Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

Rustdag 2 Giro voor al uw beschouwingen

Gepost door Cecchini 
Cecchini 14 mei 2018 01:04
Simon Yates, de man in het roze, laat zich vooralsnog niet gek maken



Wie de belangrijkste concurrent van Tom Dumoulin is voor de eindzege in deze Giro d’Italia? Zonder twijfel Simon Yates van Mitchelton-Scott, zeggen ze eensgezind bij Sunweb. Na de winst op de Etna liep hij zondag nog verder uit op zijn concurrenten door de etappe naar Gran Sasso te winnen.

Deze Giro moet de grote doorbraak als klassementsrenner worden voor de 25-jarige Yates. Vorig jaar werd hij zevende in de Tour de France en won hij bovendien de witte trui, het klassement voor de beste jongere. Met zijn zevende plek in de openingstijdrit in Jeruzalem, slechts 20 seconden achter Dumoulin, liet hij zien dat hij dit jaar weer beter is geworden.

Yates - muizig gezicht, vriendelijke oogopslag - is met zijn 1 meter 72 en 59 kilo onmiskenbaar een klimmer. De roze trui zit strak om de bovenarmen, die doen denken aan luciferhoutjes. Op de verplichte persconferenties na de race beantwoordt Yates de vragen met Britse beleefdheid, een beetje behoudend. ‘Nee, echt een spraakwaterval is hij niet’, zegt zijn ploegleider Matthew White. ‘Maar ’s avonds aan tafel wordt veel met hem gelachen. Simon heeft namelijk ook van die typisch Britse, droge humor.’

Talentvolle broertjes
White herinnert zich nog de eerste keer dat hij Simon en zijn tweelingbroer Adam Yates ontmoette zo’n vijf jaar geleden. De twee vrijwel identieke renners boden zich aan bij de ploeg. Lang hoefde White niet te twijfelen: hij had de twee aan het werk gezien in de Tour de l’Avenir, een van de zwaarste etappekoersen voor beloften. Een goede graadmeter: eerder al wonnen onder andere Joop Zoetemelk, Miguel Indurain en Nairo Quintana de meerdaagse Franse wedstrijd. Adam werd in 2013 tweede in het algemeen klassement, Simon won twee etappes.

Broedertwist legde op jonge leeftijd de basis voor het succes van de talentvolle Yates-broertjes. Trainingsritjes op de geaccidenteerde wegen rondom hun geboorteplaats Bury, net buiten Manchester, eindigde steevast in een wedstrijd. Adam, in een interview met ProCycling: ‘Elk klimmetje probeerde je net iets harder dan de ander te fietsen. Net een banddikte voorsprong te nemen. Dat werd binnen de kortste keren een wedstrijd. We leerden eerder racen dan trainen.’

De twee jongens lijken zo op elkaar dat de grap al meermaals gemaakt is: zouden ze niet gewoon stiekem om-en-om een etappe fietsen? Televisiecommentatoren moet het doen met ezelsbruggetjes als de kleur van het brilmontuur.

Zoals bij meer Britse topwielrenners begon de carrière van Simon Yates op de wielerbaan. In 2013, voordat hij zich volledig ging toeleggen op het wegwielrennen, werd hij wereldkampioen op de puntenkoers. Een jaar later werd Yates voor vier maanden geschorst na een positieve dopingtest tijdens Parijs-Nice voor een ‘onbedoelde overtreding’. Yates kreeg het middel terbutaline ter behandeling van astmaproblemen. De ‘administratieve fout’ lag bij de teamarts, die was vergeten vrijstelling aan te vragen voor het middel.

Yates ging diep door het stof. ‘Maar hij laat zich niet gek maken’, zegt performance manager Alex Camier, die in aanloop naar de Giro dagelijks met Yates trainde. ‘Hij laat het fietsen niet zijn leven dicteren. Dat zal niet veranderen als hij de Giro wint.’

Volkskrant / Just Fontein



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2018 01:08 door Cecchini.
Cecchini 14 mei 2018 01:06
Dumoulin beperkt schade in Giro: ‘Paar kleine mannetjes zijn beter dan ik bergop’



Bergop zijn er een paar kleine mannetjes beter dan ik’, is de conclusie van Tom Dumoulin, zondag na de negende etappe van de Giro d’Italia. Veel meer dan 12 seconden op zijn concurrenten verloor de Sunweb-kopman niet in de laatste kilometers van de klim naar Gran Sasso in de Italiaanse Abruzzen. ‘Met een zevende plek in een zware bergetappe mag ik tevreden zijn.’

38 seconden is nu zijn achterstand nu op rozetruidrager Simon Yates (Mitchelton-Scott). Ook Yates’ teamgenoot Esteban Chaves ging Dumoulin voorbij in het algemeen klassement. Hij heeft zes seconden voorsprong op de Nederlandse titelverdediger. Het was de verwachting: ‘Die springveren moeten in dit soort etappes tijd pakken op een klimmende tijdrijder zoals ik.’

Terwijl om hem heen wielrenners zich verdringen om op tijd bij de gondel naar het dal te kunnen zijn, komt Dumoulin na de finish op zijn gemak via een ondergrondse tunnel de trap op. Hij heeft zich goed ingepakt met muts en windjack. Over het tijdverlies maakt hij zich geen zorgen. Er wacht nog een tijdrit, volgende week dinsdag: 34,2 kilometer over de heuvels tussen Trento en Rovereto. Daar moet hij tijd goed kunnen maken.

Vorig jaar won Dumoulin de Giro op de laatste dag. Hij stond op achterstand in het algemeen klassement, maar was van de klassementsrenners veruit de sterkste in de slottijdrit. De schade beperken was het plan in de eerste week: ‘Je hoopt altijd op meer. Maar toen we eenmaal op hoogte waren voelde ik: niet met alle versnellingen mee gaan. Op eigen tempo rijden.’

Heftige dagen

Hij is toe aan de rustdag. Vorige week stond de vrije dag in het teken van de reis tussen Israël en Sicilië. ‘Het waren heftige dagen. Volgens mij snakt iedereen naar een dag rust’, zegt Dumoulin als hij opstaat om de volgende gondel te halen. Als hij hoort dat viervoudig Tourwinnaar Chris Froome (Sky) meer dan een minuut heeft verloren, houdt hij even stil. ‘Oeh, dat is wel heel veel.’

Sunweb-ploegleider Arthur van Dongen is blij dat zijn kopman zo relaxt is. Dat was begin dit jaar wel anders. Tijdens de Abu Dhabi Tour in februari was te zien hoe Dumoulin met zijn fiets smeet na materiaalpech. Een zeldzaam beeld bij de bedachtzame Limburger: de frustratie won het van de ratio. Na een valpartij in de Tirreno-Adriatico een maand later stapte er ‘een gebroken man’ in de auto bij Van Dongen. ‘Dat was niet de Tom die ik ken.’

Die avond ging Van Dongen voor een goed gesprek van man tot man naar de hotelkamer van Dumoulin. Dat was nodig, voelde Van Dongen. ‘Vertrouw op je gevoel, dat laat je nooit in de steek’, was het vaderlijke advies van zijn ploegleider. ‘Je hoeft je niet meer te bewijzen.’

Tomeloze ambitie had Dumoulin in de wintermaanden verblind voor signalen van zijn lichaam. Rustdagen werden overgeslagen. Elke training ging hij tot het uiterste. Het trok niet alleen een wissel op het fysiek van Dumoulin, hij kon ook niet meer onbevangen op zijn fiets klimmen voor een trainingsrit. Hij kwam niet meer uit de ‘negatieve mindset’, zei hij daarover in een interview met NRC. De bewijsdrang werd een last die in die maanden altijd met hem mee reed.

In de Giro worden de verwachtingen getemperd. Met nog twee weken te gaan en een aantal zware bergritten in het verschiet is nog alles mogelijk, zegt ploegleider van Dongen. Maar van een ‘negatieve mindset’ is al lang geen sprake meer.

Tijdens de hoogtestage in aanloop naar de Giro werden alle randzaken buiten de deur gehouden. Sam Oomen, de belangrijkste helper van Dumoulin in de bergen was ook mee. ‘In de Sierra Nevada was het belangrijkste doel: weer genieten van het fietsen tegen een berg op. Dat is de liefde die Tom en ik delen. Weg van alle dingen waar we niet op zitten te wachten. Weg van alle heisa. We hebben het dus niet veel gehad over die bewuste wintermaanden.’

Aan randzaken en heisa ontsnapt Dumoulin niet in Italië. De rij met journalisten is elke dag lang. Hij neemt ruim de tijd voor selfies en handtekeningen. Daar is geen ontkomen aan, weet Oomen inmiddels. ‘Hij is hier in Italië bijna een god.’

Volkskrant / Just Fontein
PVW 14 mei 2018 06:30
> Wie de belangrijkste concurrent van Tom Dumoulin
> is voor de eindzege in deze Giro d’Italia?
> Zonder twijfel Simon Yates van Mitchelton-Scott,
> zeggen ze eensgezind bij Sunweb. Na de winst op de
> Etna liep hij zondag nog verder uit op zijn
> concurrenten door de etappe naar Gran Sasso te
> winnen.
>

Gisteren bij Eurosport hadden ze het ook al steeds over de tweede winst voor yates. Ik neem maar aan dat ze het over tijdswinst hebben.

Sterkste ploeg, nu al de nrs 1 en 2 in het AK en nog maar 1 tijdrit te gaan. De kans dat een van de twee het tot het einde gaat kunnen uitzingen lijkt me aanzienlijk.
Luijt 14 mei 2018 09:40
Onbegrijpelijk al die vergaande conclusies, vooral ook bij televisiecommentaar.
Yates nu topfavoriet, terwijl hij nog nooit consistentie over drie weken heeft laten zien...?
Froome al afschrijven omdat ie een minuut verliest? De wens zal wel de vader van de gedachte zijn.
Mij lijkt 't allemaal wat voorbarig.

Pinot oogt sterk. Dumoulin ook. Fijne beelden waren het sowieso daar op die Gran Sasso.
Tjappie2 14 mei 2018 09:46
Ik moet toegeven dat ik Yates wel zo sterk vind dat ik wat problemen voorzag voor Dumoulin. Een kleine vergelijking met vorig jaar stelde me echter gerust. Vorig jaar na de 9e etappe 30 seconden achterstand op Quintana, nu 38 seconden op Yates van wie ik verwacht dat ie nog wel een slechte dag gaat hebben.

Ik denk dat ik -evenals mogelijk de commentatoren - gewoon met wat hogere verwachtingen zit m.b.t. Dumoulin. Vorig jaar mocht het, nu moet het. Dan zie je al snel beren op de weg.
Heisenberg 14 mei 2018 09:53
Complimenten voor Team Lotto-Jumbo. Al een mooie ritzege en in totaal al zeven top-10 plaatsen (waarvan zes top-5). Bovendien hoort Bennett voorlopig bij de beste 10 klassementsrenners.
Luijt 14 mei 2018 10:23
Ik voeg graag aan mijn eigen bespiegelingen van de kouwe grond toe dat Lotto Jumbo opnieuw in positieve verrast in een grote ronde. Bijna dagelijks doet men mee voor de etappewinst en Bennet klopt/klampt opnieuw aan bij de wereldtop van klassementsrenners. Knap.
Dat Gesink dat eigenlijk ook zou kunnen - en beter - zij dan maar zo.
ton duk 14 mei 2018 10:28
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> > Dat Gesink dat eigenlijk ook zou kunnen - en beter
> - zij dan maar zo.


smileys with beer
Curzio 14 mei 2018 10:33
Wat te denken van Poels. Ik.heb de etappe van gisteren zelf niet kunnen zien, maar als ik het zo lees lijkt het een beetje op de Vuelta van vorig jaar: nauwelijks toekomen aan knechtenwerk maar ook geen overtuigende aanspraken kunnen maken op een eigen klassement. (De 6e plek van de Vuelta was geflatteerd, hij was eigenlijk alleen de voorlaatste dag goed en was volstrekt kansloos voor de podiumplekken). Vraag me af of Froome nog wel zo blij is met Poels, daarnaast denk ik niet dat Sky veel grond heeft om hem eens zelf kopman te maken. Al zal hij vast nog wel een wonderdag hebben, wellicht op de Zoncolan.
Fashionisto 14 mei 2018 10:43
Ik heb het idee dat Dumoulin nog niet op z'n best is, met in het achterhoofd de Tour de France. Zou het kunnen dat hij zijn piek bewaart voor het einde van de Giro? Of is dit meer een hoopvolle gedachte? Dezelfde vlieger zou natuurlijk voor Froome kunnen opgaan...
Sjorsoll 14 mei 2018 11:02
De vergelijking met vorig jaar gaat niet helemaal lekker. Vorig jaar na etappe 9 kwam er nog zo'n 70 kilometer aan tijdrit aan. Nu maar 35.
Tjappie2 14 mei 2018 11:07
Vorig jaar was de concurrent een berggeit eerste klas. Dit jaar een bleek Anglicaantje dat een grote wisseltruc moet doen met z'n broertje om een grote ronde vol te kunnen houden.
Eazster 14 mei 2018 11:10
Tuurlijk moeten we zien of Yates het nog maar weet vast te houden, maar gelde datzelfde scenario niet voor Dumoulin vorig jaar? Wedden dat miljoenen mensen zeiden we moeten het nog maar zien..., die heeft het nog nooit 3 weken vol gehouden. Klasse is er gewoon en daarbij heeft Simon dus al eens een 7e stek in de Tour weten te behouden ,toch ook geen kleine race over 3 weken,
Geen Panic Button mode aanzetten voor Dumoulin ,want dat heeft sowieso geen zin. Hij doet eigenlijk alles goed tot dusver. Als er dan toch eentje bovenuit steekt ,so be it.
Eazster 14 mei 2018 11:12
Nou Poels die wachtte toch echt op Froome gisteren. Maar die kon gewoon niet dat groepje bijhouden en dat had Poels denk ik gewoon niet meer in de gaten.
Jammer van die minuut die hij weer verloor. Hij staat nu in beetje in het vagevuur van het AK. Anders had SKY misschien wel een keer gekozen voor een schijn kopman.
Curzio 14 mei 2018 11:31
Kan je dat niet in de gaten hebben bij een man die zoveel in zn oortjes praat als ware hij Mart Smeets aan tafel bij DWDD?
ton duk 14 mei 2018 11:32
Eazster Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nou Poels die wachtte toch echt op Froome
> gisteren.

Wat onmogelijk is want Poels was eerder gelost dan Froome...
Henao bleef bij Froome en uiteindelijk kwam Poels weer bij Froome en Henao...
gr
Slimmerd 14 mei 2018 11:48
Toch iemand die dit ook gewoon zag, dank ton. Poels al lang gelost, zonder te werken voor Froome, alvorens hij plots terugkeerde in de laatste 700-800 meter en toen doodleuk voor zijn kopman uit ging fietsen
JW 14 mei 2018 11:49
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Onbegrijpelijk al die vergaande conclusies, vooral
> ook bij televisiecommentaar.
> Yates nu topfavoriet, terwijl hij nog nooit
> consistentie over drie weken heeft laten zien...?
> Froome al afschrijven omdat ie een minuut
> verliest? De wens zal wel de vader van de gedachte
> zijn.
> Mij lijkt 't allemaal wat voorbarig.
>
> Pinot oogt sterk. Dumoulin ook. Fijne beelden
> waren het sowieso daar op die Gran Sasso.

Voorbarig, al die vergaande conclusies terwijl de zwaarste ritten nog moeten komen. Dat vind ik ook.

Als ik vóór de Girostart voor de huidige stand zou mogen tekenen had ik dat grif gedaan, denk ik.
Dumoulin is alle ritten goed doorgekomen. Zonder "wonderbenen". Grote problemen zijn er geen moment geweest.
Zijn ploeg heeft zich nog relatief kunnen sparen. Terwijl het team van zijn grootste concurrenten steeds vol aan de bak moet.
Alle reden om op dit moment tevreden te zijn over de gang van zaken.
Sjorsoll 14 mei 2018 11:56
Denk niet dat dat bewust zo gedaan is, maar hij moet wel verbeteren.
ton duk 14 mei 2018 13:35
graag gedaan hoewel ik het vervolg (niet in beeld) anders zag...

Froome zat de gehele klim in wiel van Poels totdat Poels te vroeg erdoor zakte...
Plots terugkeerde...zie ik als: Aru (met Oomen en Poels in de wielen) reed die groep terug naar Froome (of Froome zakte verder terug) waarna Poels de laatste honderden meter hard door trok om verlies te minimaliseren...

gr
Cecchini 14 mei 2018 13:50
Nou laat ik Slimmerd maar even bijvallen dan. Poels wordt door velen hier veel te vaak als meesterknecht neergezet, terwijl hij feitelijk nauwelijks knechtenwerk verricht. Vorig jaar in de Vuelta waren het vooral Kwiatkowski en Nieve die het merendeel van het werk op zich namen. Dit jaar zie ik Henao en Elissonde het vuile werk opknappen. In de Tour van 2016 was hij alleen in de laatste week actief, maar had in de eerste 2 weken alles laten lopen. Daardoor kon hij in die laatste week sterk zijn, waardoor velen dachten, hij is eigenlijk beter dan Froome, die echter al 2 weken op de toppen van zijn kunnen bezig was.

Bij velen hier op de prik wordt Poels bovennatuurlijke gaven toegedicht, en zijn van mening dat hem een groot groot palmares wordt onthouden door Sky, omdat hij niet als kopman wordt uitgespeeld. Hij heeft af en toe zijn fantastische dagen, zeker als er geen druk op zit. Poels komt echter te kort om in een Grote Ronde voor een podiumplaats te gaan. Hij heeft te vaak hele slechte dagen, en of dit nu komt door mentaliteit of athletische gaven is mij ook niet duidelijk. En hoe zeg ik het zo fatsoenlijk en vriendelijk mogelijk, maar als ik hem zo hoor praten in interviews dan bemerk ik ook een zekere mate van gebrek aan sportintelligentie. Hij komt op mij wat simpel over, en daar is niets mis mee, maar van een kopman verwacht je een bepaald overwicht. Maar ja, eerlijk gezegd weet ik ook niet of Valverde, Quintana, etc. op dat vlak uitblinken, en ben dan ook direct bereid mijn mening voor een betere in te wisselen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2018 16:39 door Cecchini.
Bromertà 14 mei 2018 14:03
De schone adem van Simon Yates.

Ingewijden beweren dat cortisonen wonderspul is, misschien ga je er niet sneller door fietsen, maar de heren medici van de UCI vergeten dan voor hun gemak dat het opkrikken van het herstelvermogen een onrechtvaardig voordeel biedt ten opzichte van de renner die zonder de spuit of snuif rond moeten zien te komen. Bovendien werkt dit goedje uitermate positief in de chemie van de bovenkamer: het gevoel de hele wereld aan te kunnen, wordt met minimale hoeveelheden bereikt.

Gisteren op de flanken van de Gran Sasso werd lang in gesloten groep gereden, maar de laatste 3 à 4 km ging op het scherpst van de snede. Froome en Aru werden de grootste slachtoffers, Yates en Chaves spekkopers, Pinot zwoegend en sleurend een fantastische aanklamper en Dumoulin samen met Bennett solide bondgenoten.

De laatste 3,91km ging voor Yates in 12:38 11'38", waar Froome 1'07" moest prijsgeven. In vermogens per kilogram was Yates in die finale 12% beter dan Froome. PPP (Percentage Perfecte Power) van 96 tegen een wel heel schrale 84. Over de laatste 7,55km vanaf dat meertje zat Yates op 93% en Dumoulin hield ongeveer gelijke tred met zijn optreden op de Etna, 90%.

Vorig jaar op Blockhaus dwong Quintana (PPP = 99% ) iedereen, nou ja ( Dumoulin/Pinot/Mollema PPP = 95% ) tot het uiterste, die klim was lang en een schoolvoorbeeld van regelmaat. #Giro101 laat wat dat betreft nog even op zich wachten.

Campo Imperatore in cijfers



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2018 14:18 door Bromertà.
Horsie is back 14 mei 2018 14:50
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> [url=http://www.cyclingnews.com/news/simon-yates-h
> anded-four-month-non-intentional-doping-ban/][b][s
> ize=large]De schone adem van Simon
> Yates.[/size][/b][/url]
>
> Ingewijden beweren dat cortisonen wonderspul is,
> misschien ga je er niet sneller door fietsen, maar
> de heren medici van de UCI vergeten dan voor hun
> gemak dat het opkrikken van het herstelvermogen
> een onrechtvaardig voordeel biedt ten opzichte van
> de renner die zonder de spuit of snuif rond moeten
> zien te komen. Bovendien werkt dit goedje
> uitermate positief in de chemie van de bovenkamer:
> het gevoel de hele wereld aan te kunnen, wordt met
> minimale hoeveelheden bereikt.
>
> Gisteren op de flanken van de Gran Sasso werd lang
> in gesloten groep gereden, maar de laatste 3 à 4
> km ging op het scherpst van de snede. Froome en
> Aru werden de grootste slachtoffers, Yates en
> Chaves spekkopers, Pinot zwoegend en sleurend een
> fantastische aanklamper en Dumoulin samen met
> Bennett solide bondgenoten.
>
> De laatste 3,91km ging voor Yates in [s]12:38[/s]
> [color=#FF0000]11'38"[/color], waar Froome 1'07"
> moest prijsgeven. In vermogens per kilogram was
> Yates in die finale 12% beter dan Froome. PPP
> (Percentage Perfecte Power) van 96 tegen een wel
> heel schrale 84. Over de laatste 7,55km vanaf dat
> meertje zat Yates op 93% en Dumoulin hield
> ongeveer gelijke tred met zijn optreden op de
> Etna, 90%.
>
> Vorig jaar op Blockhaus dwong Quintana (PPP = 99%
> ) iedereen, nou ja ( Dumoulin/Pinot/Mollema PPP =
> 95% ) tot het uiterste, die klim was lang en een
> schoolvoorbeeld van regelmaat. #Giro101 laat wat
> dat betreft nog even op zich wachten.
>
> [url=https://pbs.twimg.com/media/DdJ2YYoWsAAXYk5.j
> pg]Campo Imperatore in cijfers[/url]

Net voordat de NO wind me roept nog even een hijgend commentaar op de schone inquisiteur van dit wielerprikbord.
Zou Bromertà nou echt niet weten dat als het linkerbeen boven staat het rechterbeen genoegen moet nemen met de onderste trede van de trap?
I must go where it's quiet.
punt 14 mei 2018 15:01
Kun je uitleggen wat je met dit bericht bedoelt? Gebruikt Simon Yates doping volgens jou? Waarschijnlijk dan met TUE. Heeft hij die? En is hij de enige die met een TUE rond rijdt?

En dan zeg je dat Yates reed op 96% tot 93% van het percentage perfecte power. wat blijkbaar een verdacht hoge score is. Maar vorig jaar scoorde Dumoulin (en Mollema) 95%. Betekent dat dat hij vorig jaar de Giro won omdat hij doping gebruikte, al dan niet met TUE, en dat Yates nu doet wat Dumoulin vorig jaar deed?
Eindhovuh 14 mei 2018 15:02
Ik heb het gevoel dat de Giro nog echt moet loskomen. Voorlopig zitten we vooral te kijken naar een treintje van M-Scot, weinig verheffend allemaal nog.
LottoNLJumbo doet het heel erg goed, een etappezege van Gesink of Bouwman en de Giro is helemaal een groot succes.

Voor de rest zijn beschouwingen nog weinig waard, qua voorspellende waarde.
Luijt 14 mei 2018 15:22
En die onzin over het uit de ronde stappen van Froome kan ook naar het land der fabelen....
Luijt 14 mei 2018 15:29
Goed om te lezen dat je mening graag inwisselt voor een betere. Ik kan er wel een paar noemen hier die daar meer moeite mee hebben.
In dit geval ben ik het wat Poels betreft overigens met je eens; met die kanttekening dat Poels zelf wel meermaals heeft aangegeven voor eigen kansen te willen rijden in een grote ronde. Dat zegt ie dan waarschijnlijk niet met vuist op tafel en/of met mes tussen tanden, maar dichtgeknepen keel en/of billen.
Luijt 14 mei 2018 15:34
Wind tegen geeft juist herrie.
Tjappie2 14 mei 2018 15:36
Het linkje verwijst naar een schorsing die Yates gekregen heeft vanwege Terbutaline-gebruik zonder dat z'n arts daar een TUE voor had aangevraagd.

En voor een aantal mensen op dit prikbord geldt richting renners nu eenmaal: "1x over de schreef = altijd een klootzak". Maar dat mag een ieder hier natuurlijk voor zichzelf bepalen.
Heisenberg 14 mei 2018 15:38
De Giro is inderdaad nog niet echt los. Helaas beloven de komende ritten weinig beterschap. Leuke ritten voor Viviani, Battaglin en Wellens, maar op het oog kansloos voor renners uit de top-20 om Yates (en Chaves) onder druk te zetten.

Hopen dan maar op een mooi resultaat voor Van Poppel, Lammertink of Bouwman deze week. Zaterdag gaat de stijd om het roze weer verder.
Fcdh 14 mei 2018 15:43
Nog helemaal niet los zou ik ervan willen maken. In ieder geval niet zoals we gewend zijn de laatste paar jaar in de giro. Het parkoers werkt ook niet echt mee, 2 klimmen van 5 en 6,5 procent en 4km bergop a 8,5% boven de 2000 meter. Nagenoeg alle bergetappes moeten nog komen het is wachten op volgend weekend.
Man zonder hamer 14 mei 2018 16:01
Fcdh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Nog helemaal niet los zou ik ervan willen maken.
> In ieder geval niet zoals we gewend zijn de
> laatste paar jaar in de giro. Het parkoers werkt
> ook niet echt mee, 2 klimmen van 5 en 6,5 procent
> en 4km bergop a 8,5% boven de 2000 meter. Nagenoeg
> alle bergetappes moeten nog komen het is wachten
> op volgend weekend.

Vorig jaar was er de eerste week ook nog maar bar weinig te beleven op AK gebied. Pas in etappe 9 - Blockhaus - kwamen er duidelijke verachillen.
Ron de Renner 14 mei 2018 16:54
Bovendien was het toen na Blockhaus wachten tot etappe 14 (Oropa) op de volgende bergetappe. Gelukkig maakte de slotweek erg veel goed toen.

Wat tot nu toe opvalt in de bergritten is dat er heel erg lang met een man of 30-40 wordt opgereden, en het daarna 2 of 3 kilometer vol gaat. Ik heb het idee dat die wijze van koersen Yates (en Pinot) ook wel goed ligt, en Dumoulin relatief wat minder. In de bergritten die nog gaan komen, zal er toch ook wel eerder écht gekoerst gaan worden. De Zoncolan wordt wat dat betreft een duidelijke indicatie.
Curzio 14 mei 2018 16:58
Het interview met Froome getuigt toch wel weer van klasse. Die man heeft er een ijzeren kop op zitten.
Sjorsoll 14 mei 2018 17:04
Kuiperberg 14 mei 2018 18:55
Froome zie ik echt geen stunt meer uithalen. Denk dat de beste papieren bij Pinot en Yates liggen. Ik zie Dumoulin de Giro niet winnen, maar een podiumplek (derde ?) moet toch haalbaar zijn.
Dumoulin oogt toch bij het klimmen ietsjes minder dan vorig jaar. Hij had toen soms nog een echte punch. Die ontbreekt nu, vind ik. Maar al met al, presteert hij ruim voldoende.
Horsie is back 14 mei 2018 19:46
punt Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> En dan zeg je dat Yates reed op 96% tot 93% van
> het percentage perfecte power. wat blijkbaar een
> verdacht hoge score is. Maar vorig jaar scoorde
> Dumoulin (en Mollema) 95%. Betekent dat dat hij
> vorig jaar de Giro won omdat hij doping gebruikte,
> al dan niet met TUE, en dat Yates nu doet wat
> Dumoulin vorig jaar deed?

09,58 10,438
09,80 10,204 97,75
10,04 9,960 95,42 97,61
10,49 9,533 91,33 93,42
10,75 9,302 89,12 91,16

Ik heb vaker betoogd, dat het in de topsport vooral gaat om centimeters, tienden van seconden. Percenten.
Dus strooien met bijkans tientallen procenten, zoals Bromertà pleegt te doen valt wat mij betreft thuis in de rubriek van Lies, damned lies and statistics.
Daarom toch maar weer eens een uitstapje naar het allermooiste sportnummer, dat er bestaat. Sinds de beruchte cave tijden worden er al dan niet met gangmaking door emu's, saurussen en dergelijken, wedstrijdjes over deze afstand gehouden. Cheetah, dat luie beest, weer eens gedemonstreerd in de Beekse Bergen, wint altijd, dankzij zijn unieke gestel. Niet altijd, want soms blijft ie gewoon zitten, zoals I didn't move in 2003.

Boven ziet U een betrekkelijk eenvoudige tabel. 100m tijden, gemiddelde snelheden in meters per seconden, ratio 100 m tijd tot UB tijd. De tweede en vierde tijd zijn met een beetje goede wil te beschouwen als de maximale schone 100 m van dit moment. Het vierde rijtje geeft de stand van zaken weer in relatie tot de maximale schone 100 m. Voor wie niet zoals Ron de Renner (ik zag hem in een flits hier voorbijkomen) in de moeder der sporten is ingewijd. De vierde tijd is die van de vrouw met die verschrikkelijk lange nagels, zoals Pauw recent nog kirde, Florence Griffith-Joyner. De derde tijd in het eerste rijtje was de tijd van de 100m winnaar in Shanghali afgelopen zaterdag, alwaar de uitgejouwdw WK van Londen 2017, een historisch lage zesde plaats voor een Diamond League behaalde. Je zou hier dus ook kunnen spreken van Rust League, al is dat weer niet aardig van Horsie is back. Justin Gatlin begint gewoon wat ouder te worden. De "oudste" 100 m atleet is tenslotte ook al bezig zijn afscheidstoernee te houden.

Dat de tijden her en der wat fine-tuning behoeven hoeft de pret niet te bederven. Het gaat om het algemene beeld.
Horsie is back 14 mei 2018 19:48
Was ik me toch vergeten de eerste zin als een link te beschouwen. Wat een linkmiegel!
JW 14 mei 2018 20:16
Gelukkig duurt de Giro 3 weken.
En in die tijd kan er nog veel veranderen.

Als ik het goed heb heeft Yates dit jaar al veel meer koersdagen achter de rug dan Dumoulin.
Ik hoop dat dat in de komende weken gaat doorwegen in het voordeel van Tom.
Belangrijk wordt ook de kracht van de teams; afgelopen dagen maakte M.Scot beslist een dominante indruk.
Ik hoop niet dat ze dat nog twee weken volhouden.

En Pinot vind ik ook een sterke indruk maken.
Bromertà 14 mei 2018 23:19
Nog even terug naar gisteren, naar de laatste 3,91km. In het volgende rijtje staan respectievelijk gewicht, tijd,w/kg, PPP3,91km( 100% = 6,64w/kg ) en PPP7,55km( 100% = 6,43w/kg )
Yates 59 11:38 6,37 96 99
Froome 67 12:45 5,57 84 87
Dumoulin 67 11:50 6,08 92 95

De stip aan de horizon ( de gegevens van de Perfecte Renner ) geven een goed beeld hoe het met de zuurstofopname van de renners erbij staat. Yates zit in de buitencategorie voor kortstondige inspanningen, Dumoulin zou op basis van de Giro 2017 beter moeten kunnen, en Froome is duidelijk minder dan in de Tour.

Pozzovivo 57kg rijdt tijdens de laatste 3km (obv velonCC gegevens ca. 9min ) 370w P = 6,49w/kg, dat is 101% van wat de Perfecte Power 17 minuten lang op die hoogte maximaal kan volhouden. Met andere woorden Pozzovivo kan de Perfecte Renner 9 van de 17 minuten net voor blijven. Zou ie hem de volle 17 minuten lang voor blijven dan weet ik 100% zeker dat ie aan de zuurstofopnameverhogende middelen zit: de menselijke limiet ligt ongeveer bij een VO2max van 93 ml O2/min/kg gecombineerd met de vermogenscurve van Riegel: d.i. "de stip op de horizon".

Dumoulin lijkt me een verstandige prof en heeft bijvoorbeeld heel veel geleerd van zijn Vuelta avontuur in 2015, met name de 16e 19e rit naar Avila over kasseitjes toen ie op Aru uiteindelijk slechts een paar seconden pakte, maar heel veel energie verspilde.

Het is te hopen dat Dumoulin tot nu toe min of meer zoveel mogelijk in de spaarstand heeft mogen rijden, want anders wordt het voor hem bijna onmogelijk om Rome roze te kleuren.


.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14/05/2018 23:25 door Bromertà.
Sjorsoll 14 mei 2018 23:42
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------

> Dumoulin lijkt me een verstandige prof en heeft
> bijvoorbeeld heel veel geleerd van zijn Vuelta
> avontuur in 2015, met name de 16e
> 19e rit naar
> [url=https://www.procyclingstats.com/race/vuelta-a
> -espana/2015/stage-19]Avila over kasseitjes[/url]
> toen ie op Aru uiteindelijk slechts een paar
> seconden pakte, maar heel veel energie verspilde.

Dat was niet slim, maar Aru moest daar ook een grote inspanning doen. Over Pozzovivo gesproken, die hielp daar mooi nog even z'n landgenoot.
Horsie is back 15 mei 2018 00:10
"Ben ik helder?" zou de bij Pauw onder stress lijdende Hoogleraar klinische neuropsychologie Eric Scherder met een hartslag van gemiddeld 109, hoger dan het gemiddelde van den Gees in al 3 Giro etappe's, zeggen tegen zijn toehoorders.
Tjappie2 15 mei 2018 00:14
Scherder zou op dit prikbord z'n hart meer dan op kunnen halen grinning smiley
Horsie is back 15 mei 2018 00:26
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Scherder zou op dit prikbord z'n hart meer dan op
> kunnen halen grinning smiley

En dan heeft hij nog niet kunnen lezen, dat ik vanmiddag zelf ook 110 had na een sub-maximale test van 27 seconden.
Na 19 seconden freewheelen gevolgd nog door 56 seconden gematigde inspanning oplopend tot 119.
Sjorsoll 15 mei 2018 14:08
Tot nu toe lijkt Yates me imponerender dan Quintana en Nibali op dit punt vorig jaar.
Horsie is back 15 mei 2018 14:23
De Gees zet zijn hartslagmeter weer aan het werk.
Koppi 15 mei 2018 21:48
'Ik kan er wel een paar noemen hier die... Eh, misschien is het als vloeken in de kerk. Maar eigenlijk mis ik Andere Peter hier, op een bepaalde manier, qua soort van leven in de brouwerij. Hij is al bijna twee maanden stil, dat moet hem heel veel moeite kosten toch? Wordt het tijd voor een AP-alert?
LD88 15 mei 2018 22:20
Dezelfde Pozzovivo redde de Vuelta voor Dumoulin in de koninginnenrit dat jaar.
En moest dat zelf bekopen.
Koppi 17 mei 2018 16:21
Hoeft niet meer. Hij is weer terug!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen