Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

101st Giro d'Italia (2.UWT) 8e etappe

Gepost door Cecchini 
Cecchini 12 mei 2018 01:04
Stage 8 » Praia a Mare › Montevergine di Mercogliano (209k)



Parcours
De achtste etappe begint in Praia a Mare, waar een dag eerder de aankomst was. Ditmaal is de finishlijn in Montevergine di Mercogliano in de regio Campanië. Om 12:00 wordt het startsein gegeven voor deze rit over 209 kilometer, die van de organisatie drie sterren op een schaal van vijf heeft gekregen. De renners staat dus nogal wat te wachten. De route leidt hen opnieuw richting het noorden langs de kust tot aan Sapri, waar een uitstapje landinwaarts wordt gemaakt. Daar moeten de eerste hoogtemeters worden overwonnen, maar punten voor de bergtrui zijn er niet te verdienen.

Vanaf de havenplaats Agropoli is het parcours 45 kilometer biljartvlak, tot bij Salerno definitief wordt weggedraaid van de Tyrreense kust. Het is dan nog 55 kilometer tot de finish, maar waterpas wordt het nergens meer. Via Baronissi, Mercato San Severino en Contrada loopt het wegdek voor lange tijd verraderlijk omhoog naar Avellino en Mercogliano, aan de voet van de tweede aankomst bergop deze Giro. De Etna was twee dagen geleden de eerste en werd bijgeschreven op het palmares van Johan Esteban Chaves. De 28-jarige Colombiaan van Mitchelton-Scott was er de betere, nadat hij mee was geslopen in de vroege vlucht.

De zeventien kilometer lange Montevergine Di Mercogliano is niet de zwaarste horde met zijn gemiddelde van 5%, maar heeft inmiddels wel zijn plek verworven in de eregalerij van de Giro. Vijfmaal eerder kalkte de organisatie er een witte lijn als aankomstplaats. Armand Desmet (1962), Danilo Di Luca (2001 en 2007), Damiano Cunego (2004) en Bart De Clercq (2011) waren de overwinnaars met dienst. De Clercq profiteerde zeven jaar geleden van de afwachtende houding van de favorieten en kwam na een spannende finale als eerste over de finish. Die rit had ook een Nederlands tintje want Pieter Weening reed in het roze.

De slotklim begint al als de renners vanuit Torrette de Via Traversa opdraaien richting Mercogliano. De eerste tweeënhalve kilometer stijgen aan 4,1% en na vier kilometer rijden de renners al op het steilste gedeelte van de klim à 10%. Daarna vlakt het wegdek weer iets af, als de renners aankomen in Ospedaletto d’Alpinolo. Vanaf die plaats telt de beklimming nog zo’n tien kilometer en achttien haarspeldbochten. De rode vod hangt vlakbij het viaduct van de kabeltrein, die bezoekers vervoert naar de abdij van Montevergine. Bij dit negenhonderd jaar oude Santuario ligt de finish.



Weer en TV
De Giro trekt de bergen weer in en dat betekent wisselvallig weer. Op de top in Montevergine schommelen de temperaturen tussen de 13 en 20 graden met een klein zonnetje aan een verder bewolkte hemel. Eurosport 1 is er vanaf twaalf uur weer bij om de etappe te verslaan.

Algemeen Klassement
1 Yates Simon Mitchelton-Scott 20 26:31:30
2 Dumoulin Tom Team Sunweb 0:16
3 Chaves Johan Esteban Mitchelton-Scott 0:26
4 Pozzovivo Domenico Bahrain Merida Pro Cycling Team 0:43
5 Pinot Thibaut Groupama - FDJ 0:45
6 Dennis Rohan BMC Racing Team 0:53
7 Bilbao Pello Astana Pro Team 1:03
8 Froome Christopher Team Sky 1:10
9 Bennett George Team LottoNL-Jumbo 1:11
10 Aru Fabio UAE-Team Emirates 1:12

Cecchini 12 mei 2018 01:05
Mario = uit de Volkskrant over 100 jaar Giro d'Italia



Misschien komt het omdat ze met de fiets naar hun werk gaan, maar wielrenners zijn geen voetballers. Ze zijn bescheiden, toegankelijk. Aanraakbaar zelfs. Ze praten met hun fans, dragen geen hoeden, hebben zelden tatoeages en als ze vallen, roepen ze om een nieuw wiel in plaats van een gele kaart. Maar er is een uitzondering, namelijk de grootste Italiaanse sprinter ooit: Mooie Mario Cipollini.

Mooie Mario is nog onbereikbaarder dan een voetballer. Of zoals zijn manager verklaart: ‘Mario è uno superstar’, waarbij hij dat laatste woord met precies het Italiaanse accent uitspreekt dat iedere zomer weer drommen Britse tienermeisjes naar de stranden van Rimini trekt.


Mario is een superster, altijd al geweest. Hij is de man die een klein schandaal veroorzaakte toen hij vlak voor een audiëntie bij de paus naakt poseerde in een tijdschriftreclame.En toen de Giro in 2002 in Groningen startte, was Mario niet te pruimen omdat hij, zo zei hij later, door bijna niemand werd herkend.
Wij willen met Cipollini praten over schoonheid. Over de schoonheid van Italië in het algemeen en die van de Giro in het bijzonder. Dat moet eigenlijk wel met hem, want als het wielerpeloton de wereld is, is Mario Cipollini zonder twijfel Italië.

Snel, gladjes, overdreven charmant en ijdel vanaf zijn geëpileerde wenkbrauwen tot zijn geveilde kleine teen, maar ook smaakvol, prachtig gevormd en behept met een fantastische geschiedenis.

Cipollini won 42 Giro-etappes, maar wordt vooral herinnerd vanwege zijn ijdelheid. Zo heeft hij in zijn Villa in het Toscaanse Lucca een inloopkast met daarin 160 pakken, 400 paar schoenen en 700 overhemden.

Altijd verscheen hij aan de start in opvallende fietstenues, gehoon van het publiek en boetes negerend. Cipollini begreep als geen ander dat sport ook om entertainment draait. Mooie Mario was rock 'n roll op banden met acht bar erin.

Van alle Italiaanse wielerwedstrijden is de Giro verreweg de mooiste. Vraag maar aan de renners die de speciaal door Dolce & Gabbana ontworpen roze trui kregen omgehangen door rondemissen waar zelfs Berlusconi nog van zou steigeren.



Na wekenlang onbeantwoorde telefoontjes, smsjes en mailtjes, stuurt de manager van Cipollini begin mei een verontschuldigend bericht terug namens zijn superstar. Mario is te druk.Hij is te druk met zijn fietsmerk, zijn sterrenstatus, zijn leven tussen de cipressen in Luca. En misschien heeft Mooie Mario ook wel gelijk. Over la grande bellezza praat je niet. Dat ben je.





1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/05/2018 01:20 door Cecchini.
Slimmerd 12 mei 2018 08:52
ton duk 12 mei 2018 09:30
Ik moest ff checken ...ach,hij staat ook al weer op 6 minuten, dus kan hij het ook via de kopgroepvariant doen vandaag

Bouwmantijd...op 19 minuten...Op een gegeven moment heb je toch genoeg achterstand, denk ik dan van achter de pc, en hoef je toch niet dagelijks minuten te pakken ?

gr
Tinuz 12 mei 2018 10:14
Lijkt me voor de klassementsgegadigden zaak dat krullebol Yates hier geen boni's pakt of op een andere manier nog verder uitloopt. Meestal wordt het hier op Montevergine een sprint van een man of 20-25 volgens mij.
Overigens valt op hoe goed gestoffeerd die Mitchelton-Scott ploeg is, met o.a. de Tsjechische broodrijder Kreuziger en Nieve die er naar verluidt meer verdient dan bij Sky (?).
Bromertà 12 mei 2018 10:35
Deze berg is er een voor het buitenblad.

Mihai Cazacu @faustocoppi60
The climbing record on Montevergine di Mercogliano: 31 min 20 sec by Danilo Di Luca, Riccardo Ricco and Damiano Cunego in Giro d'Italia 2007. Average speed 29.30 km/h. Needless to say, it will be hard to beat. #Giro101
rustdag 12 mei 2018 10:42
Hoe zou het met Ten Dam zijn, gaat hij vandaag nog overleven, en wordt morgen zijn waterloo. Zou mooi zuur zijn voor hem en de ploeg.
Bromertà 12 mei 2018 10:42
Mijn rekenblad hou ik schoon. Teveel factoren die met wieltjeszuigen te maken hebben. Neemt niet weg dat 't wel oorlog kan worden op deze slotklim. Vooral het collectief zal van invloed zijn: Astana en Mitchelton-Scott. Noeste stoempers, ergens tussen klimmer en hardrijder, type LLS, met massa's boven de 70. Hoewel de snuiver Yates ook de grote plaat langdurig rond kan malen.

En Wellens? Denkkutnie. Week is nog niet om. Hoe's't met de warmte?
Fashionisto 12 mei 2018 12:44
Bart de Clercq won hier zeven jaar geleden.....die zege heeft hij nooit een waardig vervolg kunnen geven. Iemand die weet hoe en waarom niet? Veel tegenslag?
lodjan 12 mei 2018 13:07
Kopgroep

Tosh Van der Sande (BEL)
Manuel Senni (ITA)
Koen Bouwman (NED)
Jan Polanc (SLO)
Rodolfo Torres (COL)
Markel Irizar (SPA)

03'00"Peloton

Er zouden nog enkele renners aansluiting zoeken. Iemand beeld?
lodjan 12 mei 2018 13:12
Dit zijn ze:
Villella, Van der Sande, Torres, Mohoric, Pedersen, Bouwman, Montaguti en Polanc 
Koppi 12 mei 2018 13:13
De dag die je wist dat komen zou: Koen in de kopgroep!
Fashionisto 12 mei 2018 13:34
Koppi Schreef:
-------------------------------------------------------
> De dag die je wist dat komen zou: Koen in de
> kopgroep!

Met Jan Polanc.
Horsie is back 12 mei 2018 14:55
Ah, het wieltjeszuigeneffect. The Secret of Cycling, het oer-hollandse boek zegt het allemaal.

Stel je beklimt in je uppie de bekendste Alp met een gemiddelde snelheid van 15,58 km/h.
Voor de tweede renner is het wieltjeszuigeffect dan zegge en schrijve 0,18 km/h, oftewel voor de hoofdrekenaars 5 cm per seconde.
Voor een groep van vijf is dat 0,25 km/h = afgerond 7 cm per seconde.
Voor een pelotonnetje is dat 0,30 km/h = ietsje meer dan 8 cm per seconde.

Toch gewoon te verwaarlozen!? Het is toch een schande dat het werkblad van Bromertà leeg blijft.
Deze geringe effecten gelden voor steile hellingen, die echter ook bij gelijkblijvend niveau het verschil maken.
Gewicht van de rijder en/of de renfiets speelt erg snel een veel grotere rol.

Bij hogere snelheden speelt het wieltjeszuigeffect natuurlijk een steeds groter wordende rol.
Zou je als door een katapult vooruit getrokken gedurende de race ineens tegen de achterbips van Hoogland aankijken, zou je beseffen wat een enorm effect dat teweegbrengt. Maar ja, hoe kom je vanuit stilstaande start in dat kielzog als een renner met bijna honderd kilogram de eerste 125 m aflegt in 10,829s en door stormt tot een 1/8 kilometer segment van gemiddeld 71,16 km/h?
Curzio 12 mei 2018 16:43
Tosh is 3x zo goed als de rest van de kopgroep, maar vindt het blijkbaar zo gezellig dat hij niet echt wil wegrijden. Koen lijkt me de minste van het stel.
Curzio 12 mei 2018 16:49
H'm, misschien eerder de slimste? Afijn, de vluchters gaan het niet redden.
rustdag 12 mei 2018 16:55
Ten dam gelukkig nog mee. wel goed in gepakt.
Fashionisto 12 mei 2018 17:00
Onbegrijpelijk dat geen enkele ploeg durft de vluchters te halen, wetende dat 10 bonificatieseconden een wereld van verschil kan betekenen in een wedstrijd waar vorig jaar de top-5 binnen 1.5 minuut stond.
Curzio 12 mei 2018 17:05
Waar is die Froome mee bezig zeg?

Koen trouwens bergop de beste, mijn nederige excuses aan hem en zijn geliefden.
Sjorsoll 12 mei 2018 17:08
Als hij dit redt is het echt knap. Vrees ervoor.
Curzio 12 mei 2018 17:17
Raar gezicht, heet leek alsof de favorieten deze etappe liever niet op hun naam brachten? Wel mooi nummer van Carapaz.
Eindhovuh 12 mei 2018 17:17
Verkeerde plek



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/05/2018 17:18 door Eindhovuh.
Studio Badmuts 12 mei 2018 17:17
Jammer kleine 1,5 km voor de meet bijgehaald. Goed gestreden
Eindhovuh 12 mei 2018 17:18
Blijft misgaan.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/05/2018 17:18 door Eindhovuh.
Eazster 12 mei 2018 17:18
Vreemd toch ook hoe Mitchelton Scott en Sky zowat het gat op ongevaarlijke mannen dicht rijden en vervolgens Carapaz gewoon weg laten rijden tot Pinot besloot ook nog voor wat boni's te willen sprinten.
Jammer voor Bouwman ,maar hij heeft zich sterk laten zien.
lodjan 12 mei 2018 17:18
Jammer Koen! Ook voor mijn (afval)ploeg.
Eindhovuh 12 mei 2018 17:19
Zonde voor Bouwman. Knap gereden.
De rest van de etappe weinig aan, alweer eigenlijk.
rustdag 12 mei 2018 17:19
Ja heel vaag, niemand deed wat. ze lieten hem gewoon weg rijden. de groep bestond uit meer dan alleen de Klasm rijders.
rustdag 12 mei 2018 17:20
Ja en we zijn toch echt met de Giro bezig.
Sjorsoll 12 mei 2018 17:22
Niet des Giro's tot nu toe, beetje saai. Hopelijk morgen vuurwerk op het einde.
Eddy Veen 12 mei 2018 18:09
Misschien is het niet uit luxe, maar Dumoulin heeft verstandig gekoerst tot nu toe en geen onnodige energie verspeeld.
Pyama 12 mei 2018 19:37
Zijn ze niet gewoon bang voor morgen?
Bromertà 12 mei 2018 19:38
Je ziet weleens van die toch wat bekrompen reacties op mijn berichten. Vandaag was weer een stuitend voorbeeld: over cm en meer van dat geneuzel. Blijkbaar is de mechanica van het fietsen ingewikkeld voor wie zonder inzicht verdwaalt in details. Iedereen kan op zijn klompen natellen dat het vermogen om de luchtweerstand te overwinnen bij een snelheid van ca. 30 km/u rond de 90 tot 100 watt zal bedragen. Wie in het wiel zit, met 'n CdA van 0,20 ipv 0,30 bespaart zo'n 30 tot 40 watt. Voor de meesten is dat al gauw zo'n 0,5 w/kg. Het devies voor vandaag werd dan ook door alle AK-rijders opgevolgd: volgen en geen gekke dingen doen.

Morgen een ander verhaal want de laatste kilometers gaan over meer dan 8%. En ze gaan boven de 2000m eindigen. Ook leuk.
Curzio 12 mei 2018 19:48
Kan best zijn, maar zo'n Formolo maar ook Pinot willen toch wel een etappe winnen? En daar even een kilometertje voor doortrekken?
Horsie is back 12 mei 2018 21:44
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Je ziet weleens van die toch wat bekrompen reacties op mijn berichten. Vandaag was weer een stuitend voorbeeld: over cm en meer van dat geneuzel. Blijkbaar is de mechanica van het fietsen ingewikkeld voor wie zonder inzicht verdwaalt in details. Iedereen kan op zijn klompen natellen dat het vermogen > om de luchtweerstand te overwinnen bij een snelheid van ca. 30 km/u rond de 90 tot 100 watt zal bedragen. Wie in het wiel zit, met 'n CdA van 0,20 ipv 0,30 bespaart
zo'n 30 tot 40 watt. Voor de meesten is dat al gauw zo'n 0,5 w/kg. Het devies voor vandaag werd dan ook door alle AK-rijders opgevolgd: volgen en geen gekke dingen doen.

Bromertà betrappen op een bekrompen reactie is nog niet zo gemakkelijk. Wellens/Nietens. Hij schijnt me zozeer met zichzelf verstrengeld, dan hij niet anders kan bedenken dan zaken in relatie te zetten tot zijn 30 km/h cruisesnelheid recent in Rotjeknor, met wat teugewind, allez. Wie zat hem dan achterna?
Ik probeerde duidelijk te maken dat op serieuze hellingen wieltjeszuigen echt niet zo'n dingetje is, zoals velen denken, alhoewel in topsport uiteraard elke centimeter per seconde telt. In een tijdrit is 3600x0,01m=36m. Op de Alp dus bij mijn gegeven voorbeeld voor het pelotonnetje dus 3600*0,08m=288m al meer dan een minuut.

Dan toch maar het voorbeeld bij 300W van zeg maar het zogenaamde peloton gemiddelde: 40,41km/h. Wederom volgens Secret of Cycling (3 autoren).

CdA 0,30 > 40,41 km/h > renner alleen
CdA 0,27 > 41,78 km/h > voorste renner bij twee renners
CdA 0,255 > 42,55 km/h > 2 renners samen
CdA 0,225 > 44,27 km/h > achterste renner bij twee renners
CdA 0,20 > 45,94 km/h > groep van 5 renners
CdA 0,18 > 47,50 km/h > peloton (menig oma kan in de buik met 250W ondersteuning best mee, voor hoe lang is een andere kwestie)

Hier zie je mooi de kat en het muisspel van het wielrennen.
Maar dit alles verandert dramatisch wanneer het flink bergop gaat. Het wieltjeszuigeffect vermindert dramatisch en elke renner moet hoe dan ook eerst in staat zijn dat eigen gewicht en dito renfiets omhoog te sjouwen. Dat is uiteraard ook de reden dat we geen honderden meters lang wagonnetje de Alp zien beklimmen.

Ter afsluiting nog een bekrompen reactie Horsie zijds.

Recent is nog het wieltjeszuigeffect (bijv, Poels/Froome) onderzocht door ene Fred. Formeel nog niet gepubliceerd.
2,7 km 7,4% toch een redelijk stukje Giro bergop. Tijdverschillen 4,2% +/- 3,1%. Op topniveau niet mis uiteraard.
Guess what? De runner-up had het meeste plezier en vooral op de laatste 300m nog meer dan 10% aan extra vermogen over. Het zogenaamde Alberto Cova effect of moeten we nu spreken van Simon Yates. Hartslag en lactate concentratie bleken echter niet significant verschillend.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 12/05/2018 22:59 door Horsie is back.
Bromertà 12 mei 2018 23:27
De slotklim van vandaag op Strava toont deze cijfers:

[www.strava.com]
3 George bennett May 12, 2018 28.5km/h - 313W PM 1,464.2 31:14
15 Koen Bouwman May 12, 2018 26.6km/h 170bpm 336W PM 1,371.3 33:21

P[Bennet] = 313 : 58 = 5,40 w/kg
P[Bouwman] 336 : 60 = 5,60 w/kg



We zien dat Bouwman, die een geweldige indruk heeft achtergelaten, ruim 2 minuten langer over de slotklim deed dan Bennet, die zo'n beetje in dezelfde gewichtsklasse valt. Toch had Bouwman een hoger vermogen per kilogram. Zoals gezegd is de reden het op kop rijden bij een relatief hoge snelheid. Zou Bouwman de slotklim 2 minuten rapper hebben afgelegd, net zo snel als Bennet, dan had ie uiteraard grandioos en verdiend winnaar geworden, maar dan had ie daar wel ruim 0,5 w/kg meer vermogen per kilo tegenover moeten stellen.

P[Bouwman 31’14”] = 33’21 : 31’14 X 5,60 = 5,98 w/kg

QED
Bromertà 12 mei 2018 23:40
Horsie is back 13 mei 2018 02:54
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> De slotklim van vandaag op Strava toont deze
> cijfers:
>
> [www.strava.com]
> 3 George bennett May 12, 2018 28.5km/h - 313W PM
> 1,464.2 31:14
> 15 Koen Bouwman May 12, 2018 26.6km/h 170bpm 336W
> PM 1,371.3 33:21
>
> P[Bennet] = 313 : 58 = 5,40 w/kg
> P[Bouwman] 336 : 60 = 5,60 w/kg
>
>
>
> We zien dat Bouwman, die een geweldige indruk
> heeft achtergelaten, ruim 2 minuten langer over de
> slotklim deed dan Bennet, die zo'n beetje in
> dezelfde gewichtsklasse valt. Toch had Bouwman een
> hoger vermogen per kilogram. Zoals gezegd is de
> reden het op kop rijden bij een relatief hoge
> snelheid. Zou Bouwman de slotklim 2 minuten rapper
> hebben afgelegd, net zo snel als Bennet, dan had
> ie uiteraard grandioos en verdiend winnaar
> geworden, maar dan had ie daar wel ruim 0,5 w/kg
> meer vermogen per kilo tegenover moeten stellen.
>
> P[Bouwman 31’14”] = 33’21 : 31’14 X 5,60 =
> 5,98 w/kg
>
> QED

Bouwman had net als Nikki afgelopen winter 4 kg weg moeten toveren, dan had hij niet veel meer hoeven doen.
Toveren is echter niet iedereen gegeven.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen