Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

De Kleedkamer

Gepost door Anony 
Anony 17 april 2018 00:42
De uitzending van deze week had de Amstel Gold Race van 2001 als rode draad. Gasten aan tafel zijn Erik Dekker, Michael Boogerd, Johan Museeuw en Peter Van Petegem. De twee zijreportages geven aandacht aan Michele Bartoli en de vrouw van wijlen Serge Baguet.

Mooie televisie alweer. Met renners uit de generatie die regeerde toen ik als snotneus de wielersport ben beginnen volgen.

Herbekijk op VRT NU. Volgens mij sinds kort ook zonder georestricties, dus beschikbaar voor mensen in Nederland.
Carlos Danger 17 april 2018 01:19
Het pakhazen-kwartet dus.
lodjan 17 april 2018 07:06
Ik kijk uit naar de aflevering van volgende week met Winnen en Rooks. Deze was mijns inziens iets minder dan de vorigen (maar dat komt misschien om dat AGR ook minder is dan de vorige koersen).
Sub Culture 17 april 2018 07:52
Vond het tot nu toe een van de mindere afleveringen.

Het blijft wel bizar hoe veel renners na hun actieve carrière toch door een diep dal gaan.
Meesten gaan nadien uit elkaar met hun partner, hebben het moeilijk om de draad op te pikken in het 'gewone' leven.
Bleek ook al in vorige afleveringen.

Volgens mij zit er een gat in de markt als integratie ambtenaar van net gestopte renners in de maatschappij.
Cecchini 17 april 2018 09:19
Over pakhazen gesproken



De boeventronie van Valverde

Column Peter Winnen: 'Geef mij maar Michael Boogerd'

Niemand zal van verbazing van zijn stoel zijn gevallen toen Alejandro Valverde opdook in de finale van de Goldrace. Hij werd verwacht. Met machtige halen controleerde hij de kopgroep.

Hij deed me denken aan een roeier die de spanen met veel kracht en finesse in het water steekt. Maar hij won niet. Je ziet het vaker in een koers, dat de sterkste niet wint. Kennelijk bestond er een misverstand tussen hem en die andere sterkste man van de koers die ook al niet won: Sagan. In de opfristent bakkeleiden ze erover hoe het kon gebeuren dat de sterkste man op twee na er met de bloemen vandoor ging. Volgens mij was dat gewoon de slimste.

De boeventronie van Valverde bekoort en stoot tegelijkertijd af. Op zijn zevenendertigste heeft hij zijn baard laten staan. Een zorgvuldige getrimde nonchalance. Ik heb niet zoveel op met dat soort wielrennende baarden. Net als een zonnebril nemen ze het uitzicht weg.

Er is een Valverde van voor, en een Valverde van na de dopingschorsing. De eerste probeert hij met een beetje baard af te schermen. De tweede speelt de vermoorde onschuld. Er zijn mensen die beweren dat Valverde het beste bewijs is dat doping niet helpt: hij rijdt harder dan ooit ervoor. Valverde zelf zal je niets over deze stelling horen zeggen. Hij is op zoek naar rechtvaardigheid.

Rechtvaardigheid? Er kwam wel een heel slinkse truc van de autoriteiten bij kijken om te bewijzen dat Alejandro wel degelijk klant was een commerciële bloedtransfusiedienst voor de topsporters, gerund door de voormalige gynaecoloog Eufemiano Fuentes te Madrid. Hoewel zijn dna-profiel matchte met het dna-profiel in een bloedzak die tijdens een politie-inval werd aangetroffen kan Alejandro zich nog steeds niet kan herinneren of er bloed is afgetapt- en ingevroren. Een falend geheugen is zonder meer een vorm van rechtvaardigheid.

Geef mij maar Michael Boogerd, ook groot geworden in een tijdperk met de meest absurde manipulatiemethodes. Michael moest met de billen bloot na een grote mediadruk van zich opstapelende feiten. En hij vertelde zijn verhaal. Het onrechtvaardige zat hem er natuurlijk in dat hij alleen werd opgeofferd om bloeddorst te stillen.

In een fraai interview in De Limburger werd hem onlangs gevraagd of hij spijt had van bepaalde dingen: ja, spijt had hij ervan een totaal verrotte cultuur in stand te hebben gehouden.

Hoor je het Valverde al zeggen?
Horsie is back 17 april 2018 13:02
Bedankt voor het plaatsen. Het was mij in de VK even ontgaan, kennelijk nog te zeer in de ban van niets is wat het lijkt door Mr. Mont Ventoux naar aanleiding van Dotangate. Ik vroeg me meteen af, bestaat Horsie eigenlijk wel en zijn al de avonturen op zijn trainingen (one-trick pony, hangbuikzwijntje, zwarte schapen, koetjes) dan wel waar? Weest gerust, ik was er zelf bij.

Peter Winnen maakt hier toch wel een fijnbesnaard verschil tussen dopingzondaars Valverde en Boogerd.
De Caukerk liet hij ditmaal duidelijk niet in het midden.

Kan Valverde aangevoerd worden als het bewijs, dat doping niet werkt of juist, dat het heel lang blijft of desnoods kan blijven werken?
Interessante vraag, waarop niemand het antwoord weet.

Ter overdenking:
in de moeder aller sporten, dus de sport met zoons en dochters, bestaat er al een hele tijd, bijna 9 jaar, een controverse over wat nu precies een vrouw is.
Zo had de voorman van Normaal heel lang in de commercials, die hij deed in mijn ogen een meisje aan zijn zijde, dat dacht ik althans. Wrong.

De controverse gaat dus voornamelijk over Caster Semenya, die in Berlijn 2009 meer indruk maakt dan ja, Usain Bolt.
Du moment, dat Caster "gedwongen" werd medicatie in te nemen kelderden haar prestaties dramatisch, zoals ook (kennelijk) het geval was van de nog snellere Pamela J., verantwoordelijk voor het aller tijden record van running on empty. Horsie zag het gebeuren in Eugene.
Caster Semenya rules again the world en verblijdt de wereld met wisecracks. It's good to drive a cadillac after a War, denk ik dan.

De fysiologie van Semenya is kennelijk dan toch niet veranderd.

Je kunt je dus afvragen: In hoeverre en in welke mate het mogelijk is, dat serieuze verandering van de fysiologie van een lichaam behouden kan worden.

"Niets is wat het lijkt" verzucht de Mart. Nu weet ik, dat Lance in feite Dotan avant la lettre was, al ging Lance nog wel voor het zingen de Caukerk uit.

Het spel Petje op, petje af is nu vervangen door het spel Bril op, Bril af.
Waar is de commentator, die tegen Alejandro zegt: "Zet jij die zonnebril eens af, makker, als je met me spreekt"
Ridder Kale Knikker 17 april 2018 13:25
Duidelijke taal, goede column en de spijker boven op de kop! Hup Peter Winnen!

Bedankt voor het plaatsen Cecchini
Nomath 17 april 2018 13:34
Boogerd bekende pas zes jaar na afloop van zijn carrière. Dan is de straf een bagatel. Valverde zit er nog middenin. Zo fijnbesnaard is dat verschil tussen die twee dus niet.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/04/2018 13:38 door Nomath.
Horsie is back 17 april 2018 13:53
Nomath Schreef:
-------------------------------------------------------
> Boogerd bekende pas zes jaar na afloop van zijn
> carrière. Dan is de straf een bagatel. Valverde
> zit er nog middenin. Zo fijnbesnaard is dat
> verschil tussen die twee dus niet.

Valverde heeft zijn dopingstraf al een "halve wielercarrière geleden" uitgezeten.
Valverde heeft bij de Barbier van Sevilla uiteraard geleerd stil te zitten als hij geschoren wordt. Waarom heeft hij dan nu een baard?

Valverde zit er nog middenin. Als je dat nu van Jeannie Longo bij overeenkomstige leeftijd had gezegd. grinning smiley
Luijt 17 april 2018 14:31
Hoe hoog ik Winnen ook heb zitten (ook met een kleine w overigens), wat Nomath zegt kwam ook in mij op.
Michael is tijdens zijn carrière ook meermaals op de man af gevraagd of hij gebruikte. Hij ontkende. Valverde ontkent nu ook. Misschien bekent Valverde ook wel als hij gestopt is. Als de druk maar groot genoeg is en ontkennen geen zin meer heeft, komt er hopelijk wel een moment dat praten ook voor hem beter is. Michael heeft ook alleen maar bekend omdat het net zich rond hem gesloten had.

Fijn om 'm weer in de koers te zien trouwens.
Sjorsoll 17 april 2018 16:23
Da´s een verschil, maar aan de andere kant: Valverde ìs geschorst geweest voor twee jaar. Als hij bekent dan komt daar geen straf meer bovenop (toch?).

Dotan, die zit pas echt midden in zijn carrière en bekent wel. Ouwe sympathiekerd winking smiley
Studio Badmuts 17 april 2018 16:54
Laten we hopen dat ie aan 't einde van z'n carrière zit
Eazster 17 april 2018 18:47
Boogerd is wel genoeg gestraft nu en natuurlijk ook vergeven. Maar de vergelijking van Mea Culpa gaat mank. De spijtoptanten stonden allemaal met de rug tegen de muur en moesten op een gegeven moment bekennen. Bij Valverde is er alleen indirect bewijs geweest zij het wel onomstoten voor de wielerpers.
Zie Dotan recentelijk. pas als het niet meer anders kan.
El Chaba 18 april 2018 13:23
Als de druk maar groot genoeg is en ontkennen geen zin meer heeft, komt er hopelijk wel een moment dat praten ook voor hem beter is. Michael heeft ook alleen maar bekend omdat het net zich rond hem gesloten had.

Denk dat je daar gelijk in hebt. Alleen gaat het in de werkelijkheid nooit gebeuren, want in Spanje houden ze er niet zo van om sporthelden achteraf aan het kruis te nagelen.
Pyama 18 april 2018 23:55
Cecchini houdt wel van ouwe koeien.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen