Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Belgisch wielrennen opnieuw getroffen

Gepost door Carlos Danger 
Carlos Danger 18 april 2018 14:08
Er is alweer een fataliteit te betreuren.
Ditmaal is het de kersverse Limburgs kampioen tijdrijden Jeroen Goeleven

[www.sporza.be]
Horsie is back 18 april 2018 14:24
"Wij weten alvast dat er niets gevonden zal worden", komt op mij wat raar over. Het gerucht waarde al rond op het internet.
El Chaba 18 april 2018 14:31
Horsie is back 18 april 2018 14:35
El Chaba Schreef:
-------------------------------------------------------
> Welk gerucht?

Zo uit mijn geheugen. Er zou weer een fataliteit (hartdood) in het Belgische wielrennen hebben plaatsgevonden.
Ik neem aan, dat dit daar betrekking op had.
Maar het hoeft natuurlijk niet, ik heb het ook niet gecheckt.
Horsie is back 18 april 2018 14:45
Ik weet niet precies waar ik het heb gezien, maar in mijn dagboek van gisteren vind ik terug: Belgische cyclist (25) found dead in bed today?
Vader heeft het gisteravond op facebook geplaatst, heel kort na de fatale afloop.
Dat er niets gevonden zal worden is de stellige overtuiging van zijn vader. Dat niets staat dan in relatie met de negatieve sfeer rondom profwielrennen, aka doping.
El Chaba 18 april 2018 15:06
Ik hoop het van harte voor die vader, hij heeft het zo al moeilijk genoeg natuurlijk.

Maar ja, 'stellige overtuiging'? Welke zoon die doping gebruikt, vertelt zoiets eerlijk aan zijn vader? Gesteld dat, ik zou het in ieder geval nooit aan mijn vader verteld hebben.
Tinuz 18 april 2018 15:17
Tragisch.

Ook het zoveelste overlijden van een jonge Belgische renner. Vind ik toch erg opvallend.
Sjorsoll 18 april 2018 16:15
Orakel 18 april 2018 16:57
In veel topsportfamilies lijkt mij dat niet zo'n taboe. Gevoelsmatig vooral bij Belgische boerenfamilies die een doorbraak in de sport zien als een manier om uit het niet bijster spannende agrarische leven te stappen.
Horsie is back 19 april 2018 11:55
Vannacht stootte ik heel onverwacht op een lijst van plotse hartdoden (jonger dan 35) tijdens hun sportbeoefening (geen verkeersongelukken), die liep van 2000 tot mid 2013. Bijzonder uitgebreid en alle sporten werden er in meegenomen.

België: 2001 (2), 2002 (1), 2003 (1), 2004 (3), 2009 (1)
Nederland: 2006 (2)
In de jaren 2007, 2008, 2010, 2011 geen wielrenners betroffen.

Incidentie: 2,3 personen op 100.000 sportbeoefenaars
Incidentie: 1 persoon op de 100.000 niet-sportbeoefenaars.

Het is en blijft een absolute zeldzaamheid.

Lijst staat op WebiMed.Net
El Chaba 19 april 2018 12:04
Blijft toch opmerkelijk het verschil (7-2) met het ook nog een stuk grotere Nederland, wat jij Wim..?
Carlos Danger 19 april 2018 16:08
Vorige maandag ook plotseling overleden de Belgische tri-atleet Jan Cox(33).
Het zou gaan om een 'natuurlijke' dood en niet een hartfalen.
Nomath 21 april 2018 20:35
Het komt bij vergelijking erg aan op de details. Jeroen Goeleven overleedt thuis, niet bij sportbeoefening. In 2017 in Nederland kreeg Abdelhak Nouri een hartstilstand bij sportbeoefening. Hij is, bij mijn weten, niet overleden .



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21/04/2018 20:37 door Nomath.
Horsie is back 21 april 2018 23:11
Nomath Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het komt bij vergelijking erg aan op de details.
> Jeroen Goeleven overleedt thuis, niet bij
> sportbeoefening. In 2017 in Nederland kreeg
> Abdelhak Nouri een hartstilstand bij
> sportbeoefening. Hij is, bij mijn weten, niet
> overleden .

Heel zeker voor betrokken sporters.
Voor beoordeling van het fenomeen plotse hartdood bij jonge mensen is dit toch minder relevant.
Het is niet de sport, die de dood veroorzaakt, maar het zijn de complicaties rond het functioneren van het hart, die tot de dood leiden.
De fysieke inspanning is de trigger, maar ook dagelijkse activiteiten kunnen triggeren, al zal het risico iets lager liggen. Sport doodt niet, behalve natuurlijk als een rotsblok boven op een bergbeklimmer belandt of als de bolide tegen een muur aanvliegt, zoals ooit bij Senna.

De VK besteedde vandaag weer twee hele pagina's aan de zogenaamde wielersterfte. Dit woord hoeft van mij van Dale niet te halen.
Totale screening kost € 1500, maar geeft ook geen honderd procent.

De titel van het interview is wellicht nog het waardevolst: "Dwing renners die zich onwel voelen niet in het zadel". "Jonge", zou ik er aan toe willen voegen.
Medicijnen, virussen en ontstekingen kunnen uiteindelijk ook stille moordenaars worden.
Sinds 1970 zijn volgens de Vlaamse auteur en dichter Albert Megens 68 wielrenners vroegtijdig overleden als gevolg van hartproblemen.
Nomath 21 april 2018 23:33
Mijn opmerking sloeg op Blijft toch opmerkelijk het verschil (7-2) met het ook nog een stuk grotere Nederland, wat jij Wim..?
Het was mij wel duidelijk dat er weer op een burenruzie werd aangestuurd met statistieken als strovuurtje.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen