving van Ivo Niehe, maar dit terzijde ) , terwijl haar uitgebluste echtgenoot in de stoel haar gadeslaat en toeroept: "Geil?"
Bromertà 17 maart 2018 13:14
Uitzenden kan je 't inderdaad niet noemen, maar de wielerverkrachting begint helaas wel alleen en exclusief op die k-zender vanaf 14:30 uur. Ik zou zeggen: "Niet kijken, opnemen, daarna doorspoelen tot de Poggio, sprintje, klaar."
Brieske 17 maart 2018 13:19
Bromertà 17 maart 2018 13:52
Wie geen detail wil missen kan hier terecht.
Clavan 17 maart 2018 13:55
COYBIG! Op jacht naar de Triple Crown.
Prikdude 17 maart 2018 14:01
Slimmerd 17 maart 2018 14:03
4'30 boven op de Turchino
Prikdude 17 maart 2018 14:43
Dit Zijn De Namen volgens het Orakel van Vlagtwedde, de Deense Zoltar Emil Axelgaard:

***** Peter Sagan

**** Michal Kwiatkowski, Julian Alaphilippe

*** Gianni Moscon, Elia Viviani, Alexander Kristoff, André Greipel, Arnaud Demare

** Matteo Trentin, Greg Van Avermaet, Magnus Cort, Caleb Ewan, Sonny Colbrelli, Michael Matthews, Danny Van Poppel, Alexey Lutsenko

* Philippe Gilbert, Sacha Modolo, Jasper Stuyven, Oliver Naesen, Nathan Haas, Edward Theuns, Jurgen Roelandts, Christophe Laporte, Clement Venturini, Tony Gallopin, Luis Leon Sanchez, Edvald Boasson Hagen, Carlos Barbero, Jose Joaquin Rojas, Marco Canola


Nou weet iedereen dat als er iemand is die vandaag NIET wint, het Kwiatkowski is. Want zelfs als hij wint wint hij niet (meer voortijdig lijzig gekrakeel).

Volgend huiskamervraagje: wie was de laatste die in hetzelfde jaar Tirreno-Adriatico als Milaan - Sanremo won?
Massimo 17 maart 2018 14:54
Giorgio Furlan, zo uit mijn blote knar.
TdJ 17 maart 2018 15:08
Cancellara, 2008.
Ruudje2209 17 maart 2018 15:45
Zal de videoref nu in actie komen? Twee renners onder een (zeer onlogisch) afzetlint doorconfused smiley
Sjorsoll 17 maart 2018 15:53
Doorgaans de saaiste klassieker. Ik kijk vanaf tien kilometer tot de meet.
Fashionisto 17 maart 2018 16:39
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Uitzenden kan je 't inderdaad niet noemen, maar de
> wielerverkrachting begint helaas wel alleen en
> exclusief op die k-zender vanaf 14:30 uur. Ik zou
> zeggen: "Niet kijken, opnemen, daarna doorspoelen
> tot de Poggio, sprintje, klaar."

Met de Britse variant van Eurosport is gelukkig niets mis.
Fashionisto 17 maart 2018 17:10
Sagan werkt nog even een gelletje naar binnen op 12km: is dat niet te laat?
Sjorsoll 17 maart 2018 17:14
Vreselijke harde val Cavendish
Sjorsoll 17 maart 2018 17:27
Nibali wint. Knap zeg
Slimmerd 17 maart 2018 17:28
Erg sterk, maar gewoon Ewan 2e.
Trentin had beter op kop kunnen sleuren ipv achter Nibaloaan te springen
Ridder Kale Knikker 17 maart 2018 17:29
Zonder het stayeren achter die motor de poggio op had hij niet gewonnen. Ook dat is wielrennen.
Slimmerd 17 maart 2018 17:30
1. Nibali
2. Ewan
3. Demare
Horsie is back 17 maart 2018 17:30
Goeddoeme, de haai is de rioolvisser te snel af. Ik ril nog wat na, al is het van de ONO kou.
shake 17 maart 2018 17:30
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nibali wint. Knap zeg


Maar niet verrassend #vss #kutspel
Fashionisto 17 maart 2018 17:31
Ik zou de Bahrain-Meridiaanse blokkade op de Poggio nog wel willen terugzien: dat moet Lo Squalo die paar seconden extra gegeven die hij anders op het eind tekort zou zijn gekomen.
Anony 17 maart 2018 17:38
Nibali is een grote meneer. Ik heb als 27-jarige nooit bewust zo'n overwinning in Sanremo meegemaakt. Diepe buiging.
Slimmerd 17 maart 2018 17:44
4. Kristoff
5. Roelandts
6. Sagan
7. Matthews
8. Cort Nielsen
9. Colbrelli
10. Stuyven
Carlos Danger 17 maart 2018 17:45
7½ Uur koers voor 5 minuten spanning. WT-onwaardig.
Wel mooie winnaar, natuurlijk.
Luijt 17 maart 2018 17:55
Orakel 17 maart 2018 17:56
Dit is wat wielrennen mooi maakt, profiteren van de situatie.
Er werd zo hard de Poggio op geknald, dat de achtervolgers te lang de tijd nodig hadden om hun sprinters in positie te zetten alvorens men werkelijk ging achtervolgen.
Nibali wint doordat hij hier op anticipeert.
Horsie is back 17 maart 2018 17:57
Ridder Kale Knikker Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zonder het stayeren achter die motor de poggio op
> had hij niet gewonnen. Ook dat is wielrennen.

Nochtans een half minuutje boven het Poggio record.
Sjorsoll 17 maart 2018 17:59
Misschien grijpt de videoscheidsrechter nog in.
Sjorsoll 17 maart 2018 18:00
winking smiley

Het staat perfect op beeld in ieder geval.
Horsie is back 17 maart 2018 18:03
De winnaar vandaag is degene met de beste klimmers/dalers index, de zogenaamde KDI.
Ooit had één KDI renner 7 magisch vette jaren op dit parkoers.
Slimmerd 17 maart 2018 18:05
Behalve als Trentin gewoon voor Ewan zou werken ipv eigen lans eerst
Anony 17 maart 2018 18:07
Shoutout naar Cavendish trouwens. Dé pechvogel van het seizoen, bij uitbreiding misschien wel van het afgelopen jaar. Hopelijk zijn de gevolgen niet te zwaar.

Greipel heeft ook echt alleen maar een haatverhouding met deze koers. Blijkbaar gevallen in de op twee na laatste bocht van de afdaling, was hij nog een keer goed mee met twee ploegmaats...

Edit: sleutelbeenbreuk voor de Gorilla.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/03/2018 18:42 door Anony.
Slimmerd 17 maart 2018 18:15
Noem je zoveel namen en nog mis, maar goed dat ie niet meedoet aan de VSS
Orakel 17 maart 2018 18:24
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Behalve als Trentin gewoon voor Ewan zou werken
> ipv eigen lans eerst


Zat Ewan in het voorste groepje, of sloot hij later aan?
Is Ewan een logisch snellere sprinter na 290 km vergeleken met Trentin?
Kreeg Trentin de opdracht om te achtervolgen om zo de kansen te spreiden?

Ik vind het een beetje ‘makkelijk’ om op basis van de uitslag zoiets te roepen.
Zoals een wijs man ooit schreef: het leven wordt achterwaarts begrepen, maar dient voorwaarts te worden geleefd.
Slimmerd 17 maart 2018 18:39
Ewan vorig jaar al top-10 in deze koers, als je die bij je hebt, altijd voor kiezen
Remko 17 maart 2018 18:51
Breschel op 12. Wist niet dat hij nog leefde!
Bromertà 17 maart 2018 19:06
Zo, die hebben we ook weer gehad. Drie opmerkingen. 1. De video-scheids had vandaag voor dat gele object moeten staan met fluit en puntvlag. 2. Hoe vervalsend is de motor-camera die op de Poggio amper 10 meter (5 of minder ? ) voor 'n niet met name genoemde renner gaat rijden? 3. Nibali gaf vandaag fietsles voor achter de derny's. Forza Italia.
valse trage 17 maart 2018 19:10
Inderdaad! En ook Haussler redelijk voorin. 2 mannen van 10 jaar geleden die men altijd een kans blijft geven (Alleen Goss is definitief afgehaakt). Mooi! Waarschijnlijk is het na MSR ook weer gedaan met ze, maar hopelijk niet.
valse trage 17 maart 2018 19:26
Nibali mocht zeker hier en daar een paar teugjes slipstream slurpen ja, maar de 1e cameramotoren reden de hele tijd te dicht, niet alleen bij Nibali.
Horsie is back 17 maart 2018 19:35
De bovenmeester probeert vandaag Jantje wat toppoggrafie bij te brengen.
"Kijk, Jantje, de aarde is plat, ik woon er immers zelf".
'Platvloers zult u bedoelen", riposteert Jantje.
De snorharen van de bovenmeester beginnen vervaarlijk te trillen.
Horsie is back 17 maart 2018 19:53
Kijk, ik zag op een gegeven moment Tom Doemulain fier op kop en had nog niks in de gaten, maar herinnerde ineens iets eerder bij het begin van de Poggio iemand's val gemist te hebben (had deze cameravoering misschien iets gemist en bovendien waarom zwegen de commentatoren in alle talen?), allez Eureka, ik zat naar een opname van 2017 te kijken.

Vanmiddag kwam ik van mijn training thuis en zette met mijn handschoenen nog aan de Eurosportplayer in werking en werd meteen maar geconfronteerd met de val van Cavendish aan de voet van de Poggio. Glimmend van trots, want Horsie had dit toch maar mooii getimed.

Dus maar een Franse video opgezocht.
Solo inspanning van Nibbles: 2:33 up; 5:14 down en "vlak" tot aan laatste kilometer; daarna de rest voor de aanstormende meute in ongeveer 1:10, totaal 8:56.
Maar waar was die derny nu? In onze wereld rijdt toch alleen maar Maas Monk van Beek achter zo'n ding?! grinning smiley
Horsie is back 17 maart 2018 20:24
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------
> Shoutout naar Cavendish trouwens. Dé pechvogel
> van het seizoen, bij uitbreiding misschien wel van
> het afgelopen jaar. Hopelijk zijn de gevolgen niet
> te zwaar.

Zag de val pas later goed op twitter. De term hallucinant kwam ook voorbij.
Het zou bij turnen zeker niet misstaan, maar bij wielrennen?

Cav blijkt (wielerflits) niets gebroken te hebben.
Anony 17 maart 2018 21:51
Bij onderzoek in het ziekenhuis is gebleken dat hij opnieuw een rib gebroken heeft. De breuk situeert zich aan dezelfde kant als de rib die hij eerder al brak tijdens Tirreno-Adriatico. Verder is ook het ligament van zijn enkel zwaar geraakt zijn en heeft de Brit verschillende schrammen.
Horsie is back 17 maart 2018 22:27
Anony Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bij onderzoek in het ziekenhuis is gebleken dat
> hij opnieuw een rib gebroken heeft. De breuk
> situeert zich aan dezelfde kant als de rib die hij
> eerder al brak tijdens Tirreno-Adriatico. Verder
> is ook het ligament van zijn enkel zwaar geraakt
> zijn en heeft de Brit verschillende schrammen.

Ik zag het net op www.nos.nl
Horsie is back 17 maart 2018 22:50
In de VK het verhaal van Brian Kamstra, diabeet en bij lotgenoten ondergebracht in Team Novo Nordisk.
Hij eindigde vandaag als 158. op ruim een kwartier.
Een piepkleine chip onder de huid meet elke vijf minuten zijn glucosespiegel en in zijn voedingszakje achterop zijn wielershirt heeft hij een kastje met een trilfunctie.
Door variatie van trillingen weet hij dan wanneer hij moet eten of wanneer hij insuline nodig heeft. Koolhydratenstapeling werkt ook bij hem preventief.
Ene CF schijnt hier ook mee te werken; dit om een eventuele hongerklop te kunnen voorkomen.

Een ander artikel ging over een zéér talentvolle tennisster, die de ziekte van Lyme ontwikkelde,
De VK uw gids voor de zieke mens, die topper wordt of de topper, die een zieke mens wordt.
Sjorsoll 17 maart 2018 22:51
Kan het niet zijn dat een motorcamera zo inzoomt dat het lijkt dat de renner dicht achter hem fietst, maar dat dat schijn is? Ik ben nogal een technisch onbenul.

Ik neem aan dat op een cursus motorrijden bij een wielerwedstrijd het eerste en allerbelangrijkste punt is dat koersvervalsing not done is.
Frederik D. 17 maart 2018 23:03
Zogeheten chronische Lyme?
Horsie is back 18 maart 2018 00:43
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zogeheten chronische Lyme?

Wellicht. De voormalig Europees jeugdkampioene tennis (tot en met 14 jaar) Indy de Vroome vreest dat haar kans op herstel kleiner is doordat de ziekte waarschijnlijk laat is vastgesteld. Overigens stond dit in de NRC evenals het artikel over diabeet Brian Kamstra. En dus niet in de VK.
Orakel 18 maart 2018 10:39
Natuurlijk kan dat. Maar er moet toch een reden zijn dat halfgod Sagan niet gewonnen heeft?
Ze reden op zijn wiel, of Nibali spaarde energie achter de RAI motoren.
Bromertà 18 maart 2018 12:59
Onbenul of blinde vlek? Het vlak van menselijk falen is zo'n beetje onbegrensd, maar om nou het voordeel van de twijfel bij de goede bedoelingen van de TV-motor te leggen gaat mij iets te ver. De Poggio is een klim( metje ) die/dat met een gemiddelde snelheid rond de 35 km/u af werd geraffeld, mét tegenwind. Op beslissende moment gaat 't nog een flink stukkie harder. Misschien zouden de twijfelaars eens zelf een ritje kunnen maken met een stukkie van een minuut of zes waarin ze die snelheid trappen om te ondervinden hoeveel luchtweerstand dat sowieso al oplevert.

Oordeelt u zelf, hier de beelden:

[www.youtube.com]
Sub Culture 18 maart 2018 13:25
RAI motoren of niet, kan je Nibali niet kwalijk nemen.
Hij viel als een van de weinigen aan, speelde zijn dalerskwaliteiten optimaal uit en hield stand op het eind.
Een verdiende overwinning.
Andere Peter 18 maart 2018 13:28
Ik vind het wel meevallen, dat stayeren. Zit bijna nooit echt op het wiel, meestal op behoorlijke afstand. Het zal hem fractioneel minder luchtweerstand hebben opgeleverd, maar ja zeg. Om dit te voorkomen moet je vaste camera;'s op de hele Poggio zetten om de koers in beeld te brengen. Zit die motor achter Nibali, dan 'stayeren' de achtervolgers.

De beste heeft gewonnen. Op fraaie manier. Maakte daarbij gebruik van alles wat op zijn pad kwam. Zoals alle winnaars.
Sjorsoll 18 maart 2018 13:49
Thanks voor de sympathieke uitleg.
Bij dat helikopter shot zie je inderdaad dat hij redelijk dicht achter de motor rijdt. Ik vind het echt bizar dat een probleem dat al zeker dertig jaar speelt en met een simpele procedure te voorkomen is, zich nog steeds voordoet. Regel numero uno zou moeten zijn dat koersvervalsing voorkomen moet worden en dat vanuit daar een mooie koers moet worden vastgelegd.
Orakel 18 maart 2018 13:51
Bovendien: achter een renner rijden (met fiets of motor) levert óók minder luchtweerstand op (- 9% maximaal).
Er naast rijden is dan weer nadelig voor de renner (+ 16% maximaal).
Dat motoren zich niet houden aan de verplichte 10 meter afstand is bekend. Echter leek er gisteren m.i. geen sprake van een ongebruikelijk tafereel.
Bromertà 18 maart 2018 14:04


5 meter of zou 't toch 4 zijn?
Bromertà 18 maart 2018 14:07
Orakel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Bovendien: achter een renner rijden (met fiets of
> motor)
levert óók minder luchtweerstand op (- 9%
> maximaal).

Ja, dat heet wielrennen. Of op zijn Kuipers: het bord van de ander leeg eten.
Orakel 18 maart 2018 14:19
Wat ik bedoel: een motor vlak achter Nibali, zou Nibali nog steeds tot 9% minder luchtweerstand opleveren.

Het probleem met motoren los je pas op door 30 meter afstand te bewaren. In een bochtig parcours is dat killing voor de tv-kijker. Die afstand gaat het nooit worden.
Horsie is back 18 maart 2018 15:06
Probeerde eerst nog te ontsnappen aan het hallucinerende achtergrondgeluid van de dweilpauze of is het de motorrijder nog van de Poggio, die langzamer rijdt en steeds weer versnelt. Zie dan ineens weer veel reuring op de wielerprik. Is MSR nog niet afgelopen of is dit al de editie van 2019?
Brocken-achtige taferelen over de voordelen van de motorrijder.

Koning Salomo adviseert hier: elke renner krijgt een lijntje met de tv motoren et cetera, en zodra een renner gaat demarreren moet er eerst getelefoneerd worden en pas bij "Roger, Houston, ik ben nu op 100m" mag er gedemarreerd worden. Het alternatief is de schoenen uit doen, op kousevoeten verder à la "en hij heeft 'em".
Horsie is back 18 maart 2018 15:07
Er zullen hier vast wel mensen zijn, die dat deuntje kennen. Op de NOS site altijd bij dweilpauze's schaatsen.
Frederik D. 18 maart 2018 18:20
Het kwam me al bekend voor. Maar chronische Lyme, dat is een modeziekte, vooral bij jonge vrouwen. Een uit de VS overgewaaide hype. Inclusief jargon en gedrag.

Kwakzalverij
Horsie is back 18 maart 2018 19:03
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het kwam me al bekend voor. Maar chronische Lyme,
> dat is een modeziekte, vooral bij jonge vrouwen.
> Een uit de VS overgewaaide hype. Inclusief jargon
> en gedrag.
>
> [url=https://www.kwakzalverij.nl/nieuws/lymepatien
> ten-houden-met-fundraising-kwakzalvers-in-leven/]K
> wakzalverij[/url]

Ik begrijp de link, waarnaar je verwijst, maar wat vindt je nou van de lotgevallen van dat meisje met een tennisloopbaan, die aan Martina Hingis doet terugdenken?
Bromertà 18 maart 2018 23:08
Wellicht had je er even bij kunnen vermelden dat die ca. 9 % luchtweerstandsvermindering alleen geldt indien de motor tot op 0,25m van het achterwiel rijdt bij een snelheid van 15m/s. Die TV-motor had gewoon netjes zo'n 5m achter Nibali moeten gaan rijden nadat Burghardt 40m achterstand had opgelopen.
Andere Peter 18 maart 2018 23:33
40 meter als nieuwe regel om ertussen te gaan zitten? Dan komt er echt nooit meer iemand weg.
Horsie is back 19 maart 2018 00:24
Gelukkig zag ik gisteren op tv een echt schone demarrage van Katarzyna (Kasia voor intimi) Niewiadoma op de Orino 9 km voor het einde van Trofeo Alfredo Binda.
Het podium van deze 3e Women's World Tour etappe werd door Chantal Blaak en (weer met kleur op de wangen) Marianne Vos gecomplementeerd.
Horsie is back 19 maart 2018 00:57
Orakel Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wat ik bedoel: een motor vlak achter Nibali, zou
> Nibali nog steeds tot 9% minder luchtweerstand
> opleveren.
>
> Het probleem met motoren los je pas op door 30
> meter afstand te bewaren. In een bochtig parcours
> is dat killing voor de tv-kijker. Die afstand gaat
> het nooit worden.

Ik heb in mijn leven te vaak op zulke afstanden van vrachtauto's en wagens gereden om te weten dat er wel heel veel meters tussen object en renner moet liggen wil er niet een of ander effect optreden, zoals hier steeds wordt bedoeld. Dus deze hele discussie is groteske nonsens. We hebben het hier toch echt niet over honderden meters pal stayerend achter een auto of er zelfs aan hangend. Zelfs al zou Nibali 5 seconden in het vacuum hebben gereden, dan nog had hij een fikse inspanning moeten blijven leveren gedurende de rest van zijn solo. Dat pelotonnetje achter hem is tijdens zo'n afdaling en dat laatste stuk echt niet te vergelijken met een peloton op een vlakke weg, dat 60 gemiddeld rijdt.

Maar Prof Bert Blocken zullen we wel weer ontwarren als Kjeld Nuis eind deze maand op schaatsen achter een Red Bull vlag aanspurt.
Ik hoop alleen, dat Kjeld geen botten breekt. Het probleem voor Kjeld Nuis zal toch zijn niet teveel kracht en energie te verspillen voordat hij los gaat.
Nu is 60 nog de heilige graal. Wat wordt het nu? Good-old Rompelberg speed zal het niet worden.

Een baantje maar van 1500 m rechtuit inclusief dus de aanlooproute. Misschien moet hij maar voor 1 km onder de 1 minuut gaan.
Hoop maar dat er genoeg Kim's met modieus brilletje aanwezig zijn om de baan alvast voor te curlen.
Bromertà 19 maart 2018 12:29
Het zal de tijdgeest zijn want discussies op basis van argumenten zijn met De Speld uit de hooiberg te zoeken. Dat 't paard weleens achter de kar draaft, dat iemand roept "ha ha veertig meter." Afijn, en tot zover. Toch, wellicht zijn er nog keurig opgevoede mensen met een nieuwsgierigheid die verder reikt dan eigen buikvet met navel:

[www.sciencedirect.com]
Sjorsoll 19 maart 2018 13:34
Voor het gemak een korte samenvatting:

Motoren kunnen naast ongelukken ook koersvervalsing (weerstandsvermindering) veroorzaken door achter een renner te rijden tijdens bijvoorbeeld een tijdrit.
De weerstandsvermindering bedraagt 8,7% wanneer een motor de renner volgt op 0,25 meter en zelfs 13,9% als de renner door drie motoren wordt gevolgd.
Zou je dit vertalen naar een tijdrit van 50km, dan zou één motor die de renner de hele tijdrit volgt gemiddeld 1 minuut 48 aan tijdwinst opleveren voor de renner in kwestie. Voor een afstand van 10 meter is dit 1 seconde.
Omdat het hoogst onwaarschijnlijk is dat iemand de hele tijdrit wordt gevolgd door een motor, hier de gevolgen van een motor die 1 kilometer achter een renner rijdt: 3 seconden bij een afstand van 0,25 meter en 0,02 s bij tien meter.

De grote renners hebben hier dan wat voordeel bij, die zullen eerder een motor in de buurt hebben. Het duel Dumoulin-Roglic in Apeldoorn zou beïnvloed kunnen zijn door dit fenomeen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/03/2018 13:37 door Sjorsoll.
Horsie is back 19 maart 2018 13:39
Hallucinanter dan het dweilpauzedeuntje bij NOS schaats streams is uiteraard het discussie-op-basis-van-argumenten deuntje, dat op deze prik even na High Noon werd losgelaten. Door iemand, die zich in dit geval vanaf het begin (Horsie's visie) liet leiden door zijn eigen vooroordelen: hij heeft een bloedhekel aan Nibbles.
Niet voor niks schreef ik direct na de overwinning van Nibali, dat de haai de rioolvisser te vlug was af geweest. Ik kon al uittekenen wat er zou volgen.
Wat later schreef ik Brocken-taferelen.

Maar dat laat onverlet, heb dank voor de liefde voor paarden, dat in Uw bijdragen nogal eens voorbij komt draven.
Doe me toch nog een plezier: geef ze namen, van paardje, huh of paardje, ho maar tot paardje Grand National.

Disclaimer:
Na het wakker worden moet ik wel eens acclimatiseren vanwege het hallucinerende effect van bèta blokkers op de slaap. Lucide dromen, wat heet!
Enige tijd op de prik vertoeven doet dan wonderen.
Horsie is back 19 maart 2018 13:57
Kudo voor Sjorsoll al ga ik daar geen gewoonte van maken.

Het leidt geen twijfel, dat het demarreren op zich vergemakkelijkt wordt als er motoren of auto's in de buurt zijn.
Maar dat effect is heel kortstondig (ze moeten immers weg) en zou alleen heel erg onsportief zijn er gebruik van te maken als de finish inderdaad 200 m verder lag.
Nibali moest daarna keihard blijven werken op zijn specialiteiten.

Al heb je een rugwind van 72 km/h achter je, du moment je maximaal wilt gaan wordt je even snel moe als zonder rugwind, alleen ben je dan wel verder van huis. grinning smiley
Sjorsoll 19 maart 2018 14:52
Na drie jaar hardloop duurtraining loop je waarschijnlijk een veel betere tijd op de marathon dan drie jaar terug. Maar je bent nog steeds even kapot. Jouw laatste regel in andere woorden.

En thanks voor de kudo smileys with beer
Bromertà 19 maart 2018 15:15
Horsie is back 19 maart 2018 15:25
Toch is mijn stelregel ook niet helemaal waar. Want zodra je de omstandigheden waaronder je moet presteren duidelijk verandert veranderen ook de variabelen mee.
Zo zal rugwind je beter in staat stellen je maximale vermogens uit te spelen dan in de omgekeerde toestand bij tegenwind.
De torque gaat je dan parten spelen.

Stel je doet een 250 m sprint (wielerronde) op een rechte weg. De aanloop is dan 250m.
Je doet hetzelfde maar dan op een wielerbaan (rondjes rijden dus). Je bent dan sneller.
Maar oh wee als de balustrade gebruikt en vooral die van Krylatskoje (Maas "durfde" er niet van af) dan wordt het toch allemaal gemakkelijker.
Verzet in combinatie met de zwaartekracht maakt je dan immens sneller dan in hiervoor (globaal) geschetste situaties.
Horsie is back 19 maart 2018 15:32
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je kon er op wachten:
> [url=https://speld.nl/2018/02/26/gevoelsaansteller
> ij-kan-deze-week-oplopen-tot-30/]de helemaal dood
> ervaring.[/url]

Oh,en jij bent natuurlijk het weekend in die kou 50-60 kilometer per uur gaan rijden, zodat je je een ervaringsdeskundige zoudt kunnen wanen.
Kijk Horsie, deed dat namelijk wel. Zo vond ik de gevoelstemperatuur gisteren veel hoger dan zaterdag, terwijl mijn lokaal weerstation het omgekeerde aangaf.
Een beetje afzien, zo veel in je wanten blazen, dat je er een tikkie high van in de bol werd. Snappez-vous.
Sommigen zouden natuurlijk zeggen, een tikje getikt in de bol, soit.
Had vooraf wel inspiratie opgedaan bij het kijken naar mijn paradepaardjes ploeterend in de Trofeo Alfredo Binda.
Frederik D. 19 maart 2018 18:48
Sorry, daarvan vind ik niets. Want ik weet er niets van. smiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen