Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

'Walsh stelt dat Gilbert corticosteroïden-attest misbruikte'

Gepost door Remko 
Remko 21 maart 2018 10:40
Walsh stelt dat Gilbert corticosteroïden-attest misbruikte: 'Hij blies dat jaar alle concurrentie weg'

Bron: In de leiderstrui

David Walsh heeft in een interview met Humo een opvallende uitspraak gedaan. De Ierse journalist stelt dat het wielerpeloton in de tijd van UCI-baas Pat McQuaid massaal misbruik maakte van medische attesten met corticosteroïden. Hij noemt Philippe Gilbert bij naam.

'Dit verhaal gaat verder dan Team Sky', trapt Walsh af als hem wordt gevraagd naar het gebruik en/of misbruik van medische attesten bij de Britse ploeg. 'Pat McQuaid, UCI-voorzitter van 2005 tot 2013, zegt dat het peloton in die jaren op grote schaal corticosteroïden gebruikte.' Corticosteroïden waren in die tijd toegestaan als renners er een medische aanleiding voor hadden. Het middel zou zorgen voor minder lichaamsgewicht, zonder dat de spiermassa daarbij wordt aangetast.

Walsh vervolgt zijn verhaal: 'UCI-dokter Mario Zorzoli klaagde in 2011 al tegen hem (McQuaid, red.) dat veel renners een attest vroegen om corticosteroïden te mogen gebruiken in de periode van de voorjaarsklassiekers. Hij wist dat die voorschriften niet dienden voor medische kwalen, maar om hun prestaties te verbeteren. Ook Philippe Gilbert heeft daar in 2011 gebruik van gemaakt. Hij blies dat jaar alle concurrentie weg.'

----------------------------------------------------

Ik neem aan dat niemand verbaasd is over dit verhaal over het Waaltje. Hij was natuurlijk zeker niet de enige, maar het is denk wel van een andere orde dan de pufjes van Froome.
Tjappie2 21 maart 2018 10:42
Had z'n coupe soleil hier iets mee te maken, of gaat dit weer over wat anders?

Voor de rest: Als Zorzoli die attesten heeft toegekend is er niets aan de hand.
Sub Culture 21 maart 2018 10:43
Niks nieuws onder de zon.
Beter dat hele nare Quickstepgedoe eens goed doorlichten
Eindhovuh 21 maart 2018 11:43
Waterstofperoxide kan doping maskeren, als er een haartest gedaan wordt. Hier ging het om een attest, dan hoef je dus niet óók nog eens je haar te verven.

Het geheim van Gilbert zijn kapsel



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/03/2018 11:44 door Eindhovuh.
Bromertà 21 maart 2018 11:47
Maar wist Gilbert dit ook?
Tinuz 21 maart 2018 12:10
Denk dat Gilbert rond 2011 fijn spul, mogelijk een prettige cocktail, en een nagenoeg perfecte dosering tot zijn beschikking had.
Horsie is back 21 maart 2018 13:01
Misschien ook nog eens zeggen, dat Gilbert ook best een eindje kon fietsen, al was dat wel weer in de stijl van een one-trick pony (één grote molshoop), maar die moet je toch ook wat gunnen.
Sub Culture 21 maart 2018 13:17
Gilbert een one-trick pony noemen vind ik wat kort door de bocht.
Heeft zowel vroeger als nu nooit het aanvalswerk geschuwd.
Mocht het een afwachtende renner zijn die zijn telkens tot de laatste hectometers heeft gewacht om het verschil te maken en enkel zeges heeft behaald bovenop een respectabele heuvel zou ik nog enigszins volgen.
Tjappie2 21 maart 2018 13:18
Merk: Schwarzkopf
Ean: 4015000248860

Blonde Coupe Soleil Medium
Een haarverf met verzorgende elementen. Het jojoba masker hydrateert het haar waardoor het er mooier uit ziet. Door de kleuring krijgt het haar een mooie boost. De formule is zo ontwikkeld dat het aanpast aan de natuurlijke haarkleur.

Kort haar = gebruik 1 pakje
Halflang tot lang haar = gebruik 2 pakjes
Horsie is back 21 maart 2018 13:26
Sub, ik schreef in de stijl van, dat ga je toch niet ontkennen specifiek over die bepaalde periode?
Verwar het begrip one-trick niet met één-dags vlieg.
Gilbert is natuurlijk een groot renner en elke renner heeft het recht zo niet de plicht zijn beste kaart bij het pokeren in te zetten.
Horsie is back 21 maart 2018 13:41
Het probleem van performance-profiling (waar is mijn woordenboek, moeder?) is dat je niet altijd duidelijk kunt onderscheiden wat echt is aan prestaties en wat dus niet. Als iemand de hamer ineens continu 10 meter verder slingert dan hij ooit heeft gedaan, dan weet zelfs een leek, dat hier iets niet pluis is? Is het meetlint voorzien van valse waarden? Is de aantrekkingskracht van de zwaartekracht ineens heel sterk verminderd? Is de aarde ineens niet meer plat, maar loopt steil af?

Maar wat als een Gilbert in de vorm van zijn leven ineens zijn ultieme truc ontdekt en daarbij denkt, als ik ook nog een paar aspirientjes slik, dan moet het toch lukken? En als de winnaar ineens beseft hoe gemakkelijk winnen is, dan ga je toch crescendo?

Maar du moment, dat zijn specifieke prestatievermogen devalueert (in alle relativiteit uiteraard) en anderen ook beter lijken te worden (de karavaan trekt immers altijd verder en gaat soms ook weer sneller, nietwaar De Mart) wordt het weer anders. Wat is het dan? Devaluatie of ook het effect van (geen) medicijnen, die hun kracht verliezen, zoals soms, wat heet, ook het lot is van sommige gewone medicijnen.

Er wordt zo vaak gesproken over leveling field, maar heel vroeger werd er nog met de trein gereisd, dus waar praten we over. grinning smiley
Tinuz 21 maart 2018 14:03
Daar sta ik dan, met m'n citroensap. Cyclisme a deux vitesses.
Walnoot 21 maart 2018 14:13
Twee dingen staan vast.

1. Gilbert zat aan de shit in 2011.
2. Walsh is een kneus.

Walsh heeft soms gelijk maar als dat zo is meestal per ongeluk. Dit verhaal bewijst dat maar weer. Er wordt hier gesproken over "massaal misbruik" op "grote schaal" door "veel renners". So far so good. Maar dan dat verhaal gebruiken om te impliceren dat Gilbert daardoor de concurrentie wegblies slaat natuurlijk nergens op. Als ze er allemaal aan zouden hebben gezeten, dan was Gilbert natuurlijk zonder dope ook verreweg de beste renner van dat moment.
Horsie is back 21 maart 2018 14:37
Gelukkig, hij bestaat nog. Gilbert exploits waren grotendeels anaeroob. Tot 1 minuut maximaal "slechts" 30-40% aerobe energievoorziening.
Natuurlijk moet dit dan nog altijd wel gekoppeld worden aan kracht of sprintuithoudingsvermogen naast de kwaliteit van transfer. Een diesel als Froome hoef je binnen de minuut niet te verwachten. Zelfs volgens de AV infame raid van Chris Froome op de Mont Ventoux 2013 was maar magertjes (1), niet echter wat hij daar achteraan deed. Maar Gilbert was destijds in zijn specialiteit wellicht hoe dan ook de beste.

(1) in de overtreffende trap herkent men zijn vruchten
Trouwens, waar is Cycling Freakske? smiling smiley
Sjorsoll 21 maart 2018 14:56
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar dan dat verhaal gebruiken om te
> impliceren dat Gilbert daardoor de concurrentie
> wegblies slaat natuurlijk nergens op. Als ze er
> allemaal aan zouden hebben gezeten, dan was
> Gilbert natuurlijk zonder dope ook verreweg de
> beste renner van dat moment.

Dit wilde ik ook zeggen. Verstandige taal van jou dus winking smiley
Bromertà 21 maart 2018 15:07
Alsof alle mensen (of renners ) in gelijke mate op een en hetzelfde medicijn reageren.
Sjorsoll 21 maart 2018 16:08
Nee, maar we kunnen helemaal niet vaststellen of Gilbert bij eventueel gebruik daadwerkelijk meer voordeel heeft gehad dan anderen.
Misschien had hij tijdens eventueel gebruik iets minder voordeel dan de gemiddelde renner maar was hij in de vorm van zijn leven. Dat kan Walsh niet weten.
Horsie is back 21 maart 2018 17:41
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nee, maar we kunnen helemaal niet vaststellen of
> Gilbert bij eventueel gebruik daadwerkelijk meer
> voordeel heeft gehad dan anderen.
> Misschien had hij tijdens eventueel gebruik iets
> minder voordeel dan de gemiddelde renner maar was
> hij in de vorm van zijn leven. Dat kan Walsh niet
> weten.

Ik zou er eventueel over na kunnen gaan denken of ik het hiermee eventueel eens zou kunnen zijn. smiling smiley

De magerzucht om een betere ratio vermogen/gewicht te kweken is één ding, maar ze ook actueel gebruiken voor directe winst, hoe gering ook wellicht, is iets anders.
Maar dit allemaal exact weten doen we natuurlijk niet. In de good-old days werd er ook rijp en groen geslikt om het enorme programma vol te kunnen houden.
Curzio 21 maart 2018 21:10
Tot 2011 kwam Gilbert heel vaak nét te kort. Zeker voor het echt zware werk zoals LBL. Net als de laatste jaren natuurlijk.
Bromertà 21 maart 2018 22:23
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nee, maar we kunnen helemaal niet vaststellen of
> Gilbert bij eventueel gebruik daadwerkelijk meer
> voordeel heeft gehad dan anderen.
> Misschien had hij tijdens eventueel gebruik iets
> minder voordeel dan de gemiddelde renner maar was
> hij in de vorm van zijn leven. Dat kan Walsh niet
> weten.

"We" kunnen ook niet vaststellen dat de vormpiek van Gilbert of van pak'm beet Wiggins niet toevallig samenviel met een spuit meer of minder met corticoïden. Zou het?

Hier de woorden van een ervaringsdeskundige over dit spul.
Super Grover 22 maart 2018 00:46
Duidelijke antwoorden, maar wie geeft ze? Met dit plaatje kan je natuurlijk helemaal niks zonder verdere info.
lodjan 22 maart 2018 05:39
Kwam daar niet nog het Australische middel van Wim Vansevenant bij? Jelle Vanendert ging ook als een raket.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 22/03/2018 05:41 door lodjan.
Wim De Craene 22 maart 2018 06:31
Quote

Dekker heeft het in zijn boek namelijk ook over ploegarts Jan Mathieu van Lotto en pakte uit met volgende passage: “Ik krijg van de ploegarts, Jan Mathieu, cortisoneninjecties met een vervalst medisch attest. Mathieu verzint elke keer een nieuwe blessure - de ene keer heb ik last van mijn linkerknie, de andere keer doet mijn schouder of mijn zitvlak zeer. (...) Hij zet de injecties met de deur dicht, zodat anderen niks zien. Maar tegelijkertijd spreekt hij wel over de injecties bij andere renners. Het wordt me duidelijk dat het een vast gebruik in de ploeg is.”

[www.hln.be]
Vlaflip76 22 maart 2018 07:05
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Niks nieuws onder de zon.
> Beter dat hele nare Quickstepgedoe eens goed
> doorlichten

Gilbert reed voor Lotto BE in 2011
Arnold 22 maart 2018 15:50
Vanaf 2010 was er geen attest meer nodig voor lokale injecties met cortisone. Dus het verhaal dat attesten massaal misbruikt werden is BS
Orakel 23 maart 2018 11:22
Er wordt wel heel makkelijk aan voorbij gegaan dat Gilbert in 2011 na een fantastisch voorjaar ook ‘even’ 10 Touretappes op rij top-20 reed en daarna vrolijk continueerde met winst in San Sebastiaan en Canada. Trainingsmaat Hushovd won die Tour twee bergetappes. Er was toen van alles niet normaal.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen