Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Michael Goolaerts overleden

Gepost door Anony 
Anony 08 april 2018 23:45
De wielerwereld is in rouw: Michael Goolaerts heeft het niet gehaald. De 23-jarige Belg van Willems Veranda’s-Crelan kreeg een hartstilstand tijdens Parijs-Roubaix. Hij werd ter plekke gereanimeerd en vervolgens in kritieke toestand per helikopter overgebracht naar het ziekenhuis. Daar overleed hij in de loop van de avond. Dat maakte zijn ploeg bekend.

Goolaerts kwam lelijk ten val op de kasseien van Saint-Python, de tweede strook van de dag, en bleef onrustwekkend lang liggen. Het gevolg van een hartaanval. Na verschillende reanimaties werd hij overgebracht naar het ziekenhuis van Rijsel.

Ook de ploeg bleef lang in het ongewisse over de toestand van Goolaerts. Iets voor middernacht volgde dan de droevige mededeling dat Goolaerts het leven liet. “Het is met ondenkbare droevigheid dat we moeten meedelen dat onze renner en vriend Michael Goolaerts overleden is.”

Willems Veranda’s-Crelan laat verder weten zich te onthouden van verdere communicatie, om de naasten van Goolaerts de tijd en rust te gunnen die het nodig heeft.


sad smiley



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/04/2018 23:58 door Anony.
Tjappie2 08 april 2018 23:48
Wat afschuwelijk. En waar moet die familie en die ploeg nu doorheen gaan. Kippevel staat op mn armen.
Bromertà 08 april 2018 23:51
Verschrikkelijk nieuws.

[pbs.twimg.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 08/04/2018 23:52 door Bromertà.
Horsie is back 09 april 2018 00:23
Dit komt wel binnen, zelfs in het besef, dat het uitblijven van nieuws een slecht teken was.
Sterkte voor de nabestaanden.
Sjorsoll 09 april 2018 00:27
Frederik D. 09 april 2018 06:02
Vreselijk. Koude rillingen.
PVW 09 april 2018 06:11
Afschuwelijk. Ligt het aan mij of verliest belgie onevenredig veel renners aan hartproblemen? Ik herinner me Rob Goris (al jaar of vijf geleden maar voelt als gisteren) en Zingle moest ook stoppen vanwege zn hart. En ik ben nog een naam vergeten... In Nederland hebben we recent Gesink en Boom met een operatie gehad. Is men hier gewoon tijdig met de constateringen dan?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/04/2018 06:12 door PVW.
lodjan 09 april 2018 06:21
R.I.P. Michael.

Ik heb geen antwoord op je vraag, maar wel een overzicht: [nl.m.wikipedia.org]
Anony 09 april 2018 06:26
Je bedoelt Frederiek Nolf in Qatar.

Om nog maar te zwijgen over de ongevallen van Weylandt, Goddaert, Demoitié, Myngheer en eventueel ook de zelfdoding van De Fauw.

We zijn de laatste tien jaar inderdaad inderdaad veel profrenners op vreselijke wijze verloren.
Eindhovuh 09 april 2018 08:22
Bizar jong. Treurig makend nieuws.
rustdag 09 april 2018 08:27
Hier wordt je stil van. verschrikkelijk nieuws.
Ridder Kale Knikker 09 april 2018 09:11
Heel erg triest nieuws dit, heel veel sterkte voor de nabestaanden en de ploeg.
Pyama 09 april 2018 10:46
R.I.P. veel te jong.

@PVW: [wielerprikbord.nl]
Zorro 09 april 2018 10:59
Wat een drama... ben er stil van
Horsie is back 09 april 2018 12:05
PVW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Afschuwelijk. Ligt het aan mij of verliest belgie
> onevenredig veel renners aan hartproblemen? Ik
> herinner me Rob Goris (al jaar of vijf geleden
> maar voelt als gisteren) en Zingle moest ook
> stoppen vanwege zn hart. En ik ben nog een naam
> vergeten... In Nederland hebben we recent Gesink
> en Boom met een operatie gehad. Is men hier gewoon
> tijdig met de constateringen dan?

Het voelt wat ongemakkelijk, de jongeman is nog maar een halve dag dood, in de ochtendkrant leefde hij nog (vroeg naar de pers), maar dan toch even inhoudelijk. Ik begrijp, omdat het hier een geïsoleerde valpartij betrof, dat er al geconcludeerd is, dat een hartstilstand de val heeft veroorzaakt.

Plotse hartdood komt toch maar heel zelden voor en als vooral bij jongere atleten.

Uit een inhoudelijke samenvatting van het proefschrift Cardiologische Aspecten van Duursporters van dr. Jan Hoogsteen uit 2004
Dat deze veranderingen al op jonge leeftijd optreden heeft Hoogsteen gezien bij goed getrainde wielrenners van 17 jaar. Gedurende 5 jaar zijn 46 jonge wielrenners jaarlijks onderzocht. Deze jonge wielrenners hadden in de beginperiode al een duidelijk vergrote linker hartkamer, wat ook te zien was op het ECG. Gedurende de 5 onderzoeksjaren nam de massa van de linker kamer alleen maar toe. Ook was te zien dat het slagvolume in rust afnam en dat deze jonge wielrenners meer zuurstof konden opnemen. Intensieve training en competitie in het wielrennen zorgt er dus voor dat het hart zich aanpast om te voldoen aan deze extreme inspanningen. Bij deze jonge wielrenners zijn echter geen afwijkingen zoals hartritmestoornissen waargenomen. Waarschijnlijk komen dit soort afwijkingen pas als het hart langer intensief belast wordt.

Prognoses op basis van symptomen en ECG blijven niettemin erg moeilijk.
Alleen een electro-fysiologisch onderzoek (katheters in het hart) geeft meer inzicht en dito prognose.

Boezemfibrilleren bij Gesink en Boom is van een totaal andere orde. Zij rijden tenslotte ook nog.
Luijt 09 april 2018 12:42
Wat een slecht nieuws. Veel sterkte voor de nabestaanden.
Tinuz 09 april 2018 13:17
Feit blijft dat er een opmerkelijk aantal Belgische wielrenners overleden is de afgelopen jaren. Door diverse oorzaken.
Zou een onderwerp zijn om eens wat dieper in te duiken, als onderzoeksjournalist.
Arsimo 09 april 2018 13:26
Er rijden natuurlijk ook bovengemiddeld aantal Belgen in het profpeloton ten opzichte van andere nationaliteiten. - zeker op het nivo (net) onder de top en daar zijn ook veel wedstrijden voor in Vlaanderen.

Dus de kans dat Belgen een koersongeluk tegenkomen (zoals Weylandt e.a.) of dat er net eentje met een onontdekt hartprobleem tussenzit is dan ook groter.
Sub Culture 09 april 2018 13:31
Zal ik je eens zeggen hoe dat komt?
Pakken te veel pillen, vooral voor een goeie nachtrust.
Zo'n Meersman bijvoorbeeld die stak zich vol om toch maar een goeie nachtrust te krijgen, is zijn eigen schuld dat zijn wielercarrière er al op zijn 31ste opzat.
Eindhovuh 09 april 2018 13:34
Nou op zich zou een breed onderzoek naar hartproblemen bij wielrenners niet een gek idee zijn.
Tinuz 09 april 2018 13:34
Dat zou inderdaad een van de oorzaken kunnen zijn. Dan plaats ik wel de kanttekening dat er altijd al veel Belgische renners zijn geweest, met name ook in het circuit onder de grote koersen, en dat de overlijdens met name de afgelopen 10 jaar zo zijn gestegen ten opzichte van eerdere jaren.
Horsie is back 09 april 2018 13:41
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Feit blijft dat er een opmerkelijk aantal
> Belgische wielrenners overleden is de afgelopen
> jaren. Door diverse oorzaken.
> Zou een onderwerp zijn om eens wat dieper in te
> duiken, als onderzoeksjournalist.

Statistisch stelt dat natuurlijk niks voor al blijft elk geval altijd een persoonlijk drama.
Plotse hartdood want dat is toch het fenomeen waar we het hier over hebben staat echt wel in de sportwetenschappelijke belangstelling.
Overigens is het in de voetbalsport elke maand raak, alhoewel hier natuurlijk aantallen beoefenaars wel een rol speelt.

Er woedt overigens een discussie over de vraag, waar de grens ligt van duursportinspanningen vanwaar de risico's sterker toenemen.
Laat onverlet, dat het hart naast de hersens natuurlijk het meest geëvolueerde orgaan is dat de Homo Sapiens heeft.

Overigens ligt de epidemie van sportgerelateerde hartdoden in de Benelux al bijna dertig jaar achter ons.
Deze periode (pre-EPO, begin) is altijd met veel mysterie omgeven gebleven.
Sommigen spreken dan van opmerkelijk toeval, anderen van een overmaat van Russisch roulette spelen.
Arsimo 09 april 2018 13:47
Is dat zo, die stijging in de laatste 10 jaar? Geloof er niets van,

Die oudere gevallen hangen gewoon minder in ons geheugen. Kunnen we bijvoorbeeld ons de sterfgevallen van Bert Oosterbosch, Joost Draaier en Connie Meijer vlak op elkaar herinneren (1989-1990). En zo kunnen we een hele lijst vanaf toen tot nu maken.

Kijk bijvoorbeeld eens hier:

[nl.wikipedia.org]

Geen idee of die lijst compleet is trouwens.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/04/2018 13:52 door Arsimo.
Horsie is back 09 april 2018 14:14
Het blijft hoe dan ook een zeldzaam verschijnsel. Een onderzoek uit 2017 spreekt van 0,76 per 100.000 atleten jaren.
Google Sudden Cardiac Arrest during participation in competitive sports.

Vaak wordt de indruk gewekt, dat sportinspanning de ultieme trigger zou zijn voor het fenomeen van plotse hartdood.
Dat ligt heel wat genuanceerder.

Het probleem zou wel eens kunnen zijn, dat we niet overweg kunnen met het beeld van de dood vallende sporter.
De wereldwijd ontelbare mensen, die rustig gezeten in een stoel door een hartstilstand het leven laten, "zien" we niet.
Bromertà 09 april 2018 14:21


Als alles betekenisloos achterblijft
Elk woord uit z’n verband raakt
Een inktzwarte bladzijde de zon verduistert
Zwijgen Noord Franse kasseien
Als ’n verslagen monument
8 april 2018 22:40 voor altijd
Aan de dood verbonden
Michael Goolaert op weg
Naar zijn hemel
Horsie is back 09 april 2018 14:32
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nou op zich zou een breed onderzoek naar
> hartproblemen bij wielrenners niet een gek idee
> zijn.

Er bestaat trouwens een heel uitgebreid hartonderzoek, van praktisch een heel Tour de France peloton, direct vergeleken met een grotere groep andere wielrenners en gewone burgers. met deels opvolging van het onderzoek in een andere Tour de France.
Interessant zou wel zijn hoe het er met die renners nu voorstaat, maar aan de andere kant levert dat misschien net eens zoveel op, omdat de meesten na hun carrière zich ineens als gewone burgers gaan gedragen.

Duidelijk is dat wielrennen een heel vreemde bijt is in de wereldwijde sport, maar dat weten jullie toch allemaal wel, waarom zijn jullie anders hier. grinning smiley
Wielrennen levert namelijk de unieke combinatie van vooral langdurige volume- en drukbelastingen (bovenlichaam).
Het hart moet niet alleen goed kunnen pompen, maar ook prima de maat kunnen houden.
De ober, die goed kan dansen en tegelijkertijd zijn tray met bier omhoog kan houden, dat is voor velen een man naar hun hart.

Kijk, Mr. Strongman, die even 500 kg van de grond tilde, ging wel van zijn stokkie.
Arsimo 09 april 2018 14:43
Wielrennen is bijzonder in de zin dat het een duursport is met piekinspanningen. Dus zowel urenlang doorfietsen als herhaaldelijk korte of middellange piekinspanningen (demarages, gat dichtrijden, klimmen/klimmetjes, kasseistroken in volle vaart, (tussen)sprints e.d.), dat maakt de belasting complex en zwaar.

Uniek is het niet, het komt ook bijvoorbeeld voor in marathonschaatsen en vast nog wel een kleine handvol waar ik nu niet op kom. Uitzonderlijk is het volgens mij wel, bij lange afstandslopen bijvoorbeeld komt die piek wel voor, maar dan maar 1 of 2 keer en dan in regel alleen aan het einde (eindsprint).

Bij balsporten is ook die afwisseling maar beperkt in de totaaltijd normaal gesproken. Tennis kan lang duren, maar kent ook veel (korte) rustmomenten.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/04/2018 14:45 door Arsimo.
veluweracer 09 april 2018 16:28
Tragische afloop van wat een mooie dag voor hem had moeten zijn. Voor eeuwig op de kasseien gebleven. Rust in vrede.
valse trage 09 april 2018 18:25
Bijzonder triest. Iedere wielerfan/vriend die ik vandaag sprak was het opgevallen dat het inderdaad bijzonder vaak Belgen zijn.

Nolf, Goris, Myngheer en nu ook Goolaerts.. Het lijken wat minder getalenteerde jongens - with all due respect, dus vergeleken met de topprofs - met enorm veel wilskracht die voor een kleine Belgische ploeg rijden, en een zwaar (WorldTour) programma moeten rijden. Kan een van de oorzaken niet zijn dat veel jonge Vlaamse renners 'boven hun niveau' moeten presteren? Van zichzelf en de omgeving? Er rijden een hoop Belgische renners in de rondte die als ze Italiaan of Spanjaard waren geweest, voor pakweg Nippo, Sangemini of BH-Burgos hadden gereden, en dan een seizoen lang 1.1 en 1.2 wedstrijden zouden hebben gereden, maar nu ze voor Wanty, Veranclassic e.d. rijden worden opgesteld in de WT-kasseikoersen en de Ardennenklassiekers. En dan wordt verwacht dat ze de kopman zo lang mogelijk bijstaan en/of in de vroege vlucht zitten.

Wout Van Aert wil een volledig klassiek voorjaar rijden, dit betekent dat er ook een hele ploeg dit programma moet rijden... Mannen die op een uitzondering na van een pak lager niveau zijn, en waarvan toch verwacht wordt dat ze hun werk doen, concurrerend tegenover de klasbakken. .. Als ik gisteren zo'n Ludovic Robeet of Jimmy Duquennoy op hangen en wurgen heel veel risico's zie nemen op de kasseistroken om er toch maar aan te blijven hangen. Aan de ene kant heel mooi en bewonderenswaardig, maar aan de andere kant, misschien is het toch teveel gevraagd?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 09/04/2018 18:26 door valse trage.
Horsie is back 09 april 2018 21:04
@ Arsimo. Uiteraard is de wielersport een sport van hard hollen en stilstaan. Maar ze zijn ook gewend aan piekinspanningen, die voornamelijk anaeroob worden verwerkt. Problematisch wordt het zodra er al een bepaalde graad van vermoeidheid aanwezig is. Dat eindsprintje van Sagan is peanuts als je volledig bent uitgerust, niet meer als je al bijna 6 uur durende inspanningen achter de rug hebt.

Voor een zuurstofopname van 6 liter per minuut moet het hart 4 keer per minuut het totale bloedvolume rondpompen.
Dat is dus hard werken. Piekinspanningen verwerk je niet met zuurstof als zodanig, maar met andere energiebronnen.
Maar dat beuken op de kasseien met een zo groot mogelijk verzet (verslechterde doorbloeding) en spieren, die door de sterke trillingen en talloze wendingen niet meer optimaal kunnen werken, hakt er veel meer in.

Ik denk toch, dat je beter drie bergetappe's achtereen kunt rijden, dan 3 maal Parijs-Roubaix achtereen.

Het meest fantastische van de wielersport is het gegeven, dat je op een zadel zit, wand hardlopende zou het snel afgelopen zijn.
Wie herinnert zich niet Jeffrey Hoogland, die eenmaal van de fiets in Apeldoorn niet meer kon staan.
Horsie is back 09 april 2018 21:12
@ valse trage

Natuurlijk valt het op, maar moet er dan een gerichte oorzaak achter liggen?
Overigens beëindigde gisteren voor het eerst in een halve eeuw een 19-jarige met de onmogelijke naam Tanguy Turgis de koers.

Er bestaat natuurlijk als zodanig geen lineariteit tussen inspanning en fatale gevolgen.
Dit laat onverlet dat te snel te veel niet goed is.

Als ik nu ga dobbelen en ik gooi 3 keer achtereen zessen, zeg je dan ook, dat ik de dobbelstenen heb vervalst. hot smiley
valse trage 09 april 2018 21:34
Je hebt gelijk Horsie, zeker geen oorzaak/gevolg-relatie. Een lineair, kwadratisch, logaritmisch of enigerwelk verband dat uitgedrukt kan worden in een formule is er natuurlijk ook niet. Het kan nog steeds die smerige willekeur zijn.

Ik weet ook uit eigen ervaring, als oud-pannenkoek dan, dat de inspanningen geleverd door de renners aan de staart van een door de wind geteisterd peloton, of door de zwakste renner in de kopgroep (die zich niet wil laten kennen), heel ellendig aanvoelen...
Horsie is back 09 april 2018 21:53
valse trage Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je hebt gelijk Horsie, zeker geen
> oorzaak/gevolg-relatie. Een lineair, kwadratisch,
> logaritmisch of enigerwelk verband dat uitgedrukt
> kan worden in een formule is er natuurlijk ook
> niet. Het kan nog steeds die smerige willekeur
> zijn.
>
> Ik weet ook uit eigen ervaring, als oud-pannenkoek
> dan, dat de inspanningen geleverd door de renners
> aan de staart van een door de wind geteisterd
> peloton, of door de zwakste renner in de kopgroep
> (die zich niet wil laten kennen), heel ellendig
> aanvoelen...

Maar laten we ook eerlijk zijn. Alle dwangarbeiders van de weg onderscheiden zich niet zo snel als het er op aan komt jezelf binnenste buiten te kunnen trekken.
Soms denk ik, dat topsport een optocht is van dwang neuroten. Verslaafden aan de magical pain of misschien ook juist om het overwinnen ervan.
Het gaat uiteindelijk om het niveau waarop je dat doet. Als je de duvels wilt ontbinden zul je ze eerst wel kost en inwoning gegeven moeten hebben.
Wist je overigens, dat een paard veel eerder dan de mens zal zeggen, je kunt me wat, ik stop er mee? grinning smiley
Anony 09 april 2018 22:50
Ik vind dit zeker een interessante bedenking, valse trage. Ook anderen hier zeggen dingen waar wellicht wat waarheid in zit. Een combinatie van vele factoren.
Carlos Danger 09 april 2018 23:47
Zo vernoemd naar de legendarische stripfiguur.
Cecchini 10 april 2018 09:13
De dood verschuilt zich in het peloton

Column van Peter Winnen: 'Niet Sagan, maar Hij won Parijs-Roubaix'

De Dood rijdt altijd mee. Je ziet hem niet, hij verschuilt zich in het peloton. Hij is een linkmiegel, een smeerlap. En dan ineens bedient hij zich van een rugnummer, een naam, een leeftijd. Niet Sagan maar Hij won Parijs-Roubaix.

De jongen was pas 23. Het parket van het Franse Cambrai heeft bekendgemaakt dat een van de komende dagen autopsie zal worden gepleegd op het lichaam van Michael Goolaerts. 'Volgens de eerste elementen lijkt het om hartfalen te gaan, waarna hij is gevallen, en was het niet de val die tot zijn toestand heeft geleid', aldus het parket.

Hartfalen? Het zal de Dood een worst wezen wat de autopsie oplevert. Hij is ongenaakbaar en viert de overwinning in stilte.

Als er een Arbo Wetgeving voor wielrenners bestond zou het hen verboden worden te gaan wielrennen. Voetballen zou ook niet meer lukken, net als turnen en, ik noem waar wat, shorttrack op de schaats waarbij tijdens valpartijen scalpelscherpe ijzers door de lucht zwiepen. Wielrenners springen bepaald niet zachtzinnig met hun hartspier om.

Ik vernam van het overlijden van Michael Goolaerts op maandagochtend en pakte meteen daarop een dichtbundel uit de boekenkast: 'Requiem voor een Wielrenner' van Albert Megens. De bundel die inclusief zeer krachtige lino's van Ivo van Leeuwen in 2011 door een ambachtelijke Tilburgse uitgeverij werd gepubliceerd, is opgedragen aan jonge hartdoden in het wielrennen. Het waren er veel. Eerlijk gezegd, ik schrok er (opnieuw) van. Een enkeling stierf in het harnas, de meesten in bed wanneer de Dood dekking had van de duisternis. De dichter bezocht kerkhoven en sprak uitgebreid met nabestaanden.

Ondergetekende verzorgde het voorwoord. Ik lees het terug. Het begint met Franco Bitossi. Als tienjarige zag ik een foto van de Italiaan in een speciale wielerbijlage van een toen nog groot Nederlands weekblad. Bitossi, bijgenaamd il cuore mato, het dwaze hart, hangt op zijn fiets tegen een rotswand. Zijn hart is het spoor bijster. Hij moet even pauzeren voordat hij weer tot de orde van de dag kan overgaan: naar de finish fietsen. Bitossi had vaker last dit ongerief.

Verbijstering en bekoring tegelijkertijd in het hoofd van een tienjarig burgerjochie. Welke idioot fietst zich in godsnaam zo goed als dood? Maar ook het verlangen zelf tegen een rotswand te hangen als bewijs van bovenmenselijke moed. Alsof ik toen al in de gaten had dat werkelijk leven elders gezocht moest worden. In het wielrennen bijvoorbeeld.


Horsie is back 10 april 2018 11:48
In het wielrennen bijvoorbeeld.

Mooi slot.

Zag wel weer meerdere keren het verkeerde gebruik van de term hartfalen, toekomstig volksziekte nr. 1.
Eindhovuh 10 april 2018 12:45
Die foto... die supporters lijken wel zwakzinnig.
Carlos Danger 10 april 2018 14:52
Lijken?
Je bent toch wel eens bij de koers geweest?
Tjappie2 10 april 2018 15:08
grinning smiley Precies wat ik dacht. En daar reken ik mezelf maar even met gemak bij. De keren dat ik op de Kwaremont of in het Bos stond was ik ook niet direct het toonbeeld van geslaagde evolutie smileys with beer
Sjorsoll 10 april 2018 17:28
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Die foto... die supporters lijken wel zwakzinnig.

Treurig topic maar deze observatie + opmerking is een lichtpuntje hiero.
Horsie is back 11 april 2018 19:34
Cardiac arrest op de renfiets door Cyclingnews bevestigd.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen