Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Mechanische Doping: gaat dit nog eens op ons dak vallen en hoe erg?

Gepost door Dit Rit Naar Bordeaux 
Dit Rit Naar Bordeaux 05 april 2018 18:21
Peiling
Gaat de mechanische doping nog op ons dak vallen
Alleen geregistreerde gebruikers mogen deelnemen aan deze peiling.
Er zijn 48 stemmen ontvangen.
Nee 8
 
17%
Niet Echt 25
 
52%
Ja een beetje 7
 
15%
Ja ongelooflijk erg 8
 
16%



Ik zit in de trein en weer een beetje aan het googelen op mechanische doping. Ook de gekke Hongaar weer tegengekomen natuurlijk.

Gaat de mechanische doping nog eens op ons dak vallen en hoe erg gaat dat worden volgens jullie? Ik ben er nog niet helemaal uit. Maar zo langerzamerhand begin je zo veel filmpjes en verhalen te verzamelen dat het volgens mij heel erg gaat worden: wat denken jullie?

Wat zijn wat mij betreft de grootste kanshebbers:
- Overwinning Richie Porte met een negatieve split van meer dan een minuut (was dat Romandië)
- Der Fabian koning fietswissel
- Koffiemolen Froome (https://m.youtube.com/watch?v=4JOnCbOwb0g)
- Foliforov in de klimtijdrit
- Movistar
- Van Aert in twee of drie veldritten dit jaar (gehoord van Adrie)

En hoe ver gaat dit eigenlijk terug volgens jullie:
- koffiemolen Armstrong?
- Europcar, Hushovd, Gilbert-periode?

Ik voel een wolk hangen of ben ik overdreven negatief
Horsie is back 05 april 2018 19:23
Niet echt.

When all the dark clouds roll away
And the sun begins to shine

Die Rit naar Bordeaux regende het zeker hard. smiling smiley
Dit Rit Naar Bordeaux 05 april 2018 19:58
Nee of niet echt leid ik af uit de poll.

Misschien slaat mijn fantasie ook op hol. Maar diep van binnen ben ik nog steeds het teleurgestelde jongetje die niet begrijpt dat Michael Boogerd het ene jaar top 5 rijd en het volgende jaar bij elke finish mag uitleggen dat hij niet bij de eerste 50 finished..



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 05/04/2018 20:05 door Dit Rit Naar Bordeaux.
Orakel 05 april 2018 20:15
Er liggen geen stalen van de fietsen, dus eventuele valsspelers kunnen tot in de oneindigheid blijven ontkennen.
Enige wat kan is een soort van ‘secret race’ boek van een nauw betrokkene (of dader).
Het is dan geen bom maar een rotje. Bovendien zullen de struisvogels roepen ‘waar is het sluitende bewijs?’.
Tjappie2 05 april 2018 20:32
Ik ben te dom om de vraag te snappen. Wat wordt er precies bedoeld met "Gaat de mechanische doping nog op ons dak vallen?"

- Dat het uitkomt dat veel renners met motortjes rijden?
- Dat we het heel erg vinden dat uitkomt dat veel renners met motortjes rijden?
- Dat we het heel erg vinden dat er een kans bestaat dat er renners met motortjes rijden?

Mogelijk gaat de media er zich in mengen. Voor de rest: we drinken een glas, we doen een plas en alles is zoals het was.
Een beetje zoals de Tour van '98, je denkt dat het rampzalig is, maar het volgende jaar knallen ze weer gewoon door La douce France.
JW 05 april 2018 23:04
Zo goed was Boogerd niet, en zo slecht ook niet.
Die 5e plaats was mede te danken aan verminderde concurrentie.
En in een aantal andere Tours was hij toch duidelijk de beste Nederlandse klassementsrenner.
Alles is betrekkelijk en ook dàt....
Sub Culture 06 april 2018 00:33
'gehoord van Adrie'.grinning smiley
Carlos Danger 06 april 2018 01:08
Ryder Hesjedal stalken tot hij 'breekt'.
Eindhovuh 06 april 2018 06:31
Wielrenners zouden er qua moreel kompas best toe in staat zijn.
Dus het zou mij niet verbazen mocht er nog een schandaal boven water komen.

Echter is een motortje zo'n enorm voordeel dat het wellicht meer op zou vallen.
Sub Culture 06 april 2018 06:53
Nico Mattan was de eerste die betrapt werd op motorische doping.
lodjan 06 april 2018 07:22
Maar werd er niet voor gestraft.
Poggio 06 april 2018 08:08
Die Gent-Wevelgem leverde me anders wel 5 VSS-sterren op.
Sub Culture 06 april 2018 08:18
En daar draait het uiteindelijk allemaal om.
merijntje mortirolo 06 april 2018 08:26
-
Beetje flauw om jaren later een tweede aanspraak te willen maken op je 15 minutes of fame.
Poggio 06 april 2018 09:58
Orakel 06 april 2018 12:36
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Echter is een motortje zo'n enorm voordeel dat het
> wellicht meer op zou vallen.


Dat vind ik altijd zo'n kulargument. Wanneer je één van de weinigen bent die het (kan) gebruiken en je hebt het over een mini motor in het wiel (en niet over een super-accu gekoppeld aan de crank) dan heb je het volgens te testresulaten over circa 70 watt gedurende 10-15 minuten aan ondersteuning (maximaal).

Je gaat dat dan niet inzetten om iedereen op 3 minuten te rijden op een HC col (valt te veel op, vestigt de aandacht op je).
Wat veel slimmer is, is het gebruiken in een punch (de truc Valverde/Rodriquez) in een typische Ardense finale of in de laatste kilometer van een zware klim.
veluweracer 06 april 2018 14:53
Voor wielrenners uit de onzuivere jaren van het interbellum zou de hedendaagse fiets met bijhorende techniek al aangemerkt kunnen worden als 'zelfrijdend'.
Horsie is back 06 april 2018 18:22
Mocht Bromertà toch aan het rekenen zijn geslagen, dan nog wel de disclaimer van mijn hand, dat er dus gedoeld werd op vlak, terwijl ikzelf heuvel op reed.
Ook geen Hochrechnung voor mijn prestaties, maar de crux blijft, dat naarmate Hoogland onmogelijke tijden krijgt voorgeschoteld mijn prestaties van wereldniveau, leeftijdsgebonden zijn. Boeie, niet?

Weet je wat ook boeie was?
Het artikel in de NRC, waarin Tom Dumoulin een uitgebreid interview geeft.
He found out that when you reach the top you're on the bottom.
Hij kon te weinig fladderen.
Zijn darmproblemen zijn hopelijk ten einde, iets met te veel aan fructose mollekulen, bij een consumptie van 8000 caloriëen. cool smiley

Misschien kan Dit Rit Naar Bordeaux even specificeren waar die koffiemolen van Froome op youtube te vinden is. Naam video.
Snorfietser 06 april 2018 21:34
Niet echt. Er zal er heus nog wel eens ergens een het risico nemen, maar de pakkans in de World Tour is veel te groot om het risico te nemen. Wel zal Cancellara gate nog wel een tijdje doorsluimeren in de media en op fora.
Bromertà 06 april 2018 21:56
In plaats van een veel te dure röntgenkar à €250.000,-- had de UCI de vermogensmeter verplicht moeten stellen. Kost niks, en laat valsspelers direct door de mand vallen. Dat geld had de UCI dan kunnen inzetten voor het echte anti-dopingwerk, zoals 't juridische gevecht tegen Froome, waar Tom Boonen een nogal eigenzinnige mening over heeft: “Salbutamol doping noemen is belachelijk.”
Tjappie2 06 april 2018 22:03
Interessant vind ik wel om te weten of meerdere (oud-)profs hier zo over denken. Niet dat we dat te weten komen natuurlijk.
Horsie is back 06 april 2018 22:53
Performance Profiler from the North denkt dat de powermeter de oplossing is om valsspelers buiten te sluiten. Och arm.
Als Valetine of Jacqueline puft dan piept hij misschien ook wel anders.

Bij een discussie zul je het eerst eens moeten zijn over de definitie en de mate waarin doping zal werken.
Door de medicalisering van de doping en sport is dit een onontwarbare kluwen wol geworden.
De prevalentie van doping wordt nog steeds tussen 10 en 40% geschat en de pakkans blijft erg klein.
Dus Salbutamol is vrij vertaald dan doping omdat wij het doping noemen.
Overigens heb ik geen moeite met het legimiteerd bestraffen van Froome, laat dat duidelijk zijn.

Het grote probleem is tegenwoordig vooral, hoe maak je onderscheid tussen technologisch doping (vooruitgang op alle fronten, medische begeleiding tot in extremis en wat dan overblijft als doping. Ik blijf trouwens volhouden, dat we niet ver van de grens af zijn, al maak ik een uitzondering voor de stip aan de horizon. alhoewel, die a.s. zondag wel niet te zien zal zijn, omdat de SKY verduisterd zal zijn door de stof.

Overigens, wat was hier vanmiddag eigenlijk aan de hand. Spooky action at the distance. cool smiley
Dit Rit Naar Bordeaux 07 april 2018 07:38
@Horsie Froome hidden motor proof!
Horsie is back 07 april 2018 12:58
Dit Rit Naar Bordeaux Schreef:
-------------------------------------------------------
> @Horsie Froome hidden motor proof!

Wel eens gezien.

Dit Rit Naar Bordeaux: "Horsie, je weet dat de aarde niet plat is, hé"
Horsie: "Ik woon er zelf".






Disclaimer
Ik heb deze mooie uitspraak niet zelf verzonnen.
Hier ook al eens gebruikt.
aartstyle 09 april 2018 15:38
Volgens mij kan je in zijn boek prima lezen wat daar de reden voor was. De verscherpte controles op EPO, een andere dokter etc. Hij nam iets minder risico met de verboden middelen dan sommige andere renners. Dat zal wellicht ook de reden zijn waarom hij nooit gepakt is. Totdat de bloedtransfusies kwamen reed hij een paar jaar in grote rondes geen deuk in een pakje boter.
LD88 09 april 2018 16:53
Hij reed in 1999 zijn beste voorjaar ooit, in de Tour was het niks mede door die val op de Passage du Gois en in het najaar was het weer prima met o.a. winst in Emilia.

In 2000 moest hij opgeven in de Tour en in 2001/2002 werd hij 10e en 12e, dat is ongeveer net zo goed als 5e in de Tour van 98 worden met Festina en alle Spaanse ploegen naar huis, daar waren er wel een paar van boven Boogerd gefinisht.



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/04/2018 16:59 door LD88.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen