Welkom! » Log in » Registreer een nieuw account

101st Giro d'Italia (2.UWT) 14e etappe

Gepost door Cecchini 
Cecchini 18 mei 2018 22:15
Stage 14 » San Vito al Tagliamento › Monte Zoncolan (186k)



De veertiende dag van de Giro d’Italia belooft het nodige spektakel. De rit eindigt namelijk op de gevreesde Monte Zoncolan, een van de zwaarste beklimmingen van Europa. Hier gaat ongetwijfeld met minuten gesmeten worden in de top van het klassement. Is Simon Yates nog steeds de beste renner onder de favorieten en weet hij Tom Dumoulin hier op meer achterstand te zetten richting de tijdrit van dinsdag? WielerFlits blikt vooruit.

Parcours
Aan de voet van de Monte Zoncolan – gelegen in de Karnische Alpen – wordt de fietser gewaarschuwd voor wat komt. Hij opent er de deur naar de hel. Al vanaf het middeleeuwse stadje San Vito Al Tagliamento stappen de renners de fiets op met als eindbestemming die ene top. Vier beklimmingen zijn er om in het ritme te komen. Welk ritme, dat is nog maar de vraag, maar aan het klimmen kunnen de grote mannen in ieder geval wennen. Het gaat om achtereenvolgens de Monte di Ragogna (top op 43 km, derde categorie), Avaglio (top op 106 km, derde categorie), Passo Duron (top op 142 km, tweede categorie) en Sella Valcalda Ravascletto (top op 165 km, derde categorie).
Vooral de laatste twee van die reeks kunnen al zorgen voor de nodige pijn in de benen. De Passo Duron is 4,4 kilometer lang met gemiddelde stijgingspercentages tussen de 8,8% en 10,8% en maxima van 18%. De Ravascletto is volgens het routeboek 7,6 kilometer lang met passages rond de 7,5% en een maximale stijging van 12%. Maar dat alles is niets, vergeleken met wat komen gaat…

Vanuit het kleine Ovaro, zo’n 1800 inwoners groot, stijgt het wegdek in 10,1 kilometer maar liefst 1203 meter, goed voor een gemiddelde stijging van maar liefst 11,9% procent. Van kilometerpaal twee tot en met zes is de stijging zelfs 15,4%. Als hier de Giro niet ontploft, dan ontploft hij nergens. Op zijn steilst is de Zoncolan 22%. Dat punt ligt vier kilometer na de voet; twee kilometer later volgen nog hellingen van 20%.



De laatste winnaar op de Monte Zoncolan luistert naar de naam Michael Rogers. Hij wist in 2014 als vluchter de klassementstoppers voor te blijven. Igor Antón (2011), Ivan Basso (2010) en Gilberto Simoni (2003 en 2007) gingen de Australiër voor. Bekijk hieronder de beelden van die bewuste etappe van Rogers.

Start: 11.55 uur
Finish: Tussen 16.54 en 17.37 uur

Weer en TV
De weersomstandigheden kunnen een belangrijke rol gaan spelen tijdens de beklimming van de Monte Zoncolan. Volgens de voorspellingen is er een grote kans op regen. Op de top zal temperatuur niet boven de tien graden uitkomen. De rechtstreekse uitzending op Eurosport 1 begint om 13.15 uur.

San Vito al Tagliamento


Monte Zoncolan




Algemeen Klassement
1 Yates Simon Mitchelton-Scott 20 55:54:20
2 Dumoulin Tom Team Sunweb 0:47
3 Pinot Thibaut Groupama - FDJ 1:04
4 Pozzovivo Domenico Bahrain Merida Pro Cycling Team 1:18
5 Carapaz Richard Movistar Team 1:56
6 Bennett George Team LottoNL-Jumbo 2:09
7 Dennis Rohan BMC Racing Team 2:36
8 Bilbao Pello Astana Pro Team 2:54
9 Konrad Patrick BORA - hansgrohe 2:55
10 Aru Fabio UAE-Team Emirates 3:10
11 Lopez Miguel Angel Astana Pro Team 3:17
12 Froome Christopher Team Sky 3:20
13 O'Connor Ben Dimension Data 3:25
14 Betancur Carlos Movistar Team 3:29
15 Oomen Sam Team Sunweb 3:40

Cecchini 18 mei 2018 22:16
Maglia Nera Bron Wielerrevue


Alle renners dromen ervan. Bijna alle wielerliefhebbers zouden er ook direct voor tekenen. Toch is het winnen van een grote ronde slechts weinigen gegeven. Voor het gros van de mensen die weleens met hun kont op een wielrenfiets zitten is het deelnemen al een utopie. En als je dan eindelijk in een grote ronde zit is de kans niet zo groot dat je 'm ook daadwerkelijk wint. Nee, het uitrijden op zich is al een fantastische prestatie.
Bij de Giro d'Italia snappen ze dat maar al te goed. Daarom reiken ze ook dit jaar weer een prijs uit voor de laatste renner in het algemeen klassement.

Historie
Deze poedelprijs zegt alles over ware geest van het wielrennen. Natuurlijk, de winnaar vinden we allemaal fantastisch, maar hé, jij daar op de laatste plaats, jij mag er ook zijn. Het wielrennen is een keihard vak, en dus danken wij voor je deelname. Je hebt de tocht toch maar mooi volbracht. Hulde.

De geschiedenis van deze prijs begint in 1926. Giuseppe Ticozzelli begint aan de Giro als onafhankelijke renner. De Italiaan is eigenlijk voetballer van beroep. Op 18 januari 1920 speelt hij zelfs in het nationale elftal. Door zijn liefde voor de Giro besluit hij de stoute wielerschoenen aan te trekken en hij schrijft zich in. Professionele kledij heeft Ticozzelli niet. Tijdens de Giro gebruikt hij het shirt van zijn club Casale (zwart met een witte ster) als wieleroutfit.
Een leven in het peloton zit er voor Ticozzelli niet in. Onderweg neemt hij uitgebreid te tijd om zich vol te stoppen in een restaurant wanneer hij daar zin in heeft. Het is dan ook niet gek dat het avontuur van de in het zwart gehulde renner maar drie ritten duurt. Maar de naam Ticozzelli is wel voor eeuwig verbonden met de wielersport.



In 1946 kennen de renners het verhaal van de malle Ticozelli nog. Het is de eerste editie na de oorlog en het volk kan wel wat afleiding gebruiken. Gelukkig krijgen de Italianen dat voldoende dankzij het wielrennen. Gino Bartali, in de oorlog een fietsende verzetsheld, zegeviert dat kaar niet in een etappe maar wint wel het eindklassement. De nummer twee van die wedstrijd laat zich raden; Fausto Coppi.
Maar de mensen langs de kant van de weg hebben zoals het hoort waardering voor het peloton. Goed, de rivaliteit tussen de Campionissimi zorgt soms voor niet al te fraaie taferelen tussen supporters, maar door de bank genomen betekent de Giro één groot feest. Hele volksstammen lopen uit om hun helden uit volle borst toe te juichen. Vai, corridori, vai!

Om extra aandacht te genereren voor de Giro d’Italia (lees: meer inkomsten voor La Gazzetta dello Sport) introduceert de organisatie een nieuw klassement. Naast het algemene klassement en de in 1933 ingevoerde prijs voor de beste klimmer een prachtige nieuwe invalshoek voor het meereizende journaille. De strijd om de Maglia Nera is een feit. Het voetbalshirt waarin Ticozzelli drie ritten in de Giro rijdt dient als inspiratiebron voor de trui.

Luigi Malabrocca


Met Luigi Malabrocca, wiens bijnaam de Chinees van Garlasco luidt, hebben de journalisten die de ronde van nabij volgen een ideale renner om over te schrijven. Malabrocca, meesterknecht van de grote Coppi en niet eens een slechte coureur, doet namelijk ontzettend zijn best om laatste te worden. De Giro d’Italia is zodoende voor hem één grote tegenstelling. Zodra het werk voor zijn kopman gedaan is probeert hij om zoveel mogelijk tijd te verliezen. Hij wint door te verliezen.
Hoe Malabrocca het klaarspeelt om twee keer op rij de Maglia Nera te veroveren? Hij heeft opvallend vaak een lekke band. Soms bezoekt hij, geheel in de geest van Ticozzelli, even een café. Maar steeds komt hij wel keurig op tijd binnen, iets waar de helft van zijn collega’s niet in slagen door pech, uitputting. Zijn uiteindelijke achterstand op Valeriano Zanazzi, de nummer voorlaatst, is 53 minuten en 12 seconden.

Een jaar later herkennen de mensen Malabrocca nog. Hij krijgt veelvuldig hulp aangeboden bij het voltooien van zijn queeste. Sommige fans moedigen hem zelfs aan met spandoeken. En steeds wanneer mensen aan elkaar vragen wie er voorop liggen is de volgende vraag: “Wie rijdt er achteraan?” Malabrocca slaagt wederom in zijn missie. 1 uur, 13 minuten en 57 seconden na Riccardo Sarti wordt de inmiddels tot cultheld uitgeroepen Malabrocca geklasseerd.

De ronde van 1949 wordt legendarisch dankzij de uitspraak van Mario Ferretti. De gevleugelde woorden “Un uomo solo al comando, la sua maglia è bianco-celeste, il suo nome è Fausto Coppi” staat op de literatuurlijst van iedere wielerliefhebber. Maar het verhaal dat zich in de achtergrond afspeelt is minstens zo interessant. Het duel om de laatste plek gaat tussen Santa Carollo en - jawel - Luigi Malabrocca. Carollo is op het laatste moment opgeroepen voor de Italiaanse rittenkoers, kan het peloton niet bijhouden. Problematisch natuurlijk voor onze Luigi, en hij moet de trukendoos dan ook volledig opentrekken.

Zoals hij gewend is duikt Malabrocca enkele keren de greppel in en heeft hij op de meest onhandige momenten een lekke band. Toch blijft Carollo maar achter hem staan in het klassement. Op een dag wordt Malabrocca door een boer betrapt. In zijn pogingen om gelost te worden door Carollo schuilt hij in een watertank. Toch mag het niet baten. Met slechts één etappe te gaan is de laatste plaats nog altijd voor zijn concurrent.
Op weg naar Milaan besluit Malabrocca het dan maar op een drinken te zetten. In een bar verschuilt hij zich voor het peloton, terwijl hij van een paar biertjes geniet en handtekeningen uitdeelt aan zijn fans. Ruim tweeënhalf uur nadat de winnaar over de streep is gekomen maakt ook Malabrocca de etappe vol. De tijdswaarnemers hadden echter genoeg van de streken van de tweevoudig winnaar van de Maglia Nera. Ze waren al vertrokken. Malabrocca kreeg de tijd van het peloton. Hierdoor gaat niet hij maar Santa Carollo de geschiedenis in als de winnaar van de zwarte trui in 1949.

De laatste winnaar van de Maglia Nera is ook noemenswaardig. Met het geld dat Giovanni Pinarello wint is hij in staat om in Treviso een kleine fietsenzaak te openen. In 1975 wint Fausto Bertoglio op een door Pinarello vervaardigde fiets de Giro d’Italia. Tegenwoordig is het merk ‘Pinarello’ niet meer weg te denken uit de wielrennerij





Na 1951 sterft het klassement een stille dood. De Franse tegenhanger van de Maglia Nera, de Rode Lantaarn is wel nog altijd erg populair. En het zwarte rugnummer in de Giro kan dus dit jaar ook een prestigeproject worden. Er ligt geen premie klaar, maar de winnaar van het omgekeerde klassement krijgt ongetwijfeld de nodige aandacht in de media nu er een symbolische prijs aan de laatste plaats in de rangschikking is gekoppeld.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/05/2018 22:38 door Cecchini.
Anony 18 mei 2018 22:18
Te grote hekel aan Quick Step om een actuele foto van Elia te kiezen? spinning smiley sticking its tongue out



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/05/2018 22:19 door Anony.
Cecchini 18 mei 2018 22:38
Een ode aan Subculture




1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/05/2018 22:45 door Cecchini.
Cecchini 18 mei 2018 22:44
Laatste 1o winnaars van La Maglia Nera
2008: Markus Eichler
2009: Evgenij Sokolov
2010: Marco Corti
2011: Jos van Emden
2012: Miguel Minguez
2013: Davide Appollonio
2014: Jetse Bol
2015: Marco Coledan
2016: Jack Bobridge
2017: Giuseppe Fonzi

Reglement
Laatste worden in het klassement van een grote ronde klinkt moeilijker dan het in eerste instantie lijkt. Tijdens de dik 3500 kilometer lange tocht moet je niet alleen achter je concurrenten zien te eindigen, maar je moet ook de tijdslimiet in de gaten houden. Eenieder die te laat binnenkomt wordt immers zonder pardon uit koers genomen. Sta je dan, met je ambities.
Gelukkig weten we al wel wat de tijdslimieten zullen zijn. De organisatie heeft de ritten verdeeld in vijf categorieën: A tot en met E. Een etappe met A-status is een relatief eenvoudige, een rit van categorie 'D' is een heel zware beproeving. En de E-ritten? Dat zijn de tijdritten.
Tijdslimieten 101ste Giro d'Italia
Categorie A (etappe 2, 3, 7 en 21)
- <40 km/h: 7%
- 40-45 km/h: 8%
- >45 km/h: 10%
Categorie B (etappe 12, 13 en 17)
- <37 km/h: 9%
- 37-41 km/h: 10%
- >41 km/h: 11%
Categorie C (etappe 4, 5, 8, 10 en 11)
- <35 km/h: 11%
- 35-39 km/h: 12%
- >39 km/h: 13%
Categorie D (etappe 6, 9, 14, 15, 18, 19, 20)
- <30 km/h: 16%
- 30-34 km/h: 17%
- >34 km/h: 18%
Categorie E (etappe 1 en 16)
- 30%

Favorieten 2018
*****
Giuseppe Fonzi
****
Sam Bennett, Svein Tuft
***
Jos van Emden, Marco Coledan, Filippo Pozzato
**
Jakub Mareczko, Andrea Guardini, Fabio Sabatini, Manuel Belletti, Rüdiger Selig
*
Lars Ytting Bak, Guy Sagiv, Guy Niv, Liam Bertazzo, Baptiste Planckaert, William Bonnett, Sam Bewley, Roy Curvers

Huidige stand onderaan

160 Bertazzo Liam Wilier Triestina - Selle Italia 2:25:02
161 Schillinger Andreas BORA - hansgrohe 2:27:17
162 Simion Paolo Bardiani - CSF 2:27:26
163 Pedersen Mads Trek - Segafredo 2:28:41
164 Hofstede Lennard Team Sunweb 2:29:28
165 Coledan Marco Wilier Triestina - Selle Italia 2:37:40
166 Tuft Svein Mitchelton-Scott 2:38:43
167 Zhupa Eugert Wilier Triestina - Selle Italia 2:39:24
168 Fonzi Giuseppe Wilier Triestina - Selle Italia 2:52:40

Slimmerd 18 mei 2018 22:46
The one and only Elia!!
Sjorsoll 18 mei 2018 23:29
Eljero Viviani, de voetballer.

Wel een aantrekkelijker sportman, in de sportieve zin van het woord, om naar te kijken in vergelijking met Viviani de wielrennert.
Sjorsoll 18 mei 2018 23:31
No disrespect voor die gast van Quick Step maar het blijft sprint, 30 seconden geinig en een hele dag verpest.

Als ze nou toch eens in plaats van 1 lange etappe 3 hele korte etappes per dag doen van 20 km, dan worden sprintritten ook eens leuk smiling smiley Zo maar een idee.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 18/05/2018 23:31 door Sjorsoll.
Cecchini 19 mei 2018 01:15
Bestaat er een huiveringwekkender berg dan de Monte Zoncolan, de beproeving die Tom Dumoulin zaterdag in de Giro wacht? ‘Laat alle hoop varen’, meldt het waarschuwingsbord.

Door Rob Gollin / De Volkskrant


Het is zo’n berg die zelfs de woordenschat op de proef stelt. Damiano Cunego, een voormalige winnaar van de Giro d’Italia, moest in zijn vocabulaire op zoek toen hij naar zijn ervaringen onderweg werd gevraagd. Il Piccolo Principe, de kleine prins, stamelde. ‘Het is niet de hel. Het is geen monster. Het is veel erger dan dat.’

En dansant

De Monte Zoncolan, een doorsteek op een hoogte van 1.730 meter tussen twee valleien in de Karnische Alpen kan zaterdag een waterscheiding vormen in de Ronde van Italië. Op de steile en bochtige Strada Provinciale 123 zullen vedergewichten als Simon Yates (59 kilo), de huidige drager van de roze trui, en Domenico Pozzovivo (53 kilo) zich uit het zadel moeten verheffen om dansend op de pedalen titelverdediger Tom Dumoulin (70 kilo) achter zich te laten. Zo hopen ze voldoende marge op te bouwen voor de tijdrit van 34,2 kilometer tussen Trento en Rovereto, volgende week dinsdag. Ook Thibaut Pinot (63 kilo) moet aan de bak. Gaan de gemzen op wielen samenspannen om de beste tijdrijder ter wereld, die zich de afgelopen dagen op hun terrein vrijwel gelijkwaardig toonde, een beslissende uppercut toe te dienen? Wat kan Chris Froome (66 kilo) nog?

Ze moeten wel durven. In de competitie van zwaarste klimmen in de grote wielerronden wedijvert de Zoncolan voor de koppositie met de Alto de l’Angliru, het beest in Asturië dat soms op het toneel van de Vuelta verschijnt. De Italiaanse kwelgeest oogt op basis van de cijfers een fractie regelmatiger, maar het gemiddelde stijgingspercentage ligt hoger. Het is niet zomaar dat sommige motoren in de Girokaravaan oververhit raken en de rook van de banden slaat als ze uit stilstand weer op gang proberen te komen.

Dit zijn de feiten in de rangschikking van het steilewandklimmen op de fiets. De Zoncolan: 10,1 kilometer lang, 1.225 hoogtemeters, gemiddeld 11,9 procent stijging, steilste stuk 22 procent. De Angliru: 12,5 kilometer lang, 1.248 hoogtemeters, gemiddeld 10,1 procent stijging, steilste stuk 23,5 procent. Maar het draait niet alleen om koele getallen. Om de klim te overleven zijn factoren als weer, vorm en wedstrijdverloop zeker zo bepalend. Afgelopen week kwamen er verontrustende berichten uit Italië: het sneeuwde boven. De wedstrijdorganisatie schakelde ruimers in.

‘Niet waarom ik ben gaan fietsen’

De col figureert voor de zesde keer in de Giro. In 2003 ging de route nog vanaf de oostkant, maar in 2007, 2010, 2011 en 2014 begon de klim vanuit Ovaro in het westen. Gilberto Simoni mag zich met twee zeges (2003 en 2007) koning van de Zoncolan noemen. Ivan Basso (2010), Igór Anton (2011) en Michael Rogers (2014) waren daarna dicht bij de troon. Maar wie het over de geschiedenis heeft, moet ook vaststellen dat de tijdsverschillen tussen de favorieten op de berg doorgaans niet heel groot uitvallen, huiveringwekkende percentages en reputatie ten spijt. Dramatische omwentelingen bleven er uit.

Tot de Nederlandse deelnemers in de laatste editie behoorden Johnny Hoogerland (83ste) en Maarten Tjallingii (92ste), beiden op ruim een kwartier van de winnaar. Laatstgenoemde moet even in zijn geheugen zoeken naar het precieze jaar van zijn beklimming. ‘Het is zo’n etappe waarvoor je in je hersenen op de deletebutton drukt. Dit is niet waarom ik ooit ben gaan fietsen.’ Hij maakte nog deel uit van een kopgroep, toen hij zich aan het begin liet terugzakken. ‘Dat was niet in opdracht van mijn ploegleider of dat ik dat nodig vond. Het ging vanzelf.’ Hij noemt het een ‘vieze ervaring’. Maar erg, nee, dat vond hij de klim niet. ‘Het is een haat-liefdeverhouding. Onderweg vervloek je hem, maar als je boven bent, denk je toch: wauw, ik heb ’m toch maar gedaan.’

Hoogerland, die tegenwoordig een Bed & Breakfast heeft in Oostenrijk, op 120 kilometer van de Zoncolan, maakt een onderscheid tussen klassementsrenners en waterdragers. ‘Als je meedoet om de zege, is het een verschrikking. Maar voor mij stond er niet zoveel op het spel. Ik kon zelfs wat genieten onderweg. Klein verzet draaien, je niet al te druk maken. Het is ook gaaf om er te rijden.’

Nog een factor van belang op de Zoncolan verdient vermelding: de tifosi die samengepakt langs de weg staan of de heuvels bevolken en hartstochtelijk meeleven. Vraag het maar aan die arme Francesco Bongiorno, 23 jaar in 2014, en samen met Rogers in de race van zijn leven op kop op weg naar boven. Een meedravende fan in een shirt van de wereldkampioen duwt hem bemoedigend tegen de kont. De voet van de renner schiet meteen uit het klikpedaal, waardoor hij vrijwel tot stilstand komt. Rogers is weg. Van Bongiorno, die nog als derde over de finish komt en in tranen uitbarst, is niet veel meer vernomen. Hij is vorig jaar gestopt. In dezelfde etappe ergert Wout Poels zich zo aan opdringende supporters dat hij in het voorbijgaan iemand een zonnebril van de neus grist om die enkele pedaalslagen later minachtend in de berm te werpen.

Renners in het achterveld hebben doorgaans minder moeite met het publiek. Hoogerland: ‘Ik vond het fijn dat ze me duwden. Samen hadden we de grootste lol.’ Tjallingii: ‘Ik was alleen maar aan het roepen. Spingimi! Spingimi! Duw me!’ Wie het meest zijn best deed, ontving zijn bidon.

Laat de hoop varen

De ernst van de beklimming wordt renners meteen ingepeperd. Op een houten bord staat: Lasciate ogni speranza o voi che entrate. Kortweg: laat de hoop varen. Iets verder volgt de mededeling dat het straks nog erger wordt. Geregeld wordt een boogconstructie opgetrokken met het opschrift: de poort naar de hel, La Porta dell’Inferno. Wie toch doorzet, kan de steun inroepen van vooral Italiaanse wielerhelden die in actie op foto’s langs de weg zijn geplaatst.

De eerste 1,5 kilometer gaan nog. Na het dorpje Lariis dient het vagevuur zich aan in partjes met de beklemmende stijgingspercentages : 17,3 procent, 12,2; 13,8; 19,2; 19,7. Enzovoorts. Even is het 7. Dat voelt als tijdelijke absolutie.

Wat niet helpt, is dat de weg deels door dicht opeenstaande dennen slingert. Een renner snakt soms naar uitzicht. Dat geeft houvast. Pas na drie tunneltjes, in de laatste haarspeldbochten, ontvouwt zich het panorama van het berglandschap in volle omvang. Op de top is een monument, met een geabstraheerde fiets. Als je toch al scheel kijkt van de inspanning, doen de details er minder toe.



Verkenning

Froome is in april op verkenning geweest. Een blik op zijn vermogensmeter leerde dat hij nergens onder de 400 watt trapte. En dan fietste hij nog maar in zijn eentje, hij hoefde nergens de diepste reserves aan te spreken. Op het eind van zijn inspectie zag Froome nog wel een mountainbiker voorbij komen. De geruststelling volgde snel: die had een elektromotor tot zijn beschikking.

Dumoulin is niet geweest, Yates evenmin. De Nederlander vindt de waarde van zo’n onderneming maar betrekkelijk. Begin deze week werd hij ernaar gevraagd. ‘Ik weet dat het lang en steil is. Dat is genoeg.’ Bergop kun je volgens hem nauwelijks worden verrast. Hij kent het profiel, hij heeft beelden op televisie gezien.

Hebben Hoogerland en Tjallingii advies? Hoogerland: ‘Eigen tempo aanhouden, maar wel op de limiet rijden, natuurlijk. Dan verlies je hooguit driekwart minuut. Als je echt gaat koersen, ga je geheid kapot.’ Tjallingii: ‘Demarreren aan de voet en vervolgens op je eigen tempo omhoog. Dan heb je de eerste morele tik uitgedeeld. Die telt.’

In vorige etappes, bekende Dumoulin, voelde de vorm niet helemaal zoals gewenst. Maar als hij een keer over ‘superbenen’ kan beschikken, dan het liefst op de Monte Zoncolan. Omhoog naar de vergezichten, maar vooral naar het het zicht op het roze.
Horsie is back 19 mei 2018 01:28
Morgenavond weet ik weer alles van die verschrikkelijke Monte Zoncolan klim. Van de vorige editie in 2014 weet ik me niet zo veel meer te herinneren.
Nog steeds 12 van de 15 beste tijden komen uit 2007. Je hoeft ook maar 12,84km/h te rijden om in de top-100 aller tijden van nu te komen.
En dan te bedenken dat de beste 50 km snelwandelaar op het vlakke qua gemiddelde snelheid in de top-20 van de Monte Zoncolan zou staan.

Maar waar ik maar niet over uit kan hoe Genevieve in 2002 een klim deed in 54:02, ruim twee kilometer langer en ook nog eens bijna 1% gemiddeld steiler.
En dat allemaal in haar uppie.
De zwarte trui 19 mei 2018 01:49
Mijn nick komt niet van deze maglia nera, maar nav het verhaal van Bob den Uyl: Opkomst en neergang van de Zwarte Trui. Daar was het juist de leiderstrui tijdens illegale wedstrijden, die 's nachts werden verreden en later zelfs onder de grond. Dit alles georganiseerd om te te gokken. Ongetwijfeld heeft den Uyl deze originele maglia nera als inspiratiebron gebruikt en er zijn eigen betekenis aan gegeven.
Sjorsoll 19 mei 2018 02:13
Ben ook benieuwd naar Sam Oomen morgen, die zal weinig hoeven doen in het begin neem ik aan Op de Zoncolan is het man tegen man... Top 10 misschien?!
Sjorsoll 19 mei 2018 02:17
Zie nu wel dat de rest van de rit ook best zwaar is. Hopelijk kunnen Ten Dam en Vervaeke het meeste werk doen daar.
Curzio 19 mei 2018 06:19
Mooi wat Dumoulin zegt over verkennen. Lekker nuchter, gewoon je eigen gang gaan.
ton duk 19 mei 2018 07:08
Top 10 Oomen zou alvast 2 dingen betekenen: Dumoulin doet het goed en anderen van AK zakken weg....
12 t.m 15....schat ik normaal gesproken in
gr
Curzio 19 mei 2018 07:23
Lastig kiezen vandaag tussen huwelijk van ene Harry of deze rit over de Zoncolan. Beetje heen en weer zappen denk ik.
rustdag 19 mei 2018 08:43
























Ik denk dat er vandaag een klimmer gaat winnen.
rustdag 19 mei 2018 09:06
Heisenberg 19 mei 2018 09:14
Slechte timing voor een uitwedstrijd om 15:30 uur. Nou ja, dan lees ik na afloop wel hoe Dumoulin gewonnen heeft.
Luijt 19 mei 2018 09:14
En dat is je commentaar?
Luijt 19 mei 2018 09:20
Over je Genevieve oreren terwijl het over de Zinvol en gaat. "Maar 12.84"; je weet idd niet waar je het over hebt.
Luijt 19 mei 2018 09:24
Jammer dat het voor onze hedendaagse Peter Winnen steeds een plekje net buiten de top 10 is. Zou mooi zijn als ie zo langzamerhand weer een stapje ging maken.
Slimmerd 19 mei 2018 09:50
Als Eurosport vanaf de start uit gaat zenden, kunnen we wel de ontsnapping van 'de rittenkaper' zien.

Helaas, geen live start, dan maar hopen op een uur lang battles voor de vlucht, dat we dan kunnen inhaken



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/05/2018 12:23 door Slimmerd.
predator 19 mei 2018 10:48
Jammer, Wellens naar huis.
El Chaba 19 mei 2018 10:49
Ik mag toch hopen dat je een grapje maakt..
Adje Wijnands 19 mei 2018 11:03
Curzio Schreef:
-------------------------------------------------------
> Lastig kiezen vandaag tussen huwelijk van ene
> Harry of deze rit over de Zoncolan. Beetje heen en
> weer zappen denk ik.


Hahaha, grapjas!
ton duk 19 mei 2018 11:14
Hij is in ieder geval wereldtopper in het inschatten van kansen...
Hopelijk vraagt ie toestemming om mee te doen in de Ronde van Belgie....
gr
ton duk 19 mei 2018 11:20
Telkens (vaak) als ik de uitslagen Oomen bekijk....zie ik de logica daarin. De renners die nu nog beter zijn staan boven 'm, de renners die nu al minder zijn staan achter 'm. Zijn constante presteren met kleine stapjes voorwaarts is mooi om te zien. Of er 's een grote stap komt....?
gr
Fashionisto 19 mei 2018 11:21
Mijn hoop voor Dumoulin is gevestigd op zijn zeer straffe prestatie in een vergelijkbare rit in de Vuelta van 2015. Die eindigde toen op Ermita de Alba en Dumoulin verloor toen slechts een halve minuut op de beste klassementsrenner die dag, Joaquim Rodriguez. Eveneens wist hij dat jaar te verrassen op de Rettenbachferner, verliezende 1.5 minuut op Pinot.

Nog meer ben ik benieuwd naar Poels: al twee keer tweede op de Angliru en bij de vorige beklimming van de Zoncolan wist hij in de buurt van kopman Uran te blijven, maar toen deden de klassementsmannen niet mee om de ritzege. Heeft hij dit jaar een vrijgeleide? Of zal hij zich andermaal voor Froome moeten inspannen?
Nelis! 19 mei 2018 11:22
Adje Wijnands Schreef:
-------------------------------------------------------
> Curzio Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Lastig kiezen vandaag tussen huwelijk van ene
> > Harry of deze rit over de Zoncolan. Beetje heen
> en
> > weer zappen denk ik.
>
>
> Hahaha, grapjas!

Inderdaad... Ik zou zelfs mijn eigen bruiloft afzeggen :-D
Slimmerd 19 mei 2018 11:22
Rit is binnen, verder vooral in beeld met te vroeg aanvallen (helaas). Hij kent zijn sterktes en zwaktes prima.

Komende week is het aan de andere rittenkapers
Bromertà 19 mei 2018 11:51
"Als Dumoulin demarreert, misschien zelfs al aan de voet van de klim, worden zijn concurrenten zenuwachtig. Dumoulin kan de rest angst aanjagen en daarmee een mentale tik uitdelen", stelt Tjallingii. [www.nu.nl]

Het is niet te hopen dat Dumoulin dit advies om te demarreren aan het begin van de klim zal gaan opvolgen. Als je wil sterven op weg naar de hel dan is dat dé manier. Dumoulin moet het hebben, niet van zijn loopvermogen, maar van zijn regelmaat. De beste manier om maximaal te presteren op dit soort martel-stroken die we een weg naar boven noemen, is met de blik op de vermogensmeter. Weten wat je kan en daar zo min mogelijk van afwijken, misschien daar waar het gebladerte wegvalt, mag de neus in de wind om nog een minuut of vijf à zes vol in het rood door te rammen.

Mike Woods liet er geen gras over groeien en ging 24 april van dit jaar op verkenning. Mooi dat hij zijn gegevens open en bloot legt op Strava: 314w 49'26". Dit levert voer voor de Perfecte Renner, die deze martelgang zou kunnen verstouwen in 37'47" met constant 6,37 w/kg op de pedalen.

Hier nog wat verzamel-spul over de Zoncolan:

Thijs over een monster.

Gearing for Monte Zoncolan
In 2007 Giro many riders had the lowest gears possible to scale the terrible ascent of Zoncolan, with 34 X 29 compact mounted on the bicycle of Maglia Rosa Di Luca, and some riders were even using triple chainsets, says Velonews.
[killingmontezoncolan.blogspot.nl]

De poort naar de hel
[pbs.twimg.com]

Klimtijdrecords Zoncolan 9,8km 1200hm 534 - 1734 12,2%
[www.climbing-records.com]
[www.cyclingcols.com]



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/05/2018 11:52 door Bromertà.
Bromertà 19 mei 2018 11:54
Hier het Strava-segment:

[www.strava.com]
Sub Culture 19 mei 2018 12:02
Hij sukkelt met kniepijn en bronchitis, idioot
JW 19 mei 2018 12:03
Vrijgeleide voor Poels ?
Ik denk het niet. De prioriteit bij Sky ligt in het goed ondersteunen van Froome, niet in etappezeges.
JW 19 mei 2018 12:06
Mooi !
Hij kan het ook niet helpen maar door het commentaar van Jeroen was ik toch wel een beetje Wellens-moe.
Cecchini 19 mei 2018 12:12
Dat is niet des JW's je blijheid uitspreken over knieproblemen en bronchitis.
Blueprint 19 mei 2018 12:22
Tijdslimiet in de gaten houden is ook niet voldoende. Je moet ook nog kunnen anticiperen wanneer anderen bewust buiten tijd binnenkomen en de jury daar niet tegen optreedt.
El Chaba 19 mei 2018 12:30
Oh ja? Wat mij betreft de zoveelste kansloze rukker die zijn lichaam met tattoo’s verminkt..
Bromertà 19 mei 2018 12:46
Renaat Schotte, de Wielerman, her-kwetterde dit bericht, of het waar is dat weet bijna niemand ...



Summery! Yates and Dumoulin 34x30. Pinot 34x32. Froome 38?(Osymetric)x32. Hansen 39x32. Many others 36x32. Shimano neutral 36x30.



Pinot rijdt dus zowat één op één. Wat 'n berg !?
Fashionisto 19 mei 2018 12:53
JW Schreef:
-------------------------------------------------------
> Vrijgeleide voor Poels ?
> Ik denk het niet. De prioriteit bij Sky ligt in
> het goed ondersteunen van Froome, niet in
> etappezeges.

Henao had ook een vrijgeleide de afgelopen dagen. Ik neem aan dat wanneer Sky met opgeheven hoofd de Giro wil beëindigen men toch ook een ritzeges moet gaan denken. En laat Poels nu de perfecte kandidaat zijn voor de rit van vandaag.
Curzio 19 mei 2018 12:53
Tijdens de reclameblokken zet ik dan oude afleveringen vsn DWDD met Eric Scherder op.
Slimmerd 19 mei 2018 13:18
Pedersen, Didier, Montaguti, Conti, Mosca, Gavazzi en Barbin vormen de vlucht van de dag, gevormd op de eerste klim. Bilbao deed ook een poging, maar heeft zich weer laten inlopen
Curzio 19 mei 2018 13:19
Harry is gearriveerd bij de kapel van Windsor!
Goozzer 19 mei 2018 13:33
JW 19 mei 2018 13:51
Helaas geen kopgroep die de dag extra spannend kan maken.
Te klein, en geen topklimmers.
En dus vrij gemakkelijk te controleren.

Voordeel is dan weer dat de slotklim een strijd tussen de toppers gaat worden.
Bromertà 19 mei 2018 13:51
Hier de bevestiging van Dumoulins 34X30, tijdens een fijn interview met Renaat Schotte.

[twitter.com]
JW 19 mei 2018 14:10
Aiii, regen op de Zoncolan...
Wordt er niet gemakkelijker door...
Slimmerd 19 mei 2018 14:20
Maar wel mooier
JW 19 mei 2018 14:26
Mwaoh...
Wellens heeft een mooie etappezege geboekt, dat is zeker.
De kans op herhaling van dat kunstje is miniem, zoals de dagen na zijn winst bleek.
Uit de koers gaan met dit soort problemen is, na zijn etappe, geen ramp voor hem.
Dat is te overzien.

Het zou anders zijn als hij meedeed in het klassement.
Of een heel belangrijke helper was voor een klassementstopper.
Maar dat is allemaal niet het geval.
JW 19 mei 2018 14:28
Ja, nog meer spektakel. Dat is zeker.

Maar als fan van Dumoulin weet ik pas achteraf hoe leuk ik dat vind winking smiley
Sjorsoll 19 mei 2018 14:36
Koninginnenrit in de Tour naar Andorra was ook in de regen. Volgens mij heeft hij daar geen last van.
JW 19 mei 2018 14:43
Dat klopt.
Maar de kans op tegenslag wordt groter.
En dan ben ik niet neutraal.
Als Froome weer rennend omhoog moet heb ik daar b.v. minder emotionele problemen mee....
Horsie is back 19 mei 2018 14:44
Luijt Schreef:
-------------------------------------------------------
> Over je Genevieve oreren terwijl het over de Zinvol en gaat. "Maar 12.84"; je weet idd niet waar je het over hebt.

Waarom mag ik niet even stil staan bij de super prestatie van het bergop gezichtsbepalende blondinneke uit die dagen, die Jeannie Longo deed vergeten en door haar vader stiekem volgens DDR-methoden vanaf haar puberteit groot was gemaakt en jaren later huilend voor de microfoon wereldwijd bakzeil moest halen. Goed om in stijl te blijven, ik draaf door omdat ik haar nog al eens ten tonele heb gevoerd. Maar ik heb toch ook recht op een paar stokpaardjes. grinning smiley

Het uittekenen van een cross-referentie tussen 50 km snelwandelen en het beklimmen van de Monte Zoncolan is toch geniaal, heer Luijt?
Het geeft toch prachtig aan hoe monsterachtig die klim is en als een klein blondinneke...

Dit forum is nogal kieskeurig: als ik benadruk dat er iemand rondrijdt die over een minuut gemiddeld hetzelfde vermogen rijdt als een andere renner als piek dan is het ook niet goed. Maak ik een vergelijking vanuit een ander perspectief dan doet Luijt weer grensoverschrijdend moeilijk.

Uiteraard ben ik ook subjectief in de keuze voor mijn sporthelden, maar dat is toch het laatste wat je iemand kwalijk zou moeten nemen.

Hierboven zie ik 34x30 staan. Om de prangende vraag van Luijt maar meteen te beantwoorden: Genevieve Jeanson reed 34x28.
En nee, het was niet op de Monte Zoncolan maar op de Mt Washington Climb.

En nu toch ook maar even kijken naar live beelden, want vanuit mijn ooghoeken zag ik, dat JW de bui al zag hangen. smiling smiley
JW 19 mei 2018 15:01
Op 70 km van de aankomst heeft Sky zijn aanval ingezet.
Peloton in stukken, maar alle favorieten zo te zien in eerste groep.
JW 19 mei 2018 15:07
Eerste offensiefje gestaakt.
Maar de toon is gezet.
Horsie is back 19 mei 2018 15:08
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Renaat Schotte, de Wielerman, her-kwetterde dit
> bericht, of het waar is dat weet bijna niemand
> ...
>
> Summery! Yates and Dumoulin 34x30. Pinot 34x32.
> Froome 38?(Osymetric)x32. Hansen 39x32. Many
> others 36x32. Shimano neutral 36x30.
>
>
>
> Pinot rijdt dus zowat één op één. Wat 'n berg !?

Gelukkig is dit dan nog altijd het kleinst mogelijk verzet anders werd het wel helemaal kijken naar hamsters in een tredmolen.
Zelfs met trapfrequentie 100 kunnen ze de snelwandelaars op het vlakke niet bijhouden.
JW 19 mei 2018 15:16
Nog 58 km en de voorsprong is opgelopen naar 6'.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/05/2018 15:16 door JW.
Curzio 19 mei 2018 15:50
Fors tempo nu. Eerst door Sunweb en Astana heeft ovrrgenomen. Chaves zakt door het peloton heen.
Nomath 19 mei 2018 16:14
Bij de geschiedenis van de Zoncolan is een belangrijk punt niet vermeld. Ik ben de Zoncolan vanuit Ovaro in 1999 opgereden. Ongeveer 100 meter beneden de top, bij de ingang van de eerste tunnel, werd je toen gedwongen om af te stappen omdat de bodem van de tunnel in ruwe rots was uitgehakt, waarover je zeker niet kon fietsen. Bovendien lagen de ingang en uitgang vol met koeienstront, omdat het vee hier vaak kwam schuilen. Ergens tussen 1999 en 2007 moeten de tunnels geëgaliseerd en geasfalteerd zijn, waardoor de koers op de top van de Zoncolan kon eindigen.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/05/2018 16:15 door Nomath.
Fashionisto 19 mei 2018 16:31
Niemand die durft aan te vallen. Verrassend. Het zal wel de angst zijn.
Eindhovuh 19 mei 2018 16:47
Dumoulin zit ver van achteren vind ik.
Erik S. 19 mei 2018 16:49
Eindhovuh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Dumoulin zit ver van achteren vind ik.

Eens
Fcdh 19 mei 2018 16:53
Dennis er nu al af dat is wel heel vroeg.
Dumoulin inderdaad zeer ver van achter zag hem ook nog tijdens de eerste km van de klim in zijn achterzak rommelen.... het zal toch niet.
Erik S. 19 mei 2018 16:53
Poels sterk...
Fashionisto 19 mei 2018 16:57
Zoals Poels omkijkt naar Froome....doet me denken aan de Tour van 2012 met Froome die constant omkeek of Wiggins bij hem in de buurt was.
Anony 19 mei 2018 17:09
Froome heeft zijn puffer teruggevonden.
Pozzovivo en Lopez, Yates klampt aan, Dumoulin behoudt zijn tempo en beperkt de schade.
Anony 19 mei 2018 17:14
In alle eerlijkheid: ik 'genoot' van de kwetsbare Froome van de voorbije weken, maanden. Dit beeld smaakt toch weer wat zuur.

Yates solo in de achtervolging, hangt op tien seconden. Dumoulin op een halve minuut. Tussenin Pozzovivo-Lopez.
Eindhovuh 19 mei 2018 17:14
Het juiste pakketje is weer binnengekomen bij Sky.
Dumoulin toch wel langzaam in de problemen.
Anony 19 mei 2018 17:27
Royal Day voor de Britten. Spannend duel op de Zoncolan, maar Yates kreeg het laatste gaatje niet gedicht.

1. Froome
2. Yates 6"
3. Pozzovivo 23"
4. Lopez 25"
5. Dumoulin 37"
6. Pinot 42"
7. Poels 1'07



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/05/2018 17:29 door Anony.
Fcdh 19 mei 2018 17:27
Begin toch langzaam wel Angelsaksen moe te worden ben ik de enige?
predator 19 mei 2018 17:30
Fcdh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Begin toch langzaam wel Angelsaksen moe te worden
> ben ik de enige?

Ach, maakt de Giro wel spannend.
Curzio 19 mei 2018 17:31
Niet slecht van Dumoulin, maar het is toch net wat veel met ook de boni's er nog bij. In elk geval even een kort moment van zwakte gezien bij Yates.
Tinuz 19 mei 2018 17:33
Die gekke Britse benen beginnen mij ook wat tegen te staan, maar Dumoulin heeft mijns inziens goed gereden en maakt nog kans op de eindzege.
Slimmerd 19 mei 2018 17:33
Heerlijk portie wielrennen
Sjorsoll 19 mei 2018 17:41
Mooie rit.

Hoeveel bonificatie heeft die Yates nou al? Meer dan een halve minuut denk ik.
Bergvlakte 19 mei 2018 17:42
Sjorsoll Schreef:
-------------------------------------------------------
> Mooie rit.
>
> Hoeveel bonificatie heeft die Yates nou al? Meer
> dan een halve minuut denk ik.


2x eerste en 2x tweede is dus 30 seconden.
Waartegen Dumoulin 1x tweede met 6 seconden.
Yates heeft dus 24 boni's op Dumoulin gepakt



2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/05/2018 17:44 door Bergvlakte.
Slimmerd 19 mei 2018 17:43
Ook 2e achter Chaves, maakt al 30"
Eindhovuh 19 mei 2018 17:43
Bonificaties lijken een beslissende rol te gaan krijgen.
Als Dumoulin-fan is dat jammer, maar in de tijd van Indurain had ik dat mooi gevonden, dus tja.
JW 19 mei 2018 17:53
Dumoulin reed een prima etappe, maar Yates houdt wel erg hardnekkig vol.
Voor het mooie vandaag toch te veel seconden gepakt.
Wat het allemaal waard is zal de komende dagen moeten blijken. Te beginnen met morgen.
De slopende rit van vandaag heeft beslist krachten gekost !
Bromertà 19 mei 2018 17:59
Ik denk ook dat Dumoulin gedaan heeft wat ie kon, en dat Yates ook enorm z'n best heeft gedaan. Verder lijkt me dat zo'n rit erg vermoeiend is; voor het lichaam. Maar weet je, de Giro is nog lang, en nog lang niet in Rome. Goed slapen en morgen gezond weer op.

O ja, wie denkt er dat Froome deze Giro zonder attest en dus zonder cortisonen rijdt? Ik niet !

Nog iemand benieuwd naar de cijfers?
LD88 19 mei 2018 18:00
Er komen nog 4 aankomsten bergop, denk niet dat in 1 tijdrit goed kan maken wat hij telkens bergop verliest ook zonder bonificaties niet.
Curzio 19 mei 2018 18:01
Ja hoor, kom maar door.
Horsie is back 19 mei 2018 18:02
Heeft de Roemeen Mihai Cazacu een puntje als hij zegt dat het uitmaakt of je deze Monte Zoncolan hebt verkend en elke meter watttechnisch hebt onderzocht?
Man zonder hamer 19 mei 2018 18:08
Voor Froome maakt het uit. Tom is meer een gevoelrijder.
Carlos Danger 19 mei 2018 18:09
Fcdh Schreef:
-------------------------------------------------------
> Begin toch langzaam wel Angelsaksen moe te worden
> ben ik de enige?


They're all effing cheats.
Fashionisto 19 mei 2018 18:11
Carlos Danger Schreef:
-------------------------------------------------------
> Fcdh Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Begin toch langzaam wel Angelsaksen moe te
> worden
> > ben ik de enige?
>
>
> They're all effing cheats.

Don't you mean 'puffing cheats'?
Man zonder hamer 19 mei 2018 18:11
LD88 Schreef:
-------------------------------------------------------
> Er komen nog 4 aankomsten bergop, denk niet dat in
> 1 tijdrit goed kan maken wat hij telkens bergop
> verliest ook zonder bonificaties niet.

Helemaal mee eens. Hopen op een superdag waarop Dumoulin ook bergop een slag kan slaan.
Curzio 19 mei 2018 18:18
Wat Bennett betreft: niet in beeld geweest maar de Franse tv, meer bepaald Cedric Pineau op de motor, rapporteerde helemaal in het begin van de Zoncolan een mechanisch probleem voor hem. Dan heeft hij nadien nog goed gereden dus.
Sjorsoll 19 mei 2018 18:18
En een keer halverwege de rit 3 seconden.
Sjorsoll 19 mei 2018 18:20
Horsie is back 19 mei 2018 18:21
Man zonder hamer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Voor Froome maakt het uit. Tom is meer een
> gevoelrijder.

Maar net hoe je het bekijkt. Ik zag Dumoulin heel monotoon de pedalen geselen. Froome schudde tenminste nog steeds met zijn hoofd.
Wat een ontlading op de finish van de stijve Brit? Een getergde Brit is altijd gevaarlijk.cool smiley. In het grensbereik van het menselijk prestatievermogen (stokpaardje alarm) wordt alles vloeibaar en speelt het stemmetje in het hoofd wel degelijk een grotere rol dan sommigen onder ons denken.
Horsie is back 19 mei 2018 18:30
Doe maar gek. Igor Anton Hernandez finisht op 6:28. Visconti op 9:12 en Barbin op 12:32.
Het gaat hen natuurlijk om een selfie aan het venster.
Man zonder hamer 19 mei 2018 18:32
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Man zonder hamer Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Voor Froome maakt het uit. Tom is meer een
> > gevoelrijder.
>
> Maar net hoe je het bekijkt. Ik zag Dumoulin heel
> monotoon de pedalen geselen.

Precies wat ik bedoel. Dumoulin lijkt geen energie te verspillen aan metertjes en hoofdschudden, maar te voelen waar z’n limiet zit en rijdt daarop zijn eigen tempo. Weet niet of dat beter is, maar het maakt eerder genoemde watt-technische verkenning tamelijk overbodig, lijkt me.
Bromertà 19 mei 2018 18:49
El Chaba 19 mei 2018 18:53
Waarom zou hij niet?
En je denkt toch niet dat hij de enige is?

De enige waarvan ik zeker weet dat hij zonder rijdt - terwijl hij er nota bene echt recht op zou hebben - is die 'laffe renner' Tim Wellens..
Carlos Danger 19 mei 2018 19:06
Fashionisto Schreef:
-------------------------------------------------------
> Carlos Danger Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Fcdh Schreef:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > Begin toch langzaam wel Angelsaksen moe te
> > worden
> > > ben ik de enige?
> >
> >
> > They're all effing cheats.
>
> Don't you mean 'puffing cheats'?


smoking smiley
Curzio 19 mei 2018 19:10
Hoe komen ze aan die tijd van Chaves? Zou net zo snel zijn geweest als Oomen en Betancur bijvoorbeeld.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/05/2018 19:11 door Curzio.
Bromertà 19 mei 2018 19:18
Da's een foutje. Er moet een grote streep door Chaves. Was ik vergeten. Dank voor de terechte opmerking.
Nomath 19 mei 2018 19:20
Bromerà schreef Hou je vast

Leg eens uit: Dumoulin is 4 kg (6%) zwaarder dan Pinot en rijdt ook nog 5 seconden (0.2%) sneller.
Toch leverde Pinot volgens de tabel 5,98 W/kg en Dumoulin 5,94 W/kg.....

Er zitten veel raadselachtige getallen in die tabel.
Horsie is back 19 mei 2018 19:21
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Hou je vast:
>
> [pbs.twimg.com]

Waaraan moet ik me vast houden? Aan het waarom van de niet aan magerzucht lijdende perfecte renner misschien?
Ik zie geen opzienbarende cijfers.
Ik krijg nu wel een visioen van een Pantasaurus, die al vlot na de klim op slinkse wijze is weggeslopen en als eerste boven aankomt om alvast alle lekkernijen van de bruilofsdis op te peuzelen. "The boy is insane".
Horsie is back 19 mei 2018 19:22
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Da's een foutje. Er moet een grote streep door
> Chaves. Was ik vergeten. Dank voor de terechte
> opmerking.

Mijn hart smelt bij deze heer Olivier B. Bommel. smiling smiley
Man zonder hamer 19 mei 2018 19:53
Ik meende dat Dumoulin voor 70 kg genoteerd staat i.p.v. de in de tabel genoemde 67.
Andere Peter 19 mei 2018 19:59
Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat Dumoulin, om deze Ronde te winnen, niet aan de tijdrit genoeg zal hebben. Hij zal vermoedelijk ergens Yates in een rit in lijn moeten kloppen.
El Chaba 19 mei 2018 20:05
Ik denk dat je gelijk hebt..
lodjan 19 mei 2018 20:11
Een zwaardere renner heeft per kg minder Watt nodig.
Eazster 19 mei 2018 20:13
Ja maar waarom zou dat Tom niet kunnen lukken. Tot nog toe heeft Tom vrijwel altijd verdedigend moeten rijden om een voorsprong te behouden. Een Coup van Sunweb a la Astana zoals in de Vuelta die Tom verloor. Nu de rollen eens omdraaien.
Z'n verlies hier valt me eigenlijk mee,maar inderdaad met nog 4 bergritten te gaan zal die tijdrit niet genoeg draagvlak zijn om de benodigde tijd terug te nemen.
El Chaba 19 mei 2018 20:16
Maar waar dan..?
rustdag 19 mei 2018 20:19
Als Yates niet door het ijs zakt, is het gewoon gedaan. voor plek éen. Tom heeft aan 2 min denk niet genoeg.
Andere Peter 19 mei 2018 20:19
Ik zeg ook niet dat het niet kan. Maar er is een nog iets grotere 'swing' (bedoeld als wisseling in de krachtsverhoudingen tot nu toe) voor nodig dan om alleen maar bij te blijven.

Ondertussen ook nog maar rekening houden met Froome.
El Chaba 19 mei 2018 20:30
Voor het podium zeker, maar eindwinst lijkt me sterk. tenzij Yates echt in gaat storten maar dat idee heb ik nog totaal niet..
lodjan 19 mei 2018 20:49
[www.facebook.com]
Gesink heeft de ketting weer los gekregen.
Bromertà 19 mei 2018 21:03
Raadselachtig is de wederopstanding van Froome. Nog geen week geleden op de Gran Sasso zat hij met de volgende cijfers duidelijk op zijn limiet, en daarbij is rekening gehouden met de hoogte :

Laatste 3,91km met resp. gewicht, tijd,w/kg, PPP3,91km(100% = 6,64w/kg) en PPP7,55km(100% = 6,43w/kg)
Yates 59 11:38 6,37 96 99
Froome 67 12:45 5,57 84 87
Dumoulin 67 11:50 6,08 92 95

En vandaag kan hij op miraculeuze wijze 6,03 w/kg 40 minuten lang volhouden en benadert hij de Perfect Renner tot op 95%?

Zonneveld noemt 't "zwarte magie."

Dat kan ook.
Curzio 19 mei 2018 21:06
Het probleem is natuurlijk dat Mitchelton-Scott veel sterker is dan Sunweb toen (en ook sterker dan Sunweb nu trouwens). Daarnaast wist Aru toen Dumoulin los te rijden, dat zou dan nu moeten gebeuren met Yates.

Denk dat zo'n coup er eigenlijk niet in zit. Maar Sky zal ook vast nog gaan aanvallen, wellicht kan Dumoulin daar van profiteren. Of morgen al, op de ongecategotiseerde slotklim van 3,5%; als hij vol gaat in de laatste km zou hij dan Yates niet los kunnen rijden?
Horsie is back 19 mei 2018 21:08
Uiteindelijk zijn natuurlijk al onze bespiegelingen gratuite, want waarop gebaseerd?
Ik zag bijvoorbeeld in vergelijking tot eerder in de Giro een zwakkere Yates, zeker na de finish uitgepierd als een Highlander.
Wie zegt mij dat hij het volhoudt, maar voor Dumoulin kan dit net zo gelden.
Eazster 19 mei 2018 21:10
Het was inderdaad wel opvallend. De slogan Froome mag je nooit afschrijven was eigenlijk een gezegde dat je in een chinees koekje kon vinden.Niemand die het eigenlijk echt geloofde. Het pieleverzetje dat Froome gebruikt om de koffie mee malen was vanouds sterk. Dat kan toch niet het enige zijn van de wederopstanding op de Zoncolan.
Ron de Renner 19 mei 2018 21:29
Vorig jaar lukte het Dumoulin natuurlijk ook een keer om ook in een bergrit op iedereen tijd te pakken. De rit naar Prato Nevoso heeft op zich wel wat weg van die etappe toen naar Oropa...

En Yates zal toch ook nog wel zijn zwakke dag krijgen? Hij lijkt al van Jeruzalem in hoogvorm te steken en om dat drie weken vol te houden is wel erg lang. De Yates van vandaag, hoewel nog steeds erg sterk, was toch ook al niet meer de Yates die op de Etna in een mum van tijd iedereen op een halve minuut reed.
Curzio 19 mei 2018 21:31
Hersteld van val?
De tijd die hij donderdag (of was het woensdag) verloor kan ook ongelukkig zijn geweest, hij zat in elk geval voor de slotkm's en voor de aanzet van Yates toen al op een gat.
Bromertà 19 mei 2018 21:38
Bromertà 19 mei 2018 21:40
Maar wanneer kon Froome dan herstellen, de afgelopen week? In 't hondenweer naar Imola? Op de keitjes van Osimo? Alleen gisteren toch, net als al de andere afgepeigerde AK-renners?
Horsie is back 19 mei 2018 21:42
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Raadselachtig is de wederopstanding van Froome.
> Nog geen week geleden op de Gran Sasso zat hij met de volgende cijfers duidelijk op zijn limiet, en
> daarbij is rekening gehouden met de hoogte :
>
> Laatste 3,91km met resp. gewicht, tijd,w/kg, PPP3,91km(100% = 6,64w/kg) en PPP7,55km(100% =6,43w/kg)
> Yates 59 11:38 6,37 96 99
> Froome 67 12:45 5,57 84 87
> Dumoulin 67 11:50 6,08 92 95
>
> En vandaag kan hij op miraculeuze wijze 6,03 w/kg 40 minuten lang volhouden en benadert hij de Perfect Renner tot op 95%?
>
> Zonneveld noemt 't "zwarte magie."
>
> Dat kan ook.


De post waarvan je wist dat ie zou komen.
Dus Froome zat maar op 5%? Is er een semanticus in huis? Just kidding!

Je benadert het probleem te mechanisch. Als ik nu het licht aan zou doen, dan geeft de lamp bijvoorbeeld 100W.
Als volgende week zondag bij dezelfde handeling dezelfde lamp ineens 400W zou geven, dan verander ik waarschijnlijk in een verward persoon.

Dus je vergelijking is nutteloos, want je moet wel zeker weten onder gelijke voorwaarden vergeleken te hebben.
Je weet waarschijnlijk niet meer dat meneer vier keer de TDF heeft gewonnen.
Zou Froome net zo gepresteerd hebben zoals tot voor vandaag, dan had hij op meer dan 5 minuten moeten staan.
Gelukkig werkt het in de topsport zo niet.
Het is een buitengewoon delicate balans, die voortdurend verstoord wordt. De mate waarin echter bepaalt maar al te vaak het succes.

Nog niet zo lang geleden deed ik twee keer dezelfde acceleratie op 95-100% met enorme verschillen in tijd.
Wat was er nou aan de hand?: De 1e sprint deed ik er niet van doordrongen zijnde, dat de anaerobe energiebron leeg was. Dus wringen van jewelste.
Even nadenken en Eureka, gewoon weer de energiebron vullen. Kwestie van zeg in dit geval 7 minuten.
Een extra rondje in de Bermuda driehoek en hup de 2e sprint als nieuwgeboren.

Dit voorbeeld van eigen trainingslabeur moet uiteraard in analogie worden gezien met wat Chris Froome kennelijk is overkomen. grinning smiley
Bromertà 19 mei 2018 21:46


De grote vraag: "Wie is de Landis in vermomming?"

TUE TUE TUE Maar dat mag je niet zeggen.
Horsie is back 19 mei 2018 21:50
Eazster Schreef:
-------------------------------------------------------
> Het was inderdaad wel opvallend. De slogan Froome
> mag je nooit afschrijven was eigenlijk een gezegde
> dat je in een chinees koekje kon vinden.Niemand
> die het eigenlijk echt geloofde. Het pieleverzetje
> dat Froome gebruikt om de koffie mee malen was
> vanouds sterk. Dat kan toch niet het enige zijn
> van de wederopstanding op de Zoncolan.

Ik las voor Froome 38x32 tegen Yates en Dumoulin 34x30. Bij 2,11m is dat dus 2,505m vs 2,391m per pedaalomwenteling.
Bij gelijke trapfrequentie wint Froome dus duidelijk.
Pinot was hier degene met het pieleverzetje: 34x32.
Horsie is back 19 mei 2018 21:59
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> [url=https://www.ad.nl/video/production/nabeschouw
> ing-veertiende-etappe~vp37878]"We hebben de
> zwaarste klim van deze Giro achter de rug en de
> tijdrit nog voor de boeg."
> "Voor morgen. Ik zeg een ding: Robert
> Gesink"[/url]

Goed dan.
Man zonder hamer 19 mei 2018 22:00
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
> Ik las voor Froome 38x32 tegen Yates en Dumoulin
> 34x30. Bij 2,11m is dat dus 2,505m vs 2,391m per
> pedaalomwenteling.
> Bij gelijke trapfrequentie wint Froome dus
> duidelijk.
> Pinot was hier degene met het pieleverzetje:
> 34x32.

Vraag is dan natuurlijk of genoemde heren zoveel op dat minimale verzetje hebben gereden. Ze zullen toch ook wel geregeld naar een kleiner achterkransje hebben geschakeld?
Horsie is back 19 mei 2018 22:24
Man zonder hamer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> > Ik las voor Froome 38x32 tegen Yates en Dumoulin
> > 34x30. Bij 2,11m is dat dus 2,505m vs 2,391m per pedaalomwenteling.
> > Bij gelijke trapfrequentie wint Froome dus duidelijk.
> > Pinot was hier degene met het pieleverzetje:34x32.
>
> Vraag is dan natuurlijk of genoemde heren zoveel op dat minimale verzetje hebben gereden. Ze zullen toch ook wel geregeld naar een kleiner
> achterkransje hebben geschakeld?

Volgens @Velon reed Dumoulin na Froome's aanval (6:41) met 11.6 km/h en 80 rpm de klim op van gemiddeld 14.8%.
11.6 km/h = 3,222m/s * 60 = 193,333m/80=2,417m per pedaalomwenteling. Klopt dus aardig.

Bij zijn aanval reed Froome in 1300 meter een 10% hoger gemiddeld vermogen (465w vs 420w) dan Dumoulin over de resterende klim.
12,4 km/h = 3,444m/s over 1300m betekent in dit geval een winst van circa 26 seconden. Aan het einde maar 37 seconden. Dumoulin zat al achter Froome.
Kortom Dumoulin reed op het einde ongeveer net zo hard als Froome. Straf.

Niets is wat het lijkt.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20/05/2018 14:23 door Horsie is back.
Man zonder hamer 19 mei 2018 23:07
Horsie is back Schreef:
-------------------------------------------------------
>
> Volgens @Velon reed Dumoulin na Froome's aanval
> (6:41) met 11.6 km/h en 80 rpm de klim op van
> gemiddeld 14.8%.
> 11.6 km/h = 3,222m/s * 60 = 193,333m/80=2,417m per
> pedaalomwenteling. Klopt dus aardig.

Mooie rekensom smiling smiley
Ben wel benieuwd of bijv. Dumoulin en Pinot dat niet ook konden bereiken door naar een kleiner achterkransje te schakelen. Op een 11 speed cassette kun je aardig wat combinaties kwijt. Bijv. een 28 naast de 30 bij Dumoulin. Daarnaast: waar ligt hun optimale trapfrequentie?
Verder vertelt een gemiddeld stijgingspercentage niet het hele verhaal. Op de steilere delen kiezen ze een lichter verzet en op de minder steile gaan ze voor zwaarder.
Lijkt me kortom onwaarschijnlijk om Froomes winst van vandaag te wijten aan een beter gekozen verzet.



1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19/05/2018 23:08 door Man zonder hamer.
JW 19 mei 2018 23:12
Eens.
Gelukkig duurt de Giro nog lang.
Horsie is back 20 mei 2018 00:16
Man zonder hamer Schreef:
-------------------------------------------------------
> Horsie is back Schreef:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Volgens @Velon reed Dumoulin na Froome's aanval
> > (6:41) met 11.6 km/h en 80 rpm de klim op van gemiddeld 14.8%. 11.6 km/h = 3,222m/s * 60 = 193,333m/80=2,417m
> per pedaalomwenteling. Klopt dus aardig.
> Mooie rekensom smiling smiley

> Ben wel benieuwd of bijv. Dumoulin en Pinot dat niet ook konden bereiken door naar een kleiner achterkransje te schakelen. Op een 11 speed
> cassette kun je aardig wat combinaties kwijt. Bijv. een 28 naast de 30 bij Dumoulin. Daarnaast:waar ligt hun optimale trapfrequentie? Verder vertelt een gemiddeld stijgingspercentage niet het hele verhaal. Op de steilere delen kiezen ze een lichter verzet en op de minder steile gaan ze voor zwaarder.
> Lijkt me kortom onwaarschijnlijk om Froomes winst van vandaag te wijten aan een beter gekozen verzet.

Je doet warempel of de renners achter een console staan en moeiteloos kunnen blijven schakelen.

Gemiddeld had Tom bij 420W en rpm 80 een te overwinnen weerstand (torque of koppel) van 50 Newtonmeter.
Als hij zijn rpm verlaagt tot 70 dan verhoogt hij ook zijn te overwinnen weerstand naar 57 Newtonmeter.
Tijdrit met 55,5 km/h bij gemakshalve 500W met 100 rpm (52x12=9,25m) geeft een weerstand lager dan bovengenoemde 50 Newtonmeter, namelijk 48.

De renners zitten hier aan hun max qua zuurstofopnamevermogen, dus als de trapfrequentie te laag en de te overwinnen weerstand te hoog wordt en ze bovendien niet voldoende zuurstof krijgen door stagnatie van de bloedtoevoer zijn ze zo uitgeteld, Bovendien is bergop freewheelen niet gegeven en al helemaal niet bij 15% hellingspercentage of steiler. Als Dylan van Groenewegen 50 m voor de finish op houdt met trappen heeft hij op de meet nog altijd een heel behoorlijke eindsnelheid.

Je zag dan ook dat de verzetten elkaar nauwelijks iets ontliepen.
Dat zal bij de tijdrit toch heel anders uitpakken.
Pyama 20 mei 2018 00:21
Belli werd ervoor ge-DQt
Tjappie2 20 mei 2018 00:46
Het feit dat Froome al 5 grote rondes heeft gewonnen en bovendien 4x als tweede is geëindigd geeft natuurlijk wel aan dat hij sowieso over een uitzonderlijk herstelvermogen beschikt. Wat dat betreft kunnen uitgepierde AK-renners als Bennett, Yates en Pinot natuurlijk niet zulke adelbrieven voorleggen.
Tjappie2 20 mei 2018 00:47
Belli gebruikte zijn vuist. Op de foto is te zien dat er hier slechts een vinger wordt gebruikt. Bovendien kan er in het geval van een aanval door een dinosaurus denk ik gemakkelijker een beroep worden gedaan op noodweer winking smiley
Andere Peter 20 mei 2018 03:23
Eens. Ik doelde vooral op plaats 2. Ik bedoelde dat Froome Dumoulin voorbij zou kunnen. Het is niet vanzelfsprekend dat Dumoulin in de tijdrit tijd wint op Froome. In de bergen zou Froome-in-topvorm best 3x35 sec op Dumoulin-net-onder-topvorm kunnen pakken.
Andere Peter 20 mei 2018 03:34
thumbs up

Ik voel mij een stuk meer thuis in jouw redeneertrant. Exact: een delicate balans die voortdurend verstoord wordt. Het is dynamisch, niet statisch.

Je kunt er nog aan toevoegen dat al van meet af aan de planning was dat Froome in de 3e week top zou moeten zijn. Dat het ook zo loopt vind ik eerder ontlastend dan belastend. Als je een potje 'Zwarte Magie' tot je beschikking hebt, waarom gebruik je het dan pas als je 3 min achter staat?
ton duk 20 mei 2018 07:22
15e dus....
gr
lodjan 20 mei 2018 07:29
Inclusief fietswissel.
Curzio 20 mei 2018 07:31
Buiten de koers. Je zit 4-6 uur op de fiets en 18-20 uur niet. Wonden en kneuzingen herstellen, dat gaat automatisch. Iets vertraagd misschien als je elke dag in het rood moet, maar het gebeurt toch.
Bromertà 20 mei 2018 10:51
Een renner in topvorm heeft al die uren hard nodig om te herstellen van de inspanningen. De minste of geringste tegenslag verlengt de herstelperiode meer en meer: Wellens krijgt 'n kuchje, wordt ziek en valt zelfs uit, Chaves ziek zwak en misselijk ( acute hooikoorts maar niet heus ) en staat inmiddels op 5 kwartier. En de wonderbaarlijke genezing bij Froome zorgt ervoor dat ie renners die hij in de Tour of the Alps en in de eerste 13 ritten van deze Giro niet eens bergop kon bijhouden nu er finaal afrijdt? Zomaar van de ene op de andere dag? Kom nou toch. Wiggins misbruikte TUE's en Froome's salbutamol-affaire ligt nog vers onder de hamer. Tel daarbij op zijn nierproblemen, zijn bilharzia, etcetera en zo verder. De tijd dat je naïef naar de wielersport kon kijken is lang passé.
Curzio 20 mei 2018 11:04
Met je laatste zin ben ik het eens. Toch was het volgens mij niet onmogelijk om gedurende de eerste 2 weken van de Giro te herstellen van een niet al te ernstige kwetsuur. Wel met veelies van tijd, in dit geval ruim 3 minuten.

Contador herstelde ook in zowel de Tour als de Vuelta 2017.
Bromertà 20 mei 2018 11:37
Horsie is back 20 mei 2018 13:18
Bromertà Schreef:
-------------------------------------------------------
> Maar wanneer kon Froome dan herstellen, de
> afgelopen week? In 't hondenweer naar Imola? Op de
> keitjes van Osimo? Alleen gisteren toch, net als
> al de andere afgepeigerde AK-renners?

Och, Froome herstelt al sinds 2010 toen hij op dezelfde Zoncolan (etappe) als 82.finishte op 22:35 van Basso.
Gisteren reed Froome 45 seconden sneller dan Basso de berg op.

Incroyable. Mais non, bien sur.
Horsie is back 20 mei 2018 14:09
Top-100 aller tijden Monte Zoncolan geanalyseerd met een eenvoudig telraam.
In wedstrijdverband zijn er maar 5 beklimmingen, t.w. in 2007, 2010, 2011, 2014 en 2018.

2018 en 2007 hebben allebei 25 renners in de lijst; 2014 volgt met 20 renners, 2011 met 18 en 2010 met 12.
Wat opvalt is dat 2007 de eerste 12 klasseringen (op welke plaats staat de beste renner van dat jaar, de op één na beste renner, et cetera) heeft.
Daarna neemt 2018 het stokje over tot en met plaats 21 en sluit 2007 af met een kleine voorsprong op 2018 tot en met renner 25.

1e renner 2007 nr. 1
2e renner 2007 nr. 2
3e renner 2007 nr. 3
4e renner 2007 nr. 4
5e renner 2007 nr. 5
1e renner 2018 nr. 6
2e renner 2018 nr. 7

6e renner 2007 nr. 8

Alle vergelijkingen linkmiegelen natuurlijk, maar wat kun je hieruit voorzichtig concluderen.

Dat het huidige wielrennen op een bijzonder hoog niveau staat.
Maar ook dat er in 2007 nog wel degelijk een peloton met twee snelheden bestond.
Niet alleen de top-5 maar ook de knik vanaf plaats renner nr. 13 is opvallend.
Sjorsoll 20 mei 2018 14:19
Goed voorspeld. Zonder fietswissel was het waarschijnlijk 12 geweest.
Luijt 21 mei 2018 09:48
Ziet er uit als een teruggekeerd paard
Curzio 21 mei 2018 11:10
Tof filmpje trouwens!
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers mogen berichten plaatsen in dit forum.

Klik hier om in te loggen