Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

101st Giro d'Italia (2.UWT) 6e etappe

Gepost door Cecchini 
Cecchini 09 mei 2018 20:58
Stage 6 » Caltanissetta › Etna (164k)





Klimmen geblazen in de Giro! Met aankomst bovenop de mythische Etna wordt Sicilië met een knallend einde verlaten. De afgelopen dagen hebben de heuvels in het Siciliaanse landschap enkele krachtsverschillen duidelijk gemaakt, donderdag zullen die verder geopenbaard worden. Welke renner deelt de eerste tik uit in de Ronde van Italië? WielerFlits blikt vooruit.

Parcours
De Giro zal waarschijnlijk niet gewonnen worden bovenop de Etna, maar de favorieten moeten op hun hoede zijn dat ze hem niet op de flanken van de Etna verliezen. De laatste veertig kilometer in de vierde etappe gaan namelijk bijna alleen maar omhoog. Vorig jaar weerhield de tegenwind de topfavorieten ervan om tijdsverschillen te forceren op de Etna, maar dit jaar is de achterstand van renners als Miguel Ángel López en Chris Froome al relatief groot op Simon Yates, Rohan Dennis en Tom Dumoulin. Durft iemand al vroeg de knuppel in het hoenderhok te gooien?

Dat zal dan wel echt moeten in de laatste veertig kilometer, want in de eerste 124 kilometer gaat het niet spectaculair omhoog. Sterker nog; als de renners om vijf voor één het bergdorpje Caltanissetta verlaten, volgt er eerst een afdaling. Daarna zal het peloton de eerste hoogtemeters van de dag overwinnen richting de historische stad Enna. In dit stadje werd namelijk in de Romeinse tijd één van de eerste slavenopstanden gehouden. Eunus wist in 135 voor Christus bijna honderdduizend slaven te mobiliseren in Sicilië om in opstand te komen. De opstand werd onderdrukt, maar daarna werd er wel nagedacht over mensen- en burgerrechten, waarmee Eunus indirect zijn doel had bereikt.

Weer en TV
Droog, zon en weinig wind. Wederom in deze Giro zit het weer de renners mee. Dat is wel eens anders geweest. Met een temperatuur van 23 graden Celsius belooft het een aangename koersdag te worden. Eurosport 1 is er vanaf één uur weer bij om de etappe te verslaan

Start 12.50 - Aankomst ongeveer 17.15

Caltanissetta


Etna


Algemeen Klassement
1 Dennis Rohan BMC Racing Team 20 18:29:41
2 Dumoulin Tom Team Sunweb 0:01
3 Yates Simon Mitchelton-Scott 0:17
4 Wellens Tim Lotto Fix All 0:19
5 Bilbao Pello Astana Pro Team 0:25
6 Schachmann Maximilian Quick-Step Floors 0:28
7 Pozzovivo Domenico Bahrain Merida Pro Cycling Team ,,
8 Gonçalves José Team Katusha - Alpecin 0:32
9 Pinot Thibaut Groupama - FDJ 0:34
10 Konrad Patrick BORA - hansgrohe 0:35
11 Betancur Carlos Movistar Team ,,
12 Formolo Davide BORA - hansgrohe 0:37
13 Ulissi Diego UAE-Team Emirates 0:47
14 Chaves Johan Esteban Mitchelton-Scott ,,
15 Kangert Tanel Astana Pro Team 0:50
16 Preidler Georg Groupama - FDJ 0:52
17 Conti Valerio UAE-Team Emirates 0:53
18 Woods Michael Team EF Education First-Drapac p/b Cannondale ,,
19 Froome Christopher Team Sky 0:55
20 Bennett George Team LottoNL-Jumbo 0:56
21 Kreuziger Roman Mitchelton-Scott ,,
22 Valls Rafael Movistar Team ,,
23 Aru Fabio UAE-Team Emirates 0:57
24 Oomen Sam Team Sunweb 1:00
25 Henao Sergio Luis Team Sky 1:03

Cecchini 09 mei 2018 20:59
Sub Culture 09 mei 2018 21:07
Ik snap je punt niet.
Frederik D. 09 mei 2018 21:08
Weer mooi ingeleid, Cecchini.
Cecchini 09 mei 2018 21:24
Hugo Koblet eerste niet-Italiaanse winnaar



Uit verschillende bronnen/blogs overgenomen

Italianen kunnen altijd meer in de Giro dan erbuiten, ze stemmen hun seizoen er ook vaak op af. Tot 1950, toen de Zwitser Hugo Koblet won, was de Giro een uitsluitend Italiaanse aangelegenheid. De laarsbewoners trokken gulzig het roze tricot aan en gunden de buitenlanders hooguit een enkele etappezegetje. Mooie Hugo, altijd netjes gekapt en met zijn parfum binnen handbereik, brak abrupt met deze traditie. Koblet was een absolute topper, die in 1951 ook de Tour aan zijn zegekar bond en en passant vijf etappes meepakte. In zijn persoonlijk leven ging het minder. Koblet kampte, toen hij stopte met wielrennen, met hoge belastingschulden, zijn huwelijk met het model Sonja Buhl was al op de klippen gelopen. Na 1951 bereikte hij nimmer meer zijn topniveau. In 1964 overleed hij tragisch toen zijn auto een perenboom vol raakte. Dat hij zichzelf van het leven beroofde, is niet onwaarschijnlijk.


De Zwitserse “pédaleur de charme” Hugo Koblet. Hij zou vandaag 93 jaar zijn, mocht hij in 1964 niet in mysterieuze omstandigheden om het leven zijn gekomen…

Terwijl Italië verscheurd was tussen Bartali en Coppi, moesten de Zwitsers ook kiezen tussen Ferdi Kübler en Hugo Koblet. Het grote verschil was dat er geen politiek schisma mee gepaard ging, ook al had Hugo Koblet hetzelfde mondaine karakter als Fausto Coppi (en Jacques Anquetil, by the way). Ferdi Kübler was echter hoegenaamd geen pater zoals Gino Bartali. Zijn bijnaam was niet voor niets “de fietsende gek”. En alhoewel dat niet echt vleiend was (het sloeg vooral op zijn manier van koersen), is dat toch nog leuker dan “de neus”. Kübler zelf zal wel “de Arend van Adliswil” verkiezen, maar eigenlijk is er maar één echte arend, nietwaar, en die is van Toledo, niet van Adliswil…Wat wél overeenkwam, was het leeftijdsverschil. Toch is Koblet veel vroeger gestorven (Kübler stierf op 29 december 2016).


Hugo en Ferdi

In de Gazet van Antwerpen van 2 juli 2003 haalt Kübler enkele herinneringen op aan zijn concurrent: “Hugo had slechts twee passies: de fiets en vrouwen. En hij was uitstekend in beide disciplines (schatert). Maar die tweede passie nekte hem. Zijn vrouw liet zich van hem scheiden en Hugo werd stuurloos. We zullen nooit met zekerheid weten of hij zelfmoord pleegde met zijn wagen, maar ik geloof het wel. 6 november 1964: ik vergeet de datum nooit. Vier dagen later was hij dood. Ik wilde een laatste groet aan hem brengen, maar zijn artsen raadden mij dat af. Zo zwaar was hij toegetakeld.”

De rivaliteit ging terug – zoals zo vaak – op het debuut van de jongste van de twee. De oudste zal dan vertellen dat hij hem aan een contract heeft geholpen maar stank voor dank kreeg. Dat is inderdaad ook het verhaal van Bartali en Coppi, maar ook bijvoorbeeld van Rik Van Looy en Eddy Merckx.

Maar in dit geval hier, kennen we natuurlijk enkel de versie van Kübler, aangezien Koblet het niet meer kan navertellen. Kübler blijkt altijd al met zijn ploegmaten overhoop te hebben gelegen en in mijn ogen is dat een mes dat langs twee kanten snijdt. Maar goed, in de GVA vertelt hij over de Tour van 1954 het volgende: “Ik kon mijn ploegmaats wel vermoorden. Niemand wilde mij bijstaan. Zelfs Hugo Koblet niet, die ik aan een contract had geholpen. Als ze dat wél hadden gedaan, had ik net als Merckx en die paar anderen de Tour vier of vijf keer kunnen winnen. Een Franse journalist schreef ooit dat ik en Eddy Merckx de compleetste renners van de wielergeschiedenis zijn. Wie ben ik om die man tegen te spreken?”

Ferdi liet ook nog even zijn licht schijnen over de Zwitserse wielergeneratie die na hem opgroeide.

Terwijl er naast Kübler en Koblet nog tal van andere belangrijke Zwitserse renners waren, zoals Fritz Schaer en Carlo Clerici, ging het nadien vlug bergaf. Nog steeds Ferdi Kübler in de Gazet van Antwerpen: “Rolf Graf was het grootste talent. Een prima klimmer en tijdrijder, die met zijn geluk speelde. Hij leefde te weinig voor zijn sport en stelde zich tevreden met een handvol kleine successen.

Maar dan komt er nog iets opvallends. Als hij over Toni Rominger spreekt.

Toni Rominger stamt uit een vergiftigde tijd en vergeet ik liever. Idem voor Alex Zülle en Oscar Camenzind.”

Over diezelfe Rominger zegt een anonieme dokter tegen Hans Vandeweghe in diens boek “Wie gelooft die renners nog?”: “In 1995 gingen we naar de Ronde van Italië en daar reed Mapei iedereen naar huis. (Rominger won toen en reed inderdaad voor het Mapei van Patrick Lefevere, RDS) We wonnen geen enkele prijs, want we reden zonder epo. Dat was vervelend en het werkte demotiverend. We reden die Giro als voorbereiding op een goede Tour, maar we konden absoluut niet mee. Dat jaar besloten we dat we epo ook buiten de Tour zouden gebruiken.”

Dezelfde Patrick Lefevere die nog steeds heden ten dage hoogstwaarschijnlijk de wielersport weer aan het verzieken is.

Walnoot 09 mei 2018 21:51


Ze pakken een veel kleiner weggetje dan vorig jaar en er staat nauwelijks wind. Geen excuses om niet aan te vallen dus.
ton duk 09 mei 2018 22:08
Ik vind het een logisch punt
gr



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/05/2018 07:35 door ton duk.
Slimmerd 09 mei 2018 22:25
Gewoon een andere flank dan verleden jaar toch?
Tjappie2 09 mei 2018 23:30
Ja klopt. Dit jaar hebben ze vanaf zo’n 40 km voor de streep een bergoplopende aanloop tot in Belpasso, klein knikje naar beneden en dan begint de klim. Na een of kilometer of 3 (grofweg) in de beklimming komen ze door Ragalna en dan zo verder naar het Osservatorio.

Vorig jaar kwamen ze in de aanloop al door Ragalna, klein knikje, en toen begon de echte klim in Nicolosi.
diravi 10 mei 2018 07:21
Waarom die laatste zin...
Slimmerd 10 mei 2018 08:04
Het zit blijkbaar diep
Wanny 10 mei 2018 09:34
Froome zat er gisteren ook niet echt lekker bij op dat laatste klimmetje. Benieuwd of ie vandaag weer tijd gaat verliezen.
Fashionisto 10 mei 2018 09:51
diravi Schreef:
-------------------------------------------------------
> Waarom die laatste zin...

Cecchini kent z'n klassiekers. Een mooi voorbeeld van "ceterum censeo Carthaginem esse delendam."
Kuiperberg 10 mei 2018 10:01
Renners zagen gisteren ook dat Froome met moeite kon volgen in de laatste klim. Ik verwacht zeker vuurwerk. Pinot lijkt me heel goed en die wil wel. Ook benieuwd wat Poels doet als Froome niet kan volgen.
LD88 10 mei 2018 10:15
Volgende keer deze pakken dan:

[www.salite.ch]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/05/2018 10:16 door LD88.
Sub Culture 10 mei 2018 10:23
Heerlijk toch, die frustratie die er afdruipt in alles wat de man hier produceert?
Wanny 10 mei 2018 10:30
De commentatoren hadden ook niet echt in de gaten dat Froome op een gegeven moment op een klein gaatje zat
Blueprint 10 mei 2018 10:31
Poels gaat dan wachten.
Cecchini 10 mei 2018 10:49
Ah Subje die All the way out gaat, een zenuwinzinking nabij.
Sub Culture 10 mei 2018 11:18
En nu zijn eigen gemoedstoestand op een ander projecteren, het wordt alleen maar beter.
Luijt 10 mei 2018 11:41
Keurig wachten
Eddy Veen 10 mei 2018 11:59
Als Dumoulin nu het roze niet pakt, ben ik bang dat hij geen topfavoriet voor de eindzege is. Ik ben benieuwd of er nog mensen zijn die denken dat hij over een week of zo afstapt om zich op de Tour te gaan richten.
Cecchini 10 mei 2018 12:12
Kom op Eddy niet zo mismoedig. Froome staat al op bijna een minuut, Lopez op bijna 2 minuten, zelf staat hij 2e op 1 sec van een ook niet misselijke renner (een erg afgetrainde Dennis zo te zien bij de dagelijkse huldigingen), heeft zelf al een etappe gewonnen, vorig jaar stond Dumoulin na de Etna etappe op 10 sec 7e in het AK. Dat jaar daarvoor stond Dumoulin na de eerste aankomst bergop (logischerwijs gewonnen door Wellens) in het roze, om een paar dagen later met een pijnlijk zitvlak af te stappen. Kortom niet te snel in paniek raken Eddy, zou ik zeggen.
Eddy Veen 10 mei 2018 12:15
Je hebt me overtuigdwinking smiley
Bromertà 10 mei 2018 12:16
Kijk, wat jij tot ver voorbij de tolerantiegrens een zegetrein blijft noemen, ziet een ander als weer een patiënt van Dr Ibarguren die juichend over de meet komt.
Bromertà 10 mei 2018 12:28
Vorig jaar werd de Etna door tegenwind een ritje in gesloten blok, maar op Blockhaus gingen alle registers open toen Quintana dacht z'n slag te gaan slaan. Hij keek met verbazing hoe Pinot, Dumoulin en Mollema de achterstand tot een minimum wisten te beperken. Het drietal kwam toen tot ongeveer 96% van de stip aan de horizon. Een van Dumoulins beste.

Die stip ligt voor vandaag te wachten na 15km bergop tegen 6,52% in een tijd van 35'55" met een vermogen van 6,36 w/kg; uiteraard gereden door de Perfecte Renner die 74kg weegt en z'n vermogenscurve ideaal langs de Regel van Pete Riegel legt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/05/2018 12:28 door Bromertà.
Inigo 10 mei 2018 12:37
Na de eerste rit in Sicilie liet Dumoulin al bij de NOS optekenen dat het zitvlak wat te verduren had gehad... ;-)
Bromertà 10 mei 2018 12:40
Cecchini 10 mei 2018 13:12
Dekker wordt steeds meer een Waylon look-a-like, en net als Waylon steeds pafferiger. Je mag hopen, dat het niet zo als Boris Becker gaat worden.
Eindhovuh 10 mei 2018 13:51
Mag ik zeggen dat ik het commentaar op Eurosort tussen de reclames door helemaal niet onaardig vind?
Eindhovuh 10 mei 2018 14:06
30 man vooruit. O.a. Gesink en Oomen. En o.a.de la Cruz.
Wellicht ook Chavez, zou vreemd zijn als ze dat laten gaan.
Eindhovuh 10 mei 2018 14:10
Ook Henao, Haig, reichenbach, Hermans, Dombrowski, Ulissi, Polanc mee.
Wat een groep. Nu al 2,5 minuut.
JW 10 mei 2018 14:11
Méér dan interessante ontwikkeling !
Poker op hoog niveau !
Bromertà 10 mei 2018 14:13
Aan 't commentaar te horen is er zo ongeveer niets aan de hand.
diravi 10 mei 2018 14:13
Slaafs wachten
JW 10 mei 2018 14:23
Ik kan me moeilijk voorstellen dat renners als Chavez en Henao een vrijgeleide gaan krijgen tot de finish.
En de kopgroep is veel te groot en te divers om goed te blijven samenwerken.
Etc. etc.
Voorlopig is het een bijzonder boeiende koersdag.
Nog 100 km !
Inigo 10 mei 2018 14:30
Zie Sunweb op kop rijden in die kopgroep, waarom?
Sjorsoll 10 mei 2018 14:30
Waarom zou Chaves dit doen? Mss omdat ze met Yates de rit willen winnen maar niet de koers willen controleren of zo?

Kopgroep gaat het in ieder geval niet redden op deze manier.
ton duk 10 mei 2018 14:33
Omdat ze met Oomen de sterkste renner meehebben...is het logisch dat haga wat meerijdt
gr



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/05/2018 14:41 door ton duk.
Eazster 10 mei 2018 14:33
Astana likt zijn wonden.BMC Pokert ,het is wellicht aan Bahrein voor Pozzovivo.
Sjorsoll 10 mei 2018 14:35
Gesink heeft een neusje voor de ontsnapping. In de Vuelta zat hij telkens mee (vijf keer ofzo), in de Tour kreeg hij één kans voor z'n val, zat hij ook mee. Nu zit 'ie weer meteen in de goede groep. Jammer dat Chaves erbij zit.
Sjorsoll 10 mei 2018 14:52
Lijkt me toch niet gunstig als Chaves met een minuut voorsprong op Dumoulin aan de Etna begint.
gr
Pyama 10 mei 2018 15:07
Heeft iemand weleens bekeken wanneer de laatste fatsoenlijke uitslag van Chaves in een bergrit was?

@JW Chaves is met een S, weet je nog van vorige keer?
Adje Wijnands 10 mei 2018 15:20
Eddy Veen Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als Dumoulin nu het roze niet pakt, ben ik bang
> dat hij geen topfavoriet voor de eindzege is. Ik
> ben benieuwd of er nog mensen zijn die denken dat
> hij over een week of zo afstapt om zich op de Tour
> te gaan richten.


Waar komt die gedachte toch vandaan?
Je traint je toch niet het leplazerus om dan af te stappen
als het even tegen zit?
Clavan 10 mei 2018 15:21
In Australie in februari jl. Maar dat was geen europese bergetappe
ton duk 10 mei 2018 15:25
Oomen rijdt Chaves op 1 minuut en heeft dan met Dumoulin een aardige meesterknecht...
gr
Sjorsoll 10 mei 2018 15:42
Curzio 10 mei 2018 15:48
Vorig jaar lang gesukkeld met een blessure toch? Kon oas weer echt koersen in de Vuelta maar kwam toen tekort. Behalve dat hij de enige was in een van de eerste ritten bergop die de versnellingen van Froome kon beantwoorden. Hoe dan ook een gevaarlijke klant.
El Chaba 10 mei 2018 15:58
Bergvlakte 10 mei 2018 16:36
Gesink in de aanval!
rustdag 10 mei 2018 16:51
Mooi dat Gesink weer terug komt,maar waarom.
Luijt 10 mei 2018 16:56
Gesink er weer af
Anony 10 mei 2018 16:56
Toffe prestaties van Hermans, Oomen en Gesink.
Anony 10 mei 2018 17:01
Het is begonnen. Nog vijf kilometer, aanval Lopez en reactie Dumoulin en co.
Lopez nog alleen op kop.
rustdag 10 mei 2018 17:04
Yates Oogt heel sterk
Luijt 10 mei 2018 17:05
Goed werk Gesink. Knallen voor Bennet (en Dumoulin)
Bergvlakte 10 mei 2018 17:07
Jemig wat een sterke Bennett. Die zie ik best de top 5 halen
Sub Culture 10 mei 2018 17:11
Wat een demonstratie van de M Scott ploeg.
Curzio 10 mei 2018 17:11
De vraag is of hij 3 wk zo goed blijft.
Sjorsoll 10 mei 2018 17:20
Yates serieuze kandidaat voor de titel lijkt me.
Wanny 10 mei 2018 17:25
Dumoulin staat er nog altijd het beste voor. Lijkt nog niet helemaal op zijn top te zitten. Froome wat beter dan ik gedacht had.
ton duk 10 mei 2018 17:25
of andersom....dat Chaves onze Oomen op een minuutje rijdt...winking smiley
gr
Inigo 10 mei 2018 17:26
Inderdaad, prachtige etappe gereden door Gesink. Niet afgewacht en aan het einde nog mooi stevig geknecht. Bennet sterk ook!
Adje Wijnands 10 mei 2018 17:26
Aan Yates gaan ze een zware dobber krijgen, met zo’n vorm en zo’n ploeg is hij voor mij samen met Dumoulin de favoriet.
Curzio 10 mei 2018 17:27
Moet het nog zien als het over meerdere cols gaat in de derde week.
ton duk 10 mei 2018 17:27
Dumoulin bergop...ik sterf duizend doden..ene moment lijkt ie heel sterk...dan weer minder...ik kan dat nog steeds niet "lezen" bij 'm
gr
rustdag 10 mei 2018 17:28
Zelfde voor Tom. dit was normaal zijn etappe 1 Col
Tinuz 10 mei 2018 17:39
Volgende grote afspraak lijkt me pas etappe 14, op de Zoncolan. Vooralsnog lijkt geen van de grote favorieten overschot te hebben.
Yates duidelijk heet begonnen aan deze Giro.
Wanny 10 mei 2018 17:45
Dumoulin zal ook niet echt op de roze trui zitten te wachten. Goed dat Yates die pakt.
Sjorsoll 10 mei 2018 17:49
Meerdere bergen kan hij prima. Zie etappe over de Mortirolo, Stelvio en Umbrailpass waar hij waarschijnlijk de sterkste van iedereen was (maar dus moest inhalen door ingewikkelde darmen).
Pyama 10 mei 2018 18:00
Wat een prestatie van de Wilier ploeg! De ploegleider hoefde niet te zoeken naar zijn renners.
ton duk 10 mei 2018 18:03
1e HOL-uitvaller...DNF voor Boy v Poppel sad smiley ....
maar dat wordt ineens veranderd op PCS....toch als laatste binnen...thumbs up
gr



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/05/2018 18:05 door ton duk.
Orakel 10 mei 2018 18:05
De ene Britse puffer ingeruild voor de nieuwe.
rustdag 10 mei 2018 18:06
172 NED VAN POPPEL Boy TREK - SEGAFREDO 4h 47’ 49” 31’ 38”
Man zonder hamer 10 mei 2018 18:21
Orakel Schreef:
-------------------------------------------------------
> De ene Britse puffer ingeruild voor de nieuwe.

Volgens mij kwamen ze vanmiddag allemaal puffend over de streep. Op Yates na grinning smiley
stoempert 10 mei 2018 18:23
Als Yates deze vorm enigszins kan vasthouden gaat er weinig aan te doen zijn. Deed de rest als een stel krabbers lijken.
Man zonder hamer 10 mei 2018 18:26
stoempert Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als Yates deze vorm enigszins kan vasthouden gaat
> er weinig aan te doen zijn. Deed de rest als een
> stel krabbers lijken.

Dacht ik vorig jaar met Aru in die Vogezen etappe van de Tour ook. Zakte er uiteindelijk toch nog aardig doorheen. Parijs Rome is nog ver.
Sjorsoll 10 mei 2018 18:33
Hij heeft astma dus waarschijnlijk eindigt hij hoog inderdaad.
Wanny 10 mei 2018 18:44
Een weekje het gedoe van de roze trui er omheen is geen feest.
Curzio 10 mei 2018 18:51
Zien we hier een Pyrrhus overwinning zich voltrekken?
Wanny 10 mei 2018 19:04
Dat nooit, want winnen is winnen en hij pakt toch een halve minuut. En de roze trui dragen is natuurlijk ook wel een eer. Zeker als je nog niet veel in leiderstruien in grote rondes gereden hebt.

Dumulin, Froome en Aru hebben al eens grote rondes gewonnen en leiderstruien gedragen. Dus die zullen wat meer naar de langere termijn kijken en zich wat minder op de knikkers richten die onderweg op te rapen zijn.
Fashionisto 10 mei 2018 19:48
Tinuz Schreef:
-------------------------------------------------------
> Volgende grote afspraak lijkt me pas etappe 14, op
> de Zoncolan. Vooralsnog lijkt geen van de grote
> favorieten overschot te hebben.
> Yates duidelijk heet begonnen aan deze Giro.

De Gran Sasso is ook niet mis.
ton duk 10 mei 2018 20:03
Klopt, maar er stond heel even een DNF...
gr
JW 10 mei 2018 20:41
De laatste 100 km van de etappe heb ik pas na de koers kunnen bekijken.
Wat het allemaal echt waard is weet je pas over een paar weken. Sleutelvraag op dit moment lijkt vooral of Chaves en Yates drie weken zo sterk kunnen blijven.
Het zou me verbazen.

Mijn indruk is dat Dumoulin opnieuw goede zaken heeft gedaan.
Hij blijft heel hoog in het klassement, en ontloopt nog steeds alle heisa rond de leiderstrui.
Mooi, want nu al die trui verdedigen zou zijn ploeg voortijdig slopen.
Kuiperberg 10 mei 2018 20:53
Mooi voor Gesink dat hij weer eens vooraan reed. Ook mooi dat hij aangaf voor Bennet maar ook voor Tom te rijden. Dat Yates nu zo sterk rijdt is knap, maar heeft hij ooit drie weken lang op hoog niveau gepresteerd ? Ik moet het nog zien. En Pinot komt ook steeds beter voor de dag. Wordt een mooie Giro.
Cecchini 10 mei 2018 21:22
Ik zal het kort houden, een logisch zege voor Chaves, en een logische roze trui voor Yates. Was het nou Adam of Simon ? Zou het iemand in de gaten hebben dat de ene dag Adam opstapt en de andere dag Simon. Ik zie het verschil tussen Ronald en Michael Mulder ook niet. En om Pyama's opmerking nog even met cijfers te ondersteunen, de volgende cijfers

162 Mareczko Jakub Wilier Triestina - Selle Italia 26:26
163 Zardini Edoardo Wilier Triestina - Selle Italia ,,
164 Turrin Alex Wilier Triestina - Selle Italia ,,
165 Zhupa Eugert Wilier Triestina - Selle Italia ,,
166 Mosca Jacopo Wilier Triestina - Selle Italia ,,
167 Coledan Marco Wilier Triestina - Selle Italia ,,
168 Bertazzo Liam Wilier Triestina - Selle Italia ,,
169 Drucker Jean-Pierre BMC Racing Team ,,
170 Villella Davide Astana Pro Team ,,
171 Fonzi Giuseppe Wilier Triestina - Selle Italia ,,



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10/05/2018 21:23 door Cecchini.
lodjan 10 mei 2018 21:41
Mooi toch, dat ze Kuba ondersteunen?
Tjappie2 10 mei 2018 21:46
Villella heeft ook wel eens beter geklommen.
Tinuz 10 mei 2018 22:09
Ik kan die 2 ook niet uit elkaar houden. Het lijkt er wel op dat de ene Yates de andere heeft ingeslikt vanmorgen, gezien de opzienbarende snelheid waarmee het Yates-wezen vandaag richting finish reed.
LD88 10 mei 2018 22:28
Het is niet voor niks dat ze een ander programma rijden, die halen inderdaad elke dag de grote wisseltruc uit.
Walnoot 11 mei 2018 09:55
Simon heeft een wat ronder gezicht, ben er op gaan letten de afgelopen maanden. Adam stapt daarnaast overmorgen op in California dus vanaf dan lijkt de wisseltruc wat lastig uit te voeren. Voorts leek Adam altijd net de betere klimmer van de twee en Simon net de betere puncher. Als Simon nu al zo begint te klimmen en we er vanuit gaan dat ze op hetzelfde tempo ontwikkelen (zoals voorheen), dan belooft dat wel wat voor de Tour.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/05/2018 09:55 door Walnoot.
Bromertà 11 mei 2018 10:38
ik vind dat er toch nog iets te weinig wordt gesproken over Pozzovivo, over zijn stijl, over zijn ... gewicht: de eerste de beste zoekactie op internet geeft 53kg. Dat is voor zo'n dik proppie wel erg aan de magere kant. Domenico, prachtige voornaam trouwens, blinkt niet uit in aerodynamica. De zogenaamde Q-factor zal 'm een vette worst wezen. Hij rijdt wijdbeens als de gemiddelde deelnemer aan de Dikke Mannen Race in Katendrecht; er past een complete pispot tussen zijn gespreide korte beentjes.

Gisteren kwam ik dit plaatje tegen op de Twitter-account van velonCC. Een uitgewezen kans om het gewicht van Domenico eens aan een nader onderzoek te onderwerpen:

Laatste 4km in ca. 10 min volgens velonCC
Dumoulin 406 w P = 406 : 67 = 6,06 w/kg
Pozzovivo 356 w P = 356 : 53 (?) = 6,72 w/kg P[57] = 6,25 w/kg
Bennet 350 w P = 350 : 58 = 6,03 w/kg
O’ Connor 387 w P = 387 : 66 = 5,86 w/kg

Dat Pozzovivo extra energie verspeelt door zijn stijl staat buiten kijf, maar die 6,72 w/kg staat in geen enkele verhouding tot de overige drie. De magerzucht lijkt niet aan hem besteed en een gewicht van 57kg, nog steeds een kilootje lichter dan George, is wat mij betreft aannemelijker.

Werd er nog een beetje doorgekacheld op de Etna? Wat heet? De snelheid lag rond de 24 km/u, waardoor zolang mogelijk in het wiel zitten een voorwaarde was om niet vroegtijdig opgerookt te raken. Hier mijn cijfers, waarbij Oomen en Chaves een CdA van 0,25 krijgen tegen een 0,20 voor de rest.

[pbs.twimg.com]

De cijfers zijn gebaseerd op de gegevens van Strava van Ben O' Connor ( 66 kg ) die 371 w nodig had om boven te geraken.

[www.strava.com]
Horsie is back 11 mei 2018 12:03
Het begrip aerodynamica in de mond nemen maar ook het baanwielrennen op de kilometer beschouwen als een of andere obscure uithoek van een niche. Kan?!
De ETNA doet mij ook denken aan kachels, maar dan aan die dingen waar je als kind niet aan mocht komen.
Doorkachelen op de Etna met die magerzucht aan rapportcijfers? Stilletjes weer in de bank gaan zitten.
Gewicht is inderdaad een buitengewoon betrouwbare metric. Als sporter levenslang ervaring mee.

En dan de cijfers van het CdA congres?
Brat Wiggins zet zijn bril even op, wat lees ik hier toch. Ik had maar 0,22, op de wielerbaan welteverstaan.
Bromertà 11 mei 2018 13:04
Voor wie het ook allemaal te moeilijk is om te begrijpen, hier een korte toelichting. De energie om de luchtweerstand te overwinnen wordt bepaald door deze formule:




Als een renner vlak voor je rijdt, dan verandert er niets aan de dichtheid van lucht, niets aan de snelheid, maar alles aan het frontvlak dat door de wind snijdt.
De voorganger kan je zien als de neus van Pinocchio wanneer ie een Halbe doet.
Tjappie2 11 mei 2018 13:46
Ik heb de ballen verstand van zulke berekeningen, laat ik dat voorop stellen.

Wat ik me wel afvraag: Zijn dergelijke cijfers echt wat waard wanneer de wens van een renner om volle bak te gaan buiten beschouwing gelaten worden?

Bijvoorbeeld Bennett doet 6,03 w/kg. Maar of hij op z'n limiet zat of (met het oog op nog 2 zware weken) juist relatief heeft lopen sparen kan je hier toch niet uit opmaken? Goed, je hebt de befaamde "perfect cyclist", maar vorm van de dag is toch een ongrijpbaar iets dat mede bepaalt hoe diep iemand gaat en hoeveel watt per kg hij kan trappen?
Horsie is back 11 mei 2018 13:58
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Voor wie het ook allemaal te moeilijk is om te begrijpen, hier een korte toelichting. De energie om de luchtweerstand te overwinnen wordt bepaald
> door deze formule: Als een renner vlak voor je rijdt, dan verandert er niets aan de dichtheid van lucht, niets aan de snelheid, maar alles aan het frontvlak dat door de
> wind snijdt. De voorganger kan je zien als de neus van Pinocchio wanneer ie een Halbe doet.

Allemaal best maar de genoemde waarden voor het frontvlak zijn in mijn optiek een afgeleide. De winst van de renner die volgt (niet te vergelijken echter met de teamachtervolging afgezien van de hogere snelheden) wordt vertaald in een kleiner frontvlak. Dit komt op mij echter verwarrend over. Daarbij wordt er maar al te vaak op de pedalen gestaan (Simon Yates) met als gevolg een dramatische uitwerking op het frontvlak richting verdubbeling van de CdA waarden die jij opvoert. Ik zie dus niemand in een puur aero houding omhoog klimmen want dat zou zelfs bij de lage snelheden nog redelijk wat opleveren.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 11/05/2018 14:18 door Horsie is back.
Horsie is back 11 mei 2018 14:39
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------

> Wat ik me wel afvraag: Zijn dergelijke cijfers echt wat waard wanneer de wens van een renner om volle bak te gaan buiten beschouwing gelaten worden?

Volle bak ging alleen de verguisde Highlander JH tweemaal in Apeldoorn. Toen was de koek wel op.
Zelfs Simon Yates ging gisteren niet volle bak. Dus bij deze wegrenners moet je dat begrip als relatief beschouwen.

>
> Bijvoorbeeld Bennett doet 6,03 w/kg. Maar of hij op z'n limiet zat of (met het oog op nog 2 zware weken) juist relatief heeft lopen sparen kan je hier toch niet uit opmaken? Goed, je hebt de befaamde "perfect cyclist", maar vorm van de dag is toch een ongrijpbaar iets dat mede bepaalt hoe diep iemand gaat en hoeveel watt per kg hij kan trappen?

Sparen kan alleen de renner, die niet zijn hoogste vermogen hoeft aan te spreken voor een bepaalde klimsnelheid. Als je het maar net kunt bijbenen gaat het lijken op hangen in de turnringen. Hoe lang hou je het nog vol? Maar over de hele wedstrijd is het anders. Menig omaatje denkt waarschijnlijk dat ze ook maar moet gaan trainen voor de Giro, wattages blijven immers soms onder te moeten doen voor haar ondersteunende wattages op de Ebike.

Over het fenomeen vorm van de dag zou ik me maar geen zorgen maken. Het zijn allemaal uitgekiende topsporters, die maximaal kunnen presteren. Maar in deze ratrace zijn er natuurlijk altijd factoren die de zaak in het honderd kunnen laten lopen. Er zijn natuurlijk wel wielrenners, die onder toenemende vermoeidheid wel beter blijven presteren dan anderen. Het stemmetje in het hoofd negeren van zou je je niet zo uitsloven.

Ik moet nu gaan, want de hervatting van de training wacht.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen