Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Koersintelligentie

Gepost door punt 
punt 08 april 2018 17:37
Ik volg al heel wat jaren het wielrennen, maar vooral de laatste jaren lijkt het er op dat de renners in snel tempo dommer worden. Voorbeelden genoeg: zo'n beetje elke etappekoers met kans op waaiers is het QuickStep dat de boel op de kant gooit en met een flink overtal in de voorste groep overblijft. Keer op keer, elke ploeg weet wat ze moeten doen, maar voor elke ploeg gaat het (vrijwel) iedere keer mis en is het QuickStep dat succesvol is. Van harte gegund overigens, als je er voor rijdt, verdien je succes.

Vandaag Parijs-Roubaix was een nieuw dieptepunt. De koplopers uit de vroege ontsnapping die vol kopbeurten blijven doen voor Sagan, om vervolgens gelost te worden of kansloos tweede te worden (kan me voorstellen dat Dillier blij was met een tweede plek, maar hij had de laatste drie kilometer in het wiel van Sagan kunnen blijven zitten, dan was hij ook zeker van een tweede plek, maar had hij in ieder geval geprobeerd te winnen). De achtervolgende groep die lange tijd 12 seconden voor het peloton uit blijft rijden, een peloton vol met knechten die ze hadden kunnen gebruiken om het gat te verkleinen. Dezelfde achtervolgende groep die nooit tot een goede samenwerking kwam, nota bene met twee ploeggenoten die de grootste stoorzenders waren. En het was niet dat ze de benen niet hadden, ze brachten het gat terug tot 46 seconden, maakten er een zooitje van waardoor het gat opliep tot anderhalve minuut, vier scheiden zich af en komen tot op 45 seconden... Overigens ook hier: het is Sagan gegund, hij heeft er voor gereden.

Vrijwel elke koers is het raak, vandaar mijn vraag: waar komt dit gebrek aan koersintelligentie vandaan? Kunnen ze niet beter? Oortjes? Maar wat dan met de ploegleiders in de volgwagens met koersradio en TV? Natuurlijk is wielrennen geen playstation, maar op dit niveau zoveel onbenullige fouten maken is wat mij betreft ongekend.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/04/2018 17:41 door punt.
Anony 08 april 2018 17:54
Ik ben het overwegend met je eens.
Horsie is back 08 april 2018 18:20
Opa Hans van Zetten denkt bij het lezen van deze post: "Het is ongekend". Met Sanne in beeld was dat nog een esthetisch genot.
Westfalen 08 april 2018 18:57
@punt
Ik zou zelf eens gaan koersen. Dan praat je wel anders. Wielrennen is afzien.
Remko 08 april 2018 19:22
Zonder goede benen kom je nergens, hoe ‘slim’ je ook koerst.
Ben 08 april 2018 19:52
Waaiers, wat kunnen ploegen anders doen? Als quickstep in de tweede waaier zit dan is t ook ploeg tegen ploeg en rijden ze snel in de eerste waaier. Er kunnen geen 40 man bij de eerste 10 rijden.
Met Sagan meerijden? Als je dat niet doet dan lost hij je of kapt met rijden. Hij speelt t spel ook. Voor t peloton rijden op 12 seconden? Hoe vaak valt t niet plotseling stil.
Achteraf is iedereen slim.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/04/2018 19:54 door Ben.
Eindhovuh 08 april 2018 20:04
Volgens mij waren van Avermaet en Vanmarcke gewoon niet goed genoeg en voelden ze dat aan. Ze beperkten hun inspanningen om een kansje te houden.
Stybar en Gilbert wilden per se de eerste Quickstepper zijn die aanvielen, om niet achter de feiten aan te rijden en waren daardoor te vroeg.
Dillier heeft natuurlijk de winstpremie van Sagan verdient door tot het einde mee over te nemen(de winnaar betaalt), voor een renner met een kleiner contract begrijpelijk. Winnen zou hij toch niet.
Allemaal niet zo heel vreemd, zo loopt een koers.
Orakel 08 april 2018 20:28
@ Punt.
Wielrennen bestata ook uit pokeren. Vandaag was de insteek waarschijnlijk om Sagan af te matten in een kansloze aanval en hem daarna terug te pakken. Rij je immers met een fitte Sagan naar de streep dan wordt je geklopt in de sprint. Soms gaat dat pokeren te ver en verpruts je daarmee je eigen kansen. Hoort er bij.
Bromertà 08 april 2018 22:02
Altijd makkelijk om achteraf ... enzovoorts. En dan, wie de veelheid aan belangen met de botte bijl terugschroeft tot amper een handvol om daarmee het koersverloop uit te tekenen, heeft er volgens mij toch niet zo veel kaas van gegeten.
Walnoot 08 april 2018 23:38
Sagan heeft ook nooit echt geprobeerd om Dillier te lossen. Denk zeker dat daar een afspraak gemaakt is. Meerijden en er om sprinten, wellicht nog wat anders in de vorm van contract voor Dillier (BMC heeft nog steeds geen sponsor voor volgend jaar toch?).

Over Quickstep en waaiers: je moet er ook de renners voor hebben natuurlijk. En niet bang zijn om een risico te nemen. Doen ze daar goed.
Tjappie2 08 april 2018 23:40
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
wellicht
> nog wat anders in de vorm van contract voor
> Dillier (BMC heeft nog steeds geen sponsor voor
> volgend jaar toch?).

Uh, Dillier rijdt voor AG2R
Leon 09 april 2018 00:10
Ja, best lastig met zo'n kampioenstrui.
Ik vond het vanmiddag ook eventjes opmerkelijk dat Dillier gewoon meewerkte met Sagan terwijl Van Avermaet in de groep erachter zat...
(daar zat Vandenbergh ook even in, maar toch...)
Sjorsoll 09 april 2018 08:12
Het ligt wel wat complexer. Als het echt zo makkelijk zou zijn dan zou deze discussie er niet zijn geweest.
Walnoot 09 april 2018 08:49
Teveel bier gisteren... tijdens de koers wist ik het, hoorde Naesen idd nog uitleggen dat hij blij was met de tweede plek van zijn ploeggenoot. Anyway, pak geld dan misschien. Of gewoon vriendjes geworden met Sagan in de hoop er later nog wat voor terug te krijgen.
Sjorsoll 09 april 2018 09:30
Walnoot schreef:
---------------------------
>Sagan heeft ook nooit echt geprobeerd om Dillier te >lossen. Denk zeker dat daar een afspraak gemaakt is. >Meerijden en er om sprinten, wellicht nog wat anders in >de vorm van contract voor Dillier (BMC heeft nog >steeds geen sponsor voor volgend jaar toch?).
----

In hoeverre mag dit trouwens? Is het echt verboden?
Ik weet dat het bij wielrennen hoort, aan de andere kant was laatst het nieuws over strafrechtelijk onderzoek naar Vino. Ze doen volgens mij ook niet heel erg de moeite om zachtjes te praten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/04/2018 09:32 door Sjorsoll.
Brieske 09 april 2018 10:18
Volgens mij zit het grootste probleem vaak in gebrek aan cohesie. Dat komt idd voor uit tactisch onbenul, het bordje van een ander leeg eten zou niet voor knechten moeten tellen. Schaf knechten dan maar af

Groet
Horsie is back 09 april 2018 12:06
Walnoot Schreef:
-------------------------------------------------------
> Teveel bier gisteren... tijdens de koers wist ik
> het, hoorde Naesen idd nog uitleggen dat hij blij
> was met de tweede plek van zijn ploeggenoot.
> Anyway, pak geld dan misschien. Of gewoon
> vriendjes geworden met Sagan in de hoop er later
> nog wat voor terug te krijgen.

Staat U ook achter de tap? smiling smiley
Horsie is back 09 april 2018 12:08
Uit de VK begrijp ik, dat Boonen de hoofdschuldige was, iets met een sleepwet. Sagan heeft dat even glad gestreken.
cire 09 april 2018 12:19
De vraag is inderdaad of hier nog sprake was van fair-play. Fair play is het best mogelijke resultaat bereiken, je kansen zoveel mogelijk verdedigen. Ik denk dat de kansen hier optimaal verdedigd zijn. Zowel als je het individuele aspect bekijkt: een afspraak met Sagan was voor Dillier de beste manier om een zo goed mogelijk resultaat te bereiken. Sagan had Dillier makkelijk kunnen lossen op een kasseistrook, en dan was hij nooit tweede geworden. En ook op ploegenaspect denk ik dat dit het beste resultaat is wat AG2R kon bereiken nu de kopman niet in de eerste achtervolgende groep zat.
Horsie is back 09 april 2018 12:41
Sagan zat natuurlijk ook aan zijn grenzen, dus het roofdier in hem wist, dat hij geen fout mocht maken.
Dus wachten.

Parijs-Roubaix is met geen enkele andere wielerwedstrijd te vergelijken.
Niet alleen is praktisch de tweede helft ervan een tijdrit, maar vooral (hoewel het comfort door aanpassingen van de fiets steeds meer wordt verbeterd) de constante vibraties zijn de grote vijand van de wielrenners. Zoals Fred Grappe (FDJ) treffend weet te verwoorden.

Disclaimer
Voor hen, die bij het begrip vibraties heel andere vergezichten ontwaren, hier worden trillingen bedoeld. grinning smiley
Luijt 09 april 2018 13:15
Dat de renners de laatste jaren steeds dommer worden is een observatie die ik niet deel. Het blijft een beetje op hetzelfde niveau volgens mij.
Horsie is back 09 april 2018 13:45
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dat de renners de laatste jaren steeds dommer
> worden is een observatie die ik niet deel. Het
> blijft een beetje op hetzelfde niveau volgens mij.

Mijn vader zaliger zei altijd dat er een tijd zou komen met een gebrek aan domme mensen.
Horsie zegt nu dat er eerder geen gebrek is aan domme mensen.grinning smiley
Frederik D. 09 april 2018 18:34
Wat is dat, domheid? Hijgerig lopen achter hypes? Maar is dat niet van alle tijden?
Frederik D. 09 april 2018 18:36
Good vibrations?
Horsie is back 09 april 2018 21:19
Frederik D. Schreef:
-------------------------------------------------------
> Good vibrations?

Na.na. na. na. na zongen de Beach Boys toch?
Geniale compositie.
merijntje mortirolo 09 april 2018 21:35
-
Na na na na na na na na.
[www.youtube.com]
merijntje mortirolo 09 april 2018 21:36
-
Voor degenen die niet Horsie zijn: l=n.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen