Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Boom mist voorjaar

Gepost door Tinuz 
Tinuz 20 maart 2018 19:09
Vond het al vreemd dat Boom en de ploeg zo gemakkelijk deden over die operatie en de revalidatie.
Jammer, een Boom in vorm en met de juiste instelling zie ik graag rijden.

[www.telegraaf.nl]
Remko 20 maart 2018 19:52
Gesink, Boom, waarom verwacht ik er stiekem toch altijd weer wat van?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/03/2018 20:52 door Remko.
Andere Peter 20 maart 2018 19:59
Dat treft, want dat hebben ze ook over jou.
Horsie is back 20 maart 2018 19:59
Wat wij niet weten is hoe lang hij gelet op zijn status als top duursporter min of meer of geheel op non-actief heeft gestaan. Of hoe scherp zijn conditionele toestand is gedaald, in hoeverre er ook hartmodellering heeft plaatsgevonden qua dimensies en functies. De 5 uur durende operatie vergt lichamelijk alleen al een fiks herstel en hoewel een topsporter relatief weer snel in goede vorm komt, de tekorten van een paar procenten betekenen hier heel wat meer dan onder normale burgers.

Bij Boom is geconstateerd, dat bij extreme inspanningen de hartslag niet adequaat genoeg stijgt. Dit is niet alleen maar een kwestie van niet voldoende vermogen halen of inspanning leveren of zelfs een conditionele achterstand hebben. Mij lijkt dat cardiologen altijd beducht zijn op het fenomeen chronotropische incompetentie, het onvermogen van het hart adequaat zijn frequentie te verhogen. Het hart is dus om het plastisch uit te drukken, een beetje lui. Van nature is er bij voorbaat al sprake van een vertraging, bij anaerobe inspanningen van korte duur laat je hartslagmetingen dan ook snel achterwege.
Maar ik hoop, dat bij Boom zijn hart weer helemaal herstelt en flink zijn best blijft doen.

Alles is toeval, dus vandaag deed mijn hart (na een rustdag) weer geweldig zijn best. 4,88 op de schaal van Horsie. Niet gevreesd, het betekent simpel 123 afgeremd door 50 mg Metropolol. Dit is overigens niet mijn actuele maximum hartslag. Die zal wel in de buurt van 145-150 liggen, maar dan moet ik het Wattbeest onder handen nemen, want bij trainingen buiten zijn daarvoor de inspanningen te kort en zal afkoeling ook wel een rol spelen.

Normaal gesproken hoef ik dat er niet bij te zetten, maar alles is geschreven op persoonlijke titel en dus ohne Gewähr.

Nagekomen

Gelukkig heeft Boom zelf de knoop doorgehakt.
In de VK van vandaag: "De sinusknoop (de natuurlijke pacemaker van het hart, red.) is wat van slag door de operatie. Als ik even 600 of 700 Watt moet trappen, lukt dat gewoon niet."

Zou dat de gemiddelde toerfietser ook denken met zijn nieuwe gadget van een powermeter?
"He, Frits, ik kan van het wattage hier wel een lamp van 750W laten gloeien om in het donker een boek te kunnen lezen."
Zegt, Fred: "Dat zal dan zeker wel een klein boekje zijn" grinning smiley

De crux ligt natuurlijk op de defintie van wat hier "even" is.
Je kunt ook met een hartslag van 70 meer dan 1000 Watt trappen.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/03/2018 13:51 door Horsie is back.
Sub Culture 20 maart 2018 20:01
Lage hartslag, lage cortisolwaarden.. altijd wat.
Sticky Bottle 20 maart 2018 22:18
In het voorjaar staat een boom in bloei, geen voorjaar is dus geen vruchten in de zomer
Eindhovuh 20 maart 2018 22:27
Pijnlijk. Zijn kansen om ooit nog een klassieker te winnen nemen wel steeds verder af. Dat had hij 10 jaar geleden bij het behalen van zijn wk veldrijden ook zelf anders ingeschat.
Tinuz 20 maart 2018 22:42
Alweer 10 jaar geleden inderdaad...
Sjorsoll 20 maart 2018 22:46
Ongelofelijk dat hij alweer op de fiets zat (begreep dat hij halverwege januari geopereerd is). Ik vind dat soort klachten eng en zou het heel rustig aan doen.
Jammer voor hem dat het conditioneel toch niet kan.
Horsie is back 21 maart 2018 00:58
Hoe eng kan het zijn als sommige mensen er zelfs niks van voelen? Topsporters zullen er sneller achter komen (registratie) en bovendien bij inspanningen hebben ze een veel groter slagvolume, dus de impact ervan is in alle opzichten daarmee groter. Stel je moet 30 liter bloed per minuut rond laten pompen. Dat is 5 keer je bloedvolume. De impact (zijn naam viel al eerder) bij Robert Gesink was dan ook erg sterk en daarmee beangstigend. Dat betwist ik natuurlijk niet.

Rustig aandoen?
Een klein kind dat moet leren fietsen vind het ook erg eng, maar zodra het merkt, dat d'n fiets U rijdt, verdwijnt de stress. "Kijk, mama/papa".
Dus zodra je merkt, dat het lichaam je niet in de steek laat, bouw je zienderogen zelfvertrouwen op. Vertel mij wat.

Dat je de opgelopen conditieachterstand, bij weken durende inactivatie, dus letterlijk "niks doen", niet zomaar hebt ingelopen is helder.
Maar de vraag voor mij blijft toch of dit ook het totale probleem is. Ik hoop voor Boom uiteraard van niet.

Ik denk wel, dat de medische begeleiding tegenwoordig wat voorzichtiger is geworden en dat men heel vroeguh, vaak ook niet door kennis gehinderd, wat roekelozer was. Papa Boom moet nog een leven lang mee en zijn wielercarrière zit er toch al praktisch op.
Wanny 21 maart 2018 09:59
Dit was in januari al wel te voorzien natuurlijk. Op dit niveau kun je er geen hartoperatie bij hebben en toch serieus meefietsen.
Eazster 21 maart 2018 10:30
Dat word voor Boom weer vlammen in de Binck Bank . Laten we dat pepertje dit keer maar weg,dat gaat niet samen met het trager kloppend hartje.
Bromertà 21 maart 2018 11:33
Er schijnt hier iemand rond te draven die last heeft van 'n permanente geldingsdrang om zich op te werpen als 'n soort universeel-deskundige, zowel in ervaring als kennis. Niet gehinderd door enige bescheidenheid strooit ie de inhoud van zijn eigen medicijnkast telkens weer en opnieuw plompverloren uit over het forum. Daarnaast liggen de potsierlijke anekdotes over de belevingen op z'n stilstaande fietsbewegingsimulator verspreid over een schier onuitputtelijke wirwar van draden in dit publieke domein en als klap op de vuurpijl neemt hij elke gelegenheid te baat om z'n niks om 't lijf fietstochtjes onder de neus te wrijven van de niets vermoedende bezoeker op zo'n manier dat ie amper van de Vlaamse Roger de Hengelaer, die succesvoller was dan Tom Boonen zegt ie zelf, valt te onderscheiden.

Het doel van het universum wordt hiermee toch geen dienst bewezen? En, het is toch de bedoeling om op dit forum te bakkeleien over de professionele wielerkunst, niet over een of andere anonieme trimmer?


Verder hoop ik dat Lars Boom er weer helemaal bovenop komt en dat hij nog een lange fietscarrière mag meemaken met een goed gevulde prijzenkast.
Horsie is back 21 maart 2018 12:07
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------

> Het doel van het universum wordt hiermee toch geen
> dienst bewezen? En, het is toch de bedoeling om op
> dit forum te bakkeleien over de professionele
> wielerkunst, niet over een of andere anonieme
> trimmer?
>

Someone got it in for me
He's planting stories in the press
Whatever it is I wish he cuts it out quick
But when he will I can only guess
Horsie is back 21 maart 2018 12:47
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er schijnt hier iemand rond te draven (DSM volgende editie) die last heeft van 'n permanente geldingsdrang (zeker, maar meneer vergeet dat hier gepraat wordt over atleten, die alleen maar een super geldingsdrang hebben, de topatleten zijn nu eenmaal de superneuroten van het leven, vandaar ook de grenzeloze jalouzie van de prikkers, zij zijn immers zo normaal) om zich op te werpen als 'n soort universeel-deskundige (ik wil de medemens ook wel eens wat leren, al probeer ik dat zo veel mogelijk in lijn te brengen met mijn eigen ervaringen) zowel in ervaring als kennis.

Niet gehinderd door enige bescheidenheid (als je mijn werkelijkheid zou kennen, zou je helaas moeten toegeven, dat ik super bescheiden ben) strooit ie de inhoud van zijn eigen medicijnkast (nog lang niet hoor, en Bromertà, die niets liever zou willen, dan dat Froome, Aru, Nibali et cetera hun totale medicijnenkast liefst bij hem op de stoep zouden willen dumpen, teneinde hij er op pseudo-wetenschappelijke wijze naar zou kunnen kijken) telkens weer en opnieuw plompverloren uit over het forum. Daarnaast liggen de potsierlijke anekdotes over de belevingen op z'n stilstaande fietsbewegingsimulator (bedoeld is hier mijn Wattbike en als ik er de tijd voor zou nemen, zou er een boek ontstaan, dat meer deining zou veroorzaken dan dat product van ome Thijs) verspreid over een schier onuitputtelijke wirwar van draden in dit publieke domein (dit is wel een heel erg groot woord voor de dorpspomp met alle respect voor de goedwillenden) en als klap op de vuurpijl neemt hij elke gelegenheid te baat om z'n niks om 't lijf (dat kun jij beoordelen, je hebt nog steeds geen antwoord weten te verzinnen op op de opdracht, die ik je ooit eens gaf) fietstochtjes onder de neus te wrijven van de niets vermoedende bezoeker op zo'n manier dat ie amper van de Vlaamse Roger de Hengelaer, die succesvoller was dan Tom Boonen zegt ie zelf, valt te onderscheiden.
>
> Het doel van het universum (According to Bromertà, Dr. Livingstone, I presume?) wordt hiermee toch geen dienst bewezen? En, het is toch de bedoeling om op dit forum te bakkeleien (uitgerekend deze professor van de A6 verwaardigt zich al tijden om juist niet te discussiëren) over de professionele wielerkunst, niet over een of andere anonieme trimmer (knap hoe een prikker weet heeft van een anonieme trimmer, die hij nooit leest, wellicht spooky action at a distance)?

Maar eerlijk is braaf, Bromertà heeft wel een mooi portret van Horsie geschreven, alleen inhoudelijk rammelt het wel meer dan een pak hooi met kerstballen. grinning smiley
Ger 21 maart 2018 15:42
Bla, bla bla. Wat 'n kletspraat allemaal. Ongelooflijk. Bah.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen