Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Driedaagse Brugge-De Panne (1.HC & 1.WWT)

Gepost door Anony 
Anony 21 maart 2018 06:43


42e Driedaagse Brugge-De Panne: Men Classic: 202,4 km // Women Classic: 151,7 km

De opvolger van de Driedaagse De Panne-Koksijde is niet langer een driedaagse met vier etappes, maar wel een tweeluik met een mannenwedstrijd buiten categorie op woensdag en een vrouwenwedstrijd in de World Tour (!) op donderdag. Oorspronkelijk zou er ook een Sprint Challenge geweest zijn om aan drie dagen te komen, maar daar waren de teams niet warm voor te krijgen. Deze grondige hervorming is het gevolg van de verhuis van de week van de Ronde van Vlaanderen naar de week net na Milaan-Sanremo. Dwars door Vlaanderen kreeg de begeerde woensdag voor Vlaanderens Mooiste.

Kaart en profiel heren:





Kaart en profiel dames:





Vorig jaar:



De laatste editie in traditionale vorm werd gewonnen door Philippe Gilbert, na een mooie numéro in de openingsrit naar Zottegem.

1 Philippe Gilbert (Bel) Quick Step Floors 12:08:57
2 Matthias Brändle (Oos) Trek - Segafredo 0:00:38
3 Alexander Kristoff (Nor) Team Katusha - Alpecin 0:00:43
4 Sylvain Chavanel (Fra) Direct Energie 0:00:58
5 Pierre-Luc Périchon (Fra) Fortuneo - Vital Concept 0:01:39
6 Maxime Vantomme (Bel) WB Veranclassic - Aqua Protect 0:01:50
7 Edward Theuns (Bel) Trek - Segafredo 0:01:54
8 Pim Ligthart (Ned) Roompot - Nederlandse Loterij 0:02:10
9 Boy Van Poppel (Ned) Trek - Segafredo 0:02:24
10 Jasper De Buyst (Bel) Lotto - Soudal 0:02:46

Favorieten heren:

***
Elia Viviani
**
Bryan Coquard & Timothy Dupont
*
Pascal Ackermann, Jens Debusschere & Kenny Dehaes

Start heren: 11.30u
Finish heren: 16.09u - 16.51u

Start dames: 12.50u
Finish dames: 16.36u - 16.59u
Anony 21 maart 2018 06:54
3 zaken om naar uit te kijken in nieuwe Driedaagse: kasseien, wind én hellingen

De alombekende Driedaagse duurt dit jaar uitzonderlijk maar twee dagen. Vandaag is er de Men Classic met Brugge-De Panne en morgen de Lotto Women Classic, eveneens tussen Brugge en De Panne. Maar wat zijn de drie zaken waarnaar we vandaag moeten uitkijken? We vroegen het aan ex-prof Jurgen Van De Walle, de 41-jarige koersdirecteur van deze ‘nieuwe klassieker in wording’.

1. Starten zoals de Ronde vroeger

De allereerste Brugge-De Panne start op de Grote Markt in Brugge, voor het Belfort. Tot 2016 was dit de plaats voor de start van de Ronde van Vlaanderen. “Deze plek straalt toch iets aparts uit voor onze sport”, zegt Jurgen Van De Walle. “In tegenstelling tot de vrouwen donderdag draaien we eerst een lokaal rondje in hartje Brugge vooraleer we vertrekken. Al vrij snel komen de kasseien van de Steenstraat in Esen, al is het nog wat vroeg om het peloton daar al definitief uit elkaar te gooien.”

2. De schrik van alle Italianen: de wind in de Moeren

“Meer nog dan de Kemmelberg en aanverwante bergen van het Heuvelland is dit ons herkenningspunt uit het verleden”, zegt Jurgen van de Walle. “Vraag aan eender welke Italiaanse renner wat de Driedaagse is en hij antwoordt vol schrik in de ogen: De Moeren.”

“We doen één keer volledig de Moeren en in de twee plaatselijke ronden gaat het peloton – of wat ervan rest – ook nog twee keer halvelings via de Moeresteenweg deze open vlakte in. De laatste keer dat we uit de Moeren komen, is het nog maar zes kilometer naar de finish. Omdat we in deze omgeving in twee richtingen in de open vlakte komen, speelt de wind er altijd (zijdelings?) in het voor- of nadeel. In de lokale ronden – telkens 25,7 kilometer – hebben we zelfs enkele bochten net voor de Moeren, zodat de groep er altijd op een lint wordt getrokken.”

“Met het nieuwe concept hebben we geprobeerd alle ingrediënten van dag twee en drie van de vroegere Driedaagse te comprimeren in een eendagswedstrijd. Meestal was de tweede etappe van de oude Driedaagse een eerder gecontroleerde rit, nu zal er eerder met open vizier gekoerst worden.”

3. Aankomst op plaveistenen in De Panne

De finish is bekend van de ochtendrit van de vroegere Driedaagse. “Alleen is het niet langer een super korte finishstrook na een haakse bocht. We hebben nu alles samen een laatste rechte lijn van zo’n 900 meter”, zegt Jurgen Van De Walle. “Het is een aankomst op kasseitjes, zeg maar plaveistenen. Het is simpel: staat er tegenwind in de Moeren, dan is de kans op een massaspurt groot. Is er zijwind in de plaatselijke ronden, dan sprint er maar een klein groepje. Mijn favoriet is Elia Viviani. Gewoon omdat Quick Step Floors nooit meerijdt om zomaar mee te rijden. Zeker nadat André Greipel nu is uitgevallen.”

Bron: Het Nieuwsblad



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/03/2018 06:55 door Anony.
Sub Culture 21 maart 2018 07:46
Er is vrij weinig wind op dit moment.
Maar goed, koers in West-Vlaanderen op woensdagmiddag live op tv met de combo Wuyts-De Cauwer, er valt niks te klagen.
Remko 21 maart 2018 08:29
Jammer dat Viviani alsnog start.
Slimmerd 21 maart 2018 08:57
Kasseien en klimmen in de eerste 100 kilometer om daarna nog 100 kilometer door te peddelen, waaronder drie plaatselijke rondes (langs de trambaan neem ik aan).

Deze koers is al zijn charme kwijt en nu gewoon een ordinaire sprinterskoers geworden. Zo jammer!
Blueprint 21 maart 2018 10:46
Waardeloos hoe ze dit rondje gedevalueerd hebben tot een kermiskoers zonder eigen gezicht.
Sub Culture 21 maart 2018 10:48
Eerst het verloop van de koers maar eens afwachten.
De huidige invulling van de 3-daagse is een tijdelijke oplossing omdat 'Flanders Classics' de kalender domineert en de 3-daagse daar buiten valt.
Normaal gezien is het de bedoeling dat het volgend seizoen weer een meerdaags gegeven wordt.
Cecchini 21 maart 2018 10:50
In the overkill aan Vlaamse koersen, mis ik dit koersje niet of nauwelijks
Tjappie2 21 maart 2018 11:10
De 3-daagse vond ik aan de ene kant nooit echt spectaculair. Aan de andere kant had met name de ochtendetappe toch de nodige charme omdat je al zo vroeg op de dag koers op je scherm kreeg.
Sub Culture 21 maart 2018 11:21
Ah het obligate geblaat over te veel over dezelfde parcoursen, overkill etc..

Maar toch de tijd nemen om het hier jaarlijks meermaals te komen verkondigen en ongetwijfeld telkens voor de buis.
Bromertà 21 maart 2018 11:45
Sinds jaar en dag staat deze De Panne bekend als voorbereidingskoers. Niet meer, niet minder. Dat er puntjes mee verdiend kunnen worden, motiveert sprokkelaars om er meer van te maken dan 'n stevige training. Als over anderhalve week De Ronde gedaan is, is iedereen de winnaar van De Panne toch allang vergeten?
Cecchini 21 maart 2018 11:59
Het is de eerste keer, dat ik hier een mening over verkondig. Overigens ben ik wel van mening dat ik nog steeds de GP Zurich (Kampioenschap van Zurich - Züri- Metzgete) ernstig mis.
Heisenberg 21 maart 2018 16:32
Bijna tijd voor de massasprint. Ik kan Hofland en Wippert niet voorin ontdekken.

Viviani wint voor Ackermann.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/03/2018 16:35 door Heisenberg.
Anony 21 maart 2018 17:21
Gedroomde winnaar voor de organisatie.
Goudhaantje Philipsen knap derde!
Slimmerd 21 maart 2018 17:31
Hij mocht ook niet verliezen in dit deelnemersveld, kan me niet voorstellen dat de organisatie tevreden is met hoe hun koers nu is
Heisenberg 21 maart 2018 18:08
Vermeltfoort 12e als eerste Nederlander. Wippert pas 40e. Dit zijn toch wedstrijden waar Roompot wat verder van voren mag zitten.
Anony 21 maart 2018 19:20
Het was inderdaad een overgangseditie, althans hopelijk. Met wat meer wind en wat meer gestoffeerde teams (wellicht World Tour in de toekomst) kan je wel een echte waaierkoers krijgen, en dan komen er natuurlijk heel andere reacties. Geef de organisatie een paar jaar de tijd om zich te settelen en zich een nieuwe identiteit aan te meten.
Slimmerd 21 maart 2018 20:07
World Tour? Dat kan je niet eens serieus menen.
Sub Culture 21 maart 2018 20:10
Leuk koersje.
Philipsen als pas 20-jarige even 3de worden.

#zegetrein
Anony 21 maart 2018 20:17
Tja. Qua organisatie, en het feit dat ze ook inzetten op het dameswielrennen, scoren ze goede punten. Persoonlijk vind ik het ook wel bizar dat er zoveel Vlaamse koersen bij komen. Maar 1. bij ons koersen ze doorgaans écht wel attractiever 2. er kan niet genoeg tegenwicht zijn voor die vaak overroepen rittenkoersen en het aantal kansen dat klimmers krijgen om hoog te scoren. Dus heel hard tegen ben ik ook niet. Al zou ik wel liever nog ergens een Spaanse eendagskoers, een Italiaanse najaarswedstrijd en (opnieuw) Parijs-Tours erbij willen.
Slimmerd 22 maart 2018 11:45
Dus jij vond dit attractief?
Volgend jaar graag wel weer langs en over de trambaan, altijd genieten die onnodige valpartijen. Wanneer gaat de organisatie dit eens in zien, dit is nog onder niveau amateurisme
Blueprint 22 maart 2018 14:52
Liever minder dan nog meer World Tour koersen. En zeker geen World Tour koersen die grotendeels over dezelfde wegen rijden... qua eendagskoersen vind ik alleen Parijs-Tours en Emilia in aanmerking komen voor promotie.
Carlos Danger 22 maart 2018 16:44
Slimmerd Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dus jij vond dit attractief?
> Volgend jaar graag wel weer langs en over de
> trambaan, altijd genieten die onnodige
> valpartijen. Wanneer gaat de organisatie dit eens
> in zien, dit is nog onder niveau amateurisme


't Is meer dan dat, het is crimineel.
Anony 23 maart 2018 03:14
Ik zeg dat er bij ons, globaal, mooier wordt gekoerst dan andere televisiewedstrijden. En dan zeker in vergelijking met rittenkoersen met bergen. Deze editie was niet bijzonder (al moet je ook niet overdrijven, het was niet rampzalig vervelend), maar het is ook effectief een overgangsjaar. Met dat WorldTourstatuut zou je in ieder geval al een leuker deelnemersveld krijgen. Al zeg ik ook bewust dat ik liever wat andere wedstrijden daarbij zou zien. Meer nog, ik mis gewoon de wereldbeker.

En ja, de organisatie doet het goed. Ik haal bewust de vrouwenwedstrijd aan, daar is de UCI heel tevreden over. En die tramsporen, dat viel in de mannenkoers wel mee. Al ben ik daar voorts ook wel tegenstander van.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 23/03/2018 06:02 door Anony.
Anony 23 maart 2018 03:15
Jolien D'hoore haalde het bij de dames voor Hosking, Majerus en Wiebes.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen