Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

101st Giro d'Italia (2.UWT) 11e etappe

Gepost door Cecchini 
Cecchini 15 mei 2018 22:44
Stage 11 » Assisi › Osimo (156k)



Parcours (bron Wielerflits)

De elfde etappe van de Giro d’Italia is een eerbetoon aan Michele Scarponi. De Italiaan verloor vorig jaar het leven bij een ongeval. Om hem te eren doorkruist het peloton Filottrano, de plaats waar het noodlot toesloeg. De finish is op de 1,7 kilometer lange slotmuur van Osimo.

Assisi naar Osimo, kort samengevat een rit van 156 kilometer met een heuvelachtige finale. Assisi is een historische stad, opgericht in de Villanovaperiode, met 28 duizend inwoners. De basiliek van San Francesco staat op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Vier keer eerder maakte Assisi deel uit van het Giro-peloton en het waren niet de minste namen die hier zegevierden: Bruno Zanoni (1978), Bernard Hinault (1982), Tony Rominger (1995) en Joaquim Rodriguez (2012). Sterker nog, door zijn overwinning wist Purito het roze te veroveren, dat hij later nog af moest staan aan Ryder Hesjedal.

De etappe is een eerbetoon aan een veel te vroeg gestorven Giro-strijder. Vanuit het fabelachtige Assisi gaat het via de Passo Cornello en Valico Di Pietra Rossa naar Filottrano, daar waar Michele Scarponi vorig jaar – vlak voor de start van de Giro – noodlottig om het leven kwam. Als eerbetoon aan Scarpa, die de Giro won in 2011, doorkruist het peloton Filottrano, met als scherprechter de gelijknamige muur. Deze 1,8 kilometer lange kuitenbijter, die dit jaar als scherprechter diende van een etappe in Tirreno-Adriatico, kent pieken tot 16%.

Het is een opstapje naar de finale naar het middeleeuws ogende Osimo, met de Via Costa del Borgo (300 meter aan maximaal 16%) en de 1,7 kilometer lange slotmuur van vierde categorie als aperitiefjes. De laatste rechte lijn is 300 meter lang. Kan Astana zijn gesneuvelde ploegmaat op de best mogelijke manier eren? De winnaar zal in de voetsporen treden van de Fransoos Robert Forest en Moreno Argentin, die hier in respectievelijk 1987 en 1994 de handen ten hemel mochten heffen. De organisatie geeft aan dat de wegen breed zijn, maar het asfalt zal op bepaalde punten versleten zijn.



Start: 13.20 uur:
Finish 17.02 tussen en 17.26 uur


In startplaats Assisi neemt in de loop van de ochtend de kans op neerslag toe bij een temperatuur van 18° C. Er staat weinig wind. In aankomstplaats Osimo wordt eveneens regen voorspeld, maar de neerslagkans is afgenomen aan het eind van de middag. Voor de kijkers thuis begint de Giro-uitzending op Eurosport 1 om 13:00 met een voorbeschouwing. Daarna is vanaf 13:15 de koers rechtstreeks te volgen.

Assisi


Osimo


Algemeen Klassement
1 Yates Simon Mitchelton-Scott 20 43:42:38
2 Dumoulin Tom Team Sunweb 0:41
3 Pinot Thibaut Groupama - FDJ 0:46
4 Pozzovivo Domenico Bahrain Merida Pro Cycling Team 1:00
5 Carapaz Richard Movistar Team 1:23
6 Bennett George Team LottoNL-Jumbo 1:36
7 Dennis Rohan BMC Racing Team 2:08
8 Bilbao Pello Astana Pro Team ,,
9 Woods Michael Team EF Education First-Drapac p/b Cannondale 2:28
10 Froome Christopher Team Sky 2:30

Cecchini 15 mei 2018 22:44
Franco Chioccioli
Afgelopen zondag zag ik in andere tijden sport een aflevering over de avonturen van Erik Breukink in de Giro d'Italia. De meeste aandacht ging gek genoeg niet uit naar de Giro van 1988, waarin de Breuk die monsterloijke sneeuwetappe over de Gavia won. Nu lijkt me daar langzamerhand alles ook wel over gezegd, en dus was de focus op de Giro van 1989 ook niet zo gek eigenlijk. Die Giro had Breukink eigenlijk gewoon moeten winnen, ware het niet dat hij op 20 km van de meet met nog een nietig colletje van de 3e categorie op het menu plots getroffen werd door een hongerklop die zijn weerga niet kent in de historie van de wielersport. Zelden zo'n zielig hoopje mens over de finish zien komen die dag als Breukink. De slechte dag van Chaves viel daarbij nog in het niet.



Breukink kort voor de hongerklop


In diezelfde aflevering van Andere Tijden kwam vaak een Italiaanse toprenner uit die tijd aan het woord. Franco Chioccioli werd zowel in de Giro van 1988 als die van 1989 vijfde in het Algemeen Klassement, en was de leider in het Algemeen Klassement op de dag dat Breukink de Gavia overwon. En wat een mooie foto is er gemaakt van Franco toen hij die dag zwaar onderkoeld over de finish kwam. Ik kwam daarnaast nog een mooi tekenend verhaal over Chioccioli tegen op het internet (Wielersite).



Ik herinner me dat ik er met een schok naar keek toen ik in mei 1991 op televisie Franco Chioccioli in de Ronde van Italië zag rijden. Fausto Coppi in kleur, dacht ik. Zowel zijn zit op de fiets als zijn wat muisachtige koppie deden sterk denken aan de fameuze campionnissimo uit de veertiger en vijftiger jaren, die overleed toen Franco precies 130 dagen oud was. Alleen de kleuren detoneerden, want Coppi dat was zwart/wit.

De in Castelfranco geboren Italiaan was toen al negen jaar prof en hoewel ik zijn naam wel kende had hij zich niet goed in mijn geheugen genesteld. Hij was een coureur die vooral in eigen land tot zijn recht was gekomen, want buiten de laars had hij nog niet zoveel klaargespeeld. ‘De kleine Coppi’, zoals hij in Italië werd genoemd bleek een hele reeks van die Italiaanse semi-klassiekers op zijn naam te hebben staan, die buiten Italië weinig bekend zijn. Voordat hij de Giro op zijn naam schreef was hij als eens negende, zesde, twee keer vijfde en een keer derde geweest, dus helemaal verrassend was zijn overwinning nou ook weer niet.

Nadat hij had gewonnen liet hij zich wat vaker in het buitenland zien en in 1992 debuteerde hij in de Tour de France met winst in een etappe en een zestiende plaats in het eindklassement. Hij won in de Giro totaal zeven ritten, waarvan drie in zijn succesjaar 1991. Twee daarvan waren zware bergritten en als je hem dan dansend op de pedalen door een haarspeldbocht zag gaan, was de gelijkenis met Coppi meer dan treffend. Hij zal daar zelf tot vervelens toe mee geconfronteerd zijn, maar ik kan me niet voorstellen dat dat gaat vervelen. Hoeveel renners mogen zich echt met Coppi vergelijken, al is het in het geval van Franco alleen maar qua gelijkenis?






1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15/05/2018 23:00 door Cecchini.
Tjappie2 15 mei 2018 23:15
Cecchini 15 mei 2018 23:21
Er zijn van die dagen dat je Giro-organisator Vegni wel kunt kussen omdat hij zo’n prachtige etappe heeft uitgetekend

Column Peter Winnen



Er zijn van die dagen dat alles klopt. Je hangt voor een televisiescherm domweg gelukkig te wezen. Je kunt Giro-organisator Vegni wel kussen omdat hij zo’n prachtige etappe heeft uitgetekend. Je bent in staat de regisseurs en vooral de cameramensen van de RAI te trakteren op bladen bier omdat ze beelden leveren die niet zouden misstaan in een natuurdocumentaire op Arte. Het enige dat onvervuld blijft is een verlangen naar een nog grotere flatscreen, maar dat is het dan ook.

Ik heb het over de etappe van afgelopen zondag, naar Gran Sasso d’Italia. Gran Sasso, de grote steen. Ikzelf was er nooit, niet als renner, en niet als vakantieganger. Maar ik weet zeker dat ik er in de laatste hoedanigheid zal zijn geweest voordat ik sterf.

Lange etappe, behoorlijk geaccidenteerd, venijn in de staart. Traditioneel vroege vlucht die traditioneel ten dode is opgeschreven. De vluchtgroep valt uit elkaar. Niemand vertrouwt de ander op de ongelooflijk lange stijging naar de finish. Beelden vanuit de helikopter: sportieve kaalslag in desolate landschappelijkheid. Het drama voltrekt zich in voorhistorische traagheid. Als een renner landschap wordt ben ik verkocht.

Tijd zat om via de telefoonbrowser meer te weten te komen over Gran Sasso. Paus Johannes Paulus II kwam hier in het geheim skiën, lees ik. Na diens dood schonk kardinaal Stanislaw Dziwisz een beetje van de paus z’n bloed aan de lokale gemeenschap om te bekrachtigen hoezeer deze van het bergachtige gebied had gehouden.

Ik kan niet meteen terugvinden in wat voor verpakking het bloed werd overhandigd. Was het in een gouden schaaltje of gewoon in een glazen buisje? In elk geval, de Poolse godzoeker was op Gran Sasso.

Eén vluchter blijft over, malend als een dier. Een laag en haast artistiek camerashot: op de voorgrond twee kuiten, in de verre hoogte daarachter de steen waar het naar toe moet. In mijn hoofd begint een virtuele speler aan het voortreffelijke wielerliedje De Rode Vod van Alex Roeka. Een knecht besluit voor eigen kans te gaan omdat zijn lief hem ertoe heeft aangezet. Roeka laat in het midden of de vermetele als eerste de top van de steen bereikt, maar hij laat hem uitroepen ‘daarginder, daarboven woont God’.

De vluchter van de RAI bereikt niet als eerste de top van Gran Sasso. Het is de met overschot koersende Simon Yates in zijn roze truitje die domweg vergeet alle grauw uitgeslagen klassementsrijders een nog veel goddelijker oor aan te naaien.
Luijt 15 mei 2018 23:46
Fijn stukje van Peter Winnen; alsof ie mijn gedachten kon lezen. Wat mooi daar, die Gran Sasso. En zo vlakbij het mooie Rome.

En nu weer over naar de realiteit van hoe de jongens van vlees en bloed het gedaan hebben ten opzichte van de perfecte renner. Zijn jullie ook zo benieuwd?
Tjappie2 16 mei 2018 00:21
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------

> En nu weer over naar de realiteit van hoe de
> jongens van vlees en bloed het gedaan hebben ten
> opzichte van de perfecte renner. Zijn jullie ook
> zo benieuwd?

Zeker. Ik bepaal pas aan de hand van keiharde data of ik naar een mooie koers heb zitten kijken.
Horsie is back 16 mei 2018 00:33
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Luijt Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > En nu weer over naar de realiteit van hoe de
> > jongens van vlees en bloed het gedaan hebben
> ten
> > opzichte van de perfecte renner. Zijn jullie
> ook
> > zo benieuwd?
>
> Zeker. Ik bepaal pas aan de hand van keiharde data
> of ik naar een mooie koers heb zitten kijken.

Zoals bij Chaves. Hij kan in elk geval wel de data terugkijken van de man, die hij niet meer voor zijn barbeque zal uitnodigen.
Wat een gestress. Gemiddelde hartslag van 130. En hoeveel barbeque hapjes moeten je wel niet eten om 6800 calorietjes binnen te krijgen.
Horsie is back 16 mei 2018 00:36
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Fijn stukje van Peter Winnen; alsof ie mijn
> gedachten kon lezen. Wat mooi daar, die Gran
> Sasso. En zo vlakbij het mooie Rome.
>
> En nu weer over naar de realiteit van hoe de
> jongens van vlees en bloed het gedaan hebben ten
> opzichte van de perfecte renner. Zijn jullie ook
> zo benieuwd?

Ik las net wat je noemt wielerproza. Geen titel, maar Zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten zou niet onaardig zijn.
Herman Pleij geeft wel weer commentaar bij het nieuw ontdekte schilderij van Rembrandt bij Pauw.
Eindhovuh 16 mei 2018 08:08
Ohh ik bepaal dat helemaal niet zelf. Daar heb ik de intellectuele capaciteiten niet voor, heel soms meen ik weleens iets waar te nemen in de koers, gelukkig volgt er hier dan al snel de terechte correctie.
Koppi 16 mei 2018 08:44
Ik moet toch even reageren op die barbeque. Het is de meest gemaakte fout van de zomer (wellicht wegens die tamelijk stupide afkorting bbq), want het is toch echt 'barbecue'. En barbecuehapjes. Vegetarisch graag.
Studio Badmuts 16 mei 2018 08:58
Jij haalt dan ook je vegetarische barbecuehapjes bij de vegetarische slager?
Kuiperberg 16 mei 2018 12:52
Gesink gisteren opvallend monter en fris. Ik verwacht vandaag of de komende dagen nog een mooie ontsnapping van hem.
Fashionisto 16 mei 2018 12:55
Ik hoop het voor Gesink. Het blijft wel merkwaardig om een renner die nog geen drie jaar geleden als zesde de Tour afsloot een groot peloton te zien mennen voor een andere kopman in een overgangsrit.
Tjappie2 16 mei 2018 13:09
Ik vraag me af of Gesink in de ontsnapping mag zitten terwijl zijn kopman zo kort staat.
Luijt 16 mei 2018 13:27
Gesink gaat zo langzamerhand richting rol van wegkapitein.
Sjorsoll 16 mei 2018 13:30
Ik weet niet wie Lucas is.

Groet, Lu.. shit
Bromertà 16 mei 2018 13:35
Ik ook niet. Ik weet wel dat telkens als hij reageert mijn berichten zomaar verdwijnen.
Tjappie2 16 mei 2018 13:37
Misschien zit Anony als moderator ook wel in "Kamp-Lucas".
Tjappie2 16 mei 2018 13:40
Volgens Reef heeft Dumoulin geen last van zijn knie. Dat is alvast mooi.
Bromertà 16 mei 2018 13:40
Nee, die speelt de vermoorde onschuld.
Sjorsoll 16 mei 2018 13:40
Ik log misschien straks nog even op één van mijn andere profielen in om uitgebreid op je bericht te reageren. Tot dan.
Bromertà 16 mei 2018 13:41
Horsie is back 16 mei 2018 13:46
Hallucinerende bijdragen op dit bord. Je zou terug kunnen gaan verlangen naar een cijfermatige aanpak.
Anony is dat geen Vlaams voor incognito?
Heisenberg 16 mei 2018 13:54
Lotto en Lotto proberen te verdedigen zodat Wellens en Battaglin straks kunnen strijden om de ritzege. Benieuwd of het gaat lukken. Ik denk dat er zeker 15 ploegen zijn die liever hebben dat aanvallers het uitvechten.
Tjappie2 16 mei 2018 13:55
Oh, ja dan weet ik het ook niet. Het zou kunnen dat je je dan niet aan de huisregels van dit forum houdt, want: "Als je je niet aan deze huisregels houdt kan de beheerder je berichten wijzigen of verwijderen".
Fashionisto 16 mei 2018 13:55
Wellens en Battaglin kunnen even zo goed meegaan in de vlucht. Is dit zand in de ogen strooien of bedenkelijke tactieken van Lotto & Lotto-ploegleiders? Het zijn tenslotte gokinstanties.
Sjorsoll 16 mei 2018 13:56
Als die ploegen mensen mee hebben natuurlijk. Finale is trouwens geweldig op papier: drie steile klimmetjes van zo'n zeshonderd meter in de laatste tien kilometer.
Tjappie2 16 mei 2018 13:57
grinning smiley En dan Ten Dam die ineens bedenkt dat ie nog voor Unibet gereden heeft.
Slimmerd 16 mei 2018 14:05
Dik 35 kilometer oorlog om een ontsnapping te creëren, niks lukt.

Eén keer geeft LLSG even gas, De Marchi mee, en de vlucht is weg.

Masnada, Maestri en Turrin willen nog oversteken. Peloton op reeds 1'50
Slimmerd 16 mei 2018 14:13
Masnada is al aangesloten.

115km nog voor de boeg, 3'45
Bromertà 16 mei 2018 14:16
Waarom draagt LLS altijd koersbroeken tot in de knieholte?
Bromertà 16 mei 2018 14:20
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Oh, ja dan weet ik het ook niet. Het zou kunnen
> dat je je dan niet aan de huisregels van dit forum
> houdt, want: "Als je je niet aan deze
> huisregels houdt kan de beheerder je berichten
> wijzigen of verwijderen
".

Ik heb geen huisregel overtreden, zo heb ik niemand "linkmiegel" genoemd of zo. Ik schreef iets over een horzel, een regenboog en dichter bij God.
Sub Culture 16 mei 2018 14:20
Wat op zich geen probleem hoeft te zijn.
Bromertà 16 mei 2018 14:22
Wat lief van je.
Horsie is back 16 mei 2018 14:26
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Tjappie2 Schreef:
> --------------------------------------------------

> Ik heb geen huisregel overtreden, zo heb ik niemand "linkmiegel" genoemd of zo. Ik schreef iets over een horzel, een regenboog en dichter bij God.

Jij bent sluw en je heet toch Michel en je bent ook nog eens de onbetwiste koning van de links op dit prikbord.
Zo wat is het probleem? Heb je de link trouwens al gevonden?
Bromertà 16 mei 2018 14:28
Kijk, over "op de man spelen" gesproken. En dat kan allemaal zo maar?
Horsie is back 16 mei 2018 14:41
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Kijk, over "op de man spelen" gesproken. En dat kan allemaal zo maar?

Je doet me denken aan het kind, dat de hele kamer heeft vol geschilderd en Barbie de schuld geeft. Hilarisch.
Maar als je het goed vindt, mijn hartslag is zo laag geworden na al dat rustgevend proza op dit prikbord, dat het weer wat harder moet gaan werken.
Koeltjes, dubbele vochtigheidsgraad van gisteren, dat ook weer een tafje voordelig uitwerkt en buiten waar de wind altijd regeert, waait een iets andere hoek dan hier. Zodat ik straks de renners weer terug kan vinden bij de 1,7 kilometer lange slotmuur, alwaar hedendaagse chronometers ingedrukt kunnen worden.
ton duk 16 mei 2018 14:41
idem voor ]Maestri en Turrin
3,5 minuten voor terwijl de belgische en Nederlandse lotto's het peloton aanvoeren...
gr
Slimmerd 16 mei 2018 14:43
Vijf koplopers:
LLSG
De Marchi
Masnada
Maestri
Turrin

Nog 90 kilometer, 3'30.

De Lotto's voeren het peloton aan.
Sub Culture 16 mei 2018 14:54
'op het kind spelen' dus

#WeAreBelgium
Tjappie2 16 mei 2018 15:02
Wanneer iemand hier tegen de klok van vier een link zou kunnen plaatsen naar een (goed werkende) live-stream kent mijn dankbaarheid weliswaar grenzen, maar wel in die mate dat het eurosceptici de haren ten berge doet rijzen.
Slimmerd 16 mei 2018 15:03
Trek heeft ook een mannetje bijgezet, voorsprong slinkt al flink.

Nog 74 km, 2'15
Man zonder hamer 16 mei 2018 15:26
Tjappie2 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Wanneer iemand hier tegen de klok van vier een
> link zou kunnen plaatsen naar een (goed werkende)
> live-stream kent mijn dankbaarheid weliswaar
> grenzen, maar wel in die mate dat het eurosceptici
> de haren ten berge doet rijzen.


Eigenlijk altijd wel een werkende live-stream op [tiz-cycling.racing]
Op dit moment doet ie het sowieso smiling smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2018 15:27 door Man zonder hamer.
Tjappie2 16 mei 2018 15:27
rustdag 16 mei 2018 15:34
rustdag 16 mei 2018 15:38
Tinuz 16 mei 2018 16:10
Kroon en Jeroen Van Renterghem geven momenteel goed commentaar vind ik. Stuk beter dan voorheen. Als het goed is mag het ook gezegd worden.
Sjorsoll 16 mei 2018 16:38
Jeroen van wie?

Ik weet wie je bedoelt hoor winking smiley



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2018 16:38 door Sjorsoll.
Inigo 16 mei 2018 16:45
Yates voor Dumoulin (2s). Wat een prachtige laatste 2km! Zeldzaam gevecht, laatste 1500m renners 1 voor 1.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2018 16:45 door Inigo.
Remko 16 mei 2018 16:45
damn dat was spannend!
Fcdh 16 mei 2018 16:50
Wow wat een knalfinale en demarrage van Yates andermaal. Tom kwam nog heel dicht en het is zonde dat hij niet bij Yates in het wiel zat bij zijn demarrage. Dit gaat hem in ieder geval veel vertrouwen geven voor de rest van de giro waarbij al het niet springveren gedoe nog moet komen.
Cecchini 16 mei 2018 16:51
Fantastische Finale. Ik denk dat Yates nog gaat inleveren. Hij moet langzamerhand diep in zijn reserves voor een paar seconden bonificaties, en Dumoulin is athletisch gezien een betere. /of hoop ik dat.

Kroon dicht LLS wel onmenselijke mogelijkheden toe, maar ja Karsten greep ook in de verboden pot.
Inigo 16 mei 2018 16:51
Het sneeuwt overigens op de Zoncolan. Moet nog maar zien of dat doorgaat tot de top. Zou Tom niet slecht uitkomen mocht het wat ingekort worden, lijkt me..
Inigo 16 mei 2018 16:52
Froome verliest weer 40 seconden.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2018 16:52 door Inigo.
Man zonder hamer 16 mei 2018 16:52
Lijkt me een prima resultaat voor Dumoulin. Dag na zijn val verliest hij weliswaar 6 sec op - wederom indrukwekkende - Yates, maar wordt 2e en wint 12 en meer tellen op de andere klassementsrenners. Benieuwd naar z'n reactie.
Sjorsoll 16 mei 2018 17:00
Geweldige finale. Hiervoor kijk ik wielrennen.
Heisenberg 16 mei 2018 17:01
Trek, Lotto en Lotto samen 0 renners bij de eerste 10. Zelfoverschatting of het parcours niet goed verkend?
Remko 16 mei 2018 17:03
Inigo Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het sneeuwt overigens op de Zoncolan. Moet nog
> maar zien of dat doorgaat tot de top. Zou Tom niet
> slecht uitkomen mocht het wat ingekort worden,
> lijkt me..

Op de Zoncolan is het momenteel +9. Ook voor zaterdag zijn de voorspellingen dik boven 0. Of kijk ik op de verkeerde websites?



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2018 17:03 door Remko.
Inigo 16 mei 2018 17:04
Ok, bij nadere inspectie zie ik ook grauwe maar groene beelden van de Zoncolan op webcams -- geloof niet alles op twitter is de boodschap.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2018 17:04 door Inigo.
Tinuz 16 mei 2018 17:04
-



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2018 17:05 door Tinuz.
Tinuz 16 mei 2018 17:05
Ik denk dat Dumoulin nu wel het wiel van krullebol Yates heeft veroverd. Tot aan de tijdrit in dat wiel blijven lijkt me. Hij komt steeds dichterbij.
Inigo 16 mei 2018 17:05
Wellens legde kaarten vroeg op tafel door Stybar te volgen op dat klimmetje op een km of 4 van het eind. Had anders misschien top 10 kunnen rijden, maar meer ook niet.
Sub Culture 16 mei 2018 17:11
Wat een geniale slotkilometers!
Schitterende strijd, Yates deelt andermaal een tik uit.
Nog een geluk voor de tegenstand dat het naar het einde toe niet al te stijl meer was anders had hij al ruim een minuut voor.
Cecchini 16 mei 2018 17:21
Sub Culture 16 mei 2018 17:25
Zeg ik iets verkeerd dan?
Yates sloeg al snel een gat maar op het einde toen er stuk kwam waarbij de stijgingspercentages minder werden dacht je toch echt dat Dumoulin het nog zou dichtrijden, maar bleef hangen.
Vandaar mijn vermoeden dat bij zwaardere stijgingspercentages Yates met meer voorsprong had gewonnen.
Cecchini 16 mei 2018 17:31
Als er meer tijdritkliometers in de Giro zou zitten, was het nu al lang en breed beslist geweest. En waarom kon Pinot en Pozzovivo vandaag niet volgen, en een paar dagen geleden wel. De Grote Ronde is niet voor niets een Grote Ronde. Het is een proces van 21 dagen, waarin je steeds dieper in je reservoirs moet duiken. Vermoedelijk komt Dumoulin nu in een athletische flow, en gaan de kansen straks keren. Het lijkt dat dat er aan zit te komen.
Sjorsoll 16 mei 2018 17:47
Had zelf het idee dat het verschil op de ''top'' ongeveer even groot was als aan de finish, zou nog even handmatig moeten klokken straks.
Vond Dumoulin ook overtuigend op dat klimmetje ten opzichte van de rest. Maar dit is hopelijk een opmaat voor een mooi gevecht volgende week.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2018 17:47 door Sjorsoll.
Kuiperberg 16 mei 2018 17:58
Krijg vertrouwen in Dumoulin. Hij krijgt langzamerhand weer de power terug van vorig jaar. Wordt nog een hard gevecht de komende anderhalve week. Pinot viel me eigenlijk tegen. Had ik meer van verwacht en Froome is nu echt over.



3 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2018 18:03 door Kuiperberg.
Sjorsoll 16 mei 2018 18:15
Hoe is Yates in het echte hooggebergte? Is het meer een puncher, type Valverde, of kan hij daar ook echt verschillen maken?
Adje Wijnands 16 mei 2018 18:28
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zeg ik iets verkeerd dan?
> Yates sloeg al snel een gat maar op het einde toen
> er stuk kwam waarbij de stijgingspercentages
> minder werden dacht je toch echt dat Dumoulin het
> nog zou dichtrijden, maar bleef hangen.
> Vandaar mijn vermoeden dat bij zwaardere
> stijgingspercentages Yates met meer voorsprong had
> gewonnen.


Heb je wel gekeken?
Tjappie2 16 mei 2018 18:32
Volgens mij in de grote rondes waar ie een klassement reed meer constant dan uitzonderlijk.
JW 16 mei 2018 18:34
Na gisteren was er toch enige bezorgdheid over val van Dumoulin, en mogelijke gevolgen.
Eerder in dit koersjaar haalde dat soort tegenslag hem toch een beetje uit zijn evenwicht.

De finale van vandaag maakte vooral duidelijk dat er weinig reden is voor dat soort zorgen.
De manier waarop hij de aanval van Yates beantwoordde was groots en boven alle verwachtingen.
Voor wie daar misschien nog aan twijfelde: als één renner Yates kan verslaan heet die Tom Dumoulin.

Na vandaag heeft Yates echt reden om zich zorgen te gaan maken !
Sub Culture 16 mei 2018 18:36
ton duk 16 mei 2018 18:38
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zeg ik iets verkeerd dan?

Ligt er aan hoe ze in belgie het woord steil schrijven...
gr
Frederik D. 16 mei 2018 18:40
Zou kunnen. Maar zo te zien is Yates toch de sterkste. Maar de Giro is spannend. En met jouw bijdrages ook zeer boeiend.
Andere Peter 16 mei 2018 18:41
Quote
Sub
...dat het naar het einde toe niet al te stijl meer was...

Quote
Sub
Zeg ik iets verkeerd dan?

Daarover iets zeggen is niet mijn steil...



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2018 18:42 door Andere Peter.
Frederik D. 16 mei 2018 18:43
Wijd niet teveel uit over je inweidingen.
JW 16 mei 2018 18:48
dàt is dan weer te weid door de bocht !
Horsie is back 16 mei 2018 18:56
Overigens zei Yates dat zelf ook.
Horsie is back 16 mei 2018 19:08
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> Zeg ik iets verkeerd dan?
> Yates sloeg al snel een gat maar op het einde toen
> er stuk kwam waarbij de stijgingspercentages
> minder werden dacht je toch echt dat Dumoulin het
> nog zou dichtrijden, maar bleef hangen.
> Vandaar mijn vermoeden dat bij zwaardere
> stijgingspercentages Yates met meer voorsprong had
> gewonnen.

Zou kunnen. Maar zoals Einstein al wist, energie moet altijd ergens vandaan komen, dus degene, die in een acceleratie als eerste zijn duivels ontbindt, heeft er op dat moment minder dan zijn gelijkwaardige tegenstander, die vervolgens zijn duivels kan ontbinden.
Bij gelijkwaardigheid maakt het dus niet uit wie als eerste demarreert, tenzij te dicht voor de finish. Maar elke kilo telt wel zwaar mee.
Curzio 16 mei 2018 19:12
Massimo 16 mei 2018 19:19
Gelukkig kunnen wij jou dat inderdaad nimmer verweiten.
Horsie is back 16 mei 2018 19:29
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
>
Quote
Sub
> ...dat het naar het einde toe niet al te
> stijl meer was...
>
>
>
Quote
Sub
> Zeg ik iets verkeerd dan?
>
>
> Daarover iets zeggen is niet mijn steil...

Evolutionair bekeken zou je daar ook stiel van kunnen maken.
Frederik D. 16 mei 2018 19:53
Sub Culture 16 mei 2018 20:06
-ei en -ij zijn altijd mijn pijn(onbewust heeft elk woord tot nu toe een ij-klank)punten geweest in de Nederlandse taal.
Flauw excuus om andermaal te herhalen dat Nederlands niet mijn moedertaal is en dat het zich tot 20 jaar geleden toe beperkte tot 'ja', 'neen', 'klootzak' en andere scheldwoorden.

Soit, fijn dat jullie het en masse opmerkten.

ps: ik maak geen dt fouten
Remko 16 mei 2018 20:28
Oei, deze doet pijn. Ik ga ervan uit dat ons nu nog meer stiekeme provocaties ten deel zullen vallen. # zegetrein



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 16/05/2018 20:34 door Remko.
Luijt 16 mei 2018 21:06
"De vermoorde onschuld", net als de plant van de radiomannetjes.
"Rot op! De plant.";
Luijt 16 mei 2018 21:08
Heeeee, Gappie!!!
Bromertà 16 mei 2018 21:27
Sub Culture Schreef:
-------------------------------------------------------
> 'op het kind spelen' dus
>
> #WeAreBelgium

Tja, Nederlands is niet je beste vaardigheid, toch kan je maar beter wat voorzichtigheid betrachten als je in een bericht "Wij zijn België" en "op het kind spelen" gebruikt.

#Dutroux
Tjappie2 16 mei 2018 22:02
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Sub Culture Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 'op het kind spelen' dus
> >
> > #WeAreBelgium
>
> Tja, Nederlands is niet je beste vaardigheid, toch
> kan je maar beter wat voorzichtigheid betrachten
> als je in een bericht "Wij zijn België" en "op
> het kind spelen" gebruikt.
>
> #Dutroux

Ik mag toch hopen dat je begreep dat Sub daar zelf met zijn hashtag (lekker sarcastisch en wellicht een beetje over de schreef) zelf al op alludeerde...
Sjorsoll 17 mei 2018 01:02
smiling smiley thumbs up

Edit: Bromertà denkt nu geloof ik dat ik mezelf een compliment geef met deze emoticons.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/05/2018 01:04 door Sjorsoll.
Andere Peter 17 mei 2018 01:28
Het is ook helemaal niet erg. Maar het was wel geestig dat je kort daarna vroeg: 'zei ik iets verkeerds dan?'

Je Nederlands is een stuk beter dan dat van velen die het wel als moedertaal hebben. Je kunt je nu gevleid neervlijen.

Er is maar één manier om stijl en steil uit elkaar te houden. Imprinting. Daarom struikel ik er ook over. In mijn hersenen is het negatieve imprinting en die moet ongedaan gemaakt worden.
Horsie is back 17 mei 2018 01:45
Andere Peter Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het is ook helemaal niet erg. Maar het was wel
> geestig dat je kort daarna vroeg: 'zei ik iets
> verkeerds dan?'
>
> Je Nederlands is een stuk beter dan dat van velen
> die het wel als moedertaal hebben. Je kunt je nu
> gevleid neervlijen.
>
> Er is maar één manier om stijl en steil uit
> elkaar te houden. Imprinting. Daarom struikel ik
> er ook over. In mijn hersenen is het negatieve
> imprinting en die moet ongedaan gemaakt worden.

Als je Google Afbeeldingen opzoekt voor Imprinting krijg je heel andere dingen te zien. grinning smiley
Maar je hebt gelijk, het is een complex begrip.
Tjappie2 17 mei 2018 03:41
Als ik dan nu weer met een emoticon reageer hebben we echt een soort Inception, dus laat ik dat maar niet doen. Bovendien heb ik al genoeg aan mezelf nu ik niet kan slapen vanwege dat ik "alludeerde" verkeerd heb gespeld. Imprinting heet dat dus, of misschien toch niet, zoals Andere Peter me leerde (welkom terug trouwens!). Komt nog eens bij dat ik onlangs via PB werd beticht zelf Andere Peter te zijn, wederom een soort Inception dus. Wat een veelbewogen dag! Maar dan toch maar met de on-topic conclusie: Tom wint de Giro! Vandaag bewees ie op de goede weg te zijn
Sjorsoll 17 mei 2018 10:00
Dan komen we in een oneindige loop terecht ja haha.

Spaak en Anony kunnen ip-adressen lezen btw, die laten echt geen toneelstuk toe. Punt is alleen dat die ook accounts van mij zijn.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/05/2018 10:30 door Sjorsoll.
JW 17 mei 2018 10:33
Als geboren en getogen Veluwenaar heb ik het voordeel dat ik ben opgevoed in het Saksische dialect van de streek.
Dat maakt vlijmscherp onderscheid tussen ij en ei.
De ij wordt consequent uitgesproken als ie. De ei als ei.

Helaas leren tegenwoordig steeds minder kinderen het dialect van de streek.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/05/2018 10:34 door JW.
Remko 17 mei 2018 10:59
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als geboren en getogen Veluwenaar heb ik het
> voordeel dat ik ben opgevoed in het Saksische
> dialect van de streek.
> Dat maakt vlijmscherp onderscheid tussen ij en ei.
>
> De ij wordt consequent uitgesproken als ie. De ei
> als ei.
>
> Helaas leren tegenwoordig steeds minder kinderen
> het dialect van de streek.

geldt ook voor het Limburgs (met vele plaatselijke varianten)
Bromertà 17 mei 2018 11:04
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Als geboren en getogen Veluwenaar heb ik het
> voordeel dat ik ben opgevoed in het Saksische
> dialect van de streek.
> Dat maakt vlijmscherp onderscheid tussen ij en ei.
>
> De ij wordt consequent uitgesproken als ie. De ei
> als ei.
>
> Helaas leren tegenwoordig steeds minder kinderen
> het dialect van de streek.

Ik vind een discussie voeren op een wielerforum over spelfouten zielig. Er in doordraven gênant.
Cecchini 17 mei 2018 12:00
Een en discussie die langzamerhand ook oervervelend wordt.
Remko 17 mei 2018 13:35
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> JW Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Als geboren en getogen Veluwenaar heb ik het
> > voordeel dat ik ben opgevoed in het Saksische
> > dialect van de streek.
> > Dat maakt vlijmscherp onderscheid tussen ij en
> ei.
> >
> > De ij wordt consequent uitgesproken als ie. De
> ei
> > als ei.
> >


> > Helaas leren tegenwoordig steeds minder
> kinderen
> > het dialect van de streek.
>
> Ik vind een discussie voeren op een
> wielerforum over
> spelfouten zielig. Er in doordraven gênant.

# doordraven



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17/05/2018 13:36 door Remko.
Koppi 17 mei 2018 16:16
Waarom zou ik? Nee, meestal bij de sponsor van Roglic & co.
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen